Şimdi Ara

ŞANZIMAN DİŞLİ ORANLARI NASIL OKUNMALI? (7. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
176
Cevap
18
Favori
51.586
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
7 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 56789
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Tralles ustam birde benim soruma cevap verirmisin sana zahmet olmazsa.2.sayfanın sonunda
  • Hocam 2.sayfada verdiğimi sanıyordum. Bildiğim kadarıyla orda sana cevap vermiştim. Bir daha bakar mısın 2. sayfa sonu veya 3. sayfa başı olsa gerek...
    quote:

    Orijinalden alıntı: MitsubishiLancer

    Tralles ustam birde benim soruma cevap verirmisin sana zahmet olmazsa.2.sayfanın sonunda
  • Neyse tekrardan sorayım hocam ben

    Çok çok teşekkür ederim bir kaç satırla geçiştirmeyip uzun uzun anlatmışsınız.Son olarak şu soruma da cevap alayım o zaman hemde sizin ilgi alanınızdan.Bu olay sadece benzinli araçlarda veya daha doğrusu gaz pedalına te_p ki verebilen araçlarda gerçekleşiyor sadece benim tezime göre.Bildiğiniz üzre turbo dizel araçların hiçbirinde gaz pedalın te_p ki alamıyoruz.
    Şimdi aracımla diyelimki 3.viteste tam gaz hızlanıyorum.Devir saati sonlara yaklaşmış ayağımı gazdan çekip hemen hiç vakit kaybetmeden tekrar yüklendiğimde gaza araç önce içerisinde bir çalkalyor beni ve sanki öne doğru atılıyor tekrardan ve hızlanma daha güçlü gerçekleşiyor.Kendi otomatik vites 2006 lancer 1.6 aracımad son vites 150 ile giderken mesela hafif tatlı yokuş aracım hızlanamıyor tam gaz basıyorum .daha sonra ayağımı gazdan çekip tekrardan basıyorum hemen ve ciddi şekilde araç hızlanamya başlıyor.Ben 2 olasılık üzerinde yoğunlaştım.Birincisi aracım otomatik vites olduğu için gaz pedalına basınca olması gereken devirden fazla çeviriyor bir süre sonra normale yaklaşıyor.Yani ayağım gazdayken araç 4000 devir 140 km/s hız yapıyor fakat normalde 140 km /s hızı 3600 devir civarı yapıyor ayağımı gazdan çekince.Yani demem o ki ayağımı gazdan çekip tekrardan basınca 300-400 devir artıyor motor ve haliyle gücü mutlak surette artıyor bulunduğu devire görede torku büyük ihtimalle artıyor.Bu hızlanma bundan mı kaynaklanmaktadır yoksa fiziksel bir olay mıdır?çok uzun süredir merak ettiğim bir soru bu.eğer fiziksel bir açıklaması yoksa sadece tam otomatik şanzuman benzinli araçlarda söz edebiliriz böyle bir durumdan değil mi?şimdiden çok teşekkürler




  • Hocam dediğin olay otomatik vitesten kaynaklanıyor. 2. durumda tork konverterdeki yağ basıncı daha çabuk yükselir. detay istersen veririm, şimdi çıkıyorum.

    saygılar.
    quote:

    Orijinalden alıntı: MitsubishiLancer

    Neyse tekrardan sorayım hocam ben

    Çok çok teşekkür ederim bir kaç satırla geçiştirmeyip uzun uzun anlatmışsınız.Son olarak şu soruma da cevap alayım o zaman hemde sizin ilgi alanınızdan.Bu olay sadece benzinli araçlarda veya daha doğrusu gaz pedalına te_p ki verebilen araçlarda gerçekleşiyor sadece benim tezime göre.Bildiğiniz üzre turbo dizel araçların hiçbirinde gaz pedalın te_p ki alamıyoruz.
    Şimdi aracımla diyelimki 3.viteste tam gaz hızlanıyorum.Devir saati sonlara yaklaşmış ayağımı gazdan çekip hemen hiç vakit kaybetmeden tekrar yüklendiğimde gaza araç önce içerisinde bir çalkalyor beni ve sanki öne doğru atılıyor tekrardan ve hızlanma daha güçlü gerçekleşiyor.Kendi otomatik vites 2006 lancer 1.6 aracımad son vites 150 ile giderken mesela hafif tatlı yokuş aracım hızlanamıyor tam gaz basıyorum .daha sonra ayağımı gazdan çekip tekrardan basıyorum hemen ve ciddi şekilde araç hızlanamya başlıyor.Ben 2 olasılık üzerinde yoğunlaştım.Birincisi aracım otomatik vites olduğu için gaz pedalına basınca olması gereken devirden fazla çeviriyor bir süre sonra normale yaklaşıyor.Yani ayağım gazdayken araç 4000 devir 140 km/s hız yapıyor fakat normalde 140 km /s hızı 3600 devir civarı yapıyor ayağımı gazdan çekince.Yani demem o ki ayağımı gazdan çekip tekrardan basınca 300-400 devir artıyor motor ve haliyle gücü mutlak surette artıyor bulunduğu devire görede torku büyük ihtimalle artıyor.Bu hızlanma bundan mı kaynaklanmaktadır yoksa fiziksel bir olay mıdır?çok uzun süredir merak ettiğim bir soru bu.eğer fiziksel bir açıklaması yoksa sadece tam otomatik şanzuman benzinli araçlarda söz edebiliriz böyle bir durumdan değil mi?şimdiden çok teşekkürler




  • quote:

    Yüksek hızlarda lastik basıncını artırmanın gerekliği konusunu ise tartışırım. Gerekli diyen neden gerekli olduğunu da söylesin lütfen


    Sayın üstadım ,
    Bu konuda yüksek hızlarda bazı üreticilerin tavsiyeleri var , genelede sizin de bahsettiğiniz gibi alman otobanları ve amerikan farklılıkları dile getirilmiş. Ancak bu hızlar bizim araçların biraz zor çıkabileceği hızlar olduğu için genelde es geçiliyor .Ama forumumuzda her sınıfta aracı olan ve titiz ve doğruları bilmek isteyenler olduğu için teknik bir makaleyi herkesin bilgisine sunmak isterim. ben 150 km hızı pek geçmediğim için dikkate almadım ama subarusu olan var , seri kullanan var , bilinmesi gerekir sanırım.

    http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=72




  • Sayın vezire verdiği linkte sunulan teknik makale için teşekkürler..

    Bu linkten öğrendiğimize göre Avrupa Lastik ve Jant Teknik Organizasyonun vermiş olduğu standartlar var..Avrupa’da satılan lastiklerin standartlarını bu kuruluş belirliyormuş..
    Yazıda hız arttıkça lastiğin dönüş sayısının da arttığı belirtiliyor..Dönüş arttıkça lastiğin sapma riski de o denli artıyor..Eğer yükte de fazlalık varsa basınç daha da artırılmazsa bu risk daha da artıyor.

    Bu kuruluş yüksek hızda ve yükte oluşan riski minimize etmek için 160 ve 190 km üzeri hızlarda bir standart belirlemiş..Araç üreticisinin verdiği standart yük ve hız endeksinin üzerindeki her 10 km lik hız artışı için maksimum 50 km ve 7.5 psi ye kadar 1.5 psi daha fazla lastik basıncı öneriliyor..Bu rakamlardan sonra da yük endeksinin de düşürülmesi gerektiği belirtiliyor...

    Bu standartlar genellikle otomobil ve lastik üreticilerinin aralarında varmış oldukları mutabakata göre yapılıyor..Yani işin içinde bir sürü uzman kurum ve kuruluş var ve sonuçlara yaptıkları bir dizi analiz ve test sonucuyla ulaşıyorlar elbette..

    Bu da focus 2 güncel kasanın kullanıcı el kitabından yaptığım alıntı..

    http://img410.imageshack.us/img410/1504/75799948.png

    http://img683.imageshack.us/img683/9278/28887992.png

    Son olarak herkese araçlarının kullanma klavuzunda verilen tavsiyelerin dışına çıkmamalarını öneririm..




  • Selam Vezir,

    Verdiğin link için teşekkürler. Bu benim bugüne kadar lastik konusunda bildiklerimle tam (%100) uyuşmuyor açıkça itiraf etmem gerekirse. Benim bilgim daha çok yarışlardan geliyor ve oralarda farklı bir tipoloji izleniyor lastik basıncı konusunda. Örneğin F1:

    http://www.f1technical.net/articles/1

    Ayrıca çıkarımım şunlara dayanıyor
    1. Fazla şişirilmiş lastik lastik temas yüzeyini azaltır. Bu da 2 şeye yol açar:
    - fren gücü kaybı
    - özellikle virajlarda grip :(yol tutuş) kaybı
    2.Fazla şişirilmiş lastik aynı nedenle yakıt ekonomisini artırır
    3. fazla şişirilmiş lastik aracın yoldaki düzensizliklerden daha çok etkilenmesine yol açar, mesela küçük tümseklerde zıplayarak grip kaybına neden olur.
    4. Fazla şişirilmiş lastik fonksiyonlarından biri olan darbe emme (süspansiyon) görevini de layıkıyla yerine getiremez. Çünkü over-stiff bir yapıya kavuşmuştur.
    5. Çok şişirilmiş lastik temas yüzeyini azaltır, azalan temas yüzeyinde cm2 başına yük artar bu da lastik merkezinin olması gerekenden daha çabuk aşınmasına ve tüm lastik tabanının düzensiz aşınmasına yol açar.
    6. Normalden 6 PSI daha fazla şişirilmiş bir lastik sert bir taş vb. gibi engele çarptığında çok daha çabuk parçalanır.
    7. Fazla şişirilmiş lastik patlamaya daha yatkındır.

    Tüm bunlar düşük ve olağan yol hızlarında geçerli. Bunlara bir itiraz geleceğini sanmıyorum. Ayrıca pist yarış araçlarında yüksek lastik basıncı kullanılmadığı (F1'de 15-16 PSI) bilgisi eklenince nominal basıncın yeterli olacağını öngörmüştüm ama bu kaynağa göre durum farklı ancak tablodan anladığım kadarıyla 190 kms hızlara kadar basınç artışı öngörülmüyor, 200 kms için 1,5 PSI artış öngörülüyor ve 240 kms'den sonra 7,5 PSI'da sabitleniyor. 160 kms için herhangi bir artış öngörülmüyor.

    Bizim araçların çoğunun ( C segment) tavan hızlarının 190-200 kms bandında olduğunu düşünürsek söylediğim "yüksek hızlarda lastik basıncınızı nominal basınçtan daha fazla artırmanız gerekli değildir" çıkarımı doğrulanıyor. 200 kms hızlara kadar lastik basıncınızı artırmanız gerekmiyor. Biz de zaten 270 kms hız yapabilen araçlardan değil normal binek arabalardan söz ediyoruz.

    Bu çerçevede hala söylediğimin arkasında olduğumu belirtmeliyim.

    "Yüksek hızlarda lastik basıncınızı olması gerekenden daha fazla artırmanız gerekmiyor"

    Not: Arkadaşın Mondeosu için 7,5 PSI hala çok yüksek. Eğer 240 kmds hızla gitmeyeceksiniz, mesela 190-200 civarında bir hızla gidecekseniz bu extra 7,5 PSI'ın yol tutuşa ve frene olan olumsuz etkilerini de yükleniyorsunuz demektir bu tabloya göre...
    Edit: imla ve ekleme

    quote:

    Orijinalden alıntı: vezir

    quote:

    Yüksek hızlarda lastik basıncını artırmanın gerekliği konusunu ise tartışırım. Gerekli diyen neden gerekli olduğunu da söylesin lütfen


    Sayın üstadım ,
    Bu konuda yüksek hızlarda bazı üreticilerin tavsiyeleri var , genelede sizin de bahsettiğiniz gibi alman otobanları ve amerikan farklılıkları dile getirilmiş. Ancak bu hızlar bizim araçların biraz zor çıkabileceği hızlar olduğu için genelde es geçiliyor .Ama forumumuzda her sınıfta aracı olan ve titiz ve doğruları bilmek isteyenler olduğu için teknik bir makaleyi herkesin bilgisine sunmak isterim. ben 150 km hızı pek geçmediğim için dikkate almadım ama subarusu olan var , seri kullanan var , bilinmesi gerekir sanırım.

    http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=72



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tralles -- 18 Kasım 2009; 22:19:49 >




  • benim ilk yorumum şeyle olacak.

    lastik basıncı neden artırılır. Buna neden gerek duyulur konuları şahsi görüşüme göre aracın yere basan yüzeyinin azaltılması hedefleniyor. Buna neden gerek duyulduğu ise ,

    Hepimizin bildiği gibi lastikler yere sürtünmeye başlamasından itibaren yani araç hareket etmeye başladıktan sonra ısınmaya başlamaktadır. ısınan ısı içerideki havayı ızıtmaktadır. Birkaç kere ileri dürüş eğitimleri almıştım ve slip adı altında verilen bir eğitim vardı. hani şu kaygan yüzeylerde aracı nasıl kullanmanız gerektiği hakkında olan. (yere ıslatıp yapıyorlar , aslında araca hidrolik kaldıraçlar bağlayıp yere basma durumunun yapılması gerekioyr. Yakın takip polislerimize benzer eğitim veriliyor. firma imkanları işte) Burada özellikle üzerine basılan nokta şu idi,

    ne kadar hızla araç sürerseniz ve araç ne kadar yüklü ise teker o kadar çabuk ısınıyormuş ve ortalama aklımda yanlış kalmadı ise 65-70 drece lastik sıcaklığına ulaşılıp sabitlenme durumu olduğunu ifade etmişlerdi eğitmenler. Bu durumda lastik basınçları indirmek veya daha az basma durumunda sürtünme nedeniyle lasitk ve içerideki hava daha fazla ısındığını bu nedenle ideal hava veya biraz fazlasını yüksek süratte giden lastikle için tavisye etmişler idi.

    yüksek basın. 1-2 psi yine yüksek süratlerde veya araç yüklü ise yere basma yüzeyini azaltarak lastiğin ideal ısı şartlarının üstüne çıkmasını engellediği yorumunu çıkarıyorum. Böyle olduğuna da eminim. Tüm mesele lastiği ideal ısıda tutmak ise yapılması gerekini uygulamak gerekiyor. Çünkü lastik hamurumun ısı ile ciddi bir ilişkisi var . Isısı artar veya azalırsa sürtünme katsayısı ani olarak değişeceği için tehlike arz edebiliyor ve hız sınıfı yüksek olmayan lastikler 200 ve üstü süratlerde patlayabildiğini duyuyoruz ve okuyoruz.
    hepinize iyi sürüşler.




  • şanzıman dişli oranlarını neden okumlıyız ?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: MitsubishiLancer

    Neyse tekrardan sorayım hocam ben

    Çok çok teşekkür ederim bir kaç satırla geçiştirmeyip uzun uzun anlatmışsınız.Son olarak şu soruma da cevap alayım o zaman hemde sizin ilgi alanınızdan.Bu olay sadece benzinli araçlarda veya daha doğrusu gaz pedalına te_p ki verebilen araçlarda gerçekleşiyor sadece benim tezime göre.Bildiğiniz üzre turbo dizel araçların hiçbirinde gaz pedalın te_p ki alamıyoruz.
    Şimdi aracımla diyelimki 3.viteste tam gaz hızlanıyorum.Devir saati sonlara yaklaşmış ayağımı gazdan çekip hemen hiç vakit kaybetmeden tekrar yüklendiğimde gaza araç önce içerisinde bir çalkalyor beni ve sanki öne doğru atılıyor tekrardan ve hızlanma daha güçlü gerçekleşiyor.Kendi otomatik vites 2006 lancer 1.6 aracımad son vites 150 ile giderken mesela hafif tatlı yokuş aracım hızlanamıyor tam gaz basıyorum .daha sonra ayağımı gazdan çekip tekrardan basıyorum hemen ve ciddi şekilde araç hızlanamya başlıyor.Ben 2 olasılık üzerinde yoğunlaştım.Birincisi aracım otomatik vites olduğu için gaz pedalına basınca olması gereken devirden fazla çeviriyor bir süre sonra normale yaklaşıyor.Yani ayağım gazdayken araç 4000 devir 140 km/s hız yapıyor fakat normalde 140 km /s hızı 3600 devir civarı yapıyor ayağımı gazdan çekince.Yani demem o ki ayağımı gazdan çekip tekrardan basınca 300-400 devir artıyor motor ve haliyle gücü mutlak surette artıyor bulunduğu devire görede torku büyük ihtimalle artıyor.Bu hızlanma bundan mı kaynaklanmaktadır yoksa fiziksel bir olay mıdır?çok uzun süredir merak ettiğim bir soru bu.eğer fiziksel bir açıklaması yoksa sadece tam otomatik şanzuman benzinli araçlarda söz edebiliriz böyle bir durumdan değil mi?şimdiden çok teşekkürler

    ben kendimce cevap olabilecek bir şey yazayım
    gaz pedalına sonuna kadar aniden basarsanız silindirlerde zengin karışım olur.yakıt fazla hava az.bu durumda optimum yanma olmaz.ayrca eksik yanma sonucu silidirlerden yanma ürünü gazlar tam atılamaz.1-2 saniyede silindirlerden atılması gereken fakat atlılamayan gazlarında etkisi ile silindirlerdeki karışım iyice bozulur.güç düşer.gaz pedalından ayağınızı çektiğinizde optimum yakıt-hava karışımı elde edilir.güç artar.bence sebebi budur.




  • arkadaşlar bişey sormak istiyorum bende renault 19 1.4 motor lpg li bi aracım var 5. vites 3000 devirdeki hızını arttırmak için ne gibi bi çalışma yapabilirim normal şartlarda 95 yapıyor ama 3000 devirde biraz daha fazla sürat yapmak istiyorum yakıt açısından ekonomik olması için bilgilerinizi paylaşabilirmisiniz.
  • 5. vites dişlisine biraz daha büyük bir dişli takarak 3000 devirdeki hızınızı arttırabilirsiniz, ancak bu sefer de son hızınızda düşüş olur.

    Dişliyi tornada küçültmek kolay ama büyütmek için ne yapıyorlar bilemiyorum, onun için de asıl cevabı O.B.K Hocam verecektir diyerek topu ona atıyorum.
  • renault 11'in son dişlisi uyarsa ekonomik bir şekilde ts3454'ün sorunu hallolabilir diye düşünüyorum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ts3454

    arkadaşlar bişey sormak istiyorum bende renault 19 1.4 motor lpg li bi aracım var 5. vites 3000 devirdeki hızını arttırmak için ne gibi bi çalışma yapabilirim normal şartlarda 95 yapıyor ama 3000 devirde biraz daha fazla sürat yapmak istiyorum yakıt açısından ekonomik olması için bilgilerinizi paylaşabilirmisiniz.


    Eğer daha büyük bir 5.vites dişlisi ile aracı 95km/h devirde tutmak için eskisinden daha fazla gaza basmak zorunda kalırsanız tüketiminiz yükselir.Nasıl yükselecek daha az devir çevirerek o hızda gideceğim diye sorarsanız.Daha büyük dişli demek aracın ürettiği torkun şanzuman ve akslardan tekerlere tekerlerden de yere aktarılan tork daha büyük 5.vites dişlisiyle orjinal vites dişlisine göre daha düşük olur.Diyelimki aracınız 95km/h ile giderken orjinal 5.vites dişlisi ile yere 100nm kuvvet uyguluyor.Daha büyük dişli ile bu tork düşecektir ve buna da diyelim ki 90nm.Siz yeni dişli ile aracın ihtiyacı olan torku düşürmüş olacaksınız ama aracın o hızda maruz kaldığı eylemsizlik kuvvetleri sürtünme kuvvetleri sabit işte ozaman aracınızı aynı hızda tutmak için daha fazla gaza basmak zorunda kalabilirsiniz.Siz merak etmeyin aracınızın dişli oranları aracnızın ağırlığı ve rüzgar direncine göre maruz kalacağı kuvvetler hesaplanarak en ideal dişli seçilmiştir mühendisler tarafından.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ts3454

    arkadaşlar bişey sormak istiyorum bende renault 19 1.4 motor lpg li bi aracım var 5. vites 3000 devirdeki hızını arttırmak için ne gibi bi çalışma yapabilirim normal şartlarda 95 yapıyor ama 3000 devirde biraz daha fazla sürat yapmak istiyorum yakıt açısından ekonomik olması için bilgilerinizi paylaşabilirmisiniz.


    Bu tip taleplerde genellikle son dişli değiştirilir. Daha uzun bir son dişli ile son sürat artar, birim devirde araç hızı artar, birim hızda motor devri düşer ama ivmelenme de orjinal kısa dişliye nispeten azalır.

    Araç için özel tasarlanmış daha uzun bir son dişli piyasada bulunamıyorsa genellikle aynı marka ve/veya aynı şanzıman grubundan bir dişli uydurulur.
  • çok güzel

    Teşekkürler
  • cevaplar için teşekkür ederim benim için son sürat önemli değil zaten düz yolda basıyorum lpg de 160 ı buluyor benim amacım dediğim gibi 3000 devirde 95 yerine mesela 110 gitmesi bu durumda ben atıyorum 2500 devirde 90 la gidebileyim buda yakıtta ekoni sağlayacağını düşünüyorum doğrumudur ben ozaman son dişliyi daha büyük bir dişli ile değişirsem istediğimi elde etmiş olurum yanlış anlamadıysam değilmi tekrara teşekkür ederim cevaplar için.
  • Merhaba Osman Bahadır Bey,

    İlk sayfada dişli oranları/hız ile ilgili vermiş olduğunuz hesaplamaları kolayca ve otomatik olarak yapan bir Excel dosyası hazırladım.

    İlgilenen arkadaşlar aşağıdaki linke tıklayıp bilgisayarlarına indirebilirler.

    http://r apidshare.com/files/369134984/Di__li_Vites_Oranlarae__Hesaplama.xls.html

    Link kullanılırken r apidshare yazısındaki boşluğun silinmesi gerekiyor.

    Saygılarımla,
  • Eskiden bu tür hesaplamaları kafadan hesaplıyordum şimdi unuttum



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi KRHTH -- 28 Mart 2010; 15:52:42 >
  • selam ahali, birşey sormak istiyorum ve gerçekten bunun cevabına ihtiyacım var..

    arabanın ön kısmından gelen takur tukur seslerden sonra sanayiye götürdüm ve şanzıman dişlilerinden birinin dişi kırılmış. bunu değiştirdikten sonra arabada ilginç bir olay meydana geldi. vites 5'te önceden 3000 devirde 120km/s hızla gidebilen aracım, şuan vites 5'te 3000 devirde 90km/s hızda gidiyor :S:S sanki 5nci vites 4ncü vitesin yerini almış gibi... ve bu durum diğer viteslerde de mevcut.. 2'deyken 1 gibi , 3teyken 2 gibi , 4teyken 3 gibi ...

    araba 2nci el olduğu için bu konuda okuduğum kadarıyla çarklar değiştirilebiliyormuş... öncekiler orjinal değil miydi yoksa sorusu aklıma geldi. fakat sanırım albea 1.6 -2006 dynamic'e sahip bir başka otomobil de eski değerlere daha uygundur. sizin de fikirlerinizi almak isterim.

    merkeze uzak bir yerde yaşadığım için de , tekrar ustaya anında götüremiyorum. tecübesi olan arkadaşlardan rica ediyorum.
    bu konuda bana yardımcı olabilecek birileri var mı lütfen? teşekkürler.




  • 
Sayfa: önceki 56789
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.