Şimdi Ara

ESP VE B SINIFI (KAMPANA FREN)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
23
Cevap
0
Favori
2.282
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar bazı B sınıfı araçlarda ESP opsiyonel olarak sunulmakta bunu hepimiz biliyoruz.

    Benim merak ettiğim kampana frenli B sınıfı araçlara nasıl ESP opsiyon olarak sunuluyor?

    ESP'yi aldığında yani aracı sıfır alırken eklettirdiğinde disk fren olarak mı geliyor araç?

    Mesela yeni Punto Evo'nun arka frenleri kampanalı ama ESP opsiyon olarak var?

    Mesela Fiesta kampanalı ama ESP opsiyon?

    ESP için 4 disk fren lazım diye biliyorum. Kampanada da çalışıyorsa eğer sizce görevini yapacak kadar kuvvetli frenleme sağlayabilir mi disk frene göre?



  • Tam teknik bilgim yok bu konuda ama artık yeni araçlarda kullanılan kampanalar eski kampanalar gibi değil otomatik boşluk ayarlı.vb.... daha gelişmiş sistemler bir sorun olacağını sanmıyorum yapan mühendisler ona göre ayarlamışlardır herhalde...(Yani inşallah)
  • daha kuvvetlı fren yapmasına gerek yok


    cok kucuk kuvvetlerde arac yolda tutulabılıyo zatı fazla kuvvet uygulanırsa araç spin atar



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi .IsTanBul. -- 13 Mayıs 2010; 20:05:46 >

  • İyide, piyasadaki birçok ABS'li araçlarda arka frenlerde kampana mevcut..

    ESP için disk şart değil..

    2000 model a160 varken ESP+Kampana mevcuttu..Gayet iyi çalışıyordu stabile sistemi..
  • ESP veya daha özelde ABS'nin fren tipiyle doğrudan ilişkisi yoktur. ABS hem kampana hem de disk frenlerle çalışır. ABS'nin çalıştığı frenlerle ESP de çalışır. Fren kuvvetinin %60 ile 90'ı duruma göre ön frenlerden gelmektedir. Dolayısıyla arka frenlerin aile tipi binek otomobillerde de disk fren olması gerek şart değildir, kaldı ki günümüzün kampna frenleri geçmişin disk frenlerinden daha iyi durumdadır.

    Size daha şaşırtıcı bir gerçeği söyleyeyim, telle aktive edilen bazı motosiklet frenlerinde dahi ABS kullanılmaktadır. ABS fren hidrolik pompasını harekete geçiren servo kontrolleri aracılığı ile fren uçlarına hidralik basıncı gönderir, bu nedenle uçlarda ne olduğu çok önemli değildir. Yani ayağınızın altındaki fren pedalı ne yapıyorsa onu yapar ama sizin aksine saniyede 18-20 kez yapar.

    Sonuçta B ve hatta C segment bir araç için arkaların kampana oluşuna takmak yersizdir, 2005-2008 model Honda City'lerde B segment olmasına rağmen 4 disk fren, ABS+EBD ve EBA vardı ama bu forumda aracın fren performansının yerden yere vurulduğunu hatırlarım...




  • Teşekkürler cevaplarınız için.

    O zaman anladığım kadarıyla eski inanışın kampana frenleri gelişmiş durumda. Sanki bana kampana fren yetersizmiş gibi geliyor ondan dikkatimi çekti merak ettim sormak istedim.

    Peki her konuda daha iyi olmasına rağmen çoğu B ve bazı C sınıfı araçlarda arkaların disk fren yapılmamasının nededi nedir? Maliyet mi?
  • Evet, aynen öyle: "Maliyet"!
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Kampana Fren ve ABS
    18 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • Murat 124'lerin arkalarda diskti ama frenlerinin nasuıl tuttuğunu tahmin edebiliyoruz sanırım
  • Disk fren daha iyi bir dozajlama sağlayabilir ama bir hata olur da takviyeyi kaybederseniz (mesela motor stop eder, vakum veya basınç rezervi tükenirse) böyle bir durumda kampanalardaki çok daha yüksek olan mekanik avantaj -iyi dozlanmasa da- durmak için daha elverişlidir. Mesela, ABD'de belirli bir tonajın üzerinde disk frenler yasaktır (FMVSS standartlarını tarayabilirsiniz).

    Kampanaların dozajlanabilme kabiliyetleri çaplarına büyük oranda bağlıdır. Eskiden ön kampanalarda her balata pabucu için ayrı (çift) piston kullanılırdı ki bu da dojazlamayı iyi bir hale getiryordu, yani bugün arkada kullanılan 16-17 cm çapındaki kampanalarla pek ilgileri yoktu. Otomatik boşluk ayarı da en azından 1940'lardan beri yaygındır.

    Ama her şekilde kampanalar daha sık bakım istiyorlar, eski bir sistem olduğu için de ezber bilgi çok var, araca özel ayar değerleri dikkate alınmıyor çoğu zaman. Bence kampalardaki yaygın şikayetin asıl sebebi bu.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Lazarotti


    İyide, piyasadaki birçok ABS'li araçlarda arka frenlerde kampana mevcut..

    ESP için disk şart değil..

    2000 model a160 varken ESP+Kampana mevcuttu..Gayet iyi çalışıyordu stabile sistemi..




    çünkü arkada abs etkili değil. Sadece ön tekerlerde abs uygulanıyor.
  • Bu bigi gerçeği tam olarak yansıtmıyor. Piyasada 4 kanallı ABS sistemleri kullanan araçlar olduğu gibi 2 kanallı ABS sistemlerini kullanan araçlar da vardır. Ancak günümüzde piyasadaki çoğu araçta 4 kanallı ABS kullanılır. Gerek Bosch gerekse Continental Teves gibi firmalar otomobiller için artık nerdeyse tamamen 4 kanallı ABS üretmektedir. Ayrıca ESP uygulaması için ABS'nin 4 kanallı olması şarttır, Dolayısıyla ESP'li bir araçta ABS 4 kanallı olmak zorundadır, ESP sisteminin işleyiş biçimi bunu gerektirir.


    quote:

    Orijinalden alıntı: legendboxer


    quote:

    Orijinalden alıntı: Lazarotti


    İyide, piyasadaki birçok ABS'li araçlarda arka frenlerde kampana mevcut..

    ESP için disk şart değil..

    2000 model a160 varken ESP+Kampana mevcuttu..Gayet iyi çalışıyordu stabile sistemi..




    çünkü arkada abs etkili değil. Sadece ön tekerlerde abs uygulanıyor.




  • 4 kanal abs olması için, dört teker disk olması gerekir, ama arkalar kampana ve abs varsa yalnız önlerde abs var demektir, zaten arkaların kızakladığı pek nadirdir, iki kanal dediğiniz, hyundai kia larda abs alıyorsanız 4 tekerde disk gelir, abs opsiyoneldir(bazı modellerinde), almazsanız arkalar kampana gelir, kampananın teknolojisine ayrıkırıdır abs, bunu anlamanın bir yoluda motor çevresinin yakınlarında bulunan abs beyninin çıkışlarına bakmaktır, sonuç olarak arkalar kampana olup abs olabilir ama, arkalarda devrede değildir, arkalarda abs nin çalışıp çalışmadığını uygulamada anlatırımda biraz tehlikeli
  • quote:

    Orijinalden alıntı: SeKSandDoRT

    4 kanal abs olması için, dört teker disk olması gerekir, ama arkalar kampana ve abs varsa yalnız önlerde abs var demektir, zaten arkaların kızakladığı pek nadirdir, iki kanal dediğiniz, hyundai kia larda abs alıyorsanız 4 tekerde disk gelir, abs opsiyoneldir(bazı modellerinde), almazsanız arkalar kampana gelir, kampananın teknolojisine ayrıkırıdır abs, bunu anlamanın bir yoluda motor çevresinin yakınlarında bulunan abs beyninin çıkışlarına bakmaktır, sonuç olarak arkalar kampana olup abs olabilir ama, arkalarda devrede değildir, arkalarda abs nin çalışıp çalışmadığını uygulamada anlatırımda biraz tehlikeli


    Bu bilgi evrensel değil. Kilitlenmeyen frenler arka aksta kızaklama riski büyük olan ağır vasıtalarda kullanıldı. Mesela 1970'lerdeki Bendix Dot Stop pekala kampanalar üzerinde çalışıyordu. Ayrıca iki kanallı sistem her zaman aynı akstaki iki tekerlek demek değildir. Uzun yıllar ön ve arka akslar iki kanallı olarak çalıştırıldı. Direksiyon aksında tek bir kanalın olması, elektronik dengelemenin yetersiz olduğu zamanlarda güvenlik açısından özellikle tercih ediliyordu.

    Benim fikrim, sonuçta frenlerde dağııtım da fren kapasitesi kadar önemlidir. Elektronik dozajlama veya dengeleme denilebilecek EBD, ABS'nin elektronik kanala geçtiği gün hazır olmalıydı. Fren dengeleme ABS devreye girmeden önce de analog olarak vardır, gayet de başarılıdır. Burada problem, elektronik kanala geçişte denge kararı cevapsız kalır ve bu otomatik bir zaaf yaratır. ABS'nin mesafeleri uzatabilmesi, özellikle direksiyon aksında farklı olabilecek sonuçları engellemek için mümkün olan kapasitenin dengeleme lehine bilinçi olarak düşük tutulmasındandır.




  • 4 kanal abs olması için 4 teker disk olması gerekmez hatta hiç disk olmayabilir. Tamamı kampana olabilir mesela damperli kamyonlarda abs vardır ama bu kamyonlar z-cam ya da air cam denilen kampana frenleri kullanırlar hem ön hem de arkada çünkü hafriyat alanları çamurludur ve o ortamlarda disk frenler kullanışlı değildir. Öte yandan bu kamyonlar asfalta da çıktıklarından abs ve asr genellikle standart donanım arasında yer alır.
    İşte 2 örnek:
    http://www.ford.com.tr/cargo/
    http://www.bmc.com.tr/images2/img/347/File/PROFESYONEL%20625%206x2%20damper.pdf

    Bu da bu tür kamyonlarda kullanılan tam havalı tip kampanaların bir broşürü:
    http://www.arvinmeritor.com/products/aftermarket/pdfs/cvaeurope_Braking_lit_Prodbroch_MsacZCamLeaflet.pdf

    Otomobillerde de ABS'si 4 kanallı olduğu halde arka frenleri kampana olan bir çok model vardır. Merak eden bir kaç servis gezip, oralardaki servis manuellerine bir göz atar.

    Bir başka yanlış bilgiyi de düzeltmek isterim:

    Doğrusu şudur: Arka frenler ön frenlerden daha çabuk kilitlenir!

    Bunun nedeni de çok basit bir fizik yasasıdır. fren esnasında araç kütlenin eylemsizliği presnsibi uyarınca öne yığılır ve arkadan öne ciddi oranda ağırlık transferi olur, arka tekerlerde nerdeyse yük kalmaz ve bu nedenle arka tekerler önlerden daha çabuk kilitlenir. Bir örnek vereyim:

    Araç ağırlığı: 1252 kg
    Aks mesafesi: 2,41 m
    Ağırlık dağılımı 50/50
    Ağırlık Merkezi Yüksekliği: 0,5 m
    olan bir aracın
    Yavşlama oranı: 0 g iken ön aks 626 kg arka aks 626 kg yük taşır,

    Yavşlama oranı: -0,94 g iken ön aks 871,3 kg arka aks 380,7 kg ağırlık taşır,

    Yavşlama oranı: -1,42 g iken ön aks 994,8 kg arka aks 257,2 kg ağırlık taşır.

    -1 G'lik yavaşlamada sadece 183,1 kg yük taşıyan bir arka tekerlek o esnada 443 kg yük taşıyan ön tekerlekten daha çabuk kilitlenir. Bunu bir de -1,5 G'de düşünün!

    ABS'nin çalışmak için disk frenlere ihtiyacı yoktur.

    Bu yanlış bilgilerin kaynağını doğrusu merak ediyorum...

    Not: Kia'nın abs'li versiyonunun 4 disk fren gelmesi abs'nin bunu gerektirmesinden değil, donanım paketinden ve kullanılan abs modelinden ileri gelir.
    Edit: İmla



    quote:

    Orijinalden alıntı: SeKSandDoRT

    4 kanal abs olması için, dört teker disk olması gerekir, ama arkalar kampana ve abs varsa yalnız önlerde abs var demektir, zaten arkaların kızakladığı pek nadirdir, iki kanal dediğiniz, hyundai kia larda abs alıyorsanız 4 tekerde disk gelir, abs opsiyoneldir(bazı modellerinde), almazsanız arkalar kampana gelir, kampananın teknolojisine ayrıkırıdır abs, bunu anlamanın bir yoluda motor çevresinin yakınlarında bulunan abs beyninin çıkışlarına bakmaktır, sonuç olarak arkalar kampana olup abs olabilir ama, arkalarda devrede değildir, arkalarda abs nin çalışıp çalışmadığını uygulamada anlatırımda biraz tehlikeli



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 14 Mayıs 2010; 20:40:12 >




  • Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler. Sizin gibi bilgili insanlarla aynı forumda olmak cok güzel.
  • selam
    valla benim için dört teker disk olması önemli
    görüntü bile fark ediyor
  • @ tralles

    Okudukça okuyasım geliyor. Böyle bilgili insanlar sayesinde forumun kalitesi artıyor...
  • Sadece önlerde işe yarar denmiş ya. Yanlış. Elinizde bir araba olsun, freni kökleyin, sadece önler kitlensin, direksiyonu çevirin, o şekilde devam edersiniz.
    Sadece arkalar kitlensin, çevirin, dönme dolap gibi olur.

    Bu yüzden arkası hafif araçlarda önde olmasa bile arkada ABS bulunabilir. Bunu duymuş muydunuz? "rear wheel ABS"... ABD'deki pickupların gayet sıradan bir donanımıdır...

    http://www.lotpro.com/search/vehicleinfo/02907/all/all/0/999999/0/999999/1D7HU18D65S336239/yy0114

    http://www.lotpro.com/search/vehicleinfo/02907/all/all/0/999999/0/999999/1D7HW48N58S515994/yy0114




  • Değerli Arkadaşlarım,

    esp ile disk frenin ne alakası var ?

    Esp virajda savrulmayı önleyen bir sistemdir. İlk olarak Mercedes tarafından kullanıldı diye biliyorum. Araç bir tarafa savrulacak olursa sistem diğer tarafa yükleniyor. Bu da bildiğim kadarı ile civa vs kullanılarak yapılabiliyor. Fakat bunun frenler ile hiç bir alakası yok. Ayrıca kampana frenin çok sağlıksız olduğunu düşünmüyorum, eskiden kampana yüzeyleri çok dardı ve sağlıksız malzeme kullanıldığı için çabuk ısınıyordu ama 2 disk 2 kampana gayet iyi iş görür. Tabi kampana fren bakımlarını yapmak gereklidir.
  • mazda 2 al sen de...
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.