Arkadaşlar oyunlarda çıkıyor birde cnn turk te formula yarışında adam sürekli söylüyor bu downforce ne demek
yaw zannedersen güçten düşmek anlamında kullanılıyor devirden düşmek deriz biz.hani bazen yokuşta veya düz yolda önündeki adamın yavaşlaması sebebiyle yada lavuğun tekinin önüne atlaması yüzünden yavaşlarsında sonra hızlanmak istediğinde hızlanmanı engelleyecek şekilde viteste düşük devirde kalırsın o olsa gerek.
Ben Aşağı Çekiş Kuvveti die biliyorum ama Bu kuvvet, kaporta, kanatlar ve süspansiyon parçaları üzerinden geçen havanın yarattığı ve aracın pist yüzeyine yapışmasını sağlayan bir kuvvettir. Stratejik yerlere daha fazla kanat ilave ederek (yönetmelikler dahilinde) daha fazla kuvvet elde edilebili
quote:
Orjinalden alıntı: drahte 1905
Ben Aşağı Çekiş Kuvveti die biliyorum ama Bu kuvvet, kaporta, kanatlar ve süspansiyon parçaları üzerinden geçen havanın yarattığı ve aracın pist yüzeyine yapışmasını sağlayan bir kuvvettir. Stratejik yerlere daha fazla kanat ilave ederek (yönetmelikler dahilinde) daha fazla kuvvet elde edilebili
yere basma kuvveti yani.öylemi
quote:
Orjinalden alıntı: JackDaniels
yere basma kuvveti yani.öylemi
Gibi...
Haber Tarihi: 9 Aralık 2002 »Bu Haberi Arkaşına Gönder
Orkun Özener: Formula1'de downforce
Formula1 dünyasında çok konuşulan bir konu var DOWNFORCE. Bu konu üzerine biraz konuşmak istedim. Artık günümüzde planların coğu virajlara spin atmadan en yüksek hızda nasıl girebilirim ve çıkabilirim üzerine yapılmaktadır. Çünkü siz bir Formula1 aracını düzlükte istediğiniz gibi hzlandırabilirsiniz ve dengelemeniz kuvvetler daha azdır. Ancak viraja girdiğinizde aracın savrulmadan yola devam edebilmesi ve virajı yüksek hızda alması için dengelemeniz gereken büyük bir kuvvet ortaya çıkmaktadır. Bunun adı Merkez kaç kuvvetidir.
Merkez kaç kuvvetini basit olarak bir ipin ucuna taş bağladıktan sonra çevirdiğinizde hissedebilirsiniz. Bu kuvvet ipi elinizden kaçırmaya zorlar sizi. Formula1 aracını elinizden kaçırmazsınız ama bir anda gürleyen 750 beygirlik aracı yolun dışında kum havuzunun içinde görebilirsiniz. Eğer kurtulmazsanız zaten yıkılırsınız ama kurtulsanızda artık iyice ısınmış lastiklerin üzerine taslar yapışmış ve belki de ön kanadınız hasar görmüş olarak pitte 30 snye geçirmek zorundasınız artık....
Sonuçta teknisyenler oturmuş düşünmüş ve 60'lı yıllardan sonra 70'lere doğru Formula1 aracını virajda ellerinden kaçırmamak için kanat denen bir şey icad etmişler. Eski yarış arabalarına bakarsanız kanat filan yoktur tüp gibi araclardır(yumurtaya da benzerler) :)
Ama tabi araçlar kuş gibi uçmadığına göre kanatlar ne işe yarıyorda bu teknisyenler bunları araca niye eklemiş ona bakmak lazım. Şöyle düşünebiliriz , elimizde çağının ürettiği oyuncak uzaktan kumanadalı bir arabamız var...Çağın'ın arbası viraja giriyor ve durmadan savruluyor...Çağın bakıyor olacak gibi değil tam viraja girerken arabanın üzerine eliye basıyor ve viraj çıkışında bırakıyor ..Araçta spin atmadan virajı dönüyor. İşte downforce un ana temeli bu.Araca aşağıya doğru bir kuvvet uygulamayı başarabilmek.
Şimdi düşünürseniz pilotun kalkıp virajda kokpitin içinde hoplayarak zıplayarak arabayı yere basmaya zorlaması cok tuhaf olurdu. Pistteki hidrolik bir vincin virajda arabanın üzerine basmasıda olmaz demişler ve en iyisimi zaten çok yüksek hızda seyreden arabamızın üzerindeki rüzgar kuvvetinde yararlanalım demişler.
Bunun içinde arabanın önüne ve arkasına kanatlar yerleştirmişler.Yani Çağın'ın eliyle yaptığı işi kanatlar otomatik olarak yapmaktadırlar.
Arac viraja girdiğinde belli bir açıda ayarlanan kanatlar Formula1 taşıtını viraj dışına çıkmaya zorlayan kuvvete F=( kütle*hızın karesi / viraj çapı ) e dik yönde aracı yere basmaya zorlarlar. Böylece aracın virajın dışına çıkmasını önlerler.Kanatlar bu işi rüzgarı belli bir yönde yönlendirerek yaparlar. Çalışma mantıkları ise uçağın havalanması ile tam terstir.Yani siz o kanatları tam ters çeviriseniz belki bir Formula1 aracını Amerikadaki Indianapolice pistinin Amerikadaki düzlük sonunda uçurmayı başarabilirsiniz.Ama nereye kadar uçar onu bilemiyorum :.
Downforce un ilginç yanı ise eğer siz emniyetle virajı alabilmek için çok yüksek bir down force elde edecek şekilde kanatları dizayn ederseniz bu sefer de Formula1 taşıtı düzlükte istediğiniz kadar hızlanamayacaktır.Formula1 aracı yere basılmaya zorlanacaktır.Yani bu seferde araç giderken arkadan biri çekiyor gibi bir his verecektir.Ama bu şu demek değildir yani düzlükte hiç down force olmasın o zamanda arabanın altına giren rüzgar 300 km/h hızla giderken sizi başka diyarlara uçurabilir.
O yüzdendirki pilotlar ısınma turları ve sıralamalrda bir sürü downforce ayarı dener. Pite girdiklerinde pilotlar ile görüşen teknisyenler uyarılar doğrultusunda kanatların açılarını değiştirirler. Bu ayarlar her pistin yapısına ve viraj açılarnagöre için değişiklik arzeder.
Daha önceden yapılan uygulamalarda kanat ayarlarını yarış esnasında değişebiliyordu , yani herhangi bir viraj için gerekli olan kanat açısını kullandıktan sonra ,diğer bir viraja girerken kanat açısı otomatik olarak değişmekteydi.Yani kanatlar hareketliydi.
Daha sonraları ise...bu yasaklandı ve artık takımlar tek bır ayar ıle yarısta yarısmak zorunda bırakıldı. Buda takımları baska arayıslara itti....Ben bir teknolji casusu değilim ama bununla ilgili olarak ilginç bir teknoloji gelişimi yaşanmıştı bir zamanlar onuda anlatarak yazıyı bitireyim.
O sırlarda bu yasakla karşı karşıya kalan Ferrari ne yapalım diye düşünürken , kanadın açısının otomatik olarak yerinden oynaması yasak ama ,kendi kendine açısıı değiştirirse bir şey olmaz mantığından hareketle , öyle bir maddeden kanat geliştirmişlerki kanatlar ruzgarın hızına gore kend kendine 3 ile5 derece arası eğim kazanmaya başlıyor....
Şu anda nasıl bir teknoloji var bilnmiyorum ama buna bakarak ..şu andaki Formula1 dünyasında müthiş bir teknoloji olduğunu düşünebiliriz.
Discovery channel da izlediğime göre belli bir hızdan sonra (250-300 arasıydı galiba) Formula arabaları tavanda ters şekilde düşmeden gidebilirmiş.Teorik olarak tabi.Yani, uçaklardaki kanatların altındaki kaldırma kuvvetinin tam tersi formula arabalarındaki aerodinamik yapıda bulunuyor.
quote:
Orjinalden alıntı: safaksaylam
Discovery channel da izlediğime göre belli bir hızdan sonra (250-300 arasıydı galiba) Formula arabaları tavanda ters şekilde düşmeden gidebilirmiş.Teorik olarak tabi.Yani, uçaklardaki kanatların altındaki kaldırma kuvvetinin tam tersi formula arabalarındaki aerodinamik yapıda bulunuyor.
Tam olarak 180 Km sonrası bir f1 arabası kendi ağırlığının 1.05 katı kadar DOWNFORCE yaratır
Bunu ön kanat arkada kanat ile yaratır ama ana bileşenler gövdedeki her takımın kendi kanatçıkları sağlar
Ayrıca arabnın aerodinamiği her tur başına 1 sn avantaj sağlıyabilir
Ki bu arabalar o hızlarda yere kendi ağırlığından biraz daha fazla güç wermesine rağmane patinaj çekiyor
900 bg abi küçücük araç.uçmamasına dua etmek lazım.
Yooo uçuyo...Bir f1 belgeselinde gördüm..Gerçi aracın kanadı koptuktan sonra uçtu ama sonuçta uçabiliyo :D aracın önce arka kanadı uçtu ve doğal olarak arabanın önü kaltı :D
opel ın bı model ı varmıs 100 km den sonra havalanıyormus
yanında 1-2 metrelık kanatlar vardı bıldıgınız kanat
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme