Şimdi Ara

Otomatik vites araç nasıl kullanılır?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
14
Cevap
2
Favori
2.426
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • OTOMATİK VİTESLİ ARAÇ KULLANMA
    1 – HAZIRLIK

    1- Aracın kapısını sol elinizle açıp, sağ ayağınızla araca bininiz.
    2- Önce, oturduğunuz koltuğu ayarlayınız. Koltuğu ayarlamak için;
    a- Sağ elinizle koltuk ayar mandalını tutup yukarı doğru çekiniz.
    b- Sol elinizle de direksiyondan yardım alarak koltuğu ileri-geri hareket ettirmek suretiyle, koltuğunuzu aracı rahatlıkla kullanabileceğiniz bir konuma getiriniz. Ayar mandalını bırakınız.
    3- Aracın dikiz aynalarını ayarlayınız. Sağ elinizle iç ve sağ dikiz aynasını, sol elinizle de sol dikiz aynasını, arkadan gelen araçları ve yolu iyice görebileceğiniz şekilde ayarlayınız.
    4- Emniyet kemerinizi takınız.
    5- Aracı çalıştıra bilmek için vitesi ( P ) pozisyonuna alınız.
    ( P ) ve ( N ) pozisyonu dışında aracınız çalışmaz.
    Sağ ayağınızla fren pedalına basınız. ( Sol ayağınızla frene basmayınız. Otomatik araçlarda sol ayak kesinlikle kullanılmamalıdır. ) İlk çalıştırma esnasında gaz verilmesine gerek yoktur.
    DİKKAT: Aracın vitesi, çalıştırma esnasında kesinlikle ( P ) pozisyonunda olmalıdır.
    6- Aracı çalıştırmak için, kontak anahtarını saat dönüş yönünde çeviriniz, gösterge lambaları yanacaktır.
    Daha sonra aynı yönde anahtarı çevirince marşa basılır. Marşa basınız. Aracın motoru çalışsın yada çalışmasın 2-3 saniyeden fazla marşa basılı tutmayınız. Araç çalışmaz ise işlemi yeniden tekrarlayınız.

    2 – KALKIŞ YAPMAK
    Yukarıdaki işlemleri yerine getirdikten sonra
    1- Kalkış için sola sinyal veriniz.
    2- Aracın fren pedalına basılı durumdayken vites kolunu ( D ) pozisyonuna alınız.
    Not: Eğer, vites kolunu ( P ) pozisyonundan çıkaramıyorsanız. Vites kolu ( P ) pozisyonundayken freni bırakıp tekrar basınız.
    El frenini, bırakma düğmesine basarak indiriniz. Bu durumda sağ ayağınız fren pedalına basılı olmalıdır.
    3- Aynalardan yolu kontrol edin yol boş ve uygun ise kalkışınızı yapın, kalkmak için,
    4- Fren pedalını yumuşak bir şekilde bırakın. Gerektiği kadar gaza basınız. İlk kalkışta fazla gaz vermekten kaçınınız.
    5- Kalkıştan sonra yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.
    6- Yolun durumuna ve sizin gidişinize göre, vitesler otomatik olarak değişecektir. Sizin vitesle ilgili olarak yapmanız gereken bir şey yoktur.

    3 – SÜRÜŞ ESNASINDA YAPILMASI GEREKENLER
    1 – Trafik kurallarına uyunuz.
    2 -Aynalardan yolu kontrol ediniz, duruş, kalkış ve dönüş sinyallerini veriniz.
    3 -Trafiği tehlikeye düşürecek gereksiz ikaz ve işaretler yapmayınız.
    4 -Gerektiğinde gazı artırın veya azaltın. Akan trafikte trafiğin hızına uymak gerektiğini unutmayınız. Ayrıca hızınıza uygun şerit seçiniz.
    5 -Zorunlu haller (Sollama vb.) dışında yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.

    4 – GERİ GİTMEK. GERİ MANEVRA YAPMA KURALLARI

    1 -Araçla geri gidilirken sağ sinyal lambası yakılır.
    2 –Fren pedalına basınız. Aracın tam olarak hareketsiz kaldığından emin olunuz. Daha sonra aracın vites kolunu ( R ) pozisyonuna getiriniz. Bu durumda geri vites lambaları yanar.
    3 -Sol eliniz ile direksiyonu üstten tutunuz, arkaya bakmak için sağ taraftan yalnızca başınızı çevirerek değil vücudunuzla beraber geriye doğru dönünüz. Geri gitmek için freni yavaşça bırakınız.
    4 -Gerekiyorsa gaz veriniz.
    5 -Geri gidişinizi, aracın sağ arka köşesine bakarak, sağ bankete paralel bir şekilde gazı çok az kullanarak tamamlayınız.
    6 -Araç durmadan kesinlikle öne bakmayınız. Araç tam olarak durduktan 1 – 2 saniye sonra öne dönünüz ve aracın vites kolunu ( N ) pozisyonuna alınız.

    5 – ( U ) DÜNÜŞÜ YAPMAK
    1- U dönüşü vites kolu ( D ) pozisyonundayken sola doğru yapılır.
    2- Aracınızı U dönüşü yapacağınız yolun sağ tarafına iyice yanaştırınız.
    Yolu kontrol ediniz, direksiyonu tam sol yapınız ve freni bırakarak dönüşe başlayınız. Çok az gaz veriniz, dönüşün yarısına geldiğiniz de gaz kesin ve direksiyonu toplamaya başlayın dönüşünüzü tamamlayınız.
    Yolun durumuna göre, yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.

    6 – DURMAK. DURMA KURALLARI
    1- Durmak istediğiniz yere 15 – 20 metre mesafe kala sağ sinyalinizi veriniz.
    Not: Şehirlerarası yollarda 150 -200 metre mesafe kala sinyal vermeniz gerekir.
    2- Aynalardan ( Özellikle iç dikiz aynasından ) aracın arkasını kontrol edip, trafiği aksatmayacak bir şekilde yolun sağına bankete, kaldırma veya bordür taşlarına paralel olarak iyice yanaşınız.
    3- Fren pedalına yumuşak bir şekilde basarak aracı durdurun. Araç tam durana kadar iki elinizi direksiyondan bırakmayınız.
    4- Aracın vites kolunu ( N ) pozisyonuna alınız. Bu durumda freni bırakmayınız. Eğer, uzun süreli durulacaksa, el frenini çekip vites kolunu ( P ) pozisyonuna almak gerekir.

    7 – ARACI EMNİYETE ALMA VE ARACI TERK ETMEDEN ÖNCE YAPILMASI GEREKEN İŞLEMLER
    1- Ayağınız fren pedalına basılı durumdayken, vites kolunu ( D ) pozisyonundan ( N ) pozisyonuna getiriniz. Vites kolu ( N ) pozisyonundayken el frenini, el freni bırakma düğmesine basmadan çekiniz.
    2- Daha sonra, vites kolunu ( P ) pozisyonuna getiriniz. Fren pedalını bırakmadan, kontak anahtarını, açış yönünün tersi istikametine çevirip, aracınızı stop ettiriniz.
    3- En son fren pedalını bırakıp. Emniyet kemerinizi çıkarınız.
    4- Havanın veya aracın durumuna göre farları, silecekleri, camları, radyo v.s açıksa kapatınız.
    5- Sağ elinizle aracın kapısını açıp, aralayınız. Aradan, aracın arkasından gelen başka araç veya kapının açılmasından kaynaklanabilecek bir tehlikenin olup olmadığını kontrol ediniz. Sonra kapıyı açın ve araçtan inin, kapıyı kapatın. Aracınız ve kendi güvenliğiniz için, araçtan ayrılmadan önce mutlaka kapıları kilitleyiniz.

    OTOMATİK VİTES POZİSYONLARI

    ( P ) : Park /Park. Bu pozisyonda şanzıman kilitlidir. Kullanım yeri: Park halinde dururken, uzun süreli beklemelerde, aracı ilk çalıştırmalarda kullanılır.
    ( R ) : Reverse /Geri vites. Geri gitmek için kullanılır.
    ( N ) : Neutral /Boş, Vites Boşta. Manuel araçlarda ki vites boşta pozisyonuyla aynıdır. Otomatik araçlar Park pozisyonunun dışında, bu pozisyonda da çalışırlar. Bu pozisyonda, şanzımanın elektronik, arıza ve yağ seviyesi kontrolleri yapılır. Duraklamalarda kullanıla bilir. Araç hareket halindeyken bu pozisyona alınmamalıdır. Yetersiz yağlamadan dolayı şanzıman hasarına sebep olur.
    ( D ) : Drive / Sürüş İleri Sürüş. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda vitesler, aracın hızına göre, en düşük vites ile en yüksek vites aralığında otomatik olarak değişir. Otomatik araç kullanma pozisyonudur. İleri gitmek için D, geri gitmek için R pozisyonu kullanılır.
    ( D4 ) : Drive / Sürüş. ( D ) pozisyonuyla aynıdır. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda vitesler, aracın hızına göre, en düşük vites ile en yüksek vites aralığında otomatik olarak değişir.
    ( D3 veya 3 ) : Drive / Sürüş. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda vitesler, aracın hızına göre, en düşük vites ile ( 3 ) üçüncü vites aralığında otomatik olarak değişir. Bu pozisyonda aracın hızı max. 90 /100 km. ye kadar kullanılmalıdır. Bu km. ye kadar ki hızlarda kullanım bu pozisyonda olabilir. Bu pozisyonda yakıt sarfiyatı fazlalaşır. Aracın vites değişim, motor devri yükselir. Bu pozisyon bazı araçlarda ki ( O/D Off ) pozisyonuyla aynıdır.
    ( 2 ) : Drive / Sürüş. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda vitesler, aracın hızına göre, Birinci ve ikinci vites aralığında otomatik olarak değişir. Araç, iki vitesli bir araç olur. Bu pozisyonda aracın hızı max.60 km. ye kadar kullanılmalıdır. Bu km. ye kadar düşük hızlarda kullanım bu pozisyonda olabilir. Bazı modellerde, şanzımanın bu pozisyonunda geri kayma kilidi vardır. Dik yokuşlarda geri kaymayı önler.
    ( 1, L veya S vites pozisyonu ) : Low, Slow / Alçak, Düşük, Ağır, Yavaş Sürüş. İleri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda aracın vitesi birinci vitesin dışında başka vitese yükselmez. Birinci vitese sabitlemiş olursunuz. Bu pozisyonda aracın hızı max.30 km. ye kadar kullanılmalıdır. Genellikle çok dik yokuşlardan inmek için kullanılır. Bazı modellerde, şanzımanın bu pozisyonunda geri kayma kilidi vardır.

    ( S veya O Butonu) : Speed, Overdirive / Hız, Sürat, Yüksek hız vitesi. Hızlı kullanım veya spor kullanım. Bu butonlar devredeyken aracın normal vites değiştirme, devir aralığı yükselir. Hızlanma ve akselerasyon artar. Yakıt sarfiyatı maksimuma çıkar. Araç geçme ve sollamalarda kullanıla bilir.
    ( KAR Butonu ) Snow / Kar. Kaymayı önleme. Aracın devirsiz kalkmasını sağlar. Karlı, buzlu, yağmurlu ve kaygan zeminde kalkış için kullanılır.

    Direct dirive şanzıman: Son viteste çıkış devriyle, giriş devri aynı olan şanzıman. (Normal 1/1.)
    Over dirive şanzıman: Son viteste çıkış devri, giriş devrinden fazla olan şanzıman. (Hızlı 1/0.85)
    ( KAR BUTONU ) Kaymayı önleme. Aracın devirsiz kalkmasını sağlar. Karlı, buzlu, yağmurlu ve kaygan zeminlerde, tüm viteslerde kullanılabilir.
    ( M, M1 veya M2 ) : Manuel / Manüel. Tiriptronik özelliği olan şanzımanlarda Manuel vites geçişlerini sağlayan pozisyonlardır. Bu pozisyonda Manuel olarak, vitesler yükseltilir ( + ) veya düşürülür ( – ).
    ( A veya E ) : Aotomatic / Otomatik sürüş. Tiriptronik şanzımanlı araçlarda, ileri gitmek için kullanılan vitestir. Bu pozisyonda vitesler aracın hızına göre otomatik olarak değişir. 1, 2, 3, 4 tüm vitesler otomatik olarak kullanılır.
    DİKKAT: Otomatik araçlarda dik yokuşta geri kaydırmamak için, fren ve gaz pedalına aynı anda kesinlikle basmayınız.
    Otomatik araçlarda ECU denilen elektronik kumanda ünitesi vardır. Bu, aracın birçok yerinde bulunan sensörlerden gelen verileri değerlendirip aracın motor şanzıman ve diğer sistemlerinin uyum içinde çalışmasını sağlar.
    ECU pahalı bir parçadır, Aynı anda hem fren, hem de gaz sensöründen gelen sinyaller karışıklığa neden olur. Bir yerden araca gaz ver, diğer yerden aracı durudur sinyalleri ECU yu devre dışı bırakabilir. Bu durum sıklıkla yapılırsa ECU da kalıcı hasarlara neden olabilir. Elektronik sistemlerinde tamiri masraflı olur.
    Ayrıca her iki pedala aynı anda basmak fren balatalarının da erken aşınmasına neden olur.







  • En zoru madde 1 .

    Onu yaptıktan sonra gerisi çok kolay.
  • Burada ki en zor işlem, sol elin parmakları ile dokunup sol-sağ sinyali vermek.

    Olsa gerek...


    Çünkü yapanı/becerebileni görebilmek zor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yakıt almayı unuttuk :)
  • otomatik arabada viteslerin de otomatik değişmesi şaşırtıcı.. Bilgi için çok teşekkür ederim.
  • Kalkarken niye gaza fazla basmıyoruz ?

    Ben hep dipgaz kalkıyorum(yakıtı peder alıyor) bir zararı mı var ?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Kendimi direksiyon sınavına giriyormuşum gibi hissettim😀

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Teşekkürlerr
  • D ye al git. P ye al dur. Bir seferde tek pedala bas.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • yararlı konu teşekkürler, yakında otomatiğe geçiyorum çok heyecanlıyım
  • Benimki gaza basınca gidiyor, frene basınca duruyor.
  • Sağdan direksiyonsa nasıl bineceğiz hocam?

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • bilale anlatır gibi anlatmış.
  • Not aldım,günlük tekrarla kısa bir surede ogrenirim umarim

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.