Şimdi Ara

2009 MODEL PEUGEOT 308 DİZEL OTOMATİK YERİNE ARAÇ TAVSİYESİ.

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
28
Cevap
1
Favori
20.811
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Günaydın arkadaşlar,

    Şuanda kullandığım araç 2009 model dizel otomatik peugeot 308.Bu araçı sıfır aldım 2008 ağustos ayında.araca verdiğim para 39500tl.aracım şuanda 25.000 kmde ancak bu kmnin 20000 kmsi bana ait diğer kalan 5000 kmlik kısmı uzun yolda kayınpeder tarafından kullanıldı.Benim yaptığım kmninde en az 5000 kmsi uzun yol.Aracımızı daha çok hafta sonu bursa içinde kullanıyoruz.Bazen eşim hafta içi gezmeye gidebiliyor.Bundan önceki aracımız otomatik 2008 polo idi.bir depo ile 480-500 km yapıyordu.Peugeotla 900 kmnin altına hiç düşmedim şehir içinde.

    Aracımın garantisi geçen ay itibarıyla bitti.Aracımzıda kullanıcı hatasından kaynaklanan debriyaj sistemi arızası olmuştu.Servisin dediğine göre komple sistem garantiden değiştirilmiş.Bana söylenen rakam 8000 tl idi.nekadar doğrudur bilinmez.Aynı arızayı bir daha yapar diye korkuyorum açıkçası.Arızanın sebebi bir dostumuzun aracı kaldırırken aşırı derecede zorlamasından kaynaklandı.Arabanın ön tarafında simsiyah dumanlar yükselmiş eşimin dediğine göre.Ve acayip bir balata kokusu.2 haftada koku zor çıkmıştı.

    308'in benim için güzel yanları,

    - Güzel bir görüntüsü var.
    - Mazotu adeta kokluyor.
    - Hızlanmaları ve son sürati gayet yeterli.
    - İçi sınıfının en geniş arabası.


    En hoşuma gitmeyen tarafı işçilik çok zayıf...

    1-2 haftadır aracı değiştirmek için şeytan kanıma giriyor ..Sizce bu aracı değiştirmelimiyim.Aynı arızayı bir daha yapar diye korkuyorum.aklıma gelen araçları aşağıya yazdım. Tekrar dizel otomatikmi alsam yada benzinli otomatikmi.

    1- Alfa romeo giulietta . 50000 tl üstü otomatik vites yok ama eşimi kandırabilirim. benzinli mi dizelmi karar vremiyorum.
    2- Ople astra benzinli otomatik olabilir.ama çok yakıyor diyorlar.1,4 turbo düz vites alabilirim.opel 45000 tl üstü.
    3- Fiat bravo dizel otomatik en fulu 45000 tl.
    4- Vw golf dizel veya benzinli otomatik 48000 üstü bir araç.
    5- son ve en uzak tercih a3 dizel otomatik.

    sizce hangisi mantıklı.bana yardımcı olurmusunuz.







  • 2011 Jetta'lar farklı bir tasarım ile geliyorlar beklemekte fayda olabilir.
  • bence aracınız bir çok şeyi bünyesinde barındıran başarılı bir araç.otomatik az yakan çok kaçan bir araç bulmak zor.üste vereceğiniz parayla alacağınız araç size 308 i özletebilir...
  • megane 3 ve Vw golf tavsıye ederım.ancak asla polo ya okadar para vermeyın kı 308 nerde polo nerde
    alfa romeo onun tasarımını ben begenmedım sahsen
    dizelı koklayan 1 depo ıle 900 km gıden bır aractan ınıpte opel astra ya okadar para vermem benzınlı hemde



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi "BMW" -- 14 Eylül 2010; 9:29:09 >
  • peugeot 308 auto6r robotize edilmiş bir manuel sanzımandır,ama satarken bunu sölemezler,otomatık derler,baskı balata bıtınce de sız suçlu olursunuz,müsterisine dürüst olmayan bir marka peugeot aynı toyotanın multımode u otomatık dıye sattıgıı gibi,dizel golf pahalı da olsa sizi yıllarca götürür,hala golf 2 dizeller yollarda gidiyor,yalnıs anlamayın ama mezara kadar götürür:) not:fiat bravo dada tam otomatık degıl dualogic,peugeot ya benzer bir vites ,peugeotyla yasadıklarınızı gene yasamak ıster mısınız???
  • quote:

    Orijinalden alıntı: watkseburt

    peugeot 308 auto6r robotize edilmiş bir manuel sanzımandır,ama satarken bunu sölemezler,otomatık derler,baskı balata bıtınce de sız suçlu olursunuz,müsterisine dürüst olmayan bir marka peugeot aynı toyotanın multımode u otomatık dıye sattıgıı gibi,dizel golf pahalı da olsa sizi yıllarca götürür,hala golf 2 dizeller yollarda gidiyor,yalnıs anlamayın ama mezara kadar götürür:) not:fiat bravo dada tam otomatık degıl dualogic,peugeot ya benzer bir vites ,peugeotyla yasadıklarınızı gene yasamak ıster mısınız???


    Evet robozite şanzıman olduğunu biliyorum. aslında aracın yaşadığımız arızaya kadar hiçbir sorunumuz yoktu.şuandada bir sorun yok ama yarın öbürgün arıza çıkartır düşüncesiyle korkuyorum.golf çok güzel bir araç kayınpederde var yeni aldı 2010 model dizel otomatik.aracı kullandım gayet güzel vites geçişleri var içi konforlu araç ben sağlam bir arabayım diyor ama 52-55000 tl arası bişey ayrıca o fiyata çok boş bir araç alıyosunuz.fiat bravoda baya bir özellik var ve fiyatı 6-7000 tl daha ucuz.sorun çıkartımı ilerde bilmiyorum kasada 2-3 sene oldu çıkalı baya eskidi.




  • birileri golf mezarlık demiş ama dsg 20.000 tl ols tabii mezarlık olur vw forumlarını okursanız dsg si garantiden değşen birçok kişinin olduğunu ancak 5 yıl uzatılmış garantiden sonra bozulursa 20.000 tl yani bence tam otomatik eski sistem tork konvektöre dönünüz kia ceed hem daha ucuz dizel ve tam otomatik hyundai i30 bu marklar dizelde tam otomatik kullanıyor ama benzinli derseniz mazda 3 lancer honda civic cruze tercih ederdim
  • valla arkadaşım aynı araç bende var araba kullanmaktan nefret eder ufak tefekte olsa bir sorunu çıkıyor.Bir marka bu kadar b...tan arabamı yapar malzame işçilik rezalet rezalet!!!
    En son büğünde vites değişirken otomatik modda tak diye çok sert bir sesle irkildimmm
    Bence sende en kısa zamanda elden çıkar
    1-alfa 2.el muaamma
    2-Opel otomatik çok yakar şimdiki aracın tam 2 katı
    3-mantıklı
    4-Daha önceki aracımdı benzinli dsg mükemmel olur ama biraz pahalı
    5 güzel ama çok pahalı
  • fransızlarla 96-04 senelerı arasında baya muhattap oldum insan bazında,insanları bir tuhaf olunca,kendi kültürlerini arabaya da verıyolar herhalde,307 den sonra kesin akıllandılar artık,yapmazlar aynı hataları dedım,bu başlıgı bakınca biraz arastırma yaptım şikayet sıtelerınde bunlarla karsılastım,sizdede vr mı bılmıyorum,"otomatik vitesli modelinde fren pedalının çok hassas olması ,ara hoparlörün sesının yetersılzıgı,ani frende titreme,balans ayarının çok hassas olması"
  • quote:

    Orijinalden alıntı: watkseburt

    fransızlarla 96-04 senelerı arasında baya muhattap oldum insan bazında,insanları bir tuhaf olunca,kendi kültürlerini arabaya da verıyolar herhalde,307 den sonra kesin akıllandılar artık,yapmazlar aynı hataları dedım,bu başlıgı bakınca biraz arastırma yaptım şikayet sıtelerınde bunlarla karsılastım,sizdede vr mı bılmıyorum,"otomatik vitesli modelinde fren pedalının çok hassas olması ,ara hoparlörün sesının yetersılzıgı,ani frende titreme,balans ayarının çok hassas olması"


    frenlemede herhangi bir sorun yok.ara hoparlördeki ses yetersiz.benim aracımda frenlemede titreme balans konusunda sorun yaşamadım .ama yaşayanlar.var.

    şuan için bravo üzerinde yoğunlaştım.ancak ilk önce aracı satmak gerek




  • 2011 308 almak niyetinde olduğum için site içerisindeki neredeyse tüm yorumları, kaynakları okumuş durumdayım. Şikayet sitelerindeki yorumların ve şikayetlerin tümünden haberdarım.

    Buna göre birkaç sorun için:

    1- Yarı otomatik şanzıman olduğu konusunda bilgi verilmiyor deniyor :) Gerekli bilgiler zaten broşürlerinde baş köşe de yazıyor. Ki bu sayede zaten düşük miktarda yakıt değerlerini yakabiliyor araba. Tam otomatik bir aracın nekadar yaktığını bilen herkes bu araçlardaki değerleri görünce işkillenir ve bakar acaba neden diye?

    2- Arabanın ön takımındaki bir sorundan dolayı direksiyon yüksek süratlerde titreme yapıyor denir bazı kullanıcılar tarafından. Buda kullanıcı hatasıdır. Şöyle ki: aracını uzun yolda veya disklerin ısınacağı kadar bir yolda kullandıktan sonra arabayı bir benzinliğe çekip yıkatan acemi kişiler beraberinde disklerede su tutarlar. Doğal olarak disklerin yapısal bozulmasına sebep olur ki piti cruiser marka akrabamızın aracında da aynı sorunlar oluşmuştu.2 defa değiştirdikten sonra kendisine bu sorulduğunda; hiç önemsemiyorum demişti. Yaklaşık 3 yıldır dikkat edince hiçbir sorun yaşamıyor :) Marka hatası değildir yani.

    3- Otomatikler için sizin belirtmiş olduğunuz sorunlar. Otomatik vites geçişleri çok kötü dediler. Arabalardan iyi anlayan hatta bindiği arabalar genelde Mercedes olan abime arabanın geçişlerini test ettirdim. Dediği : Gayet güzel geçişleri var, ani hareketlerde hızlanması hiçte kötü değil. Kötü diyenler otomatik araba sürme teknikleri konusunda bilgisizlerde ondan demişti. Sizin dediğiniz ölçüde bir balata yanması şikayetine hiç rastlamadım. Birde sürücü olarak nekadar doğru kullanıyorsunuz bu arabaları oda önemli.

    4-Malzeme kalitesi kötü yorumları vardır. Bu göreceli birşey gibi geliyor. Fiyatına göre hiçte azımsanmıycak kadar güzel bir tasarımı var. Golf kullanmış birisi olarak; içerisine bindiğinizde sizi ağaç bir göğüs ve heryeri deri olan bir araç görmüyorsunuz. Sonuçta paranıza karşık ürün sahibi oluyorsunuz. +15.000TL lik bir para ödediğinizi unutmayın. Buna değermi? Bu benim bütçeme uygun mu? Bu sorular cevabı belirler. Ama golf için ben okadar yüklü bir parayı vermem.Bu benim kişisel görüşümdür, yoksa kötü bir araba kesinlikle değildir.


    Neyse bunlar uzar gider. Benim param şu ve ben ona göre bir araç bakıyorum derseniz daha net ve doğru bir karar vermiş olursunuz. Benim 50.000 civarı bir param olsa yeni kasa astra ya bakarım mesela. Ama 38.000 TL için en iyi seçenek 308.




  • Seçenekleri yorumlayayım biraz bravo iyi araç hoş araç ama kendisinii milletimize sevdiremedi.Şimdi alırsanız 2-3 sene sonra baya bir zararla satarsınız.2.eli kötü.Golf çok pahalı bence ama bu aracı alırsanız garantisi bittikten sonra çok fazla zarar etmeden satabilirsiniz.2.eli çok iyi.Seçenekler dışında yorum yapacak olursam İ30 veya kia ceed düşünmezmisiniz.Bence gayet iyi araçlar.Şanzıman tam otomatik.Performansları yeterli.Fiyatları öyle uçuk değil.Bence bir i30'u inceleyin yada biraz daha bekleyin yakında renault megane 3 ün dizel otomatiğini getirecek.
  • Vites geçişleri çok kötüdür bunu aksini idda etmeyin milleti de kandırmayın.Özellikle küçük vitesli dik yokuşlarda vites seçmede ki kararsızlık ve yavaşlık nedeniyle eziyet lezzetinden geçilmez dsg ve powershift gibi abideler varken auto 6r tam anlamıyla sınıfta kalır.
    Zaten fiyatı sınıfının en ucuzu nerdeyse ama zıtlığa bakın ki sınıfının da en az satan otomobillerinden hatta en az satanı.Hem ucuz hem satamıyor kaliteyi siz anlayın.10-15 milyar fazlaya satan markalar daha fazla satıyor
    Ayrıca adac a gelen şikayetlerin en başını çeken bir araç.
    Artıları yok mu var sessiz iç hacmi geniş ama hepsi o kadar.??
    Ama peugeot çift sıfırlı modeller de ki biraz arttırdığı kaliteyi bir sonraki nesilde bu kasaya da çok görmez heralde ama yeni kasa gelene kadar bu kada ııı olmadı!!
    Bu fiyatlara yakın muadiller bakınız bravo ceed i30 en azından kronik sorunları yok bu araçların.
  • hyundai i30 nun malzeme kalitesını begenmemıstım,ayrıca süspansıyon cok sert,her tümsekte mekanık sesler cıkarıyor,universıteye gıderken arkdasımda vardı,özgun bı tasarımı da yok,arkadan bmw 1 - mercedes a serisi farlar,kıa ceed bence en ii secenek olur dsg de süphenız varsa..
  • i30 zaten 308 in bence rakibi olamaz...

    quote:

    Orijinalden alıntı: watkseburt

    hyundai i30 nun malzeme kalitesını begenmemıstım,ayrıca süspansıyon cok sert,her tümsekte mekanık sesler cıkarıyor,universıteye gıderken arkdasımda vardı,özgun bı tasarımı da yok,arkadan bmw 1 - mercedes a serisi farlar,kıa ceed bence en ii secenek olur dsg de süphenız varsa..
  • quote:

    Orijinalden alıntı: laprace

    Seçenekleri yorumlayayım biraz bravo iyi araç hoş araç ama kendisinii milletimize sevdiremedi.Şimdi alırsanız 2-3 sene sonra baya bir zararla satarsınız.2.eli kötü.Golf çok pahalı bence ama bu aracı alırsanız garantisi bittikten sonra çok fazla zarar etmeden satabilirsiniz.2.eli çok iyi.Seçenekler dışında yorum yapacak olursam İ30 veya kia ceed düşünmezmisiniz.Bence gayet iyi araçlar.Şanzıman tam otomatik.Performansları yeterli.Fiyatları öyle uçuk değil.Bence bir i30'u inceleyin yada biraz daha bekleyin yakında renault megane 3 ün dizel otomatiğini getirecek.



    Kişisel beğeniler den yola çıkılmış yorum yapılırken.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi treex -- 15 Eylül 2010; 9:58:06 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ftk44

    Vites geçişleri çok kötüdür bunu aksini idda etmeyin milleti de kandırmayın.Özellikle küçük vitesli dik yokuşlarda vites seçmede ki kararsızlık ve yavaşlık nedeniyle eziyet lezzetinden geçilmez dsg ve powershift gibi abideler varken auto 6r tam anlamıyla sınıfta kalır.
    Zaten fiyatı sınıfının en ucuzu nerdeyse ama zıtlığa bakın ki sınıfının da en az satan otomobillerinden hatta en az satanı.Hem ucuz hem satamıyor kaliteyi siz anlayın.10-15 milyar fazlaya satan markalar daha fazla satıyor
    Ayrıca adac a gelen şikayetlerin en başını çeken bir araç.
    Artıları yok mu var sessiz iç hacmi geniş ama hepsi o kadar.??
    Ama peugeot çift sıfırlı modeller de ki biraz arttırdığı kaliteyi bir sonraki nesilde bu kasaya da çok görmez heralde ama yeni kasa gelene kadar bu kada ııı olmadı!!
    Bu fiyatlara yakın muadiller bakınız bravo ceed i30 en azından kronik sorunları yok bu araçların.



    Afaki yorumlara cevaplar:

    1- Yarı otomatik ve otomatik bir aracı kullanmayı bilmeyen çok insandan bu vites geçişleri konusunda aynı şikayetleri dinlersiniz. Hatta baskı balata yakmalarını çok duyarsınız. Hemen sorunlu arabadır ama hiç şöföre bakılmaz :))

    Aynı aracı, otomatik vites araçlar konusunda deneyimi pek olmayan bir arkadaşıma sürdürdüm.Habire vites geçişleri hafifte olsa sirkeliyor, geçişlerde bir yavaşlanma oluyor sanki araba hafiften yığılıyor vs... Ama işi bilen abime sürdürdüğümde bu sorunların hiçbirini yaşamadım. Bu sebepledir ki internet üzerinde yazılan yorumları yapan herkesin yorumuna güvenmemeyi öğrendim.

    2-Adac ın Asistans ve Çağrı Merkezi hizmet çözümleri sunmakta olduğumuz firmalar listesinde peugeot markası bile bulunmuyor. Şikayetler konusunda bu bilgi nereden alınmış acaba.

    3-Sınıfının en az satan otomobili derken o veriyi nereden aldınız? Ben hiçbir yerde aylık-yıllık bazda nekadar 308 satıldığı konusunda bir bilgi bulamadım. Bize de adresini verinde bizde bu konuda bilgi sahibi olalım, yorumlarınızın afakiliğe değil bilgiye dayandığı konusunda emin olalım.

    4-Kronik sorunlar :)) Halen bir kişide bana bu kronik sorunu söylemedi. Şikayet sitelerini okuyorum, kullanıcılarla konuşuyor yorumlarını okuyorum ve tek tip bir hatadan veya üretim hatasından bahseden görmedim. Sorun her arabada vardır ama öyle ortak bir sorun duymadım. Bu biraz ezbere konuşmaktan kaynaklanıyor. 307 de olan sorunların 308 de de olduğu çıkarımsaması :)

    Araç hakkında somut ve en doğru bilgiyi; o aracı ki kullananını tanıdığınız ve deneyiminden emin olduğunuz kişinin yorumlarından anlırsınız. Yoksa böyle marka fanatikleri insanların yorumlarından değil.

    Edit:Kronik hata yorumunuzu okudum, onu ekliyorum:

    Demişsiniz ki "-Kronik sorun olarak motor takozu ve direksyon titremesi sorunu yaşadım. " Motor kulağı kopan yanımda BMW sahibi bir arkadaşım var. Nasıl becerdin dediğimde, çukurun birine çok süratli girdim geçen orada oldu galiba, bende anlamadım neden oldu dedi. Bu sorun çok yüksek ihtimalle kullanıcı hatası olarak kabul edilir.

    Direksiyon titremesi ile beraber bu 2 sorun aynı anda oluşması ise sorunun SÜRÜCÜ HATASI olduğunu gayet net bir şekilde gösteriyor. Hem rotları, balansı bozmuşsunuz hemde motor takozunda sorun yaşamışsınız, koparmışsınız. Acaba badal, çukur artık her ne ise nasıl girdi iseniz.

    Ondandır ki diyorum; sürücüsünü bildiginiz birinin aracı konusunda ki yorumlara inanmak lazım diye.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi treex -- 15 Eylül 2010; 10:45:34 >




  • ben araç alırken pejoya bakmam bile.son derece dayanıksız araçlar yapıyorlar.5 yıldır sıfır aldığım golf v e biniyorum vw orta sınıfta bana göre en iyi araçları üretiyor.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: onboardx

    ben araç alırken pejoya bakmam bile.son derece dayanıksız araçlar yapıyorlar.5 yıldır sıfır aldığım golf v e biniyorum vw orta sınıfta bana göre en iyi araçları üretiyor.

    vw fanatikliği bitmez
  • 18 senedir ehliyet sahibiyim daha öncesini saymıyorum,bunun 10 senesi yarı otomatik kullanarak geçmiştir.
    Easytronic,dsg ve auto6r kullandıklarım yani otomatik ve yarı otomatiğin acemisi değilim.
    Bir araca para veriyoruz lütfen ne aldığımızı bilelim somut örnek bizim auto6 r vites değişim süresi 0.6sn üzeridir,dsg-powershift hatta duologic fiat yarı otomatiği de dahil 0.2-0.3 saniyede vites değiştiriyor allah aşkına şimdi buauto 6 rnin neresini savunacacaz bu teknik veriler varken lütfen mantıklı olalılım.Toyota multi mode ve easytronic benzer ağırlıktalar ama bahsettiğim yukarıda ki şanzumanlar bir kısmı çift kavrama bir kısmıda normal yarı otomatik ama net bir şekilde daha hızlılar hatta 2 katı hızdalar.Onun için o bindi bu baktı değil somut değişim hızlarıyla bakmak lazım.

    Adac ın forumda da verilmiş verileri var peugeot nun c sınıfı bu araçları sorunsuzlukta ya son ya sondan 1. dir
    Genelde en sorunsuzlar bmw 1 mercedes b mazda 3 audi a3 vs diye liste gidiyor.Adac bknz.

    2009 sonu odd nin satış verilerine bakın sınıf satışalrına birde en son tüm sınıf satışlarında autocar ve automotorsportun bu ayki sayısını alın orada bakın tüm sınıf satışlarıyla beraber astra focus golf megane görün ama 308 göremezsiniz.

    forumda peugeot 308 forumuna girin çoğu kişide direksyon titremesi ve motor kulak ve takozlarından kaynaklı stop ederken ki sarsıntıyı göreceksiniz.
    Kronik sorun demek o seri üretim aracının genelinde aynı ve benzer özellik te arızanın meydana gelmesidir.Yoksa saygın bir markanın ürettiği 1 tane aracında bir arıza çıkması değil.

    Özetle bu sınıfta vasat kalite ve özellikler de olan ve bu sınıfta golf astra focus gibi öok daha kalite li araçlar varken bu aracı çok kaliteliymiş gibi göstermeye çalışmanın tanımı olsa gerek marka fanatikliği.
    Zaten çevrede de haklı olarak aman abi peugeot uzak dur napıoosun sanayi ile arkadaş mı olacan gibi meşhur muhabbetlerde vardır.

    Bak şimdi benim yaşadığım sorunları tek tek anlatıyım.
    Aracı ankaradan aldım istanbula dönerken 100 km nin üzerinde direksyon frene basmadan titemeye başladı
    balanstır dedim 2 defa yapıldı olmadı.En son çare şu an lastiklerden şüpheleniyorumm teşhis devam ediyor.
    stop ederken sarsıntıla araç kapanıyor motor takozundan servis değiştirmedi yağladı gönderdi geçmezse değiştiririz parayı alırken paranız yoksa sonra alırız demiyorlar ama.
    bagajda file tutucu var 2.aya geçtik elimde kaldı hiç bir zorlama da olamadan nasıl bir işçilikse.3.ay
    Gene bagajın sağında küçük bir plastik boşluk bölme var 1.5 litrelik su koydum içine daha sonra plastiğin tırnakları kırıldı.4.ay tamponun altından ne kablosu olduğunu bilemdiğim kablo sarktı nahoş bir görüntü.5.ay
    otomatik vitesin çevresinde bulunan ve dönen platik çatladı hiç bir müdahalem olmadan zaten olamaz ve ses yapmaya başladı8.ay özellikle küçük viteslere geçerken tak diye tok bir ses gelmeye başladı.
    ve bilimum kapı gıcırtısı camlar yarı açıkken tıkırtı tam evlere şenlik

    Bu kadarı tesadüf olamaz olsa olsa kalitesizlik olur.Onun için bu kadar somut veriler ışığında kimsenin günahını almayalım kul hakkına girmeyelim insanlar burdan bu yorumları okuyup araç alıyorlar maazallah yarın burda gereksiz övdüğünüz aracı alan biri yarın bu sorunlarla karşılaşıp kulaklarınızı çınlatmasın!!




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.