Şimdi Ara

Tam Otomatik (Klasik) Şanzumanın Vites Oranı Neden Uzundur?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
25
Cevap
1
Favori
1.841
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Honda Civic 1.6 atmosferik benzinli, klasik şanzuman son vites 3000 devirde (yanlış hatırlamıyorsam) 150 km/s hıza çıkarken, manuel şanzuman son vites 3000 devirde neden 110 km/s civarında gidiyor?

    Otomatik şanzumanda bu hıza çıkabilen bir motoru manuelde neden daha düşük bir hıza mahkum edip uzun yolda daha gürültülü çalışmak zorunda bırakılıyor?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >



  • 1.6 Civic otomatik 3000 devirde 150 km/sa yapmıyordur diye düşünüyorum. 2.8 motorlu S80 bile 3000 devirde 165 km/sa hız yapıyor ki çift turbo beslemeli bir motorla.

    Şöyle de bir durum var, manuel araçlarda mesela kendi s40'ım için konuşayım, 2000 motor araba, 5. viteste 3000 devirle 110 km/sa hız yapıyor. Hal bu ki 2500 devirle 110 yapsa çok tatlı olacak. 4. vitesin oranı da 1.4 motorlu arabalarınkine denk (3000 devirde 90 km/sa). Neyse, lafı dağıtmayayım, kendi aracım torku yüksek devirde veren bir atmosferik motor. Bu yüzden 5. vites nispeten kısa olmak zorunda. Neden derseniz, 2.0 araba kullanıyorum ve 90-110 bandında girdiğim dik sayılabilecek rampalarda araç ancak tutunuyor, yani hızlanmak istersem ya vites düşüreceğim ya yavaş yavaş hızlanacağım. Ha 3500 devir 130 km/sa civarı girersem rampada hız kazanarak çıkabiliyorum. Çünkü motorun gücü yetiyor. O yüzden benim aracım 2.0 motora rağmen şanzıman kısa veya 6. vites yok.
    Ama mesela benim S40'dan 300 kilogram daha hafif, yarı gücünde bir Polo (1.4 motor 75 beygir), en yüksek torkunu 3800 devirde veriyor, bu yüzden 3000 devirde 110 km/sa çevirebiliyor. Rampaya gelince de (Araçta yük yoksa) bayılmadan bu hızlarda rahatça hareket edebiliyor. Çünkü en yüksek torka yakınsınız, bu yüzden 1.4 motora rağmen 3000 devirde 110 km/sa hız yapabiliyorsunuz.

    Otomatik vitesin uzun oranlı olmasına gelince, tork konvertörü hidrolik çalışan bir sistemdir. Kavrama olmadığı için motorun devri tekerlek devrinden bağımsız olabilir. Çünkü hidrolik sistem kaydırmaya müsaittir. Mesela manuel vitesli arabada debriyaja basmadan durmaya çalışırsanız (1. viteste) paldır küldür sarsılarak stop eder. Oysa otomatik arabada böyle bir durum yoktur. Frenle arabayı çalışır halde tutabilirsiniz. Bu sistemin avantajı şu, katı bir sistem olmadığı için güç ihtiyacı daha düşük. Sistem zorlandığında tork konvertöründen "sıyırma" yaparak bir miktar boşa dönebilir, bu daha düşük güçle kütleyi taşımaya müsaade eder, tıpkı yarım debriyaj ile arabayı kaldırmak gibi düşünün, normalde yokuş yukarı kalkmayan (Patinaj çeken veya bayılan) araba yarım debriyaj ile kalkabilmektedir, tork konverötrü de kilitleme pozisyonuna geçmediği sürece yarım debriyaj durumundadır. Gel gelelim yakıt olarak verimsiz bir sistem olduğu da aşikar. Bu yüzden uzun yolda kilitleme pozisyonuna geçer.

    Biliyorum çok dağıttım, umarım anlaşılır olmuştur, anlamadığınız yer varsa sorabilirsiniz.
    Şanzımanın yapısı ile alakalı. Birincisi, tork konvertör aslında şanzımana giriş torkunu arttırdığı için (Tork konvertörün girişi daha hızlı döner. Güç sabittir-kayıplar hariç- güç=tork*devir sayısından, giriş daha hızlı dönerse çıkış daha yavaş dönüyorsa tork artışı olur) küçük dişliyi(pinyon) küçük yapmak pek mümkün değil. Şimdi çıkış oranını büyük yapmak için gezegen dişli setinin büyük olması lazım, paketleme problemi oluşur.

    Ayrıca otomatik şanzıman dişlilerinde kavrama ve fren bantları vardır. Vitesi bunlar seçer. Eğer kısa şanzıman yapıp çıkış torkunu arttırırsan, fren bantlarını falan fazla zorlarsın. Gene büyük tasarlaman gerekir. Biraz da yer sebebiyle, biraz da tasarım sebebiyle böyle.

    Aslında mevzu farklı. Gürültü değil. 3000 devirde 150 ile giden motorun , o hızda tutunması için hatırı sayılır bir gaz pedalı girdisi gerekiyor. Bizim forumun çoğu sanıyor ki, 120 ile giderken 3000 devirde gitmek yerine 2000 devirde gidersem her daim daha az yakarım. Öyle bir şey yok arkadaşlar. Ayrıca 3000 devirde dipgaza yakın gidersen alacağın gürültü, 4000 devirde kısık gazdan daha fazla olabilir. Dizel araçların alt devirde gidip kendini sessiz sanması ama buram buram dizel vuruntusu sesinin kabine dolması gibi bir durum bu.

    Bir de zaten tork konvertörü, gaza basma sırasında anlık torku baya arttırıyor, bir de bunu vites oranları ile arttırırsan aksları falan tehlikeye sokma ihtimalin var. Tork konvertör güç çalsa da, ilettiği kısa süreli tork , güç denklemi sebebiyle fazla. Amerikan araçlarında tork konvertörü , tam da bu gaz karakteristiği sebebiyle drag yarışlarında falan kullanılır.
  • Konvertörün eklediği ekstra yakıt tüketimini dengelemek için olabilir mi?

    Bir de şu var, manuel vitesli arabada vites oranı büyüdükçe arabayı durduğu yerden kaldırmanız zorlaşır. Tork konvertörlü şanzıman hangi viteste olursa olsun kalkışı rahatlıkla yapar. Bu sebeple ilk vitesin manuellerde kısa olması anlaşılır, ama son viteste neden bu şekilde ilginç. Aynı durum s40'larda da var. 5 ileri otomatik şanzıman, 5 ileri manuele göre aynı viteste, aynı hızda daha az devir çeviriyor.
  • Bu forum böyle konuları özledi be
  • Son vitesteki son hız üreticinin mühendisleri tarafından belirlenir. Motor, şanzıman ve kasanın optimal hareket ve son hız kabiliyetini aracın cinsine, kullanım amacına göre belirlerler.

    Gelelim tork konvektörlü şanzımanın vites sayısı ve son hızına: 1 veya 2 vites olsa da yüksek hızlara bu
    şanzımanla çıkabilir. Eski 3 ileri chevrolet leri hatırlayalım.

    Gelelim sizin aracınıza, 5. vites 3000 devirde seyir halinde giderken 100 veya 120 km hızlarda da ilerlediğinizi görebilirsiniz. Bu hızlarda 5. viteste ise konvektör gücü daha çok tork üreterek tekerlere iletir, aracın güç ihtiyacını karşılar, yol düzleştikçe ve hız sabitlendikçe 150 km hızda 3000 devirde konvektörün palleri kilitlenir ve sanki manuel araçlarda olduğu gibi devir hızla eş değer ilerlemeye devam eder.
    Bu sistem esnek ve konforlu bir sürüş için tasarlanmıştır. Yakıt olarak çok verimli değildir.

    ek:Düz vites hondalarda son viteste o hızlara ulaşamamanın bir nedeni 6.vitesin gerekliliği ve maliyet, ikinci bir nedeni ise manuel 5 vitesle bu hıza çıkabilecek kadar optimum gücü motorun üretememesidir.
    Yüksek hızda yüksek tork gerekir, Otm şanzıman güç dönüşümüyle bunu sağlarken manuel şanzıman bunu yapamaz.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi earl2000 -- 5 Aralık 2017; 17:38:32 >




  • Manuel Civic'in vites oranları atmosferik 1.6 bir aracın olması gerektiği gibi ayarlanmış.Piyasadaki diğer araçlara bakın hemen hemen aynı diğerleri de.Civic 152 nm,nispeten düşük bir torku kısa vites oranlarıyla telafi edebiliyor.Otomatik olanın vites oranları ise o torka aşırı uzun kalıyor,1.6 dizel araçların oranlarına benziyor..125 beygirlik bir aracı 12 saniye civarında 100'e çıkarmasından anlaşılıyor zaten performansı ne kadar törpülediği.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Tork konvertörlüde yağ çok önemli.

    Şanzumandan zift gibi simsiyah yağ çıktı, 4 litre yeni yağ koyduk.

    2' den 1' e geçişlerde silkeleme belirgin azaldı.

    1' den 2' ye geçişlerde sürtme sesi belirgin azaldı.



    Sonraki değişimlerde tamamen bu sorunların yok olacağını tahmin ediyorum.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Optimum şartlar oluştuğunda konvertörün performansa negatif etkisi ortadan kalkar elde edilen güç tamamen aktarılabilir fakat yakıt tüketimi de artar. Konfor odaklı üretildiğinden bu husus gözardı edilir. Kuş serisinde doğan ile kartal arasında da sadece şanzımanın değiştiğini buna mukabil kartalda tork ve son hızın arttığı bilinen birşeydir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • 1.6 Civic otomatik 3000 devirde 150 km/sa yapmıyordur diye düşünüyorum. 2.8 motorlu S80 bile 3000 devirde 165 km/sa hız yapıyor ki çift turbo beslemeli bir motorla.

    Şöyle de bir durum var, manuel araçlarda mesela kendi s40'ım için konuşayım, 2000 motor araba, 5. viteste 3000 devirle 110 km/sa hız yapıyor. Hal bu ki 2500 devirle 110 yapsa çok tatlı olacak. 4. vitesin oranı da 1.4 motorlu arabalarınkine denk (3000 devirde 90 km/sa). Neyse, lafı dağıtmayayım, kendi aracım torku yüksek devirde veren bir atmosferik motor. Bu yüzden 5. vites nispeten kısa olmak zorunda. Neden derseniz, 2.0 araba kullanıyorum ve 90-110 bandında girdiğim dik sayılabilecek rampalarda araç ancak tutunuyor, yani hızlanmak istersem ya vites düşüreceğim ya yavaş yavaş hızlanacağım. Ha 3500 devir 130 km/sa civarı girersem rampada hız kazanarak çıkabiliyorum. Çünkü motorun gücü yetiyor. O yüzden benim aracım 2.0 motora rağmen şanzıman kısa veya 6. vites yok.
    Ama mesela benim S40'dan 300 kilogram daha hafif, yarı gücünde bir Polo (1.4 motor 75 beygir), en yüksek torkunu 3800 devirde veriyor, bu yüzden 3000 devirde 110 km/sa çevirebiliyor. Rampaya gelince de (Araçta yük yoksa) bayılmadan bu hızlarda rahatça hareket edebiliyor. Çünkü en yüksek torka yakınsınız, bu yüzden 1.4 motora rağmen 3000 devirde 110 km/sa hız yapabiliyorsunuz.

    Otomatik vitesin uzun oranlı olmasına gelince, tork konvertörü hidrolik çalışan bir sistemdir. Kavrama olmadığı için motorun devri tekerlek devrinden bağımsız olabilir. Çünkü hidrolik sistem kaydırmaya müsaittir. Mesela manuel vitesli arabada debriyaja basmadan durmaya çalışırsanız (1. viteste) paldır küldür sarsılarak stop eder. Oysa otomatik arabada böyle bir durum yoktur. Frenle arabayı çalışır halde tutabilirsiniz. Bu sistemin avantajı şu, katı bir sistem olmadığı için güç ihtiyacı daha düşük. Sistem zorlandığında tork konvertöründen "sıyırma" yaparak bir miktar boşa dönebilir, bu daha düşük güçle kütleyi taşımaya müsaade eder, tıpkı yarım debriyaj ile arabayı kaldırmak gibi düşünün, normalde yokuş yukarı kalkmayan (Patinaj çeken veya bayılan) araba yarım debriyaj ile kalkabilmektedir, tork konverötrü de kilitleme pozisyonuna geçmediği sürece yarım debriyaj durumundadır. Gel gelelim yakıt olarak verimsiz bir sistem olduğu da aşikar. Bu yüzden uzun yolda kilitleme pozisyonuna geçer.

    Biliyorum çok dağıttım, umarım anlaşılır olmuştur, anlamadığınız yer varsa sorabilirsiniz.




  • goodorevil kullanıcısına yanıt
    Cevap için teşekkür ederim.
  • Bu arada tamamen iyileşmesi için bir sonraki yağ değişiminde otomatik şanzuman katkısı da ekleyeyim mi?
  • BekiRoRo B kullanıcısına yanıt
    Katkı falan eklemeyin hocam, üretici hangi yağı öneriyorsa onu kullanmanız yeterlidir.
  • goodorevil kullanıcısına yanıt
    Benim 1.2 attrage bile 3000 devirde 150 km hız ile gidebiliyorsa o araç hayli hayli gider.
  • sürattrage S kullanıcısına yanıt
    Sizin aracınız CVT şanzımana sahip. Yani vites olayı yok, sadece o durumda araca yetecek motor gücünü üretecek şekilde şanzıman oranını ayarlıyor. Tıpkı Palio 1.2 Speedgear'lar gibi. 2000 devirde 110 km/sa hız ile ilerleyebilirsiniz. Yol düz ise ve hızlanma ihtiyacınız yoksa, araç yüklü değilse şanzıman 2000 devirle 110 km/sa hızı korumanıza müsaade eder. Ancak karşınıza yokuş geldiğinde mesela, siz hızınızı korumak istediğinizde motora daha fazla yakıt gönderip, o devirde daha fazla güç üretmeye çalışmak yerine (Zaten o devirde üretilebilecek en fazla güce yakın bir güç üretilmektedir) şanzıman kasnakları daralıp genişleyerek motorun 2500-3000 devir çevirmesini sağlıyor (O yokuşa ne kadar güç gerekiyorsa, o kadar devir çeviriyor sadece). Aracınız belki biraz bağırıyor ancak yokuş bitip düzlük geldiğinde devriniz tekrar 2000'e düşüyor. Ortada herhangi bir vites geçişi, vites düşürme falan yok. Sadece şanzıman, motor devrini aracın ihtiyacı olan gücü üretebileceği en düşük devirde tutmaya programlanmış. Konuda bahsedilenler ise hidrolik tork konvertörlü 4 veya 5 vites seçeneği olan klasik otomatik şanzımanlar. Mesela o Honda Civic 3000 devirde 150 km/sa hız yapsa, her yokuşta, her güç ihtiyacında vites düşürmesi gerekecekti. Yani araç son vitesi koruyamayacaktı. Yukarıda bahsettiğim gibi, benim aracım 2.0 motor ve 140 beygir. Ancak tork 4500 devirde geldiği için, 3000 devir ve altı -birazcık- ölü. Şöyle ki, şehir içinde ve gündelik kullanımda yetiyor, ancak uzun yolda hatırı sayılır bir rampaya 2500 devir 90 km/sa hızla girersem, araç bayılmıyor ancak o rampaya ancak tutunabiliyor, hızlanmak istediğimde çok yavaş hızlanıyor, vites düşürmem gerekiyor. Eğer bu araçta 6. bir vites olsaydı veya 5. vites biraz daha uzun olsaydı, bu sefer her rampada vites düşürme ihtiyacı doğacaktı. Bu da 2.0 motor bir arabaya yakışmayacaktı. Ama mesela tam torkunu 3500 devirde veren 2.0 8v 115 beygir bir motor olsaydı, o zaman mesela 2500 devirde 110 km/sa hızda araç daha rahat seyredebilecek ve şanzıman oranı buna göre daha uzun tutulabilecekti.

    Olay tamamen ihtiyaçlar ve beklentiler üzerine.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: nacker

    Katkı falan eklemeyin hocam, üretici hangi yağı öneriyorsa onu kullanmanız yeterlidir.

    Düneyn yetkili servise sordum değişime 350 TL ve 1 saat dedi.

    Neden 1 saat diye sorunca eski yağın iyice süzülmesi içinmiş.



    Sanayide süzülmeyi beklemeden 10 dakikada değişmişlerdi.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Merhaba, otomatik civic 3000 devirde 150 km hızı görüyor.



    Şuan tam resmi bulamadım ama eklediğim resimdende anlaşılıyor.


    Tam Otomatik (Klasik) Şanzumanın Vites Oranı Neden Uzundur?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Gs_KuRTuLuS -- 9 Aralık 2017; 9:18:38 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Tamamen maliyet, o 5 ileri otomatik şanzıman 2.4lt vtec Accordlarda da kullanılıyor, dünyada bir sürü farklı Honda modelinde kullanılıyor. Gezegen dişli setli tam otomatiklerde her arabaya özgü vites oranı ayarlamak ayrı bir meşakkat olduğu için 2.4e uyan tüm seti buna gömüp geçiyorlar. Doğru oran o motor için manueldeki oranlardır.



    Başka markalarda da olabiliyor bu tip maliyet odaklı farklar.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • goodorevil kullanıcısına yanıt
    Otomatik FB7 kasa Civic 3000 devirde 150 km/saat hız yapıyor, 2012 modelini 3 sene kullandım, 2015 modelini ise hala kullanıyorum. Uzun yolda sessiz ve huzurlu bir sürüşü var.



    En gıcık olduğum konu ise sonradan aldığım 2016 Tucson GDI otomatik aracın 6 ileri vitese sahip olmasına rağmen 6. Viteste 3000 devirde ancak 135 km/saat hız yapabiliyor olması oldu. Civic 5. vites 3000 devirde 150 yaparken bunun 6. viteste 135 yapıyor olması gerçekten sinir bozucu bir durum benim açımdan.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Gs_KuRTuLuS kullanıcısına yanıt
    HR-V CVT vitesle 4000 devir 173 km görüyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Gs_KuRTuLuS kullanıcısına yanıt
    Ben ikna oldum. Eğer bu hızı korumayı başarıyorsa, rampa yukarı v.b durumlarda sıkıntı yaşatmıyorsa (Özellikle 2000 devir 100 km/sa civarlarında) harika bir olay.
  • goodorevil kullanıcısına yanıt
    94 otomatik civic bile 4. Viteste 3000 de 120 yapiyordu. 125 nm torkuna rağmen.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.