Şimdi Ara

ŞANZIMAN DİŞLİ ORANLARI NASIL OKUNMALI? (4. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
5 Misafir - 5 Masaüstü
5 sn
176
Cevap
18
Favori
51.582
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
7 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Bnm aracımda 230 gibi bir hızda kesiciye giriyor araç motor çeviriyor vites kısıtlıyor gibi geliyor.

    Dahabüyük çaplı jant lastik taksak bunun çözümü olurmu acaba?
  • evet daha hızlı gidebilirsiniz ama araç hız göstergeniz eski jantınızda ne yazıyorsa aynısını gösterecektir.Ancak gerçek hızınız teket çaplarının toplam uzunluğu artışı yüzdesi kadar artacaktır.


    quote:

    Orjinalden alıntı: Rockford Fosgate

    Bnm aracımda 230 gibi bir hızda kesiciye giriyor araç motor çeviriyor vites kısıtlıyor gibi geliyor.

    Dahabüyük çaplı jant lastik taksak bunun çözümü olurmu acaba?
  • Hmm yani çokta değişen birşey olmayacak.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Rockford Fosgate

    Bnm aracımda 230 gibi bir hızda kesiciye giriyor araç motor çeviriyor vites kısıtlıyor gibi geliyor.

    Dahabüyük çaplı jant lastik taksak bunun çözümü olurmu acaba?


    Amaç limitörden kaynaklı hız limitini aşmak ise, gerçek hızınızı lastik ölçülerini değiştirerek artırabilirsiniz.

    Ancak vezir hocamın da belirttiği gibi, göstergede eski hızı görürsünüz. Yeni durumda göstergede eski durumla aynı hızı görürken gerçekte daha hızlı yol alırsınız.
  • Öncelikle uğraşıp böyle bir yazı hazırladığı için O.B.K'ye çok teşekkür diyorum.

    Bugün aracımı servise bırakmıştım, alıp eve dönerken bu konu aklıma geldi ve buradaki bilgilerden yola çıkıp gösterge hatasını bulabileceğimi düşündüm. Yol müsait olmadığı için yüksek hızlarda deneme fırsatım olmadı fakat 5. viteste ve 2. viteste ayrı ayrı iki deneme yaptım.

    5. viteste tam 2000 devir çevirirken hızım 89 km/s gösteriyordu. Analog olduğu için tam anlaşılamıyor ama tarif getmek gerekirse ibrenin bir bölümü 90 sayısına temas ediyordu fakat tam üzerine oturmamıştı.

    Aynı şekilde 2. viteste 3000 devirde yaptığım denemede de göz kararı 48 km/s olduğuna kanaat getirdiğim bir hız gösteriyordu ibre.

    Az önce eve geldim ve anlatılanlara göre hesap yapınca 5. vites 2000 devirde 89,16 km/s, 2. vites 3000 devirde ise 47,20 km/s buldum. Şaşırdım gerçekten... Şimdi aracım herçekten hatasıza yakın mı ölçüm yapıyor yoksa devir göstergesi de beni yanıltıyor olabilir mi? Yani devir göstergesinde de dikkate alınacak boyutta bir sapma olma ihtimali var mıdır?

    Araç verilerim şunlar:

    1. vites: 3,46
    2. vites: 1,87
    3. vites: 1,16
    4. vites: 0,82
    5. vites: 0,66

    Son dişli: 4,18
    Lastikler: 205/60/16



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vozer -- 7 Ocak 2009; 17:31:16 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: vozer

    Öncelikle uğraşıp böyle bir yazı hazırladığı için O.B.K'ye çok teşekkür diyorum.

    Bugün aracımı servise bırakmıştım, alıp eve dönerken bu konu aklıma geldi ve buradaki bilgilerden yola çıkıp gösterge hatasını bulabileceğimi düşündüm. Yol müsait olmadığı için yüksek hızlarda deneme fırsatım olmadı fakat 5. viteste ve 2. viteste ayrı ayrı iki deneme yaptım.

    5. viteste tam 2000 devir çevirirken hızım 89 km/s gösteriyordu. Analog olduğu için tam anlaşılamıyor ama tarif getmek gerekirse ibrenin bir bölümü 90 sayısına temas ediyordu fakat tam üzerine oturmamıştı.

    Aynı şekilde 2. viteste 3000 devirde yaptığım denemede de göz kararı 48 km/s olduğuna kanaat getirdiğim bir hız gösteriyordu ibre.

    Az önce eve geldim ve anlatılanlara göre hesap yapınca 5. vites 2000 devirde 89,16 km/s, 2. vites 3000 devirde ise 47,20 km/s buldum. Şaşırdım gerçekten... Şimdi aracım herçekten hatasıza yakın mı ölçüm yapıyor yoksa devir göstergesi de beni yanıltıyor olabilir mi? Yani devir göstergesinde de dikkate alınacak boyutta bir sapma olma ihtimali var mıdır?

    Araç verilerim şunlar:

    1. vites: 3,46
    2. vites: 1,87
    3. vites: 1,16
    4. vites: 0,82
    5. vites: 0,66

    Son dişli: 4,18
    Lastikler: 205/60/16


    Öncelikle uğraştığınız, düşünceye ve bilime vakit ayırdığınız için ben teşekkür ederim.

    Kadran hataları yüksek hızlarda belirginleşir. Düşük hızlarda genelde gerçeğe oldukça yakın ölçüm yaparlar. Bu sebeptendir ki düşük hızlarda haptığınız ölçümler gerçeğe yakın çıkmış.

    Yüksek hızlarda sapma biraz daha artabilir.

    Kolay gelsin...




  • Teşekkür ederim cevabınız için. Artık şehir dışına çıktığım bir gün 5. vites 3000 devirdeki gösterge hatasını tespit etmeye çalışırım. Orada da hatasıza yakın ya da kabul edilebilir bir oranda hata çıkarsa ne mutlu bana, zaten hız yapmayı sevmiyorum 130 km/s civarına kadar fazla sapıtmadan gösteriyorsa geri kalan hızlardaki hata oranı pek etkilemez beni. Özellikle 90 - 120 km/s aralığında tam göstersin yeter.
  • arkadaslar bnm arabanın el kitabına bktım 1,2,3,4,5 ve geri vitesın oranları var son dişli oranı yazmıyor nasıl bulacaz.?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: halit4121

    arkadaslar bnm arabanın el kitabına bktım 1,2,3,4,5 ve geri vitesın oranları var son dişli oranı yazmıyor nasıl bulacaz.?


    Google'da aratırsanız mutlaka bulursunuz diye düşünüyorum. Neydi marka ve modeli?
  • Sevgili O.B.K. bu güzel konu için arkadaşlarım gibi bende sana teşekkür ederim.
    Ancak, yüksek hızlardaki farkları sadece kadran hatası olarak değerlendirmeni eksik buluyorum. Tabiki kadran hatası da vardır ancak lastik direncini ve rüzgar direncini belirtmemişsin. Araç yüksek hızlarda büyük bir hava sürtünmesine tabi olur. Araç havayı yararak ilerler. Aynen bir insanın suyun altında yüzmesi gibi. Hızlı yüzemk nekadar zorlar bilirsiniz.

    Dolayısıyla hava direncini yenmek içinde aynı hızdayken motor devri artar ki güç artsın. Dişli oranları ile olması gereken hız farkı bundandır.

    Araç tasarımında en önemli konulardan biri hava sürtünme katsayısı ve ön yüzey alanıdır. Çünkü hava hızı düşüren en büyük etmendir. Spor arabaların önlerine dikkat edin!

    Burada sayısal formülasyona girmeden verimli yakıt kullanımı için şunu söyleyeyim.

    Aracınızı son viteste öyle bir devirde kullanınki hem max tork devrine yakın olsun hemde araca etkiyen sürtünme kuvvetlerinin çok düştüğü noktaya yakın olsun.

    Bu araçtan araca değişir Hız olarak ortalama 65 - 70 km/saat hızlarındadır.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    Sevgili O.B.K. bu güzel konu için arkadaşlarım gibi bende sana teşekkür ederim.
    Ancak, yüksek hızlardaki farkları sadece kadran hatası olarak değerlendirmeni eksik buluyorum. Tabiki kadran hatası da vardır ancak lastik direncini ve rüzgar direncini belirtmemişsin. Araç yüksek hızlarda büyük bir hava sürtünmesine tabi olur. Araç havayı yararak ilerler. Aynen bir insanın suyun altında yüzmesi gibi. Hızlı yüzemk nekadar zorlar bilirsiniz.

    Dolayısıyla hava direncini yenmek içinde aynı hızdayken motor devri artar ki güç artsın. Dişli oranları ile olması gereken hız farkı bundandır.

    Araç tasarımında en önemli konulardan biri hava sürtünme katsayısı ve ön yüzey alanıdır. Çünkü hava hızı düşüren en büyük etmendir. Spor arabaların önlerine dikkat edin!

    Burada sayısal formülasyona girmeden verimli yakıt kullanımı için şunu söyleyeyim.

    Aracınızı son viteste öyle bir devirde kullanınki hem max tork devrine yakın olsun hemde araca etkiyen sürtünme kuvvetlerinin çok düştüğü noktaya yakın olsun.

    Bu araçtan araca değişir Hız olarak ortalama 65 - 70 km/saat hızlarındadır.


    Sürtünme katsayısını ve rüzgar direncini de kapsayan farklı bir başlıkta konuya değinmiştim;

    http://forum.donanimhaber.com/m_23609893/tm.htm

    Sürtünme tabi ki motorun devirlenmesini, hızlanmasını olumsuz yönde etkiler. Ancak rüzgar direnci istediği kadar artsın, debriyaj kaçırmadığı sürece, motor devri yine hız ile doğru orantılı olacaktır. Rüzgar artar ve araç yavaşlarsa motor devri de düşecektir. Yani sapmanın sebebi rüzgar direnci değildir.

    Kolay gelsin...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K


    quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    Sevgili O.B.K. bu güzel konu için arkadaşlarım gibi bende sana teşekkür ederim.
    Ancak, yüksek hızlardaki farkları sadece kadran hatası olarak değerlendirmeni eksik buluyorum. Tabiki kadran hatası da vardır ancak lastik direncini ve rüzgar direncini belirtmemişsin. Araç yüksek hızlarda büyük bir hava sürtünmesine tabi olur. Araç havayı yararak ilerler. Aynen bir insanın suyun altında yüzmesi gibi. Hızlı yüzemk nekadar zorlar bilirsiniz.

    Dolayısıyla hava direncini yenmek içinde aynı hızdayken motor devri artar ki güç artsın. Dişli oranları ile olması gereken hız farkı bundandır.

    Araç tasarımında en önemli konulardan biri hava sürtünme katsayısı ve ön yüzey alanıdır. Çünkü hava hızı düşüren en büyük etmendir. Spor arabaların önlerine dikkat edin!

    Burada sayısal formülasyona girmeden verimli yakıt kullanımı için şunu söyleyeyim.

    Aracınızı son viteste öyle bir devirde kullanınki hem max tork devrine yakın olsun hemde araca etkiyen sürtünme kuvvetlerinin çok düştüğü noktaya yakın olsun.

    Bu araçtan araca değişir Hız olarak ortalama 65 - 70 km/saat hızlarındadır.


    Sürtünme katsayısını ve rüzgar direncini de kapsayan farklı bir başlıkta konuya değinmiştim;

    http://forum.donanimhaber.com/m_23609893/tm.htm

    Sürtünme tabi ki motorun devirlenmesini, hızlanmasını olumsuz yönde etkiler. Ancak rüzgar direnci istediği kadar artsın, debriyaj kaçırmadığı sürece, motor devri yine hız ile doğru orantılı olacaktır. Rüzgar artar ve araç yavaşlarsa motor devri de düşecektir. Yani sapmanın sebebi rüzgar direnci değildir.

    Kolay gelsin...


    Sevgili O.B.K. verdiğin linkteki bilgileri internetten alıp kopyalamışsın. Yol yükü gücü = av + bv^2 + cv^3 formülü yuvarlatılmış çok eksik bir formüldür.

    internette araştırma yapmaya devam etmeni tavsiye ederim ancak aldığın yerlerin linklerini de ver lütfen.

    "Yani sapmanın sebebi rüzgar direnci değildir" demişsin. Ben tek sebebi rüzgar direnci demedim. Benim kalibreli dijital gösterge de demi sapma var ?

    Bak lastiğin basıncı dahi aracın gösterge hızını etkiler çünkü düşük basınçlı lastiğin yuvarlanma dairesi daha küçük olur ve lastik daha çok döner. Tork artar gerçek hız azalır, gösterge hızı aynı kalır.

    Şöyle toparlayayım yüksek hızlarda kadran farkını meydana getiren olaylar

    1- Kadran kalibrasyonunun bozuk olması

    2- Lastiğin doğru basınçta olmaması

    3- yol- rüzgar- aktarma organlarındaki kayıplar

    Devir ile hız benzer sebeplerden göstergede sapar




  • quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    Sevgili O.B.K. verdiğin linkteki bilgileri internetten alıp kopyalamışsın. Yol yükü gücü = av + bv^2 + cv^3 formülü yuvarlatılmış çok eksik bir formüldür.

    internette araştırma yapmaya devam etmeni tavsiye ederim ancak aldığın yerlerin linklerini de ver lütfen.



    Merhaba;

    Yukarıda ve diğer açtığım bilgilendirme amaçlı başlıklarda verdiğim formül ve formüller ODTÜ Makine lisans ve yükseklisans eğitimim ve tez çalışmalarım sırasında (tezim otomobil ile ilgili değildir) edindiğim bilgilere dayanır. Bir bilginin internette olması demek o bilginin tek kaynağının onu oraya koyan site olması demek değildir. Bu bilgiler ders kitaplarında okutulan, çoğu makine mühendisinin, fizikçinin bildiği bilgilerdir.

    Yazdıklarımda hata olabilir. Zira açtığım diğer başlıklarda da zaman zaman düzeltmeler yaptım. Aylarımı verdiğim tezimde bile hatalar vardı ki birkaç saatte yazılan bir başlıkta muhakkak hata olacaktır.

    Ben sizin tavsiyeniz olan, kaynağı belirsiz internet sitelerinde araştırma yapmayı bir kenara bırakıp, eski bilgilerimi tazeleme ve yeni bilgiler edinme amaçlı kütüphane ve bilimsel yayınlar araştırmalarıma devam edeceğim. Bilgimin eksik kaldığı konularda da gerekirse tevazu göstermeyi, eski hocalarıma danışmayı da bilirim. Zira hocalarımı da sık sık ziyaret ederim.

    Size de saygılar sunar kolaylıklar dilerim.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K


    quote:

    Orjinalden alıntı: orheen

    Sevgili O.B.K. verdiğin linkteki bilgileri internetten alıp kopyalamışsın. Yol yükü gücü = av + bv^2 + cv^3 formülü yuvarlatılmış çok eksik bir formüldür.

    internette araştırma yapmaya devam etmeni tavsiye ederim ancak aldığın yerlerin linklerini de ver lütfen.



    Merhaba;

    Yukarıda ve diğer açtığım bilgilendirme amaçlı başlıklarda verdiğim formül ve formüller ODTÜ Makine lisans ve yükseklisans eğitimim ve tez çalışmalarım sırasında (tezim otomobil ile ilgili değildir) edindiğim bilgilere dayanır. Bir bilginin internette olması demek o bilginin tek kaynağının onu oraya koyan site olması demek değildir. Bu bilgiler ders kitaplarında okutulan, çoğu makine mühendisinin, fizikçinin bildiği bilgilerdir.

    Yazdıklarımda hata olabilir. Zira açtığım diğer başlıklarda da zaman zaman düzeltmeler yaptım. Aylarımı verdiğim tezimde bile hatalar vardı ki birkaç saatte yazılan bir başlıkta muhakkak hata olacaktır.

    Ben sizin tavsiyeniz olan, kaynağı belirsiz internet sitelerinde araştırma yapmayı bir kenara bırakıp, eski bilgilerimi tazeleme ve yeni bilgiler edinme amaçlı kütüphane ve bilimsel yayınlar araştırmalarıma devam edeceğim. Bilgimin eksik kaldığı konularda da gerekirse tevazu göstermeyi, eski hocalarıma danışmayı da bilirim. Zira hocalarımı da sık sık ziyaret ederim.

    Size de saygılar sunar kolaylıklar dilerim.




    Saygıda kusur etmeyiz, yalnızca Yol yükü gücü = av + bv^2 + cv^3 formülünü irdelememenize şaşırdım. Yani hava sürtünmesi aracın ön izdüşüm alanından bağımsızmıdır?

    araçlardaki ortalama 0.3 hava sürtünme katsayısı aracın ön izdüşüm alanı ile çarpılıp fonksiyon daha sonra hızın karesi ile çarpılır.

    Ödtü mezunu yada öğrencisi olmanız güzel, benimde amacım eksiklikleri birlikte bulmak internette dolaşan bilgileri kontrol ederek koymanızı tavsiye ederim. Bu yukarıda söylediğimi de araştırın lütfen. Saygılar.




  • Sabit devirde rüzgar direnci ya da aracı dışarıdan zorlayan faktörler (bayır yukarı, yüklü araç, karşıdan gelen rüzgar vs.) manuel vitesli bir araçta sabit devirdeki hızı etkiliyor olsaydı 3.vites 4000 devirde ile rüzgara karşı sağlam bir bayır çıkan ben aynı bayırı inerken yine 3. viteste 4000 devirde 90km/h ile mi ineceğim?
    Böyle birşey mümkün değil.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: supremum

    Sabit devirde rüzgar direnci ya da aracı dışarıdan zorlayan faktörler (bayır yukarı, yüklü araç, karşıdan gelen rüzgar vs.) manuel vitesli bir araçta sabit devirdeki hızı etkiliyor olsaydı 3.vites 4000 devirde ile rüzgara karşı sağlam bir bayır çıkan ben aynı bayırı inerken yine 3. viteste 4000 devirde 90km/h ile mi ineceğim?
    Böyle birşey mümkün değil.


    Sayın yöneticim, sanırım demek istediğim anlaşılmadı.

    Devir ile hız tabiki orantılı ona itirazım yok olamazda. Anlatmaya çalıştığım yüksek hızlarda aracın hızı sabitken dijital devir göstergesinde bile belirgin oynamalar gerçekleştiriyor. Rüzgar arkamdayken aynı devirde az mi miktar daha hızlı gidebiliyorum.

    Bunun denemesini çok yaptım.

    Eğer iddia ettiğiniz gibi olsaydı kavrama verimi %100 olurdu. Motor gücü ile lastiklere gelen kuvvet birbirini yüksek hızlarda tutmuyor.

    otomatik viteslilerin aynı oranda şanzımana sahip düz viteslilere göre son hızının tutmaması bundandır.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: orheen
    Şöyle toparlayayım yüksek hızlarda kadran farkını meydana getiren olaylar

    1- Kadran kalibrasyonunun bozuk olması

    2- Lastiğin doğru basınçta olmaması

    3- yol- rüzgar- aktarma organlarındaki kayıplar

    Devir ile hız benzer sebeplerden göstergede sapar


    Konuyu toparlamak gerekirse;

    Yukarıda yuvarlanma dairesini fonksiyon içinde lastik basıncını da verdim. Yani fonksiyon yuvarlanma dairesindeki değişiklikleri de kapsıyor.

    Rüzgar direnci, aerodinamik yapı, etkilenen yüzey alanı ve sürtünme katsayısı gibi değişkenler aracın belirli bir hızda ilerlemesi için gerekli olan gücü değiştirir. Ancak motor belirli bir devirde dönüyorsa, eldeki sabit şanzıman oranları ile yukarıdaki formül ile hesapladığımız hız, debriyaj kaçağı olmadığı sürece değişmez. (lastik basıncı yuvarlanma dairesi içinde ele alınır.)

    Kolay gelsin...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 10 Ocak 2009; 0:36:27 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: orheen


    quote:

    Orjinalden alıntı: supremum

    Sabit devirde rüzgar direnci ya da aracı dışarıdan zorlayan faktörler (bayır yukarı, yüklü araç, karşıdan gelen rüzgar vs.) manuel vitesli bir araçta sabit devirdeki hızı etkiliyor olsaydı 3.vites 4000 devirde ile rüzgara karşı sağlam bir bayır çıkan ben aynı bayırı inerken yine 3. viteste 4000 devirde 90km/h ile mi ineceğim?
    Böyle birşey mümkün değil.


    Sayın yöneticim, sanırım demek istediğim anlaşılmadı.

    Devir ile hız tabiki orantılı ona itirazım yok olamazda. Anlatmaya çalıştığım yüksek hızlarda aracın hızı sabitken dijital devir göstergesinde bile belirgin oynamalar gerçekleştiriyor. Rüzgar arkamdayken aynı devirde az mi miktar daha hızlı gidebiliyorum.

    Bunun denemesini çok yaptım.

    Eğer iddia ettiğiniz gibi olsaydı kavrama verimi %100 olurdu. Motor gücü ile lastiklere gelen kuvvet birbirini yüksek hızlarda tutmuyor.

    otomatik viteslilerin aynı oranda şanzımana sahip düz viteslilere göre son hızının tutmaması bundandır.

    Yanlış anladıysam affola.
    Yüksek hızlarda çok fazla seyretmediğimden ciddi anlamda tecrübe etme gibi bir girişimde bulunmadım. Ancak hızın ortalama 80-120 olduğu zamanlarda
    uzun yollarda ciddi bayırlarda hiç bir zaman devir-hız uyumu arasında bir gariplik hissetmedim.
    Fırtınalı, özellikle viyadük geçişlerinde estiğinde aracı sallayan havalarda devir düşmeksizin hız düşümü gibi bir olay hatırlamıyorum.
    Lastiklerdeki iniklik, aşınma bile gerçek hız ile ibrede görülen hızı etkileyebilir ama sabit viteste devir hız ilişkisini (yüksek hızlar dahil) yine sabit biliyordum.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: orheen
    ...
    otomatik viteslilerin aynı oranda şanzımana sahip düz viteslilere göre son hızının tutmaması bundandır.


    Otomatik şanzımanlardaki sapmanın sebebi ise tork konvertöründen kaynaklanan güç kaybıdır. Debriyaj balatası gibi doğrudan temas eden iki metal olmadığı için kayıp yüksektir.
  • Yöneticim, Viteste hız devir sabittir ve orantılıdır ancak yukarıda belirttiğim sebeplerle ufak oynar okadar oda normaldir zaten, ben arkadaşıma ilave olarak eklenti yapmak istedim.

    Değerli O.B.K "lastik basıncı yuvarlanma dairesi içinde ele alınır" tamamda sonuç olarak devir hız ilişkisini etkilemezmi? Etkiler. Olması gereken hızla gösterge hızı farkını, sadece kadran kalibrasyonsuzluğuna bağlamak eksikliktir bunu demek istemiştim Teşekkürler...
  • 
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.