Aslında sıfır araç ve araç fiyatı alanlar başlığına yazmıştım ancak beklediğimden çabuk silindiği için konuyu burada açıyorum. İlgili konuda Formentor aldığımı yazdığımda deneyimlerimi soran 2-3 forumdaş vardı hem onlara yazmak açısından hemde merak edilenleri cevaplamak açısından yazıyorum. Yazının tamamı bana aittir. Bu mesajda Cupra Formentor hakkında 10 günlük izlenimimi, markayı, artıları, eksileri ve 3008 Allure ve Tucson Prime ile kıyaslamlarını paylaşacağım. 3 Ay 2022 model Tucson dizel Prime daha sonrasında 7 aylık 2021 model 3008 1.6 Allure birlikteliğimden sonra Formentor'la 15 günü devirdim. Tucsonla 3000 km, 3008 ile 10 bin km, Formentor ile 1000 km sürmüş oldum. Sanırım ki bir aracı tanıtmak kıyaslamak için yeterli sürelerdir. İlk olarak Cupra nedir neyin nesidir? Cupra,2018 yılına kadar Seat'in performasnlı üst segment araçlarına verilen isimken 2018'den sonra bilinenin aksine Seat'ın yan markası değil WAG grubunun bağımsız bir markası olmuştur Çıkış noktası Seat olsada WAG grubu ayrı bir marka olarak açıklamaktadır. Avrupa'da Semi-premium sınıfında sayılan Cupra Türkiye'de ise premium otomobil grubunda sayılmaktadır. Diğer Premium markalar Audi, Volvo, Mercedes, BMW, DS vs. 2022 yılında globalde satışlarını bir önceki yıla göre neredeyse 2 kat arttırmış olup. Türkiye'de ise ODD tarafından yılın en hızlı büyüyen markası ödülünü almıştır. Cupra Avrupa'da Born, Formentor, Formentor Tribe Edition, Ateca, Leon ve Leon Stationwagon modelleriyle satılırken, Türkiye'de sadece şimdilik Formentor modeliyle gelmektedir. Born modeli Almanya'da, Formentor ve Leon İspanya'da, Ateca ise Çek Cumhuriyeti'nde üretilmektedir. Türkiye'de satılan Formentor'lar. Formentor Türkiye'de ağırlıklı olarak 1.5 150 hp motor olarak satılırken, 2.0 motorlu Vz modelide bazen satılmaktadır. Seat'in araçlarından ayrılan en büyük özelliği Islak kavramalı DSG şanzımanı ve tam bağımsız arka süspansiyonudur. Formentor için Doğuş Oto Türkiye'ye özel bazı donanımlarla gelmektedir. Almanya'da ki araç oluşturu kontrol edildiği zaman yaklaşık 20-25 civarı opsiyonel donanım vardır, ancak Türkiye'de bu opsiyonel donanımların bir çoğu standart olarak gelmektedir. Bu donanımlar, 19" jant ve spor lastik, Camtavan, Siyahtavan, smart ambiyans aydınlatma, Kablosuz Full Link, Geri Görüş Kamerası,Isıtmalı Koltuk ve Direksiyon, ACC, Dahili Navigasyon, 12.5 inch multimedya ekranı, Kablosuz Şarj ve Stepne. Öyle ki baz hali Almanya'da 37400 Euro iken Türkiye'ye standart gelen donanımlı araçların fiyatı, 45000 Euro civarıdır. Bu araç için Türkiye satış fiyatı 2023 modeller için 1.37 milyon Tl olarak açıklandı. Peki Türkiye'de de opsiyon olan hangi özellikler var. 1)Ücretli Renkler 2)Sanal Pedallı, Elektrikli Bagaj 3)Elektrili Hafızalı Bucket Tipi Koltuklar 4)Elektrikli Hafızalı Full Nappa Deri Spor Koltuklar 5)İleri Sürüş Paketi ( Kör nokta, çapraz trafik uyarısı, araçtan çıkış uyarısı 6)Top View çevre görüş ve 360 derece kamera 7)Ön park sensörü ve otomatik park asistanı 8)Beats Ses Sistemi 9)Matrix Led farlar Bu donanımlarda kendi içlerinde çeşitli fiyatları var, ancak aracı tam doldurmak isterseniz şu an için ekstra 150 bin tl gibi bir rakama ödemek gerekmektedir. Benim aracımda ise yukarıda bahsettiğim donanımlardan Matrix Led ve Beats ses sitemi hariç hepsi var. Açıkcası Matrix Ledli araç hiç gelmemiş ancak Beats ses sistemli araç olmasını isterdim ancak stock olarak gerçekten çok kaliteli bir ses sitemi olduğu için üzülmedim. Araca gelecek olursak, Araç her ne kadar C suv olarak geçsede aslında crossover bir Suv. Uzunluğu, genişliği, aks mesafesi rakipleriyle benzer olsada yükseklik olarak 10 cm civarı alçak bir araç, bunun artıları var eksileri var. 3008, Tucson, Formentor arasında içi en ferah olan özellikle geniş ailelere en hitap eden araç Tucson, ancak 3008'le Formentor birbirine yakındır. Sürücü açısından Formentor daha rahatken(i cockpit sebebiyle) diz mesafesi açısından 3008 ve Formentor birbirine yakın diyebilirim. Zira iç yaşam alanı arasında çok çok büyük farklar yok, ancak bagaj olarak Formentor'un bagajı biraz daha küçük kalıyor. Çoluk çocuk ailecek bir yere gidelim dendiğinde ise Formentor son sıradadır. Ayrıca arkada 3 kişi seyahat etmek Formento'da imkansıza yakın zira devasa bir şaft tüneli var. Bu konuda Tucson yine en rahat araç diyebilirim Dış tasarımı olarak. Formentor kendine baktıran bir araç özellikle akşamları aracı tam bilmeyenler kırmızı ışıkta durduğunuzda sürekli baktığını hissediyorsunuz arkadan çok farklı ve albenili bir tasarımı var genel olarak sportif tasarıma sahip bir araç. İç malzeme kalitesi, benim aracım tam nappa deri paketli olduğu için, zaten premium hissini sonuna kadar veriyor, bunun harici olarak, ön göğüsün komple bakır renkli dikişli kaplaması yan kapıların deri kaplaması güzel özellikler. Burda eksi yazılacak şeyi orta konsolun yanlarında plastik olması vede torpido ve yan kapı ceplerinde halı kaplama olmaması, ben 300 liraya konfor seti alıp kendim kapladım ancak neden standart yapmazlar anlamıyorum. İç tasarım ve donanım kullanımı; 3008 yılların tasarımı, Tucson ise ne olursa olsun bir Kore aracı olduğu için araçların içine bakınca 2 aracın geçtiğimiz 10 yıldan diğerinin ise önümüzde ki 10 yıla ait olduğunu anlıyorsunuz. Tamamen her noktada kişiselleştirilen hayalet gösterge, 12" multimedya ekranı, tamamı dokunmatik aydılatma ve far ayarı grubu, kullanıma alışması zaman alsada teknolojiyi hissettiriyor. Ancak özellikle biraz yaşı olanlar için herşeyi multimedya ekranından kontrol etmek zorluk çıkarabilir. Ancak bunula birlikte bağımsız arka klima ekranı, SOS tuşunun konumlanması, ekranda G metre, pusula, Tork ve HP kullanım ekranları gibi özellikler sunması çok hoş. Ayrıca Hayalet göstergeye yansıtılan Navigasyon ve bunun etrafını istendiği gibi kişiselleştirilmesi keyif sunuyor. Yine de bir sıralama yapmak istesem her ne kadar eski bir araç olsada 3008'i Tucson'un önüne koyarım. 3 araçtada standart fabrikasyon ses sistemleri vardı, Burda Sıralamam Formentor, 3008 ve Tucson olurdu sırasıyla. Sürüş Konforu, Yol tutuşu; Yol tutuşu olarak vede Yoldan alınan keyif olarak Formentor'la diğer araçları kıyaslamam, gerçekten araca son derece hakim sürüyorsunuz asfalta yapışıyor desem yalan olmaz. Bu hissiyata 3008 Tucsondan daha yakın. Tucson her ne kadar arka süspansiyonu bağımsız olsada Virajlarda güven vermiyor. Ancak bu tabikide tasarım kaynaklı bir durum, Formentor'da bulunan tam bağımsız arka süspansiyonla 245/40/19 lastiklerin birleşimiyle Formentor gerçekten keyifli bir yolculuk sunuyor. Ancak 245/40/19 ebatının bir sıkıntısı şu oluyor her ne kadar bağımsız süspansiyon olsada sert bir sürüş sunuyor. Kasislerden veya çukulardan geçerken bu konuda Tucson en iyi durumda, Formentorla 3008 ise birbirine yakın diyebilirim. Donanım kıyaslaması, burada donanım kıyaslaması yapmak adil olmaz zira Tucson Nline, 3008 GT ile kıyaslama yapmak gerekir, ezbere bu araçların donanımlarını tam bilmiyorum ancak sanıyorum ki en dolu paketlerde birbirlerine yakın donanımlar vardır. Ancak smart ambiyans aydınlatma ve bu aydınlatmanın içnine gömülmüş kör nokta uyarı sistemi gibi mevcut donanımların maksimumda sunulması konusunda Formentor biraz daha öndedir, ancak koltuk soğutma veya arka koltuklarda ısıtma opsiyonel olarak bile yok. Motor ve şanzıman kıyaslaması yapacak olursak, burada Tucson dizel olduğu için yorum yapmak doğru olmaz, ancak şanzıman olarak ben ön yargıyla yaklaştığım EAT8'i beğenmiştim açıkcası, tabii ki DSG'nin hızı olmasada gerçekten güzel bir şanzıman, ancak yakıt tüketimine DSG'ye göre olumsuz etkisi oluyordur. Burada DCT'ye bir parantez açmak istiyorum. Ben açıkcası DCT'yi çok sevemedim her ne kadar DSG ile aynı teknoloji olsada birkaç kez kararsızlıkta kalması ve özellikle ilk 1000 km'de sürekli balata kokusu gelmesi bana garip gelmişti. DCT DSG kadar hızlı tepki vermeyen bir şanzıman bana göre. Ancak hayatım boyunca birçok kez DSG kullanmış biri olarak sanıyorum ki Formentor'da yeni platformun şanzımanı var, çok çok daha hızlı ve kararlı geldi vites geçişleri bana. Motor olarak ise 1.6 180 hp PSA motoru bence çok çok başarılı bir motor gerçekten o kasanın hakkını veren 0'dan 100'e 8 saniyede çıkaran bir motor, Türkiye'ye artık gelmeyeceği söyleniyor umarım öyle olmaz. Formentor'da ise 1.5 150hp alıştığımız Ecotsi motor var. 0-100 8.9 saniye bildiğimiz Wag motoru. Yakıt tüketim bilgisi vereyim, Tucsonda ortalamam 6.7 litre idi, 3008'de Mypeugeot uygulamsından bakınca Aralık ve Ocak ortalamalarım 8.5 litre idi, Formentor'da ise 1000 km ortalamam 7.7 litre. Gelelim Formentor'un benim gözümde ki bazı eksilerine, ilk olarak yukarıda da yazdığım gibi, kapı içleri ve torpidonun içinde halı kaplama olmaması, orta kol dayamanın altındaki saklama alanının az olması, kapı altlarında eski leonlarda bile olan saklama gözlerinin olmaması, ön kaputta piston olmaması, ön kaputun altında izolasyon keçesi olmaması. Orta vites bölümünün kenarlarının ve arka kapının üst kısımlarının plastik olması. Artıları ise, üst düzey donanım sunması, kişiselleştirilebilir hayalet ekranı, cupra modunda g metre, anlık tork ve hp kullanımı sunması, görüş açısı olarak kaputu bir çizgi olarak görerek yola tam anlamıyla hakim olarak sürüş sunması, yol tutuşu ve sürüş dinamikleri güzel özellikleri. Bir diğer güzel özelliği ise bence sınıfının en yakışıklı ve tarz aracı oluşu. Kıssadan hisse, eğer en az 2 çocuklu bir aileniz varsa ve bir araç almak istiyorsanız Formentor size çok hitap etmiyor, ancak bekarsanız yada tek çocuklu bir aileniz varsa, sürdüğümden keyif almak istiyorum bol donanım istiyorum diyorsanız. bununla birlikte premium sınıfta yer alan bir araca binmek istiyorum diyorsanız sizin için ciddi bir opsiyon olabilir. Bir diğer soru ise Formentor yükseltilmiş Leon mudur? Formentor, Yeni Leon'un Fr+FRplus+Teknoloji paketli halinden tam donanımıyla yaklaşık 400 bin tl daha pahalı satılmaktadır. Bu 400 bin tl'lik farkla, farklı bir tasarım, tam bağımsız arka süspansiyon, yeni platforma ait ıslak kavramaları dsg şanzıman, 360 kamera, güvenlik paketi, hafızalı koltuk, tam deri koltuk ve ön göğüs daha büyük multimedya ekranı, dahlili navigasyon arka bagajda 230 v priz, koltuk ve direksiyon ısıtması gibi özelliklere sahip olunuyor. Ancak far tasarımları ve iç tasarımının çok benzer olduğu bariz bir gerçek. |
CUPRA Formentor, Peugeot 3008 ve Hyundai Tucson: Kapsamlı Bir Karşılaştırma
CUPRA Formentor: Hangi Segmentte Yer Alır?
CUPRA Formentor, kompakt bir SUV ile bir coupe'nin dinamik özelliklerini birleştiren, benzersiz bir otomobildir. Kompakt SUV segmentinde yer alır ve rakipleri arasında Peugeot 3008 ve Hyundai Tucson bulunmaktadır.
CUPRA Formentor'un Kronik Sorunları Var mı?
CUPRA Formentor, yeni bir model olduğundan, kronik sorunlar hakkında kapsamlı veriler henüz mevcut değildir. Ancak bazı sahipler, bilgi-eğlence sisteminde küçük aksaklıklar ve vites kutusunda ara sıra yaşanan gecikmeler bildirmiştir.
CUPRA Formentor Alınır mı?
CUPRA Formentor, benzersiz tasarımı, etkileyici performansı ve konforlu iç mekanıyla öne çıkan çekici bir seçenektir. Kronik sorunların olmaması da dikkate alınması gereken bir faktördür. Ancak nihai karar, bireysel ihtiyaçlarına ve tercihlerine bağlıdır.
Peugeot 3008 vs Hyundai Tucson
Peugeot 3008 ve Hyundai Tucson, kompakt SUV segmentindeki iki popüler seçenektir. Her iki araç da geniş iç mekanlar, gelişmiş özellikler ve güçlü motorlar sunar. Ancak 3008 daha şık ve modern bir tasarıma sahipken, Tucson daha pratik ve uygun fiyatlıdır.
Sonuç
CUPRA Formentor, Peugeot 3008 ve Hyundai Tucson, farklı ihtiyaçlara ve tercihlere hitap eden benzersiz seçeneklerdir. Formentor benzersiz tasarımı ve etkileyici performansıyla öne çıkarken, 3008 şık tasarımı ve gelişmiş özellikleriyle dikkat çeker. Tucson ise pratikliği ve uygun fiyatı ile öne çıkar. Nihai karar, bireysel ihtiyaçlarına ve beklentilerine bağlıdır.