Şimdi Ara

Ağır Araçların Yüksek Hızlı Virajlarda ''Yola Oturması''

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
4 Misafir (1 Mobil) - 3 Masaüstü1 Mobil
5 sn
37
Cevap
0
Favori
4.628
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Mercedes Bmw gibi ağır araçlarda genelde yola oturur yoldan çıkmaz 200 e sabitle git gibi şeyler söyleniyor sürekli ancak bu araçlar ağırlığından dolayı keskin ve düşük hızlı virajlarda iş yapamıyor.Düşük hızda iş yapamayan araçlar nasıl oluyor da uzun yolda bu kadar tutunuyor yada gerçekten tutunuyor mu tutunuyorsa mantığı nedir bu işin ?
    ayrıca geyik testlerinde vs hafif clio,208 gibi araçlar iyi iş çıkarırken bu araçlar neden yüksek hızlarda güven vermiyor yol tutmuyor ?



  • Yüksek hızda "güven vericiler" çünkü iz açıklıkları ve aks mesafe aralığı daha uzun. Lastikler çap olarak daha büyük ve en önemlisi süspansiyon sistemleri çok daha gelişkin. Ağırlık arttıkça daha pahalı, daha gelişmiş, havalı, progresif elektronik kontrollü darbe emicili adaptif (magne-ride vb) kontrollü ve daha yüksek ayar imkanı sağlayan süspansiyon sistemlerine ihtiyaç başlıyor, ön aksta dahi mcphaerson süspansiyon yetersiz gelebilir diye çift salıncak veya çok kollu sistemlere geçiyorlar, ince ayar imkanı iyice artıyor. Bu ayar imkanını da bu araçların kullanım alanını düşünüp yüksek hızda ve otoyolda en iyi verimi verecek şekilde ayarlıyorlar, dar keskin virajlarda değil. Benzer şekilde direksiyon sistemleri de uzun virajlarda ve düzlükte maksimum güveni verecek şekilde ayarlanıyor.

    Dikkat ettiysen ağırlığı bir artı olarak değil, baskılanması gereken bir dezavantaj olarak gördükleri için bu süspansiyonlar geliştirilip arçalar üzerine böyle uğraşılıyor diye belirttim. Keşke 1.4 ton S sınıfı Mercedes üretilebilse ama S500'ü supercar gibi komple karbondan yapıp satamayacaklarına, içerideki ağırlık yapan lüks ekipmanları da sökemeyecekerine göre bu iş olasılık dışı.

    Yani özetle o aletler "iyi araba, özenilmiş" olduğu için yüksek hızda iyiler, ağır oldukları için değil. Daha hafif olsalar daha da iyi olurlardı, ancak olamıyorlar. Metalurji iyice gelişip bazı maddelerin veya kompozitlerin maliyeti düştükçe belki 20 yıl sonra. Fakat o zamana kadar bu tarz araçlar tamamen kendi kendilerine gitmeye başlayacakları için pek önemi yok artık.
  • Ağır araba yol tutan araba demek değildir.
    Yol tutuşu tamamen mühendislikle alakalıdır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ArduYusmus

    Ağır araba yol tutan araba demek değildir.
    Yol tutuşu tamamen mühendislikle alakalıdır.
    kesinlikle. sürücüsüyle birlikte 600 kg gelen f1 araçlarında daha iyi yol tutan bir yarış otomobili var mı?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ArduYusmus

    Ağır araba yol tutan araba demek değildir.
    Yol tutuşu tamamen mühendislikle alakalıdır.
    işte bende bu mantıktan yola çıkıp ani manevralarda yığılan bu araçların nasıl oluyor da yüksek hızlarda çok iyi (olduğunu iddia ediyorlar) anlamıyorum.
  • Viraj yeteneği büyük oranda ağırlık merkezinin daha aşağıda olması ve süspansiyon yeteneğine bağlıdır. Ağır arabaların yola oturuyor deyiminin fazla kütlesi nedeni ile momentumunun fazla olması ve bu sebeple yönünü değiştirmesi için daha fazla kuvvet gerektirmesi nedeni ile olduğunu düşünüyorum. Yani ağır araçları övenlerin uzun yol performansını övdüğünü düşünüyorum.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Genel fizik kurallarına göre aracın ağırlığının viraj kabiliyetine hiçbir etkisi yoktur.
    Yukarıda söyledikleri gibi ağırlık merkezinin aşağıda olması ve aerodinamik unsurlar ön plandadır tabii ki süspansiyon felan gibi mühendislikler de çok önemli.
  • o.lut03 O kullanıcısına yanıt
    Yüksek hızda "güven vericiler" çünkü iz açıklıkları ve aks mesafe aralığı daha uzun. Lastikler çap olarak daha büyük ve en önemlisi süspansiyon sistemleri çok daha gelişkin. Ağırlık arttıkça daha pahalı, daha gelişmiş, havalı, progresif elektronik kontrollü darbe emicili adaptif (magne-ride vb) kontrollü ve daha yüksek ayar imkanı sağlayan süspansiyon sistemlerine ihtiyaç başlıyor, ön aksta dahi mcphaerson süspansiyon yetersiz gelebilir diye çift salıncak veya çok kollu sistemlere geçiyorlar, ince ayar imkanı iyice artıyor. Bu ayar imkanını da bu araçların kullanım alanını düşünüp yüksek hızda ve otoyolda en iyi verimi verecek şekilde ayarlıyorlar, dar keskin virajlarda değil. Benzer şekilde direksiyon sistemleri de uzun virajlarda ve düzlükte maksimum güveni verecek şekilde ayarlanıyor.

    Dikkat ettiysen ağırlığı bir artı olarak değil, baskılanması gereken bir dezavantaj olarak gördükleri için bu süspansiyonlar geliştirilip arçalar üzerine böyle uğraşılıyor diye belirttim. Keşke 1.4 ton S sınıfı Mercedes üretilebilse ama S500'ü supercar gibi komple karbondan yapıp satamayacaklarına, içerideki ağırlık yapan lüks ekipmanları da sökemeyecekerine göre bu iş olasılık dışı.

    Yani özetle o aletler "iyi araba, özenilmiş" olduğu için yüksek hızda iyiler, ağır oldukları için değil. Daha hafif olsalar daha da iyi olurlardı, ancak olamıyorlar. Metalurji iyice gelişip bazı maddelerin veya kompozitlerin maliyeti düştükçe belki 20 yıl sonra. Fakat o zamana kadar bu tarz araçlar tamamen kendi kendilerine gitmeye başlayacakları için pek önemi yok artık.




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Motor çok yavaş
    5 ay önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • Ağır araçlar yere daha çok bastığı için lastik asfalta daha.iyi tutunur. Ama bu sadece lastiğin yola tutunmasını etkiler. Süspansiyon vs iyi değilse yol tutuş da iyi olmaz. Bahsettiğiniz araçlar her konuda üst sınıf olmk zorunda oldukları için iyiler ağır oldukları için değil. Ağır olma sebepleri de çok fazla donanım. Yoksa ağırlık iyi birşey olduğundan ağır değiller.
    Yüksek ağırlık hem viraj hem de frende kontrol edilmesi gereken daha fazla yük demek. Bu yüzden ağır araç çevik olamaz. Moose test gibi hızlı ağırlık yön değişimi isteyen yerlerde çuvallar. Ama o kadar hızlı ağırlık yön değişimi istemeyen yerlerde iyi olabilir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yol tutusu birden cok faktorun kombinasyonunun sonucudur.
    - agirlik merkezinin yere yakin olmasi (alcak arac daha cok yola yapisir, orn: spor araclar yere cok yakin olurken, jipler, otobusler, minibusler virajda yatmaya egimlidir)
    - zemine uygun lastik (asfaltta duz, islak karli yolda vakumlu lastik)
    - aks acikligi (sag sol tekerlekleri birbirine yakin araclarin yol tutusu zayiftir, orn: b sinifi araclar)
    - ruzgarin aracin uzerine yaptigi baski (aerodinamik diyebiliriz. orn: f1 araclarindaki spoiler ruzgari kullanarak araci yere basar, yuksek hizda tavanda bile gidiyor f1 araclari)
    - suspansiyon (yaylanmayan sert spor suspansiyon yol tutusu arttirir)
    Sasi esnekligi, agirlik gibi etkenler de var ama yukaridakiler asil rol oynayan faktorlerdir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi gitarist308 -- 25 Temmuz 2019; 22:35:23 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Agirliktan ziyade aracin boyutu ile ilgili bahsettigniz durumlar. Aracin aks araligi kisaldikca ve eni daraldikca daha kucuk mesafe manevra yapabilir ama genel olarak yol tutus azalir.

    Bmw Mercedes dusuk hizda is yapamiyor diye bir sey yok. O kaniya nasil vardiniz bilmiyorum.
    Ayrica yeni Clio ile 140-150 ile yolculuk yaptim hic de guvensiz hissetmedim.

    Lastikler, suspansiyon, agirlik dagilimi ve agirlik merkezi en onenmli etkenlerdir yol tutusa.
  • Reno sümbüle 500 kg yük koy bakiyim aynı şekilde viraja giriyor mu?ağırlıksa al sana ağırlık

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • çok satan arabanın çok iyi..

    ağır arabanın da iyi yol tutduğu..

    efsanesinden bir ayrılın artık.
  • Benim aracım boş ağırlığı 1600kg. Yüksek ağırlığın bence yol tutuşta farkedilen tek avantajı kamyon veya otobüs sollarken veya köprü ve viyadüklerde rüzgar varsa neredeyse hiç etkilenmiyorsunuz. Aracın ağırlığı aerodinamik yapısı ile değişkenlik gösterir. 120km hızla giderken aracın önünden gelen rüzgar aracı iyice yere yapıştırır. O nedenle 1600kg ağırlığında iki farklı araç yüksek hızda farklı reaksiyon verebilir.

    Yol tutuş da çok muallak bir kavram. Kimisi viraj kabiliyeti olarak bunu algılar kimisi anı manevralarda aracın verdiği net ve keskin tepkileri kasteder. Özellikle anı manevralarda ağırlık kesinlikle dez avantajdır. Araç hem ağır hem yüksek hem de yumuşak suspansiyona sahip ise (benim aracım mesela) anı manevralarda çok dikkatli olmak gerekir.

    Ağırlık merkezi yere yakın ve simetrik olan, sert süspansiyonlu ve alçak araçlar her iki durumda da avantajlı durumdalar. (Örneğin Subaru boxer motorlu araçlar).

    Ben mesela yol tutuş konusunda her ne kadar iddialı olmayan bir aile aracına sahip olsam da ağırlıktan dolayı mı yoksa geniş profilli lastiklerden dolayı mı bilemiyorum virajlarda çok rahat frensiz giriyorum. Ani manevra yapılmaz ise rayda gibi giriyor çıkıyorum. Bence daha hafif olsa ve daha ince lastikler olsa çok sıkıntı yasardim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Arabanın ön arka ağırlık merkez dağılmasına endekslidir. Kiloyla uzaktan yakından alakası yoktur. Ayrıca süspansiyon sistemide çok etkilir bir de yere yakınlığı etkendir

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • umburkes1271 U kullanıcısına yanıt
    Genel fizik kuralları öyle olabilir ama pistte işlemez, hafiflik viraj kabiliyeti arttırır.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • Hafif arabaların yüksek süratte
    _ rüzgarlardan etkilenmesi daha fazla,
    _ yol zeminindeki çukurlar nedeniyle sekmeleri daha fazla oluyor.
    Ağır arabalar bunlardan çok fazla etkilenmiyorlar dolaysıyla ağır araba çok iyi yol tutuyormuş gibi bir intibaa oluşuyor. Aslında ağırlık ani kontralarda dezavantajdır tıpkı yükseklik gibi.
    (Süsüpansiyon sistemi ve bileşenleri, lastik ve jant ebatları, aerodinamik yapılar, aracın ağırlık dağılımı vesaire gibi değişkenler göz ardı edilerek yorum yapılmıştır bunların hepsinin bir aracın yol tutuşuna etkileri vardır)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi otomobilci_x -- 25 Temmuz 2019; 23:3:24 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Konunun ilk 6-7 yorumu gayet bilgi dolu doğru bilgiler. Konu kapansın bence.
  • yol tutuş dediğiniz olay bu forumda ve türkiye de sadece viraj olarak algılanıyor.yol tutuş kavramı sadece viraj değildir kesinlikle bu yalnış bilinen bir bilgidir.yol tutuş demek aracın her hız da düz yolda stabil bir biçimde ilerlemesi ve yanal rüzgarlar geldiğinde aracın ip gibi gitmesidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi alpikom -- 26 Temmuz 2019; 0:42:26 >
  • Benim cc virajda virajın aksi yöne yatana kadar güven vermezdi. Yattığı zaman tutardı. Body roll gereğinden fazlaydı. Sanırım bunda bizim jantların 19 olmasınında etkisi vardı.

    Şuan fiorinom tatlı bir yük atınca ondan daha az bodyroll olduğu için daha güvenli dalıyor viraja. Ama huyunu bilmezsen hemen önden kayıyor. (CC kadar hızlı giremiyoruz tabiki)

    Bmw 5 ise ağırlığındanmı desem süspansiyon ayarlarından mı desem güven veriyor ama birkaç kere lastikler soğukken hızlı girince esp(dtc olarka geçiyor sanırım) olmasa patlamıştık. Arada ortalık boşsa kapatıp arkayı salıyorum. Cüssesine göre aşırı keyif veriyor. Gerçi lastikleri yenileyince o keyif kalmadı hemen tutuyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Daha geniş lastik daha iyi yol tutuyor.

    Mühendislik kısmı işte bahsedilmiş; ağırlık merkezi ve yere yakınlığı, aracın genişliği, lastik genişliği, süspansiyon vs ayarları...

    Nedeniyle iyi yol tutuyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.