Şimdi Ara

FREN İZİNDEN ARAÇ HIZI HESAP EDİLEBİLİR Mİ?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
35
Cevap
1
Favori
46.338
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Merhaba arkadaşlar.Bir trafik kazasında araç çarpmadan önce yolda 22 m fren izi bırakmışsa bu arabanın hızı hesap edilebilir mi?Yol sıcak asfalt dediğimiz düzgün bir yol ve araba sola doğru dönüş yapacagı sırada kaza yapıyor frene de o sırada basıyor.

    Araç 1992 model binek otomobil(abs filan yok yani ), araçta herhangi bir arıza yok,hava yağışlı değil,şehiriçi trafik lambalarının olduğu bir kavşakta meydana geliyor kaza.Bunları yazmayı unutmuşum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bahadr -- 6 Nisan 2007; 18:52:50 >



  • kaza yerine geln trafik eksperleri bunu saptayabiliyor ancak nasıl yapıyorlar ben de merak ettim.
  • Sanırım lastik türüne ve kasa ağırlığına göre farklılık olabilir.

    22 metrede duran farklı iki aracın ivmelerinin farklı olacağından hızlarının da farklı olacağını düşünüyorum.
  • böyle saçma sapan bir uygulama var maalesef ama kesinlikle yanlış bir uygulama. çok aldatıcı. yol türünden tut da hava sıcaklığına kadar bi çok kritere göre değişebilir. örneğin araç ABS'liyse yolda iz bırakmaz, nasıl hesaplayacaklr o zaman? frene hiç basmadı mı diyecekler. ya da ABS'li ya da ABS'siz, stabilize bir yolda kaza olmuşsa nasıl hesap yapacaklar? veya tekerlerin biri asfalt biri daha az tutunma özelliğine sahip bir kaplamada fren yapılmışsa izler tamamen aldatıcı olacaktır. her yönüyle saçma sapan bi uygulama.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: aya
    böyle saçma sapan bir uygulama var maalesef ama kesinlikle yanlış bir uygulama. çok aldatıcı. yol türünden tut da hava sıcaklığına kadar bi çok kritere göre değişebilir. örneğin araç ABS'liyse yolda iz bırakmaz, nasıl hesaplayacaklr o zaman? frene hiç basmadı mı diyecekler. ya da ABS'li ya da ABS'siz, stabilize bir yolda kaza olmuşsa nasıl hesap yapacaklar? veya tekerlerin biri asfalt biri daha az tutunma özelliğine sahip bir kaplamada fren yapılmışsa izler tamamen aldatıcı olacaktır. her yönüyle saçma sapan bi uygulama.

    Anlıyorum.
    Hesaplama mantığı nedir? Hiç şahit oldunuz mu?
  • abs li araç için fren izi ilk frene basıldığı nokta ile kaza arasındaki mesafe arasındaki yol bakılarak hesaplanmalıdır.Yoksa tamamen aldatıcı olur.

    abssiz araçlar için eskiden fren mesafesi ölçüldüğünü hatırlıyorum .hatta eskiden ellerinde metre ile gelirler bunu rapora yazar giderlerdi.Sonra rapor alınca aşırı hız dolayısıyla diye sekiz de sekiz alırlardı cezayı

    kanımca ellerinde fren mesafesi ve hızı hakkında bir belge var , buna bakıp karar veriyorlar.Doğruluğu konusunda hepimizde yakacak bir uygulama



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 6 Nisan 2007; 17:42:23 >
  • örenk bir trafik raporu alıntı yapıyorum.Bilirkişi olarak akademik değerlendirme alınmış

    T.C.
    7. Asliye Ceza Mahkemesi Hakimligine
    AYDIN

    BILIRKISI RAPORU

    Dosya No: 2002 / 02

    Konu : 18.12.2002 günü saat 1430 siralarinda E 87 numarali Izmir-Aydin Devlet Karayolunun Çamlik-Ortaklar arasinda Aydin Il sinirindan 1 km içerideki D 550-12 numarali kesimde bir kamyon ve kamyonetin çarpismasi sonucu olusan ölümlü ve yaralanmali bir trafik kazasinin olus seklinin aydinlatilmasi, kazaya katilan taraflarin kusur oranlarinin ve kazanin olusumunda karayolunun etkisinin olup olmadiginin belirlenmesi Hk.

    Trafik Kazasinin Kesfi ve Dava Dosyasinin Degerlendirilmesi:
    1. Kazanin Olus Sekli : Izmir istikametine gitmekte olan Cahit Yazicioglu kendisinin kullandigi 48 UA 006 plakali ISUZU Marka 2000 Model TFR 54 H 20 tipi kamyoneti ile Izmir istikametine dogru çift tirmanma seritli hafif yokuslu yol üzerinde seyir halinde iken, tek inisli karsi yönden gelen Izmir-Aydin istikametine dogru seyir halinde olan Halit Uyumus yönetimindeki 03 LB 095 plakali Otoyol/Iveco/FI Marka 65.9 MR Tipi 1992 Model kamyon ile E 87 numarali Izmir-Aydin Devlet Karayolunun Aydin Il sinirinin 1 km iç kisminda D 550-12 numarali yol kesiminde 18.12.2002 günü saat 1430 siralarinda sol ön taraflarindan açili olarak çarpismistir.
    Kaza aninda kamyonet sürücüsü Cahit Yazicioglu araçta sikisarak iç kanamadan ölmüs, kamyonda bulunan yardimci Kadir Kerim ise çarpisma aninda ön camdan firlayarak yola düsmüs ve kolunu kirmistir.Trafik kazasi tespit tutanagina göre kaza aninda hava hafif yagisli ve yol zemini islak ve kaygandir.

    2. Seyir Istikametlerine Göre Yol Durumu : Aydin-Izmir yönünde kaza mahalli ve yakinlarinda yol degisken olarak yaklasik % 5 ...10 arasinda egimli ve çikis yönünde çift seritlidir. Yolda ters S seklinde yol kivrimlidir ve kaza mahalli bu S kivriminin yaklasik orta kisminda meydana gelmistir. Asagidan gelen bir araç için karsidan gelen araci görüs mesafesi takriben 55 – 60 m arasindadir. Görüsün en düsük oldugu kesim kaza mahalline yaklasirken geçilen ilk ~ 150 m yariçapli sag virajdir. Burada yol asfalt kaplama ve viraj disina dogru çok hafif yukariya dogru egimlidir. Kaza aninda yolun islak olmasi nedeniyle yol/tekerlek arasi kayma sürtünme katsayisi takriben m = 0,5 ... 0,6 ( EK-1 Resim B).
    Izmir-Aydin yönünde gene yol degisken olarak % 5~10 inis egimli ve tek seritlidir. Yukaridan inen bir aracin görüs mesafesi ilk sag kavisi döndükten sonra 100~120 m. Viraj çikisinin hemen ucunda kaza mahalline yakin kesimde yol zeminin inis seridi üzerindeki 10~15 m ‘lik kisminda çökme ve sag dis kismina dogru da zemin kaplamasinda agir araç yüklerine bagli deformasyon (yigilma) olustugu görülmektedir. Bu deformasyon, yolu kullanan araçlarin büyük kisminin orta tirmanma seridini ihlal ettigini göstermektedir. Bu yol kusuru nedeniyle, inis halindeki araçlarin bir kisminin tirmanma seridine dogru kaymalarinin kaçinilmaz oldugu kesif sirasinda mahkeme heyetince de saptanip kayda geçirilen bir tespittir. Kaza mahalline yaklastikça yol çok az egimle asagi dogru devam etmekte, kaza mahallinin hemen akabinde sola sert bir viraj gelmektedir. Kaza yerinden sol viraj dönüsüne olan görüs mesafesi ~ 55 ... 60 m (EK-1 Resim B).

    Yolun ayni seridinde, özellikle kazanin meydana geldigi kisimlarda, yine agir araç etkisine bagli yol yüzeyinde cilalanma meydana geldigi görülmüstür. Bu durum, kireç tasinin pürüzlü yüzeyinin zaman içinde sürtünme sebebiyle cilalanmasi sonucunda olusur. Özellikle yagmurlu havalarda, yol yüzeyi ile tekerlek arasindaki sürtünmenin saglanmasi, bu pürüzlülügün korunmasina baglidir. Bu kesimde olusan kaygan yüzey, havanin da yagmurlu olmasi nedeniyle fren mesafesinin uzamasi sonucunu dogurur.

    3. Kazaya Karisan Araçlarin Teknik Durumu : Kazaya karisan her iki aracin teknik muayenelerinin süresi içinde yapilmis oldugu dosya içeriginden anlasilmaktadir.
    48 UA 006 plakali ISUZU kamyonetin üzerinde kaza sonrasi yapilan teknik bilirkisi degerlendirmesine göre aracin alt donaniminda ve direksiyon sisteminde kazaya sebep olucu herhangi bir bulguya rastlanmadigi ifade edilmektedir.

    ISUZU Kamyonet için
    Azami yüklü agirligi : 2550 kg
    Bos agirligi : 1450 kg
    Max. Hiz : 125 km/h
    Max. Güç : 78 PS
    Aracin Modeli : 2000
    Araci kaza aninda 114000 km ‘dedir.
    03 LB 095 plakali OTOYOL/IVECO Kamyon
    Azami yüklü agirlik : 7000 kg
    Bos agirlik : 2328 kg
    Max. Güç : 65 kW (88 PS)
    Araci Modeli : 1992
    Aracin kaza anindaki km durumunun bilinmedigi, Km ve hiz göstergesinin kaza öncesi arizali oldugu (kesif tutanagindan) bilinmektedir.



    Ayrica; ISUZU kamyonetin 2000 model ve 114000 km kullanim durumunda oldugu dikkate alindiginda bu aracin kaza anindaki hizinin, düz yolda kuru asfalt zeminde çikabilecegi en üst katalog degerinin (5. Viteste 125 km/h) çok altinda bir degere ulasmasi söz konusudur. Bunun yani sira aracin kaza mahallinde ~% 5 ...10 egimli yokusu tirmandigi da dikkate alindiginda, üçüncü (veya dördüncü) viteste ulasabilecegi hizin yaklasik olarak 70 ...80 km/h degerini asmasi beklenemez. Bu durumda aracin merkezkaç kuvveti nedeniyle virajdaki savrulma kuvveti ile yol/tekerlek arasindaki toplam tutunma kuvvetinin dengesinden


    Araç hizi v = 80 km/h,
    Viraj yariçapi R = 150 m ,
    Yerçekimi ivmesi g = ~ 10 m/s2


    elde edilir.

    Islak asfalt kaplama yüzeyindeki kayma sürtünme katsayisinin m = 0,5 ... 0,6 oldugu dikkate alinirsa, ISUZU kamyonetin henüz yanal kayma sinirina ulasmamis oldugu, yani asiri hizda virajda savrularak kontrolünü kaybetmesinin söz konusu olmadigi açiktir.

    4. Kaza Tespitindeki Eksiklikler : Kaza tespiti asamasinda yapilan çalismalarin çok yüzeysel kaldigi ve pek çok önemli bilginin dikkate alinmadan kayboldugu dosya degerlendirmesi sonucu anlasilmaktadir :
    • Saglikli bir kaza analizi yapilabilmesi için kazanin hemen sonrasinda alinan tanik ifadeleri büyük önem tasimaktadir. Kazanin hemen sonrasinda bölgede bulunan taniklarin kaza olusu ile ilgili bilgilerine basvurulmaliydi.
    • Çarpisan araçlarin hiz ve kilometre göstergeleri kontrol edilmemistir. Takograf cihazinin varolup olmadigi kontrol edilmemis, hatta kayitlarda dahi söz edilmemistir. Bu kazanin analizine, özellikle çarpisma aninda araç hizi ile çok önemli ipuçlari elde edilebilirdi.
    • Ayrica, kaza tespiti sirasinda araçlarin fren izleri aranmamistir. Sanki hiç fren yapilmamis gibi rapor düzenlenmistir. Halbuki , hayatta olan araç sürücüsü ilk ifadesinde aracini frenledigini ifade etmektedir.
    • Kaza tespit tutanaginda da bazi hata ve eksikler mevcuttur

    5. Trafik Kazasinin Analizi : Yukarida belirtilen hususlarin ve dosyadaki tanik ifadelerinin degerlendirilmesi sonucunda trafik kazasinin analizi asagidaki gibi yapilabilir :

    48 UA 006 plakali kamyonetin sürücüsü takriben 80 km/h seyir hizi ile Aydin-Izmir istikametinde ikinci tirmanma seridinde , kaza mahalline yakin sag viraji çiktigi sirada görüs alanina giren ve kendi tirmanma seridinde karsi yönden , Aydin istikametine seyir halindeki, 03 LB 095 plakali kamyonun yaklasik 80... 90 km/h hizla geldigini fark ediyor. Bu anda araçlar arasindaki mesafe en iyimser bir tahminle 100 ... 120 m. Hemen sert bir fren yapiyor ve saga kaçmak istiyor, fakat havanin yagisli ve yolun kaygan olmasi nedeniyle aracini çarpma noktasindan önce durduramiyor. Kamyonetin viraji çiktigi nokta ile çarpma noktasi arasindaki mesafe yaklasik 55...60 m (EK-1 Resim B, EK-2 Kaza krokisi).

    Ayni sekilde yukaridan gelen kamyon sürücüsü de asagiya dogru normal seyir hizinda, fakat ikinci tirmanma seridinde veya kismen bu seritte iken, asagidan viraji çikan kamyoneti fark ediyor ve hemen fren yapiyor . Havanin yagisli ve yolun kaygan olmasi nedeniyle ön tekerlekler bloke oluyor ve araç kayarak diger araç ile çarpisma noktasinda sol ön kisimdan açili olarak çarpisiyor. Hatta, kamyonet viraj çikisi sonrasi fren yaptigi için hafif inis seridine dogru kaymasi nedeniyle sol ön yan taraftan darbe aliyor ve saat ibreleri ters dönüs yönünde savrularak son konumunu aliyor. Kamyon ise, kütlesinin daha büyük olmasi nedeniyle kamyonete çarpip savurduktan sonra kendine göre yolun sagina dogru hafif saat ibreleri ters dönüs yönünde savruluyor ve kamyonun kasasi sag taraftaki beton bariyerlere sürterek duruyor. Kamyonun kamyoneti fark ettigi ilk nokta ile çarpma noktasi arasindaki mesafe yaklasik 60 ... 70 m (EK-1 Resim A, EK-2 Kaza krokisi).

    Tahmini bulgular :
    Yol durumu : Asfalt islak
    Ulasilabilecek max. frenleme ivmesi a : ~ 3,5 ... 4 m/s2
    Hesaplamaya esas alinan sürücü reaksiyon süresi : 1 s
    Kamyonetin ulasabildigi max. tirmanma hizi : 80 km/h
    Kamyonun seyir hizi normal kosullarda : ~ 80... 90 km/h
    Kamyonet sürücüsünün, karsi yönden gelen araci gördügü anda reaksiyon gösterdigi varsayilirsa, algilama ve fren pedalina basincaya kadar geçen normal insani reaksiyon süresince ( tV = 1 s) kamyonet



    yol kat eder.
    Kamyonetin fren sisteminin devreye girip, hizi azalmaya baslayincaya kadar araç çarpisma noktasina 22,22 m daha yaklasmistir, yani çarpma noktasina olan mesafe ~38 m (60 m -22,22 m) . Kamyonet sürücüsünün hafif viraji döndügü, yolun islak ve kaygan oldugu düsünülürse, sürücünün sert bir frenleme yapmasi halinde tekerleklerin bloke olmasi söz konusudur, araç kontrol disi kaymaya baslar. Bu durumda yol-tekerlek arasi sürtünme katsayisi ve frenleme ile ulasilabilecek max. frenleme degeri a1 = 3,5...4,0 m/s2 (mkayma = a1/g = 0,35...0,4). Fren baslangicindan araç duruncaya kadar gerekli mesafe sFren1



    Halbuki çarpma noktasina kadar frenleme için mevcut mesafe 38 m.
    Kamyonet duruncaya kadar daha Ds1 @ 24 m mesafeye (62 –38 m) ihtiyaci
    vardir. Bu durumda kamyonetin çarpisma anindaki hizi vÇarpma1 :



    Öte yandan; kamyon sürücüsünün, kamyoneti görür görmez reaksiyon gösterdigini varsayarsak, 1 s ‘lik reaksiyon süresince vKamyon = 80 km/h çikis hizi için kamyon sR2 = 22,22 m yol kat eder. Bu noktadan itibaren fren sistemi devreye girdigine göre kamyonun çarpma noktasina olan mesafesi ~ 48 m (70 m – 22,22 m). Islak asfalt yolda ulasilabilecek max. frenleme ivmesi degeri düz asagi inen kamyon için a2 @ 3,6 m/s2 alinirsa, kamyon duruncaya kadar gerekli fren mesafesi sF2 :



    Kamyonun çarpma öncesi durabilmesi için Ds2 = 70,5 m – 48 m = 22,5 m mesafeye
    daha ihtiyaci vardir. Kamyonun çarpma anindaki hizi vÇarpma2 :



    Havanin yagisli olmasi nedeniyle bu kazadan kaçinabilmek için yani sürücülerin araçlarini çarpma noktasindan önce frenleyerek durdurabilmeleri için yagisli havalarda bu bölgede en fazla v = 17,3 m/s = 62 km/h hizla seyretmeleri gerekmektedir.

    6. Sonuç ve Kanaat :
    Dava dosyasinin ve kaza kesfinin degerlendirilmesi sonucunda yukarida belirtilen teknik yorumlarin isiginda
    1. Tanik ifadelerinin degerlendirilmesi ve kamyon sürücüsünün ifadesinden kamyonetin ikinci tirmanma seridinde seyrettigi,

    2. Kamyonetin normal viraji geçerken henüz yanal kayma sinirina ulasmamis oldugu, yani asiri hizda virajda savrularak kontrolünü kaybetmesinin söz konusu olmadigi ,

    3. Kamyon sürücüsünün kismen veya tamamen ikinci tirmanma seridinden asagi Aydin istikametine seyrettigi,

    4. Araçlarda meydana gelen deformasyon profilinden araçlarin çarpisma hizina göre, her iki sürücünün de birbirlerinin görüs mesafesine girdiklerinde frenleme yaptiklari, (Sayet farkli seritlerde olsalardi, fren yapmalarina gerek yoktu !)

    5. Her iki aracin nihai çarpisma noktasinin ikinci tirmanma seridinin inis seridine yakin kisminda veya iki düz yol çizgisinin bulundugu kesimde olabilecegi,

    6. Inis seridinde çarpisma bölgesinin hemen önündeki kisimda olusan 10~15 m uzunlugunda olan yol zeminindeki çökmenin hemen bir sag virajin çikisindan sonra basliyor olmasi da, inis halindeki araçlari ikinci tirmanma seridini kullanmaya yönlendirebilecegi,

    7. Yol yüzeyindeki cilalanma sonucunda olusan kaygan yüzeyin, özellikle yagmurlu havalarda fren mesafesini uzatarak, çarpismanin siddetini arttirabilecegi;

    8. Yukarida belirtilen bilgiler isiginda kazanin olusumunda 3/8 yol yüzeyinde meydana gelmis olan bozulmalarin, 5/8 oraninda Aydin istikametine seyretmekte olan kamyon sürücüsünün kusurlu oldugu; görüs ve kanaatinde oldugumuzu arz ederiz.

    Izmir, 20.04.2003
    Bilirkisi Bilirkisi Bilirkisi
    Prof.Dr. Seçkin KARABAY Dr. Müh. Çelik YOLCU Ins.Yük.Müh. Akin Al




  • Bu çok karışık görünüyor ve başka verilerde gerekiyor.Eski bir araçla 22 m fren izi oluşturarak durmak(hatta durmadığı için çarpmak) için ne kadar hız yapıldığı sadece tahmin edilebilir galiba.
  • Birebir hesabı asla yapamazlar..ama çeşitli formüller var fakat asla gerçeği vermez.sürücü kursları kitaplarında yazar..
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Fiatci

    Birebir hesabı asla yapamazlar..ama çeşitli formüller var fakat asla gerçeği vermez.sürücü kursları kitaplarında yazar..


    Öncelikle hoşgeldiniz tekrardan. Uzun zamandır belkide ben görmüyordum ama sizin adınızı okuyamaz oldum. Bana bir çok bilgi kazandırmıştınız.

    KOnuya dönecek olursak, aracın ağırlığı ya da kaza anındaki ağırlığı da önem arz eder bence.
  • Konuyu açıkça belirtseniz daha iyi olurdu. Zira haksız bir konumda mı, haklı bir konumda mı olduğunuzu bilip de yorum yapmak isteyebilir forum üyeleri.


    İlk önce bu bilirkişi raporunu yazan kişiyi tebrik etmek gerekir. Kesinlikle hemen herşey gözönünde bulundurulmuş, gerekçelendirilmiş.

    Fren izinin de olmadığını belirtmiş. İz hakkında da bir bilgi olsaydı, nerdeyse olayı aynen gözler önüne serecek gibi duruyor.

    Fren izi konusuna gelince, fren izi uzman olmayan insanlar için anlamlı bir veri değildir. Çünkü tahmin ediyorum ki forumdaki hemen herkes fren izinden, lastiklerin genelde asfalta bıraktığı siyah çizgileri anlayacaktır. Halbuki bu fren izi değil, fren izinin sadece bir kısmıdır. Frene basılmaya genelde daha önce başlanmıştır ancak herkesin görebildiği siyah çizgiler sadece bir kısımda oluşmuştur. İlk gelen polis ekibi de fren izini tesbit eder, örneğin 9 metre, der; ancak trafik bilirkişisi geldiğinde 19 metre, diyebilir. Onun gözü yerdeki siyah çizginin başlangıcını ve bitişini tespit eder.

    Bu hızı aynen verir mi? Birebir vermesine zaten genelde gerek olmaz. Hız limiti 50 ise, araç 70'le gidiyorsa bu ayrım yapılabilir. 55 ile gidiyorsa elbette zorlaşır. 100 ise zaten sıradan bir insan dahi anlar. Bilirkişinin işi nedir? İhlal var mı yok mu, bunu anlayıp, ilgili makama sunmak. Bu adam 50 ile gidilecek yerde 70 ile gitmiş. Olay bitmiştir.




  • Fazla insanları meşgul etmeden laf kalabalığı olmasın diye kestirmeden yazmıştım ama aslında haklısın civcivic olayı bilirseniz neyin sorulmak istediğini de anlayabilirsiniz.Hikaye şöyle:

    Kaldırımın üzerinde yürürken bir araç iki kişiye çarpiyor.Çarptıği kişilerden birisi ölüyor diğeri yarali.Çarpan kişi yavaş gittiğini iddia etmektedir.Trafik tutanağında aracın herhangi bir arızasının olmadığı ,fren izinin 22 m olduğu ve 8/8 kusurlu olduğu tespit edilmiş.Ayrıca aracın tekerlekleri kazadan sonra parçalanmış ,araçta epey hasar tespit edilmiştir(araç kaldırıma çıkarken çarptığı yerler olmuş).Araç 1992 model (marka yazmak yasak mı bilemediğimden yazmıyorum),araç şehiriçinde kaza yapıyor,yazılı bir bilgi olmamasına rağmen 100-120 km hızla giden bir araç olduğu söylentisi var.

    Arabanın hızı normal miydi yoksa bu kadar hasar ve fren izi olan bir kazada aşırı hız mı yapmıstı?Bu kadar fren izi olmasına rağmen aracın duramadığını ve yayalara çarptığını da düşünün.Burada ölen ve yaralı olan kişilerin açısından bakmanızı ona göre düşüncelerinizi yazmanızı rica ediyorum.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bahadr -- 6 Nisan 2007; 22:38:59 >




  • Fren izlerinden tamih olmaz.

    Isınan fren uzuyor, her seferinde mesafe uzuyor, belki frene tam basmadı mesela az iz oldu, filan neye göre??

    Ayrıca lastik havası az çok farkeder filan çok saçma...
  • Bence hesaplanamaz çünkü önemli frenin araca uyguladağı negativ ivmedir.Yani bir megane 100 kmh/h hızla giderken panik frende 37 metrede duruyorsa bir lamborgini gallardo 100kmh/h hızla panik frende 22 metrede durabilmektedir yani lamborghinnin yaptığı fren izi 22 metre meganın yaptığı fren izi 37 metre olucaktır ama hızla farklşı olucaktır.
    Ben böyle düşünüyorum yanlışsa açıklayın.
  • fren izinin uzunluğu,izin kalınlığı,arabanın ağırlığı ile bunun hesaplanacağını düşünüorum!
  • Burada sadece fren izinden hareket etmek gerekli değildir. Bahsettiğiniz gibi tekerleklerin parçalanması, arabanın aldığı diğer zararlar, kaldırımdan önce başka yerlere çarpması, araçtan fırlayan parçaların dahi ne kadar uzağa fırladığı gibi hususlar hep birlikte değerlendirildiğinde herşey açıklığa kavuşur. Yukardaki raporda gördüğünüz gibi teknik hesaplar yapılmaktadır. Kendim bilirkişi olsam araçtan fırlayan eşyaların dahi fizik kanununa göre ne kadarlık bir güçle itildiğini hesaplar, burdan hıza ulaşmaya çalışırdım.

    Olay bundan sonra bilirkişiye verilecektir. Savcılık ve mahkeme bilirkişi raporuyla bağlı olmayacak yeniden rapor isteyebilecektir.

    Ancak sonuçta bu kusur oranı dahi yeterince bilgi ipucu veriyor. Sonuçta kusur oranı tam. Bunun daha yukarısı yok. Ancak örneğin 70 km. ile gidiyordu 50 ile gidilecek yerde ve buna rağmen bu kusur oranını verdiler. 120 ile gidiyorsa değişen ne olacaktır? Değişen şu olacaktır -ki çarpan kişi suçlu bulunduğunda fiil taksirle adam öldürme ve taksirle adam yaralamadır- suçun cezası örneğin 10 yıldan 20 yıla kadar hapis ise, 10 yıl değil de vehametine göre 15 yıl ceza alacaktır. Bir de alkollüyse 16 olacaktır, örneğin. Değişen bu olur.

    Ölenin yakınlarının ve yaralananın maddi manevi tazminat hakları da saklıdır.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: .C.O.


    quote:

    Orjinalden alıntı: Fiatci

    Birebir hesabı asla yapamazlar..ama çeşitli formüller var fakat asla gerçeği vermez.sürücü kursları kitaplarında yazar..


    Öncelikle hoşgeldiniz tekrardan. Uzun zamandır belkide ben görmüyordum ama sizin adınızı okuyamaz oldum. Bana bir çok bilgi kazandırmıştınız.

    KOnuya dönecek olursak, aracın ağırlığı ya da kaza anındaki ağırlığı da önem arz eder bence.


    estafurullah işler nedeniyle koşturuyoruz..



    dediğin doğru neden tam olarak ölçülemez size bir örnek veriyim..



    100 kmyle gidiyosunuz asfalt zemin lastikleriniz iyi ve önünüze bir cisim çıktı. siz bunu fark edip algılayıp ve fren pedalına basmanız tabi tecrübeye verilecek tepkiye yaşa..vs göre değişir ancak ortalamaya vurursanız bu anda 18 metre yol yapmış oluyorsunuz yani araca 18-10 metre kala bir şey fırlasa siz bunu algılayıp önlem alamadan vurursunuz ve fren iziniz olmayabilir ha bunu geçtik adam frene bastı diyelim. aracı klasik frenli düşünelim örneğin bir arkadaş panik freni bilmez fren pedalına asılır kızaklatır aracı 40 metrede durur ben bilirim ona göre kullanırım 30 metrede dururum artı o kişinin tecrübesi yoktur csimden kaçmak yerine sadece frene basar ben tekerler kızaklamadığı için sağa sola kaçabilirim.kısacassı en önemli faktör sürücü becerisidir.

    bir diğeri ise aracın durumu. mesela balatalar yumuşak olur daha rahat durur sert olur daha zor durur veya tam tersi olur araca göre değişir bakımı eksik olur tam olur fark eder. lastiklerin hamuru yumuşak olur lastikler çalışma ısısına gelmiştir rahat durur lastik sert olur çalışma ısısına gelmemiştir soğuktur geç durur.


    mesela bir pırelliyle michelini aynı şartlarda karşılaştırırsanız michelin her zaman kısa mesafede durur bu bir gerçektir..


    daha sonra araç o an fazla yüklü olur zor durur az yüklü olur erken durur.

    Bir diğer durum yol kum mucur vs olur geç durur asfalt dişsiz olurgeç durur asfalt dişli olur erken durur.
    yağmur yeni atıştırmıştır geç durur yol tamamen ıslanmıştır erken durur

    vs...vs... bu uzar gider abs liler ise daha da risklidir özellikle kum mucur yüzeyde abs durma mesafesini artırır doğru kullanılan bir klasik frene göre bizim bilirkişilerde tutar araç abs li bu kadar mesafede durduğuna göre hızı yüksekmiş der sonuç yine yanlış çıkar yine yanlış çıkar..


    bunu tek anlama yoklu vardır oda o an yani çarpma anında yolda kameralı radar cihazının bulunmasıdır -ki bunlarında tam ölçüm yaptıkları söylenemez..

    yani aracın o anki hızını özel tasarım kara kutular olmadığı sürece anlayamazsınız...




  • iyide bilirkişi nasıl hızlı gidiyorsun diye karar verebiliyor o zaman.Demek ki bir kaba da olsa grafik falan var ki 8/8 vermişler.Yıllarca hapis yatacak kişi en ufak bir sığınacak nokta bulsa, ona yüklenir karşı dava açar.

    teorik olarak aracın ağırlığı ,üzerinde bulunan lastik ebatları ,havası , eski olup olmaması, yolun durumu ,asfaltın kalitesi ,görüşü engelleyen noktaların varlığı hepsi,
    kaza sonrası gelen ekiplerce kontrol edilip kayıt altında tutulabilinir.Sonra bilirkişi bu verilere göre majör olanlarına göre hızlı gidip gitmediğini raporlayabilir.Ancak evet bu teorik veriyle pratik arasında fark bulunabilinir.Doğrudur ama hız sınırını ne kadar aştığına bakılıyor sanırım.sınırda olan bir durum için kimse adını riske sokmaz.Ama şehir içinde 90-100km/h hızla gidip kaza yaptığınızda ben 50yi kesinlikle geçmedim deseniz bile bunu hakime anlatabileceğinizden kuşkuluyum.Sonuçta bizler yılda en fazla 3-5 kazaya tanık olabiliyoruzdur.Trafiktekiler ise yüzlerce kaza hakkında bilgi birikimleri var, tecrübeye değer verirler sanırım.(her nekadar çogunda yanılsalar bile)




  • bencer tek başına fren izine bakılarak aracın hızı tespit edilmez. yani çok yanıltıcı olur. çöünkü 140la giderkende 22 metrte kala frene basılıp okadar iz kalır 100km hızdada aynı sopnuç ortaya çıkar. bruda esas belirleyici olan karşı tarafta ve aracın kendisinde meydana gelen hasar belirleyici olur.
  • acaba
    quote:

    Orjinalden alıntı: kapadokyalı

    bencer tek başına fren izine bakılarak aracın hızı tespit edilmez. yani çok yanıltıcı olur. çöünkü 140la giderkende 22 metrte kala frene basılıp okadar iz kalır 100km hızdada aynı sopnuç ortaya çıkar. bruda esas belirleyici olan karşı tarafta ve aracın kendisinde meydana gelen hasar belirleyici olur.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.