Şimdi Ara

Elektrikli araç neden şu an alınmaz işte cevabı (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
125
Cevap
1
Favori
7.699
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
46 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Günümüzde en mantıklı seçenek hibrit araçlar ama fazla seçenek yok. Elektrik için bi 10 yılı var.


  • < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • TheCaliph_ kullanıcısına yanıt

    hele istanbulluysan araba almak kendine işkence etmektir

  • Arkadaşlar,


    Yıllarca Benzinli (ve LPG'li), Dizel ve Eletrikli araç kullanan biri olarak düşüncelerimi yazma zorunluluğu hissettim, gördüğüm eksik veya yanlış bilgilerden dolayı. Her ne kadar paylaşılan bilgiler arasında doğrular olsa da yanlışlar çoğunlukta maalesef.


    Tipik Türk vatandaşı olarak bilmediğimiz veya az bildiğimiz konularda çok biliyormuşuz gibi davranıyoruz. Böyle olunca ister istemez bu fikirleri duyan/okuyan kişiler de yanlış bilgilerle hareket ederek yine onlar da etrafına yanlış bilgiler aktarıyor, haliyle gerçek bilgiden uzaklaşılmış olunuyor maalesef.


    Bazı kimseler sadece kulaktan dolma bilgilere güvenmeyip araştırma da yapıyor, böyle de olması gerekir zaten.


    Elektrikli araçların artıları ve eksileri var tabi ki ama bunlar tamamen kullanıcı beklentilerine ve gerekliliklerine göre değişmekte. Bir elektrikli aracın size uygun olup olmadığını anlamanız için birkaç soru sormanız gerekir kendinize.

    Günlük kaç km yol kat ediyorsunuz?

    Senede kaç km yol kat ediyorsunuz?

    Güç sizin için gerekli mi? (Bu zevke giriyor genelde)

    Bütçeniz ne kadar?

    Elektrikli aracı ne için düşünüyorsunuz? (Tasarruf, ivmelenme, çevre duyarlılığı, sessizlik vs)


    Daha da detaylı sorulara da girilebilir ama bu temel sorulara cevap vererek elektrikli aracın size uygun olup olmadığını genel olarak anlayabilirsiniz. Ben elektrikli aracımı almadan önce bunun araştırmasını ve benzinli ile dizel araçlar ile kıyaslamasını da yapıştım, kulaktan dolma bilgilerle hareket etmedim :)


    Sorulara kısa cevaplar vereyim, daha detaylısını excel tablosu oluşturarak kendiniz de yapabilirsiniz.


    Amacınız tasarruf ise:

    Günlük kullanımınız 100 km ve üzeri ise, yıllık kullanımınız da 35-40 bin km üzerinde ise elektrikli araç düşünebilirsiniz. Altında ise tasarruf çok fazla olmaz.


    Amacınız güç ve ivmelenme ise (ki zevkler ve renkler tartışılmaz):

    Elektrikli araç tam size göre.


    Bütçe kişiye göre değişir; Zoe için 2. el olarak 165 bin liradan başlayan fiyatlar var. İlle de 500 bin lira vermeniz gerekmiyor! (Şimdi 500'ün arkasına k yazsam k'nın anlamını bilmeyenler olacağı için “bin” yazıyorum herkes anlasın diye.)


    Değerli arkadaşlar; elektrikli araç aldığımdan beri bana bir çok soru ve eleştiri geliyor. Aynı burada yazılanlar gibi. ilk soru menzil kaç km, akabinde bana yöneltilen eleştiri veya görüş; "bana yetmez" ve "ben memlekete gidemem bu aracın menzili ile". Böyle cevaplayan arkadaşlara ilk sorum; "Günde kaç km aracınla yol alıyorsun?" oluyor. 2. soru olarak ta; "Senede kaç defa 300 km üzeri yol kat ediyorsun?". Gelen cevaplar genelde günlük 100 km altı araç kullanımı ve senede de 1-2 defa uzun yol (memlekete gidiyorlarmış) oluyor.

    "Bana yetmez" diyen arkadaşların cevapları tutarsız oluyor. Hani günlük 500-600 km yapsa, ben şarjla uğraşamam dese anlarım ama gel de anlat işte.


    Yazacak çok şeyler var ama yazıyı uzatmamak adına forumda yazılanlara cevap yazsam belki daha net anlaşılır.


    "İlk başta bir araç seçtim kendime ülkemizde satılan. Reno zoe."

    Bence forum başlığı Zoe neden alınmaz şeklinde olmalıydı, verilen örnek Zoe olunca. Veya daha güzel başlık Zoe almaya değer mi? gibi olmalıydı. Tabi ki istediğimiz başlığı atabiliriz, bunda sorun yok ama bir başlık atıp, içindeki bilgiler farklı olunca, konu farklı yöne gider, farklı anlamlar çıkar.


    "Uzuna değil istanbul kocaeli bile yapılmaz. Düşün silivriden çıkıyorsun izmite gelene kadar batarya %5 filan cep telefonu gibi acayip sinir olursun😂"



    Ben Silivri'de oturuyorum, eğer Silivri'de yaşıyorsan yada yakınsan gel bir elektrikli aracı yakından test et derim :) Örneği uç noktalardan vermişsin, bu yaptığın algı operasyonu olur :) Sakin kullanımda Zoe50 ile Silivri'den Kocaeli'ne gider ve geri bile gelebilirsin (Git gel 350 km Silivri-Kocaeli arası). Ama illa basacağım dersen tabi ki menzil düşer bütün araçlarda.

    Bir anımı yazayım. Arkadaşım ile araçlarımızı kapıştıralım dedim bir gece.

    Arkadaşımda BMW 320i, bende de BMW i3. Her ikisi de 170 BG ve 250 Nm.

    Arkadaşın araç full depo, Sport + modunda. Benimde %90 şarj. 0-100 km/h ile 40-150 km/h gibi kalkışlar yaptık 30 km boyunca. Tabi hepsinde i3 galip geldi, en son yarıştan çekilmek zorunda kaldı motor yağ sıcaklığı tavan yaptığı için. Motorunu 6.000 devir/dk'dan aşağı düşürmemişti. 320i 30 km'de çeyrek depo benzin bitirdi. Benim şarj %35 azaldı sadece. Şimdi bu verilerden yola çıkarak BMW 320i tam depo ile tam gaz 120 km ancak gidiyor desem, doğru söylemiş olurum ama algı yapmış olurum ve milleti 320i almaktan caydırabilirim. 320i'nin menzili 150 km'yi geçmiyor demek ne kadar doğru? Veya "Neden benzinli araç alınmaz" başlığı atıp bu örneği versem düşünceniz ne olurdu? O yüzden doğru ve eşit kıyasta bilgi vermek gerekir bence, algı yapmadan.



    “Tamam diyorsun bari bataryası hızlı olsun yine kendi sitesinde ki verilere göre 50kwh lık hızlı şarj istasyonu olsa misal minumum 1 saat maksimum 1.5 saate bataryayı fullüyorsun.”

    Elektrikli araçlarda şarj işlemi her araca, her istasyona, her hava koşuluna göre değişkenlik gösterir. Sabit bir debide Benzin/Dizel yakıtı alır gibi sabit bir akımda şarj alınmıyor. (Bir arkadaş yazmış) Şarj işlemi, batarya boş iken o araç için belirlenen güçte şarj olurken, batarya kapasitesi %85-90 civarlarında iken şarj akımı (haliyle gücü) düşer ve son kısımları yavaş şarj olur. Zoe ZE50 R110 46kW DC ile 56 dakikada %80 şarj olurken başka araçlarda farklı olur. Zoe ZE50’nin hızlı şarjı saate 230 km menzillik şarj doldururken mesela Tesla Model Y LRDM saatte 930 km menzillik şarj olabiliyor. Başka örnekler de vermek gerekirse Audi e-tron 55q saatte 600 km menzillik şarj alabiliyor. VW ID.4 1st saatte 460 km menzillik şarj alabiliyor. Yani VW ID.4 1st ile uzun yola çıkıldı diyelim. Aracın menzili 400 km. 300-350 km sonra bir istasyonda mola vermek gerekir (ki saatlerce araç kullanılmak sakıncalıdır). ID.4 sadece 36 dakikada 40 km’lik kalan menzili 320 km gidecek kadar şarj alabilir. Uzun yola çıkıp ta kaç kişi mola vermiyor? Vermezse doğru yaptığını mı düşünüyorsunuz mesela?

    Tabi bu noktada değinmek gerekecek. Şarj istasyonları Amerika veya Avrupa kadar fazla yaygın değil. Plugshare.com’dan dünya genelindeki şarj istasyonlarını görebilirsiniz.

    Ama yine de azımsanacak kadar da az değil nihayetinde.

    https://www.plugshare.com/

    https://ev-database.org/car/1273/Volkswagen-ID4-1st

    https://ev-database.org/car/1164/Renault-Zoe-ZE50-R110


    “Ancak evde doldurmak istesen 20 saatini geçer akım kaynaklı. Bu sefer mecbur petrol istasyonu gibi hızlı şarj yeri arıyorsun”

    Zoe örneği üzerinden gidersek; tek fazlı 16A şarj aleti ile 17 saatte şarj oluyor.

    Tek fazlı 32A şarj aleti ile 8 saat 30 dakikada tam şarj oluyor.

    Genelde yeni yapılan (son 10-15 senelik) evlerde 3 fazlı hat oluyor.

    3 faz 16A ile 5 saat 45 dakikada, 3 faz 32A ile 3 saatte tam kapasite şarj olabiliyor Zoe ZE50 R110. Öyle 20 saati geçer demek ne kadar doğru?


    ”Adamın teki 300kw lık araçla girse 4 saat beklersin artık”

    Daha 300 kWh’lık araç yok. Tesla Model S P100D’de bile 100 kWh’lik batarya var. Tabi olmayacak anlamına gelmiyor ama oraya gelene kadar şarj istasyon kapasiteleri ve sayıları fazlası ile artar 😊


    “Ayrıca ş.içi %80 yapılan tasarruf ş.dışı %50 ye kadar düşüyor. Misal 50 liralık elektrikle 250 tl lik dizel aracın yolunu ş.içinde yaparken bu ş.dışı 125 liralık elektrikle 250 tl dizel aracın yaptığı yolu yapıyorsun.”

    Tasarruf miktarını örneklerle açıklamaya çalışayım. Her araca göre değişir.

    Benim aracım üzerinden örnek ile başlayayım: BMW i3 (2014 model 50.000 km’de 170BG, 250Nm Tork, maksimum hız 160 km/saat, 18.8 kWh’lik bataryaya sahip)

    Her gün Silivri-Beylikdüzü arası (40 km) gidip geliyorum işim gereği. Bu 40 km’nin yarısı 70 ve 80 km/saat hızlarda (kanun gereği) yarısını da şehir içi 20-30 km/saat hızlarda gidiyorum. Yani karışık tüketim. Yazları bu aracımla tek şarj ile 150 km menzil gidebilirken, kışları 120 km gidebiliyorum aynı yolu. Günlük 80 km yol için gayet yeterli benim için. Eve geldiğimde de garajımda 7.4 kW şarj aleti ile gece tarifesinde şarja bağlıyorum, sabah 07:30’da araç ve pil sıcaklığı otomatik olarak ayarlanmış bir şekilde aracımı kullanmaya başlıyorum. Yazları (ki 15°C’nin üzerini kastediyorum) bu yolu 11-12 kWh/100km tüketim ile gidiyorken kışları (15°C’nin altı) aynı yolu 16-17 kWh/100km tüketim ile gidiyorum. Tüketimi daha anlaşılır yazarsam: 100 km’de 12 kWh tüketim, 6 Türk Lirasına 100 km gidiyorum demek oluyor. İşin suyunu çıkarmak istesem (*) bedavaya da ömür boyu gidebilirim ama aylık 250 liraya uğraşmak zor geliyor 😊

    (* Bedava derken hakikaten de bedava. Şöyle ki; BMW elektrikli araç sahipleri BMW bayilerinde (İstanbul’da Borusan Avcılar, İstinye ve Samandıra) ücretsiz şarj alabiliyor.

    İstanbul’a yolum düşünce Avcılar’a veya İstinye’ye uğrayıp ücretsiz şarjımı alıp yoluma devam edebiliyorum, üstelik çay kahve de ikram :D

    Zoe’de i3 ile nerdeyse aynı tüketim değerlerine sahip. Bu arada, 2020 model Bmw i3’ler 300 km menzile sahip. Benimki 2014 model 150 km menzillik 😊

    Şimdi geleyim aynı yolu diğer araçlarım ile yaptığım tüketim değerlerine.

    2010 model E250 Dizel Coupe (204 BG 500 Nm Tork) aracım aynı yolu 7 lt/100km ortalama ile gidiyor. 2016 model Astra 1.4T Benzin (200 BG 320 Nm Tork Stage2) 6 lt/100km ortalama ile gidiyor. Eski aracım 2003 model Focus 1.6 Benzin/LPG Coupe aracım ile 8 lt//100km benzin veya 10 lt/100 km lpg ile gidiyordum aynı yolu

    Alt alta yazıp kıyaslarsak 100 km’yi hangi araç kaç liraya gidiyor diye bugünkü yakıt fiyatları ile:

    Bmw i3 Elektrik                       12 kWh x 0,48 lira   = 6 lira

    Mercedes E250 Dizel Coupe         7 lt x 6,57 lira         = 46 lira

    Opel Astra 1.4T                         6 lt x 7,05 lira         = 42 lira

    Ford Focus 1.6 LPG                    10 lt x 4,05 lira       = 41 lira

    Bu değerler karışık tüketimde elde edilmiş veriler arkadaşlar. Herkesin verileri kişinin gaza basma kuvvetine ve aracına göre değişir. Fikir olsun diye verdim. Bu arada: Benim gibi evde değil de dışarıda şarj ederseniz haliyle fiyatlar değişiklik gösterecektir. Bu konuda Emir TUNÇYÜREK’in çok güzel videoları var, izlemenizi tavsiye ederim.

    Kabaca bir örnek vermek gerekirse eşarj’dan şarj ederseniz AC ile 11kVa’lık şarjın dakika ücreti 0,28 TL iken DC 50kW’lık şarjın dakikası 1,08 TL. Benim araç ile şarja gittiğimde ortalama 20 dakikada %80 şarj alıp gidiyorum. Eğer Borusan’da şarj edersem bedava zaten, ömür boyu yol/şarj parası dahi vermeyebilirim 😊


    “Kısaca fiyatı, 2.eli, menzili, şarj hızı ve istasyon ağları düşünüldüğünde şu an haftasonu keyif aracından başka bir şey ifade etmiyor.”

    Tamamen ön yargılı, ya kulaktan dolma ya da çok az araştırılıp varılmış bir kanaat.

    Geçen sene 140 bin liraya aldığım i3 bugün 240 bin lira seviyesinde. Tüm araçlar da üç aşağı beş yukarı öyle oldu. 2.000 cc ve üstü hariç, onlara fazladan vergi gelince fiyatlarının daha da artması çok normal. Menzil olarak çok merak ediyorum kaç kişi günlük 300 km’nin üstüne çıkıyor? Dışarı çıkıp 100 kişiye sorun, yada etrafınızdakilere sorun kaç kişi diye? Bir elin parmaklarını geçmez. O yüzden menzil takıntısı yapmak zırvalık olur. İstasyon ağına gelince. Amerika ve Avrupa ile kıyaslanınca evet az ama öyle azımsanacak kadar da az değil. Plugshare.com’dan görebilirsiniz.

    Hafta sonu keyif aracı olarak düşünmüşsünüz şahsi olarak lakin benim de işe git gel aracım. BMW i3 elektrikli aracım sayesinde Silivri – Beylikdüz arası git gel 80 km’de her gün 32 lira tasarruf ediyorum. 6 gün işe git gel ile ayda 768 lira tasarrufum var sadece yakıttan. Hafta içi ve haftasonu iş haricinde kullanım ile birlikte aylık 1.000 liradan çok fazla tasarruf ediyor oluşum sizin gözünüzde keyif aracı oluyorsa, varsın keyif aracı olsun, aylık 1.000 lira cebimde olsun. Kaldı ki sadece bu da değil tasarrufum. Ben benzin yada dizel araçlarımda her 10.000 km’de bir bakıma sokarım. 10.000 km’de bir bakım E250 için 1.500 lira tutuyor, siz sizin tutarınızı yazın. Nerdeyse 3 ayda 1 bakıma giriyordu aracım. Senede 4 bakım 6.000 liranın üstünde. Kaldı ki DPF, triger, pompalar, bujiler, egzoz, şanzıman, radyatör ve fren disk ve balataları gibi (*) giderlerim de yok, siz onları da ilave edip öyle hesaplayın yıllık bakım ve onarım giderlerine. Fren disk ve balata demişken; Elektrikli araçlarda rejeneratif sistem (istisnalar hariç) olduğu için frene basmanıza gerek kalmıyor, bir nevi motor freni ile yavaşlıyorsunuz, öyle boşa alma gibi değil. Bildiğiniz tatlıdan biraz sert frenleme yapıyor. Haliyle fren balata ve diskleri normal araçlarda 30-50 bin km’de bir değişirken elektrikli araçlarda 200 bin km’nin altına diski bırakın, balata değiştiren bile çok azdır.


    “Hocam konuyu tam okumadın sanırım. Zoe zaten 400km menzile sahip. Diyelim ki 600km menzilli tesla aldın. Zaten fiyatı 1m civarı olur. Onu geçtim ş.dışı 5 te 2 oranı geçerli olur en iyi 2 de 1 oranı olur ki buda maksimum 300km menzil demek. Kaldı ki bu saatte 120 km/h sabit hazıda geçerli. 160 170 yapıncamenzil kuş olur.”

    Bence siz Emir’in Youtube’ta elektrikli araçlarla ilgili bir çok videosu var, kendisinin de Tesla Model S’i var, uzun yol (ülkeler arası), şehir içi yol gibi bir çok videosu var, bir bakın derim. Fikriniz değişir bu söylemlere göre. 160-170 yapınca benizli bir araç herhalde 3-5 litre yakmıyordur. Bu rakamların arkasına bir sıfır daha eklerseniz o kadar yaktırırsınız. Emin olun ki ne kadar hızlı giderseniz o kadar daha da tasarruflu olur elektrikli araç benzinli veya dizel araca göre.

    “Burada max menzilin büyük bir aldatmaca olduğunu belirtmek isterim. 5 sene sonra batarya hücreleri ölünce iyice menzil düşer. Şu an fluence ze ler muhtemelen 60 70 km menzile sahiptir misal.”

    Bence de max menzil aldatmaca, mesela BMW 320i maksimum 150 km gidebiliyor mesela, Megane’lar 120 km. 18.8 kWh’lik bataryam ile gel menzil testi yapalım, bir de 50 kWh’lık Zoe’nin menzilini kıyaslayalım. Hoş gerçi yerinizden kalkmadan Youtube’ta görebilirsiniz ama illa canlı görmek isterim derseniz yardımcı olurum. Bu arada, Electrip.com.tr sitesine girip bakarsanız günlük veya saatlik Bmw i3 veya Renault Zoe kiralayabilirsiniz, i3 60 lira, Zoe 42 lira saatlik. Yakıt parası vermeden deneyin derim 😊

    Batarya olayına gelince. Verdiğiniz örnek Renault’un ilk bataryalarına belki uygun olabilir lakin diğer araçlar için dediğin doğru değil. Benim araç 2014 model 6 yaşında 50 bin km’de; pil kapasitesi %88’de şu an. Cep telefonu bataryaları ile karıştırmayın. Bmw gibi birçok firma 8 yıl ve 100 bin ile 160 bin km garantisi veriyor. %70’in altına düşerse ücretsiz değiştiriyor. Öyle 5 senede bataryalar çöp olur gibisinden imalar yanlış! Li bataryalar ile kullanmaya başladığında ömürleri hızlı düşer, sonra bu ömür düşüşü çok yavaşlar. Merak etmeyin, bataryalar çok çabuk eskimiyor. 10 seneye eskise bile 10 sene sonra zaten fiyatları çok makul düzeye düşmüş olur. Batarya bitmeden önce araç paslanmaya başlar zaten. Hoş gerçi genelde sadece süper spor araçlarda kullanılan karbon fiber gövde BMW i3’te kullanılıyor. Tamponlar plastik, gövde karbon fiber, kolay kolay çürüyecek yeri de yok 😊


    “Hocam tüm samimiyetimle söylüyorum gerçekten baştan sona doğru ve tebrik edilmesi gereken bir yazı yazmışsınız.Söylediklerinize harfiyen katılıyorum.Ama konuya bakıyorum da 2+2=4 etmesine rağmen çok az da olsa halen 5 de ısrar eden,muhalefet olanlar var.Bunun zaten olmamasına şaşardım açıkçası.”

    İlginç, nerden kapıldınız bu fikre anlamak mümkün değil, ya ben günlük kullanımda yalan yanlış bilgi veriyorum, ya da siz! Gelin beraber test edelim, yalan söylüyorsam Bmw i3’ü hediye ederim ama yok siz yalan söylüyorsanız aracınızı alırım, var mı cesaretli kendine güvenen?


    “Söylediklerinize ilaveten bir olumsuz yönüne de ben değineyim. Aynı aracın dizeli yarı fiyata demişsiniz ya.400000 e elektrikli alıp tasarruf yaptığını zannedeceğine 200000 liraya dizelini alır ve kalan 200000 liraya da 20-25 senelik yakıt masrafını karşılamış olursun zaten.Elektrikli otomobiller şu anki teknoloji ile insanlara tasarruflu diye yutturulan bir balondan ibaret.”

    “Elektrikli otomobille tasarruf yapılmaz. Gelişmiş ülkeler tasarruf için değil emisyonu düşürmek için elektrikli otomobile geçiyorlar. Elektrikli otomobilin bataryası araba fiyatının üçte biri kadar. 7 veya 10 yıl sonra bataryayı değiştirmek gerektiğinde yapılan tasarruftan kat kat fazla maliyeti olur.”

    Kıyas yaptığınız araca göre değişir, sadece Zoe üzerinden yürüyerek elektrikli araçların tamamına bu yargıyı hükmetmeniz yanlış olur. Giriş sınıfındaki araçlar için (Zoe gibi) kısmen doğru olabilir ama onda da yıllık kaç km yaptığınız önemli. 100 bin km yapan bir elektrikli (Zoe mesela) araç ortalama 15 kWh/100km tüketimi olsun diyelim. Yine aynı şekilde 100 bin km yapan bir dizel araç ortalama 6 lt/100km tüketimi olsun diyelim.

    Zoe 100 bin km’de evde şarj ederek 15.000 kWh eletrik tüketir. 1 kWh 0,48 lira.

    15.000 kWh x 0,48 lira = 7.200 lira elektrik bedeli olur 100 bin km’de Zoe’nin.

    Ortalama bir dizel araç 100 km’de 6 lt tüketirse, 100 bin km’de 6.000 litre mazot tüketir.

    6.000 lt x 6.57 lira = 39.420 lira mazot gideri olur.

    100 bin km’de 32 bin lira fark sadece yakıttan. Siz bir de bu farka triger setini, 2 defa balata, 1 defa disk değişimini, 15 bin’de bir bakıma girdiğiniz var sayarsam en az 6 defa bakım giderlerini ekleyin (ki sıfır alırsanız aracınızı, ki 200 bin liraya sıfırını aldığınızı var sayıyorum, yetkili servis bakım ücretlerini de koyun lütfen, öyle 300-500 lira ile çıkabileceğinizi sanmıyorum, bin liradan başlar muhtemelen garanti bozulmasın diye. Varsa yaptıran arkadaş bakım fiyatını yazsın yetkili garantili servisten, biz de öğrenmiş oluruz). Alt alta toplarsanız 100 bin km’de yaklaşık 50 bin liradan fazla tasarrufunuz olur muhtemelen. Bunun 32 bin lirası sadece yakıttan, hatırlatayım dedim.

      Daha en başında yazdım, çok km yapıyorsanız düşünün diye. Yok, çok km yapmıyorsanız elektrikli zevk işine girer, kabul. Ama çok km yapıyorsanız elektrikli tasarrufludur, aksini iddia edenlerin örneklerini vermesini isterim, yanlışımız varsa düzeltmesini veya özür dilemesini de bilirim, karşı taraftan da aynısını beklerim, saygı çerçevesi içinde.


    “Batarya teknolojisi değişmedikçe elektrikli araçlar mantıklı değil , hele hele Türkiye de hiç değil.”

    Neden mantıklı değil, vur kaç olmuş? Açıklama yok. Örnek yok! Neye göre, ne için mantıklı değil?


    En güzeli şimdilik hybridlere devam, Tavsiye ederim. Bende Toyota CHR hybrid var,şehiriçi dur kalklarda genellikle elektrik motoru devrede,devir yükselince içten yanmalıya geçiyor. Şehiriçi ortalaması 4 Lt, fazla yokuş çıkmazsan 3,8 lt.

    Toyota’nın hibritleri sadece frenleme sırasında şarj ediyor yanlış hatırlamıyorsam, plugg inn değil. Haliyle şehir içinde dur kalk fazla olursa, eletrik motoru benzinli motoru rahatlatıyor ama bir miktar, dur kalk olmayınca sadece benzine geçiyor ve haliyle yakıt masrafı artar. Plugginn hibritler bir nevi mantıklı derim, günlük düşük km’li (30-40 km) mesafeler için.



    Değerli arkadaşlar, uzatmayayım dedim, uzun olmuş, kusuruma bakmayın. Yanlış veya eksik bilgiler görünce yazma zorunluluğu hissettim.

    Bir şeyler yazmadan önce iyice araştırmak gerekir, burada veya başka yerde yazılan bilgileri başkaları doğruymuş gibi bir başkalarına aktarabilir ve siz istemeseniz bile başkasının hakkını gasp etmiş, kul hakkında girersiniz. Belki çok km yapan birisi elektrikli araç alacaktı, bu yazıyı görünce başka bir yere bakmadan almaktan vaz geçti, ya da tam tersi.

    Elektrikli aracı benzinli veya dizel araç ile kıyas yapacaksanız, yıllık maliyetlerini alt alta yazın derim. İş sadece yakıtta bitmiyor, bunun bakımı var (yağ, su vs), yedek parçası var (triger, dpf, filtreler, pompalar, disk balata vs.)

    Elektrikli araçların da bakımı var, bunan bahsetmeyi unuttum. Mesela BMW i3 için 2 yılda 1 bakım var, o da 2 bin lira seviyesinde. Onu da yaptırmasanız olur da iyi niyet garantisinden çıkmasın diye 2 senede bir 2 bin lira çok para değil, benzinli veya dizel araçlara göre. Zoe’de ise nerdeyse bedava bakım arkadaşlar, birkaç yüz lira.

    Diğer bir kıyas ta güç bakımından olsun arkadaşlar. Yani tutup ta Bmw i3’ü  Renault Megane ile kıyaslamak biraz abes kaçar. İ3’ü kıyaslayacaksanız dişine denk bir rakip olması gerekir. Mesela 200 BG seviyesinde Golf GTI, Focus ST, Leon FR gibi. Bu araçların yaktığı yakıtı hesaba katıp değerlendirin. Kalkıp ta Clio Dizel vs i3 kıyaslarsanız komik olur. İ3 bu saydığım GTI, ST ve FR gibi araçları 0-100’de geride bırakan bir araç.

    Mesela 1.5 milyonluk Porsche Taycan, rakibi denilecek 5-10 milyonluk Ferrari veya Lamborghini gibi araçları geride bırakan bir araç. Tesla Model S P100D’nin de Ferrari veya lamborghini ile dalga geçiyor mesela. Geçende tanıtılan Tesla Model S Plaid mesela; 1.000 km menzilli, 0-100’ü 2 saniyenin altında, 1.100 BG üstüne güçlü arabasını ile geçemeyeceği, araç yok. Yani demem o ki, elektrikli araçları hafife almayın. Bir an önce içten yanmalı araçlardan kurtulmaya bakın, elinizde kalmadan 😊 Hoş gerçi Avrupa elektrikliye geçince Avrupa’daki benzinli ve dizel araçlar bize kayacağı için çok ta endişelenmeye gerek yok belki de 😊 Nasıl olsa Türk milleti benzin ve dizel sever 😊


    Kabaca özetlersem:

    Artıları:

    ·        Yaklaşık olarak 100 km’de 1 lt benzin kadar elektrik tüketiyor. 2.316 kiloluk 789 BG'lik Tesla Model S Perf. ise yaklaşık 1,5 lt benzin kadar elektrik tüketiyor. Hesaplaması kolay olsun diye litre ile kıyasını yazdım. O güç ve ağırlığa göre çok normal bence :) Daha yavaş olan Lamborghini kaç yakar :)

    ·        Şanzıman olmadığı için (Taycan’da var) vites geçişi yok, haliyle vites geçişlerinde olan gecikme elektrikli araçlarda yok.

    ·        İçten yanmalı motor ve şanzıman olmadığı için yağ yok (var da cüzzi miktar)

    ·        Pompa, triger, dpf, turbo, egzoz, radyatör, buji, gibi birçok parça yok.

    ·        Bakımları çok ucuz

    ·        MTV’si içten yanmalı araçlara göre 4 kat ucuz.

    ·        Benzinciye gerek yok, evde de şarj edilebiliyor. Hatta güneş paneli kurup bedavaya da getirilebilir şarjlar

    ·        İvmelenmesi muazzam, ilk devirden itibaren maksimum Tork veriyor.

    ·        Sessizlik, kafayı şişiren ses yok. (Ama bazen insan motor sesini özlemiyor değil hani :)


    Eksileri:

    ·        Şarj biterse yolda kalınıyor, öyle bi bidon benzin alıp geleyim olmuyor. (Hoş gerçi bir firma yolda hizmet vermeye başlamış, jeneratör ile gelip aracınızı şarj ediyor, yaygınlaşabilir) (Bu arada, bir araç sizi çekerse aracınızı çekildiği sürece şarj oluyor. Mesela 50 km/saat hızla benim her 2 km’de %1 şarj oluyor)

    ·        Apartmanda yaşıyorsanız ve evde şarj etmek istiyorsanız sitede otoparkına elektrik hattı ve izin gerekiyor. Bizim bilinçsiz insanımız buna bile karşı çıkıyor, site otoparkına sayaçlı elektrik hattı kurmaya izin vermeyen oluyor.

    ·        Dışarıda şarj edecekseniz bazen başka elektrikli araca denk geliyorsunuz, istasyonda 2 veya 3 hat yoksa beklemek zorunda kalınıyor.

    ·        Bazen Avm’lerde şarj istasyonu bölgesine süper zeka insanlar, benzinli veya dizel araçlarını park ediyor. Eğitim şart, Türkiye’de çok zor bu tip insanları bilinçlendirmek. Görgüsüz, çevreye duyarsız, umursamaz insanlar maalesef çok. Bu tip insanlara maalesef ceza da yok. Engelli yerine park edenlere mesela. Gel de anlat bu tip 20-30 IQ’ya sahip kişilere.

    ·        İçten yanmalı araçlardan anlayan ustalar kadar elektrikli araçlardan anlayan ustalar çok yok. E-Garaj bu konuda çok iyidir mesela.

    ·        DC istasyon sayısı az, bir Amerika bir Avrupa gibi değil. Sadece istanbul’da bile yüzlerce AC şarj noktası var ama insan sokak başı olsun istiyor Avrupa gibi 😊

    ·        Bazı araçların menzili az, evin tek aracı olursa 150 km menzilli bir araç duruma göre sizi sıkıntıya sokabilir, uzun yolda böyle kısa menzilli araç ile saat başı 20 dk şarj almak gerekir. Ama 400 km menzilli bir araç ile 4 saatte bir mola çok sıkıtı değil bence, mola da vermek zorunlu zaten, vücut için.


    Aklıma gelenler bunlar, eksiklerim fazlalarım vardır muhakkak, kusuruma bakmazsınız umarım. Varsa hatamız/eksiğimiz düzeltiriz.

    Selamlar




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi pcaga -- 14 Aralık 2020; 21:39:6 >




  • sene 2014 falan ciddi ciddi alacaktım bu zoe yi, 70k falandı fiyatı malum sarı sitede ama bataryasıyla ilgili bi olayı vardı hatırlamıyorum değişim vakti gelince bi 70k daha mı veriyodun öyle bişey yalan olmasın. onun dışında 28tl ye %100 şarj oluyor ve 300 km civarı gidiyordu yanlış hatırlamıyorsam çok karlı gelmişti o dönemler. elektrikli araba hayalim hala inşallah hiç ışık göremesekde ekonomi iyiye giderse belkii bir gün neden olmasın.  




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Mânâlùx Râpérâ -- 14 Aralık 2020; 22:23:43 >
  • Elektrikli araçlar en ekonomik araçlardır diye bir satış politikası mı var ? Kim dizelden daha ucuz diyor ? Bazen yorumları iyi okumak lazım. Elektrikli araçların tanıtımında sadece yakıt masrafının olmadığını çok cüzzi elektrik şarj maliyetinin olduğunu söyleniyor.


    Türkiye de yüksek ihtimalle elektrikli araç alanların %90 ı evde başka bir araca daha sahiptir. BEN KÖYE NASIL GİDECEM diye bi araç manasız hale gelmez. 20 yıl araba kullanıp 1 kere şehir dışında çıkmamış kullanıcılar var.

  • CapriceClassic kullanıcısına yanıt
    arkadaşın bahsettiği sorunlar tüm e-arabalar için geçerli. bunun togg u teslası olmaz.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • elektrikli araç neden alınmasın yahu diye geldim. zoeyi gördüm, konunun devamını okumadan arkadaşa hak verdim. cebime 350 bin lira koysalar bu parayı acımadan ezeceksin deseler, zoe almak yapacağım en son tercih bile olmaz. o kadar para vereceksin araba ne sunacak; max 135 km/h hız, 400 km menzil o da toplam kullanımın %43 ü şehir dışı ve otoban olursa, miktarını bilmemekle beraber pil kirası, küçücük boyutu ve 1.5 tonluk kütlesiyle virajlarda korku dolu anlar. bu menzil bir de yenisi, eskileriyle 150 km yapsın öp başına koy diyor kullananlar.

  • TheCaliph_ kullanıcısına yanıt
    Ne zaman alınır birader? Her dönem senin gibi alınmaz diyen insanlarla dolu ve hep pişman oluyorlar.
  • Şu anki sistemle bence elektrikli araç mantıklı değil.
    İstanbul'dan Malatya'ya gitmeye karar vereceğiz.
    Daha Gebzeye girmeden sarj istasyonu arayacağız. Sonra 1-1.5 saat dolmasını bekleyeceğiz. Oldu.
    Bence olması gereken tüm araçların bataryası ortak olacak. Sarj istasyonlarında hemen çıkar tak yapıp yola devam edeceksin ya da güneş enerjisi ile batarya sürekli yenilecek veyahut hareket ettikçe batarya kendini yenileyecek falan. Başka bir yolu bulunmalı yani.
    Çok detaylı bilemem ama şu anki sistemle ancak şehir içinde kullanırsın. Onu da her gittiğin yerde sarja takarsın.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Confather

    Ne zaman alınır birader? Her dönem senin gibi alınmaz diyen insanlarla dolu ve hep pişman oluyorlar.

    350 ye ZoE almadigim icin eminim cok pisman olurum :)


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ülkemizde elektrikli otolar, istasyonlar hala bebek bir teknoloji. Nispeten katılıyorum. Belki 10 sene sonra..




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi nitroslive -- 15 Aralık 2020; 9:25:47 >
  • Yurtdışında zoe ile neredeyse aynı fiyata 2008'in kona'nın elektriklileri var.

    Geldikleri anda almayı düşünüyorum. Zoe'yi ise geçelim. Elektrikli diye geri dönüştürülmüş malzemeden yapılmış fiyatı bu yüzden yüksek. Kasa 2012'den. Tip bence berbat.

    Hyundai 2021 ilk çeyreğinde kona'yı getirecekti bakalım.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Konayı ben de bekliyorum, fiyatı önemli ama.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: CapriceClassic

    Konayı ben de bekliyorum, fiyatı önemli ama.

    Zoe full ile aynı olması gerek 3 aşağı 5 yukarı.


    Yani orta dolusu 390k gibi.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi amadeus99 -- 15 Aralık 2020; 9:55:30 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Aurorax

    elektrikli araç neden alınmasın yahu diye geldim. zoeyi gördüm, konunun devamını okumadan arkadaşa hak verdim. cebime 350 bin lira koysalar bu parayı acımadan ezeceksin deseler, zoe almak yapacağım en son tercih bile olmaz. o kadar para vereceksin araba ne sunacak; max 135 km/h hız, 400 km menzil o da toplam kullanımın %43 ü şehir dışı ve otoban olursa, miktarını bilmemekle beraber pil kirası, küçücük boyutu ve 1.5 tonluk kütlesiyle virajlarda korku dolu anlar. bu menzil bir de yenisi, eskileriyle 150 km yapsın öp başına koy diyor kullananlar.

    Zoe alıp almamanız kişisel tercihinizdir, kesinlikle kimsenin lafı dahi olamaz lakin, eksik/hatalı bilgi veriyor oluşunuz niyetlileri caydırabilir, maddi anlamda başkalarına zarar verirsiniz.


    Ben de 350 bin liraya Zoe tercih etmem, o fiyata 2 yaşında Bmw i3 (94Ah 200-250 km menzilli) alırım mesela, o ayrı konu. Lakin çok km yapanlar için (ki konuyu açan arkadaş ta yazdı, mesela taksiciler gibi), günlük iş kullanımında kullananlar için, benim gibi günde 100 km'nin üstünde yol yapanlar için çok tasarruflu bir araçtır.


    Belirtmekte fayda var, Renault'un ilk çıkan Fluence ve Zoe'lerinde pil kirası vardı, ilk araçlarının pilleri çok iyi değildi. Son çıkan Ze40 ve Ze50 modelleri pil kirasız. (Renault Ze40 modellerin bir kısmında pil kirası istemiş olabilir, tam emin değilim ama gördüğüm Ze40'ların hiçbirinde pil kirası yoktu.


    Arada şunu da yazayım: İlla da 350 bin verip sıfır araç almak gerekmiyor. Mesela 2019 model 9.500 km'de Zoe 255 bin liraya alınabiliyor.


    Konu başlığı "Elektrikli araç neden şu an alınmaz". Zoe neden alınmaz değil :)

    Her ne kadar tanıtımı yapılan ve satılan 34 markanın 140 çeşit elektrikli aracı olsa da, Türkiye'de bunların çok az bir kısmı var. Ve bu çok az çeşitten de bizim insanımızın 1-2 modelden haberi ya var ya da yok maalesef. Dünya Zoe'nin etrafında dönmüyor arkadaşlar.

    Şu bağlantıdan tüm elektrikli araçların bilgilerine ulaşabilirsiniz.

    https://ev-database.org/





  • quote:

    Orijinalden alıntı: CheckVizoR

    Şu anki sistemle bence elektrikli araç mantıklı değil.
    İstanbul'dan Malatya'ya gitmeye karar vereceğiz.
    Daha Gebzeye girmeden sarj istasyonu arayacağız. Sonra 1-1.5 saat dolmasını bekleyeceğiz. Oldu.
    Bence olması gereken tüm araçların bataryası ortak olacak. Sarj istasyonlarında hemen çıkar tak yapıp yola devam edeceksin ya da güneş enerjisi ile batarya sürekli yenilecek veyahut hareket ettikçe batarya kendini yenileyecek falan. Başka bir yolu bulunmalı yani.
    Çok detaylı bilemem ama şu anki sistemle ancak şehir içinde kullanırsın. Onu da her gittiğin yerde sarja takarsın.

    Neden mantıklı değil diye sorasım var ama verdiğiniz cevaba bakılırsa yukarıda uzun uzun yazdığım yazıyı okumadığınız anlaşılıyor. Tabi ki okumayabilirsiniz, karışamam ama yanlış/eksik bilgi veriyorsunuz.

    İstanbul'dan Malatya'ya hangi elektrikli araçla gitmeye kalkıştığınızda mantıklı gelmiyor? Herhangi bir elektrikli araçla mı? Elektrikli araçlar hakkında uzun uzun araştırma dahi yapmadan yazımı okumuş olsaydınız hangi araçla ne kadar gidebileceğinizi, ne kadar hızlı şarj alabileceğiniz hakkında ufak ta olsa bilgi sahibi olurdunuz.


    Yine de size ve uzun yazıları okumayanlara kısa bir açıklama yazayım. Elektrikli araçlar hızlı şarj istasyonlarında genelde yarım saat veya yarım saatin altında %80 batarya doluluğuna ulaşır. Saatlerce beklemenize gerek kalmaz. Her aracın farklı hızlarda şarj alma kapasitesi vardır.

    Mesela VW ID.4 1st hızlı şarj istasyonunda 1 saatte 460 km menzillik şarj alabiliyor.

    Audi Peugeot e-208 1 saatte 420 km menzillik şarj alabiliyor.

    Tesla Model 3 LRDM 1 saatte 980 km menzillik şarj alabiliyor.

    Nissan Leaf 1 saatte 230 km menzillik şarj alabiliyor.

    Bmw i3 120 Ah 1 saatte 270 km menzillik şarj alabiliyor.

    Başka örnekler için:

    https://ev-database.org/


    İlaveten, İstanbul'dan yola Zoe ZE50 ile yola çıkarsan Gebze'de durmanız gerekmiyor. Her 350-400 km'de bir durup şarj alabilirsiniz. Tek bir solukta Malatya'ya gitmiyorsunuzdur herhalde.


    Günlük kullanımınız 70-80 km altında ise çok avantajlı olmuyor elektrikli araçlar.


    Merak ettim, senede kaç defa Malatya'ya gidiyorsunuz mesela?

    Genelde sizin gibi düşünen arkadaşlarım çok soruyor, memlekete bununla nasıl giderim, şarj yetmez diye. Ben senede yaklaşık 25 bin lira yakıttan ve bakım/yedek parçadan tasarruf ediyorum dizel aracım ile kıyaslanınca.

    Senede bir defa uzun yola çıkacağım diye niye sürekli benzinli veya dizel aracımı kullanayım, elektrikli aracım varken? İlla uzun yola gideceksem ve benzinli veya dizel aracım yoksa tasarruf ettiğim 25 bin liranın 5 bin lirası ile güzel bir araba kiralar onunla giderim nereye gitmek istiyorsam. Üstüne cebimde 20 bin lira param kalır! Yıllık 25 bin lirayı çöpe atılacak bir para olarak mı görüyorsunuz?


    Batarya sök/tak sistemini Çin'li bir şirket deniyor. Belki yaygınlaşabilir, bilemiyorum.


    Araç üzerine yerleştirilecek bir güneş panelleri ile aracı şarj etmek günler sürüyor, o yüzden pek cazip değil şimdilik.

    Hareket ettikçe zaten frenleme/yavaşlama sırasında batarya şarj alıyor bir miktar. Mesela benim i3 ile Beylikdüzü Tüyap'tan Büyükçekmece merkeze inene kadar 3 km'de bataryam %2 doluyor :)


    Bir çok arkadaşım var şehir içinde kullanan çeşitli elektrikli araçları. 300-400 km menzilli araçları ile haftada 1 şarj alıyorlar. Tabi bu tamamen kişinin yaptığı günlük menzile ve aracına bağlı. Günde 10 km kullanan birisi 1 ay boyunca tek şarj ile aracını sürebilir mesela :)





  • quote:

    Orijinalden alıntı: amadeus99

    Zoe full ile aynı olması gerek 3 aşağı 5 yukarı.


    Yani orta dolusu 390k gibi.



    Alıntıları Göster

    Zoe ZE50 R110'un Almanya fiyatı 31 bin Euro civarlarında.

    (tabi bu fiyatlar donanıma göre bir miktar değişir)

    Kona 39kWh'ın Almanya fiyatı 34 bin Euro civarında.

    Kona 64 kWh'ın Almanya fiyatı 41 bin Euro civarında.

    Bmw i3 120Ah'ın Alamnya fiyatı 42 bin Euro civarlarında.


    Türkiye fiyatlarına bakarak Kona için tahminde buluna bilinir.

    ZE50 R110 Türkiye fiyatı 350-400 bin lira

    i3 120Ah Türkiye fiyatı 520-550 bin lira


    i3'ten bir miktar düşük fiyata olur muhtemelen 64 kWh olanı.


    Hoş gerçi internete baktım şimdi, Kona elektrikli 489 ile 588 bin lira arasında satılan modelleri var.





  • Elektrikli arabanın mantıklı olabilmesi için birincisi fiyatının düşmesi gerekiyor, ikincisi otoban gibi yerlerde araç gittikçe bir yerden şarj olmalı, kablosuz şarj gibi :) İsteyen bu tarz şarj yerlerini evinin önüne de yaptırabilmeli ki akşam bıraktığında şarj olsun, sabah full dolu alsın :) O zaman elektrikli arabalar adam akıllı kullanılabilir olur.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Ülkemizde satın alınabilecek elektrikli araçlar düşünüldüğünde (bayi çıkışlı veya ithal fark etmez) ve teknik olarak değerlendirildiğinde şu an en mantıklısı Kona gibi gözüküyor. Fiyat 500 bin TL olsa ve marka imajı nedeniyle bu fiyatlar insanlara biraz yüksek gelse de 64 kWh batarya ve yüksek verimliliği ile menzili iddialı.


    Ben de yaklaşık 2 hafta önce Mercedes Benz Türk çıkışlı bir EQC teslim aldım. 2.5 ton ağırlığı nedeniyle verimliliği yüksek bir otomobil değil ancak 80 kWh batarya kapasitesi ile şehir içinde hava sıcaklığına bağlı olarak ortalama 300-350 km menzili var. Uzun yolda ise özellikle İzmir otoyolu gibi inişli-çıkışlı-rüzgarlı otoyol kullanımlarında menzil düşüyor ve 250-275 km civarına iniyor ancak yol üzerindeki ZES DC'lerde 45 dk gibi bir sürede %10-%80 şarj edilebiliyor.


    Oturduğum siteye de şarj istasyonu kurdurduğum için şehir içinde zaten şarj gibi bir problemim yok, en kötü Zorlu'ya gider kısa sürede DC'de %80'e getirebilirim.. Hiç başımıza gelmedi ancak şehir dışı yolculuğu için acil bir durum olduğunda, şarj için hiç zaman kaybetmek istemezsem ise hem eşimde hem de bende konvansiyonel şirket araçlarımız mevcut, bu araçlardan birini kullanabiliriz.


    Elektrikli araç kullanmak ayrı bir düşünce yapısı aslında, avantajları da dezavantajları da mevcut ve ikna edilerek sahip olunacak bir araç değil. Biraz ilgi ve araştırmak gerekiyor, sonuçta ÖTV'si düşük olsa da ilk alım maliyeti yüksek, 241 kW üstündeki araçlarda MTV gerçekten yüksek. Ancak yine de benim için bu bütçe ile 408 beygir 760 NM torka sahip içten yanmalı motora sahip teknolojik bir otomobil almak mümkün değildi, belirli eksikleri olsa da şimdilik tercihimden memnunum.





  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.