Şimdi Ara

Motor dökümleri.

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
5
Cevap
0
Favori
4.001
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Yeni nesil motorlar genelde alüminyum döküm.. BMW motorları alüminyum magnezyum alaşım döküm sanırsam.. Peki başka hangi markaların motorlarının alaşımında magnezyum titanyum gibi farklı alaşım katkıları var? Çok maliyet oluşturuyor mu bu alaşımlar..

    Ayrıca konu hertürlü paylaşıma açıktır.. Benim sorduklarımla sınırlı değildir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >



  • Her üretici kendi motorunun alaşımını kendisi belirliyor. Alaşımsız saf alüminyum kullanıldığını sanmıyorum.

    Mesela çok bilinmese de volvo'nun kendi tasarlayıp ürettiği motorlar çok dayanıklıdır. Ama internette bu blokların malzemesi hakkında ayrıntılı bilgi verilmemiş. Sadece alüminyum alaşım diye geçiyor. Bir nevi şirket sırrı herhalde.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi nacker -- 5 Ocak 2018; 18:50:7 >
  • Volvo deyince laguna 2.0 gelir aklima birde t si

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • BMW'nin sadece N52 atmosferik motorunda vardı alüminyum-magnezyum alaşım, işlemesi çok zor bir süreçtir. BMW'nin Formula 1 döneminden sonra motor mühendisliğinde açılıp saçıldığı dönemler. Turbo beslemeye geçince hem maliyet hemde dayanıklılık kaygıları nedeniyle vazgeçildi. Sadece yağ ve su kanallarının bir bölümünü alan dış kısmı magnezyum idi.

    Birde graphite döküm motorlar vardır, genelde yük taşıyan kamyonetlerin motorlarında veya hem sıkıştırma oranı yüksek hemde yüksek basınçlı turboya sahip dizellerde kullanılır, bunu da ilk defa BMW kullanmıştı E38 740d'de, şuandaki Ford F150'nin v6 ecoboost benzinli motoru da CGI malzemeden yapılıyor diye biliyorum, yine demir ama özel bir işlemden geçiyor ve bunun da maliyeti çok yüksek. Pek fazla kullanan kalmadı.

    Titanyum veya magnezyum gibi malzemeler ancak hareketli parçalarda tam haliyle kullanılabilir, motor blok-kapak malzemesi ya komple döküm, ya döküm blok-alüminyum kapak, ya da günümüzdeki çoğu araçta olduğu gibi full alüminyum yapılır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi alcohol06 -- 5 Ocak 2018; 19:20:22 >




  • Araştırarak öğrenebilirsiniz. Yüksek Aluminyum bileşikli döküm motorlar epey yaygınlaştığı gibi yüksek alaşımlıları daha çok egzotik dediğimiz dünyada yaygındır. Piyasa reklamlarının aksine ucuz binek dünyada öyle pek görülmeyebilir ama mesela 2 tekerli motor dünyasında yüksek bileşikli çözümleri çok daha yaygındır.

    quote:

    Most cast aluminum engine blocks are made from one of three alloys: 319, A356 or A357. The 319 alloy is 85.8% to 91.5% aluminum, 5.5% to 6.5% silicon, 3% to 4% copper, 0.35% nickel, 0.25% titanium, 0.5% manganese, 1% iron, 1% zinc and 0.1% magnesium. The alloy is given a T5 heat treatment to harden and strengthen the metal before the block is machined to final dimensions.

    For performance applications, the A356 and A357 alloys are most commonly used. These alloys have a higher percentage of aluminum (91.1% to 93.3%), more silicon (6.5% to 7.5%), a little more magnesium (0.25% to 0.45%) but less copper (0.2%), less iron (0.2%) and less zinc (0.1%). The alloy is relatively soft as cast, but ends up being much stronger after it receives a T6 heat treatment.

    Billet aluminum engine blocks are made from a different 6061 “aerospace” alloy that is more ductile than A356 or A357, and is highly resistant to cracking under extreme pressure. The 6061 alloy in forged billet blocks is often pressure treated to decrease porosity and increase density. This gives 6061 billet a tensile strength of 60,000 to 70,000 psi, compared to 13,000 to 14,000 psi for A356 cast aluminum. That’s why the most demanding racing applications such as Top Fuel dragsters run 6061 billet aluminum blocks.


    http://www.enginebuildermag.com/2017/07/machining-aluminum-engine-blocks/
    http://www.wikizero.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly9lbi53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvQWx1bWluaXVtX2FsbG95

    Cast, Alloy, Forged yani döküm, alaşım, dövme tabirlerinin de açılımları türkçede oldukça karıştırılsalar da farklıdır... Realite şudur ki dünya yaygın halde ki cast iron block'lardan aluminum alloy blocklara evrilmiştir bunu asıl sağlayan dizel üniteler oldu çünkü en başta hafifletmek önemliydi bunlarda.

    quote:

    3.5% carbon, 2.25% silicon, 0.65% manganese, and the balance (93.6%) iron.
    11.5% silicon, 0.5% manganese, and 0.4% magnesium, with the balance (87.6%) aluminium.


    Halen global piyasanın %30'u civarında iron cast bloklar yürür. En yaygın uygulama bir yukarıda paylaştığım sayılabilir. Mesela aluminum kullanım oranı ABD'de daha hızlı artmış durumda çünkü gayet ağır olan SUV dünyayı fazlaca hafifletmeye çalışıyorlar. Yaygın alaşım uygulamalar arasında ucuzdan pahalıya 242-T77, 319-T5, A356-T6 bunlar sayılabilir ancak Aluminum (Al) 85.3 - 89.5% daha düşük oranlı başka birçok uygulama da var. Birşeyler farklı dedik mesela HPDC, GDC, LPDC, LFC gibi döküm yani üretim teknikleride vardır. Sport ve racing uygulamalarda oranlar 96.5-98.5% kadar çıkar. Birçoğunda sanılanın aksine magnezyum, manganez öyle % birkaçlık dilimlerde değildir mesela bazılarında nikel daha yüksektir. Kum kalıplar ve yer çekimi ile dökme oldukça vakit aldığından pahalı dünyada tercih edilir. Bir block veya motorun alüminyum bu şeklinde konuşmanız da birşey ifade etmeyebilir. Üst kapak, silindir kapağı sadece aluminyum döküm olabilir. Block iron cast olup esas üzerinde ki diğer parçalar olduğundan bunlar alaşım olabilir. Yani araştırmazsanız bültenlerden okunanlar tam bilgi vermez çoğu zaman...

    Bir de denildiği gibi compacted graphite iron (CGI) yani sıkıştırılmış grafit demir formunda dökme demir uygulama var mesela Ford bunu uyguluyor. Bu teknikle üretilen bloklar ucuz alüminum allow block'lara göre daha hafif dahi olabilir. Bunların avantajı uzun vadede yüksek stres yüklere daha dayanıklı olarak görülüyor. Artı galiba BMW felanda yapıyor bazılarının uyguladığı kompozit magnezyum-alüminyum alaşımlı blok dökümü var. %91.5-93.5 Mg, %6 Al gibi oranlı... Bunun da ek hafiflik avantajından bahsedilir. Üretim hacmi düşük olsa bile üretim verimi yüksek denir.
    Aluminyum alaşım işi motor itibariyle değil şanzımanlarda blocklarda ki yaygınlıktan çok daha önce yüksek piyasaya ulaşmıştı. Hatta base şasilerde aluminyum bileşiği kullanma oranı çok daha yüksektir. Çoğu kısımda magnezyum, demir ve çelik çok daha erken terkedilmeye başlandı. Pahalı araçlarda bu aluminyum compozitleri bir de carbon fiber ile kaplar dayanıklılığı arttırırlar...




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    kaporta-cila ve benzin
    16 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
    
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.