Şimdi Ara

Arabayı ilk hareket ettirirken ve vites geçişlerinde motordan gelen 'tak' sesi/vuruntu

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
39
Cevap
2
Favori
79.500
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Herkese merhaba.
    2006 model Fiat Albea 1.6 16V araca sahibim.
    Aracım bir kaç gün önce rektefiyeden çıktı. Şu an henüz 75 km yol falan yaptım.

    Rektefiyeden önce de olan bir sorunum vardı, rektefiyede düzelir dedim ama düzelmemiş.

    Sorun şu;

    Sıcak veya soğuk motor farketmeksizin; aracı ilk hareket ettirmek için biraz gaz vererek debriyajı normal hızda bırakmaya başladığımda, belli bi noktada araçtan "tak" diye bi ses gelerek ve titreterek araç harekete geçiyor. Bu olay o kadar sıkıcı bir hale geldi ki, bu vuruntuyu yaşamamak için dede gibi kullanıyorum aracımı. Kırmızı ışıklarda falan harekete geçmek istediğimde debriyajı çok yavaş bırakmam ve gaz ile baya bi desteklemem gerekiyor (en azından 1500-1600 devir). Sonuç olarak arkamdaki insanlar hep korna çalıyor.

    Ayrıca bu sorun vites geçişlerinde de var. Örneğin 1. viteste giderken 2'ye atıp debriyajı bıraktığımda tak diye vuruntu yaparak yola devam ediyorum. Bu konu özellikle yokuşlarda canımı sıkıyor, çünkü yokuşlarda yüksek devirde vites değiştirmem gerektiği zaman mesela 3000 devirde iken bi üst vitese geçip debriyajı bıraktığımda yine araç bi kez sarsılıyor.

    Rektefiye işlemini yapan ustam, motor kulaklarının eski ve güçsüz olduğunu belirtti. Değiştirmem gerekliymiş. Ama acaba bu bahsettiğim sorunlar motor kulağından mı?

    Şanzımandan olabileceğini düşünerek; rektefiye işlemi devam ederken şanzımanı da aşağı indirttik. Şanzıman tamamen temizlendi, eski ve çizik parçalar değiştirildi içinde. Yani bu vuruntuya sebep olacağını düşündükleri parçaları hallettiler. Şanzıman ile alakalı bir sorun yok gibi görünüyor, ama yine de rektefiyeden sonra bile bu sorun düzelmedi.

    Motor kulağının ne işe yaradığını bilmem fakat usta bunların artık biraz güçsüzleştiğini söyledi.
    Hafta içi kendisine bu sorunu anlatacağım, bakalım o ne teşhis koyacak.

    Bu sorun olmasa gayet severek ve özenerek bindiğim bi aracım var ama bu vuruntu olayı gerçekten takıntı oldu bana, debriyajı zor bırakıyorum resmen...

    Bu sorunu daha önce yaşamış birileri vardır diyerek size sormak istedim,
    sizce bu olay motor kulaklarından mı kaynaklanıyor yoksa aracımda bu vuruntuya sebep olacak başka bi sorun mu mevcut?







  • Kalkışta ve debriyajı bırakırken gelen ses akslardaki boşluk olabilir. Eski aracımda vardı tam debriyajı kavramaya getirdiğimde bir sürtme sesi geliyordu.(Çok önemli bir sorun değil)

    Aracınızın vuruntusu ile ilgili şunu deneyin: 2.viteste 2500 devir civarı giderken aniden gazı kesin çok fazla sarsıntı olursa(silkeleme gibi) %99 sorun şanzıman takozudur. Takoz arızalı ise 5. viteste dahi gazı bırakınca silkeleme yapar. Aksi halde sadece kalkışlarda vs. oluyorsa yüksek ihtimalle motor takozudur.(Motoru şasiye bağlayan parça ve zamanla işlevini kaybediyor.) Ustanın reflektiye sırasında değiştirmesi gerekirdi tekrar işçilik olmaması bakımından.
    Yapay Zekanın Yanıtı

    Vites Geçişlerinde Motordan Gelen "Tak" Sesi/Vuruntu

    Araba kullanırken vites değiştirirken veya ilk hareket ettirirken motordan gelen "tak" sesi veya vuruntu, çeşitli nedenlerden kaynaklanabilir.

    Manuel Vitesli Araçlar

    • Kötü Senkronizasyon: Senkron halkaları, vites değiştirirken dişliler arasındaki dönüş hızını eşitlemeye yardımcı olur. Bu halkalar aşınırsa veya hasar görürse, dişliler tam olarak oturmayabilir ve vites geçişlerinde "tak" sesi veya vuruntuya neden olabilir.
    • Yıpranmış Debriyaj Balatası: Debriyaj balatası, motor gücünü şanzımana ileten bir parçadır. Aşınırsa veya yanarsa, debriyaj düzgün bir şekilde kavramayabilir ve vites geçişlerinde sarsıntılara ve "tak" seslerine neden olabilir.
    • Şanzıman Yağı Eksikliği: Şanzıman yağı, şanzımanın düzgün çalışması için gereklidir. Yağ seviyesi düşükse veya yağ kalitesi bozulmuşsa, dişliler düzgün yağlanmayabilir ve vites geçişlerinde zorluklara ve seslere neden olabilir.

    Otomatik Vitesli Araçlar

    • Şanzıman Yağı Eksikliği veya Kirliliği: Otomatik şanzımanlar da manuel şanzımanlar gibi şanzıman yağına ihtiyaç duyar. Yağ seviyesi düşükse veya kirliyse, şanzıman düzgün bir şekilde vites değiştiremeyebilir ve "tak" seslerine neden olabilir.
    • Arızalı Solenoidler veya Valfler: Solenoidler ve valfler, otomatik şanzımanın vites değiştirme işlemini kontrol eden parçalardır. Bu parçalar arızalanırsa, şanzıman yanlış zamanda vites değiştirebilir veya vites geçişleri sırasında sarsıntılı hale gelebilir.
    • Hasarlı Şanzıman Dişlileri: Şanzıman dişlileri, aşınma veya hasar nedeniyle zarar görebilir. Bu hasar, vites geçişlerinde "tak" seslerine ve diğer sorunlara neden olabilir.

    Her İki Tür Araç İçin Genel Nedenler

    • Aşınmış veya Hasarlı Motor Takımları: Motor takozları, motorun şasiye bağlanmasına yardımcı olan parçalardır. Bu takozlar aşınırsa veya hasar görürse, motor hareket edebilir ve şanzımana baskı uygulayarak vites geçişlerinde seslere neden olabilir.
    • Eğimli Yol: Bir yokuş yukarı veya aşağı sürerken vites değiştiriyorsanız, yerçekimi nedeniyle motorda veya şanzımanda ek gerilme oluşabilir ve bu da seslere neden olabilir.

    Vites değiştirirken veya ilk hareket ettirirken motordan "tak" sesi veya vuruntu yaşıyorsanız, sorunun temel nedenini belirlemek için bir mekanik tarafından aracınızı kontrol ettirmeniz önemlidir. Bu sorunları gidermek için onarım veya bakım gerekebilir.

    Yapay Zekanın Yanıtını Genişlet
  • debriyajı aniden bırakıyorsanız normal

    yüksek devirlerde otomatik şanzıman bile vites değişimlerinde vurur
  • quote:

    Orijinalden alıntı: CeyKalDa

    debriyajı aniden bırakıyorsanız normal

    yüksek devirlerde otomatik şanzıman bile vites değişimlerinde vurur

    Bu benim yaşadığım sorun gerçekten normal bir olay değil. Yani en azından sizin düşündüğünüz gibi değil.

    Yokuşlarda mecburiyetten dolayı yüksek devirde vites değiştirmek gerekiyor, işte bu vites değişimi anında üst vitese geçip debriyajı bırakmaya başladığımda tak diye vuruyor ve bir kez sarsarak yola devam ediyor.
    Hadi diyelim ki yokuşta yüksek devirdeyken bu normal, peki aracın ilk kalkış esnasında bunu yapması ne olacak? Hareketsiz haldeyken 1.viteste harekete geçmeye çalışıyorum, debriyajı milim milim hareket ettirmem gerekiyor yoksa araç küt diye vuruyor ve öyle harekete geçiyor.
  • Motor kulakları
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ayigucu

    Motor kulakları

    Bunu benim kendim kontrol etme durumum var mı sizce? Yani değişmeli veya değişmemeli diye gözle kontrol edip teşhis koyabilir miyim kaputu açsam?

    Ayrıca eğer sorun motor kulakları ise, orijinal veya yan sanayi olmasının bi sorunu olur mu bu parçada? Araştırdığım kadarıyla orijinalinin tanesi 349TL bu parçanın
  • Hayır gözle anlayamazsınız. Yan sanayi konusunda yorum yapamam. Çok kaliteli yan sanayiler de var olmayanlarda.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ayigucu

    Hayır gözle anlayamazsınız. Yan sanayi konusunda yorum yapamam. Çok kaliteli yan sanayiler de var olmayanlarda.

    Anladım. Pazartesi günü ustamın yanına bir uğrayacağım.
    Rektefiyeden sonra hem bi subap sesi veya lifter sesi vardı, hem de bu vuruntu olayını soracağım tekrar.

    Bu arada,eğer bu vuruntu sebebinin motor kulakları olduğu kesinleşirse; motor kulakları değişmişken şanzıman takozunu da değiştirmek gerekli midir böyle durumlarda?
  • Kalkışta ve debriyajı bırakırken gelen ses akslardaki boşluk olabilir. Eski aracımda vardı tam debriyajı kavramaya getirdiğimde bir sürtme sesi geliyordu.(Çok önemli bir sorun değil)

    Aracınızın vuruntusu ile ilgili şunu deneyin: 2.viteste 2500 devir civarı giderken aniden gazı kesin çok fazla sarsıntı olursa(silkeleme gibi) %99 sorun şanzıman takozudur. Takoz arızalı ise 5. viteste dahi gazı bırakınca silkeleme yapar. Aksi halde sadece kalkışlarda vs. oluyorsa yüksek ihtimalle motor takozudur.(Motoru şasiye bağlayan parça ve zamanla işlevini kaybediyor.) Ustanın reflektiye sırasında değiştirmesi gerekirdi tekrar işçilik olmaması bakımından.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: azizerkan07

    Kalkışta ve debriyajı bırakırken gelen ses akslardaki boşluk olabilir. Eski aracımda vardı tam debriyajı kavramaya getirdiğimde bir sürtme sesi geliyordu.(Çok önemli bir sorun değil)

    Aracınızın vuruntusu ile ilgili şunu deneyin: 2.viteste 2500 devir civarı giderken aniden gazı kesin çok fazla sarsıntı olursa(silkeleme gibi) %99 sorun şanzıman takozudur. Takoz arızalı ise 5. viteste dahi gazı bırakınca silkeleme yapar. Aksi halde sadece kalkışlarda vs. oluyorsa yüksek ihtimalle motor takozudur.(Motoru şasiye bağlayan parça ve zamanla işlevini kaybediyor.) Ustanın reflektiye sırasında değiştirmesi gerekirdi tekrar işçilik olmaması bakımından.

    Bahsettiğiniz gibi, belirli bir devir bandında belli bir viteste ilerlerken bir anda gazı bırakıp aracı saldığımda araç öne yığılıyor ve evet sarsıntı ciddi şekilde yapıyor. Doğal olarak bu hissiyat da bana güven ve keyif vermiyor. O yüzden eğer yavaşlayacaksam sürekli debriyaja basma eğilimindeyim. Yani dediğiniz gibi böyle bir sorunum da var ve görünüş o ki şanzıman takozu da değişecek...

    Usta neden bunları rektefiye işleminde bana söyleyip değiştirmemiş anlayamadım.. Belki de maddiyattan dolayıdır bilemiyorum ama şu an aracı bu şekilde kullanmak da bana çok büyük keyif vermiyor.

    Pazartesi günü gidip görüştüğümde sonuçları veya yapılan işlemleri buraya yazarım.
    Umuyorum ki bu takozlar değişti mi bu sarsıntı ve vuruntu sorunları kesilsin artık..




  • nahege270 kullanıcısına yanıt
    İlk arabamı aldığımda şanzıman takozu arızalıydı. Bende gazı bırakacağım zaman kaçla gidersem gideyim debriyaja basıyordum araba sarsmasın diye. Şanzıman takozu değiştiğinde sarsıntı neredeyse sıfıra indi.(Özellik 1 ve 2. viteslerde sanki bir yere çarpmışçasına sarsıntı veriyordu şasiye)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: azizerkan07

    İlk arabamı aldığımda şanzıman takozu arızalıydı. Bende gazı bırakacağım zaman kaçla gidersem gideyim debriyaja basıyordum araba sarsmasın diye. Şanzıman takozu değiştiğinde sarsıntı neredeyse sıfıra indi.(Özellik 1 ve 2. viteslerde sanki bir yere çarpmışçasına sarsıntı veriyordu şasiye)

    Ne yalan söyleyeyim aynı olayı ben şu an yaşıyorum. Özellikle sıkışık trafikte aman araç sarsılmasın, aman saçma sapan davranmasın diye yapmadığım maymunluk kalmıyor.
    1.viteste belli bir hızda giderken gazı bıraktım mı pat diye yapışıyoruz öne. Motor da sarsılıyor o an hissediyorum yani..

    Ek olarak şunu fark ettim rektefiye işleminden sonra; aynı bu şekilde 1.vites ilerlerken gazı bıraktığım zaman sanki motor aracın bi duvarına çarpıyor gibi ses de çıkarıyor. Tok bir ses tabi bu. Rektefiyeden önce yoktu bu ama bugün fark ettim. Aracın öne kapanması ve sarsılması haricinde anlık bu ses de geliyor küt diye.


    Pekii siz orijinal parça ile mi değiştirdiniz şanzıman takozunu? Ve aracınız hangi marka modeldi




  • Hocam peki vites değişimlerinden sonra fark edilir bir durum var mı? Mesela vites değişimlerinden sonra araçtan herhangi bir "tık" sesi geliyor mu? Aks boşluğu da olabilir. Motor kulağından yapıyorsa zaten motorun tangır tungur olması lazım. Anlamanın güzel bir yolu müsait bir yerde kaput açık olarak birisi aracı kaldırır birisi motoru gözlemler. Ya da levye ile kanıttırmak da olabilir.
  • Motor/şanzıman kulakları ya da tabla burçları/fişekleri.
  • Akslardan yapar
  • muhtemelen aks'larla ilgili
  • %99.99 motor kulaklarından
  • Ayni sorunu 2011 kia proceed aracimda yasamistim.

    Bahsettiginiz gibi buyuk arizalar cikaracagini saniyordum.

    Ama problem debriyaj switchi cikti (debriyaj musuru olarak ta geciyor).

    2015 te yetkili serviste 50 tl gibi bir rakama degistirdim.



    Su linke goz atin

    otomobilteknoloji.blogspot.com.tr
    Debriyaj Müşürü Nedir Ne İşe Yarar? Debriyaj Müşürü Nerede?
    https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/04/debriyaj-musuru-nedir-nerede-ne-ise-yarar-arizasi.html?m=1




    Umarim sorununuz bunun gibi basit birseydir.

    Kolay gelsin




  • Degerli yorumlariniz icin tesekkurler.


    Birden fazla olasilik cikti su an belli ki. Ya motor/sanziman kulaklar ya tabla burc/fisekleri ya da debriyaj müşürü.. Bakalim sorun cidden hangisinde ama umuyorum ki buyuk bi masraf cikmasin, taptaze rektefiye iyi bi masraf yapti zaten su an :)

    Ayrica vites degisimlerinde belli bi ses bazen olusuyor, yani yuksek devirde vites degistirirsem küt diye vuruyor araç. Buna ek olarak anlık sarsinti ve ileri atılma da cabası tabii..
  • Aynı problem bendede var. 2007 1.3 doblo. Vites farketmeksizin gazı kesince öne yigiliyor ve ikinci viteste sıkışık trafikte silkeleme yapıyor rolantide. Alttaki motora bağlı olan takoz kırık. Ayrica debriyaj değişmesi gerekiyor. Ayrica ilk kalkışta araba çok titriyor ve motoru stop ederken motor çok sallanıyor. Yakin zamanda degistiricem bakalım.
  • Bende yaşıyorum bu sorunu takipteyim.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.