Merhaba arkadaşlar size danışmak istediğim bir konu var yine. Geçen gün aracın far ampulünü değiştirmek için lastiği sökmek durumunda kaldım (Renault'a bu konuda). Yeniden taktığımda da bijonların gözle görülür derecede aşındığını, eski şekillerini kaybetmeye yüz tuttuklarını gördüm. Şimdiye kadar 6-7 defa lastik değiştirmiş biri olarak yaptığım işlemlerden herhangi birinde bir yanlışlık olduğunu düşünmüyorum ama neden böyle olduğunu da anlayamadım. Bijon anahtarı aracın orjinal ekipmanı, bijonlar desen onlar da öyle..
Acaba malzeme kalitesi bu kadar mı düştü yoksa ben yanlış bir şeyler yapıyor olabilir miyim? Yaptığım şey herkesin bildiği gibi bijonları gevşet, aracı kaldır, bijonları ve lastiği çıkar, geri tak, bijonları yerleştirip hafifçe sık, aracı indir, bijonları sık. Anahtar hiç boşa dönmedi ve her seferinde de tam olarak oturduğundan emin olduktan sonra sıkma/gevşetme yaptım. Bu arada bijon anahtarının dişlerine baktığımda onların da bir miktar aşındığını gördüm.
Bu normal mi? Bijonlar her zaman bu kadar aşınıyordu da ben mi fark etmiyordum yoksa ters giden bir şeyler mi var? Siz ne düşünüyorsunuz?
quote:
Orjinalden alıntı: BlaCKwiDoW
Merhaba arkadaşlar size danışmak istediğim bir konu var yine. Geçen gün aracın far ampulünü değiştirmek için lastiği sökmek durumunda kaldım (Renault'a bu konuda). Yeniden taktığımda da bijonların gözle görülür derecede aşındığını, eski şekillerini kaybetmeye yüz tuttuklarını gördüm. Şimdiye kadar 6-7 defa lastik değiştirmiş biri olarak yaptığım işlemlerden herhangi birinde bir yanlışlık olduğunu düşünmüyorum ama neden böyle olduğunu da anlayamadım. Bijon anahtarı aracın orjinal ekipmanı, bijonlar desen onlar da öyle..
Acaba malzeme kalitesi bu kadar mı düştü yoksa ben yanlış bir şeyler yapıyor olabilir miyim? Yaptığım şey herkesin bildiği gibi bijonları gevşet, aracı kaldır, bijonları ve lastiği çıkar, geri tak, bijonları yerleştirip hafifçe sık, aracı indir, bijonları sık. Anahtar hiç boşa dönmedi ve her seferinde de tam olarak oturduğundan emin olduktan sonra sıkma/gevşetme yaptım. Bu arada bijon anahtarının dişlerine baktığımda onların da bir miktar aşındığını gördüm.
Bu normal mi? Bijonlar her zaman bu kadar aşınıyordu da ben mi fark etmiyordum yoksa ters giden bir şeyler mi var? Siz ne düşünüyorsunuz?
Orjinal araç avadanlıklarında yer alan bijon anahtarları bizim istavroz diye tabir ettiğimiz + şeklindeki bijon anahtarları kadar işlevsel ve nitelikli değildirler.
Bijon aşınmasından kastınız sanırım poryaya vidaladığınız dişli kısım değil bijon anahtarıyla tuttuğunuz yada sıkma gevşetme işlemini yaptığınız baş kısmı. Aşırı yüklenme yada bijon anahtarının zamanla ağız kısmının bozulması sonucu bijonlara uyguladığınız güç ile anahtar ağzının bijonların kafalarını da bozmaya yeltenmesi sonucu oluşmuş olabilir.
Daha fazla zorlama yapmadan orjinal anahtardan ziyade bauhaus, praktiker gini marketlerde kolaylıkla bulabileceğiniz bir bijon anahtarı edininiz.
quote:
Orijinalden alıntı: alisaglam
quote:
Orjinalden alıntı: BlaCKwiDoW
Merhaba arkadaşlar size danışmak istediğim bir konu var yine. Geçen gün aracın far ampulünü değiştirmek için lastiği sökmek durumunda kaldım (Renault'a bu konuda). Yeniden taktığımda da bijonların gözle görülür derecede aşındığını, eski şekillerini kaybetmeye yüz tuttuklarını gördüm. Şimdiye kadar 6-7 defa lastik değiştirmiş biri olarak yaptığım işlemlerden herhangi birinde bir yanlışlık olduğunu düşünmüyorum ama neden böyle olduğunu da anlayamadım. Bijon anahtarı aracın orjinal ekipmanı, bijonlar desen onlar da öyle..
Acaba malzeme kalitesi bu kadar mı düştü yoksa ben yanlış bir şeyler yapıyor olabilir miyim? Yaptığım şey herkesin bildiği gibi bijonları gevşet, aracı kaldır, bijonları ve lastiği çıkar, geri tak, bijonları yerleştirip hafifçe sık, aracı indir, bijonları sık. Anahtar hiç boşa dönmedi ve her seferinde de tam olarak oturduğundan emin olduktan sonra sıkma/gevşetme yaptım. Bu arada bijon anahtarının dişlerine baktığımda onların da bir miktar aşındığını gördüm.
Bu normal mi? Bijonlar her zaman bu kadar aşınıyordu da ben mi fark etmiyordum yoksa ters giden bir şeyler mi var? Siz ne düşünüyorsunuz?
Orjinal araç avadanlıklarında yer alan bijon anahtarları bizim istavroz diye tabir ettiğimiz + şeklindeki bijon anahtarları kadar işlevsel ve nitelikli değildirler.
Bijon aşınmasından kastınız sanırım poryaya vidaladığınız dişli kısım değil bijon anahtarıyla tuttuğunuz yada sıkma gevşetme işlemini yaptığınız baş kısmı. Aşırı yüklenme yada bijon anahtarının zamanla ağız kısmının bozulması sonucu bijonlara uyguladığınız güç ile anahtar ağzının bijonların kafalarını da bozmaya yeltenmesi sonucu oluşmuş olabilir.
Daha fazla zorlama yapmadan orjinal anahtardan ziyade bauhaus, praktiker gini marketlerde kolaylıkla bulabileceğiniz bir bijon anahtarı edininiz.
ilginçbir olaymış
quote:
Orijinalden alıntı: yuci
ilginçbir olaymış
Alıntıları Göster
Ali Bey cevabınız için çok teşekkürler .
Bu araçtaki ilk lastik değiştirişimdi. Haliyle bu bijon anahtarını ilk kez kullandım. Demek ki uyguladığım güçle ilgili bir problem var. Bu arada tavsiyenize uyup + şeklindeki anahtarlardan en kısa sürede edinmeyi düşünüyorum.
Tekrar teşekkürler, iyi çalışmalar.
quote:
Orijinalden alıntı: BlaCKwiDoW
Ali Bey cevabınız için çok teşekkürler .
Bu araçtaki ilk lastik değiştirişimdi. Haliyle bu bijon anahtarını ilk kez kullandım. Demek ki uyguladığım güçle ilgili bir problem var. Bu arada tavsiyenize uyup + şeklindeki anahtarlardan en kısa sürede edinmeyi düşünüyorum.
Tekrar teşekkürler, iyi çalışmalar.
Alıntıları Göster
Bendede L şeklinde bijon vardı , ilk kullanımda oldukça aşındı, demekki araçla verilen bijon kaliteli olmuyor, + bijon alacağım ,aksesuarcıda varmı bunlardan, nereden temin edebiliriz, birde L bijon anahtarının yeri stepnede belli ala + anahtarı nereye koyacağız ,bunun metodu varmı
quote:
Orijinalden alıntı: _ahmet_
Bendede L şeklinde bijon vardı , ilk kullanımda oldukça aşındı, demekki araçla verilen bijon kaliteli olmuyor, + bijon alacağım ,aksesuarcıda varmı bunlardan, nereden temin edebiliriz, birde L bijon anahtarının yeri stepnede belli ala + anahtarı nereye koyacağız ,bunun metodu varmı
Alıntıları Göster
+ şeklindeki bijon anahtarlarında kaynak yerinden kopma ihtimali var mı? uzun yola çıkarken bu olasılığı kafamdan atamıyor ve 2 bijon anahtarı taşıyorum. çok şükür şu ana kadar hiç gerek olmadı.
ayrıca ampül değiştirmek için lastiği çıkarmak gerçekten komikmiş.
quote:
Orijinalden alıntı: _Lupara_
+ şeklindeki bijon anahtarlarında kaynak yerinden kopma ihtimali var mı? uzun yola çıkarken bu olasılığı kafamdan atamıyor ve 2 bijon anahtarı taşıyorum. çok şükür şu ana kadar hiç gerek olmadı.
ayrıca ampül değiştirmek için lastiği çıkarmak gerçekten komikmiş.
Alıntıları Göster
evet adamlar sanki sadece bijon anahtarı koymamışlar demesinler diye en ucuzundan bi tane koymuşlar gibi. ben bugün koçtaş'tan aldım + anahtar ama pek kaliteli görünmedi gözüme. ve evet kopma ihtimali benim de aklıma geldi. o yüzden 2 anahtarı da taşımayı düşünüyorum.
komik de ne kelime.. lastiği söktükten sonra çamurluğun içine elinizi kolunuzu sokup görmediğiniz bi mekanizmayı kafanızda oluşturup el yordamıyla ampul değişimi yapmanız bekleniyor. sanki far ampullerinin değiştirilebilir olması gerektiği arabayı yaptıktan sonra akıllarına gelmiş gibi.. şu çamurluğa bi delik açalım, burdan halletsinler işte demiş adamlar.. ne diim
quote:
Orijinalden alıntı: BlaCKwiDoW
evet adamlar sanki sadece bijon anahtarı koymamışlar demesinler diye en ucuzundan bi tane koymuşlar gibi. ben bugün koçtaş'tan aldım + anahtar ama pek kaliteli görünmedi gözüme. ve evet kopma ihtimali benim de aklıma geldi. o yüzden 2 anahtarı da taşımayı düşünüyorum.
komik de ne kelime.. lastiği söktükten sonra çamurluğun içine elinizi kolunuzu sokup görmediğiniz bi mekanizmayı kafanızda oluşturup el yordamıyla ampul değişimi yapmanız bekleniyor. sanki far ampullerinin değiştirilebilir olması gerektiği arabayı yaptıktan sonra akıllarına gelmiş gibi.. şu çamurluğa bi delik açalım, burdan halletsinler işte demiş adamlar.. ne diim
Alıntıları Göster
bijon işi çok önemli bir konudur.Benim birkaç tavsiyem olacak .
ilki hemen bijonlarınızı orjinal yeni olanları ile değiştirin bu işler şakaya gelmez.Aracın en ucuz ama en önemli yürüyen aksamlarından biridir.
kalite kalite bijon olmasının nedeni ısıl işlem farkındn kaynaklanmaktadır.Bazı ciddi firmalar burada kalite satandartını yüksek tuturak ısıl işlem olayına önem vermektedirler.Bijonların malzemesi aynı bile olsa ısıl işlem sonrasında sertlikleri ve çekme mukavimeti değişecektir.Şimdi aklınıza ben zaten orjinal kullnıyorum neden böyle oldu gibi gelmesi,n.Bunun altında yatan şu anda teknik olarak açıklaması uzun sürecek birçok peşpese deavm eden faktör var. Sadece renault un bijonu ile mercedesinki aynı değildir bunu bilin yeter.
Biraz daha detaya inersek her bijon belirli bir güvenlik katsayısı ileimal edilir ki bilinmeyen ani kuvvetlere maruz kaldığında dayanıklığı değişmesin ve durumu kurtarsın diye.Bu bilinmeyen güçlerden en önemlilerinden biri sizin bijonu torklama kuvvetinizdir.ikincisi merkezlenmesi ve sonra torklanmasının gerekliliğidir.
İşte bu noktada + şeklinde olan bijon anahtarları merkezlemiyi doğruya en yakın şekilde yapar.Eğer siz bir de kol kuvvetini abartmadan belirli bir sıkma torkunda bu işi yaparsanız yeterli olacaktır.Fazla sıkmak hiç de iyi bir şey değildir.Dişlerin sonradan yıpranmasını sağlayan en önemli faktördür.
+ şeklindeki bijonun rtılarının yanında bir de eksi noktası vardır.bu da abanma kuvvetini yapmanızı kolaylaştırmasıdır. elle tutulan bir anahtar body çalışmış birinin elinde 2 misli torklama kuvvetine neden olabilir.Mühendisler birçok noktayı düşünerek belirli br bijon anahtarı uzunluğu ve tek kol vermesinin temel nedeni budur uyduruk olsun kar edelim noktası burada yoktur.
bijon anahtarının kafasının bozulması ilk olarak kalite nedeni ikinci olarak kullanımdaki yanlış torklama ve tutuşdan kaynaklanmaktadır.Bazı yan sanyi üreticileri bu konuda oldukça kaliteli ürün piyasaya sürmektedir.ama isim sadece tek başına yeterli bir kalite göstergesi değildir.Çekme mukavemet testleri LOT bazında belirli örnekleme metodu kullanarak yapıldığı için bir sonraki üüretimde hatalı veya eksik ısıl işlem varsa sonuç olarak kalitesinden birraz ödün vermiş bijonun piyasaya sürülme ihtimali vardır.Aslında olmaması gerekir.Ama ne diyim burası türkiye, laf bol ama sonuç değişken.
quote:
Orijinalden alıntı: vezir
bijon işi çok önemli bir konudur.Benim birkaç tavsiyem olacak .
ilki hemen bijonlarınızı orjinal yeni olanları ile değiştirin bu işler şakaya gelmez.Aracın en ucuz ama en önemli yürüyen aksamlarından biridir.
kalite kalite bijon olmasının nedeni ısıl işlem farkındn kaynaklanmaktadır.Bazı ciddi firmalar burada kalite satandartını yüksek tuturak ısıl işlem olayına önem vermektedirler.Bijonların malzemesi aynı bile olsa ısıl işlem sonrasında sertlikleri ve çekme mukavimeti değişecektir.Şimdi aklınıza ben zaten orjinal kullnıyorum neden böyle oldu gibi gelmesi,n.Bunun altında yatan şu anda teknik olarak açıklaması uzun sürecek birçok peşpese deavm eden faktör var. Sadece renault un bijonu ile mercedesinki aynı değildir bunu bilin yeter.
Biraz daha detaya inersek her bijon belirli bir güvenlik katsayısı ileimal edilir ki bilinmeyen ani kuvvetlere maruz kaldığında dayanıklığı değişmesin ve durumu kurtarsın diye.Bu bilinmeyen güçlerden en önemlilerinden biri sizin bijonu torklama kuvvetinizdir.ikincisi merkezlenmesi ve sonra torklanmasının gerekliliğidir.
İşte bu noktada + şeklinde olan bijon anahtarları merkezlemiyi doğruya en yakın şekilde yapar.Eğer siz bir de kol kuvvetini abartmadan belirli bir sıkma torkunda bu işi yaparsanız yeterli olacaktır.Fazla sıkmak hiç de iyi bir şey değildir.Dişlerin sonradan yıpranmasını sağlayan en önemli faktördür.
+ şeklindeki bijonun rtılarının yanında bir de eksi noktası vardır.bu da abanma kuvvetini yapmanızı kolaylaştırmasıdır. elle tutulan bir anahtar body çalışmış birinin elinde 2 misli torklama kuvvetine neden olabilir.Mühendisler birçok noktayı düşünerek belirli br bijon anahtarı uzunluğu ve tek kol vermesinin temel nedeni budur uyduruk olsun kar edelim noktası burada yoktur.
bijon anahtarının kafasının bozulması ilk olarak kalite nedeni ikinci olarak kullanımdaki yanlış torklama ve tutuşdan kaynaklanmaktadır.Bazı yan sanyi üreticileri bu konuda oldukça kaliteli ürün piyasaya sürmektedir.ama isim sadece tek başına yeterli bir kalite göstergesi değildir.Çekme mukavemet testleri LOT bazında belirli örnekleme metodu kullanarak yapıldığı için bir sonraki üüretimde hatalı veya eksik ısıl işlem varsa sonuç olarak kalitesinden birraz ödün vermiş bijonun piyasaya sürülme ihtimali vardır.Aslında olmaması gerekir.Ama ne diyim burası türkiye, laf bol ama sonuç değişken.
Alıntıları Göster
Valla Sevgili Vezir , Yeri geliyor ayağımla cırt cırt demir sesi gelene kadar bijona çıkıyor bastırıyordumki tekerler çıkmasın ne olur ne olmaz hız falan yaparım Allah korusun diye,
Ama öğrendimkifazla sıkmanın zararı varmış , el ile yeterli diyorsun sağol
quote:
Orijinalden alıntı: _ahmet_
Valla Sevgili Vezir , Yeri geliyor ayağımla cırt cırt demir sesi gelene kadar bijona çıkıyor bastırıyordumki tekerler çıkmasın ne olur ne olmaz hız falan yaparım Allah korusun diye,
Ama öğrendimkifazla sıkmanın zararı varmış , el ile yeterli diyorsun sağol
Alıntıları Göster
vezir değerli tavsiyelerin için çok teşekkürler. ilk fırsatta bijonları değiştireceğim. dededen babadan öğrenilen bilgilerle "cırt cırt" demir sesi gelene kadar torklamayı malesef ben de yapıyordum ve üzülerek doğru bir şey olmadığını öğrenmiş oldum. ancak tam olarak ne kadar sıkılması gerektiğinden emin değilim yine de. belli bi metodu var mı acaba şu kadarı yeterli demek için? hah oldu deyip bıraktıktan sonra yolda lastiğim fırlasın istemem
quote:
Orijinalden alıntı: BlaCKwiDoW
vezir değerli tavsiyelerin için çok teşekkürler. ilk fırsatta bijonları değiştireceğim. dededen babadan öğrenilen bilgilerle "cırt cırt" demir sesi gelene kadar torklamayı malesef ben de yapıyordum ve üzülerek doğru bir şey olmadığını öğrenmiş oldum. ancak tam olarak ne kadar sıkılması gerektiğinden emin değilim yine de. belli bi metodu var mı acaba şu kadarı yeterli demek için? hah oldu deyip bıraktıktan sonra yolda lastiğim fırlasın istemem
Alıntıları Göster
quote:
Orjinalden alıntı: BlaCKwiDoW
vezir değerli tavsiyelerin için çok teşekkürler. ilk fırsatta bijonları değiştireceğim. dededen babadan öğrenilen bilgilerle "cırt cırt" demir sesi gelene kadar torklamayı malesef ben de yapıyordum ve üzülerek doğru bir şey olmadığını öğrenmiş oldum. ancak tam olarak ne kadar sıkılması gerektiğinden emin değilim yine de. belli bi metodu var mı acaba şu kadarı yeterli demek için? hah oldu deyip bıraktıktan sonra yolda lastiğim fırlasın istemem
Emin olabileceğiniz tek bir yolu var; ayarlı tork anahtarı ile sıkmak...
quote:
Orijinalden alıntı: Kerem Arıkantürk
quote:
Orjinalden alıntı: BlaCKwiDoW
vezir değerli tavsiyelerin için çok teşekkürler. ilk fırsatta bijonları değiştireceğim. dededen babadan öğrenilen bilgilerle "cırt cırt" demir sesi gelene kadar torklamayı malesef ben de yapıyordum ve üzülerek doğru bir şey olmadığını öğrenmiş oldum. ancak tam olarak ne kadar sıkılması gerektiğinden emin değilim yine de. belli bi metodu var mı acaba şu kadarı yeterli demek için? hah oldu deyip bıraktıktan sonra yolda lastiğim fırlasın istemem
Emin olabileceğiniz tek bir yolu var; ayarlı tork anahtarı ile sıkmak...
Alıntıları Göster
evet kesin cevaop tork anahtarı ile sıkmaktır .Ama tork anahtarı almak hem pahalı hem de her zaman araçta taşınması kolay birşey olmayacağı için pratik değildir.Ama istisnasız son nokta tork anahtarı dır.
belki görmüşünüzdür, sanayide havalı tabancalar ile sıkma işlemi yapılır .İşte bu tabancalar belirli bir tork değerine ayarlanmıştır .makinası sıkma işlemi yaptıktan sonra ses gelse bile boşa dönmeye devam eder.zaten otomobil fabrikalarında da aynı prensiple çalışan havalı tabancalar ile sıkma işlemi yapılır.Belki aklınıza bu değer nedir diye geliyordur.vallahi ezbere birşey söylemek çok yanlış olur.Araç kullanım klavuzunda çok büyük ihtimal ile torklama değeri yazıyor olması gerekir.genelde kg-m veya , N-m cinsinden bir değerdir.
elle sıkma işini biraz pratik yaparak kısa sürede tok anahtarı gibi sıkma yapmak mümkündür.Bu konuda konunun bize biraz uzak olmasının nedeni araç lastiğimizin 2-3yılda bir patlaması yüzündendir.Bana göre 5 kere sökme takma yapan biri bu işte torklama anahtarına yakın bir değerde sıkma yapması mümkündür.Yeter ki ustasıo doğru yöntem ve kuvvetin nasıl alınacağını göstesin.Bunu da pek kaale almadığımız lastik tamircileri veya blanscılardan 2 dakikada bir muhabbetle ögrenmek mümkündür.Unutmayın ki bakarak birşey öğrenmek mümkün değildir.Fiziki olarak deneyerek tecrübe kazanılması gereklidir.
quote:
Orijinalden alıntı: _ahmet_
Valla Sevgili Vezir , Yeri geliyor ayağımla cırt cırt demir sesi gelene kadar bijona çıkıyor bastırıyordumki tekerler çıkmasın ne olur ne olmaz hız falan yaparım Allah korusun diye,
Ama öğrendimkifazla sıkmanın zararı varmış , el ile yeterli diyorsun sağol
Alıntıları Göster
fazla sıkmak bir bijon anahtarı için yapılabilecek en kötü şeydir.Belki başınıza gelmemiştir ancak bijon kesmesi denilen bir hadise vardır ki ,zaten başınza geldiğinde ya hastenede açarsınzı gözünüzü ya da ahirette..Bijon kesmesi olayında bijonlrdan biri veyabirkaçı koparak teker dingilden ayrılır ve genelde ön tekerde meydana gelir.Ön sağ veya sol tekerinizin koparak aniden yerinden çıktığını ve saatte 100 km hızla gittiğinizi hayal edin.Anında kopan teker tarafında aarç düşerek çok büyük ihtimalle onlanrca kez takla atacaktır.Bu bir senaryo değil , görülen kaza incelemeleri sonucudur.İşallah da kimsenin başına gelmez.Üç kuruşluk bijon yüzünden kendinizin ve alilenizin hayatını tehlikeye atmaya değmez.en kalitelesi ve pahalısı neyse onu alın derim.
quote:
Orjinalden alıntı: _ahmet_
Valla Sevgili Vezir , Yeri geliyor ayağımla cırt cırt demir sesi gelene kadar bijona çıkıyor bastırıyordumki tekerler çıkmasın ne olur ne olmaz hız falan yaparım Allah korusun diye,
Ama öğrendimkifazla sıkmanın zararı varmış , el ile yeterli diyorsun sağol
quote:
Orijinalden alıntı: vezir
fazla sıkmak bir bijon anahtarı için yapılabilecek en kötü şeydir.Belki başınıza gelmemiştir ancak bijon kesmesi denilen bir hadise vardır ki ,zaten başınza geldiğinde ya hastenede açarsınzı gözünüzü ya da ahirette..Bijon kesmesi olayında bijonlrdan biri veyabirkaçı koparak teker dingilden ayrılır ve genelde ön tekerde meydana gelir.Ön sağ veya sol tekerinizin koparak aniden yerinden çıktığını ve saatte 100 km hızla gittiğinizi hayal edin.Anında kopan teker tarafında aarç düşerek çok büyük ihtimalle onlanrca kez takla atacaktır.Bu bir senaryo değil , görülen kaza incelemeleri sonucudur.İşallah da kimsenin başına gelmez.Üç kuruşluk bijon yüzünden kendinizin ve alilenizin hayatını tehlikeye atmaya değmez.en kalitelesi ve pahalısı neyse onu alın derim.
quote:
Orjinalden alıntı: _ahmet_
Valla Sevgili Vezir , Yeri geliyor ayağımla cırt cırt demir sesi gelene kadar bijona çıkıyor bastırıyordumki tekerler çıkmasın ne olur ne olmaz hız falan yaparım Allah korusun diye,
Ama öğrendimkifazla sıkmanın zararı varmış , el ile yeterli diyorsun sağol
Alıntıları Göster
Abi 4 tane bijon olsa bir tanesi kopsa birşey olmaz herhalde, hepsi aynı anda kopacak değil ya,
Sıkma olayını el ile bijonu sıktıktan sonra açmaya çalışalım hafif güç uygulayınca açılsın, hiç güç uygulamadan çevirirsek açılırsa az sıkmışız demektir, çok kuvvetli sıktıysak çok sıkmışız demektir, bunu böyle açıklayabilirmiyiz üstad.
quote:
Orijinalden alıntı: _ahmet_
Abi 4 tane bijon olsa bir tanesi kopsa birşey olmaz herhalde, hepsi aynı anda kopacak değil ya,
Sıkma olayını el ile bijonu sıktıktan sonra açmaya çalışalım hafif güç uygulayınca açılsın, hiç güç uygulamadan çevirirsek açılırsa az sıkmışız demektir, çok kuvvetli sıktıysak çok sıkmışız demektir, bunu böyle açıklayabilirmiyiz üstad.
Alıntıları Göster
maalesef doğru değil.Mühendislik tasarımlarımda söyle bir konu vardır , güvenlik katsayısı başlığı altında incelenen bir konudur.Evet bir bijon takmasanız bile aracınız için birşey değişmez gibi görünür ,ancak değişen çok önemli bir konu vardı rki bunu rahatlıkla anlatabilirim.Bir tasarımda tasarım bileşenlerine gelebilecek maksimum yükler hesaplanır ve bunun üstüne işlevine göre değişik güvenlik katsayıları konulur.Bijon olarka güvenlik katsayısının ne olduğunu bilmiyorum ancak işin içinde insan varsa bu genelde 10 dur.Bu şu demektir.farzedelim bir bijonnun kesme kuvveti 1 ton olsun.Güvenlik katsayısı eğer 10ise bu bijon artık 10 ton yük altında bile deforme olmaz denilebilir.Bu kesin çekme testleriyle doğrulanır ve materyallerin elastik uzama aralığı içinde kalan bir malzeme ve buna uyan kalınlık seçilir.Bijonun uzunluğunun taşıyabileceği yüke en ufak bir katkısı yoktur tüm tasarım kalınlık , materyel seçimi ve ısıl işlem ustalıklarında yatmaktadır.Bunlar teorik olarak çok iyi bilinse dahi son üretim noktasında üretilmiş üreünlerden örnekle yoluyla örnek bijon alınarak test laboratuarına gönderilir.Burada çekme teasti ile kopma için gerekn kuvvet test edilir bunun çevirim faktörleri ile kesme kuvvetinin on katı olduğundna sonra ürün piyasaya sürülebilir.(Güvenlik kastsayısı belki ondan da fazladır ben örnek olsun diye verdim)
şimdi siz bir tane bijonunuzu kaybedince hareket halindeki araçta diğer bijonlara olaganüstü yük binecektir bu eğer bir viraja giriliyorsa ve burada da bir çıkur veya tümsek varsa haliyle ktlanacağı için ayne n tekerin siszden uzaklaştığıo ani görebilmeniz mümküğndür.u yüzden asla eksik bijon ile yola çıkılmaz , çıkılsa bile en düşük hızda ve tüm şartlara karşı tetikte gidilmesi gerekir.Burada genelde atlanan konu bir bijonun üstüne ne kadar yük düşebileceği konusunda tahminimizin çok düşük klamasındandır.genelde işin uzmanı olmayanlar araç ağırlığını düşünerek bunu bijon başı yüke bölmek gibiçok hatalı şekilde düşünebilmektedirler.Aslında hareket halinde bir aracın dinamiklerini hesaba katarak aracın yüklü olması durumunda bunun nasıl bir şekilde arttığını tahmin edebilmek çok zordur.Birde güzelim yollarımızdaki bilinmeyen tehlikeler düşünüldüünde ani fren ile bu yüğk belki 20 kat artması anlık mümkündür.buna karşı koymka için min 4 adet hatta kamyonlarda bazen 15-20 adet bijon kullanılmasının nednenini düşününüz.BELKİ kamyonlarda veya otobüslerde bir bijon çok şey ifade etmeyebilir ancakaracınızda 4 bijon varsa ,inananız ki diğerleri için durum çok kötü olacaktır.Sırf bu kaygılardan dıolayı yeni nesil araçların çoğunda 5 afet bijon kullnılması sonucu doğmuştur.
aracınızın en önemli yürüyen aksam parçası nedir diye bir soru karşınıza çıkarsa tereddütsüz bijon diyebilirsiniz.LAstik sonra gelmektedir.Çünkğ lastik patlasa bile araç yine durana kadar zaman bulabilecektir.Ama bşijonları kesen araç anında tip yapıp burnunun üstüne vurup çok büyük ihtimal ile takla atacaktır.Atmazsa çok şanslısınız demektir.
quote:
Orjinalden alıntı: _ahmet_
Abi 4 tane bijon olsa bir tanesi kopsa birşey olmaz herhalde, hepsi aynı anda kopacak değil ya,
Sıkma olayını el ile bijonu sıktıktan sonra açmaya çalışalım hafif güç uygulayınca açılsın, hiç güç uygulamadan çevirirsek açılırsa az sıkmışız demektir, çok kuvvetli sıktıysak çok sıkmışız demektir, bunu böyle açıklayabilirmiyiz üstad.
quote:
Orijinalden alıntı: vezir
maalesef doğru değil.Mühendislik tasarımlarımda söyle bir konu vardır , güvenlik katsayısı başlığı altında incelenen bir konudur.Evet bir bijon takmasanız bile aracınız için birşey değişmez gibi görünür ,ancak değişen çok önemli bir konu vardı rki bunu rahatlıkla anlatabilirim.Bir tasarımda tasarım bileşenlerine gelebilecek maksimum yükler hesaplanır ve bunun üstüne işlevine göre değişik güvenlik katsayıları konulur.Bijon olarka güvenlik katsayısının ne olduğunu bilmiyorum ancak işin içinde insan varsa bu genelde 10 dur.Bu şu demektir.farzedelim bir bijonnun kesme kuvveti 1 ton olsun.Güvenlik katsayısı eğer 10ise bu bijon artık 10 ton yük altında bile deforme olmaz denilebilir.Bu kesin çekme testleriyle doğrulanır ve materyallerin elastik uzama aralığı içinde kalan bir malzeme ve buna uyan kalınlık seçilir.Bijonun uzunluğunun taşıyabileceği yüke en ufak bir katkısı yoktur tüm tasarım kalınlık , materyel seçimi ve ısıl işlem ustalıklarında yatmaktadır.Bunlar teorik olarak çok iyi bilinse dahi son üretim noktasında üretilmiş üreünlerden örnekle yoluyla örnek bijon alınarak test laboratuarına gönderilir.Burada çekme teasti ile kopma için gerekn kuvvet test edilir bunun çevirim faktörleri ile kesme kuvvetinin on katı olduğundna sonra ürün piyasaya sürülebilir.(Güvenlik kastsayısı belki ondan da fazladır ben örnek olsun diye verdim)
şimdi siz bir tane bijonunuzu kaybedince hareket halindeki araçta diğer bijonlara olaganüstü yük binecektir bu eğer bir viraja giriliyorsa ve burada da bir çıkur veya tümsek varsa haliyle ktlanacağı için ayne n tekerin siszden uzaklaştığıo ani görebilmeniz mümküğndür.u yüzden asla eksik bijon ile yola çıkılmaz , çıkılsa bile en düşük hızda ve tüm şartlara karşı tetikte gidilmesi gerekir.Burada genelde atlanan konu bir bijonun üstüne ne kadar yük düşebileceği konusunda tahminimizin çok düşük klamasındandır.genelde işin uzmanı olmayanlar araç ağırlığını düşünerek bunu bijon başı yüke bölmek gibiçok hatalı şekilde düşünebilmektedirler.Aslında hareket halinde bir aracın dinamiklerini hesaba katarak aracın yüklü olması durumunda bunun nasıl bir şekilde arttığını tahmin edebilmek çok zordur.Birde güzelim yollarımızdaki bilinmeyen tehlikeler düşünüldüünde ani fren ile bu yüğk belki 20 kat artması anlık mümkündür.buna karşı koymka için min 4 adet hatta kamyonlarda bazen 15-20 adet bijon kullanılmasının nednenini düşününüz.BELKİ kamyonlarda veya otobüslerde bir bijon çok şey ifade etmeyebilir ancakaracınızda 4 bijon varsa ,inananız ki diğerleri için durum çok kötü olacaktır.Sırf bu kaygılardan dıolayı yeni nesil araçların çoğunda 5 afet bijon kullnılması sonucu doğmuştur.
aracınızın en önemli yürüyen aksam parçası nedir diye bir soru karşınıza çıkarsa tereddütsüz bijon diyebilirsiniz.LAstik sonra gelmektedir.Çünkğ lastik patlasa bile araç yine durana kadar zaman bulabilecektir.Ama bşijonları kesen araç anında tip yapıp burnunun üstüne vurup çok büyük ihtimal ile takla atacaktır.Atmazsa çok şanslısınız demektir.
quote:
Orjinalden alıntı: _ahmet_
Abi 4 tane bijon olsa bir tanesi kopsa birşey olmaz herhalde, hepsi aynı anda kopacak değil ya,
Sıkma olayını el ile bijonu sıktıktan sonra açmaya çalışalım hafif güç uygulayınca açılsın, hiç güç uygulamadan çevirirsek açılırsa az sıkmışız demektir, çok kuvvetli sıktıysak çok sıkmışız demektir, bunu böyle açıklayabilirmiyiz üstad.
Alıntıları Göster
Anladım üstad , sıkma olayıyla ilgili ne diyorsun
quote:
Orijinalden alıntı: _ahmet_
Anladım üstad , sıkma olayıyla ilgili ne diyorsun
Alıntıları Göster
sadece elle sıkma yapılmalısınız. Her zaman araç hareket etmisse, açma torku sıkma torkundan fazladır.Bu yüzden açarken çok büyük bir kuvvet harcarsınız.Statik sürtünme olayı.uzun mevzuu Yani açmak için harcadığınız aynı gücü sıkarken kullanmanız hata olur.Sıkarken el yordamı ile ile belirli bir noktaya kadar sıkılır.Ancak araba hareket edip de belirli bir süre geçince disşler birbirine oturur ve açmak için aşıru kuvvet harcamanız hatta blki üstüne çıkarak açmanız mümkün olabilir.Bu asla üstüne çıkarak sıkarım demek değildir.bu sefer hem bijonu bozarsınız hem de açmak için küçük bir fil yavrusu gerekebilir .bilemem anlatabiliyor muyum.
quote:
Orjinalden alıntı: _ahmet_
Anladım üstad , sıkma olayıyla ilgili ne diyorsun
quote:
Orijinalden alıntı: vezir
sadece elle sıkma yapılmalısınız. Her zaman araç hareket etmisse, açma torku sıkma torkundan fazladır.Bu yüzden açarken çok büyük bir kuvvet harcarsınız.Statik sürtünme olayı.uzun mevzuu Yani açmak için harcadığınız aynı gücü sıkarken kullanmanız hata olur.Sıkarken el yordamı ile ile belirli bir noktaya kadar sıkılır.Ancak araba hareket edip de belirli bir süre geçince disşler birbirine oturur ve açmak için aşıru kuvvet harcamanız hatta blki üstüne çıkarak açmanız mümkün olabilir.Bu asla üstüne çıkarak sıkarım demek değildir.bu sefer hem bijonu bozarsınız hem de açmak için küçük bir fil yavrusu gerekebilir .bilemem anlatabiliyor muyum.
quote:
Orjinalden alıntı: _ahmet_
Anladım üstad , sıkma olayıyla ilgili ne diyorsun
Alıntıları Göster
değerli açıklamalarınız için çok teşekkürler arkadaşlar. gerçekten çok faydalı oldular benim için.
aracımın kullanım kılavuzunu incelediğimde sıkma torkunun 110nm olması gerektiğini öğrendim. Bu da kabaca 22kg ağırlığın standart bijon anahtarına uygulanması gerektiğini gösteriyor yanılmıyosam (bijon anahtarı yarım metre vardır heralde). aldığım 4'lü bijon anahtarıyla yapacağım ağırlık testlerinde ortalama bi değer tutturmaya çalışacağım hafta sonu.
ilginiz ve fikirleriniz için yeniden çok teşekkürler.
quote:
Orijinalden alıntı: BlaCKwiDoW
değerli açıklamalarınız için çok teşekkürler arkadaşlar. gerçekten çok faydalı oldular benim için.
aracımın kullanım kılavuzunu incelediğimde sıkma torkunun 110nm olması gerektiğini öğrendim. Bu da kabaca 22kg ağırlığın standart bijon anahtarına uygulanması gerektiğini gösteriyor yanılmıyosam (bijon anahtarı yarım metre vardır heralde). aldığım 4'lü bijon anahtarıyla yapacağım ağırlık testlerinde ortalama bi değer tutturmaya çalışacağım hafta sonu.
ilginiz ve fikirleriniz için yeniden çok teşekkürler.
Alıntıları Göster
evet 110 nm güzle bir rakkam. + şeklinde bijon anahtarı kullanırsanız bunun bir ucunun merkeze uzaklığı yaklaşık 25 cm civarında olmalı diye tahmin ediyorum. 1 nevton ile kg arasında ciddi fark vardır.ben çevirimleri sizin için yapayım.
110 n-m= 11.2 kg-m yapar. + şeklinde bijon sıkma aparatı kullanılırsa 2 el ile bu yük paylaşılacaktır.toplam 25cm+25cm =50 cm tork uzunluğu düşünüldüğünde 11,2/ 0,5 m =22,4 .tek el için 11 kg yük gerekir hesap tamı tamına uyuyor tebrikler blackwidow , sen bu işi kapmıssın.
tekli orjinal bijon anahtarı için uzunluğu buna göre ayarlamak lazımdır.Ama yine de 20 kg civarında bir yük çıkacaktır.
şimdi birde üstüne çıkarak ve zıplayarak ne kadar fazla torkladığınzı düşünün , benim birşey demem gerekmez sanırım
quote:
Orjinalden alıntı: BlaCKwiDoW
değerli açıklamalarınız için çok teşekkürler arkadaşlar. gerçekten çok faydalı oldular benim için.
aracımın kullanım kılavuzunu incelediğimde sıkma torkunun 110nm olması gerektiğini öğrendim. Bu da kabaca 22kg ağırlığın standart bijon anahtarına uygulanması gerektiğini gösteriyor yanılmıyosam (bijon anahtarı yarım metre vardır heralde). aldığım 4'lü bijon anahtarıyla yapacağım ağırlık testlerinde ortalama bi değer tutturmaya çalışacağım hafta sonu.
ilginiz ve fikirleriniz için yeniden çok teşekkürler.
quote:
Orijinalden alıntı: vezir
evet 110 nm güzle bir rakkam. + şeklinde bijon anahtarı kullanırsanız bunun bir ucunun merkeze uzaklığı yaklaşık 25 cm civarında olmalı diye tahmin ediyorum. 1 nevton ile kg arasında ciddi fark vardır.ben çevirimleri sizin için yapayım.
110 n-m= 11.2 kg-m yapar. + şeklinde bijon sıkma aparatı kullanılırsa 2 el ile bu yük paylaşılacaktır.toplam 25cm+25cm =50 cm tork uzunluğu düşünüldüğünde 11,2/ 0,5 m =22,4 .tek el için 11 kg yük gerekir hesap tamı tamına uyuyor tebrikler blackwidow , sen bu işi kapmıssın.
tekli orjinal bijon anahtarı için uzunluğu buna göre ayarlamak lazımdır.Ama yine de 20 kg civarında bir yük çıkacaktır.
şimdi birde üstüne çıkarak ve zıplayarak ne kadar fazla torkladığınzı düşünün , benim birşey demem gerekmez sanırım
quote:
Orjinalden alıntı: BlaCKwiDoW
değerli açıklamalarınız için çok teşekkürler arkadaşlar. gerçekten çok faydalı oldular benim için.
aracımın kullanım kılavuzunu incelediğimde sıkma torkunun 110nm olması gerektiğini öğrendim. Bu da kabaca 22kg ağırlığın standart bijon anahtarına uygulanması gerektiğini gösteriyor yanılmıyosam (bijon anahtarı yarım metre vardır heralde). aldığım 4'lü bijon anahtarıyla yapacağım ağırlık testlerinde ortalama bi değer tutturmaya çalışacağım hafta sonu.
ilginiz ve fikirleriniz için yeniden çok teşekkürler.
Alıntıları Göster
teşekkürler vezir. eskiden kalma bilgilerim işe yarıyolar demek ki hala . ve evet bir daha bijon sıkarken anahtarın üstünde tepinmek yok
ben şimdi 22kg ağırlığı nası yapsam da bir araya getirsem diye kafa yorayım.