İlk üretilmeye başlandığı 1993 yılından bu yana kalitesinden ödün vermeyen Fiat Punto Evo, 1995 yılında Avrupa’da yılın otomobili ödülünü alarak başarısını perçinlemişti. Avrupa’da satış rakamlarında oldukça iyi bir grafik çizen Fiat Punto 1998 Ağustos ayında ikinci nesil olarak üretime girdi ve makyajlanarak satışa sunulmuştu. 2002 yılında 1.3 16V Multijet 75 HP dizel motor seçeneği de eklenerek 2003 yılında ülkemizde ilk satışına başlanmıştı. Günümüze kadar Türkiye pazarında da ciddi satış rakamlarına ulaşan Fiat Punto, 2005 yılında yenilenerek “ Grande “ (Büyük) Punto ismi ile satışlarına devam etti ve son makyajlı hali ile Fiat Punto Evo ismini alarak 2010 Ocak ayında Avrupa ile aynı anda ülkemizde de satışlarına başlandı.
Ülkemizde satışa sunulan Fiat Punto Evo’nun 3 ayrı motor seçeneği bulunuyor;
Fiat Punto Evo 1.4 105 HP Multiair
Fiat Punto Evo 1.4 77 HP Duallogic
Fiat Punto Evo 1.3 75 HP Multijet (Dizel)
Dış Görünüş
Sportif tasarımı ile özellikle genç kesime hitap eden Fiat Punto Evo 4065mmx1687mmx1490mm’lik boyutları ile segmentindeki en uzun araçlardan biri. 1075 kilo ağırlığa sahip araç, geçmiş dönemde üretilen “Baby Maserati” lakaplı Grande Punto’nun daha kaslı ve atak şekli.
Karşılaştırmalı testte kullandığımız Grande Punto ile kıyasladığımızda Fiat Punto Evo’da ön hava giriş ızgarasının biraz daha aşağı alındığını, Fiat logosunun ise yukarı yerleştirilerek metal kromajın üzerine taşınmış olduğunu görüyoruz. Viraj içi aydınlatmayı sağlayan ön sis farları, hafif karartılmış sinyaller spor çizgisinde önemli rol oynuyor. Kullandığımız 105HP’lik Multiair Punto Evo, 205/45/17 lastik ölçülerine sahip alüminyum Jant opsiyonu kullanılmış. Dilerseniz 185/65/15 lastik ölçülerine sahip standart jant paket seçeneği de mevcut. 17” büyüklüğündeki alüminyum jantın oldukça yakıştığını söyleyebiliriz. Yine spor tasarım ürünü olan elektrik kumandalı ve buğu önleyici özelliğe sahip yan dikiz aynaları ile arka plan görüşü maksimuma çıkartılmış, kör nokta olarak tabir edilen ve görüş açınızı olumsuz etkileyen noktalar ortadan kaldırılmış. Test için kullandığımız 5 kapı Fiat Punto Evo arkadan bakıldığından birkaç değişiklik daha göze çarpıyor.
Punto yazısı daha önceki versiyonda bagaj kapağının sağ alt köşesinde yer alırken Evo’da bagaj açma düğmesi ile aynı işlevi gören Fiat logosunun altına yerleştirilmiş ve sağ alt köşedeki EVO yazısı dikkat çekici olmuş. Arka stop farları şeffaf hale getirilerek sportif çizgiler daha belirgin hale getirilmiş.
İç Görünüş
Fiat çizgisi ve kalitesindeki asıl değişim burada başlıyor. Oldukça dikkat çeken dashboard ve kullanılan malzemenin kalitesi kendini belli ediyor. Koltuklar ile dashboard gövdesinde aynı renkler kullanılmış. Bunun dışında birkaç farklı sürpriz daha hemen gözümüze çarpıyor. Torpido açma kapağının hemen üstünde yer alan çizgilerde ve kapı açma kollarının iç kesimlerde kırmızı ışık hüzmesi gece aydınlatmasını aktif ettiğinizde gözümüze çarpan en önemli özellik oldu. Spor çizgiler gösterge bölümünde de ön plana çıkıyor. Yuvarlak olarak tasarlanmış hız ve devir gösterge panelinin ortasında yine yuvarlak olarak dizayn edilmiş benzin ve hararet göstergeleri bulunuyor.
Bir önceki Punto ile karşılaştırıldığında yenilenen orta bölümde bulunan Blue&Me sisteminin en yeni versiyonu ile desteklenmiş müzik sistemi ve çift taraflı otomatik dijital klima sistemi göze çarpıyor. Lake kaplanmış olan orta bölümde Start&Stop, merkezi kilit, direksiyon modu ve ASR tuşları biraz küçük dizayn edilmiş, ancak kullanımda bir sorun teşkil etmiyor. Opsiyonlu olarak sunulan Blue&Me Tomtom navigasyon cihazı Türkiye yolları için hazırlanmış paketi ile başarılı sayılabilir. Kırmızı renkle bütünleştirilmiş vücudu destekleyen koltuklar Evo’nun sportif karakterini ön plana çıkarmayı başarmış. Konfor için ise kol dayama aparatı unutulmamış.
275 litre olan Punto Evo’nun bagaj hacmi, arka koltukların yatırılması ile bir anda 1030 litreye yükseltilebiliyor. İki kişi seyahat edecekler için uzun yolculuklarda bagaj hacmi tatmin edici düzeyde. Ancak 4 kişilik aile için uzun yolculuklar bagaj kapasitesinde sorun yaratabilir. Özellikle çoğu bebek arabasının bagaja sığmadığını söyleyebiliriz.
Kapı içlerinde farklı bölümlerde küçük saklama cepleri mevcut, üst hava ızgarası, kol dayama kolçağının üst bölümünde ve içinde sizi şaşırtan küçük bölümler gözünüze çarpıyor. Arka koltuklarda seyahat etmek eğer yetişkin ve uzun boylu iseniz biraz canınızı sıkabilir. Zira diz mesafesi oldukça dar. Ön sürücü ve yolcu koltuğunun mümkün olduğunca öne çekilmesi gerekebilir.
Performans
Beklentimizin üzerinde performans sergileyen Fiat Punto Evo 105 HP ve 130Nm tork üreten motorunun yanı sıra 1,4 77HP ve 1,3 75HP multijet dizel motor seçeneği ile ülkemizde satışa sunuluyor. Test için kullandığımız Evo’da da Multiair motor kullanılmıştı. Fiat'ın devrim yaratan Multiair motor teknolojisiyle motor valflerinin çalışma sisteminde yapılan inovasyon sayesinde hava dolaşımı iyileştirilerek maksimum güç %12, düşük devirlerde tork %15 oranında artarken, yakıt tüketiminde %16 oranında ve zararlı emisyonların salınımında önemli miktarda azalma sağlanıyor, böylece keyifli bir sürüş garanti ediliyor. Multijet dizel motor seçeneğinde ise geliştirilmiş Common Rail enjeksiyon sisteminin ikinci jenerasyonu eşlik ediyor. Bu da çok daha ekonomik ve ekolojik anlamına geliyor. Multiair motor düşük devirlerde oldukça sessiz ancak yüksek devirlerde ivmelenen hız ile birlikte motordan gelen ses daha tok ve daha homurtulu hale dönüşüyor. İşte bu noktada Evo’nun içindeki uyuyan aslanı hissediyorsunuz.
6 ileri şanzıman ile motoru yormuyor ve çok daha düşük emisyon ve yakıt tüketimi elde etmiş oluyorsunuz. Testlerimiz sırasında full depo (45 Lt) benzin ile orta devir sürüş izlenimi performansında şehir içi 570 km yol kat ettik. Şehir içi yakıt tüketimi olarak fabrika verilerinde 7.5lt/km olan değerlerde hemen hemen aynı değerleri yakalamış olduk. Şehir dışı yakıt tüketimini ise 6 ileri vitesin vermiş olduğu avantaj ile 4.5Lt/Km düşürmek mümkün. Evo’nun bizi cezbeden diğer bir özelliği ise yol tutuşu oldu. Yüksek hızla girilen virajlarda aracın dengesi oldukça iyi.
Süspansiyon olarak önde MacPherson tipi bağımsız tekerlekler, teleskopik amortisörler ve stabilazör bar kullanılmış. Sertlik seviyesi orta derecede ve rahatsızlık vermiyor. Arkada tork çubuğu ile bağlantılı tekerlekler, teleskopik hidrolik amotisörler kullanılmış. Yüksek hızlarda da yol tutuşu başarılı olan Evo’nun aynı zamanda ses izolasyonu da başarılı. Yüksek hızlarda motor sesi sizi asla rahatsız etmiyor. Emisyon değerleri ise versiyona bağlı olarak CO2 emisyonu 108-139 g/km.
Sonuç
Fiat’ın uzun yıllardır Türkiye’de yıkmaya çalıştığı kuş serileri imajı artık geride kaldı. Fiat tam anlamıyla teknoloji ve tasarımda büyük adımlar atarak gerçek kalitede otomobiller üretmeye başladı. İşte bunlardan biri de Fiat Punto Evo. Özellikle gençlerin, yeni evlilerin ve bayanların vazgeçemeyeceği bir otomobil yeni Evo.