Şimdi Ara

Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s. (4. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
127
Cevap
6
Favori
38.895
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • gerçekten bir pistonun krank miline olan uzaklığıyla mile nekadarlık kuvvet uyguladığını bulabilirmisin*??

    wowww bu beni kesinlikle aşar.. çünkü piston hareket ettiği müddetce, mile uyguladığı açı, dolayısıyla kuvvet değişecektir... Bence burda buna gerek yok... zaten motorun torku belli 190 Nm... peki ay yüzeyinde kaç olur? Soru bu..
  • Haklısın açıyı 90 olarak düşündüm ben hep.
    Yani 19,4kg lık bir cismi ay yüzeyinde kaldıracak kuvveti soruyosun değilmi.Yoksa torku dünyada 190nm ise aydada 190nm değilmidirYada 190nm tork ile cismin hareketsi kalması için gereken ağırlıkmı?

    Eğer 1. ise 19,4*1,62= 31,428 Nm olması hareketsiz kalmasına yetecektir.

    Eğer 2. ise 190/1,62=117,28.. kglık bir cismi hareketsiz tutacak güçdür 190Nm.

    Sorular güzel dönemin tekrarını yapmış oluyorum.Lise2 1. dönem fizik bilgisiyle bu kadar abicim


  • Bravo tork değişmez ancak kaldırabileceği yük değişir..

    Kuvvet= ağırlık* ivme

    190= ağırlık*1,62
    ağırlık=117,28 kg olur.

    tebrikler 10 puan




  • 10 puanı kaptım

    Aslına bakarsak derslerde hep gerçek olmayan işlerle uğraşıyoruz.Sürtünme yok, makaralar ağırlıksız, çubuk ağırlıksız vs.Sıkılıyor insan.
  • 6
    güç konusuna geçmeden önce ağırlık ve kütle arasındaki farka değinmek istiyorum..

    Kütleniz, kainatın her yerinde değişmeyen kilonuzdur… Mesela basküle çıktınız ve 80 kilo geldiniz…
    İşte bu 80 kiloluk rakamınız kainatın hiçbir yerinde değişmez…

    Ancak ağırlığınız değişir.Çünkü ağırlık sizin bulunduğunuz gezegende, yerçekiminden dolayı yere uyguladığınız kuvvettir…

    Formülü hatırlayalım
    Kuvvet(ağırlık)= kg(kütle) * ivme(yerçekimi) birimi N idi..

    Peki 80 kiloluk bir vatandaşın dünyadaki ağırlığı nedir?

    Ağırlık= 80 * 9,8= 784 N muş…


    Peki bu vatandaşın aydaki ağırlığı nedir?

    Kuvvet(ağırlık)= kg(kütle) * ivme(yerçekimi) birimi N idi..

    Ayın yer çekimi 1,62 m/sn^2 dir..

    Ağırlık= 80*1,62 =129,6=130 N demekki sizin dünyadaki ağırlığınız 784 N ise aydaki ağırlığınız 130 N muş…

    Peki dünyadaki kilonuz 80 ise aydaki kilonuz nedir??
    Cevap aydaki kilonuz da 80 dir…
    Burda kafa karışıklığı olacakdır… nasıl yani ben baskülü alıp aya gittiğimde ölçümde 80 kilomu çıkacağım diye soracaksınız.. Hayır 80 kilo çıkmayacaksınız.. 13,26 kilo çıkacaksınız… Bunun sebebi şudur…


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Bir baskül, üstüne uyguladığınız her bir kilonun kuvveti(ağırlığı )kadar 1 ibre ilerler yada 1 kilo fazla gösterir…Peki yer yüzünde 1 kilonun kuvveti(ağırlığı) nedir?

    Kuvvet(ağırlık)= kg(kütle) * ivme(yerçekimi) birimi N idi..

    Kuvvet(ağırlık)= 1 * 9,8= 9,8 N dur…

    Ozaman şunu söyleyebiliriz.. Dünyada bir baskülün üstüne çıktığımızda,uyguladığımız her 9,8 N luk kuvvet için ibre bir kilo artar…

    80 kiloluk bir vatandaş kaç N luk ağırlığa sahipdi?

    Ağırlık= 80 * 9,8= 784 N Şimdi bizim iddiamız neydi?

    Basküle uygulanan her 9,8 N luk kuvvet için baskülün göstergesi 1 kg fazla gösterir..

    Ozaman bu kuvvet 784 N ise baskülün göstergesinde X kg görünür ise..


    X=784/9,8=80 kilo ….. Demekki iddiamız doğru çıktı…

    Peki şimdi bu baskül 80 kiloluk vatandaşı ayda kaç kilo gösterecek ona bakalım…

    Nedemişdik? İbre her 9,8 N luk kuvvet için 1 kilo artar…

    Şimdi 80 kiloluk vatandaşımızın aydaki ağırlığı ne idi? Ayın yerçekim ivmesi=1,62 m/sn^2 idi..

    Kuvvet(ağırlık)= kg(kütle) * ivme(yerçekimi) birimi N idi..
    Kuvvet(ağırlık)=80*1,62=129,6=130 N imiş.. vatandaşımız ayda 130 N ağırlığında geldi…

    Peki bu vatandaşımızı yine ayda baskülün üstüne koyalım…

    Basküllerin özelliği neydi? Her 9,8 Nluk ağırlıkla(kuvvetle) 1 kilo fazla gösterecekdi

    Ozaman üstüne uyguladığımız 130 N luk ağırlıkla X kilo gösterir..

    X=130/9,8=13,26 çıkdı…demekki 80 kiloluk bu vatandaş ayda basküle çıktığında baskül 13 kiloyu gösterecek….


    İşte bu yüzden herhangi bir gezegende, bir vatandaşın evrensel kilosu bulunmak isteniyorsa, çift hazneli teraziler kullanılmalıdır… bu teraziyle evrensel kilo bulunabilir… çünkü terazi, her gezegende yada ayda aynı sonucu verecekdir…

    Hani Amerikalılar aya gittik diyorlarya( ben şahsen buna pek inanmıyorum) tutunki gerçekten gittiler… Astronot neil armstrongun ay ve dünyadaki kilolarına bir bakalım…. (80 kilo olduğunu varsayıyoruz)

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Son olarak 190 N luk torka sahip olan motorumuz ay ortamında, 1 metre uzakta kaç kiloluk yükü kaldırabilir bakalım…

    Tork= Kuvvet* mesafe
    Torkumuz 190 mesafemiz 1 metre idi

    190
    ------=Kuvvet demekki bu motor 1 metre mesafeye 190 Nluk kuvvet uygularmış.
    1

    peki 190 N luk kuvvetle kaç kiloyu kaldırabilirdi?

    Kuvvet= kg * ivme(yerçekimi ivmesi)

    190=kg*9,8 kg=190/9,8=19,4 kg yi kaldırırmış.

    Peki 190 N luk kuvvet ay ortamında kaç kiloyu kaldırır? Ayın ivmesi=1,62 m/sn^2

    Kuvvet= kg * ivme(yerçekimi ivmesi)

    190=kg* 1,62

    190
    --------=kg----> kg=117,28 kg
    1,62

    .. demekki bu motor ay ortamında 117 kiloluk bir yükü 1 metre mesafede tutabilirmiş..

















     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    bundan sonraki konumuz güç...çok zor bir konu..ama altından kalkıcaz evellallah



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 28 Ocak 2007; 0:17:42 >




  • Anladım dostum açıklama için teşekkürler.
  • söz Rocapitol toyota motor teknik servisine işe aldircam seni
  • Arkadaşlar, Şanzıman oranları aynı

    A aracının motor gücü : 90HP Tork : 200Nm
    B aracının motor gücü : 70HP Tork : 200Nm

    C aracının motor gücü : 70HP Tork : 100Nm
    D aracının motor gücü : 70HP Tork : 200Nm

    Hangisi daha çabuk hızlanır?
    Hangisi yokuşu daha hızlı çıkar?
    Hangisi daha fazla sürat yapar?

    Kısaca bunların birbirinden farkı nedir?

    Ayrıca 6000devirli bir motor maximum torku 4500dv de veriyorsa 6000dvre gelince tork düşer mi?
    Tork arabanın ivmelenmesini + tekerleklere aktarılan gücü ifade ediyor ama GÜÇ HP neyi ifade ediyor?

    Yardımlarınızı rica eder saygılarımı arz ederim fevkaladenin fevkinde.
  • dostum işlerim hafifledi... bu akşam bir aksilik çıkmazsa beygir gücünün ne olduğunu resimlerle anlatacağım..
    bunun dışında benzinli ve dizel 2 arabanın torkunu karşılaştıracağız sorularına da cevap arayacağız..
    ancak ilk bakışta şunu söyleyebilirimki sorun yanlış::))

    çünkü aynı şanzıman oranlarına(güç ve torkun motorun şanzımanıyla alakası yoktur) ,aynı ağırlığa aynı motora sahip bir aracın motorunda oynama yaptığın takdirde beygir arttığı zaman torkda artar.. yada beygir düştüğü zaman tork da düşer.. çünkü torkla beygir gücü arasında doğru orantılı bir ilişki vardır.. Bunu vereceğim formülde göreceksin..

    ayrıca karşılaştırma yapacağımız zaman karşılaştırmak istediğimiz motorların özelliklerini ortaya koymaktada fayda var... yoksa elmayla armutu karşılaştırmak gibi oluyor...

    yani şimdi benzinlininmi yoksa dizelinmi üstün olduğunu tartışırken, karşılaştıracağımız arabaların ikiside turbolu olmalı yada turbosuz olmalı... Çünkü turbonun birinde olup birinde olmaması bütün dengeleri alt üst ediyor. yada dengesizliği düzeltiyor..bir turbo dizel araba aynı hacme sahip bir turbosuz benzinliden çok daha iyi olabiliyor... ozaman bu durum bizim benzinliyle dizel yakıtın farkını anlamamızı zorlaştıyor...






    quote:

    Orjinalden alıntı: serdarv

    Arkadaşlar, Şanzıman oranları aynı

    A aracının motor gücü : 90HP Tork : 200Nm
    B aracının motor gücü : 70HP Tork : 200Nm

    C aracının motor gücü : 70HP Tork : 100Nm
    D aracının motor gücü : 70HP Tork : 200Nm

    Hangisi daha çabuk hızlanır?
    Hangisi yokuşu daha hızlı çıkar?
    Hangisi daha fazla sürat yapar?

    Kısaca bunların birbirinden farkı nedir?

    Ayrıca 6000devirli bir motor maximum torku 4500dv de veriyorsa 6000dvre gelince tork düşer mi?
    Tork arabanın ivmelenmesini + tekerleklere aktarılan gücü ifade ediyor ama GÜÇ HP neyi ifade ediyor?

    Yardımlarınızı rica eder saygılarımı arz ederim fevkaladenin fevkinde.







  • GÜÇ yazı dizisini merakla bekliyorum, yalnız bu işleri kafama fena koydun düşünmeden duramıyorum, gece yatıyorum böyle olsa nasıl olur güç , zaman r hız yol ivme tork bayır patinaj cc kafayı yiyecem. Hayalde bir araba yapmışım 5000km/h yapıyor.

    Birde şu aklıma geldi tork meselesi olarak, boyu 15cm olan bir tornavidayla bir vidayı sıkarken, atıyorum 4N tork harcıyorum. Aynı vidayı 60cm boyunda bir tornavidayla sıkınca 4 kat daha az yani 1N tork harcıyorum.
    Burada sormak istediğim bir kamyondaki şaftın boyunu ne kadar uzatırsak o kadar tork almazmıyız?

    Aynı şekilde diyorum ki jenaratörlerin dinamolarını döndürmek için daha küçük bir motor ile aynı işi yapamazmıyız bu şaft uzunluğunu artırarak ?



     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi serdarv -- 1 Şubat 2007; 16:12:43 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: serdarv

    GÜÇ yazı dizisini merakla bekliyorum, yalnız bu işleri kafama fena koydun düşünmeden duramıyorum, gece yatıyorum böyle olsa nasıl olur güç , zaman r hız yol ivme tork bayır patinaj cc kafayı yiyecem. Hayalde bir araba yapmışım 5000km/h yapıyor.

    Birde şu aklıma geldi tork meselesi olarak, boyu 15cm olan bir tornavidayla bir vidayı sıkarken, atıyorum 4N tork harcıyorum. Aynı vidayı 60cm boyunda bir tornavidayla sıkınca 4 kat daha az yani 1N tork harcıyorum.
    Burada sormak istediğim bir kamyondaki şaftın boyunu ne kadar uzatırsak o kadar tork almazmıyız?

    Aynı şekilde diyorum ki jenaratörlerin dinamolarını döndürmek için daha küçük bir motor ile aynı işi yapamazmıyız bu şaft uzunluğunu artırarak ?



     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    yawww oldumu şimdi saten zar zor anlıyorum olurmu hiç böle şey (tabii bana göre yinede işin uzmanları bilir)


    ya arkadaşlar harika anlarmişsınız bravoo yazıyı baştan sona okudum devamını merakla bekliyorum Nn HP kavramları kafamda şekillendide benim merak ettiğim konu şu DYNO olayı

    DYNO da yani hangi parametreleri ölçüyoruzda arabayı en üst viteste redline gelinceye kadar bağıttırıyoruz elimize tork hp grafiği alıyoruz ( hadi torku anladımda döndürme yeteneğinden de, hp nası hesaplıyoruz?)




  • quote:

    Orjinalden alıntı: serdarv

    Birde şu aklıma geldi tork meselesi olarak, boyu 15cm olan bir tornavidayla bir vidayı sıkarken, atıyorum 4N tork harcıyorum. Aynı vidayı 60cm boyunda bir tornavidayla sıkınca 4 kat daha az yani 1N tork harcıyorum.
    Burada sormak istediğim bir kamyondaki şaftın boyunu ne kadar uzatırsak o kadar tork almazmıyız?

    Aynı şekilde diyorum ki jenaratörlerin dinamolarını döndürmek için daha küçük bir motor ile aynı işi yapamazmıyız bu şaft uzunluğunu artırarak ?



    Keşke dediğiniz gibi olsaydı ama olamıyor ne yazık ki...

    Bahsettiğiniz durumda, büyük tornavida ile daha kolay vida sıkabilmenizin sebebi şaftın daha uzun olması değil, tornavidanın sapının çapının daha büyük olmasından kaynaklanıyor... Bu da yukarıdaki formülleri incelerseniz görebileceğiniz gibi, kuvvet kolunu arttırdığı için daha az KUVVET uygulayarak daha çok TORK elde etmenizi sağlıyor....




  •  Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Yukarıdaki ucuna kg asılı resim sanırım kafanı karıştırdı...

    Tork ve kuvvet hesabını yaparken mesafeden kastımız dönme nin gerçekleştiği merkezin dış cepheye olan mesafesidir...ancak sen kamyonun şaftını uzatarak herhangi bir güç kazanımında bulunamazsın yada tornavidanın uzunluğunu arttırarak da...

    yani şöyle söyliyeyim.. Arabamızın cam sileceği çubuğunun dönerken belli bir torku vardır... bu torku arttırmak istiyorsan çubuğun ucundaki (göbekteki )bölmenin hacmini arttırmalısın...

    senin bu resmin öyle olmuşki, sanki boy arttıkca tork değişir gibi düşünmüşsün...

    Ancak güç değişimi şaftın ucunda gerçekleşir... yani şaft nekadar uzun olursa olsun( çok uzun olması istisna)
    şaftın şanzımandan alıp diferansiyele aktadığı güç değişmez...
    ancak şaftın ucundaki çarkın büyüklüğü aktaracağın torku değiştirir... Yani sen bu resmi buraya koymakla torkun sanki motorun dışında gerçekleştiğini anladığın izlenimini vermisşin halbuki tork motorun içinde gerçekleşir... ve bunu yapan motorun milidir..


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    şurda tekerleğin kuvvetini arttırmak için tekerlek çapını küçültmem gerekir...

    ancak senin güc artış önerin 2 tekerlek arası mesafeyi açmayı önermek gibi birşey ..




    quote:

    Orjinalden alıntı: serdarv

    GÜÇ yazı dizisini merakla bekliyorum, yalnız bu işleri kafama fena koydun düşünmeden duramıyorum, gece yatıyorum böyle olsa nasıl olur güç , zaman r hız yol ivme tork bayır patinaj cc kafayı yiyecem. Hayalde bir araba yapmışım 5000km/h yapıyor.

    Birde şu aklıma geldi tork meselesi olarak, boyu 15cm olan bir tornavidayla bir vidayı sıkarken, atıyorum 4N tork harcıyorum. Aynı vidayı 60cm boyunda bir tornavidayla sıkınca 4 kat daha az yani 1N tork harcıyorum.
    Burada sormak istediğim bir kamyondaki şaftın boyunu ne kadar uzatırsak o kadar tork almazmıyız?

    Aynı şekilde diyorum ki jenaratörlerin dinamolarını döndürmek için daha küçük bir motor ile aynı işi yapamazmıyız bu şaft uzunluğunu artırarak ?



     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.





  • peki hocam benim sorumuda cevaplasan
  • zaten şimdi gelecek konuda senin sorununda cevabı olacak...
  • arkadaşım yazdıkların gerçekten hoş.hatta çok değerli bilgiler tebrik ederim benim sorularım var 4 tane cevaplarsan sevinirim.
    1-dizelin benzinliye nazaran avantajlı ve dezavantajlı olduğu konular.ayrıca benzinli içinde aynı soru?
    2-aynı motor gücüne sahip dizel ve benzinli araçlar 1.toyota corolla hb.1600cc. 110hp. 2.si citroen c4 1600cc. hdi 110hp..bunları bana karşılaştırırmısın birbirlerine göre avantajlarını ,dezavantajlarını ,son hızlarını, ayrıca 0-100km hızlanmalarını, özelliklede 0-400metre hızlanmalarını.şu saçma geliyo bana dizel olanın torku daha yüksek beygirler aynı ama son hız benzinlinin neden çok çıkıyo yaw...
    3-mazda rx-8 1300 motor. tek silindirli wankel rotary motora sahip.bu motorların 9000 hatta 10000 devir çevirdiği söylenir.ki bu araçlara drift aracıda denilir bu gibi yüksek devirlere çıkabildikleri için.ayrıca araçta 2 tane motor var 650cc lik(8200 rpm'de 231 hp,5500rpm'de 211nm.tork.) ile nissan 350z 3500cc 6silindirli motor.(6400 rpm'de 300hp, 4800 rpm'de 353 nm tork)
    iki araçta arkadan itişli ikiside japon bilindiği üzere.özellikle merak ettiğim hani şu tork olayı varya wankel rotary motorda ne gibi bi kayıpa sahip.bu motoru bana diğer motorla karşılaştırırmısın.....
    4-transporter t5le ben gidiyorum ki bilindiği üzere 5 silindirli 2500cc dizel motor var araçta 130 hp 340 nm tork var.ayrıca 6 ileri.kuzende tempra 1600 le geliyo.trabzona gidiyoruz dostum kalkışlarda düzüyorum bunu ama sonradan sadece düzde geçiyo beni ben 190la gidereken.bunlar bolu otobanında olan olaylar.sonra boluya geldik bolu dağını tırmanıyoruz ben aynada göremiyorum bile onu ama düzde bu adam 4 silindirli bi 1600 c lik motorla nasıl geçer beni yaaa.benim araçta 5 silindir 2500 cc olmasına rağman yaww.insana koyuyo bu yahu.
    teşekkür ederim .....




  • 7

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Şuana kadar hız,ivme,ağırlık-kuvvet ve torku gördük…sıra güçde…

    Beygir gücünün ortaya çıkışıyla ilgili bir çok hikaye var.. Ama biz kısaca şunu söyleyebiliriz…
    Fizikci james watt, atının 3,6576 metre yarı çaplı bir değirmeni 1 dakikada 2,4 kez çevirebildiğini gözlemiş… sonra bu atın çarka ne kadarlık bir kuvveti uyguladığını görmek için atın sırtına bir ip ve bu ipin ucuna bir kova bağlamış ve bu kovayı uçurumdan aşşağıya sarkıttıktan sonra içine ağırlık koymaya başlamış.. atın havada tutabileceği maksimum yükü tesbit etmiş..Böylece atın havada tutabileceği ağırlıktan , değirmene ne kadarlık bir kuvvet uygulayabileceğini anlamış…

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.

    işte at 81,702 kglık bir yükü havada tutabilmeyi başarmış….
    Bir kuvvet dünyada 81,702 kg lık yükü havada hareketsiz tutuyorsa,bu yüke uyguladığı kaldırma kuvveti ne kadardır? Hemen formüle geçelim..

    Kuvvet=ağırlık* ivme(yerçekimi ivmesi)
    Kuvvet= 81,702 *9,8 =800,6796 N luk bir kuvvet uyguluyormuş…


    Şimdi iş nedir?

    İş = bir kuvveti uyguladığında o cismi ne kadar uzunlukta sürüklediğindir..
    Formülü
    İş=Kuvvet * yoldur..

    Birimi Joule’dür

    Yada Kuvvetin birimi (kg*m/sn^2)* yolun birimi metre idi ozaman

    Kg.m^2
    ---------- dir.. işte bukadar uzun yazacağımıza bu birimi gördüğümüz yerde Joule de diyebiliriz.. Yada
    sn^2

    Nm de diyebiliriz… hatırlayacak olursanız kuvvetin birimi..N=kg.m/sn^2 idi



     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    hemen bir örnek çözelim.. Bu atımız eğer yükü 2 metre yukarı kaldırırsa ne kadarlık bir iş yapmış olur?

    İş=kuvvet * yol..
    Kuvvet=ağırlık* ivme(yerçekimi ivmesi)
    Kuvvet= 81,702 *9,8 =800,6796 N luk bir kuvvet uyguluyormuş…(800 Nluk kuvvet)

    Ozaman iş
    İş=800,6796* 2=1.601 Joule =1.601 Nm

    Yada
    1.601 kg*m^2/sn^2 imiş…

    Nihayet geldik güce…

    İşte güç, sizin bir işi nekadar sürede yaptığınızın göstergesidir… formüle geçmeden önce 2 cümleyle ifade edeyim…

    Aynı katta çalışan,ağırlıkları aynı olan ve sadece motor güçleri farklı olan 2 tane asansör düşünün A asansörü sizi 10. kata 20 saniyede çıkardı diyelim.. B asansörü ise 40 saniyede çıkardı…

    İşte burda zamana bakarak hangisinin motorunun daha güçlü olduğunu söyleyebiliyoruz…

    Hangisi daha güçlüdür? Tabiki daha çabuk çıkaran yani aynı işi daha hızlı yapan asansörümüzün yani A asansörünün gücü daha yüksektir… Peki gücü nekadar daha yüksektir? Tabiki 2 kat daha…

    Peki a asansörüyle b asansörünün yaptıkları iş farklımıdır? Hayır aynıdır.. 2 side aynı işi yapmış, sizi 10. kata çıkarmışdır…

    Şimdi formüle geçelim… Eğer güç birim zamanda yapılan iş ise formülü şu olmalıdır..
    Güç= İş/zaman

    Yada

    İş
    ---------=Güç
    zaman

    şimdi formülü daha da açalım… İş=kuvvet * yol idi..

    kuvvet*yol
    ------------------=Güç Burdan birime geçelim..
    zaman

    N* m
    -----------=Güç Newton birimini de açalım.. N= kg*m/sn^2 ozaman nihai formül şu olur
    sn

    kg*m*m
    -------------=Güç ve nihayet….
    sn*sn^2


    kg*m^2
    ------------= Güç …….. işte bu birime kısaca Watt diyoruz…birimi W
    sn^3

    demekki

    kg*m^2
    ---------- birimini gördüğümüz yerde buna W diyeceğiz ve bunun Güç birimi olduğunu hatırlayacağız..
    sn^3


    hemen asansör örneğine geçelim…ve rakamları netleştirelim…burdan B asansörünün gücü kaç wat olurmuş bulalım…

    10. kata çıkana kadar asansörler kaç metre gider ? herkat 3 metre olsun ---3*10=30 metre..
    Peki A asansörünün kaldırma kuvveti ne olsun?Asansör kabininin kilosu 225 kilo olsun sizin ağırlığınızda 75 kilo ise asansör toplam 225+75= 300 kiloyu kaldırırmış…

    Peki 300 kiloyu sabit hızla yukarı taşıyorsa, kuvveti neolur?

    Kuvvet=kilo*ivme= 300*9,8=2940 N yaparmış..
    10. kata 20 snde çıkacak.


    şimdi A asansörü nün gücünü bulalım..
    kuvvet*yol
    --------------= Güç idi
    zaman


    2940*30
    -----------=Güç---- Güç=4410 W imiş….(a asansörü) 4410 W=4,410 kiloW=4,410kW
    20


    Peki ya b asansörü için durum nedir?

    2940*30
    -----------=Güç---- Güç=2205 W imiş.. 2205 W= 2,206 kW
    40

    sizce çekim kuvveti bile aynı olan bu 2 asansör motorunun güç farkı neden kaynaklandı?

    A asansörünün motorunun daha yüksek devirle çalışması(ipi daha hızla yukarı çekmesi) şeklinde bir cevap verirsek sanırım yanlışlık yapmış olmayız…

    Peki şimdi tekrar gelelim beygir gücüne..
     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.

    James watt nedemişdi?

    Bir beygir; bir değirmen çarkına 800,6796N luk kuvvet uygular ve işte budurumda değirmen çarkı,
    Dakikada 2,4 defa döner… Bu değirmenin yarıçapı 3,6576 metredir…

    Peki gücü hesaplamamız için bize nelazım?
    1-)kuvvet
    2-)yol
    3-)süre..
    1-)Kuvveti biliyoruz…800,6796 N

    2-)Peki ya yol?

    Bu çark
    1defa dönseydi çevresi kadar yol giderdi..(çevre=2*pi*r)
    1 defa döndüğünde 2*3,14*3,6576=22,969728 metre giderse
    2,4 defa döndüğünde ---------------------X kadar yol gider..

    X=55,1273472 metre yol gidermiş..

    3-) peki nekadarlık bir sürede? 1 dakikada değilmi? Sn olarak 60 sn…

    şimdi formülde rakamları yerine koyalım…


    kuvvet*yol
    --------------= Güç idi
    zaman


    800,6796* 55,1273472
    ------------------------------= 735,49875=735,50 W=0,7355kW imiş…peki bu kullandığımız rakammıdır?
    60
    hayır…

    Çünkü burakamın karşılığı ingiliz ölçü birimlerine göre 32.572 lb-ft/dk dır.. James watt bu rakamı düz hesap 33.000 ‘e yuvarlamışdır…dolayısıyla bu yuvarlamadan dolayı bizim rakamımız 745,70 W olacakdır…

    İşte Avrupada gerçek hesabı Kullanırlar ve 1 beygir =1 PS=0,73550 kW=735,50Wı kullanırlar
    Amerikada ve bizde ise 1 beygir=1HP=0,74570 kW=745,70 Wi kullanılır..

    Demekki galeride size bir arabanın beygirini ps olarak verirlerse onu hemen hpye çevirebilirsiniz… satıcıyada bunun neden olduğunu anlatırsınız artık :)

    PS * 735,50
    --------------= HP
    745,70

    Bir arabanın PSsi 100 ise Hpsi kaçtır?

    100*735,5
    -------------=98,6 HP imiş..
    745,70

    Peki size soru 80 kW lık bir gücü olan bir arabanın beygir gücünü hem ps hemde hp cinsinden yazınız :) PS=0,73550 kW ve 1HP=0,74570 kW )

    Şimdilik benden bukadar tork-beygir ilişkisine giremedik onuda başka bir gün işleriz artık:)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 2 Şubat 2007; 14:49:19 >




  • arkadaşım bizim sorularada cevaplarını bekliyorum
  • unuttun bizim soruları dostum
  • konular bittikten sonra sorulara değineceğim... Ancak anlatıklarımı anlayabilen arkadaşlar zaten bu sorulara kendi kendilerine cevap vereceklerdir... İstersen sende konuları anlamaya çalış şu aşamada.. Bak birazdan tork-beygir ilişkisi geliyor... Bu konu dan sonra motor devrinin nasıl hıza dönüştüğünü göreceksin ve bu 2 konuda sorularının bazılarına cevap bulacaksın...
  • 
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.