Şimdi Ara

RUN FLAT LASTİK VE JANT

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
4 Misafir (1 Mobil) - 3 Masaüstü1 Mobil
5 sn
8
Cevap
0
Favori
9.993
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Kendim için araştırırken buldum,umarım ihtiyacı olanlara yardımcı olur.

    Run Flat; kısa başlığı altında her bir üreticinin kendi ismini verdiği ve araç güvenliğinin sınırlarını genişleten bir lastik türüdür.

    SSR Self Supporting Run-flat/Continental, RFT Run-Flat Technology/Bridgestone, DSST Dunlop Self Supporting Tyre/Dunlop, Run on Flat ve EMT Extended Mobility technology/Goodyear, RFT Run Flat Tyre/Pirelli, PAX System ve ZP Zero Pressure/Michelin... İsim ne olursa olsun pazarda bu tip lastikler kısaca Run Flat olarak kabul görüyor.

    Bu tür bir lastiğin ne olduğunu ifade ederek başlayalım. Önce lastiğin isminin Türkçe karşılığını verelim. RF (Run Flat) havasız üzerinde gidilebilen lastik. Yani araç ağırlığını, içine sıkıştırılmış hava birşekilde tahliye olsa bile, yanakları üzerinde belirli bir hızla, belirli bir mesafe taşıyabilen lastik. Hatırlarsak, farklı bir sistem yoksa tüm havalı lastikler hava ile şişirilir ve yük, sıkıştırılmış hava üzerinde taşınır. Lastik ise bu havayı tutan haznedir, kılıftır, zırhtır adını siz koyun.

    Çok kabaca, bir aracın ağırlığını 1.500 Kg. olarak kabul edelim. Bu değer dört lastiğe bölündüğünde lastik başına 375 Kg. düşer. Bir lastikte iki adet yanak olduğuna göre tek yanak üzerinede -eğer lastik zemine doksan derecelik bir açıyla yani dik olarak basıyorsa ve zeminde düz ise- 187,5 Kg. yük biner. Çok düz bir mantıkla tek yanağı üzerinde 187,5 Kg. taşıyan lastiktir.

    Ancak unutulmaması gereken önemli bir durum var. Bir araçta, hareket halinde, yük dağılımı verilen örnekteki gibi asla eşit olmaz. Öyleyse tek bir yanak, bazı koşullarda 187,5 kg. çok üzerinde yük taşımak zorunda kalacaktır. Eğer bir lastik RF özelliği taşıyorsa tüm bu olumsuzluklara direndiği testlerle kanıtlanmış demektir.

    Bu, sürüş güvenliği sınırlarının genişletilmesidir...

    Hareket halindeki bir aracın lastiklerinden biri veya çok nadir de olsa ikisinin hava sızdırdığını, kaçırdığını bir düşünün. Hızınıza bağlı olarak sizi içine sürükleyeceği tehlikenin şiddeti de artar. Biraz daha abartırsak; "iki lastiğinizin da havası hızla tahliye oldu" diyelim. Eğer lastiğiniz RF özellikliyse yolunuza devam edersiniz. Kontrol göstergesinde ışıklı veya sesli ikaz sizi uyarır ve daha dikkatli olarak en yakın bir lastik servisine ulaşırsınız. Sesli veya görsel TPMS (Tyre Pressure Monitoring System - Lastik basınç takip sistemi) uyarısı alındığında keskin manevralardan, virajlara olabildiğince sert girişlerden ve ani direksiyon hareketlerinden sakınmak doğru sürüş davranışıdır.

    Eğer standart bir lastik kullanıyorsanız bir daha kullanma şansınız olması çok uzak bir ihtimal. İşte RF lastiğin sürüş güvenliğine katkısı bu! Araç, sürücünün kontrolünden tam olarak çıkmadan yoluna devam edebiliyor. Standart lastikler hava kaybettiğinde, sıkıştırılan hava basıncı azaldığından jant damağı ve özellikle flanj üzerindeki yükün etkisiyle lastiğin yanağına basınç uygulamaya başlar. Yere temas eden alan artar ancak yük jantın bastığı alanda taşınır. Lastik topuklarını janta iten güç de kalktığından topukların janta tutunması azalır. Yatay, yanal kuvvetler devreye girerek lastik topuğunun janttan fırlamasını, çıkmasını kolaylaştırır. Bu tip çalışma beraberinde hızlı ısınmayı da getirir. Isınma kauçuk bileşimlerinin teknik ve fiziki özelliklerini bozmaya başlar. Bu da lastik yanağının önce, daha hassas olan en içteki katmanına sonrada yanaktaki kopma direnci yüksek iplere (Kord ipliği) hasar verir ve lastik, jantın flanjı tarafından kesilmeye başlanır. Hıza ve yüke bağlı olarak çok kısa bir sürede lastik parçalanmaya doğru yönlenir. Tüm bunlar olurken araç kontrolünü sürücü yerine fizik kuralları ele geçirir.

    RF özelliği sadece lastiği mi kapsıyor?

    Hayır, lastikle birlikte jantın damak yapısı (lastik topuklarının oturduğu yüzey) çok önemlidir. Lastiğin RF olması nasıl önemliyse takılması gereken jant ve TPMS (Tyre Pressure Monitoring System - Lastik basınç takip sistemi) de bir o kadar önemlidir. EH2 ve EH2+ özellikli jantlar kullanılır. Tüm RF tip lastik takılı araçlarda TPMS (Tyre Pressure Monitoring System - Lastik basınç takip sistemi) mutlaka olmalıdır. Bazı tip RF lastiklerde ise hava kaybı durumunda yük destekleme halkası (Supporting Ring) üzerine biner. Daha detaylı ifade edersek; RF tip lastikte bu denli zor koşullarda bile lastiği devre dışı bıraktırmayan neler var? Standart lastikten farkları neler? İki değişiklik ön plana çıkıyor. Yanakta kullanılan ve oluşacak iç ısıya dirençli karışımlar ve topuk bölgesindeki yapısal farklılıklar.

    Tek bir yanak kabaca 187,5 kg. taşıyorsa ve bunu, içinde sıkıltırılmış hava yokken yapıyorsa doğal olarak sertliğinin fazla ve iplerinin (Kord ipliği) kalın olması normal karşılanabilir. Yanak iç kısmına özel bir kauçuk bileşim katmanı, ipler ve en dışa yanak kauçuk karışımı yerleştirilir. İçteki katman, bir taraftan lastiğin baskı altındaki yanaklarının aşırı esnemesini önlerken diğer taraftan oluşan iç ısıya direnir. Yerleştirildiği bu bölge lastiğin esneme ve çalışmasının sınırlanması gereken bölgesidir. Tabanla birlikte lastiğin ısı kaynağıdır ve içinde hareket ettiği hava yardımıyla soğumanın gerçekleştiği bölgedir. Kısaca hem ısıya direnç göstermeli hemde ısı tahliyesine yardım edebilmelidir. İlk nesil lastiklerde şikayet edilen sertlik yani yanağın az esnemesi durumu olabildiğince çözüldü. Bu bir süreçti ve teknolojik gelişmeler bu sürecin sonuna gelindiğini müjdeliyor. Artık yeni nesil RF tip lastikler de neredeyse standart lastikler kadar konforlu. Üstelik güvenlikten ödün vermeden. RF tip lastiğin topuğu sadece şekil olarak değil yapısal özellikleri ve kauçuk karışımlarıyla da farklıdır. Janta temas eden bölümdeki katman ve topuk çember teli üzerindeki dolgu kauçuk karışımıda farklıdır. Standart tip lastiklerde, genelde, en sert karışım topuk dolgusunda yer alır. Lastiğin yanağının aşırı esnemesini, çalışmanın topuğa kadar geniş bir alana yayılmasını ve yanal kuvvetlerin etkisiyle lastik topuğunun janttan fırlamasını engellemek için bu gereklidir. RF tip lastiklerde ise yanağın aşırı esnemesini yanak içine yerleştirilen özel bileşimli bir kauçuk kat üstlenirken, yanal kuvvetlerin etkisiyle toğun janttan fırlamasını da hem topuk dolgusu hem de EH2 veya EH2+ tip tubeless (iç lastiksiz) setti (Hump) sağlar. Set jantın iç ve dış tarafında farklı tiptedir; biri yarım daire diğeri genüş üçgen köşesi gibidir. Lastik topuğunun oturduğu yüzey biraz daha geniştir. Jant değişimlerinde, eğer yeni jant EH tubeless setli değilse normal setliyse lastik yine görevini yapar ancak aşırı yanal kuvvetlerin etkisiyle janttan fırlama riski gözardı edilmemelidir. Havası tümüyle kaçmış olsa da RF tip lastiklerle 80 Km/s hızla 80 km. yol güvenle yapılır. Herhalde 80 km.lik yolda bu lastiklere hizmet veren bir lastik servisi mutlaka vardır.

    RF lastiklerin çevreye katkısı

    Pratikte patlasada giden RF lastikler güvenlikte yeni bir standart felsefesiyle tasarlanmış olsa da yedek lastik ve jant ihtiyacını ortadan kaldırdığı için çevreyi ve doğal kaynakları korumada oldukça öncü bir teknolojidir. RF teknolojisinin kullanımı sayesinde araç dizaynlarıda değişmiştir. Yedek lastik ve jant kullanılmayacak olması daha çok bagaj hacmi yaratırken aracın ağırlığı da önemli miktarda azalmaktadır.

    Otomobillerde yedek lastiklerin % 90'ının kullanılmadan hurdaya ayrıldığı düşünülürse, Patlasada giden RF lastik teknolojisinin doğal kaynakların korunmasına ne kadar katkıda bulunduğu çok açıktır.

    Havasız üzerinde yürünmüş bir lastik tamir ettirilip kullanılır mı?

    RF lastik emniyet kemeri, hava yastığı gibidir. Gerçek anlamda görev yaptıysa yani uzun süreli havasız kullanıldıysa değiştirilmesi gerekir. Kısa dönem, örneğin TPMS (Tyre Pressure Monitoring System - Lastik basınç takip sistemi) arıza yapmış ve bu fark edildi. Bu sürede araç şehir içinde kullanıldı ve havasız olarak lastiğin üzerinde gidildi. Serviste gözle yapılacak kontrol çok önemlidir. Standart lastikte havasız üzerinde yüründüğünde yanak bölgesinde dıştan ve içten görülen izler oluşur. Parçalanma öncesinde içeride siyah toz parçacıkları talaşlanma ve son aşamada ise en iç kauçuk katmandan kopan parçacıklar bulunur. Ancak RF lastiklerde bu veya benzer görüntüler asla yoktur. O nedenle gözle yapılan kontrol çok daha hassas bir şekilde, iyi aydınlatılmış bir ortamda ve mümkünse büyüteçle yapılırsa daha kesin sonuca ulaşılır. Bu tip uygulamalarda mutlaka lastiği, üretici firmanın teknik elemanının görmesi ve yapılacaklara karar vermesi daha uygun olur.

    Lastik delindi, TPMS uyardı ve 5 km ötedeki en yakın lastik servisine ulaşıldı. Tamir olur mu?

    İyi bir kontrolden sonra eğer taban bölgesindeki "tamir edilebilen bölge" de ve delik çapı tamir edilebilirlik sınırları içindeyse yine, yara tamiri yapılmadan önce üretici firmanın onayının alınması gerekir. Bazı firmalar yara tamirini kabul etmiyor. Hatta lastiğin üzerinde uyarı var "Do not repair'" "Tamir yapmayın!" diye.

    RF tip lastikler yanaklarından darbe aldığında balon yapar mı?

    Darbe çıplak gözle görülebilen iz/izler bırakabilir, hatta jant çatlayabilir ancak lastiğin dış görünüşü kolayca değişmez. Yani yanakta balonumsu bir çıkıntı oluşmaz. Lastik janttan çıkarılıp mutlaka içtende olası hasar kontrolünün yapılması gereklidir. Bazen alınan darbe lastiği etkilemese de jantı etkiler, jantta çatlama olabilir. Burada aklımıza düz mantık geliyor ve lastik o kadar sert ki jant kırılmış! Neden baskı altında şekil değiştirme hızlarını düşünmeyiz? Metal asla bir kauçuk karışımı kadar esnek olamaz.

    Bu tip lastiklerin tasarım, prototip ve deneyler aşamalarında takılacakları jantla olan ilişkileri mutlaka hassas alet ve ekipmanlarla ölçülüyor. Jant hangi şartlarda, hangi bölgelerinde ne kadar esniyor, baskıya maruz kalıyor, ısınıyor, titreşiyor... tüm bu bilgiler lastiğin geliştirilmesine ışık tutuyor!

    Araçta TPMS var bu durumda da lastik şişrme basınçlarını kontrol etmek gerekir mi?

    Kesinlikle evet. En az her ay düzenli olarak mutlaka kontrol edilmelidir. Eğer yapılabilirse her on beş günde bir kontrolü olabilecek sorunları en alt seviyede tutar. Bunun yanında, araç üreticisinin belirlediği, kullanılan araca uygun lastik şişirme basıncı yakıt tasarrufu ve konforla beraber araç kontrolünüde kolaylaştırır.

    RF lastikle standart lastik aynı araçta kullanılır mı?

    RF lastikle standart lastik aynı araçta kullanılmaz. Araçtaki tüm lastikler araç üreticisi firmanın belirlediği tipte ve şişirme basıncında olmalıdır.

    RF lastikler taş gibi sert midir?

    RF tip lastikleri orjinal donanımda takan araçların süspansiyon sistemi farklıdır. Fakat RF lastiklerde abartıldığı kadar taş gibi sert değildir. İlk nesil RF lastikler standart tip lastiklere kıyasla sertti ancak teknolojik gelişmeler bu sorunu büyük ölçüde çözdü. Yeni nesil RF lastikler standart lastiklerle boy ölçüşecek konfor seviyesine ulaştı.

    RF lastiklerle 80 km/s hız aşılırsa veya 80 km'den fazla yol alınırsa bir şey olur mu?

    Neden emniyet sınırlarını aşmak istiyor sunuz? Tehlike sizi mutlu mu ediyor? Bu sınırların ne kadar üzerindeyseniz sahip olduğunuz emniyet oranınız da o oranda azalır.

    Sökme ve takma işlemi her lastik servisinde yapılabilir mi?

    Gerekli makine ve aparatı olan, eğitimini almış personel tarafından yapılır. Her tip lastik sökme/takma makinesiyle RF lastikler sökülüp takılamaz. Bunun tersi hareket edenler çıkabilir, standart makine ve donanımla, çok zorlanarak, bu işlemi yapabilirler. Bu durumda artık lastik RF görünümlü standart lastik olur! Bu arada sürücüye de TPMS'in önemli bir bölümünü -sübap dibindeki- algılayıcıyı (sensör) yeniden satın almak düşecektir çünkü kırılacak veya hasar görecektir!

    Lastiğin "havasız" olarak nitelendirilebilmesi için en az kaç PSI basınca inmesi gerekir?

    RF tip lastikler için ISO 16992:2006'ya göre 10 PSI en alt sınırdır.

    RF tip lastiklerde düzensiz aşınma ve titreşim sorun olur mu?

    "Bakarsan bağ, bakmazsan dağ olur" sözü bu sorunun tam karşılığıdır. Her lastik üretimden sonra mutlaka kontrol edilerek pazara sunulur. Araçlarda aynı. Dolayısıyla, eğer RF lastikte düzensiz aşınma belirtileri görüldüyse ki bu genelde iki omuzda erken aşınma biçimindedir, ilk aklımıza şişirme basıncı gelmelidir. TPMS bir şekilde uyarı vermeyebilir. Aracın dönemsel/periyodik kontrollerinde mutlaka izlenmelidir. Sürücü, araç veya lastik üreticisinin uyarılarını dikkate almazsa sorun çıkması gayet doğaldır. Her iki grup aynı ifadeyi kullanıyor: Lastiklerin şişirme basıncı mutlaka kontrol edilmelidir. İster on beş günde bir ister her ay sonuçta bu işlem düzenli olarak yapılmalıdır. Titreşim sorunu ise dengeleme/balans işlemiyle giderilir veya sürücü tarafından algılanmayacak düzeye çekilir.

    RF tip lastik, lastik üreticilerinin sürüş emniyetine gösterikleri önemin yansımalarından biridir.

    Kaynak: Sektörel Lastik-Magazin Dergisi Mart-Nisan/2010 Sayı:40 Sf.:92-93

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >







  • hocam normal janta run flat lastik taksak olmaz mı?
  • Konuma cevap yazılmış.
    Yihhooooooooo

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • bu kadar uzun yazilara alinti yapmasaniz olmazmi mobilden takip ediyoruz!

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: gmrkmustafa

    bu kadar uzun yazilara alinti yapmasaniz olmazmi mobilden takip ediyoruz!

    +1

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Çok abartılacak birşey yok. Ben kullandım. Bir daha kullanmayı düşünmüyorum. Runfalt lastiklerin yanakları çok sert oluyor. Bu da lastikteki esnemeyi sıfıra indiriyor. Ankara'da bugi bugi yollarda, Z4 gibi zaten sert suspansiyonlu bir arabada iğrenç bir his oluyor. Ömrü dolduktan sonra Runflat olmayan ZR lastik taktık, ilaç gibi geldi.

    Lastik basınç sistemi olması mecburi de değildir. İdeali odur sadece. Mesele şu ki, jantın lastik üstünde gittiğini bilmeniz açısından basınç sistemi önemlidir. Yoksa aracınıza binmeden önce gözle kontrol yapan biri iseniz ve bir lastiğinizin basıncı 20 ve altına düştüğünde hissedebilen biri iseniz, lastik basınç sisteminin önemi yoktur. Jant şekliniz biraz önemli. Eski tip bitim noktası sivri hatlı olan jantlar runflat'in mantığına ters biraz. Ancak bitim yeri yumuşak ve kalın olan jant uygun. Şöyle düşünün, jant lastiğin ümüğüne çöktüğünde, lastiğe minimum hasarı vermeli ki, lastik daha uzun süre gidebilsin. Geniş ve yumuşak bitimli bir jant haliyle daha iyi. Yeni C-D sınıfı arabaların çoğu bu şekilde.

    Ekonomi bizde tersten işliyor. 300TL verip aldığınız lastiğiniz uzun yolda patlayınca, ilk lastik istasyonuna kadar 50km jant üstünde gidip, 300TL'ye bir lastik alıp lastiğinizi çöpe mi atmayı tercih edersiniz, yoksa küfrederek arabadan inip, ana avrat söve söve stepneyi takıp, lastikçiye gidip, muhtemelen tabanından çivi ile delinmiş lastiğinizi 5-10TL'ye tamir ettirmeyi mi tercih edersiniz Türk milleti? Tabii ki ikincisi! 295TL cebimde kalıyor. Ek olarak belki lastikler o an 35.000km'de. Ne yapacağım? Bir çift mi lastik alacağım? Çok soru var.

    Şimdiye kadar bir kere lastik yardım. Onda da otobanda 160km ile giderken muhtemelen önceden inmiş ama benim farkına varmadığım lastik iyice koyverdi kendini. Arabanın arkası süper bir kuvvetle titremeye başladı, sakin sakin yavaşlarken lastikten dumanlar çıkmaya başladı. Durduğumda dumanlar çıkmaya devam ediyordu. Yağmurda küfrederek stepneyi taktım. Çıkardığım lastikten hayır gelir bir şey kalmamıştı. Bolu'dan bir çift lastik aldım. Yoluma devam ettim. Aynısı Runflatle olsa daha az heyecan yaşardım. Lastik gene pert olurdu. Bu ekstrem bir durum ama, genelde lastiğe bir çivi girer, geri çıkarsa hızlı bir biçimde hava kaçırır lastik. Yere yapışır. Lastik tamir kitiniz varsa, lastiğe hava basarsınız, benzinliğe kadar idare eder. Benzinlikte 13-15'te sürünen basıncınızı 40'a vurdurursunuz. Lastikçiye gider, 10TL'ye tamir ettirirsiniz. Lastiğin yanağı üstünde hiç seyehat etmeden işinizi görürsünüz.

    Runflat çevrecilik açısından iyi birşey. Kalan pek bir numarası yok gözümde. Bir de gereksiz yumuşak hissiyatlı bir arabada hissiyatı sertleştirmek için iyi olur.




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    VW CC 19 JANT LASTİK ÖNERİSİ
    5 yıl önce açıldı
    RUN FLAT LASTİK PİŞMANLIĞI :(
    10 yıl önce açıldı
    DÖRT MEVSİM RUN FLAT LASTİK
    6 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
  • Böyle faydalı bir konuyu up'ladığım için memnunum. Alacağımız jantlarda EH2 ve EH2+ özelliği olduğunu nasıl anlayabiliriz?
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.