Şimdi Ara

Rampada dizel benzinliyi geçer efsanesi (7. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
504
Cevap
6
Favori
15.247
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
9 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 56789
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: kahraman202

    Herkes alt devir torku demiş ama uzun bir rampada basmaya başladınız, 160'la çıkarken nasıl bir alt devir torku oluyor??

    Şimdiki aracım dizel Focus (115hp/270 nm tork)
    Bir önceki aracım benzinli atmosferik Alfa 147 (120 hp/146 nm tork)

    İzmir'de bulunan otobanın Balçova-Gaziemir arasındaki bölümü 4 km.lik uzun bir rampa.

    115'lik Focus 160 km/h geçmiyor.
    120'lik Alfa 178 km/h ile çıkıyor. (Üstelik 3 kişi).

    Tokatci arkadaslar buyurun buradan yakın :))



    Aynen izmirdeki belkahvesi rampasi bilinir. Saglam 4-5 km vardir. Bu rampadan 3. viteste 100-130 arasi focus 1 le cikardim. Bir cok dizeli accent albea megane linea cok rahat geride birakirdi. Ama kapisma denilemez. Arac yanimda olsaydi bunu gercekten denemek isterdim. Kafama takildi simdi.




  • ikiside altimda olan araç 2.0 atmosferik crvnin 1. viteste bayıldığı yokuşu 1.6tdi golfle 3 . viteste çıkıyorum.neyi tartışıyoruz?
  • çocukluğumda, kendi yolunda usul usul giden tır'ları bisikletle geçince forumdaki ''tokatçı'' arkadaşlar gibi sevinirdim hemen gelip arkadaşlarıma tır'ı, arabayı solladım diye anlatırdım. İşte 70 hp'lik albea ile astra, focus, civic tokatladığını sanan arkdaşa selam olsun Bende 2011 model civic var yüksek devirde çıkamayacağım yokuş yoktur.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: acg92

    arkadaşlar boş konuşmayalım bilip bilmeden denemeden. En son ankara istanbul arasındaki yokuşta bir adet 2008 model 330 tokatladım 1.4 hdi peugeot 307'm ile. Düz yolda 17 saniyede 0-100 yapıyorum yokuş çıkarken bu torqun devreye girmesiyle artıyor ve en geç 10 saniyede hızlanıyorum. Benzinli arabaların hepsi çöp hiç gerek yok bu yüzden formula bir yarış arabalarında dizel kullanılıyor hem daha dayanıklı hem de daha güçlü olduğu için benzinli araba çok yakmaktan başka bi rişe yaramaz boing 2016 dan itibaren tüm uçaklarında dizel kullanacağını açıkladı bu sayede uçak biletleri ucuzlayacak ve uçaklar daha hızlı gideceğimiz yere götürecek bizi. bilip bilmeden konuşmayalım. bkz.ironi



    Diyecek söz bulamadım.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: jovanovic

    Forumda herkes mühendis, herkes otomobil uzmanı.

    Valla ben muhendisim kardes bende yalan yok
  • hocam bu saatte pek dikkatli bakamadim. ama baktigim kadariyla guzel hesaplar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi acr -- 5 Ocak 2014; 2:50:36 >
  • Konunun tamamını okumadım ama konuyu açan arkadaş olayı çok yanlış anlamış. Benzinli aracı parantez içinde atmosferik olarak belirtmiş.
    Burada dizelin yokuşta geçmesinin sebebi turbodur. Yani yeni nesil dizel motorlar zaten turbo ile bu bu tork üretimini sağlıyor. Yoksa atmosferik motor teknolojisinde benzinli motor zaten dizelden güçlüdür ki bu yüzden turbo var dizellerde.


    Yani evet yakın standartlarda motora sahip iki piyasa aracından turbolu olan yokuşta daha iyi çeker, çünkü torku yüksektir.
    Yani dizel olan yokuşta çekmez, turbolu olan çeker. Piyasa da standart turboyla gelen araçlarda dizeller olduğu için e haliyle
    Zaten turbo benzinli araçlar genelde spor modeller olarak gelir daha da performansa yöneliktir. Dizeli de geçerler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi 1312K -- 5 Ocak 2014; 3:03:43 >




  • İzmir de balçovadan otobana girdik gaziemire doğru Accent era dizel ve imzamdaki araç ile. Ne yaparsam yapayım 120yi geçemedim Era rahat 140-150 rahat vardı aynı yolda. Yaklaşık 4km lik bir rampa. Direk rampaya yüklenice dizel er türlü avantajlı
  • quote:

    Orijinalden alıntı: mgzgn

    İzmir de balçovadan otobana girdik gaziemire doğru Accent era dizel ve imzamdaki araç ile. Ne yaparsam yapayım 120yi geçemedim Era rahat 140-150 rahat vardı aynı yolda. Yaklaşık 4km lik bir rampa. Direk rampaya yüklenice dizel er türlü avantajlı

    mobildeyim arac neydi
  • quote:

    Orijinalden alıntı: lexus

    Aydınlananlar çıksın sayfa kasıyor
    ne varmış bide biz bakalım.

  • Kimse de yardımcı olmamış arkadaşa. Dizelin düşük devirlerde ürettiği yüksek tork sayes............... Şaka maka iyi bilgilendik valla.
  • Torq candır can
  • kütahya-bilecik arası rampaları
    ısparta-antalya eski yoldan çıkçık yolları
    istanbul-edirne arasi uzun rampali
    antalya-konya gidişi akseki yolundanki giden gelmez dağlarına doğru tamamı rampa
    adana mersin pozantı rampaları

    gibi yollarda iki kisi genelde dolu bagajla hiç sıkıntı cekmedim bunlarin geneli yazin en sicak gunleri yeryer klimalı tumuyle benzinli cıkıslardı %90nına devirligirmis devirli cıkmısımdır kalan %10da ya konvoya takılmıs ya da yol izin vermiyordur bende dusuk viteste tırtıl gibi gitmisimdir ama kalanında tık demedi basında da sonunda da. arac alfa romeo 156 1.6



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi DOMIX -- 5 Ocak 2014; 5:48:17 >
  • Söyle düsün otobüs,minibü, Tır daha büyük araçlar neden dizel ? çünkü daha iyi çekerler yokusta da öyle dizeller benzin den daha iyi çeker , bilip bilmeden söylüyorlar diyorsun da denedik tabiki sallamasyon yazılar değil bunlar tecrübe hepsi
  • O kadar mi kotu be hocam, en ufak bir dogru bile mi yok ?...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: xchg

    quote:

    Orijinalden alıntı: Psydia

    Bu meselenin biraz da fizik kismindan bahsedelim:
    Arabanin gucu = F(kuvvet) x V(maksimum hiz). Ufak bir duzenleme ile:
    M(kutle) x g(yercekimi ivmesi) x v (arabanin hizi) x rampanin egim acisinin sinusu = arabanin gucu. Yani ornegin 1400 kg'lik ve 105 hp'lik bir arac 10 derecelik bir yokusu en fazla 118.3 kmh hizla cikabilir. Bu noktaya kadar her sey tamam, ama torktan hic bahsetmedik.
    Tork = kuvvet * yaricap'a esittir. Aracimizin lastikleri ornegin 205*65*r16 olsun. Bu durumda lastik yaricapi 26.82 cm olur. (=0.2682 metre). Yine ayni 10 derecelik yokus ve 1400 kglik, 105 hp 250 N.m torklu arac olsun. Arac sabit dururken araci yokus asagi ceken kuvvet 2384 newton'dur. On dingile uygulanan TORK ise 2384* 0.2682 = 639.4 N.m'dir. Bu torku standart bir aile otomobili saglayamaz. Fakat bu arac sabit konumdayken ivme kazanarak bu yokusu tirmanabiliyor. Nasil oluyor peki?
    Aracin motorunun on dingile uyguladigi torlu hesaplayalim:
    Tork = guc * yaricap / hiz'dir. 105 hp = 78298.5 watt. 78298*0.2682/x = 250 denklemindeki x bize maksimum hizi verecektir. X buradan 302 kmh hiza denk cikar.
    Peki hata mi yaptik?
    Hayir.
    Bu sonuc demek oluyor ki, arac 10 derecelik yokusta 302 kmh hizi gecmedigi surece, aracin sagladigi torkun hicbir onemi yoktur.

    Tabii ki bu sadece kaba bir hesaptir, surtunme, diger hareketli parcalarin hareketleri vs. dikkate alinmamistir. Fakat isabet oraninin yuzde (surtunme katsayisi)*100 oldugunu soyleyebilirim. (lastik-asfalt arasi katsayi kuru yolda 0.7 ise, isabet oranim %70'tir) .
    İyi aksamlar.

    Hesabın tamamen yanlış. Bu hesaba göre aracın aşağı kayması gerekiyor. İkinci kısımda ise eğimle ilgili hiçbir hesap yok.

    Önce şunları bilmen ve düşünmen gerekir, güç üreten araç bunun ne kadarını aktarabiliyor, dişli sistemi (vites) ve tork aktarımındaki nedir.

    Peki ya hesaba şöyle bir ekleme yaparsak?

    Bu aracın 10 derecelik bir yokuşta kalkabilmesi için 639.4 N.m tork gerekiyor demektir. Yani bu aracın kalkabilmesi için aracı aşağıya doğru çeken 639,4 N.m'lik gücün yenilmesi gerekiyor.
    Motorumuz, 250 N.m tork üretiyor dedik. Yani bu motorun ürettiği tork. 1. vites dişlimizin oranı 639,4 / 250 = 2,55'ten büyük olduğu takdirde, bu aracımız bu rampada kalkabilir demektir? Diyelim ki 1. vites dişlimiz 4.30, 2. vites dişlimiz 2.56 3. vites dişlimiz de 1.75.
    O halde bu araç 1. viteste 250 Nm tork ürettiği devirden daha aşağı devirlerde dahi kalkabilir. Diyelim ki 1500 D/Dakikada 250 NM üretmeye başlayan bir dizel motor olsun. Bu motor 10 derecelik bir rampada 639,4 / 4.30 = 148,6 N.m Tork ürettiği bir devirde (atıyorum 1100 devir) kalkış yapabilir. Yani gaza 1100 devire kadar basarak kaldırabiliriz. Ama 2. viteste kalkmak istiyorsak, motor 1500 devire gelene kadar (250 NM Tork üretene kadar) gaza basıp debriyajı öyle bırakırsak 2. viteste de kalkış yapabiliriz. Doğru muyum buraya kadar? Aynı şekilde 3. viteste kalkmamız için gereken tork miktarı ise 365,1 N.m ancak motorumuz bu miktarda bir torku sağlayamıyor.
    Ve anlıyoruz ki, ataleti saymazsak, yani rampada kalkarsak ilk 2 viteste ivmelenmeye devam edebilecek 3. viteste ise ivmelenmemiz duracaktır (Hatta atalet gücü yetmezse, bayılma başlayacaktır).

    Şimdi ben buraya kadar doğru mu konuştum yoksa iyice batırdım mı?




  • benzinli atmosferik degilde turbo ise iş degisir onu soyliyim.
  • hakan_n kullanıcısına yanıt
    aslında olay dizel ve benzinli değil de , tamamen tork ile ilgili ,
    turbo benzinli araclar da yüksek tork üretiyorlar , hem de daha geniş devir bandında 1750-5000 ddk ,
    dizellerde ise bu daha kısa 1500-2700ddk gibi , bu yüzden aynı hacımde turbo dizel ve turbo benzinli kıyaslanamaz
  • quote:

    Orijinalden alıntı: mgzgn

    İzmir de balçovadan otobana girdik gaziemire doğru Accent era dizel ve imzamdaki araç ile. Ne yaparsam yapayım 120yi geçemedim Era rahat 140-150 rahat vardı aynı yolda. Yaklaşık 4km lik bir rampa. Direk rampaya yüklenice dizel er türlü avantajlı

    Bahsettiginiz rampa ile ilgili önceki sayfalarda mesajım mevcut. Okumanızı tavsiye ederim.

    O rampa deyim yerindeyse benim test parkurum.

    Keçi gibi giden Accent Era dizel 155-157 gibi bir hızı geçmiyor. (Uç kişi). Sizin arac neydi? Mobilden gözükmüyor..
  • Gunluk kullanim kosullarinda benzinli rampayi dizel gibi cikamaz.Ama arac yarismaksa benzinli de ona gore kullanilirsa bir fark olmaz arada.

    Benzinlinin yakit tuketimi firlar o ayri.
  • 
Sayfa: önceki 56789
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.