|
Tek Silindirli 4 Zamanlı Motorların Çalışma Prensibi
4 zamanlı motorlar, çoğu içten yanmalı motorda kullanılan bir tür motor tipidir. Bu motorlarda yanma işlemi dört ayrı zaman veya darbe boyunca gerçekleşir.
Tek Silindirli 4 Zamanlı Motor
Tek silindirli 4 zamanlı motorlar, tek bir silindire sahip ve yanma işlemini dört zaman boyunca tamamlayan motorlardır. Bu zamanlar şunlardır:
1. Zaman: Emme Darbesi
- Emme valfi açılır.
- Piston aşağı doğru hareket ederek silindirde vakum oluşturur.
- Bu vakum, hava ve yakıt karışımının emme manifoldundan silindire çekilmesine neden olur.
2. Zaman: Sıkıştırma Darbesi
- Emme valfi kapanır.
- Piston yukarı doğru hareket ederek hava ve yakıt karışımını sıkıştırır.
- Sıkıştırma, karışımın sıcaklığını ve basıncını artırır.
3. Zaman: Güç Darbesi
- Buji, sıkıştırılmış hava ve yakıt karışımını ateşler.
- Yanma sonucu oluşan gazlar, pistonu aşağı doğru iterek krank milini döndürür ve motora güç sağlar.
4. Zaman: Egzoz Darbesi
- Egzoz valfi açılır.
- Piston yukarı doğru hareket ederek yanmış gazları egzoz manifolduna iter.
- Egzoz gazları dışarı atılır ve döngü yeniden başlar.
Tek Zamanlı Motorlara Göre Avantajları
Tek silindirli 4 zamanlı motorlar, tek zamanlı muadillerine göre aşağıdaki avantajlara sahiptir:
- Daha yüksek verimlilik
- Daha düşük emisyonlar
- Daha uzun kullanım ömrü
- Daha sessiz çalışma
Kullanım Alanları
Tek silindirli 4 zamanlı motorlar, çim biçme makineleri, jeneratörler, motosikletler ve diğer küçük uygulamalarda yaygın olarak kullanılmaktadır.