Şimdi Ara

Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s. (5. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
127
Cevap
6
Favori
38.895
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 34567
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • James Watt 1 beygirlik güc için bulduğu 32.572 lbf-ft/dk lık rakamı 33.000 ‘e yuvarlamışdı..

    İşte bu yüzden 1 Hp =0,74570 kW yada 745,70 Watt olarak çıkmıştı…Şimdi 1 beygirlik gücü olan bir motor (yada beygir) nekadarlık bir yükü nekadar kaldırır bunabakalım..ve 1 beygir gücü kavramını biraz daha somut hale getirelim..

    Watt birim olarak ;

    kg*m^2
    ------------ idi….
    sn^3

    yada
    N.m
    --------- idi…
    sn

    Yani bu birimleri gördüğümüz yerde bunların yerine W yazabiliriz… Yada terside doğru yani W gördüğümüz yerde ; bu 2 birimden birini yazabiliriz… Ozaman hadi yazalım…

    1 HP= 745,70 W yada
    1HP=745,70 Nm/sn

    Bu nedemektir? 1 beygir 1 snde 745.70Nm lik iş yapıyormuş…
    745.70 Nm lik iş nedemektir? 745.70 N kuvveti olan bir yükü bu kuvvete ters yönde 1 metre boyunca ilerletmiş demektir..

    Peki 745.70 N luk kuvvet kaç kilonun kuvvetidir?

    Kuvvet= ağırlık* ivme(yerçekimi ivmesi)

    745.70
    -------------=ağırlık
    9,8

    Ağırlık =76,091 kg imiş… Yani bir beygir gücünün 1 snde yaptığı iş 76,091 kg ı yerçekimi kuvvetine karşı yukarı doğru 1 metre kaldırmakmış…

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.

    O zaman şunu söyleyebiliriz… Herhangi bir kuvvet uygulayıcı(bu motor olabilir bir insan olabilir yada beygirden başka bir hayvan da olabilir) 76,091 Kg ı , 1sn içinde 1 metre yukarı kaldırırsa, bu nesne 1 beygir güçlük bir güç uygulamış olur.. Ozaman burda beygir yerine araba motoru koyalım…ve motorumuza sadece 1 saniye çalışabileceği kadar benzin gönderelim..bu 1 snde krank miline bağlı(krank milinin döndürdüğü) 1 metrelik bir çemberi sadece 1 metre döndürüp yükü yine 1 metre havaya kaldırsın..( eğer çemberi 3 metre döndürseydi yük 3 metre havaya kalkacakdı..)

    Peki ozaman bu motor da, 1 beygirlik güç uygulamış olurmu? Kesinlikle evet…
    Ancak burda dikkat etmemiz gereken şey motorumuz bunu yaparken öyle dakikada 1000-2000 devir yapmıyor hatta 1 devir bile yapmıyor..sadece kendi etrafında 1 metre boyunca ilerliyor..Peki bu çemberi tam tur döndürseydi yük kaç metre kalkmış olurdu?
    Çemberin çevresi kadar dimi? Peki bu çemberin çevresi ne kadar?
    Çevre=2 *pi*yarıçap= 2*3,14*1= 6,28 metre imiş …

    Demekki motor 1 devir yapsaydı yük 6,28 metre yukarı çıkacakdı.. Ama şimdi sadece 1 metre yukarı kalktı çünkü çember kendi etrafında sadece 1 metre döndü…ve yük sadece 1 metre yukarı çıktı.. aşşağıdaki resime bakın…

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.







    Peki ne demişdik?
    1HP = 745.70 W=745.70 Nm/sn = demiştik..

    bu nedemekti? 745.70 N luk kuvveti sn de 1metre götürmüş güç idi..
    Yada bir başka deyişle bu motor 1 sn boyunca 1 metre uzağa 745.70 Nluk kuvvet uygulamış yada 745.70 Nm lik bir tork uygulamış..

    Şimdi sorum şu motorumuz eğer 745.70’in yarısı kadar yani 372.85 Nm lik tork uygulamış olsaydı? Ozaman beygir gücü kaç olurdu? Yarı yarıya düşerdi değilmi?

    745.70 Nm lik tork la 1 beygirlik güç üretirse
    372.85 Nm lik torkla X beygir gücü üretir..

    X=372.85/745.70= 0,5 Hp olur…
    Demekki motorun torku 745.70 iken 1 beygirlik güç üretirmiş..ama beygir gücünü hesaplayacağımız zaman , o andaki tork ,bundan düşükse yada fazlaysa üreteceği beygir gücü de aynı oranda azalır çoğalır.. Bu durumda Şu orantıyı kurabiliriz…

    745.70 Nm lik tork la ------------------------- 1 beygirlik güç üretirse
    Motorun o andaki torkuyla------------------ X beygir gücü

    Motorun oandaki torku
    -----------------------------= X beygir gücü.. üretir..
    745.70


    şimdi formülümüz şu oldu:

    (Motorun o andaki torku)
    ----------------------------- *1 metre/ sn= O andaki beygir gücü
    745.70


    şimdi motorun o andaki torkuyla beygir gücünün nasıl değişeceğini gördük.. peki çemberin dönüşü(motor devrinin) beygir gücü üstünde nasıl bir değişim yaparşimdi buna bakalım…
    Devam ediyoruz resme tekrar bakalım..

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    nedemişiz krank mili, 76,091kglık yükün bağlı olduğu ipi 1 metre çekerse yada birbaşka deyişle çemberi sadece 1 metre çevirirse 1beygirlik güç üretmiş olur…
    peki çemberin çevresi kaç metreydi?
    Çevre=2*3,14*yarı çap =2*3,14*1=6,28 metre imiş..çemberi 1defa döndürürse yani motor 1 devir yaparsa çember 6,28 metre dönermiş..







    Bu motor un krank mili çemberi

    1 snde 1metre döndürürse 1 beygir lik iş yapar..



    denklem kuralım…

    1snde çemberin çevresi kadaryani 6,28 metre dönerse ( 1 devir döndü demektir) 6,28 beygirlik güç üretmiş olur..

    1 snde 1 devir dönerse---------6,28 beygirlik güç üretir.
    1snde X devir dönerse----------O deviri(x devrini) yaptığı andaki beygir gücünü üretir..

    O deviri yaptığı andaki beygir gücü= o anda yaptığı saniyedeki devir *6,28





    (Motorun o andaki torku)
    ----------------------------- * saniyedeki devir * 6,28= O andaki beygir gücü
    745.70


    peki biz saniyedeki devri bilmiyoruz 60 sndekini biliyoruz…

    60 sndeki devir------------------X (arabanın göstergesinde gördüğümüz devir ise)
    1sndeki devir ------------------A olsun

    A(bir saniyedeki devir.)=Göstergedeki(dakikadaki) devir /60 dır..
    Bunu da saniyedeki devir kısmına yazalım..

    Dikkat şu işaretin ==>bir anlamı yok rakamlar kaymasın diye koydum…


    (Motorun o andaki torku)=>dakikadaki devir
    --------------------- *-----------------------*6,28= O devir ve tork anındakibeygir gücü
    745.70 =============>60


    0zaman nihai formül şudur:

    1-) HP için
    Tork *devir
    -------------------=HP (Amerikanın kullandığı beygir gücü)
    7121


    2-)PS için

    (Motorun o andaki torku)==>dakikadaki devir
    --------------------- *-----------------------*6,28= O devir ve tork anındakibeygir gücü
    735.50 =============>60

    Tork *devir
    -------------------=PS (Avrupalıların ve bizim kullandığımız beygir gücü)
    7024



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 9 Şubat 2007; 13:27:37 >




  • Konuları az buçuk anlayabildim ama, genel olarak hiç bi mok anlamadım desem yeridir. Korktum bu bilgilerden abi ya
    Formüllere benim ihtiyacım yok. 100km hızla giderken tekerlek kaç tur atar benim buna da ihtiyacım yok. İhtiyacı olan öğrensin o ayrı.

    Her kesin anlayabileceği şekilde formüle hiç girmeden. arabalar üzerindeki etkilerini örnek vererek yeri gelirse metaforlar ( benzetmeler) kullanarak konuyu kısaca anlatabilecek bir arkadaş arıyorum.
    Telefonum 0900, ...

    HP değerleri veya tork değerlerinden biri aynı diğeri farklı olan 2 araç arasındaki fark kısaca anlatılsa ben tatmin olacağım. Teşekkürlerimi arz ederim...

    Bu arada zahmet edip bu kadar bilgiyi bizimle paylaşan rocapitol kardeşimize de bir alkış. şak şak şakı şak



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi serdarv -- 5 Şubat 2007; 15:51:48 >




  • Dostum eğer otomobillerle ilgileniyorsan, karşında 2 seçenek var. Ya bu yazdıklarımı (yada başka yerlerdeki benzer bilgileri)anlamaya çalışıp aklına gelecek binlerce soruya cevap vermeyi başarabilen bir insan olursun yada her aklına soru geldiğinde, cevap verecek birini aramak zorunda kalırsın... Bence ilkini yapmak çok zor çok vakit alıcı ama motorla ilgili neler olup bittiğini anlamak ve bundan sonra kendi kendine düşünüp cevap bulabilmek açısından çok daha faydalı diye düşünüyorum...

    Ama illaki kahve muhabbeti seviyesinde bir soru sorup yine aynı seviyede bir cevap istiyorsan, istediğini sana vereyim...

    1 i dizel 1i benzinli aynı beygirlere sahip 2 arabayı al bu arabaları kıç kıça bağla 2side devirlerini yükselterek hızlanmaya başlasın...alt devirlerde dizel benzinliyi sürükler üst devirlerde benzinli dizeli sürüklemeye başlar...






    quote:

    Orjinalden alıntı: serdarv

    Konuları az buçuk anlayabildim ama, genel olarak hiç bi mok anlamadım desem yeridir. Korktum bu bilgilerden abi ya
    Formüllere benim ihtiyacım yok. 100km hızla giderken tekerlek kaç tur atar benim buna da ihtiyacım yok. İhtiyacı olan öğrensin o ayrı.

    Her kesin anlayabileceği şekilde formüle hiç girmeden. arabalar üzerindeki etkilerini örnek vererek yeri gelirse metaforlar ( benzetmeler) kullanarak konuyu kısaca anlatabilecek bir arkadaş arıyorum.
    Telefonum 0900, ...

    HP değerleri veya tork değerlerinden biri aynı diğeri farklı olan 2 araç arasındaki fark kısaca anlatılsa ben tatmin olacağım. Teşekkürlerimi arz ederim...

    Bu arada zahmet edip bu kadar bilgiyi bizimle paylaşan rocapitol kardeşimize de bir alkış. şak şak şakı şak




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Rocapitol

    Dostum eğer otomobillerle ilgileniyorsan, karşında 2 seçenek var. Ya bu yazdıklarımı (yada başka yerlerdeki benzer bilgileri)anlamaya çalışıp aklına gelecek binlerce soruya cevap vermeyi başarabilen bir insan olursun yada her aklına soru geldiğinde, cevap verecek birini aramak zorunda kalırsın... Bence ilkini yapmak çok zor çok vakit alıcı ama motorla ilgili neler olup bittiğini anlamak ve bundan sonra kendi kendine düşünüp cevap bulabilmek açısından çok daha faydalı diye düşünüyorum...

    Ama illaki kahve muhabbeti seviyesinde bir soru sorup yine aynı seviyede bir cevap istiyorsan, istediğini sana vereyim...

    1 i dizel 1i benzinli aynı beygirlere sahip 2 arabayı al bu arabaları kıç kıça bağla 2side devirlerini yükselterek hızlanmaya başlasın...alt devirlerde dizel benzinliyi sürükler üst devirlerde benzinli dizeli sürüklemeye başlar...






    quote:

    Orjinalden alıntı: serdarv

    Konuları az buçuk anlayabildim ama, genel olarak hiç bi mok anlamadım desem yeridir. Korktum bu bilgilerden abi ya
    Formüllere benim ihtiyacım yok. 100km hızla giderken tekerlek kaç tur atar benim buna da ihtiyacım yok. İhtiyacı olan öğrensin o ayrı.

    Her kesin anlayabileceği şekilde formüle hiç girmeden. arabalar üzerindeki etkilerini örnek vererek yeri gelirse metaforlar ( benzetmeler) kullanarak konuyu kısaca anlatabilecek bir arkadaş arıyorum.
    Telefonum 0900, ...

    HP değerleri veya tork değerlerinden biri aynı diğeri farklı olan 2 araç arasındaki fark kısaca anlatılsa ben tatmin olacağım. Teşekkürlerimi arz ederim...

    Bu arada zahmet edip bu kadar bilgiyi bizimle paylaşan rocapitol kardeşimize de bir alkış. şak şak şakı şak



    buyuk ıhtımalle balata yanar
    sonuc olarak sızden benım bır rıcam var bukadar folmulden sonra krank mılıne uygulanan basınc yerıne bır folmuloturtup tekerlek gucunu hesaplayasanız dıyorum mumkunse
    bunu istememın nedeni şudur bır aracın 500ps olması onemlıdır ama motorun güçlü olmasından çok motorun tekerleklere bu gücü nasıl aktardığı daha önemlidir bu nedenle aktarmalar motor gücü kadar önemlidir
    450 ps ve 1000kg bir araç 500ps ve 1000kg ağırlıgındakı kendı ile aynı ağırlıktakı kendınden daha guclu bır aracı zaman zaman rahatlıkla ivmelenmede geçebilmektedir bunun nedeni motorun ürettiği gücü minimum kayıp ile tekerleklere vermesidir.
    450 ps ile 500 ps A ve B aracı aynı ağırlıktadır ancak a aracının tekerlek gucu b aracından fazladır a aracının motoru zaha gucsuz olmasına rağmen.

    SİZDEN bir aracın motorundan cıkan gücün tekerleklere ulaştığında nekadar kayba uğradığını bulmanızı istıyorum tabı bunun için defransiyel şaft vs bunlara bı değer oturtmak gerekıyo boyle bır standart formul yarata bılırmıyız????????




  • quote:

    buyuk ıhtımalle balata yanar
    sonuc olarak sızden benım bır rıcam var bukadar folmulden sonra krank mılıne uygulanan basınc yerıne bır folmuloturtup tekerlek gucunu hesaplayasanız dıyorum mumkunse
    bunu istememın nedeni şudur bır aracın 500ps olması onemlıdır ama motorun güçlü olmasından çok motorun tekerleklere bu gücü nasıl aktardığı daha önemlidir bu nedenle aktarmalar motor gücü kadar önemlidir
    450 ps ve 1000kg bir araç 500ps ve 1000kg ağırlıgındakı kendı ile aynı ağırlıktakı kendınden daha guclu bır aracı zaman zaman rahatlıkla ivmelenmede geçebilmektedir bunun nedeni motorun ürettiği gücü minimum kayıp ile tekerleklere vermesidir.
    450 ps ile 500 ps A ve B aracı aynı ağırlıktadır ancak a aracının tekerlek gucu b aracından fazladır a aracının motoru zaha gucsuz olmasına rağmen.

    SİZDEN bir aracın motorundan cıkan gücün tekerleklere ulaştığında nekadar kayba uğradığını bulmanızı istıyorum tabı bunun için defransiyel şaft vs bunlara bı değer oturtmak gerekıyo boyle bır standart formul yarata bılırmıyız????????


    Bir formül oturtmaya gerek yok::)

    Tekerlek gücü motorun gücüyle aynıdır... daha doğrusu teorikde aynı olması gerekir... Ama hiçbir zaman aynı olmaz.. Çünkü aktarma organlarının verimi(şanzıman-diferansiyel-aks) hiçbir zaman %100 olmaz..mutlaka bir kayıp olur... Peki bu kaybın olduğunu nerden biliyoruz?

    Çünkü krank milinden çıkan torku aktarma oranları kadar bir değerle çarpıyoruz sonra tekerleğe gelince bunu yarı çapa bölüyoruz ve tekerleğin kuvvetini hesaplıyoruz...diyelimki tekerlek kuvveti max tork-devir anında 1500 N oarak hesaplandı ama bu aracı hatasız ölçüm yapan bir dynoya çıkarttığımızda karşımıza 1480 N gibi bir rakam çıkıyor...

    İşte hesaplanan kuvvetle dyno ile ölçtüğümüz kuvvetin birbirine oranı bize aktarma verimliliğini veriyor.. yani bu 2 değer aynı olsaydı ozaman aktarma verimliliği %100 diyecektik..

    mesela bu arac için aktarma verimliliği nedir bakalım..
    1480
    -------=0,987 imiş.. İşte Motorun gücü tekerleğe bu oran nisbetinde azalarak aktarılıyor
    1500

    Eğer bu arabanın bir ölçüm anında motorunun gücü, 95 beygir olarak hesaplandıysa (bakın hesaplandıysa diyorum çünkü beygir gücü hiçbir zaman ölçülmez ölçülen torkdur ve yukarıda çıkarttığım formülden tork ve devir formüle konur burdan beygir gücü hesaplanır)...Eğer bu arabanın bir ölçüm anında motorunun gücü, 95 beygir olarak hesaplandıysa tekerlek gücü bu verimlilik kadar azalır… ozaman istediğin formül şudur:

    Tekerleğin o andaki gücü
    ------------------------------= aktarma verimlilik oranı
    Motorun o andaki gücü

    Rakamları yerine koyarsak

    Tekerleğin o andaki gücü=aktarma verimlilik oranı * Motorun o andaki gücü

    Tekerleğin o andaki gücü=0,987 * 95 = 93,765 beygir imiş..

    Konuya teknik yönden baktığın ve düşündüğün için teşekkürler..




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Rocapitol

    quote:

    buyuk ıhtımalle balata yanar
    sonuc olarak sızden benım bır rıcam var bukadar folmulden sonra krank mılıne uygulanan basınc yerıne bır folmuloturtup tekerlek gucunu hesaplayasanız dıyorum mumkunse
    bunu istememın nedeni şudur bır aracın 500ps olması onemlıdır ama motorun güçlü olmasından çok motorun tekerleklere bu gücü nasıl aktardığı daha önemlidir bu nedenle aktarmalar motor gücü kadar önemlidir
    450 ps ve 1000kg bir araç 500ps ve 1000kg ağırlıgındakı kendı ile aynı ağırlıktakı kendınden daha guclu bır aracı zaman zaman rahatlıkla ivmelenmede geçebilmektedir bunun nedeni motorun ürettiği gücü minimum kayıp ile tekerleklere vermesidir.
    450 ps ile 500 ps A ve B aracı aynı ağırlıktadır ancak a aracının tekerlek gucu b aracından fazladır a aracının motoru zaha gucsuz olmasına rağmen.

    SİZDEN bir aracın motorundan cıkan gücün tekerleklere ulaştığında nekadar kayba uğradığını bulmanızı istıyorum tabı bunun için defransiyel şaft vs bunlara bı değer oturtmak gerekıyo boyle bır standart formul yarata bılırmıyız????????


    Bir formül oturtmaya gerek yok::)

    Tekerlek gücü motorun gücüyle aynıdır... daha doğrusu teorikde aynı olması gerekir... Ama hiçbir zaman aynı olmaz.. Çünkü aktarma organlarının verimi(şanzıman-diferansiyel-aks) hiçbir zaman %100 olmaz..mutlaka bir kayıp olur... Peki bu kaybın olduğunu nerden biliyoruz?

    Çünkü krank milinden çıkan torku aktarma oranları kadar bir değerle çarpıyoruz sonra tekerleğe gelince bunu yarı çapa bölüyoruz ve tekerleğin kuvvetini hesaplıyoruz...diyelimki tekerlek kuvveti max tork-devir anında 1500 N oarak hesaplandı ama bu aracı hatasız ölçüm yapan bir dynoya çıkarttığımızda karşımıza 1480 N gibi bir rakam çıkıyor...

    İşte hesaplanan kuvvetle dyno ile ölçtüğümüz kuvvetin birbirine oranı bize aktarma verimliliğini veriyor.. yani bu 2 değer aynı olsaydı ozaman aktarma verimliliği %100 diyecektik..

    mesela bu arac için aktarma verimliliği nedir bakalım..
    1480
    -------=0,987 imiş.. İşte Motorun gücü tekerleğe bu oran nisbetinde azalarak aktarılıyor
    1500
    cevap için ben tesekkr ederım dusunduğumu soyledın hıcbır zaman aynı olamaz kayıp mutlaka olacaktır aktarma esnasında
    Eğer bu arabanın bir ölçüm anında motorunun gücü, 95 beygir olarak hesaplandıysa (bakın hesaplandıysa diyorum çünkü beygir gücü hiçbir zaman ölçülmez ölçülen torkdur ve yukarıda çıkarttığım formülden tork ve devir formüle konur burdan beygir gücü hesaplanır)...Eğer bu arabanın bir ölçüm anında motorunun gücü, 95 beygir olarak hesaplandıysa tekerlek gücü bu verimlilik kadar azalır… ozaman istediğin formül şudur:

    Tekerleğin o andaki gücü
    ------------------------------= aktarma verimlilik oranı
    Motorun o andaki gücü

    Rakamları yerine koyarsak

    Tekerleğin o andaki gücü=aktarma verimlilik oranı * Motorun o andaki gücü

    Tekerleğin o andaki gücü=0,987 * 95 = 93,765 beygir imiş..

    Konuya teknik yönden baktığın ve düşündüğün için teşekkürler..


    cevabın için tesekkurler düşündüğümü söyledin yani aktarmalarda motorun gücünden eksilmeler mutlaka olacaktır bu nedenlede tekerlek gücü önemlı bır hadısedır
    motor gucuyle tekerlek gucu hıcbırzaman aynı olmadığından yani



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi supersrt -- 6 Şubat 2007; 0:41:15 >




  • Burda aslında sorulması gereken soru, nasıl yaklaşık 15-20 katlık bir Kuvvet artışına rağmen tekerlek gücüyle motor gücü(yada krank milinin gücü) aynı kalabiliyor?
    ilk bakışta çok tuhaf gibi duruyor ama öyle değil..

    mesela krank milinin torku 100 Nm ise bunu şanzıman oranı(2:1 olsun) ve diferansiyel oranıyla(4:1 olsun) çarpıp tekerlek yarıçapına(0,50 cm olsun) bölelim.. işte bu durumda tork ,tekerleğin ucuna kuvvet olarak dönüştüğünde 16 kat artar yani 100*16=1600 N olur... yada şunu söyleyebiliriz..

    motor torku tekerleğin göbeğine 100 * 2*4= 800 Nm lik bir tork olarak aktarılır...

    Şimdi sana sorum şu ... motorun torku tekerleğin göbeğine geldiğinde 8 kat artmış. ama ben diyorumki kuvvet 8 kat artmasına rağmen teorik olarak krank milinin (motorun)gücüyle tekerleğin gücü aynıdır...

    Peki bunun neden böyle olduğunu açıklayabilirmisin?
    sana ipucu..

    İş
    -------=Güç idi..
    zaman

    İş=kuvvet * yol..


    demekki zaman aynı güç aynı iş aynı ama kuvvetlerde 8 katlık bir fark var.. Buna rağmen yaptıkları iş ve dolayısıyla ürettikleri güç nasıl eşit oluyor? 10 puanlık uzmanlık sorusu

    bununla ilgili güzel bir sunu hazırladım onu da yarın göndereceğim...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 6 Şubat 2007; 1:42:34 >




  • Yorumsuz ve formülsüz

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.
  •  Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Bu ,corolla ve yaris 1.4d-d4 motorunun tork-beygir grafiği...Kendi bulduğum formülün doğru olup olmadığıyla ilgili 3-4 örnek yapalım ve formül doğrumu bakalım...

    Ps ile ilgili formülüm şuydu:

    Tork *devir
    -------------------=PS (Avrupalıların ve bizim kullandığımız beygir gücü)
    7024


    1-) devir 3800 ,güç 90 ps iken yani motor maksimum güç üretirken tork neolur?

    PS* 7024
    -------------- = Tork ===> Tork= 90*7024/3800= 166 Nm
    devir

    grafiğe bakınca görüyoruzki 3800 devirde tork,gerçektende 180 ile 140 arası bir değerde.. 1. örnek doğruladı..

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    2-)devir 2000 Tork 190 (maksimum tork) iken güç ne olur?

    Tork *devir
    -------------------=PS
    7024

    190*2000
    ----------------=PS PS=54
    7024


    grafikte turuncu çizgiye bakalım 2000 devirde beygir gücü neolmuş ? 54 PS... 2 . örnek de doğruladı...

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    3-)Devir 3000.. bu devirde tork ne? (kırmızı çizgiye bakalım) 190Nm.. beygir gücünü hesaplayalım..


    Tork *devir
    -------------------=PS PS=190*3000/7024 =81 Ps
    7024


    3000 devir çizgisinin üstündeki turuncu noktaya bakalım kaç beygiri gösteriyor? 81 Ps yi..


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Aferin bana beah bulduğum formül doğruymuş




  • Rocapitol dostum bişey soracam.
    Tork: Belli bir mesafedeki noktaya uygulanan kuvvettir.(illaki 1mt' ye uygulanan kuvvet mi?)

    Bir motor 1mt mesafeye 200N kuvvet verebiliyorsa, mesafe olmaksızın kendi kuvveti nedir?

    Ben 50kg kovayı kaldırabiliyorsam benim torkum 50 x 9,8 = 490N mudur? Eğer öyleyse ben belli bir mesafeden bu kovayı kaldırmıyorum, bunun adına gene de tork diyebilirmiyiz?

    Şu tork işini elime alacağım 50kg kova örneği ile verirmisin.





     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi serdarv -- 12 Şubat 2007; 15:58:45 >
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Rocapitol

    5
    Peki şimdi 5 metrelik dev gibi bir ingiliz anahtarı düşünelim..

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Kuvvete örnek verirken ne demiştik?

    “siz eğer tek elle 50 kg lık bir ağırlığı kaldırabiliyorsanız, sizin ağırlığı kaldırmak için uyguladığınız kuvvet:
    50*9,8=490 N dur..(çünkü yerçekimi kuvvetide 50*9,8=490 N dur.. siz yüke bukadarlık bir kuvvet uygularsanız yük kalkar yada en azından havalanır…) Ozaman sizin kuvvetiniz 490 N dur diyebiliriz…”

    Peki kol kuvveti 490 N olan bir vatandaşın bu vidayı hareket ettirebilmesi için Bu ingiliz anahtarını hangi noktadan tutmalı? Bakalım…

    Tork=N*m idi Bu vidanın dönmesi için bu noktaya 1470 N luk bir kuvvet uygulamam lazım..ancak benim kuvvetim 490 ozaman… ingiliz anahtarının merkeze uzak olan yerinden tutmalıyım..Peki bu yer neresidir bakalım..

    Tork= Kuvvet* mesafe(yada r(yarıçap))
    1470=490*m

    1470
    ----------= m ------ m=3 çıkar demekki ben 3 metre uzaklıktan 490 N luk bir kuvvet uygularsam, bu
    490

    uyguladığım kuvvet 3 metre ileriye 1470 N luk bir kuvvet olarak yansır….


    İyi de dostum bu hesaba göre sanki ingiliz anahtarını 1mt ileriden tutunca bizim kuvvet gene 490 kalacak.

    Tork= Kuvvet* mesafe(yada r(yarıçap))
    1470=490*m

    =490*1
    =490N

    Bu hesabı da pek anlayamadım.




  • Dostum aslında birimler hep oranlardan ibarettir... Bu oranlama bize doğru sonucu verir...

    3 tane arabamız var diyelim...1 tanesi 1000 km yi 10 saatte gidebiliyor diğer araba 1000 kmyi 20 satte gidiyor 3. araba ise 2000 kmyi 10 saatte gidiyor. Hadi bakalım bu arabaların hızı ne? İşte hızı bulmak için yolu zamana oranlıyoruz...
    1.araban ın hızı= 1000/10= 100 km/saat
    2.arabanın hızı= 1000/20= 50 km /saat
    3.arabanın hızı= 2000/10= 200 km/saat

    şimdi ne yaptık? arabaların 1 saatte gidebileceği mesafeyi bulduk ve aynı zamanda(1 saatte) gidebilecekleri mesafeleri karşılaştırarak hızları hakkında fikir sahibi olduk...
    Yani ilk başta elimizde 1 elma 1 armut 1 de ayva vardı . ama oranlamadan sonra birbiriyle karşılaştırabileceğimiz 3 elmamız oldu...

    İşte bir tork da motorun 1 metre mesafeye uygulayabileceği kuvvetdir...

    bu demek değildirki elimizde ki rakamlar 200N ve 1 metre olacak elimizdeki değer , 40 N ve 5 metre olabilir yada 100 N ve 2 metrede olabilir..

    Tork= kuvvet* mesafeden hepsininde aynı torku(200 Nm) uygulayabileceğini görebiliriz...

    Tek kelimeyle tork, dönen bir yuvarlak cismin( tekerlek olabilir, çark olabilir,motorun mili(krank mili olabilir) dönerken çizdiği dairenin ucunda meydana getirdiği kuvvettir...bu dairenin çapı ne kadar küçükse uçta meydana çıkan kuvvet de o kadar artar..


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Sence bu motorun torku nedir? Saçma bir soru ..çünkü torkunu bilmemiz için bu motorun içinde dönen milin çapını bilmemiz lazım... Bu mili bir makara olarak düşünelim ve yükün bağlı olduğu ip de, motor çalıştıkca motorun içindeki bu mile(makaraya) dolansın.. Makaranın kuvveti olmaz torku olur(çünkü dönüyor) ancak burda kuvveti çeken ipin bir kuvveti olur çünkü bu ip yüke bağlıyken dönmüyor... onu doğrusal olarak yukarı kaldırıyor... Demekki dönmenin olduğu yeri görünce burda tork var diyeceğiz... Ancak dönen cismin ucuna geldiysek işte burda kuvvet var diyeceğiz...

    Mesela bu motorun milinin yarı çapı 2 cm(0,02 metre) olsun... ozaman bu motorun torku nedir?


    Tork= Kuvvet * (kuvvetin milin merkezine yada dönen çarkın merkezine uzaklığı)
    Tork= 9,8 N* 0,02 Metre= ==> Tork = 0,196 Nm çıktı...


    Açıkcası tork kuvvet meselesini anlamaya çalışırken benimde en çok takıldığım yer burasıydı... şimdi torkdan kuvveti hesaplayacağın zaman elindeki veriler nedir? 1-) tork 2-)mesafe...

    hesap yapacağımız zaman o motorun torku sabit gibi düşünürüz.....

    yada kuvvetten torku hesaplayacağımız zaman uygulayacağımız kuvvet sabitdir diye düşünürüz...

    Şimdi ingiliz anahtarı örneğinde biz neyi hesaplayacağız? merkezde yani dönen vidada oluşan torku...

    ozaman burda biz neyi sabit olarak almalıyız? Kuvveti.. Kuvvet kaç? 490 N

    nedemişiz? vidanın dönmeye başlaması için merkeze 1470 Nm lik tork uygulamamız gerekir...

    Tork= 1470 Nm olmalı sen eğer 1metre mesafeden uygularsan
    Tork=490*1=490 Nm olur.. 490 Nm küçüktür 1479Nm den vida dönmez..

    2 metreden uygula (dikkat et kuvvetimiz sabit)

    Tork=490*2=980 Nm 980 Nm küçüktür 1479 vida dönmez..

    3 metreden?

    Tork= 490*3=1470 Nm 1470 =1470 artık vida dönmeye başlar...


    peki 5 metreden çevirirsem merkezde yarattığım tork ne olur?



    Tork=490*5= 2400 Nm 2400 Nm 1470 Nm den çok daha fazla olduğu için vidayı rahatca döndürebilirsin...

    Şimdi ne yaptık? Kuvvetten torku bulduk....Ancak biz eğer torku bilseydik torktan kuvveti
    bulmak için torku mesafeye bölecekdik... Peki hangi mesafeye? torku yaratan dönen cismin ucundan merkezine olan(yarı çapı denen) mesafeye...



    şimdi şu resime bak...


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Şaft borusunun ucunda 6 tanedişli var... bu dişlilerden bir tanesi motordan gelen kuvveti torka dönüştürecek....Hangisi en büyük torku üretir? yani hangisi şaftın daha kuvvetli dönmesini sağlar?

    6.vites dişlisi 2 cm
    5.vites dişlisi 3 cm
    4.vites dişlisi 4 cm
    3. vites dişlisi 5 cm
    2. vites dişlisi 6 cm
    1. vites dişlisi 7 cm..

    Tork=Kuvvet *yarıçap olduğuna göre (kuvvet sabit )
    Torku en yüksek olan en büyük yarıçaplıdır.. 1. vites dişlisi..

    sonra bu tork şaftın ucunda dönen çarkın en ucunda kuvvete dönüşecek diferansiyele gidecek burdaki büyük dişliyi çevirecek ve onun bir torku olmasını sağlayacak... Sonra bu tork tekerleğin yarı çapıyla bölünerek tekerlek kuvveti halini alacak...

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    Tekrar edecek olursak, kuvvetten torku bulmak için kuvvetle yarı çapı çarparım.... Torkdan kuvveti bulmak için torku yarı çapa bölerim...

     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    burda ikisininde uçlarındaki lastiğin kuvveti aynıdır... ancak bu dairelerin torkları(döndürme kuvvetleri) farklıdır...
    diyelimki bu daireler dönerken bunlardan 2 tane motor yapalım...küçük dairenin motorunun torku 10 kat düşüktür..

    Lastiğin kuvveti 100 N diyelim..
    Küçük daire için=>
    Tork=kuvvet* yarıçap=100 * 0,1 metre= 10 Nmlik toırku var
    Büyük daire için

    Tork=kuvvet* yarıçap=100 * 1 metre= 100 Nmlik torku var

    Soru:
     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.




    Eğer hemen ayağının yanındaki yükü kaldırıyorsan ozaman buna kuvvetin diyebiliriz...50*9,8=490 N
    Ama sen kolunu yere paralel olarak kaldırıp ucuna bir kuvvet bağlarsan ve bu kuvveti kaldırabilirsen ozaman bunu torkla ifade edebiliriz...ama yinede bu güzel bir örnek olmaz.. Çünkü birşeyin torkunun olduğunu söyleyebilmek için o cisimin kendi etrafında dönen bir şey olması lazım.( krank-mili,motor mili,dişli tekerlek gibi...)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ozan Artun -- 13 Şubat 2007; 1:32:04 >




  • Dostum ellerine emeğine sağlık çok güzel bir kaynak oluşturmuşsun
  • Eyvallah birader
  • Aşşağıdaki linke bakalım...Birisi 430 beygirlik gücü olan bir kamyon birisi ise 437 beygirlik bir yarış arabası... Beygirleri aynı olmasına rağmen ürettikleri torkdaki farklılığa bakarmısınız?
    Bu araçları arkalarından birbirine bağlasak sizce hangisi bir diğerini sürükler? ::))

    Flashı çalıştırmadan önce şu resimi
     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.


    flashın yanına koyun..Çünkü site amerikan sitesi olduğu için torku bizim kullandığımız Nm cinsinden değil
    lb-ft cinsinden vermişler ben bunu Nm cinsine çevirerek bir gösterge yaptım..


    Bir de Tork devir ilişkisi lb ft cinsinden konuşulurken şöyle formüle edilir..

    Tork *devir
    -------------------=HP (Amerikanın kullandığı beygir gücü)
    5252

    Dolayısıyla göstergeler çalışırken en sağda devir 5252 'ye geldiğinde tork(lb-ft) ve beygirin eşit olduğuna dikkat edin...

    Bizim standartlarda ise tork ve beygir 7024 devirde eşit olur...Hatırlayacak olursanız formülümüz şuydu..

    Tork *devir
    -------------------=PS (Avrupalıların ve bizim kullandığımız beygir gücü)
    7024

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------

    Flashı izlerken şu formülü unutmayalım..

    Tork*devir
    -------------------=HP
    5252

    ibre ilerlerken bir yerde kırmızı çizgi ulaşıyor bu kırmızı çizgi ibrenin gidebildiği en yüksek değeri ifade ediyor mesela güç için maksimum gücü... Bir de en sağda speed demiş bu hız değil sizin de anlayacağınız gibi dakikadaki motor devridir...


     Hız,hızlanma(ivme),güç,tork,kuvvet v.s.



    Şu linke tıklayın...

    http://static.howstuffworks.com/flash/fpte-curve.swf




  • Şimdi 76,091kg ağırlığı 1saniyede 1mt yukarı kaldırabilen güce 1hp diyorsak.

    Bu, 110Hp lik bir arabanın 110 x 76,091 = 8370Kg ağırlığı 1sn içinde 1mt yukarı kaldırabileceği anlamına mı geliyor

    Bir de 1ton ağırlığındaki bir arabayı düz yolda ilerletebilmek için (hareket etmesi yeter) ne kadarlık bir kuvvet gerek?

    Özellikle 1. sorunun cevabını çok merak ettim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi serdarv -- 14 Şubat 2007; 20:21:20 >
  • quote:

    Orjinalden alıntı: srdrmrngz

    Ama en azından artık benzer motorların neden aralarında beygir gücü farkı olduğunu daha iyi anlayacaksınız sanırım. Genelde devir göstergelerinde sarı ve kırmızı bölümler bulunur. Kırmızı bölüm motor için tehlikeli seviyede yüksek deviri ifade etmektedir ve motor patlayabilir. Sarı bölümün başladığı nokta ise motorun maksimum gücünün olduğu nokta olup sarı bölüm boyunca kullanmak motor için ciddi bir patlama riski taşımaz ama beygir gücünüz giderek düşecektir. Yani kırmızı devre kadar (redline) basmak her zaman daha çabuk hızlanacaksınız anlamına gelmiyor. Sarının başlangıcından (maksimum beygir gücünün devrinden) itibaren hem torkunuz hem beygir gücünüz azalmaya başlıyor demektir ve vites büyütürseniz şanzıman oranından kaybetmenize rağmen yinede daha yüksek tork ulaşabilir tekerleklere. (Tabi her göstergede sarı olmayabilir)
    O açıdan bundan sonra motorları karşılaştırırken maks kaç devir yaptığına, maksimum beygir gücünün ve maksimum torkunun hangi devirde olduğuna dikkat ediniz.



    hocam tork ve güç konusunda çok güzel yazmıssın ama burda bi yanlış anlama olabilir,
    hemen hemen bütün araclar için redline a kadar basmak iyidir,evet tork ve güç düşmeye başlar ama devir arttıgı için bir sonraki vitese attıgınızda daha yüksek devirden, dolayısıyla daha yüksek güç ile yolunuza devam edersiniz,
    yani bi araba max gücünü 6000 devirde veriyo ve limitorde 6500 devirde ise 6500 devire kadar cıkılmalıdır
    burda yapılacak enn büyük yanlış max hp devrinde vites değiştirmek olacaktır




  • hocam ellerinize sağlık hiç bu kadar güzel anlaşılır bişekilde bu meseleyi açıklayan yazı dizisi okumamıştım teşekkür etmeden geçemedim
    bende bir soru sormak istiyorum:
    bir araç var diyelim toplam ağırlığı 200kg
    ve aracın tekerleğinin çapı 200cm
    bu aracı hareket ettirmek için şö0le bi deney yapsak
    aracın tekerinin milinine 1 metrelik demir çubuk kaynatsak ve bu çubuğu tam yere paralel olacak şekilde durdursak
    daha sonra o 1 metrelik çubuğun ucuna ağırlık koymaya başlasak ve aracımızın ilk hareket anında o 1 metrelik çubuğun ucundaki ağırlığı ölçsek atıyorum diyelim 20 kg ağırlık olduğunu ölçtük
    bu deneyde neyi bulmuş oluyoruz
    o araca ilk hareketi vermek için tekermilinde olması gereken torkumu bulmuş oluyoruz
    bir başka ifadeyle ;teker miline direk motorun mili bağlı olarak düşünüürsek motorun araca ilk hareketi verebilmesi için motorun ilk çalışmaya başladığında üretmesi gereken torkumu bulmuş oluyoruz?
    şimdiden cevaplarınız için teşekkürler




  • arkadaşlar birde tork birimi olarak bazı kataloglarda daNm yazıyor
    bu ne anlama gelir?
    tork birimi olarak aşağıdaki birimleri birbirine nasıl çeviririz*
    1kgm=?Nm
    1kgcm=?kgm
    1Nm=?daNm
    1daNm=?Nm
  • Teşekkürler.. Artık bu konuya ayıracak vaktim yok... onun için çok fazla yazamıyorum halbuki daha bir çok problem felan çözecekdik...ama yaza bol bol vakit bulurum diye düşünüyorum....


    Hareket halindeyken arabaya etki eden bir çok kuvvet var..Yani arabayı durdurmaya çalışan.. Bu etkenlerden biri hava direnci, biri ise tekerlek yuvarlanma direnci...

    Eğer arabaya ilk hareketi vermek istiyorsanız yenmeniz gereken direnc tekerlek yuvarlanma direncidir...
    Bu direnç arabanın tekerleğinin yere temas ettiği genişlik ve arabanın ağırlığıyla doğru orantılıdır.. Bunun dışında yolun durumu(stabilize-asfalt) yada tekerleğin sert-yumuşak olup olmaması yada hava basıncı bunda etkili...

    Yuvarlanma direnci= yuvarlanma katsayısı (yaklaşık alınıyor)* ağırlık(arabanın ağırlığı)

    Yuvarlanma direnci=0,02* (200*9,8)=39,2 = yaklaşık 40 N lik bir kuvvet uygulamanız lazım...


    Demekki tekerleğin yüzeyinde 40 N lık bir kuvvet oluşturursam bu araba harekete başlar...

    ozaman sorumuz şu.. Tekerleğin yüzeyinde 40 Nluk kuvvet oluşturmak istiyorsam tekerleğin milinin torku ne olmalı?

    Tork= Kuvvet * yarıçap Tekerleğin çapı 200 cm ise yarı çapı 100 cm yani 1 metredir..

    Tork=40 *1= 40 Nm olur...

    Yani tekerlek milinin torku 40 Nm olursa bu araba hareket eder..

    Tekerlek miline kaynak yaptığım 1 metrelik çubuğa kaç kilo bağlarsam tekerlek milinde 40 Nm lik bir tork yaratabilirim?

    Bir ağırlığın kuvveti= Kg * ivme(yerçekimi ivmesi) birimi N dur
    Mile kaynak yapılan çubuğa bağlayacağımız ağırlığın kuvveti= X *9,8 olur.. X= koyacağımız ağırlığın kilosu..

    Tork= Kuvvet * uzunluk( kaynak yaptığımız çubuğun uzunluğu)
    Tork= Kuvvet (koyacağımız ağırlığın kilosu*9,8) * uzunluk( kaynak yaptığımız çubuğun uzunluğu)


    40= X * 9,8 *1

    40
    -------=X X= 4,08= 4 kilo olur...
    9,8
    Demekki bu çubuğun ucuna 4 kilo bağlarsam tekerleğin mili tekerleği döndürmeye başlar ve araba hareket edebilir..


    ""bir başka ifadeyle ;teker miline direk motorun mili bağlı olarak düşünüürsek motorun araca ilk hareketi verebilmesi için motorun ilk çalışmaya başladığında üretmesi gereken torkumu bulmuş oluyoruz?""

    Evet aynen öyle eğer krank mili(motorun mili) direk tekerlek miline bağlı olsaydı krank milinin torku 40 Nm olacakdı...
    Ancak gerçekte öyle değil.... Motordan sonra şanzıman kutusu var.. şanzıman kutusundan sonra diferansiyel var.. (yukarıdaki resimde var bunlar)) işte tekerleği döndüren milin torkunu şanzıman ve diferansiyel oranlarının çarpımına bölersen motorun torkunu bulabilirsin... Yani bir başka deyişle tekerleğin mili( yani aks diyorlar buna ) aksın torku motorun torkundan herzaman işçin daha fazladır...

    Diyelimki arabanın 3. vites dişli oranı 1.6 diferansiyel oranıda 5 olsun...

    Tekerlek milinin torku 40nm iken motorun krank milinin torku ne olur?

    Tekerlek milinin torku
    ---------------------------=Krank torku
    şanz or * diferans oranı


    40
    --------= 5 Nm imiş...
    1.6* 5

    demekki bu aracın motorunun torku 3. vitesde 5 Nm iken araba harekete başlayabilir...


    Birimlerle ilgili çevirilere konunun içinde ulaşabilirisiniz...

    Ülkemin insanlarının sadece kahve muhabbeti yapan insanlar olmadığını görmek beni çok mutlu ediyor...

    Sizin gibi düşünen insanların sayısının artması dileğiyle hoşcakalın...



    quote:

    Orjinalden alıntı: ixir111

    hocam ellerinize sağlık hiç bu kadar güzel anlaşılır bişekilde bu meseleyi açıklayan yazı dizisi okumamıştım teşekkür etmeden geçemedim
    bende bir soru sormak istiyorum:
    bir araç var diyelim toplam ağırlığı 200kg
    ve aracın tekerleğinin çapı 200cm
    bu aracı hareket ettirmek için şö0le bi deney yapsak
    aracın tekerinin milinine 1 metrelik demir çubuk kaynatsak ve bu çubuğu tam yere paralel olacak şekilde durdursak
    daha sonra o 1 metrelik çubuğun ucuna ağırlık koymaya başlasak ve aracımızın ilk hareket anında o 1 metrelik çubuğun ucundaki ağırlığı ölçsek atıyorum diyelim 20 kg ağırlık olduğunu ölçtük
    bu deneyde neyi bulmuş oluyoruz
    o araca ilk hareketi vermek için tekermilinde olması gereken torkumu bulmuş oluyoruz
    bir başka ifadeyle ;teker miline direk motorun mili bağlı olarak düşünüürsek motorun araca ilk hareketi verebilmesi için motorun ilk çalışmaya başladığında üretmesi gereken torkumu bulmuş oluyoruz?
    şimdiden cevaplarınız için teşekkürler




  • 
Sayfa: önceki 34567
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.