Bir süredir aklımı kurcalayan konuydu. Zira ac ile şarjda %90'dan sonra şarj hızı 2kwh'lere kadar düşüyor. Bu durumda asıl sıkıntının %100 şarj etmekten ziyade aracı full veya bitik şarjdayken kullanmamak olduğu da biliniyor Bu bilgiler ışığında araştırmaya başladım ve bazı dökümanlar buldum. Özellikle hyundai kullanım aralığını %10-100 olarak belirlemiş. Konu hakkında bilgisi olan, başka dökümanlar sunabilecek kişilerin yorumlarını merak ediyorum. Menzilci troller zahmet etmesin lütfen mg türkiye resmi sitesi volvo türkiye resmi sitesi ioniq6 kullanma kılavuzu < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi masterap -- 24 Aralık 2024; 13:37:25 > |
NMC Bataryalarda AC ile %100 Şarj
-
-
Trilyon tane araştırma makale video var bu konuyla ilgili ama çoğundan benim anladığım, %100 şarj etmeye kaçınmaktan çok hücre tipinden bağımsız %100 veya ona yakın yüksek pil yüzdesi ile pillerin beklememesi gerektiği.
Yani gittin Dc veya Ac aracını %100 şarj ettin, evin yakın geldin 97 şarj ile 3-5 gün beklememeli araç. %100 yaptıysan onu kullanmaya başlaman lazım. o zaman Nmc pillerde bile kayda değer bir sorun olmuyor. illa bekleyecekse de araba 30-80 arası bir pille beklemeli.
Düşük düzeyler aslında daha problemli. hücrelerin şarj tutmasında kalıcı hasar oluşturuyor sürekli %5-10 gibi kullanmak veya pili bitirmek. araştırmalarda pili şarj etmeyi unutan veya beklemekten sıkıldığı için %5-10 şarj basıp işe böyle gidip gelen araçlardaki piller en büyük şarj tutma zararını görmüş, her firma bir güvenli alan bıraksa bile.
Birde rejenerasyon her ne kadar pilli araçlar için verim olarak hayat kurtarıcı olsa da, hücrelere anlık değişen sürekli akım giriş çıkışı de sıcaklığı ve hücre bozulması olasılığını yükseltiyor. özellikle tamgaz yokuş çıktın, inişte full regen inmek de iyi değilmiş, özellikle iyi pil ısı yönetimi olmayan modellerde.
-
vay arkadaş bunla uğraşılır mı ya. 😅
hadi ben uğraştım da hanım uğraşmaz, takılır kafasına göre.
-
Günlük hayatta kullanılan tüm şarjlı cihazılar için geçerli bu. %80-10 aralığından çıkıyorsan cihazları yatırmayacaksın. Uzun süre kullanmayacaksan %50-80 arasında beklemesi güzel olur. Herhangi bir cihazı şarjı bittikten sonra bi köşeye atıyorsan batarya kısa sürede şarj tutmaz hale gelebilir, tıraş makinamdan biliyorum :)
Benim öğrenmek istediğim akşam şarja koydum 6-7 saat sonra gece vakti %100 oldu. Sabah ise kullanacağım. Düzenli olarak böyle mi kullanmalıyım yoksa %80 de bitirip mi ? İkisi de bana uyuyor ancak diğerini mevsimine göre 2 gün daha fazla kullanabiliyorum tabi ki
-
ioniq 5 kullanım kılavuzunda ayda minimum 1 kez %100 şarj edin diyor. araç bataryası için önemli bir kaç madde var birincisi yüksek sıcaklıklarda aracı şarj etmemek önemli. yazın mesela 40 derece sıcaklık yerine akşam hava daha serinken şarj etmek önemli. diğeri de en optimum ayar için bataryayı 40-70 aralığında tutmak ve eğer aracı şarj edeceksek mümkünse %30 civarında her gün şarj etmek önemli bir detay.
yani her gün işe gidip geldikten sonra diyelim ki sabah işe gidip akşam geldik ve şarjı 40'tan 70'e tamamladık bu en en en iyi döngü oluyor. ancak bu çok yapılabilir bir şey değil. eğer bu şekilde aracı hep şarj edebilirsek bir bataryanın ömrü tam 3 milyon km oluyor. gerçekten bu kadarına gerek yok kısaca. ben aracımı 20-80 arası şarj etmeyi tercih ediyorum her ay 2 kez %100'e tamamlıyorum ve evde 7.4kw ile şarj ediyorum. bataryalarda ilk 3 yıl %5 bozulma ürünlerin kimyası gereği zaten normal kabul ediliyor. bu arkadaşı dinleyebilirsiniz. videonun özeti şu şekilde;
Electric Vehicle SocietyyoutubeEveryone with an EV should want to maximize battery life. Understanding why Li-ion batteries degrade allows one to select operating regimes that minimize degradation and maximize battery life. Dr. Dahn explains general rules of thumb for operating your EV to maximize battery life. At the end of the talk he briefly touches on what we can expect from the up and coming sodium-ion battery technology. We are delighted welcome Dr. Jeff Dahn, a premier authority and researcher of Li-ion batteries to our July 4th episode. Professor Dahn is with the Department of Physics & Atmospheric Science and the Department of Chemistry at Dalhousie University. Dr. Dahn is recognized as one of the pioneering developers of the lithium-ion battery that is now used worldwide in laptop computers, cell-phones and many other devices including electric cars. View all of our past webinar episodes https://tinyurl.com/4v4cx9nnhttps://www.youtube.com/watch?v=i31x5JW361kev bataryalarının ömrünü maksimize etme ipuçları:
şarj seviyesi yönetimi:
ev bataryaları, yüksek şarj seviyelerinde (%100 gibi) ve yüksek
sıcaklıklarda daha hızlı bozulur.
bataryayı genelde %70-45 arasında şarj seviyelerinde tutmak idealdir.
uzun süreli park durumlarında bataryayı yaklaşık %30 şarj seviyesinde
bırakmak önerilir (özellikle yaz aylarında).
daha kısa sürüşler, daha sık şarj:
daha sık, düşük derinlikte şarj döngüleri batarya ömrünü uzatır. yani,
sık şarj yapıp %25-30'luk şarj aralıklarında kullanmak daha iyidir.
uzun sürüşler:
ara sıra uzun sürüşler yapmak sorun değildir, ancak düzenli kullanımda
batarya şarjını %75'in altında tutmak faydalıdır.
batarya teknolojisi ve kimyası:
lityum-iyon bataryalar:
lityum-iyon bataryalar enerji yoğunluğu açısından hala en verimli
batarya türüdür.
"single crystal" (tek kristal) teknolojiye sahip yeni nesil
bataryalar, mikro çatlamaları engelleyerek batarya ömrünü ciddi
şekilde uzatır.
yüksek nikel içerikli bataryalar:
daha uzun menzilli ev’ler genelde nikel oranı yüksek bataryalar
kullanır. ancak bu tür bataryalar büyük hacim değişimleri ve oksijen
salınımı nedeniyle %75’in üzerinde şarj edilirse daha hızlı
bozulabilir.
sodyum-iyon bataryalar:
sodyum-iyon bataryalar daha düşük enerji yoğunluğuna sahiptir, ancak
sürdürülebilirlik açısından umut vadeder. daha kısa menzilli ev'ler ve
enerji depolama için uygun olabilir.
sıcaklık ve batarya performansı:
yüksek sıcaklık:
yazın, yüksek sıcaklık bataryayı daha hızlı bozar. bu nedenle,
bataryayı düşük şarj seviyelerinde bırakmak önemlidir.
düşük sıcaklık:
soğuk hava, batarya için zararlı değildir. hatta düşük sıcaklıkta
batarya neredeyse hiç bozulmaz, ancak şarj/deşarj hızları düşebilir.
batarya geri dönüşümü:
ev bataryalarının içerdikleri mineraller (lityum, nikel vb.) nedeniyle
geri dönüşümü önemlidir.
amaç, bataryaların ömrünü o kadar uzun yapmak ki geri dönüşüm 50 yıl
gibi bir süre sonra konuşulsun.
araçtan şebekeye (v2g) teknoloji:
ev bataryaları, şebekeye enerji sağlamak için kullanılabilir (örneğin,
güneş veya rüzgar enerjisini depolamak ve akşam saatlerinde
kullanmak).
yeni nesil uzun ömürlü bataryalar (tek kristal teknolojisi) bu tür
uygulamalara uygundur.
katılımcı soruları:
kışın şarj yönetimi: kış aylarında bataryanın şarj seviyesi genelde
sorun yaratmaz, ancak yazın %30'larda tutmak önerilir.
hızlı şarj zarar verir mi? genelde hızlı şarj zarar vermez çünkü
araçlar batarya için uygun şarj hızını kendileri ayarlar.
batarya kimyasını nasıl öğrenebilirim? batarya kimyasını öğrenmek zor
olabilir, ancak araç üreticisine veya çevrimiçi kaynaklara
başvurabilirsiniz.
________________________________
öne çıkan mesajlar:
ev bataryalarının uzun ömürlü olması için şarj seviyesi, sıcaklık ve
kullanım alışkanlıklarına dikkat edilmesi gerekiyor.
yeni nesil batarya teknolojileri (tek kristal ve sodyum-iyon) daha
dayanıklı ve sürdürülebilir bir gelecek vaat ediyor.
bataryalarınızı sık şarj etmek, uzun ömürlü olmasını sağlamak için
önemli bir faktör.
-
Kafasına göre takıldığı zaman da o piller ciddi zarar görmüyor.. bunları telefon pili gibi düşünmeyin.
Benim yazdıklarım maksimum verimi ve kafa rahatlığını düşünenler için.
Stanford üniversitesinin daha yeni yayınladığı kapsamlı bir araştırma var bu konuda. özellikle ısı yönetimi iyi yapılan piller dikkat edilmeden kullanılsa bile gerçekten çok uzun ömürlü. ve en önemlisi çok uzun yıllar ve km'ler kullanılan eskimiş piller bile içten yanmalı araçlarda olduğu gibi yatak bitmesi, segman bitmesi, artık eksantriklerin işlevini kaybetmesi gibi pahalı bir revizyon gerektiren işleme mecbur değiller sonuçta, kapasitesi 60-70'lere düşmüş pil ile devam edebilirsin.
https://news.stanford.edu/stories/2024/12/existing-ev-batteries-may-last-up-to-40-longer-than-expected
-
Hocam 10 sene sonra pil %70'e inse de sıkıntı yok, çok ucuz olacak gibi değişim maliyetleri. Yıldan yıla ciddi düşüşler var. En temizi özellikle ac kullanılıyorsa rastgele kullanmak
-
Togg uzun menzil sahibiyim Mayıs 2024 den beri kullanıyorum ve ben bugüne kadar tüm şarjları %100 veya 98-99 yaptım , 100 yapsamda 2-3km eve gelene kadar 99 veya 98 oluyor ,rejen 90 lara kadar az geri besleme yapıyor ekranda da yazıyor zaten , ertesi günde uzun yol olduğundan en fazla 12 saat bekliyordu
Tüm şarjlarımı Sırf DC de yaptım birkere o da denemek için 3.5kw şarj cihazı ile 2 saat AC şarj ettim
Özellikle 120KW ve altı 50-60 lık şarj cihazlarında şarj ettim , 2-3 kez trugo 180 likte şarjladım , %20 veya %30 lardan %100 yaptım yapıyorum , 9300km ye geldim
çoğu şarj hızı 50kw larla yapıldı 120 lik yazsada 90 la başlıyor düşüyor , 2.araç varsa zaten 50 ile yapıyor ,60 lıklarda 45 le yapıyor
ilk başlarda yazın %60 lar gibi fan çalışır pil soğutma devreye girer %90 larda hız 11 lere düşer fan durur 95-98 arası 3-4kw ile biterdi ,180liklerde pil soğutma çok daha erken devreye giriyor ve çok devirli çok sesli çalışıyor en çok pil ısıtan o ,onun için 180 liklerden uzak duruyorum ama batarya bu hızları da görsün diye birkaç kez yaptım ,180 likte 2. araç varsa o da 100-110 lara düşüyor
şimdilerde 120 lik veya 50-60 lıklarda %90 larda 30kw larda ,95 lerde 20kw 97 gibi 11kw lara düşüyor şarj hızı, bu aralar hava soğuduğu için pil soğutma fanı açılmıyor bile
20-80 çok çabuk doluyor ,60-80 daha yavaş ,yani 60 dan 80 ene gelene kadar neredeyse 20 den başlayan da 80 e geliyor
şunuda ekleyim batarya için iyi olmadığını biliyorum ama aracı haftada 1-2 defa kullanıyorum ,5 gün kullanmadığımda oluyor ama şarj 70 veya daha altında bekliyor
hep %100 veya yakın yapıyorum ama %100 de bekletmiyorum ,şarj hızı 60-45 olan yerleri tercih ediyorum , km daha 9300 ler ama şu an menzil tüketim çekiş çok iyi gidiyor ,batarya açıldı ,%80 ve %90 sonrası eskiye göre daha hızlı oldu , kaç km bu performansı verecek göreceğiz ,%98 le uzun yol menzilim çok iyi
Benim tecrübelerim
1) Batarya için olumsuz olan ısı ,yani DC hızlı şarj 120kw üzeri bence batarya için sağlıklı değil , batarya soğutma sistemi daha çabuk devreye giriyor ,60kw DC ve 50kw likler en ideali
AC de de aracın desteklediği max KW da batarya için iyi ama aracın içindeki AC/DC yerleşik adaptör , yeterli soğutmayı kapalı ve dar ortamda yapmakta zorlanıyor gibi geliyor ,laptopların(araç) masa üstü gibi soğutamaması gibi ,elektrikli araçlar sürtünme az olsun diye az hava girişine sahip ama AC adaptör tesla da 11kw ,togg da 22kw akım veriyor bu büyük güç uzun sürelerde ,adaptörün olduğu araç içi kısımdaki ısıyı artırıyor !! evde şarj imkanım olsa togg 22kw desteklemesine rağmen 11kw ile şarjlardım
2) Tek seferde 3 saat üzeri uzun yolculuklar , veya sürekli aşırı performanslı kullanım (sürekli 160km/h-180km/h yolculuk ,sürekli ani hızlanmalar) yani bataryayı aşırı ısıtacak tüm durumlar , aslında içten yanmalı gibi nasıl motoru zorlarsan çabuk bitiyor elektrikli de bence aynı
Togg un kullanım kitapçığında yazan "şarj sınırını DC de %80 e ayarlamanız önerilir"
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi alfa-x -- 24 Aralık 2024; 22:0:38 >
-
Ben aracı 2. el aldım 10bin kmdeyken. Kendim de 5bin km yaptım ve ilk bakıma girdi. Pil sağlığı %98.5. İlk yıllarda kaybın daha çok olduğu düşünülürse güzel bir rakam çıktı.
Bu 15bin km boyunca araç tamamen dc şarj yapıldı. Max şarj hızı 100kwh, dolayısıyla hep bunun altında bir hız kullanıldı. Aracı alırken ilk sahibinin şarjlarına bakmıştım, genelde %80'e dikkat edilmiş, ben de aynı şekilde dikkat edildi.
Şimdiyse 20bin tl'lik bedava eşarj bittiği için site içerisinde ac kullanmaya başladım. Bundan sonra şarjlarımın %95'i ac olacak. Onda da 6.60-6.70kwh civarı çekiyorum, %90'dan sonra 2 küsürlere düşüyor. Bu da batarya sağlığı açısından güzel rakamlar. Site içi dc de 30kwh zaten, onda da sıkıntı yok
Görünen o ki benim için artık %80 kısıtını uygulamaya gerek yok. Kışın %100 şarj menzil olarak daha çok işimi görüyor. Yazın %80-90'a dönebilirim. Araç hemen hemen her gün kullanılıyor, hafta içi 5x50km yapıyor. Ben 2. araç olarak almıştım ama 1. araç konumuna geldi :)
-
Elektrikli alanlar memnun olmaslar bile yanlış yaptım dememek için, sorulduğunda elektrikliden memnunum diyorlar iddiasında bulunmuştu bir forumdaş, geçen hafta forumda yayınlanan bir memnuniyet anketinin sonuçlarını yorumlarken.
Sizce bu doğru mu? Aldığınız elektriklidien memnun kalmadığınız halde insanlara mahçup olmamak için memnunum mu dersiniz, yoksa memnun değilim mi dersiniz, son seçenek olarak da samimi olarak memnunum der misiniz? Ya da elektrikliden sonra içten yanmalıya döner misiniz?
-
Hiç elektrikli araç kullanmamış kişilerin bu konuda önyargıları olmasını doğal karşılıyorum. Ancak bazı yorumlar önyargının ötesinde cahillik kokuyor. Yani adam 5 yılda bataryaların biteceğine inanıyor, öyle bişey olsa tüm markalar batardı :) en az veren 8 yıl garanti veriyor. Bir ürüne 8 yıl garanti verebiliyorsan en kötü kullanımda en az 10 sene gidecek demektir
Benim de bazı önyargılarım ve çekincelerim vardı. Zaman içerisinde bazı şeyleri anlamaya başladım. Çevremde elektrikli araç alanlardan düzgün bilgiler aldım. En sonunda siteye şarj istasyonu kurulunca da cesaret edip benzinli corsayı satıp yerine elektrikli corsa aldım. O dönem 2. eli mantıklıydı, o sebeple istediğim temizlikte araç denk gelince aldım geçtim. Sabah benzinliyi sattım öğlen elektrikliyi aldım, aynı gün :)
O günden bugüne etrafımda biri abim olmak üzere 4 yakın kişi elektrikli araç aldı. Ben arabalarla ilgili olduğum için benden de onay aldılar. Hepsi farklı farklı araçlar aldılar; e208, ioniq6, mg4
Ben corsayı 2. araç olarak aldım, eşim düzenli kullanıyor. Ayrıca beraber kullandığımız zaman da corsayı tercih ediyoruz. Şehir içinde elektrikli araç dururken şanzımanlı, 3 kat fazla yakan, motor sesi olaj bir aracı kullanmak zaten saçma oluyor. Diğer aracım alfa romeo tonale, aküsü bitmesin diye arada kullanıyorum
Tonalenin garantisini 2028 yılına kadar uzatmıştım, açıkçası ona kıyamadığım için ve 2. elde de değerinin altında gittiği için onu daha elektrikliye geçiremedim. Kalite olarak da onun altına düşmek istemiyorum. Bmw 2.30e tarzı bir fırsat yakalarsam da alırım, illa elektrikli olmalı diye bir düşüncem yok. Ama dümdüz benzinli-dizel bir araç kesinlikle almam. Tam hibrit, phev gibi seçenekler benim için hala mevcut yeter ki fırsat aracı olsun. Özellikle phev'deki %30 ötv dilimi de cezbedici ancak model sayısı çok az. Corsayı da değiştirirsem başka bir elektrikli araç almak için değiştiririm, benzinli hayatta almam.
İlerleyen yıllarda elektrikli araçlardaki %10 ötv dönemi efsane ve kaçırılmış fırsat olarak anlatılacaktır. Dünyada en çok teşviği veren ülkeyiz, elektrik ucuz, elektrik altyapısı çok hızlı gelişiyor, her yer şarj istasyonu doldu. 1 sene önce böyle bir ortam yoktu
-
Teşekkürler.
-
Togg için 30-80 yapıyorum hep. İşlerim gereği şehiriçinde 2-3 saat zamanım oluyor. Ucuz bir ac ye bağlayıp akımı düşürüyorum. %30 kul şarjı 65-70 lerde kafa rahat olarak çekiyorum. Böylelikle akımı arttırmadan bataryayı yormadan şarj etmiş oluyorum. Hem de park yeri aramıyorum :) -
Benim bataryalara güvenim , abd de nca bataryalı teslaların yüksek şarj hızlarında (onlarda 150-160kw üzeri ) sürekli DC kullanan ile AC kullananlar arasında batarya sağlığı açısından pek fark yoktur araştırma sonuçları
yani çıkarımım onlar 160kw lerde şarj ettikleri halde batarya sağlığı ömrü çok etkilenmiyorsa 50-60kw lik DC şarjlarda batarya sağlığı için gayet iyi olacaktır , ki bizdeki bataryalar onlardan çok daha yeni teknolojiye sahip bu nedenle %80 e çok dikkat etmiyorum ,zamanım varsa hep %100 yapıyorum
%80 nin bana göre 2 amacı var , tabii olarak %100 de teoride %0 gibi sakıncalı diyorlar ama hiçbir üretici zaten sonuna kadar şarja ve deşarja izin vermiyor ,yani bizim %100 ümüzde batarya da aslında hala tampon pay var ,tıpkı %0 olduğunda içinde kaldığı gibi ,hatta onuda bitirseniz yine tamamen %0 olmayacak tampon kapasite var aksi halde bataryanın kimyası aşırı bozulur çökerdi.
1) şarj hızı 80 sonrası düştüğü için şarj cihazı daha fazla meşgul edilmesin ,sıra oluşmasın ki daha fazla şarj istasyonu kurmaya gerek kalmasın :) bununla ilgili abd de şarj cihazlarına sınırlama getireceklerdi 80 e gelince şarjı sonlandırsın gibi
2) %100 den 80 e kadar Rejenerasyon çok az geri doldurma yapıyor ,%80 altında rejen gücü çok artıyor rejen çok daha efektif oluyor buda tüketimi düşürüp menzili artırıyor 20-80 döngüsünün amacı bu
20 den 80 enede çok hızlı şarj yapıyor neredeyse 60-80 ile aynı sürede
En Beğenilen Yanıtlar
Tüm Yanıtları Genişlet
Hiç elektrikli araç kullanmamış kişilerin bu konuda önyargıları olmasını doğal karşılıyorum. Ancak bazı yorumlar önyargının ötesinde cahillik kokuyor. Yani adam 5 yılda bataryaların biteceğine inanıyor, öyle bişey olsa tüm markalar batardı :) en az veren 8 yıl garanti veriyor. Bir ürüne 8 yıl garanti verebiliyorsan en kötü kullanımda en az 10 sene gidecek demektir Benim de bazı önyargılarım ve çekincelerim vardı. Zaman içerisinde bazı şeyleri anlamaya başladım. Çevremde elektrikli araç alanlardan düzgün bilgiler aldım. En sonunda siteye şarj istasyonu kurulunca da cesaret edip benzinli corsayı satıp yerine elektrikli corsa aldım. O dönem 2. eli mantıklıydı, o sebeple istediğim temizlikte araç denk gelince aldım geçtim. Sabah benzinliyi sattım öğlen elektrikliyi aldım, aynı gün :) O günden bugüne etrafımda biri abim olmak üzere 4 yakın kişi elektrikli araç aldı. Ben arabalarla ilgili olduğum için benden de onay aldılar. Hepsi farklı farklı araçlar aldılar; e208, ioniq6, mg4 Ben corsayı 2. araç olarak aldım, eşim düzenli kullanıyor. Ayrıca beraber kullandığımız zaman da corsayı tercih ediyoruz. Şehir içinde elektrikli araç dururken şanzımanlı, 3 kat fazla yakan, motor sesi olaj bir aracı kullanmak zaten saçma oluyor. Diğer aracım alfa romeo tonale, aküsü bitmesin diye arada kullanıyorum Tonalenin garantisini 2028 yılına kadar uzatmıştım, açıkçası ona kıyamadığım için ve 2. elde de değerinin altında gittiği için onu daha elektrikliye geçiremedim. Kalite olarak da onun altına düşmek istemiyorum. Bmw 2.30e tarzı bir fırsat yakalarsam da alırım, illa elektrikli olmalı diye bir düşüncem yok. Ama dümdüz benzinli-dizel bir araç kesinlikle almam. Tam hibrit, phev gibi seçenekler benim için hala mevcut yeter ki fırsat aracı olsun. Özellikle phev'deki %30 ötv dilimi de cezbedici ancak model sayısı çok az. Corsayı da değiştirirsem başka bir elektrikli araç almak için değiştiririm, benzinli hayatta almam. İlerleyen yıllarda elektrikli araçlardaki %10 ötv dönemi efsane ve kaçırılmış fırsat olarak anlatılacaktır. Dünyada en çok teşviği veren ülkeyiz, elektrik ucuz, elektrik altyapısı çok hızlı gelişiyor, her yer şarj istasyonu doldu. 1 sene önce böyle bir ortam yoktu |
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X