Şimdi Ara

Elektrikli araçlar ikinci elde büyük değer kaybediyor: Sebepleri neler?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
41
Cevap
0
Favori
1.414
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Elektrikli araçlar ikinci elde büyük değer kaybediyor: Sebepleri neler?
    Son yıllarda hızla yaygınlaşmaya başlayan elektrikli araç satışlarındaki ivme son zamanlarda bir miktar yavaşladı. Bu yavaşlamayla beraber ikinci elektrikli araçlardaki değer kaybı da artmaya başladı. Hatta öyle ki, ABD'de yapılan bir araştırmaya göre ortalama ikinci el elektrikli araç fiyatı, içten yanmalı araçların altına düşmüş durumda.



    Bir senede %30 düşüş gerçekleşti



    Söz konusu araştırmada, 2023 ve 2024 yılının mayıs aylarında satılan 1-5 yaş arası 2,2 milyon araç ele alındı. iSeeCars verilerine göre, Mayıs 2024'te ikinci el elektrikli bir aracın değeri ortalamada içten yanmalı araçtan %8.5 daha düşük olduğu görülüyor. Son 12 aya baktığımızda, ikinci el elektrikli araçların değeri 41 bin dolardan 29 bin dolara kadar düşümüş durumda. Bir sene üçerisinde düşüş oranının %30 olduğu görülüyor. Aynı dönemde içten yanmalı araçların değerinin ise hemen hemen aynı kaldığı (31 bin dolar) görülüyor.



    1-5 yaş arası elektrikli araçlar ile içten yanmalı araçların fiyatları

    Ay Ort. Elektrikli Ort. İçten yanmalı Fark Yüzde
    Mayıs 2024 $28,767 $31,424 -$2,657 -8.5%
    Nisan 2024 $29,066 $31,391 -$2,325 -7.4%
    Mart 2024 $29,925 $31,015 -$1,090 -3.5%
    Şubat 2024 $30,904 $31,169 -$265 -0.9%
    Ocak 2024 $33,275 $31,689 $1,586 5.0%
    Aralık 2023 $33,572 $29,789 $3,783 12.7%
    Kasım 2023 $34,275 $30,116 $4,159 13.8%
    Ekim 2023 $34,994 $30,906 $4,088 13.2%
    Eylül 2023 $34,926 $31,147 $3,779 12.1%
    Ağustos 2023 $36,161 $31,446 $4,715 15.0%
    Temmuz 2023 $38,797 $32,251 $6,546 20.3%
    Haziran 2023 $40,916 $32,715 $8,201 25.1%


    Düşüşün sebepleri neler?



    iSeeCars'ın analisti Karl Brauer bu düşüşün, elektrikli araç arzının fazla olması karşılık bu araçlara yönelik talebin düşük olmasından kaynaklandığını söylüyor ve düşüşün sürebileceğini belirtiyor.



    Elektrikli otomobillerin içten yanmalı modellere göre daha hızlı değer kaybetmesinde, elektrikli araçların maliyetlerinin düşmesi, batarya teknolojilerinin gelişmesiyle menzil değerlerinin ve şarj hızlarının artması gibi sebepler de bulunuyor. Bu nedenle eski araçlar hızla değer kaybediyor. Her ne kadar bu durum yeni elektrikli araç satın alanlar veya almak isteyenler için kötü bir durum olsa da, olaya iyi tarafından bakarsak ikinci el elektrikli araç düşünen kullanıcılar için bir fırsat olarak görülebilir.



    Ayrıca Bkz.Bayramda elektrikli araç şarj istasyonlarında yapılan tüm kampanyalar



    Türkiye'de durum nasıl?



    Türkiye'deki elektrikli araçlarda da benzer bir durum söz konusu. Ancak ülkemizdeki elektrikli araçların değer kaybı o kadar yüksek değil. Otomotiv veri şirketi Cardata’nın verilerine göre Türkiye’deki ikinci el elektrikli otomobiller, 2023 yılında bir önceki yıla göre ortalama %4.14 değer kaybetti. Tabi ülkemizde enflasyonun yüksek olması bu durumda önemli bir etken. Reel değer kaybının çok daha yüksek olduğunu söyleyebiliriz. 



     




    Kaynak:https://www.carscoops.com/2024/06/electric-shock-used-evs-are-now-cheaper-than-used-ice-cars/
    Kaynak:https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/2-el-otomobilde-elektrik-kaybi-hurriyet-turkiyedeki-elektrikli-otomobillerin-son-bir-yildaki-fiyat-degisimini-cikardi-42401185







  • Bir pil arabanın altındaki tüm alanı kaplar.
    Bu pili üretmek için:
    -- Lityumun çıkarılması için 12 ton taş
    -- Kobalt minerallerini elde etmek için 5 ton taş (Kobaltın çoğu, bakır ve nikel cevherinin işlenmesinin bir yan ürünü olarak yapılır. Bir pil için elde edilmesi en zor ve en pahalı malzemedir.)
    -- 3 ton nikelmalm
    -- 12 ton bakır cevheri
    Aşağıdakileri elde etmek için 250 ton toprağı taşımanız gerekir:
    -- 12 kg lityum
    -- 13,5 kg nikel
    -- 48,5 kilo yemek
    -- 15 kilo kobalt
    Pili üretmek için ayrıca gereklidir:
    -- 200 kg alüminyum, çelik ve/veya plastik
    - 112 kilo grafit
    Caterpillar marka bir iş makinesi temel minerallerin çıkarılması amacıyla hafriyat işlerinde 12 saatte 264 litre mazot tüketir.

    Sonuçta sıfır CO2 emisyonlu ortalama 10 sene ömürlü bir otomobil pili üretilir.

    Sadece bir adet elektrikli aracı üretirken 22 ile 24 ton CO2 doğaya salınır.
    Eğer 2000cc benzinli yada dizel bir otomobiliniz olsaydı normal bir kullanımda bir elektrikli aracı üretirken salınan CO2 yi, ancak 35 senede doğaya ancak salabilecektiniz.

    Elektrikli otomobiller, dünyaya dayatılmaya çalışılan Karbon Ayak izi sömürgeciliğinde tamamen bir aldatmacadır.

    Küreselciler, çevreyi koruma maskesi altında, bizim gibi gelişmemiş, tam bağımsız olmayan ülkeleri sömürmek için Karbon Ayak İzi tezgahını kurmuşlardır.
    Elektrikli araçla yolda kalma şansın var, şarjları en min 45DK altına düşmüyor, uzun yol yapamıyorsun.Klima açsan menzil %20 azalıyor

    En iyisi hybrid araçlar.Yada piyasada daha olmayan fakat küçük bir motor'u (1.0) en min yakıt tüketimi ile jeneratör olarak kullanacak araçlar

    Keşke bunları yapsalar da insanlar hem co2 gazını düşürse hem yakıt tüketimlerini düşürse

    Sizin aracınız 18 dk'da %10-80 yapıyor.Neden bütün elektrikli araçlar böyleymiş gibi yazıyorsunuz anlayabilmiş değilim.Dünyada ki tek elektrikli araç sizin kullandığınız değil


    Ayrıca kışın da sıkıntı.Isı pompası olmayan araçlar kışın da yazın da sizin söylediğiniz gibi %5 değil %20'ye kadar menzil düşümü yapıyor


    Elektrikli araç alana kadar hybrid alırım, hem az yakar hem de pil muhabbetiyle uğraşmam.3 dk'da bütün depoyu doldururum

  • Elektrikli araçla yolda kalma şansın var, şarjları en min 45DK altına düşmüyor, uzun yol yapamıyorsun.Klima açsan menzil %20 azalıyor

    En iyisi hybrid araçlar.Yada piyasada daha olmayan fakat küçük bir motor'u (1.0) en min yakıt tüketimi ile jeneratör olarak kullanacak araçlar

    Keşke bunları yapsalar da insanlar hem co2 gazını düşürse hem yakıt tüketimlerini düşürse

  • DeepestSea kullanıcısına yanıt
    Hiç elektrikli araç kullanmayan biri olarak yorum yapmışsınız...

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • DeepestSea kullanıcısına yanıt

    Nissan e-power benzinli motoru sadece jeneratör görevi görüyor. Elektrik motoruna güç veriyor ve bataryaları dolduruyor. Tekerlekleri döndürmede kullanılmıyor. Bu yüzden bataryası çok daha küçük.


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • DeepestSea kullanıcısına yanıt
    Ben 18 dk’da %10-80 arası yapıyorum ki şarj bu şekilde yapılıyor zaten.

    Klima %20 filan değil %5 vs etkiliyor pek önemli değil arabayı yıkatsan o kadar etki ediyor zaten.

    Ne çektiysek elektrikli sahibi olmadan konuşanlardan çekiyoruz zaten.

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • Yeni teknoloji fazla çabuk değişiyor. İlk elektrikli otomobillerde yüksek performans kısa menzil lityum iyon pil vardı, gücü daha fazlaydı.

    Şimdi piyasa lpf pillere gitti, döngü yüksek daha düşük güç ama çok daha stabil uzun ömürlü,

    Bunu alanlar ise katı hal batarya gelirse zarar edecek, durum bu,

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Umarım çokta yaygınlaşmaş elektrikli işi, belli elit bir kesim dışında yayılmazsa şarj sırası vs yoğunluk da yaşanmaz. Bırakın kekolar elektrikli alınmaz yeaahh diye dolansın dursun, he kardeş diyip geçin abi.

  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • gun kullanıcısına yanıt

    Peki gün hocam, şehir dışı ne durumda ? atıyorum menzil şehir içi tutarlıysa eğer şehir dışı nasıl ? sallıyorum istanbuldan çıktım ankaraya gideceğim, ekranda 500 km menzil yazıyor dışarısı 45 küsür derece klimayı açtım otoyolda 140 150 200 km hızlara ulaştım. İşte veya bayır çıkıyorum yokuş çıkıyorum araba dolu 4 5 kişi bagajı full dolu falan 500 km cidden dayanıyor mu ?


    Türkiye içinde hemen hemen her noktada hızlı şarj imkanı var mı ? mesela 200 km menzilim var vaktim de yok çıktım hemen ankaraya izmire yada ıspartaya falan gideceğim yolda da haritada hızlı şarj istasyonu görünüyor ama bir gidiyorum ki aslında hızlı şarj yokmuş ne yapacağız ? benim en çok gördüğüm şikayetler türkiyede bunlar mesela hızlı şarj görünüpte hızlı şarj etmeyen şarj noktaları varmış. Veya siz şarja diye gittiniz haydaaa önünü otopark yapmışlar tır çekmişler siz şarja takamıyormuşsunuz vs. böyle abidik kubidik sorunları hiç yaşadınız mı ? yoksa evden işe işten eve şeklinde mi kullanıyorsunuz ?





  • OrcunFix kullanıcısına yanıt
    Çok karşılaştım sorunlarla, yazılım sorunları, donanım sorunları, internet sorunları bile oluyor cihazların. Bazen neden bile belli değil. Ama yine çok yakında uzun yolda oluyor hemde uzun yolda.

    Hele bir şehirde iseniz filan adım başı yeterki trafik olmasın. Bazen bulmak bile sorun olabiliyor. Ama bunlar giderek azalıyor kaliteli markalar ve Trugo mesela Türkiye için büyük imkan.

    Araçlar artık daha elektrikli park alanlarına daha saygı gösteriyorlar. En azından birini doldurup birini boş bırakıyorlar ama genelde boş. Zaten acımıyorum anons ettirip çektiriyorum.

    Birde %20’de şarj ederseniz 80-90 km menzil oluyor illa buluyorsun bir yer. Ben bayramda ne olursa olsun şarj yapayım dedim sorun olmadı. Benim araç çok hızlı şarj olduğundan her ihtiyaç için durduğumda 10 dk taksam yetiyor.

    Bu arada benim araç 420 km normalde 170 km ile gidersen %20-10 arası şarj edeyim deyip %80 ile başlarsan 180-200 anca. Ama bu şekilde bile daha hızlı varıyorsun yavaş gitmek yerine.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi gun -- 16 Haziran 2024; 15:36:18 >
    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >




  • gun kullanıcısına yanıt

    Açıklamanız için teşekkürler. Bence insanlar hala bu tür sebeplerden çekiniyorlar. Birde o kadar para bağlamışken atıyorum 3 4 sene sonra satıp bir üstüne geçmeye veya sorunsuzca satabilme güvenini daha vermiyor gibi geliyor.


    Birde şu var, cep telefonlarındaki gibi bir sıçrama da araçlarda olursa atıyorum 4 sene sonra minimum menzili 1000 km olan araçlar çıkınca şuan ki 300 400 km menzillilere kim bakar 2. elde ? daha yüksek zarar etmekten de korkuluyor olabilir. Malum bizim ülkemizde araba yatırım aracı gözüyle görülüyor.


    Bence bir evde elektrikli araç olacaksa bu renault zoe gibi ufak şehir içi kullanıma daha uygun pratik bir araçla daha mantıklı olacak gibi geliyor. Gene bir evde mutlaka içten yanmalı dizel otogaz veya benzinli araba olması lazım. Zoe yenisi yanılmıyorsam 500 km'e varan bir menzil de sunabiliyordu. Bu mesela direkt 1000 km olsa insanları şarj etme korkusundan da uzaklaştırabilir.


    Alım gücü de bu gelişme önünde çok büyük bir etken. Şuan ki piyasada zaten insanlar yarınını göremiyorken bu faiz ve enflasyon ortamında böyle bir riske de girmek istemiyorlardır.





  • elektrikli araçlardaki değer kaybı ultra lüks modellerde oluyo genelde. orta ve düşük seviyeler yine kendi halinde

  • sayı içten yanmalılara göre az ve halen elektrikli araca ulaşmayan ulaşamayan yüz milyonlar var, çok erken yorumlar, elektrikli araçlar dizel sıfırlanmadan temize çıkmaz gibi

  • interwap kullanıcısına yanıt

    Araç 4.5LT yakıt yakıyor.Ne anladım ben ?

  • gun kullanıcısına yanıt

    Sizin aracınız 18 dk'da %10-80 yapıyor.Neden bütün elektrikli araçlar böyleymiş gibi yazıyorsunuz anlayabilmiş değilim.Dünyada ki tek elektrikli araç sizin kullandığınız değil


    Ayrıca kışın da sıkıntı.Isı pompası olmayan araçlar kışın da yazın da sizin söylediğiniz gibi %5 değil %20'ye kadar menzil düşümü yapıyor


    Elektrikli araç alana kadar hybrid alırım, hem az yakar hem de pil muhabbetiyle uğraşmam.3 dk'da bütün depoyu doldururum

  • DeepestSea kullanıcısına yanıt
    Tamamda benim ki normal fiyatlı bir araç isteyen alır.

    Rahatsız olan şarj probleminden Hyundai Ioniq alır.

    Isı pompası olmayan araç istemeyen almaz yine.

    3 dk diyorsunuz ama benzinciye gitme gelme, ödeme süreci derken beklersiniz yine.

    Ben ise gittiğim her yerde şarj istasyonu olduğundan hiç beklemiyorum.

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • OrcunFix kullanıcısına yanıt
    Araçların ileride güzel paraya satmak istiyorsanız hızlı şarj olanı alın zira ileride onlar para edecekler çünkü herkes 800V mimarisine geçecek.

    Ayrıca 1000 km menzilli elektrikli çıkmaz. Nedeni basit 5-10-15 dk’da dolması yeterli. Şarj hızı yükseldikçe ağır batarya taşımaya gerek yok. Elektrikli şarj istasyonları her yerde olacağından batarya almak yerine büyük hızla dolduracaksınız 300-400 km’de bir o kadar.


    Bu şarj korkusu almayanlarda var bir tek alanlar görünce yaşayınca anlamsız olduğunu anlıyor.

    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • Plug-in hybrid araçlar mantıklı şehir içinde işe gidip gelmeye yetecek bataryası olsa yeter zaten. Uzun yolda da içten yanmalı motor olmalı. Bu yüzden en güzeli plug in hybrid.

    1150 km yolda 2 kere 10 dk benzin istasyonuna girdim aslında tek seferde yeterdi ama tuvalet ihtiyacı için 2 kere girdim hemen yakıt alıp devam ettim. Elektrikli aracın şarjını bekleyemem uzun yolda hiç. Araçta 5 kişi artı tavana kadar dolu bagaj (sw kasa araç) klima açık 5.5 litre benzin yaktı ortalama 100 kmde. 63 litre benzinle bitti yolculuk. Dediğim gibi 1 kere doldursam yeterdi 50 litre deposu zaten.

  • Bir pil arabanın altındaki tüm alanı kaplar.
    Bu pili üretmek için:
    -- Lityumun çıkarılması için 12 ton taş
    -- Kobalt minerallerini elde etmek için 5 ton taş (Kobaltın çoğu, bakır ve nikel cevherinin işlenmesinin bir yan ürünü olarak yapılır. Bir pil için elde edilmesi en zor ve en pahalı malzemedir.)
    -- 3 ton nikelmalm
    -- 12 ton bakır cevheri
    Aşağıdakileri elde etmek için 250 ton toprağı taşımanız gerekir:
    -- 12 kg lityum
    -- 13,5 kg nikel
    -- 48,5 kilo yemek
    -- 15 kilo kobalt
    Pili üretmek için ayrıca gereklidir:
    -- 200 kg alüminyum, çelik ve/veya plastik
    - 112 kilo grafit
    Caterpillar marka bir iş makinesi temel minerallerin çıkarılması amacıyla hafriyat işlerinde 12 saatte 264 litre mazot tüketir.

    Sonuçta sıfır CO2 emisyonlu ortalama 10 sene ömürlü bir otomobil pili üretilir.

    Sadece bir adet elektrikli aracı üretirken 22 ile 24 ton CO2 doğaya salınır.
    Eğer 2000cc benzinli yada dizel bir otomobiliniz olsaydı normal bir kullanımda bir elektrikli aracı üretirken salınan CO2 yi, ancak 35 senede doğaya ancak salabilecektiniz.

    Elektrikli otomobiller, dünyaya dayatılmaya çalışılan Karbon Ayak izi sömürgeciliğinde tamamen bir aldatmacadır.

    Küreselciler, çevreyi koruma maskesi altında, bizim gibi gelişmemiş, tam bağımsız olmayan ülkeleri sömürmek için Karbon Ayak İzi tezgahını kurmuşlardır.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >




  • dr20mouse kullanıcısına yanıt

    Çingenenin merti övünürken hırsızlığını anlatırmış. 1150 km yolda 20 dk mola vermek tüm kurallara aykırıdır. Günümüzde elektrikli araçlar. 4.5 saat yol gidip 30 dk da şarj olacak şekilde planlanıp üretilmektedir. Siz bilmezsiniz ama bu bir trafik kuralıdır.


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • gun kullanıcısına yanıt

    Evet mantıklı bir yaklaşım ama ilerde yani 4 5 sene içerisinde bile ben her noktada hızlı şarjın yaygınlaşacağını pek sanmıyorum. Dünyada böyle olabilir gelişmiş ülkelerde ama Türkiyede biraz zor. Özellikle bu ekonomik ortamda çok zor. hani bakın daha 5g gelemedi mesela, dünya 5g'e çoktan geçti artık sıkıldı bile bizde hala daha 5g yok.


    Bence çıkması lazım çünkü pil teknolojisi de gelişmeli. Artık lityum ile bu pek olacak gibi değil. Mağdem süper verimli işte elektrik enerjisinden söz ediliyor ben daha hala 300 500 km menzilli elektrikli araç görmeyi açıkçası bu teknolojiye yediremiyorum. Bir yanda 100 küsür yıllık içten yanmalı sistem var, öbür yanda devrim denilebilecek sistem var. E ama bakıyorum menzil 300 km 400 km yok işte klimayı açtın düştü yok karsta -20 derecede sürdüm pil önce kendini ısıtacak yoksa yüzde 40 düştü falan bu yakışmıyor bu teknolojiye.


    Sonuçta bu bir vakit kaybı demek. Menzil evet 400 km gideceğim yer 1200 km diyelim, e ama 350 km de bir mola vereceğim ve bu molaları da gideceğim konuma göre planlamam lazım. İşte şuradan geçersem burada hızlı şarj noktası varmış oradan şarj eder sonra buradan geçerim diye bir plan program istiyor bu iş. İçten yanmalı gibi 100 senedir piyasada olan bir sistemin benzinlik yakıt ağı ile hemen hemen aktif olarak 10 sene olmamış hayatımıza giren bir teknoloji için daha emekleme aşamasında bu şeyler.


    Birde bu işin kazası belası işte arızası da var. Teslam var diyelim araç gitmiyor ne yapacağım ? nerede bunun servisi ? en basiti sanayiye götürsem arabayı kim anlayacak ? biri çıkıp abi bunun pilinde sorun var kim diyecek ? dahada kötüsü geçen adamın birinin teslasının şarjı bitiyor ve aleti şarja takamıyordu. Aracın acil sistemleri işte şarjı devreye alması için içinde 12voltluk bir akü varmış onun şarjı bitmemesi lazımmış. Jumpstart falan ile çözüyordu bu işi. Hani insanların korkma sebebi de bunlar malesef. Kimse bu gibi risklere girmek istemiyor günün sonunda çünkü ödenen meblağ çok ağır. Ve girilecek risk ilerde satma planları da cabası. Bugün 2 milyona alınan elektrikli aracın 5 sene sonra ne olacağını kimse bilemiyor. Ama 1.6 mjet egea alırsanız 3 aşağı 5 yukarı piyasası bellidir.





  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.