Şimdi Ara

Neden düşük çözünürlükte işlemci daha ön plana çıkıyor?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
26
Cevap
0
Favori
2.595
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Evet beyler, sürekli 1080p İçin işlemci kastıran sistem önerileri varken, 2k ve 4k için ekran kartına daha fazla yatırım tavsiye ediliyor, bu elbet ,ok normal fakat bazıları gaza gelip g4560+1080ti bile öneriyor.

    İşlemci performansı neden düşük çözünürlükte daha önemli?

    Pentim, athlon seviye işlemciler ile gerçekten 4k sisteme girişilebilir mi?




  • Çünkü düşük çözünürlükte ekran kartı daha yüksek fps verir. Eğer işlemci bu "frame"lerin her birini işleme koyacak kapasitede değilse, ekran kartını besleyemez ve dolayısıyla ekran kartı ancak işlemcinin izin verdiği maksimum kapasitede çalışabilir. Çözünürlük yükselirse zaten ekran kartının vereceği fps de düşeceği için işlemciye binen yük azalır. Örneğin 1080p'de ekran kartı saniyede 120 frame verecekse işlemci bunların hepsini işlemek zorunda kalır ve bunu yaparken %100 kullanıma ulaşırsa ancak yettiği kadar fps verebilir. Ama 1440p'de ekran kartının gücü anca 80 frame'e yeterse işlemci bunun üstesinden daha rahat gelir.
    hayır

    saçma sapan bi mantık

    her kim bu hurafeyi çıkardıysa Allah onu bildiği gibi etsin

    burada anlaşılmayan olay, ÇÖZÜNÜRLÜK başlı başına GPU'ya safi yük bindiren bir FAKTÖRdür. BU faktörü yükseltikççe GPU'ya binen yük artar. ARTAN YÜK sonucu GPU daha az FPS VEREBİLİR. Örneğin 1080pde 60 fps verebilen 1060'da 4K çözünürlük oyun açarsan 20 25 FPS'ye inersin.

    GÖRÜLENFPS değeri, İŞLEMCİNİN RENDER RATE'idir. işlemcinin o anda kaç kare renderladığını gösterir

    her oyun için her işlemcinin bir render potansiyeli vardır. BU, sahneden sahneye değişir. BİR SAHNEDE işlemci 70 kare renderlayabilirken bir başka sahnede 40 kare renderlayabilir.

    70 kare potansiyelli bir sahnede, 1080p çözünürlükte 70 fps çizebilen bir GPU ile açarsan, işlemci teoretik %100 çalışır (HTli SMTli işlemciler için daha karmaşik bir konu).

    GPU'yu 40 FPS'ye düşürürsen, işlemci de %100den %40-60'a düşer. çünkü o sahnede renderlayabileceğinden daha az kare renderlaması gerekir.

    BU da insanlarda "hüehüe işlemciden gpuya yük aktardım hüe hüe" gibi salakça bi HURAFEYE dönüşür.

    mevzu şu, aktarsan kaç yazar? ha, kaç yazar? senin işlemcin garabetse, 25 30 kare renderlıyorsa, aktarsan ne yazar? darboğazı ortadan kaldırsan ne yazar?





    şu video ibreti alemliktir.

    4kda da oynasan 1080pde de oynasan alacağın fps 35 40. işlemci daha fazlasını yapamıyor. ee cpudan aldım yükü gpudan aldım desen ne olacak? bu işlemci sana 60 fps verebiliyor mu? hayır. bitti gitti

    teoretik olarak o zaman pentium 4 işlemciyle de gpuları besle. 10 fps alırsın ama 8k çözünürlükte alırsın, besledim dersin.

    var mı böyle bir olay? yok.

    bu yayılan hurafedeki mantık "kartı 4kya alınca kart çok çalişiyomuş fpsleri veriyomuş puhah" yok böyle bir şey

    silin bu hurafeleri kafanızdan

    dönemimizde ister 1080p ister 4k, en az ryzen 3600 i7 8700k gibi işlemcilerle sistem kurunuz.


    o g4560 i3 8100 gibi işlemciler artık 30 FPS vermekte zorlanan işlemciler. bir iki yıla 30 fps altına da düşecekler. ama 4kda 60 fps veren kartlar da çıkmaya devam eder. rtx 2080tiye i3 8100 tak. birçok oyunda 4kda bile darboğaz yaşarsın. bak videoda 1080ti ve 4460 kullanılmış. i5 4460 + %15 = i3 8100 o %15lik farkla da darboğazdan kurtulamazsın

    4kda bile darboğaz yapacak kadar adi işlemci alırsa kendi ayagına sikarsin


    İNTERNETTEKİ BİRÇOK BENCHMARK VİDEOLARI FAKE'TİR. OYUNUN BOŞ ARAZİLERİNDE ÇAYIRLARDA DOLAŞIR , İŞLEMCİYE BİNDİRMEYEN YERLERDE OYNAYARAK "BAKIN İŞTE 4KDA 9900K VE İ3 8100 AYNI" gibi TOKSİK bir anlayışı aşılarlar.

    sonra i3 8100 alırsın, pubgde daha uçaktan atlarsan fps dropları görürsün

    shadow of tomb raider'da kiçi kirik 5 6 npcli köye gidersin fps 45 50lere iner gpu %70 80 düşer. 4k falan dinlemez.
  • Çünkü düşük çözünürlükte ekran kartı daha yüksek fps verir. Eğer işlemci bu "frame"lerin her birini işleme koyacak kapasitede değilse, ekran kartını besleyemez ve dolayısıyla ekran kartı ancak işlemcinin izin verdiği maksimum kapasitede çalışabilir. Çözünürlük yükselirse zaten ekran kartının vereceği fps de düşeceği için işlemciye binen yük azalır. Örneğin 1080p'de ekran kartı saniyede 120 frame verecekse işlemci bunların hepsini işlemek zorunda kalır ve bunu yaparken %100 kullanıma ulaşırsa ancak yettiği kadar fps verebilir. Ama 1440p'de ekran kartının gücü anca 80 frame'e yeterse işlemci bunun üstesinden daha rahat gelir.
  • hayır

    saçma sapan bi mantık

    her kim bu hurafeyi çıkardıysa Allah onu bildiği gibi etsin

    burada anlaşılmayan olay, ÇÖZÜNÜRLÜK başlı başına GPU'ya safi yük bindiren bir FAKTÖRdür. BU faktörü yükseltikççe GPU'ya binen yük artar. ARTAN YÜK sonucu GPU daha az FPS VEREBİLİR. Örneğin 1080pde 60 fps verebilen 1060'da 4K çözünürlük oyun açarsan 20 25 FPS'ye inersin.

    GÖRÜLENFPS değeri, İŞLEMCİNİN RENDER RATE'idir. işlemcinin o anda kaç kare renderladığını gösterir

    her oyun için her işlemcinin bir render potansiyeli vardır. BU, sahneden sahneye değişir. BİR SAHNEDE işlemci 70 kare renderlayabilirken bir başka sahnede 40 kare renderlayabilir.

    70 kare potansiyelli bir sahnede, 1080p çözünürlükte 70 fps çizebilen bir GPU ile açarsan, işlemci teoretik %100 çalışır (HTli SMTli işlemciler için daha karmaşik bir konu).

    GPU'yu 40 FPS'ye düşürürsen, işlemci de %100den %40-60'a düşer. çünkü o sahnede renderlayabileceğinden daha az kare renderlaması gerekir.

    BU da insanlarda "hüehüe işlemciden gpuya yük aktardım hüe hüe" gibi salakça bi HURAFEYE dönüşür.

    mevzu şu, aktarsan kaç yazar? ha, kaç yazar? senin işlemcin garabetse, 25 30 kare renderlıyorsa, aktarsan ne yazar? darboğazı ortadan kaldırsan ne yazar?





    şu video ibreti alemliktir.

    4kda da oynasan 1080pde de oynasan alacağın fps 35 40. işlemci daha fazlasını yapamıyor. ee cpudan aldım yükü gpudan aldım desen ne olacak? bu işlemci sana 60 fps verebiliyor mu? hayır. bitti gitti

    teoretik olarak o zaman pentium 4 işlemciyle de gpuları besle. 10 fps alırsın ama 8k çözünürlükte alırsın, besledim dersin.

    var mı böyle bir olay? yok.

    bu yayılan hurafedeki mantık "kartı 4kya alınca kart çok çalişiyomuş fpsleri veriyomuş puhah" yok böyle bir şey

    silin bu hurafeleri kafanızdan

    dönemimizde ister 1080p ister 4k, en az ryzen 3600 i7 8700k gibi işlemcilerle sistem kurunuz.


    o g4560 i3 8100 gibi işlemciler artık 30 FPS vermekte zorlanan işlemciler. bir iki yıla 30 fps altına da düşecekler. ama 4kda 60 fps veren kartlar da çıkmaya devam eder. rtx 2080tiye i3 8100 tak. birçok oyunda 4kda bile darboğaz yaşarsın. bak videoda 1080ti ve 4460 kullanılmış. i5 4460 + %15 = i3 8100 o %15lik farkla da darboğazdan kurtulamazsın

    4kda bile darboğaz yapacak kadar adi işlemci alırsa kendi ayagına sikarsin


    İNTERNETTEKİ BİRÇOK BENCHMARK VİDEOLARI FAKE'TİR. OYUNUN BOŞ ARAZİLERİNDE ÇAYIRLARDA DOLAŞIR , İŞLEMCİYE BİNDİRMEYEN YERLERDE OYNAYARAK "BAKIN İŞTE 4KDA 9900K VE İ3 8100 AYNI" gibi TOKSİK bir anlayışı aşılarlar.

    sonra i3 8100 alırsın, pubgde daha uçaktan atlarsan fps dropları görürsün

    shadow of tomb raider'da kiçi kirik 5 6 npcli köye gidersin fps 45 50lere iner gpu %70 80 düşer. 4k falan dinlemez.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi DaenerysStormborn -- 30 Eylül 2019; 20:51:34 >




  • Bazi sivri zekalilarda aynen soyle dusunuyor.Oyunda İslemci kullanimi %100 degilse darbogaz yok sananlar var su forumda.
    İslemcinin ekran kartina darbogaz yapmasi icin illa ki %100 olmasi gerekmez.
    9400f ve 2080 ile 2k da bile darbogaz yasanir.Cpu her zaman her oyunda tum gucuyle calisacak diye birsey yoktur.
    Misal ryzen 1600 ve 2080 abc oyununda 90fps aliyor olsun.Cpu kullanimida %50-60 arasi.Tum sartlar ayniyken bide 9900k 5ghz ile dene aldigin fps min 110 olacaktir.
    Cpu az kullaniliyor diye bosuna sevinenler sevinmesin.Az fps aliyorsunuz farkinda degilsiniz.
  • WARTIME kullanıcısına yanıt
    Hocam ama işlemcinin oyunlara tek katkısı ekran kartını taşımak değildir. Elbette 1600 ile 9900k arasında bu kadar bariz farklar olacak. Siz daha düşük bir ekran kartıyla deneseniz bile sonuç pek farklı olmayacaktı.
  • Ekran kartı %99 çalıştığı sürece istersen milyonluk işlemci koy FPS artmaz. İşlemciyi güçlendirmek, grafik, çözünürlük ekran kartının kullanımını arttırır. Sisteminizi toplarken ekran kartı %99 çalışabilecek şekilde toplayın.
  • justGlocia J kullanıcısına yanıt
    Yazdığınız şeyin tam tersini bizzat yaşadım. Arkadaşta r5 2600 ve gtx1070 ekran kartı var. Ben diyorum ki "r5 2600 zayıf bir işlemci, gtx1070i tam besleyemez. Darboğaz yapar. Arkadaş diyor ki "işlemci kullanımı %60,ekran kartı %99 demekki daeboğaz yok." Neyse baktım anlamayacak. Açıyoruz Far Cry5 1080p ultra benchmarkını. R5 2600 ve gtx1070 değerleri şöyle:
    Min: 68
    Avg: 81
    Max:114
    Sonra gtx1070i benim 9600k lı sisteme takıyoruz. Aynı driverı kurup açıyoruz aynı ayarlarda Far Cry 5 benchmarkını. 9600k ve gtx1070 değerleri şöyle:
    Min: 76
    Avg: 93
    Max:138
    Hani diyorum r5 2600 tam besliyordu gtx1070i. Hatta hani r5 2600 rtx2080e bile darboğaz yapmıyordu? Işlemci kullanımı %100 olmayıp ekran karti %99 kullanılınca işlemci yetiyo anlamına geliyordu hani. Neden böyle bir fark var diyorum. Arkadaştan tık yok.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • İşlemci kullanımı %100 olmayinca ve ekran kartı kullanımı da %99 olunca "ekran kartım tam yükte çalışıyor, işlemci darboğaz yapmıyor" zannedenler büyük bir yanılgıda. Hem de çok büyük.
  • OMEGALUL O kullanıcısına yanıt
    çok güzel anlatmışsın ağzına sağlık
  • münşi kullanıcısına yanıt
    Ekran kartı kullanımı 99 olup işlemci 99 altıysa o sistemde daha fazla FPS artışı sağlanamaz. Sistemde darboğazda değildir yanlış bilgilendirme yapmayın. Olması gereken zaten böyledir.
  • BttomleS B kullanıcısına yanıt
    Hocam anlattığım olayı bizzat deneyimledim diyorum. Zaten öyle olacağını biliyordum arkadaş da sizin gibi inanmıyordu ama benchmark sonucunu görünce yüz ifadesi degişikti. "Ne yani bu fps leri gtx1070 verecek de benim işlemcimden dolayı veremiyor ha. Oysa ben r5 2600ü kral işlemci, rtx2080e darboğaz yapmayan işlemci zannediyordum" dedi. Olay sadece işlemcinin %100ün altında olmasıyla açıklanamaz. Işlemci kullanımı %100ün altında olsa da işlemcinin belli bir gücü vardır. Lafı fazla uzatmaya gerek yok. Ben denedim gördüm. Suyu ısıttım 100 derecede kaynadı. Siz diyorsunuz ki "öyle olmaz" siz olmadığına inanın. Bir şey diyemem. Ben olanı anlatıyorum. Siz de deneyin görün.
  • Aslında kabaca çizim emirlerini verir, işlemci de uygular. İşlemcinin limitine yaklaştıkça doğal olarak cpu kullanımı artıyor. Tam tersi durumunda da çizim emri azaldıkça cpu ya düşen renderlama görevi bir hayli azalır.

    Yani aslında çözünürlüğün işlemci ile bir alakası yok, sadece gpu yu esir edip işlemciye iş vermesine engel koymaktır.
  • münşi kullanıcısına yanıt
    Maks ve ortalama fpsler artıyor daha iyi işlemcide.

    Ayrıca %99 olması bile performans tarafında kaybımız yok demek için bile yeterli değil. Bunun en net gözlemi şu şekilde yapılır.

    Çözünürlük mevcut çözünürlüğün 2 katına çıkartılır. Aslında 4 e katlamak da diyebiliriz çünkü çözünürlük kavramında 2 değer var yatay ve dikey çözünürlük.

    1920*1080 = 2073600 yaparken,
    3840*2160 = 8294400 piksel yapar. Yani tam 4 kartı, bu durumda performans 3 te 1 oranında düşecektir. Neden 4 değil sorusuna cevap ise 1920*1080 mevcut bir değer onu yok ele almamamı; bu değerden çıkarmak gerekiyor doğru hesap yapmak için.

    FHD 150 fps aldığın yerde, 4k da 55 fps alıyorsan aslında 165 fps almak gerekirken 15 fps kaybın oluyor. Bunun gibi değerler işte.
  • Bir bilgisayar oyunu , çözünürlüğünü düşürmek için CPU üzerindeki etkisini arttırır.
    Çözünürlük azaldıkça, grafik kartına daha az yük biner , çünkü oluşturulacak daha az piksel vardır (Yani FPS) , ancak yük daha sonra CPU'ya aktarılır.
    Daha düşük bir çözünürlükte, saniyedeki kareler CPU'nun hızı ile sınırlıdır.

    CPU, kareyi ayarlar + tüm AI / kaynak verilerini işler ve parametreleri kareye döken GPU'ya iletir. Böylece işlemcinin yaptığı şey işlediği veriyi GPU'ya göndermek olur. Veri büyüdükçe ve daha fazla işlem yapıldığında GPU'nun çalışması daha uzun sürer. Düşük çözünürlüklerde veriler çok daha hızlı işlenir , bu nedenle CPU'nun daha fazla veri işleyerek daha fazla iş yapması gerekir.

    Ben sadece 4K oynayacağım diye düşük CPu almak gereksiz bir düşünce. Size bir ip ucu vereyim dengeli ve uzun ömürlü bir sistem kurulumunda dikkat edilecek, tabii oyun sistemi için yazıyorum ;

    İşlemci - X
    Anakart - X
    Ekran Kartı - 3X / 4X
    Kasa+Güç Kaynağı - X
    Depolama Birimi - X

    bütçe ayırarak oluşturursanız sistemi , dengeli bir sistem olma olasılığı yüksek olacaktır.




  • Hurafe diyen de var, gerçeğin ta kendisi de.

    Doğrusu ise %100 olmasa da çözünürlük düştükçe işlemciye binen yük nispeten artar. Artış-azalış lineer değildir, yani çözünürlüğü yarıya indirdik, o zaman işlemciye binen yük ikiye katlandı diyemeyiz. Zira çözünürlük değişimi esas olarak ekran kartını etkiler. Bunun işlemciye yansıması ise oyunun grafik yükünün toplam yüküne oranına göre olur. Zira oyun sadece grafik değildir, mekaniği-dinamiği vardır, yapay zekası vardır, ortam hesabı vardır, nesne mekaniği vardır vb vb.

    Oyunlar her sahne (FPS) için grafik kartına poligon çizim emirlerini içeren ve drawcall denilen paketler gönderir. Bu paketlerdeki poligon koordinatlarının gerçek konumlu 3D harita koordinatından fark (Delta) koordinatlarına çevrilmesi gerekir ve bunu İŞLEMCİ yapar. (Aksi takdirde GPU delta hesabı için ana belleğe çok sık erişmek zorunda kalır. Benim sistemde ana bellek 34 GBs hızında iken ekran kartı belleği 240 GBs. Kart ana belleğe ise PCIe yolundan 4.4/8.8 GBs ile erişmek zorundadır. Fark müthiş. Bu yüzden delta hesabı CPU ile yapılır)

    Ancak çözünürlük değişse de (başka kalite ayarı yapılmadıysa, mesela FHD-2K ikisi de high ayar gibi) poligon sayısı değişmez. Dolayısı ile işlemcinin "FPS başına" işleyeceği poligon-delta hesabı aynıdır. Oysa ekran kartının Full HD için 1,96 megapixel işlemek gerekirken, 2K için 3.51 megapixel işlemesi gerekir (1.78 kat). Ancak bu bile sadece pixel shader (cuda/stream unitler) ünitesi içindir. Texel üniteleri ve yürütme üniteleri (SMX/CU) bundan pek etkilenmez, zira poligon sayısı hala aynıdır, sadece poligonlar büyümüştür. Dolayısı ile perf kaybı da pixel sayısındaki artışa oranla daha az olur.

    Ancak çözünürlük düşünce poligon sayısı aynı kalsa da ekran kartı artık daha az pixel işlemek zorundadır. Bu da aynı sayıda poligon içeren bir sahneyi daha kısa sürede tamamlaması, kısaca daha yüksek FPS vermesi demektir. Kart bir sahneyi daha kısa sürede tamamlayınca (poligonları daha kısa zamanlarda bitirince) boş kalmaması için yeni poligonlar içeren drawcall paketleri göndermek gerekir. Bu da işlemciye düşen yükü doğal olarak artıracaktır, zira işlemci bu drawcall paketlerini oluşturmak için daha çok poligon-delta hesabı yapacaktır.

    Ancak değişim lineer değildir. Yani FullHD çözünürlükten 4K çözünürlüğe geçince pixel sayısı 4 kat arttığı için FPS çeyreğe düşmez. Mesela FullHD 100 FPS verirken 25 FPS olmaz da 35 FPS olur. Çünkü pixel sayı değişimi (diğer ayarlar aynı kaldıkça) sadece shader ünitelerinin yükünü artırır. CU/SMX etkilenmezken texel birimlerinin oldukça yükü az artar. İşlemcini yükü de buna göre yine nisbi olarak düşer, 1/4 değerine inmez de yarıya iner gibi. Tersi de geçerlidir.

    Ayrıca kartın markası da etkilidir. (Özellikle NVIDIA 9xx ve sonrası) Bunların SMX/CU, texel shader ve pixel shader (Cuda/stream) oranları farklıdır. Dolayısı ile ayar değişimine tepkileri de farklı olur. Dolayısı işe işlemcini yük değşimi de farklıdır. Ayrıca 9xx ve sonraki NVIDIA kartlarda drawcalları SMX-texel birimlerine dağıtan dispatch birimi yoktur. Bunu ekran kartı sürücüsü, yani işlemci yapar. Denk kartlardaki NVIDIA SMX sayısı da AMD CU sayısına oranla azdır. Drawcall paketlerinin oluşturulması da daha fazla işlemci kullanımı gerektirir. (DX12 altında çakılmalarının sebebi, ayrıca daha az yakmasının bir sebebi ancak kart az yakınca yükü üstlenen işlemci çok yakıyor) NVIDIA kartlar AMD kartlardan daha fazla işlemci gücü gerektirir.

    Özet olarak çözünürlük düşünce (diğer ayarlar aynı) işlemciye düşen yük gerçekten de atrar. Ancak yarıya düşünce iki kat güçlü işlemci de değildir. Değişim daha az olur.

    İşlemcinin kartı beslemesi ise grafik yanında daha da farklı konuları da içerir. İşlemci sadece drawcall paketlerini değil oyun ortamını, nesnelerin dinamiğini, çevresel dinamikleri, yapay zekayı vb de işlemek zorundadır. Bu yük ağırsa grafik yükü çok hafif de olsa (mesela prehistorik gibi grafikler kart binlerce FPS verebilir) işlemci yine de zayıf kalabilir. Bu işler o kadar zaman alıyordur ki drawcall hesaplamaya az güç kalıyordur. Bu durumda en güçlü ekran kartı bile düşük FPS verecektir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi melikulupinar -- 1 Ekim 2019; 14:37:17 >




  • Anlatmak istedigim ekran karti 99 kullanimda bile cpu limitine yinede takiliyor dusuk cpu ile.Oyunundan oyununa gore degisiyor bu durum birazda.
    Misal fc5 intelde daha yuksek fps aliniyor ryzenlera gore.Ama bf5de fark olusmuyor.
    Pubgde de ayni sekilde.Gpu 99 ama yine max performans alinamiyor ryzenlarda.
    Boyle piyasada 3-5 oyun var digerlerinde problem yok.Ryzenlari kotulemiyorum sadece olani soyluyorum.İnanmak istemeyen varsa kendi deneyebilir.
  • WARTIME kullanıcısına yanıt
    Hocam o birazda optimizasyonla alakalı ya.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: melikulupinar

    Hurafe diyen de var, gerçeğin ta kendisi de.

    Doğrusu ise %100 olmasa da çözünürlük düştükçe işlemciye binen yük nispeten artar. Artış-azalış lineer değildir, yani çözünürlüğü yarıya indirdik, o zaman işlemciye binen yük ikiye katlandı diyemeyiz. Zira çözünürlük değişimi esas olarak ekran kartını etkiler. Bunun işlemciye yansıması ise oyunun grafik yükünün toplam yüküne oranına göre olur. Zira oyun sadece grafik değildir, mekaniği-dinamiği vardır, yapay zekası vardır, ortam hesabı vardır, nesne mekaniği vardır vb vb.

    Oyunlar her sahne (FPS) için grafik kartına poligon çizim emirlerini içeren ve drawcall denilen paketler gönderir. Bu paketlerdeki poligon koordinatlarının gerçek konumlu 3D harita koordinatından fark (Delta) koordinatlarına çevrilmesi gerekir ve bunu İŞLEMCİ yapar. (Aksi takdirde GPU delta hesabı için ana belleğe çok sık erişmek zorunda kalır. Benim sistemde ana bellek 34 GBs hızında iken ekran kartı belleği 240 GBs. Kart ana belleğe ise PCIe yolundan 4.4/8.8 GBs ile erişmek zorundadır. Fark müthiş. Bu yüzden delta hesabı CPU ile yapılır)

    Ancak çözünürlük değişse de (başka kalite ayarı yapılmadıysa, mesela FHD-2K ikisi de high ayar gibi) poligon sayısı değişmez. Dolayısı ile işlemcinin "FPS başına" işleyeceği poligon-delta hesabı aynıdır. Oysa ekran kartının Full HD için 1,96 megapixel işlemek gerekirken, 2K için 3.51 megapixel işlemesi gerekir (1.78 kat). Ancak bu bile sadece pixel shader (cuda/stream unitler) ünitesi içindir. Texel üniteleri ve yürütme üniteleri (SMX/CU) bundan pek etkilenmez, zira poligon sayısı hala aynıdır, sadece poligonlar büyümüştür. Dolayısı ile perf kaybı da pixel sayısındaki artışa oranla daha az olur.

    Ancak çözünürlük düşünce poligon sayısı aynı kalsa da ekran kartı artık daha az pixel işlemek zorundadır. Bu da aynı sayıda poligon içeren bir sahneyi daha kısa sürede tamamlaması, kısaca daha yüksek FPS vermesi demektir. Kart bir sahneyi daha kısa sürede tamamlayınca (poligonları daha kısa zamanlarda bitirince) boş kalmaması için yeni poligonlar içeren drawcall paketleri göndermek gerekir. Bu da işlemciye düşen yükü doğal olarak artıracaktır, zira işlemci bu drawcall paketlerini oluşturmak için daha çok poligon-delta hesabı yapacaktır.

    Ancak değişim lineer değildir. Yani FullHD çözünürlükten 4K çözünürlüğe geçince pixel sayısı 4 kat arttığı için FPS çeyreğe düşmez. Mesela FullHD 100 FPS verirken 25 FPS olmaz da 35 FPS olur. Çünkü pixel sayı değişimi (diğer ayarlar aynı kaldıkça) sadece shader ünitelerinin yükünü artırır. CU/SMX etkilenmezken texel birimlerinin oldukça yükü az artar. İşlemcini yükü de buna göre yine nisbi olarak düşer, 1/4 değerine inmez de yarıya iner gibi. Tersi de geçerlidir.

    Ayrıca kartın markası da etkilidir. (Özellikle NVIDIA 9xx ve sonrası) Bunların SMX/CU, texel shader ve pixel shader (Cuda/stream) oranları farklıdır. Dolayısı ile ayar değişimine tepkileri de farklı olur. Dolayısı işe işlemcini yük değşimi de farklıdır. Ayrıca 9xx ve sonraki NVIDIA kartlarda drawcalları SMX-texel birimlerine dağıtan dispatch birimi yoktur. Bunu ekran kartı sürücüsü, yani işlemci yapar. Denk kartlardaki NVIDIA SMX sayısı da AMD CU sayısına oranla azdır. Drawcall paketlerinin oluşturulması da daha fazla işlemci kullanımı gerektirir. (DX12 altında çakılmalarının sebebi, ayrıca daha az yakmasının bir sebebi ancak kart az yakınca yükü üstlenen işlemci çok yakıyor) NVIDIA kartlar AMD kartlardan daha fazla işlemci gücü gerektirir.

    Özet olarak çözünürlük düşünce (diğer ayarlar aynı) işlemciye düşen yük gerçekten de atrar. Ancak yarıya düşünce iki kat güçlü işlemci de değildir. Değişim daha az olur.

    İşlemcinin kartı beslemesi ise grafik yanında daha da farklı konuları da içerir. İşlemci sadece drawcall paketlerini değil oyun ortamını, nesnelerin dinamiğini, çevresel dinamikleri, yapay zekayı vb de işlemek zorundadır. Bu yük ağırsa grafik yükü çok hafif de olsa (mesela prehistorik gibi grafikler kart binlerce FPS verebilir) işlemci yine de zayıf kalabilir. Bu işler o kadar zaman alıyordur ki drawcall hesaplamaya az güç kalıyordur. Bu durumda en güçlü ekran kartı bile düşük FPS verecektir.
    Okuduğum en anlaşılabilir yazıydı teşekkürler hocam sayenizde bir prensip daha öğrenmiş olduk.Bu mantıkla çalıştığını biliyordum ama isimlerini vesaire öğrenmem iyi oldu gerçekten.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-041FF024C -- 4 Ekim 2019; 7:49:22 >




  • melikulupinar kullanıcısına yanıt
    Mükemmel bir anlatım.
  • ben i7 2600k 4.0 ghz ve gtx 1080ti ile bf5 gibi bir çok oyunu 2k min 80 fps de oynadım
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.