Şimdi Ara

egzantrik mili aşınması

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
13
Cevap
0
Favori
42.082
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Merhabalar,

    2004 model Citroen C3 Dizel aracımı bakımı yapılması için ustasına bıraktım. Ayrıca motordan ses geldiğini bakmasını söyledim.

    Bu konuda usta egzantrik milinin aşındığını bunun bir iticinin bozuk olmasından dolayı yaptığını söyledi ve görüşmemiz lazım diye çağırdı beni. Gittiğimde aşınan mili gösterdi. Bana göre çok fazla aşınma dert edecek büyük bişey yok. Bir tırnak ucu büyüklüğünde aşınma var. yataklarda az miktarda aşınma var.

    Usta bana mutlaka milin değişmesi gerektiğini böyle idare edemeyeceğimi söylüyor. Bende kapat motoru bikaç ay idare eder sonra satarım diyorum. Fakat motoru kapatırsa bir hafta içinde bozulacağını belkide marşa basar basmaz iticilerin dağılacağını söylüyor. Çünkü motor açıldıktan sonra mevcut iticileri tam oturtamıyormuş.

    Yeni mil ve yataklarının 2-3 bin lirayı bulacağını söylüyor. Bende o kadar para vermem param yok diyorum. Bu seferde çıkma parça bulup öyle yapacağını söylüyor. Bu çıkma işi de bana çok masraf açacak biliyorum. Adama param yok diyorum. O da bana bu şekilde idare edemezsin diyor. Mil çok hasarlı olsa adama hak vereceğim....

    Bu konuda deneyimi olan arkadaşlar var mı acaba? yorumlarınız neler? Ne yapmamı önerirsiniz?







  • quote:

    Orijinalden alıntı: cheki
    Bende kapat motoru bikaç ay idare eder sonra satarım diyorum.

    Alıcıya söylemeden yani?
  • Haber verip mi satmalı haber vermeden mi satmalı bu ayrıca tartışılacak bir konu. Ben şu an için bu konuda yardımlarınızı görüşlerinizi bekliyorum. Benim size bu cevabı verebilmem için problemin büyüklüğünü ciddiyetini bilmem gerekiyor.

    Ben ustanın bahsettiği gibi hayati olup olmadığını öğrenmek istiyorum. Kaynakla tornayla aşınmalar giderilir diye düşünüyorum. Bu konuda tecrubesi olan yok mu?
  • ustan resmen seni yolmaya çalışmış. Lifter ( itici) takımı 100 tl civarıdır. eksantrik milide 200 lira civarıdır.. ustalıkla yağı değiştirmeyle toplamda 300-400 lirayı geçmez..
    daha önce komple sübapları iticileri horozları değiştirmiş 500 lira para ödemiştim

    http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-yedek-parca-otomobil-arazi-araci-motor-subap-itici-1-4-1-6-2-0-hdi-peugeot-citroen-460008610-87904631/detay


    http://www.parcayedek.com/798-peugeot-yedek-parca-peugeot-307-motor-14-hdi-03-06-gezi-ayi.html




  • eksantirik milini değiştirirsen aracında ses azalır motor daha düzenli çalışır. sizin o tırnak ucu kadar dediğiniz aşınma sübapların açılıp kapanması için hayati önem taşıyor. Tam açılıp kapanmayan sübaplar vuruntu , ses yakıt artışı , duman atması yapar. siz önce ustanızı değiştirin sonra eksantrik milini
  • içime su serptiniz. fakat adam motoru bu durumda kapatamam iticiler tam oturmaz marşa bastığında bile dağılabilir diyor. ben şimdi motoru kapattırıp başka ustaya götüreyim desem risk almış olacağım bu seferde.
  • aşınma bahsedilen kadarsa değişim şarttır. Ancak kaça malolur bu konuyu birçok ustadan fikir alarak karar vermek gerekir. Çıkma parça işinde de sök tak işçilik verilecek ekzantirik pahalı değilse değmez.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Egzantrik Mili Sarmış
    8 yıl önce açıldı
    Turbo mili boşluk
    9 yıl önce açıldı
    aks keçesi yağ kaçırma
    14 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • Ustana hangi parcalarin degismesi gerektigini sor.civatasina kadar bana soyle ve fiyat ver de.soylerken de ki butun degismesi gerekenlerin soyle ama bana , eksik soyelersen o eksik parcalarin parasini falan vermem de.sonra git parcacilara ( istanbulda oturuyorsan aksaray akar her turlu ) al parcalari , guzel indiriminide yaptirgotur al tak bunlari de.

    Madem yolmaya calisiyor kisasa kisas.hadi bakalim gorelim kim daha akilli.

    Yetkili servisim 1.300 kusur fiyat cektigi triger setine ( 2008 c4 hdi ) aksarayda 200 - 300 arasi fiyat almistim.ustama da soyledim 100 - 150 tl arasi fiyata takarim dedi.ama babam sagolsun girmedi o riske serviste yaptirdi.1000 tl cepte kalacakti.ornek vermemin sebebi ustalarin bictigi fiyattan cok daha ucuza kapatabilirsin olayi.aklini kullan hocam bu devirde para kolay kazanilmiyor

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Nerden bulursunuz bu ustaları bilmem ki

    -Kam mili aşındıysa değişmelidir, tırnak kadarda aşınsa fark etmez, uclarda keskinleşme var ise yeni iticilerin tepesini de çok kısa sürede aşındırır. Bir şekilde keser, kemirir yani.

    -Kam mili normalde kolay aşınan bir parça değildir, sebebini araştırmak lazım. Aracınızın motor tasarımına göre detaylı bakılması lazım. Kam mili genelde yağ tazyikinin düşmesi sebebiyle (yetersiz yağlama) aşınma yapar bu da yağ pompasında yıpranma veya arıza olduğunu veya yağ katkısı vs. kullanılmış ise, yağda sorun var ise yağlama kanallarının tıkanmış olması anlamlarına gelebilir. Pompanıza ve yağlama kanallarına baktırmazsanız bir sonraki arızanız yatak aşınması, veya yine kam ve iticilerin aşınması olabilir, şimdiki masrafınız boşa gidebilir. Daha çok masraf açabilir.

    -Aracınızın yedek parçalasının nerelerde satıldığı ve fiyatları belli. Neden bu parça fiyatı konularında tamirciden fikir alırsınız? ustaya yap listeyi ver bakalım ben parçacıya gidip sorayım ne kadar tutuyormuş diyip alın listeyi araştırın. Mekanik ustasından parça fiyatı almak, ustacım bende para çok birazını sana vereyim demekten farksızdır. Genelde bu tip muhabbetleri sevmeyen mekanik ustaları parçayı sen mi alırsın ben mi alayım diye sorar (vaktin varmı anlamında), ne lazımsa sana söyler gider alır gelirsin, adam sadece takar, ayarlar, çalıştırır. Bu sayede parça kaynaklı bir sorun yaşanır ise mekanik ustası töhmet altına girmemiş olur, öyle bir durumda beraber parçacıya çökersiniz.

    -Kapağınızda aşınma varmı iyice sorun, itici yuvalarında aşınma var ise takacağınız yeni iticileride bozar 2 günde. Gerekirse masraftan kaçmayıp kapakçıya verin revizyonunu yaptırın. Bu tip arızalarda düşük maliyetlerden kaçmak, büyük maliyetlere kapı açmaktır.

    -Eğer aracı kullanmadan hemen başka bir tamirciye götüreceksen, mekanik işçilikte ölümcül bir hata yapılmadığı sürece marşa basında itici falan dağılmaz. Adam gibi toplasın teslim etsin, seni biraz yolmak istiyor gibi geldi bana yine de günahını almayayım da.

    Geçmiş olsun.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >




  • KRANKLARIN VE KAM MİLLERİNİN YENİLEŞTİRİLMESİ:

    Krank millerinin yapısal özellikleri:Krank milleri, genellikle tek parça halinde, dökülerek ya da dövülerek alaşımlı çeliklerden yapılır.Muylu yüzeyleri, darbelere karşı dayanımını artırmak aşınmayı azaltmak için derinliğe kadar sertleştirilip hassas olarak taşlanır.Ana yatak ve biyel muyluları, kaldıraç kolları, denge ağırlıkları, flanş gibi kısımlardan oluşan krank milleri yapımları sırasında statik ve dinamik olarak dengelenir.

    BAŞLICA ARIZALARI VE NEDENLERİ

    Krank millerine, genellikle aşınma (oval, konik, normal), çizik, yanma, sarma, çatlaklık, eğilme ve kırılma gibi arızalara rastlanır.

    Normal aşınma, muylular üzerine değişik kuvvetlerin oluşturduğu sürtünme sonucu ortaya çıkan düzgün aşıntıdır. Her muylu, belli bir çalışma döneminden sonra aşınarak küçülür ve düzgünlüğünü yitirir.

    Muylulardaki oval aşınma, sıkıştırma ve yanma zamanlarında temas yüzeylerinin birim alanlarına gelen kuvvetlerin, diğer zamanlara göre büyük olmasından ileri gelir. Konik aşınma ise, ana yatak muylularında, genellikle, yatak yuvalarının şekil bozukluğuna uğraması, keplerin bir taraflarından fazla sıkması, yatakların eksenel doğrultularının kayması; biyel muylularında da, biyelin eğrilmesi, piston piminin ayarsız olması yada yağda biriken madeni parçaların yağ deliğinden çıktığı çevreyi aşındırması sonucu meydana gelir.

    Muylulardaki aşınmalar, motor çalışırken yağ basıncının düşük olmasından yataklardan çekiç sesine benzer ses duyulmasından anlaşılır.

    TEMİZLEME

    Motordan sökülen yada muyluları taşlanan krank milleri kontrolden yada motora takılmadan önce yağ, taş ve madeni birikintilerden iyice arıtılıp yıkanmalı, yağ deliklerinin içindeki kalıntılar uzun fırçalarla temizlenmelidir.

    Muylular üzerinde toplanan yağ, gres ve karbon artıkları, kontrol ve ölçmeyi zorlaştırdığı gibi, tasın gözeneklerini doldurarak kesmeyi zorlaştırır; taşın çubuk körlenmesine neden olur.



    ÖLÇME VE KONTROL

    Temizlenen krank milleri eğrilik, aşıntı ve diğer yüzey bozuklukları, çatlaklık gibi yönlerden gözle yada gerekli aparatlarla kontrol edilip tekrar kullanılabilecek olup olmadıkları belirlenmelidir.

    ÖLÇME

    Ana yatak ve muylularındaki en fazla aşıntı, ovallik ve koniklik miktarını belirlemek için, muylular birbirine dik iki eksen üzerinden, düşey ön ve arka; yatay ön ve arka olmak üzer dört ayrı yerden ölçülmelidir.

    Ana yatak muyluları 0, 05 mm. (0, 002 inç), biyel muyluları 0, 04 mm. (0, 0015 inç) den fazla (oval ve konik) aşındığında taşlanarak yenileştirilirler.

    Muylular, standarttan küçük 0, 25 mm. (0, 010 inç), 0, 50 mm. (0, 020 inç), 0, 75 mm. (0, 030 inç), ve 1 mm.(0, 040inç) alt çaplarda taşlanabilir. Taşlama sınırını aşmış yada hasara uğramış ve taşlama ile düzeltilemeyecek kadar bozulmuş krank mili muyluları kaynakla doldurulup standart çapa göre taşlanarak tekrar kullanılabilir. Kaynak için özel tezgahlardan yararlanılır.

    Eğiklik kontrolü:Krank milleri, üzerlerine gelen değişik kuvvetlerin etkisi, fazla aşınma, yatak yuvalarındaki şekil bozuklukları gibi değişik nedenlerle eğrilebilirler.Eğilme;iki baş ana yatak muylu ekseni ile orta muylu eksenleri arasındaki kaçaklıktır. Krank milindeki eğiklik 0, 076mm den fazla bir eğiklik belirlendiğinde krank mili doğrultulmalıdır.Kontrol ve doğrultma için özel pres yada sehpalardan yararlanılır.

    KRANK MİLİNİN TEZGAHA BAĞLANMASI

    Krank milleri, durum ve özelliklerine göre, taşlama tezgahlarına, aynalar arasında, puntalar arasında ve ayna punta arasında olmak üzere üç değişik şekilde bağlanır.

    AYNALAR ARASINDA BAĞLAMA

    Krank milini aynalarla bağlama, pratik ve güvenli olması nedeniyle, yaygın olarak kullanılan bir yöntemdir. Bu tür bağlama, ağır, büyük, punta deliksiz krankların bağlanmasında , işin çabuk yapılması gerektiğinde tercih edilmelidir. Bu şekilde bağlamanın başlıca sakıncası, başlığa ani hareket verilmesi ile krank milinin ayna ayaklarından kolayca kayıp merkezlemenin bozulabilmesidir. Bunu için, ilk hareke geçirmede dikkatli olunmalıdır.

    Krank milini aynalar arasında bağlamak için, aşağıda belirtildiği gibi hareket edin.

    a. Hareket veren başlıktaki aynanın ayaklarını ters takın; her iki aynanın ayaklarını uygun miktarda açıp temizleyin.

    b. Taş başlığını, tablayı ortalayacak şekilde, en geri konuma getirin. Gerekiyorsa, taşı, daha önce açıklandığı gibi, bileyin, köşe pahını düzeltin.

    c. İş başlıklarını, biri hareketli ise, hareketli olanı, her ikisi hareketli isi, her ikisini, tablayı ortalayacak şekilde, krank mili boyundan biraz fazla açın ve başlık pimlerini takın. Her başlıktaki düşey ve yatay eksen ile denge ağırlıkları bölüntülerini cetveller üzerinden sıfırlayın.

    d. Krank mili üzerindeki flanş cıvatalarını, öndeki dişli ve kamasını çıkarın. Flanş üzerinde çapaklar ve zedelenmeler varsa bir eğe ile düzeltin.

    e. Krank milini, flanşlı tarafı ters ayaklı ayna tarafına gelecek şekilde aynalar arasına yerleştirip ayna ayakları boşluklarını alın. Bu durumda, flanş ayna ayaklarının alın kısmına dayatılmalı, birinci ana yatak muylusu ile ayna ayakları arasında yeterli boşluk bırakılmalıdır.

    f. İş başlıklarının tespit cıvatalarını sıkarak başlıkları tabla üzerinde sabitleştirin. Krank milini, iki baştaki biyel muylu kolları düşey konumda olacak şekilde elle çevirin. Bu ayarı gözle yada, varsa, V yataklı sehpa ile yapın. Bu ayar, biyel muyluları taşlanırken de yapılabilir. Ayna ayaklarını sıkın. Sağ ayna ayaklarından herhangi birinin kama kanalı üzerinden temas etmesini önleyin.


    KAM MİLLERİ

    Yapım özellikleri, Arıza ve kontrolleri:

    Kam milleri kaliteli çelik alaşımlardan presle dövülerek veya dökülerek tek bir parça halinde yapılır. Mil üzerinde muylular, kamlar ve hareket verme dişlileri vardır. Mil sertleştirilmeden önce, muylu ve kam yüzeyleri özel tezgahlarda kaba olarak işlenir. Sonra, Kam mili ısı işlemlerinden geçirilerek muylu kam yüzeyleri sertleştirilir. Kaba işlenen kamlar özel tezgahlarda esas ölçüsünde taşlanarak kullanılabilecek hale getirilir. Sertleşme genellikle alev veya indüksiyonla yapılır. Sertleştirilmiş kamların sertlik derecesi 500 ile 700 brinel arsındadır. Sertleşme ile kamın çalışan dış çevresinde, aşınmaya karşı sert, sağlam ve özlü bir katman oluşturulur. Bu katmanın derinliği 0.76- 1, 01 mm (0, 030—0, 040 inç) kadardır. Bu miktardan fazla talaş kaldırıldığında kam mili ya değiştirilmeli ve yada yüzeyler tekrar sertleştirilmeli ve ya kamlar kaynakla doldurularak esas ölçüsüne göre taşlanmalıdır. Kam mili muyluları, genelde, aşırı ve dengesiz yüke maruz kalmadığından fazla aşınıp ovalleşmezler. Fazla aşınmış muylular standarttan 0,02-0,05 mm küçük yataklar kullanılarak aşıntının sakıncaları önlenir. Bu mümkün olamadığı taktirde kam mili değiştirilmelidir. Kam mili, genel yenileştirme sırasında yada kuşku duyulduğunda, aşıntı, eğrilik, eksenel gezinti, atlaklık ve diğer arızalar yönünden kontrol edilmelidir.

    Kam milindeki eğiklik 0, 05 mm den fazla ise mil ya soğuk olarak doğrultmalıdır, yada değiştirilmelidir. Kamlardaki aşıntı 0, 10 mm den (0, 004 inç) fazla ise, mil ya değiştirilmeli yada kaynakla doldurularak standart ölçülere uygun biçimde taşlanmalıdır.



    SUPAP YENİLEŞTİRME

    SORULAR

    1. Arızaları ve arızalanma nedenleri nelerdir?

    2. Bu parça arızalandığında motorun çalışmasını nasıl etkiler?

    3. Parçanın kontrolü ve ölçülmesi nasıl yapılır, tablo ve şekil ile gösteriniz.

    4. Ölçüm sonucuna göre yenileştirilmesine nasıl karar verilir?

    5. Yenileştirme işlemi nasıl yapılır?

    6. Parçadan kaldırılacak talaş miktarının hesaplayınız.

    7. Bu parçanın yenileştirme işlemi hangi tezgahta yapılır?



    CEVAPLAR

    1. Supap tertibatı motorda segman değiştirildiği veya motor genel tamire alındığı zaman, daima onarılmalıdır.

    Arızaları: Supaplarda oluşan karbon birikintileri, yanma odasındaki basıncı normalden daha yüksek seviyede tutarak silindir bloklarının çarpılmasına sebep olur. Aynı zamanda yanmamış karbon birikintileri supap sapları üzerinde sakızlaşarak onların kılavuzlarda tutukluk yapmalarına neden olur.

    Egzoz supapları: Bunlar çarpılma yanma, karıncalanma ve eksantrik aşınmadan etkilenirler.

    Emme supapları: Emme supabı eksoz supabına nazaran işi daha hafiftir. Emme supabının yuvasına tam oturmasına engel olabilecek derinlikteki yanıklar ve karıncalanmalar egzoz gazlarının buralardan geçerek yuvada sert karbon birikintilerinin oluşmasına yol açar. Aynı durum supap yayının zayıf olmasının supap boşluğunun gereğinden az olması, supap sapının çarpılması ve eksantriğinden olabilir. Çarpılma esas itibariyle supap sapının başa yakın kısmının fazla ısınması sonucunda oluşur. Yuvanın eksantrik aşınması ise bu yuvada supap sapı ve kılavuzu ile eksenli olmayan bir supap başının çalışmasının sonucudur.

    Supap sapı ile kılavuzu arasındaki fazla boşluk bulunması buradan yanma odasına yağ emilerek motorun fazla yağ harcamasına, karbon teşekkülüne ve karışımın kirli olmasına neden olur.

    Eksensizlik: Supaplarda eksensizlik aşınma eğiklik ve çarpıklığın bir sonucu olarak ortaya çıkar. Uygunsuz ve yetersiz yağlama son ucu meydana gelen aşınma kılavuzlarda bir tarafa kaçık çan şeklinde yüzeyler meydana getirir. Böyle supaplar eksenli çalışmazlar.

    2. Motorda yağ tüketimi artar. Özellikle üstten supaplı motorlarda aşınmış supap sapı ile kılavuzları arasından yanma odasına fazla yağ sızar.

    Egzozun dumanlı olması; yağ yakan motorlarda egzoz mavi duman çıkarır. Motor gücünün azalması; arızalı supaplarda kaçak arttığından, motorda güç ve verim düşüklüğü görülür. Motorun gürültülü çalışması; aşınmadan ve şekil bozulmalarından dolayı supap düzeni normale göre daha sesli çalışır. Rölantide düşük çalışma; kaçıran sızdıran supaplar, her silindirden eşit güç alınmasını engellediğinden, silindirlerde dengesiz çalışmaya neden olur.

    Emme manifoldunda geri ateşleme; kaçıran, sızdıran yada sıkışan emme supabı, ateşlemenin emme manifolduna geçmesine neden olur. Susturucuda patlamalı yanma; kaçıran, sızdıran yada sıkışık egzoz supabı, yanmanın susturucuda patlamalı bir şekilde devam etmesine neden olur. Motorun düşük kompresyonda çalışması; sıkışmış, yanmış, kaçıran yada sızdıran supaplar kompresyon kaçmasına neden olur.

    3. Temizlenen supapların baş, sap ve uç kısımları gözle, ölçme ve kontrol aletleri ile kontrol edilerek tekrar kullanılabilecek durumda olup olmadıkları belirlenir. Supaplardaki arızaların bir kısmı gözle görülmez. Bunlar, ancak ölçme ve kontrol aletleri ile belirlenebilir.

    4. Supap sapı değişik yerlerinden (çalışan kesimlerden), mikrometre ile ölçülerek saptaki aşıntı, ovallik ve koniklik miktarı belirlenir. Sap ovalleşmiş yada saplar arasındaki fark 0, 05 mm’den büyükse, aşıntı ise 0, 05mm’den büyükse supap değiştirilmelidir.

    Supap başı üst kenar et kalınlığı, yenisine göre yarı yarıya yada 0, 8 mm’den aşağı düşmüşse o supap kullanılmamalıdır. Sapı yada başı eğrilmiş, düzeltilmesi mümkün olmayan supaplar değiştirilmelidir.

    Supap sapından bir tornaya bağlanarak bir komperatörler başından eğriliği kontrol edilir. Salgı 0, 02 mm’den fazla ise o supap kullanılmamalıdır.

    Yapılan kontroller sonunda tekrar kullanılabilecek durumda olan supapların oturma yüzeyleri, sap alın yüzeyi ve kenar pahı taşlanarak iş görebilecek hale getirilir.

    5. Supap yüzeyinin hassas taşlanması için özel tezgahlar vardır. Bu tezgahlarda esas itibariyle supabı taşa göre gerekli açı altında ve motorla döndüren bir bağlama tertibatı ile diğer teferruatı vardır. Taş supap yüzünü düzgün olarak taşlayıp her türlü yanık ve karıncalanmaları yok eder. İyi bilenmiş bir taşla adeta ayna parlaklığını yapabiliriz.

    6. Kılavuzu çıkarılamayan bir motorda supap kılavuzu bir büyük çapa göre taşlanır ve bir büyük standart supap kullanılır. Değiştirilen tip ise kılavuz ve supaplar değiştirilir.

    7. Supapların değiştirilmesinde kullanılan tezgah Supap Taşlama Tezgahıdır.

    Kaynak




  • Konuyu hortlatiyorum.arladaslar bu kam milinde bosluk olursa motor rolantideyken sarsintilimi calisir.bildigin salincak benim arabanin motoru

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: cheki

    Haber verip mi satmalı haber vermeden mi satmalı bu ayrıca tartışılacak bir konu. Ben şu an için bu konuda yardımlarınızı görüşlerinizi bekliyorum. Benim size bu cevabı verebilmem için problemin büyüklüğünü ciddiyetini bilmem gerekiyor.

    Ben ustanın bahsettiği gibi hayati olup olmadığını öğrenmek istiyorum. Kaynakla tornayla aşınmalar giderilir diye düşünüyorum. Bu konuda tecrubesi olan yok mu?

    Haber verilip mi yoksa verilmeden mi satılması tartışma konusu dahi yapılmamalı.

    Ahlaki, vicdani ve hukuki normlara göre haber verilmesi gerekir.

    İşin vahimi bunu basit bir şeymiş gibi gösterilmesi

    Üzüldüm, biz eskiden böyle değildik..

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: emrh0653

    Konuyu hortlatiyorum.arladaslar bu kam milinde bosluk olursa motor rolantideyken sarsintilimi calisir.bildigin salincak benim arabanin motoru

    evet sarsıntı yapar.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.