Şimdi Ara

Elektrikli araç neden şu an alınmaz işte cevabı

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
125
Cevap
1
Favori
7.699
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
46 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • İlk başta bir araç seçtim kendime ülkemizde satılan. Reno zoe.

    Bu araç 80 kw yani 108 beygir.
    Clio boyutlarında ve biraz daha ağır olan bu aracın fiyatı yaklaşık 400k civarında.
    Araç %3 lük ötv ye sahip.
    Mtv si ise fena değil 6 aylık 503 tl 2020 hesaplamasında.


    Gelelim neden alınmaz sorusuna. İlk başta fiyatı dikkatinizi çekmiştir eminim. Şu an icon 1.0 clio yarı fiyatına sahip üstelik %50 lik vergi dilimine rağmen. Sonuçta ne olursa olsun 2 katı fiyata sahip. Burada 2.el satışında çok ciddi değer kaybı demek.
    Diğer husus menzil. Sertifikalı karma menzil ki bana göre maksimum menzili ifade eder yaklaşık 400km. Bu size fena değilmiş gibi gözüküyor ancak kendi sitesinde -20 derece, klima açık ve saatte 130 km/h ile sürüş yapıldığı zaman menzil 150 160 km civarına düşüyor. Sonra diyorsun ki tamam +20 derecede yapayım dediğinde 190km 200km menzile kadar çıkıyor. Hani diyorlar bu araçla uzun yola çıkılmaz. Uzuna değil istanbul kocaeli bile yapılmaz. Düşün silivriden çıkıyorsun izmite gelene kadar batarya %5 filan cep telefonu gibi acayip sinir olursun😂
    Tamam diyorsun bari bataryası hızlı olsun yine kendi sitesinde ki verilere göre 50kwh lık hızlı şarj istasyonu olsa misal minumum 1 saat maksimum 1.5 saate bataryayı fullüyorsun.
    Bu kadar öldürdün hiç mi mantıklı tarafı yok dersen ş.içi kullanımlarda menzil baya yükseliyor. Ayrıca ş.içi günde 400km ve üstü yapmıyorsan burada işe yarıyor. Misal taksicisin. Günde 300km yol yapıyon ve akaryakıt fiyatından muzdaripsin. Ancak evde doldurmak istesen 20 saatini geçer akım kaynaklı. Bu sefer mecbur petrol istasyonu gibi hızlı şarj yeri arıyorsun. Akaryakıt alma alışkanlığı olan evi değil zaten istasyonu tercih ediyor. İstasyonlarda müthiş kuyruk olur. Düşün sen 80 kw lık aracı 1 saate şarj ediyon. Adamın teki 300kw lık araçla girse 4 saat beklersin artık😂
    5 10 dakikada işini halleden adama biz anlatamayız mevzuyu. Kaldı ki işi gücü de var.
    Ayrıca ş.içi %80 yapılan tasarruf ş.dışı %50 ye kadar düşüyor. Misal 50 liralık elektrikle 250 tl lik dizel aracın yolunu ş.içinde yaparken bu ş.dışı 125 liralık elektrikle 250 tl dizel aracın yaptığı yolu yapıyorsun.

    Kısaca ilk cep telefonlarını bilenler varsa onlar gibi düşünebiliriz. İlk çıkan cep telefonları 1kg civarı ve 2 3 saatlik şarjı oluyordu. Şu an ise 200gr lık bir akıllı cep telefonu ile belki 1 hafta şarjın yeter. Ancak cep telefonlarının alternatifi yoktu. Araçlarım ise öyle değil.

    Kısaca fiyatı, 2.eli, menzili, şarj hızı ve istasyon ağları düşünüldüğünde şu an haftasonu keyif aracından başka bir şey ifade etmiyor.
    Ne zaman ki
    Batarya maliyetleri ve ağırlığı ciddi oranda düşer
    Menzili ş.dışı 500km ve üstü olur
    Şarj hızı 15 dakikaya kadar düşer
    Ve istasyon ağı genişler

    O zaman işler değişir.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >







  • Hocam tüm samimiyetimle söylüyorum gerçekten baştan sona doğru ve tebrik edilmesi gereken bir yazı yazmışsınız.Söylediklerinize harfiyen katılıyorum.Ama konuya bakıyorum da 2+2=4 etmesine rağmen çok az da olsa halen 5 de ısrar eden,muhalefet olanlar var.Bunun zaten olmamasına şaşardım açıkçası.


    Söylediklerinize ilaveten bir olumsuz yönüne de ben değineyim.Aynı aracın dizeli yarı fiyata demişsiniz ya.400000 e elektrikli alıp tasarruf yaptığını zannedeceğine 200000 liraya dizelini alır ve kalan 200000 liraya da 20-25 senelik yakıt masrafını karşılamış olursun zaten.Elektrikli otomobiller şu anki teknoloji ile insanlara tasarruflu diye yutturulan bir balondan ibaret.

    Arkadaşlar,


    Yıllarca Benzinli (ve LPG'li), Dizel ve Eletrikli araç kullanan biri olarak düşüncelerimi yazma zorunluluğu hissettim, gördüğüm eksik veya yanlış bilgilerden dolayı. Her ne kadar paylaşılan bilgiler arasında doğrular olsa da yanlışlar çoğunlukta maalesef.


    Tipik Türk vatandaşı olarak bilmediğimiz veya az bildiğimiz konularda çok biliyormuşuz gibi davranıyoruz. Böyle olunca ister istemez bu fikirleri duyan/okuyan kişiler de yanlış bilgilerle hareket ederek yine onlar da etrafına yanlış bilgiler aktarıyor, haliyle gerçek bilgiden uzaklaşılmış olunuyor maalesef.


    Bazı kimseler sadece kulaktan dolma bilgilere güvenmeyip araştırma da yapıyor, böyle de olması gerekir zaten.


    Elektrikli araçların artıları ve eksileri var tabi ki ama bunlar tamamen kullanıcı beklentilerine ve gerekliliklerine göre değişmekte. Bir elektrikli aracın size uygun olup olmadığını anlamanız için birkaç soru sormanız gerekir kendinize.

    Günlük kaç km yol kat ediyorsunuz?

    Senede kaç km yol kat ediyorsunuz?

    Güç sizin için gerekli mi? (Bu zevke giriyor genelde)

    Bütçeniz ne kadar?

    Elektrikli aracı ne için düşünüyorsunuz? (Tasarruf, ivmelenme, çevre duyarlılığı, sessizlik vs)


    Daha da detaylı sorulara da girilebilir ama bu temel sorulara cevap vererek elektrikli aracın size uygun olup olmadığını genel olarak anlayabilirsiniz. Ben elektrikli aracımı almadan önce bunun araştırmasını ve benzinli ile dizel araçlar ile kıyaslamasını da yapıştım, kulaktan dolma bilgilerle hareket etmedim :)


    Sorulara kısa cevaplar vereyim, daha detaylısını excel tablosu oluşturarak kendiniz de yapabilirsiniz.


    Amacınız tasarruf ise:

    Günlük kullanımınız 100 km ve üzeri ise, yıllık kullanımınız da 35-40 bin km üzerinde ise elektrikli araç düşünebilirsiniz. Altında ise tasarruf çok fazla olmaz.


    Amacınız güç ve ivmelenme ise (ki zevkler ve renkler tartışılmaz):

    Elektrikli araç tam size göre.


    Bütçe kişiye göre değişir; Zoe için 2. el olarak 165 bin liradan başlayan fiyatlar var. İlle de 500 bin lira vermeniz gerekmiyor! (Şimdi 500'ün arkasına k yazsam k'nın anlamını bilmeyenler olacağı için “bin” yazıyorum herkes anlasın diye.)


    Değerli arkadaşlar; elektrikli araç aldığımdan beri bana bir çok soru ve eleştiri geliyor. Aynı burada yazılanlar gibi. ilk soru menzil kaç km, akabinde bana yöneltilen eleştiri veya görüş; "bana yetmez" ve "ben memlekete gidemem bu aracın menzili ile". Böyle cevaplayan arkadaşlara ilk sorum; "Günde kaç km aracınla yol alıyorsun?" oluyor. 2. soru olarak ta; "Senede kaç defa 300 km üzeri yol kat ediyorsun?". Gelen cevaplar genelde günlük 100 km altı araç kullanımı ve senede de 1-2 defa uzun yol (memlekete gidiyorlarmış) oluyor.

    "Bana yetmez" diyen arkadaşların cevapları tutarsız oluyor. Hani günlük 500-600 km yapsa, ben şarjla uğraşamam dese anlarım ama gel de anlat işte.


    Yazacak çok şeyler var ama yazıyı uzatmamak adına forumda yazılanlara cevap yazsam belki daha net anlaşılır.


    "İlk başta bir araç seçtim kendime ülkemizde satılan. Reno zoe."

    Bence forum başlığı Zoe neden alınmaz şeklinde olmalıydı, verilen örnek Zoe olunca. Veya daha güzel başlık Zoe almaya değer mi? gibi olmalıydı. Tabi ki istediğimiz başlığı atabiliriz, bunda sorun yok ama bir başlık atıp, içindeki bilgiler farklı olunca, konu farklı yöne gider, farklı anlamlar çıkar.


    "Uzuna değil istanbul kocaeli bile yapılmaz. Düşün silivriden çıkıyorsun izmite gelene kadar batarya %5 filan cep telefonu gibi acayip sinir olursun😂"



    Ben Silivri'de oturuyorum, eğer Silivri'de yaşıyorsan yada yakınsan gel bir elektrikli aracı yakından test et derim :) Örneği uç noktalardan vermişsin, bu yaptığın algı operasyonu olur :) Sakin kullanımda Zoe50 ile Silivri'den Kocaeli'ne gider ve geri bile gelebilirsin (Git gel 350 km Silivri-Kocaeli arası). Ama illa basacağım dersen tabi ki menzil düşer bütün araçlarda.

    Bir anımı yazayım. Arkadaşım ile araçlarımızı kapıştıralım dedim bir gece.

    Arkadaşımda BMW 320i, bende de BMW i3. Her ikisi de 170 BG ve 250 Nm.

    Arkadaşın araç full depo, Sport + modunda. Benimde %90 şarj. 0-100 km/h ile 40-150 km/h gibi kalkışlar yaptık 30 km boyunca. Tabi hepsinde i3 galip geldi, en son yarıştan çekilmek zorunda kaldı motor yağ sıcaklığı tavan yaptığı için. Motorunu 6.000 devir/dk'dan aşağı düşürmemişti. 320i 30 km'de çeyrek depo benzin bitirdi. Benim şarj %35 azaldı sadece. Şimdi bu verilerden yola çıkarak BMW 320i tam depo ile tam gaz 120 km ancak gidiyor desem, doğru söylemiş olurum ama algı yapmış olurum ve milleti 320i almaktan caydırabilirim. 320i'nin menzili 150 km'yi geçmiyor demek ne kadar doğru? Veya "Neden benzinli araç alınmaz" başlığı atıp bu örneği versem düşünceniz ne olurdu? O yüzden doğru ve eşit kıyasta bilgi vermek gerekir bence, algı yapmadan.



    “Tamam diyorsun bari bataryası hızlı olsun yine kendi sitesinde ki verilere göre 50kwh lık hızlı şarj istasyonu olsa misal minumum 1 saat maksimum 1.5 saate bataryayı fullüyorsun.”

    Elektrikli araçlarda şarj işlemi her araca, her istasyona, her hava koşuluna göre değişkenlik gösterir. Sabit bir debide Benzin/Dizel yakıtı alır gibi sabit bir akımda şarj alınmıyor. (Bir arkadaş yazmış) Şarj işlemi, batarya boş iken o araç için belirlenen güçte şarj olurken, batarya kapasitesi %85-90 civarlarında iken şarj akımı (haliyle gücü) düşer ve son kısımları yavaş şarj olur. Zoe ZE50 R110 46kW DC ile 56 dakikada %80 şarj olurken başka araçlarda farklı olur. Zoe ZE50’nin hızlı şarjı saate 230 km menzillik şarj doldururken mesela Tesla Model Y LRDM saatte 930 km menzillik şarj olabiliyor. Başka örnekler de vermek gerekirse Audi e-tron 55q saatte 600 km menzillik şarj alabiliyor. VW ID.4 1st saatte 460 km menzillik şarj alabiliyor. Yani VW ID.4 1st ile uzun yola çıkıldı diyelim. Aracın menzili 400 km. 300-350 km sonra bir istasyonda mola vermek gerekir (ki saatlerce araç kullanılmak sakıncalıdır). ID.4 sadece 36 dakikada 40 km’lik kalan menzili 320 km gidecek kadar şarj alabilir. Uzun yola çıkıp ta kaç kişi mola vermiyor? Vermezse doğru yaptığını mı düşünüyorsunuz mesela?

    Tabi bu noktada değinmek gerekecek. Şarj istasyonları Amerika veya Avrupa kadar fazla yaygın değil. Plugshare.com’dan dünya genelindeki şarj istasyonlarını görebilirsiniz.

    Ama yine de azımsanacak kadar da az değil nihayetinde.

    https://www.plugshare.com/

    https://ev-database.org/car/1273/Volkswagen-ID4-1st

    https://ev-database.org/car/1164/Renault-Zoe-ZE50-R110


    “Ancak evde doldurmak istesen 20 saatini geçer akım kaynaklı. Bu sefer mecbur petrol istasyonu gibi hızlı şarj yeri arıyorsun”

    Zoe örneği üzerinden gidersek; tek fazlı 16A şarj aleti ile 17 saatte şarj oluyor.

    Tek fazlı 32A şarj aleti ile 8 saat 30 dakikada tam şarj oluyor.

    Genelde yeni yapılan (son 10-15 senelik) evlerde 3 fazlı hat oluyor.

    3 faz 16A ile 5 saat 45 dakikada, 3 faz 32A ile 3 saatte tam kapasite şarj olabiliyor Zoe ZE50 R110. Öyle 20 saati geçer demek ne kadar doğru?


    ”Adamın teki 300kw lık araçla girse 4 saat beklersin artık”

    Daha 300 kWh’lık araç yok. Tesla Model S P100D’de bile 100 kWh’lik batarya var. Tabi olmayacak anlamına gelmiyor ama oraya gelene kadar şarj istasyon kapasiteleri ve sayıları fazlası ile artar 😊


    “Ayrıca ş.içi %80 yapılan tasarruf ş.dışı %50 ye kadar düşüyor. Misal 50 liralık elektrikle 250 tl lik dizel aracın yolunu ş.içinde yaparken bu ş.dışı 125 liralık elektrikle 250 tl dizel aracın yaptığı yolu yapıyorsun.”

    Tasarruf miktarını örneklerle açıklamaya çalışayım. Her araca göre değişir.

    Benim aracım üzerinden örnek ile başlayayım: BMW i3 (2014 model 50.000 km’de 170BG, 250Nm Tork, maksimum hız 160 km/saat, 18.8 kWh’lik bataryaya sahip)

    Her gün Silivri-Beylikdüzü arası (40 km) gidip geliyorum işim gereği. Bu 40 km’nin yarısı 70 ve 80 km/saat hızlarda (kanun gereği) yarısını da şehir içi 20-30 km/saat hızlarda gidiyorum. Yani karışık tüketim. Yazları bu aracımla tek şarj ile 150 km menzil gidebilirken, kışları 120 km gidebiliyorum aynı yolu. Günlük 80 km yol için gayet yeterli benim için. Eve geldiğimde de garajımda 7.4 kW şarj aleti ile gece tarifesinde şarja bağlıyorum, sabah 07:30’da araç ve pil sıcaklığı otomatik olarak ayarlanmış bir şekilde aracımı kullanmaya başlıyorum. Yazları (ki 15°C’nin üzerini kastediyorum) bu yolu 11-12 kWh/100km tüketim ile gidiyorken kışları (15°C’nin altı) aynı yolu 16-17 kWh/100km tüketim ile gidiyorum. Tüketimi daha anlaşılır yazarsam: 100 km’de 12 kWh tüketim, 6 Türk Lirasına 100 km gidiyorum demek oluyor. İşin suyunu çıkarmak istesem (*) bedavaya da ömür boyu gidebilirim ama aylık 250 liraya uğraşmak zor geliyor 😊

    (* Bedava derken hakikaten de bedava. Şöyle ki; BMW elektrikli araç sahipleri BMW bayilerinde (İstanbul’da Borusan Avcılar, İstinye ve Samandıra) ücretsiz şarj alabiliyor.

    İstanbul’a yolum düşünce Avcılar’a veya İstinye’ye uğrayıp ücretsiz şarjımı alıp yoluma devam edebiliyorum, üstelik çay kahve de ikram :D

    Zoe’de i3 ile nerdeyse aynı tüketim değerlerine sahip. Bu arada, 2020 model Bmw i3’ler 300 km menzile sahip. Benimki 2014 model 150 km menzillik 😊

    Şimdi geleyim aynı yolu diğer araçlarım ile yaptığım tüketim değerlerine.

    2010 model E250 Dizel Coupe (204 BG 500 Nm Tork) aracım aynı yolu 7 lt/100km ortalama ile gidiyor. 2016 model Astra 1.4T Benzin (200 BG 320 Nm Tork Stage2) 6 lt/100km ortalama ile gidiyor. Eski aracım 2003 model Focus 1.6 Benzin/LPG Coupe aracım ile 8 lt//100km benzin veya 10 lt/100 km lpg ile gidiyordum aynı yolu

    Alt alta yazıp kıyaslarsak 100 km’yi hangi araç kaç liraya gidiyor diye bugünkü yakıt fiyatları ile:

    Bmw i3 Elektrik                       12 kWh x 0,48 lira   = 6 lira

    Mercedes E250 Dizel Coupe         7 lt x 6,57 lira         = 46 lira

    Opel Astra 1.4T                         6 lt x 7,05 lira         = 42 lira

    Ford Focus 1.6 LPG                    10 lt x 4,05 lira       = 41 lira

    Bu değerler karışık tüketimde elde edilmiş veriler arkadaşlar. Herkesin verileri kişinin gaza basma kuvvetine ve aracına göre değişir. Fikir olsun diye verdim. Bu arada: Benim gibi evde değil de dışarıda şarj ederseniz haliyle fiyatlar değişiklik gösterecektir. Bu konuda Emir TUNÇYÜREK’in çok güzel videoları var, izlemenizi tavsiye ederim.

    Kabaca bir örnek vermek gerekirse eşarj’dan şarj ederseniz AC ile 11kVa’lık şarjın dakika ücreti 0,28 TL iken DC 50kW’lık şarjın dakikası 1,08 TL. Benim araç ile şarja gittiğimde ortalama 20 dakikada %80 şarj alıp gidiyorum. Eğer Borusan’da şarj edersem bedava zaten, ömür boyu yol/şarj parası dahi vermeyebilirim 😊


    “Kısaca fiyatı, 2.eli, menzili, şarj hızı ve istasyon ağları düşünüldüğünde şu an haftasonu keyif aracından başka bir şey ifade etmiyor.”

    Tamamen ön yargılı, ya kulaktan dolma ya da çok az araştırılıp varılmış bir kanaat.

    Geçen sene 140 bin liraya aldığım i3 bugün 240 bin lira seviyesinde. Tüm araçlar da üç aşağı beş yukarı öyle oldu. 2.000 cc ve üstü hariç, onlara fazladan vergi gelince fiyatlarının daha da artması çok normal. Menzil olarak çok merak ediyorum kaç kişi günlük 300 km’nin üstüne çıkıyor? Dışarı çıkıp 100 kişiye sorun, yada etrafınızdakilere sorun kaç kişi diye? Bir elin parmaklarını geçmez. O yüzden menzil takıntısı yapmak zırvalık olur. İstasyon ağına gelince. Amerika ve Avrupa ile kıyaslanınca evet az ama öyle azımsanacak kadar da az değil. Plugshare.com’dan görebilirsiniz.

    Hafta sonu keyif aracı olarak düşünmüşsünüz şahsi olarak lakin benim de işe git gel aracım. BMW i3 elektrikli aracım sayesinde Silivri – Beylikdüz arası git gel 80 km’de her gün 32 lira tasarruf ediyorum. 6 gün işe git gel ile ayda 768 lira tasarrufum var sadece yakıttan. Hafta içi ve haftasonu iş haricinde kullanım ile birlikte aylık 1.000 liradan çok fazla tasarruf ediyor oluşum sizin gözünüzde keyif aracı oluyorsa, varsın keyif aracı olsun, aylık 1.000 lira cebimde olsun. Kaldı ki sadece bu da değil tasarrufum. Ben benzin yada dizel araçlarımda her 10.000 km’de bir bakıma sokarım. 10.000 km’de bir bakım E250 için 1.500 lira tutuyor, siz sizin tutarınızı yazın. Nerdeyse 3 ayda 1 bakıma giriyordu aracım. Senede 4 bakım 6.000 liranın üstünde. Kaldı ki DPF, triger, pompalar, bujiler, egzoz, şanzıman, radyatör ve fren disk ve balataları gibi (*) giderlerim de yok, siz onları da ilave edip öyle hesaplayın yıllık bakım ve onarım giderlerine. Fren disk ve balata demişken; Elektrikli araçlarda rejeneratif sistem (istisnalar hariç) olduğu için frene basmanıza gerek kalmıyor, bir nevi motor freni ile yavaşlıyorsunuz, öyle boşa alma gibi değil. Bildiğiniz tatlıdan biraz sert frenleme yapıyor. Haliyle fren balata ve diskleri normal araçlarda 30-50 bin km’de bir değişirken elektrikli araçlarda 200 bin km’nin altına diski bırakın, balata değiştiren bile çok azdır.


    “Hocam konuyu tam okumadın sanırım. Zoe zaten 400km menzile sahip. Diyelim ki 600km menzilli tesla aldın. Zaten fiyatı 1m civarı olur. Onu geçtim ş.dışı 5 te 2 oranı geçerli olur en iyi 2 de 1 oranı olur ki buda maksimum 300km menzil demek. Kaldı ki bu saatte 120 km/h sabit hazıda geçerli. 160 170 yapıncamenzil kuş olur.”

    Bence siz Emir’in Youtube’ta elektrikli araçlarla ilgili bir çok videosu var, kendisinin de Tesla Model S’i var, uzun yol (ülkeler arası), şehir içi yol gibi bir çok videosu var, bir bakın derim. Fikriniz değişir bu söylemlere göre. 160-170 yapınca benizli bir araç herhalde 3-5 litre yakmıyordur. Bu rakamların arkasına bir sıfır daha eklerseniz o kadar yaktırırsınız. Emin olun ki ne kadar hızlı giderseniz o kadar daha da tasarruflu olur elektrikli araç benzinli veya dizel araca göre.

    “Burada max menzilin büyük bir aldatmaca olduğunu belirtmek isterim. 5 sene sonra batarya hücreleri ölünce iyice menzil düşer. Şu an fluence ze ler muhtemelen 60 70 km menzile sahiptir misal.”

    Bence de max menzil aldatmaca, mesela BMW 320i maksimum 150 km gidebiliyor mesela, Megane’lar 120 km. 18.8 kWh’lik bataryam ile gel menzil testi yapalım, bir de 50 kWh’lık Zoe’nin menzilini kıyaslayalım. Hoş gerçi yerinizden kalkmadan Youtube’ta görebilirsiniz ama illa canlı görmek isterim derseniz yardımcı olurum. Bu arada, Electrip.com.tr sitesine girip bakarsanız günlük veya saatlik Bmw i3 veya Renault Zoe kiralayabilirsiniz, i3 60 lira, Zoe 42 lira saatlik. Yakıt parası vermeden deneyin derim 😊

    Batarya olayına gelince. Verdiğiniz örnek Renault’un ilk bataryalarına belki uygun olabilir lakin diğer araçlar için dediğin doğru değil. Benim araç 2014 model 6 yaşında 50 bin km’de; pil kapasitesi %88’de şu an. Cep telefonu bataryaları ile karıştırmayın. Bmw gibi birçok firma 8 yıl ve 100 bin ile 160 bin km garantisi veriyor. %70’in altına düşerse ücretsiz değiştiriyor. Öyle 5 senede bataryalar çöp olur gibisinden imalar yanlış! Li bataryalar ile kullanmaya başladığında ömürleri hızlı düşer, sonra bu ömür düşüşü çok yavaşlar. Merak etmeyin, bataryalar çok çabuk eskimiyor. 10 seneye eskise bile 10 sene sonra zaten fiyatları çok makul düzeye düşmüş olur. Batarya bitmeden önce araç paslanmaya başlar zaten. Hoş gerçi genelde sadece süper spor araçlarda kullanılan karbon fiber gövde BMW i3’te kullanılıyor. Tamponlar plastik, gövde karbon fiber, kolay kolay çürüyecek yeri de yok 😊


    “Hocam tüm samimiyetimle söylüyorum gerçekten baştan sona doğru ve tebrik edilmesi gereken bir yazı yazmışsınız.Söylediklerinize harfiyen katılıyorum.Ama konuya bakıyorum da 2+2=4 etmesine rağmen çok az da olsa halen 5 de ısrar eden,muhalefet olanlar var.Bunun zaten olmamasına şaşardım açıkçası.”

    İlginç, nerden kapıldınız bu fikre anlamak mümkün değil, ya ben günlük kullanımda yalan yanlış bilgi veriyorum, ya da siz! Gelin beraber test edelim, yalan söylüyorsam Bmw i3’ü hediye ederim ama yok siz yalan söylüyorsanız aracınızı alırım, var mı cesaretli kendine güvenen?


    “Söylediklerinize ilaveten bir olumsuz yönüne de ben değineyim. Aynı aracın dizeli yarı fiyata demişsiniz ya.400000 e elektrikli alıp tasarruf yaptığını zannedeceğine 200000 liraya dizelini alır ve kalan 200000 liraya da 20-25 senelik yakıt masrafını karşılamış olursun zaten.Elektrikli otomobiller şu anki teknoloji ile insanlara tasarruflu diye yutturulan bir balondan ibaret.”

    “Elektrikli otomobille tasarruf yapılmaz. Gelişmiş ülkeler tasarruf için değil emisyonu düşürmek için elektrikli otomobile geçiyorlar. Elektrikli otomobilin bataryası araba fiyatının üçte biri kadar. 7 veya 10 yıl sonra bataryayı değiştirmek gerektiğinde yapılan tasarruftan kat kat fazla maliyeti olur.”

    Kıyas yaptığınız araca göre değişir, sadece Zoe üzerinden yürüyerek elektrikli araçların tamamına bu yargıyı hükmetmeniz yanlış olur. Giriş sınıfındaki araçlar için (Zoe gibi) kısmen doğru olabilir ama onda da yıllık kaç km yaptığınız önemli. 100 bin km yapan bir elektrikli (Zoe mesela) araç ortalama 15 kWh/100km tüketimi olsun diyelim. Yine aynı şekilde 100 bin km yapan bir dizel araç ortalama 6 lt/100km tüketimi olsun diyelim.

    Zoe 100 bin km’de evde şarj ederek 15.000 kWh eletrik tüketir. 1 kWh 0,48 lira.

    15.000 kWh x 0,48 lira = 7.200 lira elektrik bedeli olur 100 bin km’de Zoe’nin.

    Ortalama bir dizel araç 100 km’de 6 lt tüketirse, 100 bin km’de 6.000 litre mazot tüketir.

    6.000 lt x 6.57 lira = 39.420 lira mazot gideri olur.

    100 bin km’de 32 bin lira fark sadece yakıttan. Siz bir de bu farka triger setini, 2 defa balata, 1 defa disk değişimini, 15 bin’de bir bakıma girdiğiniz var sayarsam en az 6 defa bakım giderlerini ekleyin (ki sıfır alırsanız aracınızı, ki 200 bin liraya sıfırını aldığınızı var sayıyorum, yetkili servis bakım ücretlerini de koyun lütfen, öyle 300-500 lira ile çıkabileceğinizi sanmıyorum, bin liradan başlar muhtemelen garanti bozulmasın diye. Varsa yaptıran arkadaş bakım fiyatını yazsın yetkili garantili servisten, biz de öğrenmiş oluruz). Alt alta toplarsanız 100 bin km’de yaklaşık 50 bin liradan fazla tasarrufunuz olur muhtemelen. Bunun 32 bin lirası sadece yakıttan, hatırlatayım dedim.

      Daha en başında yazdım, çok km yapıyorsanız düşünün diye. Yok, çok km yapmıyorsanız elektrikli zevk işine girer, kabul. Ama çok km yapıyorsanız elektrikli tasarrufludur, aksini iddia edenlerin örneklerini vermesini isterim, yanlışımız varsa düzeltmesini veya özür dilemesini de bilirim, karşı taraftan da aynısını beklerim, saygı çerçevesi içinde.


    “Batarya teknolojisi değişmedikçe elektrikli araçlar mantıklı değil , hele hele Türkiye de hiç değil.”

    Neden mantıklı değil, vur kaç olmuş? Açıklama yok. Örnek yok! Neye göre, ne için mantıklı değil?


    En güzeli şimdilik hybridlere devam, Tavsiye ederim. Bende Toyota CHR hybrid var,şehiriçi dur kalklarda genellikle elektrik motoru devrede,devir yükselince içten yanmalıya geçiyor. Şehiriçi ortalaması 4 Lt, fazla yokuş çıkmazsan 3,8 lt.

    Toyota’nın hibritleri sadece frenleme sırasında şarj ediyor yanlış hatırlamıyorsam, plugg inn değil. Haliyle şehir içinde dur kalk fazla olursa, eletrik motoru benzinli motoru rahatlatıyor ama bir miktar, dur kalk olmayınca sadece benzine geçiyor ve haliyle yakıt masrafı artar. Plugginn hibritler bir nevi mantıklı derim, günlük düşük km’li (30-40 km) mesafeler için.



    Değerli arkadaşlar, uzatmayayım dedim, uzun olmuş, kusuruma bakmayın. Yanlış veya eksik bilgiler görünce yazma zorunluluğu hissettim.

    Bir şeyler yazmadan önce iyice araştırmak gerekir, burada veya başka yerde yazılan bilgileri başkaları doğruymuş gibi bir başkalarına aktarabilir ve siz istemeseniz bile başkasının hakkını gasp etmiş, kul hakkında girersiniz. Belki çok km yapan birisi elektrikli araç alacaktı, bu yazıyı görünce başka bir yere bakmadan almaktan vaz geçti, ya da tam tersi.

    Elektrikli aracı benzinli veya dizel araç ile kıyas yapacaksanız, yıllık maliyetlerini alt alta yazın derim. İş sadece yakıtta bitmiyor, bunun bakımı var (yağ, su vs), yedek parçası var (triger, dpf, filtreler, pompalar, disk balata vs.)

    Elektrikli araçların da bakımı var, bunan bahsetmeyi unuttum. Mesela BMW i3 için 2 yılda 1 bakım var, o da 2 bin lira seviyesinde. Onu da yaptırmasanız olur da iyi niyet garantisinden çıkmasın diye 2 senede bir 2 bin lira çok para değil, benzinli veya dizel araçlara göre. Zoe’de ise nerdeyse bedava bakım arkadaşlar, birkaç yüz lira.

    Diğer bir kıyas ta güç bakımından olsun arkadaşlar. Yani tutup ta Bmw i3’ü  Renault Megane ile kıyaslamak biraz abes kaçar. İ3’ü kıyaslayacaksanız dişine denk bir rakip olması gerekir. Mesela 200 BG seviyesinde Golf GTI, Focus ST, Leon FR gibi. Bu araçların yaktığı yakıtı hesaba katıp değerlendirin. Kalkıp ta Clio Dizel vs i3 kıyaslarsanız komik olur. İ3 bu saydığım GTI, ST ve FR gibi araçları 0-100’de geride bırakan bir araç.

    Mesela 1.5 milyonluk Porsche Taycan, rakibi denilecek 5-10 milyonluk Ferrari veya Lamborghini gibi araçları geride bırakan bir araç. Tesla Model S P100D’nin de Ferrari veya lamborghini ile dalga geçiyor mesela. Geçende tanıtılan Tesla Model S Plaid mesela; 1.000 km menzilli, 0-100’ü 2 saniyenin altında, 1.100 BG üstüne güçlü arabasını ile geçemeyeceği, araç yok. Yani demem o ki, elektrikli araçları hafife almayın. Bir an önce içten yanmalı araçlardan kurtulmaya bakın, elinizde kalmadan 😊 Hoş gerçi Avrupa elektrikliye geçince Avrupa’daki benzinli ve dizel araçlar bize kayacağı için çok ta endişelenmeye gerek yok belki de 😊 Nasıl olsa Türk milleti benzin ve dizel sever 😊


    Kabaca özetlersem:

    Artıları:

    ·        Yaklaşık olarak 100 km’de 1 lt benzin kadar elektrik tüketiyor. 2.316 kiloluk 789 BG'lik Tesla Model S Perf. ise yaklaşık 1,5 lt benzin kadar elektrik tüketiyor. Hesaplaması kolay olsun diye litre ile kıyasını yazdım. O güç ve ağırlığa göre çok normal bence :) Daha yavaş olan Lamborghini kaç yakar :)

    ·        Şanzıman olmadığı için (Taycan’da var) vites geçişi yok, haliyle vites geçişlerinde olan gecikme elektrikli araçlarda yok.

    ·        İçten yanmalı motor ve şanzıman olmadığı için yağ yok (var da cüzzi miktar)

    ·        Pompa, triger, dpf, turbo, egzoz, radyatör, buji, gibi birçok parça yok.

    ·        Bakımları çok ucuz

    ·        MTV’si içten yanmalı araçlara göre 4 kat ucuz.

    ·        Benzinciye gerek yok, evde de şarj edilebiliyor. Hatta güneş paneli kurup bedavaya da getirilebilir şarjlar

    ·        İvmelenmesi muazzam, ilk devirden itibaren maksimum Tork veriyor.

    ·        Sessizlik, kafayı şişiren ses yok. (Ama bazen insan motor sesini özlemiyor değil hani :)


    Eksileri:

    ·        Şarj biterse yolda kalınıyor, öyle bi bidon benzin alıp geleyim olmuyor. (Hoş gerçi bir firma yolda hizmet vermeye başlamış, jeneratör ile gelip aracınızı şarj ediyor, yaygınlaşabilir) (Bu arada, bir araç sizi çekerse aracınızı çekildiği sürece şarj oluyor. Mesela 50 km/saat hızla benim her 2 km’de %1 şarj oluyor)

    ·        Apartmanda yaşıyorsanız ve evde şarj etmek istiyorsanız sitede otoparkına elektrik hattı ve izin gerekiyor. Bizim bilinçsiz insanımız buna bile karşı çıkıyor, site otoparkına sayaçlı elektrik hattı kurmaya izin vermeyen oluyor.

    ·        Dışarıda şarj edecekseniz bazen başka elektrikli araca denk geliyorsunuz, istasyonda 2 veya 3 hat yoksa beklemek zorunda kalınıyor.

    ·        Bazen Avm’lerde şarj istasyonu bölgesine süper zeka insanlar, benzinli veya dizel araçlarını park ediyor. Eğitim şart, Türkiye’de çok zor bu tip insanları bilinçlendirmek. Görgüsüz, çevreye duyarsız, umursamaz insanlar maalesef çok. Bu tip insanlara maalesef ceza da yok. Engelli yerine park edenlere mesela. Gel de anlat bu tip 20-30 IQ’ya sahip kişilere.

    ·        İçten yanmalı araçlardan anlayan ustalar kadar elektrikli araçlardan anlayan ustalar çok yok. E-Garaj bu konuda çok iyidir mesela.

    ·        DC istasyon sayısı az, bir Amerika bir Avrupa gibi değil. Sadece istanbul’da bile yüzlerce AC şarj noktası var ama insan sokak başı olsun istiyor Avrupa gibi 😊

    ·        Bazı araçların menzili az, evin tek aracı olursa 150 km menzilli bir araç duruma göre sizi sıkıntıya sokabilir, uzun yolda böyle kısa menzilli araç ile saat başı 20 dk şarj almak gerekir. Ama 400 km menzilli bir araç ile 4 saatte bir mola çok sıkıtı değil bence, mola da vermek zorunlu zaten, vücut için.


    Aklıma gelenler bunlar, eksiklerim fazlalarım vardır muhakkak, kusuruma bakmazsınız umarım. Varsa hatamız/eksiğimiz düzeltiriz.

    Selamlar

    Yurtdışı elektrikli araç kullanıcıları hiçbir zaman hızlı şarj istasyonlarında yarım saatten fazla durmuyorlar. Bu da yaklaşık %80 şarj demek. Neden mi çünkü %80 den sonra şarj hızı baya düşüyor ve artık şarj etmek ekonomik olmuyor. Ayrıca bataryaya da zarar. Ev tipi şarj istasyonu varsa akşamdan takarsınız zaten yavaş yavaş dolar onda sorun yok.
    Elektrikli araç alırsanız 1 - 1. 5 saat dolumu beklersiniz diye duyduğum sözlere karşılık bunu yazdım. 20 dakikalık molalar ile uzun mesefe kat edilebiliyor.

    Neden elektrikli araç şu an alınmaz peki ben de sayayım
    Şarj istasyonları tam anlamıyla yeterli değil ama yenileri geliyor.
    Şarj istasyonları bazen garip hatalar verip şarjı kesebiliyor.
    Devletin teşviki yok
    Araçlar aşırı pahalı
    Servis altyapısı yok bozulsa ustası yok

    Bizim için biraz erken. Evden işe işten eve tarzı ev tipi şarj istasyonu ile doldurulan araçlar olsa onlar şimdilik ideal diye düşünüyorum
  • Türkiye'de şu an araba alınmaz ki elektriklisi pillisi alınsın.

  • Yani sen şimdi togg’a karşı mısın onu söyle.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi CapriceClassic -- 13 Aralık 2020; 12:16:57 >
    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Zoe bence clio dan daha küçük

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: CapriceClassic

    Yani sen şimdi togg’a karşı mısın onu söyle.
    Zoe nun 400k olduğu yerde bir togg ne kadar. Eqc 1m ise togg en az 700k eder. Düşünsene 400k ya togg yapıyorsun. Yani 14k euro. Yurtdışında polo alana kadar bunu alır millet😂

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Hocam yurt dışında bu arabalar bedava fiyatta olduğu için çok mantıklı. Türkiye’de normal araba almak mantıklı değil ki elektriklisini alalım.

    Dünyada bir şeyin fiyatı düşerse Türkiye’de fiyatı artıyor

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: AirSupport

    Hocam yurt dışında bu arabalar bedava fiyatta olduğu için çok mantıklı. Türkiye’de normal araba almak mantıklı değil ki elektriklisini alalım.

    Dünyada bir şeyin fiyatı düşerse Türkiye’de fiyatı artıyor
    Hayır hocam. Yurt dışında bile pahallı. Çoğu ülke teşvik veriyor. Dediğin şu ise doğru. Evet araba bizde çok pahalı. Çünkü tl çok değersiz.

    Ayrıca 25k birime elektrikli bir araç alan alaman ile bizde iPhone 12 alan türk için ikiside aynı emeği veriyor. Adam için menzil, şarj ağı, 2.el ederi aşırı anlamlı değil. Bizde bir zoe alıyorsun. Maaşallah sanki ev alıyon



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ben sero -- 13 Aralık 2020; 13:21:19 >
    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • 500 km üzeri menzile sahip tesla var alabilirsin yani renoya takılı kalma



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi BekirARSLAN -- 13 Aralık 2020; 13:30:2 >
  • Şehir içi mantıklı araçlar ama vergisi düşük olmasına rağmen fiyatları mantıklı değil. Daha da ucuz olması lazım

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Dizele devam Rudolf babaya selam .Dizek yok olana kadar dizelciyiz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Ben sero

    Hayır hocam. Yurt dışında bile pahallı. Çoğu ülke teşvik veriyor. Dediğin şu ise doğru. Evet araba bizde çok pahalı. Çünkü tl çok değersiz.

    Ayrıca 25k birime elektrikli bir araç alan alaman ile bizde iPhone 12 alan türk için ikiside aynı emeği veriyor. Adam için menzil, şarj ağı, 2.el ederi aşırı anlamlı değil. Bizde bir zoe alıyorsun. Maaşallah sanki ev alıyon

    Alıntıları Göster
    Hocam 25K birime elektrikli araç alıyorsun bedava işte? Üstelik bazı devletlerin elektrikli araç teşviği bile var.

    Türkiye’de bisiklet bile pahalı arabayı geç

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: BekirARSLAN

    500 km üzeri menzile sahip tesla var alabilirsin yani renoya takılı kalma
    Hocam konuyu tam okumadın sanırım. Zoe zaten 400km menzile sahip. Diyelim ki 600km menzilli tesla aldın. Zaten fiyatı 1m civarı olur. Onu geçtim ş.dışı 5 te 2 oranı geçerli olur en iyi 2 de 1 oranı olur ki buda maksimum 300km menzil demek. Kaldı ki bu saatte 120 km/h sabit hazıda geçerli. 160 170 yapıncamenzil kuş olur.
    Burada max menzilin büyük bir aldatmaca olduğunu belirtmek isterim. 5 sene sonra batarya hücreleri ölünce iyice menzil düşer. Şu an fluence ze ler muhtemelen 60 70 km menzile sahiptir misal.
    Sadece msnzil hesabı yapacaksak 1000km+ menzil olmalı ki ş.dışı 500km yol yaparsın. Ehh işte. İst ankara yap menzil bitsin. Teslada 800km menzilli araçlar evet ancak 1.5 2m a. Benim dediğim olay ise b, c, d sınıfı araçlara entegre olması bu menzilin. Şahsen 10 seneye büyük yol alınır.

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Ben sero

    Hocam konuyu tam okumadın sanırım. Zoe zaten 400km menzile sahip. Diyelim ki 600km menzilli tesla aldın. Zaten fiyatı 1m civarı olur. Onu geçtim ş.dışı 5 te 2 oranı geçerli olur en iyi 2 de 1 oranı olur ki buda maksimum 300km menzil demek. Kaldı ki bu saatte 120 km/h sabit hazıda geçerli. 160 170 yapıncamenzil kuş olur.
    Burada max menzilin büyük bir aldatmaca olduğunu belirtmek isterim. 5 sene sonra batarya hücreleri ölünce iyice menzil düşer. Şu an fluence ze ler muhtemelen 60 70 km menzile sahiptir misal.
    Sadece msnzil hesabı yapacaksak 1000km+ menzil olmalı ki ş.dışı 500km yol yaparsın. Ehh işte. İst ankara yap menzil bitsin. Teslada 800km menzilli araçlar evet ancak 1.5 2m a. Benim dediğim olay ise b, c, d sınıfı araçlara entegre olması bu menzilin. Şahsen 10 seneye büyük yol alınır.

    Alıntıları Göster
    İyide zaten 160 km üzeri hızlardada benzinli araçlarda menzil kısalıyor birinde 1 saatte dolduruyorsun diğerinde 5 dk da tüm sorun burada... Şuan için şehirici 350 km menzil veren araç olsa yeterli olur diye düşünüyorum. Şehirler arası yolculukta 120 km hız bandında minimum 500 km menzil versin bu gayet yeterli olur... 4 saat yol gidersin çekersin bi şarj istasyonunda çayını kahveni sigaranı içeyim diyene kadar 1 saatte dolsun yeterli bence...

    Elektrikli araçlar şuan bizim gibi insanlar için aşırı lüks ve pahalı belki 50 yıl sonra sahip olur torunlarımız




  • Biz tasarrufu seven bir milletiz, ben de dahil herkes bence evinde şarj edecek, yeterki alabilelim :)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 😂
  • Ben sero B kullanıcısına yanıt

    Sen ne araçların menzilini biliyorsun ne fiyatlarını. Bir sonuca varmak için biraz bilgi sahibi olmak iyidir.


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Hocam tüm samimiyetimle söylüyorum gerçekten baştan sona doğru ve tebrik edilmesi gereken bir yazı yazmışsınız.Söylediklerinize harfiyen katılıyorum.Ama konuya bakıyorum da 2+2=4 etmesine rağmen çok az da olsa halen 5 de ısrar eden,muhalefet olanlar var.Bunun zaten olmamasına şaşardım açıkçası.


    Söylediklerinize ilaveten bir olumsuz yönüne de ben değineyim.Aynı aracın dizeli yarı fiyata demişsiniz ya.400000 e elektrikli alıp tasarruf yaptığını zannedeceğine 200000 liraya dizelini alır ve kalan 200000 liraya da 20-25 senelik yakıt masrafını karşılamış olursun zaten.Elektrikli otomobiller şu anki teknoloji ile insanlara tasarruflu diye yutturulan bir balondan ibaret.

  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.