Arkadaşlar geçen gün kayseriden çıktık ankaraya doğru geliyoruz ve fayans işiyle uğraşan bir arkadaşım çok değişik bir soru sordu ve kendimce cevap verdim ama benimde kafama takıldı..... soruyu aynen arkadaşımın ağzından yazıyorum....
-Dayı şimdi bu kalorifer çalışıyo ya içeri hava basıyo ya bu hava nereye gidiyo? balona basasan bu havayı patlar bu hava noluyo?
soruya cevabım şu oldu..fitil aralarında cam kenarlarında vs tahliyeler var buradan atar ancak bunlar gelen havayı atamazlar.... sonraki düşüncem kalorifer sistemi içerideki havayla dışardakini belli miktarda karıştırdığı sistyemler geldi-buda benim arabamda yok ya direk dış hava yada iç haya sirkülasyonu var...
üçüncü düşüncemde camların buğulanması malum bir damla suyun buharı 2000 damlanın hacmine eşit buharlaşmada kayıp olsa yaz günü nasıl olacak?
velasıl kelam arkadaşımda şok oldu bende ilk defa bir soruya mantıklı bir cevap bulamadım.... birde forumda soruyum dedim...
BU HAVA DIŞARIDAN GELİYODA NEREYE GİDİYO?
Ben aracın Tüm kapı ve camlarını kapattığımda ve dolaşımı araç içi ayarına getirip havalandırmayı 4. kademe yani mx. da çalıştırdığımda havalandırma gözlerinden içer hava üflenir üflenmez kulaklarıma bir basınç hissediyorum. Kapıyı açıncada bu basınç gidiyor. Bence sizinde dediğiniz gibi kenar köşe azda olsa aralıklardan sızıp gidiyor hava.
Araçların çoğunda arka tamponu söktüğünüzde sağ ve sol köşelerde plastikten solungaç benzeri yarıklar görürsünüz. Bu yarıklar dışarıya hava çıkışını sağlıyor. Aracın arka kısmında hareket halinde iken oluşan vakum sayesinde iç hava, bagaj bölmesinden dışarıya tahliye ediliyor. Solungaç benzeri yapıları ise dışarıdan içeriye su, vb girmesini engelliyor.
quote:
Orjinalden alıntı: arikanturk
Araçların çoğunda arka tamponu söktüğünüzde sağ ve sol köşelerde plastikten solungaç benzeri yarıklar görürsünüz. Bu yarıklar dışarıya hava çıkışını sağlıyor. Aracın arka kısmında hareket halinde iken oluşan vakum sayesinde iç hava, bagaj bölmesinden dışarıya tahliye ediliyor. Solungaç benzeri yapıları ise dışarıdan içeriye su, vb girmesini engelliyor.
abi ben o tahliyeyide dedim ama şimdi aradaşın dediği gibi düşününce gerçekten bir terslik var..mesela benim aracın tahliyesi bagajdan sağ taraftan tamam güzel iyi hoş ee bu bagaja giriyoı ordan atılıyoda gelen hava çok fazla giden hava az oluyo gene bi bişrikim var...bu benim kafama felaket takıldı..tatmin eden bi cevap buluruz inşallah yinede çok sağolun...
bende cok merak ettım sımdı BILMIYORUM
Araç hareket halinde iken arka tarafta vakum oluşunca çıkan hava miktarının oldukça fazla olacağını tahmin ediyorum...
Tabi deney meney yapmak lazım kesin sonuç için...
quote:
Orjinalden alıntı: arikanturk
Araç hareket halinde iken arka tarafta vakum oluşunca çıkan hava miktarının oldukça fazla olacağını tahmin ediyorum...
Tabi deney meney yapmak lazım kesin sonuç için...
ya diyorum ya ilk onu düşündüm ama şimdi şöyle bi durum var vakoma tamama ama mesela benim aracım için konuşalım bagaja kadar havalandırma yok bagajada içerideki havanın girmesi çok çok zor ufak tefek delikler var...ee yine birikme yine birikme...
bende arabanin icindeki sinek 100 le falan giderken ileriye dogru ucunca arabadan hizlimi gider hep merak etmisimdir
Bu deney kaplumbağa ile de yapılabilir. araba içinde ileri doğru yürütülür.
bence sinek daha hizli
Arabayla cok derin bir su birikintisine girerseniz arabanın icine su dolabiliyor... Soz konusu arabada bir suru delik var anlamına gelir ki suyun girdigi bu deliklerden hava cok cok rahat tahliye edilebilir gibime geliyor...
hehe bağıl hız problemleri arkadaşlar sineğin hızını nereye göre hesaplıyoruz?? gerçi her durumda arabadan daha hızlı yere göre zaten daha hızlı gitmiş olur arabayı baz alırsak araba sinek için duruyo gibi kabul edilir yine hızlı olur ama bence en hayırlısı bu konuyu kapatmak olur
quote:
aracım için konuşalım bagaja kadar havalandırma yok bagajada içerideki havanın girmesi çok çok zor ufak tefek delikler var...ee yine birikme yine birikme...
ya fiatçı haklısın kafada canlandırmak zor oluyor da gazlar (yani hava) içinde bulundukları kabın ya da ortamın her yerine yayılırlar ve birazcık basınç farkında bile o deliklere yönelirler. yani havalandırmanın oraya kadar uzanması, deliklerin göz önünde ya da kolay yerlerde bulunması ya da büyük olmasına gerek yok. hava aracın her yerindedir ve basınç da sabittir.
zaten hava içeride kalsa ve birikse önce sen etkilenirsin basınç farkından ve hatta içeri hava basamaz havalandırma.
quote:
Orjinalden alıntı: ceyhunberber
bence sinek daha hizli
hareketsizlik veya hareketi koruma kanunumudur nedir işte ondan dolayı öle oluyo çok açıklayıcı oldum
quote:
Orjinalden alıntı: Fiatci
Arkadaşlar geçen gün kayseriden çıktık ankaraya doğru geliyoruz ve fayans işiyle uğraşan bir arkadaşım çok değişik bir soru sordu ve kendimce cevap verdim ama benimde kafama takıldı..... soruyu aynen arkadaşımın ağzından yazıyorum....
-Dayı şimdi bu kalorifer çalışıyo ya içeri hava basıyo ya bu hava nereye gidiyo? balona basasan bu havayı patlar bu hava noluyo?
soruya cevabım şu oldu..fitil aralarında cam kenarlarında vs tahliyeler var buradan atar ancak bunlar gelen havayı atamazlar.... sonraki düşüncem kalorifer sistemi içerideki havayla dışardakini belli miktarda karıştırdığı sistyemler geldi-buda benim arabamda yok ya direk dış hava yada iç haya sirkülasyonu var...
üçüncü düşüncemde camların buğulanması malum bir damla suyun buharı 2000 damlanın hacmine eşit buharlaşmada kayıp olsa yaz günü nasıl olacak?
velasıl kelam arkadaşımda şok oldu bende ilk defa bir soruya mantıklı bir cevap bulamadım.... birde forumda soruyum dedim...
BU HAVA DIŞARIDAN GELİYODA NEREYE GİDİYO?
Benim arabada hava girişini değiştirmek için bir düğme var ona göre yorumlarsak,
sol taraftaykan içerdeki havayı devirdaim ediyor, yani aynı havayı bir daha dönderip içeriye veriyor.
sağ taraftayken de dışarıdan hava alıp onu ısıtarak/soğtarak içeriye veriyor.
Arkadaşının sorusu sağ tarafla ilgili, benim kanaatimce fazla havayı konuma göre (hava veriş yönü ön camdaysa ayak kısmından, konsoldaki üfleme yerlerindeyse ön camdan veya ayaklardan) geriye veriyor. Yani bir yerden üflüyor ve boş kalan üfleme yerinden havayı geri veriyor.
quote:
Orjinalden alıntı: deloreantm
quote:
aracım için konuşalım bagaja kadar havalandırma yok bagajada içerideki havanın girmesi çok çok zor ufak tefek delikler var...ee yine birikme yine birikme...
ya fiatçı haklısın kafada canlandırmak zor oluyor da gazlar (yani hava) içinde bulundukları kabın ya da ortamın her yerine yayılırlar ve birazcık basınç farkında bile o deliklere yönelirler. yani havalandırmanın oraya kadar uzanması, deliklerin göz önünde ya da kolay yerlerde bulunması ya da büyük olmasına gerek yok. hava aracın her yerindedir ve basınç da sabittir.
zaten hava içeride kalsa ve birikse önce sen etkilenirsin basınç farkından ve hatta içeri hava basamaz havalandırma.
bir de tabii oto.larımızda yalıtım testinde kullanılan kedi hikâyesi var
hava arabanın içinde devirdaym yaparak dolaşıyor zaten o fan dan gelen hava arabanın içinde ve onu alarak devirdaym yapıyor ayrıca dışarıdan hava alındığında aynı şekilde havada dışarıya veriliyor
o zaman sana bir soru sen 150 ile giderken camı açtığında çok fazla hava çarpıyor suratına ama arabadaki havada dışarıya çıkıyor çıkmasaydı basınçtan duramazdın değilmi mantık bu
quote:
Orjinalden alıntı: muratugras
quote:
Orjinalden alıntı: Fiatci
Arkadaşlar geçen gün kayseriden çıktık ankaraya doğru geliyoruz ve fayans işiyle uğraşan bir arkadaşım çok değişik bir soru sordu ve kendimce cevap verdim ama benimde kafama takıldı..... soruyu aynen arkadaşımın ağzından yazıyorum....
-Dayı şimdi bu kalorifer çalışıyo ya içeri hava basıyo ya bu hava nereye gidiyo? balona basasan bu havayı patlar bu hava noluyo?
soruya cevabım şu oldu..fitil aralarında cam kenarlarında vs tahliyeler var buradan atar ancak bunlar gelen havayı atamazlar.... sonraki düşüncem kalorifer sistemi içerideki havayla dışardakini belli miktarda karıştırdığı sistyemler geldi-buda benim arabamda yok ya direk dış hava yada iç haya sirkülasyonu var...
üçüncü düşüncemde camların buğulanması malum bir damla suyun buharı 2000 damlanın hacmine eşit buharlaşmada kayıp olsa yaz günü nasıl olacak?
velasıl kelam arkadaşımda şok oldu bende ilk defa bir soruya mantıklı bir cevap bulamadım.... birde forumda soruyum dedim...
BU HAVA DIŞARIDAN GELİYODA NEREYE GİDİYO?
Benim arabada hava girişini değiştirmek için bir düğme var ona göre yorumlarsak,
sol taraftaykan içerdeki havayı devirdaim ediyor, yani aynı havayı bir daha dönderip içeriye veriyor.
sağ taraftayken de dışarıdan hava alıp onu ısıtarak/soğtarak içeriye veriyor.
Arkadaşının sorusu sağ tarafla ilgili, benim kanaatimce fazla havayı konuma göre (hava veriş yönü ön camdaysa ayak kısmından, konsoldaki üfleme yerlerindeyse ön camdan veya ayaklardan) geriye veriyor. Yani bir yerden üflüyor ve boş kalan üfleme yerinden havayı geri veriyor.
hava tahliyesi mutlaka var. örneğin kışın havalandırmayı açtığınızda ön cam buğulanıyor.
benim bildiğim kadarıyla havayı dışarı atma işi tahliyeden yapılıyor.
FİATÇI, EPEY ZAMANDIR GÖRÜŞEMİYORUZ...
YUKARDA BİR ARKADAŞ BAHSETMİŞ... ARAÇLARDA ARKA TAMPONUN SOL YA DA SAĞ TARAFINDA, TAHLİYE MENFEZİ MEVCUTTUR. BU DELİKLERDEN İÇERİ HAVA GİRMEZ FAKAT DIŞARI ÇIKABİLİR. YANİ "TEK YÖNLÜ YOL" GİBİDİR... VE BU SİSTEM OLMASAYDI ARACIN İÇİNİ ISITMAK YA DA SOĞUTMAK MÜMKÜN OLMAZDI... ARAÇLARDA KALORİFER SİSTEMİ DIŞARDAKİ HAVAYI İÇERİ ALACAK ŞEKİLDE YA DA DIŞARIYLA TAMAMEN İRTİBAT KESİLEREK İÇ SİRKÜLASYON ŞEKLİNDE OLUR... SİSTEM İÇ DOLAŞIMA AYARLANDIĞINDA DIŞARIDAN HİÇ HAVA GİRMEZ. DOLAYISIYLA TAHLİYE SÖZKONUSU DEĞİLDİR... ANCAK DIŞARIDAN GİRİŞ AÇILDIĞINDA TAHLİYE DE (AYNI MİKTAR KADAR) BAŞLAR... BURDAKİ İNCE NOKTA GİREN HAVANIN DEBİSİNİN YÜKSEK OLMASINA RAĞMEN BASINCIN DÜŞÜK OLMASIDIR. YANİ BASINÇTAN DOLAYI BİR TEHLİKE SÖZKONUSU OLAMAZ... HERHANGİ BİR SEBEPTEN DOLAYI, TAHLİYE MENFEZİ TIKANACAK OLURSA, KALORİFER SON AYARINDA BİLE ÇOK AZ HAVA ÜFLEYEBİLECEKTİR...