Şimdi Ara

ŞANZIMAN DİŞLİ ORANLARI NASIL OKUNMALI?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
176
Cevap
18
Favori
51.582
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
7 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Herkesin aklına takılan, testlerde karşılaştığı fakat bir anlam veremediği dişli oranlarını ne işe yaradığı ve nasıl hesaplanması gerektiğini dilim döndüğünce anlatmaya çalışacağım.

    Örnek olarak focus I 1.6 nın vites oranlarını alalım.

    1-3.58,
    2-1.93,
    3-1.32,
    4-0.95,
    5-0.76,

    geri-3.62

    son dişli oranı 4.06

    Bu oranları az sonra yazacağımız formülde kullanacağız.

    Aracın hızını hesaplarken temelde hesaplanması gereken iki önemli nokta var. Bunlardan biri tekerlek yuvarlanma dairesi, diğeri tekerleğe aktarılan devir.

    Örnek olarak 195/60/15 ölçüsünde lastiklerimiz olduğunu varsayalım.

    Tekerlek yuvarlanma dairesi = [(inch türünden jant çapı*25,4)+(lastik genişliği*yanak yüksekliği*2)]*Pi sayısı

    Tekerlek yuvarlanma dairesi = [(15*25,4)+(195*0,60*2)]*3,14=1931mm=1,931mt

    Tekerleğin yuvarlanma dairesini bulduk. Şimdi gelelim Tekerleğe aktarılan deviri hesaplamaya.

    Tekerleğe aktarılan devir = (Motor devri(rpm)/son dişli oranı/hangi vitesdeysek o dişlinin oranı/1000)

    Bu iki formülü kullanarak da aracın hızını bulabiliriz;

    Hız = Tekerlek yuvarlanma dairesi x tekerleğe aktarılan devir x 60

    Hız = 1,931mt x (motor devri/son dişli oranı/vitesin dişli oranı/1000) x 60

    Örneğin aracımızda her viteste redline'da ulaşılacak maksimum hızı hesaplayalım;

    (redline'ı 6000 devir/dakika alıyorum. Aracın göstergesinde kırmızı bölge yok. Fakat en son 7000 devir gösterilmiş.)

    1. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/3.58/1000) x 60 = 47.82 km/h

    2. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/1.93/1000) x 60 = 88.71 km/h

    3. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/1.32/1000) x 60 =129.71 km/h

    4. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/0.95/1000) x 60 =180.23 km/h

    5. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/0.76/1000) x 60 =225.29 km/h

    geri vites >> 1.931 x (6000/4.06/3.62/1000) x 60 = 47.30 km/h



    Gördüğünüz gibi elimizde aracın dişli oranları ve lastik ebadları olduğu sürece aracın istediğimiz devirde hızını hesaplayabiliriz.

    Bu formülleri kullanarak, aracımızın farklı ebatlardaki lastiklerle hızının ne kadar değişeceğini de hesaplayabiliriz.

    Ben hesap kitap anlamam derseniz de size bir adres vereyim ;
    http://www.fatboyraceworks.com/gears/
    Ama km değil de mil kullanılmış sitede...

    Bir teşekkür kafi gelir...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 28 Nisan 2010; 9:44:42 >







  • quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K

    Bir teşekkür kafi gelir...



    Harika paylaşım.

    Teşekkürler
  • güzel paylaşım

    tesekkürler

    bizim köyde tarlada kullanılmak için alınan sümbüllerde devir göstergesi yok bazen onları kullandıgımda zorlanıyorum bi arada sümbülünkini hesapliyim
  • Yine yararlı ve bilgilendirici bir konu sayın O.B.K çok teşekkürler.
  • Forumda insanlık halen ölmemiş

    Eline sağlık.
  • Tebrikler çok faydali bi paylaşım.
  • Rica ederim arkadaşlar. Okuma zahmetinizden dolayı ben teşekkür ederim.

    quote:

    Orjinalden alıntı: attractivegipsy

    Forumda insanlık halen ölmemiş

    Eline sağlık.



    İnsanlar kıymet gördükçe insanlık da ölmez. Ne zaman forumda insana yakışmayan hareketler/tavırlar prim görüyorsa, fuzuli, fanatik tartışmalara giriliyorsa, o dönemlerde insanlık ölmüş görünüyor forumda. Ama inanıyorum ki, forumu takip ettikçe, zaman zaman bu duruma içi burkulsa da, yinede forumu terketmeyen "insan" kardeşlerimiz hep var aramızda.

    Az uğruyorum. Ama öz uğramaya çalışıyorum... Selamlar, saygılar...




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Eline emeğine sağlık O.B.K hocam. Bu kaç oldu, güzel bilgiler aktarıyorsunuz bize. Foruma az gelin, ama boş gelmeyin.
  • lastik ebatlarını bir boy büyük taktırmak 55 ise 60 gibi kalkışlarda aracı yavaşlatır ama uzun yolda aracın şanzımanını rahatlatır deniyor ve yakıtıda azaltırmış ..araç yerden bir miktar yükseliyor yol tutuş azalır belki ama zaten süratlide araç kullanan kişiler değiliz

    varmı böyle bir durum bilgilendirirseniz sevinirim
  • hocam teşekkürler
  • çok güzel paylaşım O.B.K hocam,teşekkürler
  • bilgiler için bir değil bir kaç teşekkür.
  • PAYLAŞIM İÇİN TEŞEKKÜRLER...
    İLGİLENİRSEN BİR SORUM OLACAK. VEYA CEVAPLAYABİLECEK ARKADAŞLAR İÇİN...
    FOCUS 1 İN FAB VERİSİ MAX HIZI 185 KM DİR. YANİ ÖLÇÜP BİÇİP HESAPLAYIP BU ARACIN MAX HIZI 185 KM DEMİŞLER...
    MOTOR GÜCÜ İSE 6000 D/D 100 BG OLARAK BELİRTİLMİŞ...
    BUNUNLA BİRLİKTE MOTORU YÜKSEK DEVİRLERDEN KORUMAK İÇİN 6800 D DE ELEKTRONİK DEVİR KESİCİ DEVREYE GİRİYOR...
    ÖRNEĞİN 4. VİTESTE 6500 D DE BİLE 195 KM Yİ GÖRMEK RAHATLIKLA MÜMKÜNKEN,

    SORUM ŞU:
    NEDEN MAX HIZ 185 KM?

    quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K

    Örnek olarak focus I 1.6 nın vites oranlarını alalım.

    Örneğin aracımızda her viteste redline'da ulaşılacak maksimum hızı hesaplayalım;

    (redline'ı 6000 devir/dakika alıyorum. Aracın göstergesinde kırmızı bölge yok. Fakat en son 7000 devir gösterilmiş.)

    1. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/3.58/1000) x 60 = 47.82 km/h

    2. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/1.93/1000) x 60 = 88.71 km/h

    3. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/1.32/1000) x 60 =129.71 km/h

    4. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/0.95/1000) x 60 =180.23 km/h

    5. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/0.76/1000) x 60 =225.29 km/h

    geri vites >> 1.931 x (6000/4.06/3.62/1000) x 60 = 47.30 km/h

    Gördüğünüz gibi elimizde aracın dişli oranları ve lastik ebadları olduğu sürece aracın istediğimiz devirde hızını hesaplayabiliriz.





  • OBK hocam gerçekten yine çok güzel bi konuyla karşımızdasınız da size bir sorum olacak.Bildiğiniz gibi modifiyeli araçların bazılarında kısaltılmış şanzıman oranları denilen birşey var.Hızlanma düzelsin 0-100 biraz daha aşağı çekilsin diye.Peki bu şanzıman oranlarını kısaltmak için oranları nasıl yapılması gerekiyor?Örneğin;3,56 oranı 3,46 mı 3,66 mı yapmak gerekir?Bu soru 3-4 yıldır kafamda,soabileceğim kimseyi bulamadım şimdiye kadar.Umarım yardımcı olursunuz
  • siteye göre bizim vectra

    1.vites--49.37 km/h
    2.vites--86.04 km/h
    3.vites--130.59 km/h
    4.vites--164.41 km/h
    5.vites--206.89 km/h
  • Çok teşekkürler.. Elinize sağlık.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: roverci

    PAYLAŞIM İÇİN TEŞEKKÜRLER...
    İLGİLENİRSEN BİR SORUM OLACAK. VEYA CEVAPLAYABİLECEK ARKADAŞLAR İÇİN...
    FOCUS 1 İN FAB VERİSİ MAX HIZI 185 KM DİR. YANİ ÖLÇÜP BİÇİP HESAPLAYIP BU ARACIN MAX HIZI 185 KM DEMİŞLER...
    MOTOR GÜCÜ İSE 6000 D/D 100 BG OLARAK BELİRTİLMİŞ...
    BUNUNLA BİRLİKTE MOTORU YÜKSEK DEVİRLERDEN KORUMAK İÇİN 6800 D DE ELEKTRONİK DEVİR KESİCİ DEVREYE GİRİYOR...
    ÖRNEĞİN 4. VİTESTE 6500 D DE BİLE 195 KM Yİ GÖRMEK RAHATLIKLA MÜMKÜNKEN,

    SORUM ŞU:
    NEDEN MAX HIZ 185 KM?




    Hocam günümüz araçlarında genelde dişli oranları ekonomi amaçlı uzun tasarlanıyor. Yani yasal sınırlar içerisindeki normal süratlerde motor devrinin düşük olması için oranlar uzun. İşte bu uzun oranlar ve zayıf motorlar yüzünden genelde bu araçlar düz yolda son viteslerinde son devirlere ulaşamıyorlar.

    Sanırım üretici düz yolda son viteste ulaşılabilecek hızı belirtmiş. Ayrıca aracın yol stabilitesi de bu hızdan sonra emniyet sağlamıyor olabilir. Ama bu konumuzun dışında tabi.

    Yani bu araç yokuş aşağı son devrine ulaşırsa yine son hızına da ulaşır. Ancak düz yolda tahminim üreticcininde belirttiği hıza ve son viteste o hıza denk gelen motor devrine ancak ulaşır.

    Kolay gelsin...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Screamer

    OBK hocam gerçekten yine çok güzel bi konuyla karşımızdasınız da size bir sorum olacak.Bildiğiniz gibi modifiyeli araçların bazılarında kısaltılmış şanzıman oranları denilen birşey var.Hızlanma düzelsin 0-100 biraz daha aşağı çekilsin diye.Peki bu şanzıman oranlarını kısaltmak için oranları nasıl yapılması gerekiyor?Örneğin;3,56 oranı 3,46 mı 3,66 mı yapmak gerekir?Bu soru 3-4 yıldır kafamda,soabileceğim kimseyi bulamadım şimdiye kadar.Umarım yardımcı olursunuz


    Genelde tek tek vites oranlarıyla oynamak yerine son dişli oranı değiştirilir. Mesela 4.06 lık son dişli oranını 4.5 yapabilirsiniz. Ve aracın ivmelenmesi arttırılır. Ancak bu yöntemle son hız azalır.

    Hedeflenen ivmelenme değil de son hız ise o zaman da 4.06 lık oran, 3.8 e düşürülebilir. O zaman da ivmelenme daha da zor olur. Ancak son hız artar.

    Tek tek dişli oranlarıyla da oynamak mümkün ancak genelde yapılan bu değil. Çünkü daha zahmetli ve zor. Dişli oranları da aynı yolla değitirilir. Yani oran büyürse ivmelenme artar, son hız düşer. Mesela 1. viteste ivmelenmeyi arttırmak için 3.58 lik oran 4.00 yapılabilir. Ancak diğer vitesler de buna göre düzenlenmelidir.



    Kolay gelsin...




  • bilgiler için çok teşekkürler.
    bu arada lfs diye bir simülasyon oyunu var.150mb boyutunda.burada aracı seçip şanzuman oranlarıyla istediğiniz şekilde oynayabiliyorsunuz.kendi aracınızın vites oranlarını bularak bu değerleri girin.bu sayede aracın hangi viteste hangi hızda gidebileceğini görebilirsiniz.bir de vitesi manuele alırsanız tam gerçek oluyor.
     ŞANZIMAN DİŞLİ ORANLARI NASIL OKUNMALI?




  • Paylaşım için teşekkürler
  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.