Şimdi Ara

Fizikten Anlayanları Bekliyorum..

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
23
Cevap
0
Favori
594
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba

    Yarın paintball maçı yapıyoruz.Haliyle anı için video çekmek istedik.Arkadaşım paintball silahına kamera takmayı düşünüyor fakat kameranın gelen mermiyle hasar görmesi riskini düşünüyor.Olaylar bu şekilde gelişirken birden olabilicek hasarı hesaplamaya kalkıştık asıl olay şimdi başlıyor belki de lise de öğrendiklerim(!) ilk defa bir işe yarayacak

    (Aşağıda vericeğim değerleri yuvarladım)

    Kamera 500 gram ağırlığında .
    Kamera 60 metre suya dayanabiliyor.
    Mermi 3 gram , 100 m/sn hızla ateşleniyor (hava sürtünmesi vs. ihmal edilecek yani kameraya 100m/sn hızla çarpacak)
    Mermi yarıçapı 10 mm

    quote:

    Orijinalden alıntı: C2H5OH

    1atm 101324,71 Pa
    genelde 10^5 diye yuvarlarlar



    kendi çapımda yaptığım hesaplar (1 atm 10^5 Pa olduğu için yattı haliyle)

    hava 1 atm , su 1 atm , 10 metre de 1 atm yükseliyor 60 metrede 6 atm + hava ile toplamda kamera 7 atm basınca dayanabiliyor

    1Pa = 1 N/m^2
    1 atm = 100 Pa
    7 atm = 700 Pa
    700 Pa = 700 N/m^2
    1 Newton = 1/10kg = 1/10 000 gr
    700 Pa = 700 1 /10 000 gr.m^2

    mermi yarıçapı : 10mm
    mermi kütlesi : 3 gram
    mermi yüzey alanı : 4.3.1/100.1/00 = 12/10000 m^2
    mermi çıkış hızı : 100m/sn

    mermi 10 metreyi 0,1 saniyede alır
    1/2.a.t^2 = X
    1/2.a.1/10.1/10 = 10

    a = 2000 m/s^2
    F = m.a
    F = 3.2000

    F = 6000 gr.m/s^2

    700 Pa = 700 1 /10 000 gr.m^2 ve F = 6000 gr.m/s^2 yi buldum ve kaldım



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi KeanAtay -- 23 Nisan 2012; 1:24:52 >







  • Özellikle Bhatiyar hocaya soracaksın böyle konuları
  • Aklımdan geçmedi değil ben de özellikle onu bekliyorum
  • Oncelikle 1 atm=100 kPa dir. Yani kameranin dayandigi basinc 700 kPa.

    Merminin 100 m/s hizla carptigini varsaymissin. Bu ne demektir? Carpma aninda mermi cok kisa bir sure icerisinde 100 m/s den 0 m/s hiza dusecektir. Dolayisiyla bu carpma aninin kac milisaniye surdugunu bilmemiz lazim. Ona gore bir ivme bulacagiz. Sonra F=m.a dan kuvvet bulacagiz. Son olarak da kuvveti merminin yuzey alanina bolup basinc bulacagiz.

    Merminin kac milisaniye icinde durdugu ise merminin ve kamera caminin malzeme ozelliklerine baglidir. Kameranin ve uzerine bagli oldugu tufegin agirliklarina da baglidir. Yani biraz karisiktir :)

    Ornegin 0.1 milisaniye ise:

    a= 100 / (0.1 /1000) = 1,000,000 m/s

    F= 0.003 * 1,000,000 = 3000 N

    P= 3000 / 0.0012 = 2500 kPa

    Ki ben 0.1 milisaniyenin gercekci bir tahmin oldugunu dusunuoyrum. Bu durumda merminin uygulayacagi basinc 60 metrelik su basincindan fazla olacaktir.




  • valla aklımda akışkanlar mekaniğinden bir çözüm var, eve döndüğümde bir bakarım olacak mı.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: neverlate
    ...


    Evet atm konusunda yanılmışım, siz kPa derken kiloPa (yani 10^3.Pa) mı demek istediniz vikipedia'ya göre (ki hatası bol olan bir yerdir)http://tr.wikipedia.org/wiki/Bas%C4%B1n%C3%A7 1Pa =9.8692×10^−6 (yaklaşık 10^-5 yapar) diyor

    Tabii ki mermi kameraya gelene kadar yavaşlayacak.Havanın sürtünmesini ve diğer kuvvetleri düşündüğümüzde iş içinden çıkılmaz bir hale geleceğinden dolayı 100m/sn ile çarptığını varsayalım demek istedim.

    Okulda gördüğümüz çarpışma olaylarında momentum sorularında da genelde bu denli sayılar oluyordu 0,1 milisaniye bana göre de mantıklı bir yaklaşım fakat kuvveti merminin yuzey alanina bolmek basıncı mı veriyor ? Burdan sonrasını pek anlamadım : )

    F= 0.003 * 1,000,000 = 3000 N /s ?

    Son olarak bu bulduğunuz birimin içerisinde saniye de mevcut değil mi ? Doğrudan basınca çevirmek doğru olur mu ki ?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi KeanAtay -- 23 Nisan 2012; 1:06:47 >




  • 1atm 101324,71 Pa
    genelde 10^5 diye yuvarlarlar
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    KONUYA BİR KİMYA NOTU BIRAK
    5 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • F= 0.003 kg * 1,000,000 m/s^2 = 3000 N

    1 N=1 kg m/s^2

    Okulda gordugunuz carpisma olaylari noktasal cisimler icin gecerlidir. Ve noktasal cisimlerde carpismadaki kuvvetten soz edilemez. Cunku carpisma olayinin anlik oldugu varsayilir. Yani cismin hizi 100 m/s den bir anda sifira iner. Yani sonsuz buyuklukte bir ivme soz konusudur. O yuzden bu sekilde kuvvet/basinc hesaplamak mumkun degildir. Bu sekilde ancak carpisma sonucunda aciga cikan enerjiyi veya kameranin momentumu hesaplayabilirsiniz. Bu yuzden bu hesaplar bir ise yaramaz.

    Bahsettiginiz hesap gercekten lise fizigini asan bir hesap. Yukarida benim verdigim cozum bile aslinda gercekci bir cozum degil. Dedigim gibi merminin ve kamera caminin malzeme ozelliklerini bilmeden kamera caminin dayanimi hesaplanamaz. Eger bu ozellikleri verirseniz, bilgisayar simulasyonu ile size bir sonuc verebilirim.




  • Bu iş giderek ilgimi çekmeye başladı detaylı bilgilere ulaşırsam getiririm Bu arada şimdi fark ettim Kuvvet / yüzey alanı elbette basınca eşit P/S olarak görmediğimden kaynaklanmış
  • Hesapladigim kuvvet merminin kameraya uyguladigi kuvvettir. Temas halinde olan yuzey merminin yuzey alani kadar olduguna gore kuvveti alana bolerek basinc bulabiliriz. Basinc bulmamin sebebi 60 metrelik basinc ile karsilastirmak.

    Cidden ilginizi cektiyse biraz daha detaya girebilirim. :)

    Gercekte merminin uyguladigi kuvvet once sifirdan baslar, sonra maksimum bir degere ulasir ve en son tekrar sifira iner. Bunlarin hepsi 0.1 milisaniye icerisinde olur. Temas yuzeyine uygulanan bu kuvvet bir gerilim dalgasi olusturur. Bu gerilim dalgasinin buyuklugu kamera caminin elastikligine baglidir. (Yani daha yumusak malzemede daha az, sert malzemede daha cok gerilim olusur.) Bu gerilim dalgasi ses hizinda ilerler. Cisim icerisinde ilerler ve cismin sonunda yansiyarak ayni hizda geri doner. Tekrar basladigi noktaya, yani mermiyle temas ettigi noktaya geldiginde temas yuzeyini hareket ettirir. Eger cisimlerde plastik bir deformasyon yoksa temas bu anda bitmistir. Yani 0.1 milisaniye varsayimim aslinda bu suredir.

    Dedigim gibi bunu hesaplarken bile carpismanin elastik oldugunu, hesaba katiyoruz. Halbuki mermi carpisma esmasinda belki parcalanip, cama yapisiyor. Bu durumda ancak bir bilgisayar simulasyonu dogru sonuc verir.

    Veya en kolayi, eski, calismayan bir kamera bulup deneyeceksiniz.




  • arkadaşlar denemeyin, kırılmasa bile hoş olmayabilir bence.

    acelem vardı üst kısımları okuyamadım nasıl bir kamera olduğu hakkında bilgim yok ama ne olursa olsun merceği olacak bunun
    başka, plastik aksamdan da zarar görme ihtimali olan kısımları değerlendirmeyip sadece merceğe bakalım.

    fizikteki deneylerimiz ne kadar doğru sonuç verir bilemeyiz tabii ama mercek kırılmasa bile merminin çarpmasıyla kalıcı çizik olabilir ve bu da kameranın bitmesi demektir (benim için).

    ona özel kamera da yapmışlar galiba.
    http://www.bestpaintballreviews.com/wearable-hd-paintball-camera

    bir tane de video
    http://www.youtube.com/watch?v=rSz3fDZ8I50

    takipteyim




  • darbe dayanıklılığı ile sıvı basıncı çok ayrı şeyler,hesap baştan yanlış bence,boşuna o kadar yazmışsın:)

    bu olayı modellemek için merminin parçalanmasını ve kameranın esnemesini(bağlantı kısmının) de hesaba katman lazım.enerjiyi sabit gövde bağlantısıyla da sönümleyebilirsin ama ben mermi geldiğinde kameranın bozulabileceğini düşünüyorum.nihayetinde kameranın optik düzeneği darbe sönümlemek için yapılmıyor,dışının kırılmaması dayanması anlamına gelmez.

    konu silinebilir,aranan cevap geldi:)
  • kusura bakmayın geç kaldım ama arkadaşlar cevaplamış
  • 100 m/s ile gelen bir merminin enerjisini herhangi bir baglanti elemaniyla sonumleyebileceginizi sanmiyorum. Enerji olsa olsa merminin carptigi malzeme tarafindan bu denli hizli sonumlenebilir. Bana göre tek cozum mercegi darbe sonumleyici bir camla kaplamaktir.

    Darbe emici gozluklerde bu tip malzemeler kullanilir. Piyasada (örnegin insaat malzemesi satan dukkanlarda) bu tip gozlukler bulabilirsiniz. Camini cikarip kameranin on tarafina sikica bantlarsaniz bence darbeye dayanikli bir kameraniz olabilir.

    http://www.youtube.com/watch?v=SDtazhqy0xs
  • işe yaramaz o.nihayetinde şok kamerada kalacak.bağlantı derken burda şoktan etkilenmeyen katı kısım biz oluyoruz.yani bu şoku kameraya hissettirmeden gövdemizde sönümlememiz lazım.o yüzden bağlantı önemli.canı sağlamlaştırırsanz yine kamera sakata gelir.o gözlükler arkasını bize dayadığı için sağlam.

    bu arada fiziksel olarak sönümlemek demek,bildiğin damper,amortisör demek değildir.
  • bende su altında basıncla hesaplanamayacağını düşünüyorum, kameranın camını kırıp kıramayacağını hesaplarsın o şekilde sadece(belki onu bile tam hesaplayamayabilirsin) ama merminin kameraya vereceği asır zarar darbenin şok etkisidir, basınç değil
  • quote:

    Orijinalden alıntı: neverlate

    Hesapladigim kuvvet merminin kameraya uyguladigi kuvvettir. Temas halinde olan yuzey merminin yuzey alani kadar olduguna gore kuvveti alana bolerek basinc bulabiliriz. Basinc bulmamin sebebi 60 metrelik basinc ile karsilastirmak.

    Cidden ilginizi cektiyse biraz daha detaya girebilirim. :)

    Gercekte merminin uyguladigi kuvvet once sifirdan baslar, sonra maksimum bir degere ulasir ve en son tekrar sifira iner. Bunlarin hepsi 0.1 milisaniye icerisinde olur. Temas yuzeyine uygulanan bu kuvvet bir gerilim dalgasi olusturur. Bu gerilim dalgasinin buyuklugu kamera caminin elastikligine baglidir. (Yani daha yumusak malzemede daha az, sert malzemede daha cok gerilim olusur.) Bu gerilim dalgasi ses hizinda ilerler. Cisim icerisinde ilerler ve cismin sonunda yansiyarak ayni hizda geri doner. Tekrar basladigi noktaya, yani mermiyle temas ettigi noktaya geldiginde temas yuzeyini hareket ettirir. Eger cisimlerde plastik bir deformasyon yoksa temas bu anda bitmistir. Yani 0.1 milisaniye varsayimim aslinda bu suredir.

    Dedigim gibi bunu hesaplarken bile carpismanin elastik oldugunu, hesaba katiyoruz. Halbuki mermi carpisma esmasinda belki parcalanip, cama yapisiyor. Bu durumda ancak bir bilgisayar simulasyonu dogru sonuc verir.

    Veya en kolayi, eski, calismayan bir kamera bulup deneyeceksiniz.

    Neverlate cok guzel aciklamissin. Elastik (ve elastiklik derecesi bilinen) bir cisim ile sonlu elemanlar metodu kullanilarak bir modelleme, simulasyon yapilabilir. Onun disinda diger hesaplar gercekci degil cunku impuls butun alana homojen yayilmayacaktir




  • @superposition

    Baglanti onemsiz demedim. "Baglanti ile bu darbeyi sonumleyemezsiniz" dedim. Mercegi korumanin tek yolu koruyucu cam gibi sonumleyici bir malzeme kullanmaktir. Cunku 100 m/s hiza mekanik sistemler cevap veremez. Ancak bir malzemenin elastikligi cevap verebilir. Siz darbe emici cam kullanmadan nasil baglanti ile sonumlemeyi dusunuyorsunuz? Aciklarsaniz belki aydinlatici olabilir.

    Ise yaramaz dediginiz sistem bircok guvenlik kamerasinda zaten standart. Eger cam kameraya (sizin de deginiz gibi) guzel bir sekilde tutturulursa tabii ki ise yarar. Butun yuzeylerinden bantlamak pratik bir alternatif. Sonucta sadece 30 Joule luk bir enerjiden bahsediyoruz.

    Ayrica ornek verdiginiz insan gozunu koruyan gozlukler genelde yuze baglanmaz. Bircogu normal bir gozluk gibi burnun ustune takilir. Buna ragmen gozu kor edecek bir cok maddeye karsi sizi korur. Bunun sebebi yine gelen cisimlerin hizlarinin buyuk ama kutlelerin ve enerjilerinin son derece kucuk olmasidir. Soku insan yuzune aktaracak olsaydi zaten "darbe emici bir malzeme" diye "tanimlanmazdi."



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi neverlate -- 23 Nisan 2012; 23:53:20 >




  • Gittik şansa kameraya mermi isabet etmedi ama yine de baya ilgimi çekti bu konu.Neverlate similasyon için bilgileri büyük ihtimalle yarın pm atarım bu konuya kafa yoran herkeze teşekkür ederim bilgilendik birçok noktada. : )
  • neverlate,eğitiminizi çok merak ettim,ona göre cevap vereceğim.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.