Şimdi Ara

( araçların kontrolsuzluk halleri )understeer oversteer down-force

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
8
Cevap
1
Favori
733
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj


  • understeer : Aracin, direksiyon araciligiyla verilen dönme acisina az tepki vermesi durumudur. Sözgelimi; ideal nötral kosullarda kendi cevresinde 60 derece dönerek bir viraji almasi gereken aracin, ön ucunun (arkasina göre) disari dogru daha cok ötelenmesiyle kendi cevresinde 60 dereceden az dönerek burnunun virajin disina dogru yönelmesi "understeer" durumudur. Cesitli nedenleri olabilir. Biri, viraja girdikten sonra hizlanmaktir. Manevra sirasinda hizlanmak, arka tekerleklerdeki yükü arttiracak ve bu tekerleklerin yanal kuvvet kapasitesini yükseltecektir. Artan yanal kuvvet, aracin arka tekerleklerinin ön tekerleklere göre yola daha iyi tutunmasina, ve aracin istenenden az dönmesine neden olacaktir. Ancak hizlanma sirasinda arka tekerleklerin patinaj yapmasi, oversteer durumuna neden olur. Arka lastiklerin ön lastiklerden kalin olmasi (Smart'lardaki gibi) da understeer davranisi doguracak, aracin arkasinin (önüne göre) yola daha siki tutunmasina neden olacaktir. Understeer durumu, seri üretimle ortalama sürücülere sunulan araclarda istenen bir özelliktir. Cünkü bir virajin asiri his, kaygan yol gibi nedenlere alinamamasi durumunda understeer davranisi nedeniyle arac virajin disina dogru ötelenecek (hiv v sabitken dönme yaricapi R'yi arttiracak), bu durum merkezkac kuvvetin (m * v2 / R) azalmasina neden olarak sürücünün kontrolü saglamasina olanak verecektir.


    oversteer : Aracin, direksiyon araciligiyla verilen dönme acisina fazla tepki vermesi durumudur. Sözgelimi; ideal nötral kosullarda kendi cevresinde 60 derece dönerek bir viraji almasi gereken aracin, arka ucunun disari dogru ötelenmesiyle kendi cevresinde 60 dereceden fazla dönerek yoldan cikmasi "oversteer" durumudur. Cesitli nedenleri olabilir. Biri, viraja girdikten sonra yapilan frendir. Manevra sirasinda fren yapilmasi, arka tekerleklerdeki yükü azaltacak ve bu tekerleklerin yanal kuvvet kapasitesini düsürecektir. Azalan yanal kuvvet, aracin arka tekerleklerinin dönme cemberinin disina dogru ötelenmesine, ve aracin gerekenden fazla dönmesine neden olacaktir. Arka lastiklerin, ön lastiklerden ince lmasi da benzer bir sonucu doguracak, aracin ön lastikler cevresinde dönmesine neden olacaktir.

    down force : Otomobilin hareketiyle beraber, arka kanat üzerine gelen hava molekülleri arka kanadin üst kismindan daha yavas ve daha kalin geçerler, alt kisminda geçenler ise daha hizli ve daha ince hareket ederler. (Çünkü üst kisimdan gelen moleküller kenar denilen ana planyalara çarparlar), böylece açik ve net bir basinç farki olusur. (Fizikte akiskanlar kanununda hizi artan akiskanlarin basinci azalir, hizi azalan akiskanlarin basinci artar). Kisaca arka kanadin alt kisminda basinç ciddi bir sekilde azalir, üst tarafta da basinç çok ciddi olarak artar. Buna tekabülen arka tarafta net bir dikey kuvvet olusur; ve bu kuvvet downforce dedigimiz olaydir ki bu kuvvet sürat arttikça artar. Bunu anlamak için oldukça basit bir deney yapabilirsiniz. A4 kagidinin kisa iki ucundan tutup agziniza yaklastirin ve üfleyin,kagidin asagida olan alt kisminin yukariya dogru hareket ettigini göreceksiniz.Çünkü siz üstten üflüyorken, hava molekülleri hizli hareket edip üst kisimdaki basinci azaltiyorlar, buna karsin açik hava basincida alttan kaldirma uyguluyor. Bu oldukça klasik bir deneydir ama anlasilmasi için islevsel olabilir. Bu teknik hakikaten müthis bir olaydir.

    Somut bir veri sunmak için Ferrari Enzo'yu ele alalim. Bu makine sahip oldugu bilgisayar kontrollü yaklasik 6 cm genisligindeki kanadiyla:185-205 km/sa hiz arasinda 334kg'lik downforce, 205-295 km/sa arasinda 585 kg, 295-370 km/sa arasinda ise 775kg ve üstüne çikiyor. Tam 775 kilogram, 80 kilodan 10 kisi koyarsaniz arkasina ancak 800kg. geliyor. Iste downforce bu kadar ciddi kuvvetler yaratabilir

    power off understeer :

    rolling:

    power oversteer :

    sideway

    bu konularda bilgisi olan arkadaşlar varsa bizimle paylaşırsa ve

    başka bilmediğimiz tabirler varsa yazarsanız b



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi seethesun -- 26 Temmuz 2008; 16:20:23 >







  • Bu konuda forumdaki tek adres; Kerem Arıkantürk'dür.

    Umarım buraya detaylı cevap yazar.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K


    Bu konuda forumdaki tek adres; Kerem Arıkantürk'dür.

    Umarım buraya detaylı cevap yazar.


    umarım yazar

    bazen okuyoruz bu tabirleri birşey çağrıştırmıyor

    en azından amatör bilgiye sahip oluruz
  • bilgiler için teşekkürler..

    rolling belirli hızda ve viteste giden 2 aracın aynı anda gaza sonuna kadar yüklenmesiyle yaptığı bir nevi drag gibi birşey değilmi?

    birbirleriyle anlaşmak için camı açıp avaz avaz 1-2-3 baırmak yada korna çalmak genel yöntemler arasında
    (bknz: youtube türkiyede yapılan rollingler )
  • Understeer, oversteer ve down-force hakkında yazdıklarınız gerçekten aydınlatıcı ve konuyu derinlemesine açıklıyor. Diğer terimler ve aklıma gelen bir kaç konu hakkında da elimden geldiğince bir şeyler yazayım:

    power off understeer : Yukarıda understeer ve oversteer başlıklarında da değinildiği gibi, her tekerleğin yanal ve tekerlek doğrultusunda taşıyabileceği yüklerin belli bir sınırı vardır. Herhangi bir yönde bu sınır aşılırsa tekerlek kaymaya başlar. Ön ve arka tekerleğin kaymasına göre aracın vereceği tepkiler farklı olacaktır. Viraja giren önden çekişli bir otomobilde ön tekerlekler aracı döndürmekle uğraşmakta ve yüksek yanal kuvvetlere maruz kalmaktadır. Bir yarış durumunda da amacımız hızlı gitmek olduğuna göre muhtemelen tekerleklerin yanal tutunma sınırına oldukça yakında bir durumda olduğumuzu varsayabiliriz. Böyle bir durumda ayağınızı aniden gazdan tamamen çekecek olursanız aracın motoru ön tekerleklere bir frenleme kuvveti uygulamaya başlayacaktır. Bu da zaten yanal kuvvetler yüzünden tutunma sınırına oldukça yakın bir durumda olan ön tekerleklere yeni bir kuvvet uygulamaya başlayacak ve bu toplam kuvvet, tutunma sınırının aşılmasına ve aracın ön tekerlekler üzerinde kaymasına, yani understeer'a girmesine yol açacaktır.

    power on understeer: Yukarıdaki durumun tam tersi. Önden çekişli araçlarda, viraj apexi ve çıkışında gereğinden fazla gaz vermeniz durumunda, artan çekiş kuvveti ve halihazırda mevcut olan yanal kuvvetler yüzünden ön tekerlekler tutunma sınırının dışına çıkacak ve yine understeer oluşacaktır. Ayak gazdan hafifçe çekilirse üstesinden gelinebilir...

    Power off oversteer: (bazı kaynaklarda lift off oversteer veya lift throttle oversteer olarak da geçiyor) Viraj alırken ayağın aniden gazdan çekilmesi durumunda öne bir ağırlık transferi oluşacak ve dolayısıyla arka tekerlekler hafifleyecektir. Bu da arka tekerleklerin tutunma kapasitesini azaltacak ve bir oversteer durumunun oluşmasına yol açacaktır. Böyle bir durumda araç önden çekişli ise kontrollü olarak gaz verilebilir ve/veya kontra bir direksiyon hareketi ile araç tekrar izine sokulabilir.

    Brake oversteer: Power off oversteer'e benzer sonuçları vardır ancak viraj içerisinde frene basılması yüzünden oluşur. Frene basınca araç öne doğru yığılarak arka tekerleklerin hafiflemesine yol açacak ve araç oversteer'e girecektir. Bu mantıkla sol ayak freninin temellerine ulaşabiliriz (yani understeer durumunda fren kullanılarak ön tekerleklerin tutunmasının ve arka tekerleklerin kaymasının sağlanması)

    sideway: Bildiğimiz yanlama! Aracın gidiş doğrultusu aracın baktığı yönden farklı bir yöndedir.

    Rolling: Açıkçası rolling kullanıldığı yere göre farklı anlamlar içerebilir ama yüksek ihtimalle yukarıda bahsedildiği gibi, "hareket halinde start alıp sonrasında "nasıl geçtim seni abi" diyalogları yaşanması amacıyla gaza sonuna kadar basma" eylemini anlatıyor...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Kerem Arıkantürk -- 28 Temmuz 2008; 11:44:28 >




  • Bilgiler için teşekkürler S2000 de sanırım yükledikten sonra arkadaşımızın anlattığı ''down force'' kontrolsüzlüğün kapatmak adına

    büyükçe bir kanat koymak yararlı
  • BİLGİLER İÇİN TEŞEKKÜRLER.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: CYBORG00TR

    Bilgiler için teşekkürler S2000 de sanırım yükledikten sonra arkadaşımızın anlattığı ''down force'' kontrolsüzlüğün kapatmak adına

    büyükçe bir kanat koymak yararlı



    Mantıklı bir seçim olur. Ama bu konuda da tasarımı düzgün yapılmış bir arka spoiler seçilmeli. Yanlış bir spoiler yarardan çok zarar getirebilir.

    Bunun yanında amortisörler ayarlı tipte olanlarla değiştirilmişse oversteer'in yaşandığı yere (frenaj, viraj girişi, viraj ortası ve viraj çıkışı) göre amortisör bump (amortisörün kapanma sertliği) ve rebound (amortisörün açılma sertliği) ayarları ile ve / veya ön/arka yay sertlikleri ve viraj demirleri ile oynanarak oversteer engellenebilir...




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.