Merhaba DH sakinleri, Ben kendi bildiklerimi sıralayınca, mantıklı geldi. Veya da bir yerlerde hatalı yaklaşıyorum ama bulamadım. Bilen varsa açıklasın. ----- Şimdi söz gelimi; 1) Geçen sene 10.000 TL'ye "Distribütör Garantili" elektronik bir ürün satın aldınız. 2) 1 sene sonra bozuldu, Yetkili Servise gönderdiniz. 3) Arıza aslında çok basit, misal 2-3 bin TL'lik bir parça değişimi ama Yetkili Servis döviz arttığı için yedek parça değişiminden ve işçilik masraflarından kaçınarak; hiç kendisini yormadan "Cihazınız Servisimizdedir, Değişimi-İadesi Uygundur, Satın Aldığınız Yerden İşlemleri Başlatın" raporunu yazdı, size yolladı. 4) Siz de sevindiniz, "Bu ürünü satın alsam şimdi 20.000 TL oldu, ne fatura tutarını iade alacağım, yenisini isterim tabii ki" diye Satıcı'dan "Değişim" talep ettiniz, haklı olarak. 5) Elbette 6502 sayılı Yasaya göre, Tüketici'nin seçimlik haklarını Satıcı karşılamak zorunda. "Satıcı tüketicinin talebini reddedemez" şeklinde geçiyor. Hatta tam olarak Kanunu aktarayım:
--- Şimdi işler karışıyor bu noktada --- Satıcı ne yapacak? 6a) Satıcı, Distribütörden yeni cihazı ücretsiz temin ederek, 0'a yakın zararla mı atlatacak? 6b) Yoksa Satıcı, ne Üreticiden ne Distribütörden destek alamadığı için, bu talebi yerine getirmek uğruna dümdüz zarara mı uğrayacak? Uygulamada Satıcı cephesinde ne oluyor, bilen açıklar mı? EĞER, Cevap 6a ise sorun yok. Sonuçta raporu yazan Distribütörün Teknik Servisi, meğer öyle rapor yazdılar, buyursunlar sorumluluk da Distribütörün. EĞER Kİ, Cevap 6b ise sistemde çok ciddi açık olmaz mı? Bu şu anlama gelmez mi:
Bakın şuna itiraz yok, müşteri elbette işin sonunda hakkını alıyor, hatta örnek olarak 3 gün önce çok çılgın bir haberi de yapıldı, herkes kendinden geçti: Tüketici hakem heyetinden "satın alındığı fiyattan iade" kararı hakkında tüketicileri sevindirecek gelişme Ama bu süreçleri beklemek ciddi zaman gerektiriyor. Yeri geliyor aylarca sonuç bekliyorsun. Herkes Tüketicinin zaferini konuşuyor da olayların sebeplerini inceleyen var mı? Satıcılar neden değişime yanaşamıyor? Belli ki ciddi zarara uğruyor olsa... Muhtemelen 6b) durumları yaşandığından olabilir mi? < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi E_Y_B_H_P_T -- 4 Mart 2024; 14:9:36 > |
6502 Tüketici Kanununda Yasal Boşluk Mu Var: Servis Raporuyla Tüketiciyi Dolandırmak
-
-
2 hafta geçti, konuyla ilgili araştırmalarım sonuçsuz kaldı.
Başlık dikkat çeksin diye değiştirdim. Umarım zahmet edip okuyan olur.
Konuyu bilen varsa aydınlatsın. UP
-
Cevap 6a. Ne olursa olsun ürün yetkili servis tarafından kusurlu olup doa raporu aldıysa satıcı veya distiribitör ürünün değişimini yapmak zorundadır ancak satıcılar veya distiribitörler üretici firimayla uğraşmak istemeyip daha çok kâr elde etmek için size ücret iadesi yapalım ve size yeni ürün satalım diyorlar. Ürünün değişimi talep edilirse zaten satıcı veya distiribitör bunu yapmak zorunda ama yapmak istemiyorlar para tatlı. Yeni ürün satmak istemelerinin sebebi senin 1 sene önce ödemiş olduğun para döviz cinsinden daha az değerli yani aslında sen 2 senede toplamda iki katı para ödüyorsun bu oyuna düşersen, oyuna düşmeyin. Satıcı değisim yapamıyorsa aynı ürünle muadili veya bir üst modelini sana vermek zorunda sen değişim istiyorsan.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-7CE8B30A3 -- 4 Mart 2024; 1:9:13 >
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Monitör almıştım hepsi buradadan Dell marka. Ekranın altta durduk yere bir çizgi oluşmuştu. Kullanımı rahatsız ediciydi. Garantiye email gönderdim durumu resimle vs. Aynı özellikte yeni modelini gönderdiler.
Hatta önce yeni modelini gönderdiler. Eski modeli göndermemiştim böyle olunca acaba unuttular mı diye. Sonra göndermezsen bir miktar para ödemen gerek tarzı bir mail ve attılar. Anca öyle göndermiştim eski monitörü.
-
Hocam cevap için teşekkürler. Ayrıca @fairtune teşekkürler.
Her ikinizin de cevabındaki sorunlar biraz başlangıçtaki durumlar. Özellikle DOA raporu dediğiniz, ülkemizde tanınmayan bir rapor aslında. Yabancı ülkelerde DOA olduğunda anında değişim/iade oluyor... Bizde ayıplı mal olarak geçiyor, tüketicinin seçimlik hakları doğuyor... Şimdi bu sıkıntılar zaten başta olunca, ülkemizde de bir şekilde telafi edilebiliyor. Benim bilhassa söylemek istediğim üzerinden vakit geçince enflasyonist ortamda farkın çok açılması.
Şimdi o 18 binlik bilgisayara 95 bin ödenen haberi inceleyelim. Distribütörün Yetkili Servisi veya Anlaşmalı Yetkili Servis nedense arızayı gidermemiş, rapor hazırlamış. Muhtemelen değiştirilecek parça o kadar pahalıdır ki fatura kalemi kadar çıkıyor. Bunlar da Raporla işin içinden sıyrılmış. Arkaplanda ya Satıcıyla anlaşma var ya da Satıcıyı zorda bırakma var.
Alıntı
metni:Satıcı değisim yapamıyorsa aynı ürünle muadili veya bir üst modelini sana vermek zorunda sen değişim istiyorsan. Şimdi çok güzel "zorunda" diyoruz da ... Bu "zorundalığı" nasıl sağlıyor Tüketici. Atacağı adımlara bakalım:
1 - Hakem Heyetine durumu anlatıp, Değişim kararını çıkarttırmak, bunun süresi 1-3 ay olabiliyor.
2 - Değişim kararından sonra 15 gün beklemek, iş ki Satıcı karara itiraz etmesin, bir de itiraz ederse onun da süresi bilmem kaç ay sürer...
3 - Nihayetinde kesinleşen kararla Satıcıyı icraya verecek, Adliyeye gidecek, harç yatıracak.
4 - İcra süresi dolunca bu sefer Firmaya haciz süreci başlayacak, Satıcı, icra dairesine elinde ürün olmadığını söyleyecek.
5 - Tüketici gidecek, Ticaret Sicil Müdürlüğü'ne dilekçe yazacak, Kıymet Takdiri isteyecek, oradan yeni fiyat belli olacak ve nihayet aradaki farkı alacak.
Offf takip et, uğraş dur... Çok zahmetli.. Kesinlikle bu kısımlar çok daha hızlı olmalıydı. Örneğin değişime yanaşmayan Satıcıya ilk kalemde Tüketici Hakem Heyeti, bilirkişi vasıtasıyla, değişim olmazsa ürün fiyatı belirleyerek maddi olarak icra talebi çıkarabilmeliydi.
O nedenle 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 56 ncı maddelerinde ciddi yasal boşluklar var. Günümüz eflasyonist ortamında daha da belirgin oldu. Şikayetvar sitesi incelenirse, insanların şikayetleri; "Değişim değil para iadesi yapıyorlar" üzerine.
-
iki haftada şunu okuyamadın mı senin mesajdan aldım iki dakikamı aldı hepsi.
malın garanti süresi içinde tekrar arızalanması veya tamiri için gereken azami sürenin aşılması veya tamirinin mümkün bulunmadığının anlaşılması hâllerinde 11 inci maddede yer alan diğer seçimlik haklarını kullanabilir.
Tüketicinin seçimlik hakları MADDE 11- (1) Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici; a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme, b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme, c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme, ç) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme, seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.
"Satıcı tüketicinin talebini reddedemez" şeklinde geçiyor.'a takılmışsın önce kanunu doğru bul. yükümlüdür diyor aç bak ne demek. reddedemez ne demek ilah mısın? dist. garantili zaten paralel ithalat gelmiş yoktur tamir olmaz adam ne dersen yapmak zorunda değil. yaratamıyormuş senin gibi hoş gör artık! madem öyle TR garantili al yani bana mı problemsin açmışsın şöyle konu kendinden 2 hafta yemişsin de benim de iki dakikamı yedin. bi yürü git..
-
Tamam da ne demeye engelliyorsun? @Jake Lockley
Yahu kime ne ettim, takıldığım bir yerde yardım talep ettim. Forum kültüründe kaç kişiye sayısız yardımım dokundu. İnsanların aylardır takıldığı yeri 5 dkda çözdüğüm olmuştur, hiç böyle davranmadım. 17 yıldır üyesin bi de, ayıp.
Gelelim yazına. Kanunu doğru buldum. 56. madde açık, "... reddedemez" ifadesi var, bu benim ifadem değil, oraları karıştırıp laf sokmaya çalışırken kendi kalene gol atmışsın
Oraya takılan ayrıca sensin. Ben Tüketici ilahtır demiyorum ki? Kanun Tüketiciye hak tanımış. Ve bu hakkı Satıcıdan talep ettiğimiz için; Yetkili Servis, İthalatçı ve Üretici anlaşarak veya çatışarak tüm sorumluluğu Satıcıya yıkıp, biz Tüketicileri de zor duruma bırakabiliyor, buralarla ilgili sıkıntılar var diyorum.
En tipik örneği, bataryalı bi ürün olsun. Belli bir süre sonra bataryası ölüyor, servis 1-2 bine yapmak yerine raporla işin içinden sıyrılıyor.
Dolar bu kadar yüksek değilken, enflasyon bu kadar yokken bunlar yaşanmıyordu. Çok fazla arttı bu durumlar. Kanun suistimal ediliyor. Üreticiye/ithalatçıya da yönelik birinci elden ciddi yaptırımlar olmalıydı.
Spoiler,
mesajı görmek için tıklayın.@Jake Lockley adlı kullanıcının, yanıtlanan mesajı: iki haftada şunu okuyamadın mı senin mesajdan aldım iki dakikamı aldı hepsi. malın garanti süresi içinde tekrar arızalanması veya tamiri için gereken azami sürenin aşılması veya tamirinin mümkün bulunmadığının anlaşılması hâllerinde 11 inci maddede yer alan diğer seçimlik haklarını kullanabilir. Tüketicinin seçimlik hakları MADDE 11- (1) Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici; a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme, b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme, c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme, ç) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme, seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. https://tuketici.ticaret.gov.tr/data/5e81982d13b876a1b04c7a42/Tuketicinin_Korunmasi_Hakkinda_Kanun_6502_Ocak_2021.pdf Satıcı tüketicinin talebini reddedemez" şeklinde geçiyor.'a takılmışsın önce kanunu doğru bul. yükümlüdür diyor aç bak ne demek. reddedemez ne demek ilah mısın? dist. garantili zaten paralel ithalat gelmiş yoktur tamir olmaz adam ne dersen yapmak zorunda değil. yaratamıyormuş senin gibi hoş gör artık! madem öyle TR garantili al yani bana mı problemsin açmışsın şöyle konu kendinden 2 hafta yemişsin de benim de iki dakikamı yedin. bi yürü git..
-
blokladığım halde bana bildirim gönderebilmiş telefona düştü sitede yok harbi harbi anubis falan herhalde? sonu hayırlı bitmemişti dizide fazla ego başa bela. okuman zayıfsa gel halk eğitim'de yetişkinlere yönelik kurslarımız var müdürü sever beni 2 hafta neyi okuyamadın ben okurken çözdüm reddemez kelimesini okuyunca böyle saçma kanun mu olur dedim. önceki mesajın decode mi edememiş dedim. aha bu işimin gücümün arasında kafa dağıtayım diye girdim açtığı konuya bak iki haftadan sonra vaktimi yedi 2 dakika diyecem ki zaten diziyi izlersen öpsen gitmiyor adam. 2012 2022 iki kere öldüm geri geldim ya artık bana komik gelmiyor ama harbi sinirlendim dedim işte yazıyor okusana adam nasıl ya diye? git bak uzatma gece ve ansızın değil benim gündüz vakti dikilirim karşına.
@nat bilmem ne
hani düzeltmiştiniz ya bloklu adamlar atamıyordu bildirim aha yine patlamış site kutucuk mutucuk yaparken. steam mi burası archievement unlocked: Kratos
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X