Şimdi Ara

ŞANZIMAN DİŞLİ ORANLARI NASIL OKUNMALI? (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
4 Misafir - 4 Masaüstü
5 sn
176
Cevap
18
Favori
51.582
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
7 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: roverci

    PAYLAŞIM İÇİN TEŞEKKÜRLER...
    İLGİLENİRSEN BİR SORUM OLACAK. VEYA CEVAPLAYABİLECEK ARKADAŞLAR İÇİN...
    FOCUS 1 İN FAB VERİSİ MAX HIZI 185 KM DİR. YANİ ÖLÇÜP BİÇİP HESAPLAYIP BU ARACIN MAX HIZI 185 KM DEMİŞLER...
    MOTOR GÜCÜ İSE 6000 D/D 100 BG OLARAK BELİRTİLMİŞ...
    BUNUNLA BİRLİKTE MOTORU YÜKSEK DEVİRLERDEN KORUMAK İÇİN 6800 D DE ELEKTRONİK DEVİR KESİCİ DEVREYE GİRİYOR...
    ÖRNEĞİN 4. VİTESTE 6500 D DE BİLE 195 KM Yİ GÖRMEK RAHATLIKLA MÜMKÜNKEN,

    SORUM ŞU:
    NEDEN MAX HIZ 185 KM?

    quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K

    Örnek olarak focus I 1.6 nın vites oranlarını alalım.

    Örneğin aracımızda her viteste redline'da ulaşılacak maksimum hızı hesaplayalım;

    (redline'ı 6000 devir/dakika alıyorum. Aracın göstergesinde kırmızı bölge yok. Fakat en son 7000 devir gösterilmiş.)

    1. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/3.58/1000) x 60 = 47.82 km/h

    2. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/1.93/1000) x 60 = 88.71 km/h

    3. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/1.32/1000) x 60 =129.71 km/h

    4. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/0.95/1000) x 60 =180.23 km/h

    5. viteste >> 1.931 x (6000/4.06/0.76/1000) x 60 =225.29 km/h

    geri vites >> 1.931 x (6000/4.06/3.62/1000) x 60 = 47.30 km/h

    Gördüğünüz gibi elimizde aracın dişli oranları ve lastik ebadları olduğu sürece aracın istediğimiz devirde hızını hesaplayabiliriz.




    Çünkü o aracı test edenler genellikle aracı belli bir devir limitinde kullanıyorlar. Yani sizin bizim gibi 6000-7000 d/d de kullanmıyorlar o testlerde.
    Vites değiştirmenin ideal devrinden yola çıkıyorlar bu tür hesaplamada.
    Kısacası, gazı köklemeyip, ortalıyorlar.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: roverci

    PAYLAŞIM İÇİN TEŞEKKÜRLER...
    İLGİLENİRSEN BİR SORUM OLACAK. VEYA CEVAPLAYABİLECEK ARKADAŞLAR İÇİN...
    FOCUS 1 İN FAB VERİSİ MAX HIZI 185 KM DİR. YANİ ÖLÇÜP BİÇİP HESAPLAYIP BU ARACIN MAX HIZI 185 KM DEMİŞLER...
    MOTOR GÜCÜ İSE 6000 D/D 100 BG OLARAK BELİRTİLMİŞ...
    BUNUNLA BİRLİKTE MOTORU YÜKSEK DEVİRLERDEN KORUMAK İÇİN 6800 D DE ELEKTRONİK DEVİR KESİCİ DEVREYE GİRİYOR...
    ÖRNEĞİN 4. VİTESTE 6500 D DE BİLE 195 KM Yİ GÖRMEK RAHATLIKLA MÜMKÜNKEN,

    SORUM ŞU:
    NEDEN MAX HIZ 185 KM?




    nasıl dik bir yokuşu tırmanmaya çalışırken arac belirli bir hızın üstüne ne yaparsa yapsın çıkamıyor ise (çünkü motorun ilgili devirde ürettiği tork , daha fazla devir çevirmek için kifayetsiz kalıyor, ), 4. viteste (eğer maksimum hızı 185 verilmiş ise) de hiç bir zaman 185 km nin üstüne çıkabilmek için gerekli kuvveti üretemiyor.




  • öncelikle çok teşekkür ediyorum güzel kaliteli bir paylaşım olmuş. bende bir kaç bilgi eklemek istiyorum bazı arkadaşlarımızın şu araba şu hızı yapması gerekiyor diye açıklamaları var..
    arkadaşlar bu hesaplamalar tamamen gerçektir fakat teoride geçerlidir yani aracın aerodinamik yapısı kilometrede yaşanan sapmalar motor sağlığı yol durumu rüzgar durumu herşey son hızda etkilidir.
    yani normalde 200 km hız yapabilcek bir araca fabrika verisi 180 km max hız değeri verilmişse bu tamamen günlük şartlarda yapılabilecek gerçek hızlardır.oncelikle şunu bilmek gerekirki çoğu aracın kilometre göstergesinde yüksek hızlarda ciddi sapmalar vardır o yuzden gördüğümüz değerlere değil gerçek hesaplanan değerlere bakmak lazım.mesela fabrika verisi hesaplanırken şöför+ 1 yolcu 20 kg. ağırlık deponun % 80 i dolu düz rüzgarsız eğimsiz bir yolda yapabileceği maximum hızdır.ve bu hız ölçümü özel bir alet ile ölçülür.

    bu arada son olarak aracın son hızını hesaplamada size daha kolay bir yöntem soyleyim. aracımız ile yola çıkalım ve son vitese atalım.
    örnek olarak 5 .vitese attık ve aracın devrini tam 1000d/d e getirdik o an kilometre göstergesine bakın diyelimki 36 kilometre hız yapıyorsunuz bu hızı aracınızın kırmızı çizgiye gelmeden çevirebilceği devir ile çarpın.diyelim 6000 devir çeviriyor 36*6=216 yani bu araç son viteste max 216 km hız yapar.

    ama dediğim gibi bu tamamen teoridir aracın genel yapısı o anki hava ve yol şartları herşey etkilidir.




  • öncelikle bu konu için çok teşekkür ederim.

    ayrıca bir otomobilin hızı arttıkça yerle olan sürtünmesi azalır hava ile olan direnci ise müthiş artar. hatta şöyle ki otomobillerin aerodinamik yapıları sebebiyle yüksek hızlarda otomobil hafiflemişcesine yerle arasında oluşan sürtünme kuvvetini azaltır çünkü aracı hafif de olsa kaldırır yerden altından geçen hava. bunun size sayılarla açıklamalarını da vermek isterdimancak kitabım istanbulda yurtta kaldığı için sayıları veremiyorum.

    bu arada çokça yapılan bir hatayı da yeri gelmişken söylemek isterim spoiler aracın son süratini düşürür yükseltmez spoiler arkadaki hava akışını bozduğundan takılmaz sürat denemesi yapan araçlarda.
  • Altunpul ve Patch isimli forumdaşlarım;

    Başlığa katkılarınız için teşekkür ederim.

    Bu başlıkta aracın belli bir viteste, belli bir devirde hızını hesaplamayı anlatmaya çalıştım. Yoksa amaç aracın son hızını hesaplamak değildi. Zaten son hız masa başında hesaplanamaz. Yol şartları ve sürtünme ancak testle net olarak görülür. Verdiğim formüllerde eğer araç belirtilen devire ulaşabilirse hesaplanan hıza da ulaşır.

    Kolay gelsin...
  • evet son sürati etkileyen pek çok etken var tabi ben sadece bişiler eklemek istedim insanları aydınlatmak için
  • hepinize teşekkürler
  • emeğine sağlık O.B.K
  • teşekkürler güzel konu olmuş
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    emeğine sağlık O.B.K



    quote:

    Orjinalden alıntı: Ugur851

    teşekkürler güzel konu olmuş


    Ben teşekkür ederim zahmet edip okuduğunuz ve kafa yorduğunuz için.

    Zamanında bu formülleri çıkarmak için çok uğraşırdım. Şimdi ihtiyacı olanlar için forumda hazır bulunsun dedim. Umarım faydalanılır.
  • Çok güzel bir konu olmuş.
    Öncelikle teşekkür ediyorum.

    Bende kendi aracım için bir sürü hesaplama yaptım.
    Şunu merak ettim.
    Bu hesaplamalar aracın belirlenen devir ve viteste lastik çapı ile birlikte tam olması gereken hızını ortaya koyuyor değil mi?
    Yani bu hesaplamalar ile aracımızdaki kadran hataları hakkında fikir sahibi olabilir miyiz?

    Mesela ben kendi aracımda 5. vites tam 5000 devirde 180-185 gibi bir süratte ilerliyorum. Ancak buradaki hesaplamamda 177km/h olması gerektiği çıkıyor. Bu aradaki fark benim kadranımdaki hata mıdır?
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
  • Güzel konu, açıklayıcı bilgiler için teşekkürler
  • quote:

    Orjinalden alıntı: supremum

    Çok güzel bir konu olmuş.
    Öncelikle teşekkür ediyorum.

    Bende kendi aracım için bir sürü hesaplama yaptım.
    Şunu merak ettim.
    Bu hesaplamalar aracın belirlenen devir ve viteste lastik çapı ile birlikte tam olması gereken hızını ortaya koyuyor değil mi?
    Yani bu hesaplamalar ile aracımızdaki kadran hataları hakkında fikir sahibi olabilir miyiz?

    Mesela ben kendi aracımda 5. vites tam 5000 devirde 180-185 gibi bir süratte ilerliyorum. Ancak buradaki hesaplamamda 177km/h olması gerektiği çıkıyor. Bu aradaki fark benim kadranımdaki hata mıdır?


    Konuyu çok güzel uygulamışsınız. Formülü yazarken amacım kadran hatalarını tespit etmek değildi. Ama formülün birçok uygulamasından biri olarak bu da güzel bir tespit olmuş. Sizi tebrik ederim.

    Evet hesapladığınız hız ile kadrandaki hız arasındaki fark kadran hatasıdır.

    Kolay gelsin...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: sight

    Güzel konu, açıklayıcı bilgiler için teşekkürler


    Rica ederim.

    Okuyup kafa yorduğunuz için ben teşekkür ederim.
  • paylasımlar superdi tesekkur ederiz
  • bu güzel bilgilendirici paylaşım için sonsuz teşekkürler elinize emeğinize sağlık.
  • Güzel paylaşım gerçekten emeğine sağlık
  • quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K

    Evet hesapladığınız hız ile kadrandaki hız arasındaki fark kadran hatasıdır.



    Bu şanzıman oranları benim de merakımı celbeden ama üşengeçlikten oturup araştırmadığım bir konuydu. Hazır bilgi de pek tatlı oluyor , teşekkürler.

    Kadran hatası demişken kafamdaki bir başka soruyu sorayım;

    Araçtan araca değişiyordur belki ama genel olarak güncel modellerde kadrana yazılan değerin ölçümü nasıl yapılıyor? Sizin yukarıdaki formüllerle, ölçülen motor devri (ki bunun sapmasız ölçüldüğünü varsayıyorum) ve mevcut şanzıman oranı kullanılarak mı hesaplanıyor yoksa bir şekilde tekerin gerçek devri tespit edilip teker çevresi ile çarpılarak mı çıkıyor? Gerçi birincisi doğruysa kadran hatası diye bir şeyin olmaması lazım herhalde.




  • Sonradan aklıma gelen bir şey;

    Zaman zaman hangi devirde vites yükseltmek gerektiği konusunda tartışmalar yaşıyoruz. Genel görüş, özellikle de dizel araçlarda ekonomik sürüş için yüksek vitese geçince maksimum torkun altına inmeyecek şekilde değiştirmek yönünde oluyor. Yani bu devri de 2000 rpm kabul edersek bu şanzıman oranlarından vites yükseltme devirlerini de tespit edebiliyoruz. Örnek, ilk mesajda verilen Focus I değerlerine göre şanzıman oranları 3.viteste 1.32, 4.viteste 0.95. Bu Focus'ta hız sabit kalacak şekilde vitesi 3'den 4'e attığımız zaman devirdeki düşüş, şanzıman oranlardaki düşüşe paralel yani %28 gibi olacaktır. Bu durumda 4.vitese geçince 2000 rpm.de kalmak istiyorsak 2800 rpm.de vites yükseltmeliyiz. Aynı işlemi 4'ten 5'e atma durumu için hesaplayınca da 2500 rpm değerini buluyoruz. Tabi araç vites değişimi sırasında biraz hız kaybedebileceği için bu değerleri yol durumuna göre biraz yüksek tutmakta (2800 yerine 2900-3000 gibi) fayda var. Neticede şanzıman oranları arasındaki değişim devirdeki değişimi de -teorik olarak- birebir karşılıyor.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: oflazca
    Kadran hatası demişken kafamdaki bir başka soruyu sorayım;

    Araçtan araca değişiyordur belki ama genel olarak güncel modellerde kadrana yazılan değerin ölçümü nasıl yapılıyor? Sizin yukarıdaki formüllerle, ölçülen motor devri (ki bunun sapmasız ölçüldüğünü varsayıyorum) ve mevcut şanzıman oranı kullanılarak mı hesaplanıyor yoksa bir şekilde tekerin gerçek devri tespit edilip teker çevresi ile çarpılarak mı çıkıyor? Gerçi birincisi doğruysa kadran hatası diye bir şeyin olmaması lazım herhalde.


    Araçtan araca değişmekle birlikte birçok araçta rotasyonel hız şanzımandan ölçülür. Şanzıman çıkış şaftına bağlı bir vehicle speed sensor(araç hız sensörü) veya drive cable(türkçesini bilmiyorum) vardır. Hatalar sistemin hata payı içermesinden de kaynaklanır. Ancak bilinçli olarak da üretici tarafından göstergede hız yükseldikçe artan oranlarda sapmalar oluşturulur. Böylece hız doğru ölçülse de göstergede daha fazla gösterilir.




  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.