güç devrelerinde kullanılan kontaktörlerin kontaklarının yapışmaması için neler yapılabilir
Özellikle kontaktör seçiminde yükün endüktif mi rezistif mi olduğu çok önemlidir. Genelde kontaktör üzerinde yazılı olan dayanma akımları rezistif yük düşünülerek verilir. Endüktif yük için pratikte bunun yarı değerini geçmeyecek biçimde yük akımı geçirilmelidir. Ayrıca kontaklara paralel olarak ark suppressor diye anılan elemanlar (kondansatör + seri direnç) ya da varistör bağlayabilirsin. Varistörler 470 Voltluk olmalı.Kondansatör direnç ikilisi içinse 100 Ohm + 100 nf kullanabilirsin.
ok hocam süpersiniz,,aslında problemi birazdaha açarsak 3 fazlı çift devirli bir ac motorumuz var,yavaş devir ve hızlı devir olmak üzere,,bu motorun kumanda devresinde bulunan yavaş devir kontaktörünün kontakları genelde yapışıyor bunun sebebi ise yavaş devirden ani olarak hızlı devire geçiş,,yavaş devir kontaktörü anlık çekme bırakma sonucunda kontaklar yapışıyor
eger hız geçişlerinde yüksekten düşük devire geçiş varsa normal ,çünkü örn:2800 rpm den örn:1400 rpm'e motoru frenleyip aşırı akıma (transient geçiş akımı belki 40-100ms) neden oluyorsun.DÜŞÜK HIZDAN YÜKSEK hıza geçerken düşük devir kontaktörü yapışmaz..(kontaktörlerin temiz, zamanında reaksiyon gösteren -yani teknik olarak düzgün oldugunu varsayarsak).
ARKADAŞIM BİRİNCİ TAVSİYEM.KONTAKTÖRÜ MOTOR ETİKET DEĞERİNİN ÜZERİNDE KULLANMAN.ÖZELLİKLE DAHLENDER MOTOR KULLANIYORSAN DAHADA BÜYÜTMENDE FAYDA VAR.EĞER BİRAZ MASRAF YAPMAYI GÖZE ALIRSAN HIZ KONTROL CİHAZI TAKMANI ÖNERİRİM.HEM KONTAKTÖR KULLANMAMIŞ OLURSUN HEMDE DEVİRLER ARASINDA YUMUŞAK GEÇİŞLER YAPABİLİRSİN.İYİ GÜNLER.
quote:
Orjinalden alıntı: mmetin
eger hız geçişlerinde yüksekten düşük devire geçiş varsa normal ,çünkü örn:2800 rpm den örn:1400 rpm'e motoru frenleyip aşırı akıma (transient geçiş akımı belki 40-100ms) neden oluyorsun.DÜŞÜK HIZDAN YÜKSEK hıza geçerken düşük devir kontaktörü yapışmaz..(kontaktörlerin temiz, zamanında reaksiyon gösteren -yani teknik olarak düzgün oldugunu varsayarsak).
ok hocam buda değişik bir yorumdu,ama bu tarafını düşünmemiştik,,ilk olarak yavaş devir kontaktörünün motor demeraj akımındayken çekip bırakması sonucunda aşırı spark yapması bizim düşüncelerimizi bu doğrultuda hareket ettirmemizi sağladı,,çünki hızlıdan yavaşlamaya geçtiğinde aşırı sparkı gözlemleyemedik
kontaktörlerimizi çalışma sıklığı gözetmeksizin senede 1 sefer değiştiriyoruz,,
quote:
Orjinalden alıntı: EGEHAYDAR
ARKADAŞIM BİRİNCİ TAVSİYEM.KONTAKTÖRÜ MOTOR ETİKET DEĞERİNİN ÜZERİNDE KULLANMAN.ÖZELLİKLE DAHLENDER MOTOR KULLANIYORSAN DAHADA BÜYÜTMENDE FAYDA VAR.EĞER BİRAZ MASRAF YAPMAYI GÖZE ALIRSAN HIZ KONTROL CİHAZI TAKMANI ÖNERİRİM.HEM KONTAKTÖR KULLANMAMIŞ OLURSUN HEMDE DEVİRLER ARASINDA YUMUŞAK GEÇİŞLER YAPABİLİRSİN.İYİ GÜNLER.
ok hocam teşekkürler,,kontaktörler yavaş devirde sıemens 3 tf 40,hızlı devirde ise 3 tf 42 serisi olarak kullanılmış fakat biz yavaş devir kontaktörlerinide 3 tf 40 yerine 3 tf 42 olarak kullanıyoruz ve bir nebze problemimiz çözüldü,,motorumuz ise konik rotor lu mekanik frenli motor yani vinçlerde kullanılan indirme-kaldırma motoru,,,motor konik rotorlu ve kendinden mekanik frenli olduğu için soft starter yada drıver kullanamıyoruz,,ilginiz için teşekkür ederim
aslında ne yaparsak yapalım sonuçta zaman aşımı mekanik ömrünü doldurma gibi elimizde olmayan nedenlerden dolayı illaki kontaktör yapışmasının önüne geçemeyiz,,ancak kontaktör yapıştıktan sonra meydana gelebilecek iş kazası gibi olumsuzlukların nasıl önüne geçebiliriz,onun önlemini almak lazım,mesela benim aklıma logo modülü ile bir devre kurarak kontaktörün yapışması halinde sitemi rest etmek geliyor,,nasılmı mesela sisteme bir ana kontaktör bağlayıp,kumanda butonundan vede kontaktörden gelen sinyalleri ayrı ayrı inputlara girip,q çıkışını şartlandımak gibi,,,kontaktörden gelen sinyali I1,butondan gelen sinyali de I2 ye girdik diyelim,,q çıkışınıda I1 OK I2 OK Q OK //// I1 OK I2 OK DEĞİL Q OK DEĞİL diye şartlandırmak gibi,,bu konuda yardımcı olursanız sevinirim,,,kolay gelsin
niye kafayı bu kadar yoruyosunu allahaşkına??
ege haydar fıstık gibi vermiş cevabı....
alacan hız kontrol , iş bitecek... pratik olun biraz
kontaktör bu, mekanik olarak aşınacak tabiki... aşırı akımdan da yapışacak, önüne adam gibi TMŞ koymazsan
bencede sirf kondaktorle pratik olmaz. VSD yada baska motor koruma unitesi kullanirsaniz daha iyi olur
dommy arkadaşım.motorun frenli olduğunu yazmışsın.bu senin hız kontrol kullanmanı engellemezki.hatta daha verimli olacağını söyleye bilirim.çünkü örnek olarak bir yükü aşağı indirirken vinci durdurduğunu var sayalım.kontaktörde aniden duracağından vince bağlı olan parça esneme yapacaktır.hız kontrolde durma rampa süreleriyle oynayarak yumuşak bir durma sağlayabilirsin.
seçilen kontaktörler kullanılacak olan motor kapasitesine göre seçim yapılmalıdır, ayrıca ekipmanlarında önemi vardır eğer aşırı yükte kalkan bir ekipman için seçilecekse yumuşak kaldırma veeya yıldız üçgen kaldırma gb. seçenekler denemelidir.
ön
quote:
Orjinalden alıntı: EGEHAYDAR
dommy arkadaşım.motorun frenli olduğunu yazmışsın.bu senin hız kontrol kullanmanı engellemezki.hatta daha verimli olacağını söyleye bilirim.çünkü örnek olarak bir yükü aşağı indirirken vinci durdurduğunu var sayalım.kontaktörde aniden duracağından vince bağlı olan parça esneme yapacaktır.hız kontrolde durma rampa süreleriyle oynayarak yumuşak bir durma sağlayabilirsin.
öncelikle arkadaşlar paylaşımlarınız için hepinize teşekkür ederim,,hatta ve hatta forum u incelediğimde sıcak ortamınız çok hoşuma gitti ve daha önceleri neden sizleri ve forumu tanımamışım diye hayıflandım
egehaydar hocam belirttiğim gibi motor fren li fakat yine belirttiğim gibi fren elektromanyetik değil kendinden mekanik frenli,,yani motor konik rotorlu,,motor enerjilendiğinde oluşan manyetik alandan dolayı konik rotor yaklaşık 2 mm kadar içeri çekilmekte ve dönmeye başlamaktadır,,enerji kesildiğinde ise konik rotor yay vasıtası ile tekrar eski konumuna gelmekte ve frenleme yapmaktadır,,,dolayısıyla soft starter yada drıver iş görmüyor,,kısacası 380 volt ve 50 hz frekansın sabit olması gerekli
tekrardan teşekkürlerr
ön
quote:
Orjinalden alıntı: EGEHAYDAR
dommy arkadaşım.motorun frenli olduğunu yazmışsın.bu senin hız kontrol kullanmanı engellemezki.hatta daha verimli olacağını söyleye bilirim.çünkü örnek olarak bir yükü aşağı indirirken vinci durdurduğunu var sayalım.kontaktörde aniden duracağından vince bağlı olan parça esneme yapacaktır.hız kontrolde durma rampa süreleriyle oynayarak yumuşak bir durma sağlayabilirsin.
öncelikle arkadaşlar paylaşımlarınız için hepinize teşekkür ederim,,hatta ve hatta forum u incelediğimde sıcak ortamınız çok hoşuma gitti ve daha önceleri neden sizleri ve forumu tanımamışım diye hayıflandım
egehaydar hocam belirttiğim gibi motor fren li fakat yine belirttiğim gibi fren elektromanyetik değil kendinden mekanik frenli,,yani motor konik rotorlu,,motor enerjilendiğinde oluşan manyetik alandan dolayı konik rotor yaklaşık 2 mm kadar içeri çekilmekte ve dönmeye başlamaktadır,,enerji kesildiğinde ise konik rotor yay vasıtası ile tekrar eski konumuna gelmekte ve frenleme yapmaktadır,,,dolayısıyla soft starter yada drıver iş görmüyor,,kısacası 380 volt ve 50 hz frekansın sabit olması gerekli
tekrardan teşekkürlerr
Çok güzel bir konu, Kullandığınız motorun yavaş/hızlı devir güçlerini yazarmısınız?
quote:
Orjinalden alıntı: edremit
Çok güzel bir konu, Kullandığınız motorun yavaş/hızlı devir güçlerini yazarmısınız?
İlgine teşekkürler arkadaşım yavaş devir0,9 kw hızlı devir 3,5 kw
Arkadaş vinçlerde özellikle çift devirli motorlarda birinci devirle ikinci devir arasında zaman olmazsa kontaktör yapışmasını sıklıkla yaşarsın arkadaşların bahsettiği kontaktörlerin bir yüksek seçilmesi önemli katılıyorum birde birinci devirden ikinci devire geçerken çakışma varmı kontrol edelim
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme