|
Bildirim
|
İşte böyle işinize gelmedi bin dereden su getirirsiniz.Aylardır forumda geyik testleri ile onlarca konu binlerce mesaj yazıldı.Sonuçları iyi olan araçlar ve kötü olan araçlar için neler yazıldığını kötü olan araçlar içinse neler yazıldığını açın okuyun.Kaymak gibi yolu boşverin şimdi bu testte çuvallıyan araçlarla otoyolda giderken önüne çıkan bir cisim sonucu ani direksiyon hamlesinde ne olacağını herkes biliyor.Sonuç istediğiniz gibi olsaydı eminim farklı şeyler yazardınız.Zamanında fiorino bu testlerde takla atınca jeep üç teker üstünde kalınca yerin dibine sokarken vag gurubu araçlar çuvallayınca kıvırmaya başladılar.Esp ayarı hiçbirşeyi değiştirmez.Esp ayarını sen aracında değiştirebiliyor musun?Hayır.O zaman bu testte kötü sonuç alan aracın standart esp side kötü çalışıyor demektir.Kaldı ki kötü sonuç alan araçların birçoğunda araç şasi yürüyen aksam dengesinin sonucu olduğu defalarca yazılıp çizildi.Bu test o kadar dikkate alınan ve önemli görülen bir test ki euro n-cap testindeki gibi bazı firmalar esp sistemlerini bu testlere göre adapte etmeye başladılar.Golf passat forumlarına girin bakın.Forumdaki araç sahipleri bile testten alınan sonuçlardan dolayı vw yi bayağı eleştiriyorlar.Bu kadar fanatik olmayın.
|
Bahsettiğiniz markalarla hiç bir alakam yok. Hatta VW'yi sevmem, param olsa gidip alacağım bir marka da değildir.
"standart ESP" diye bir şey yok. ESP'yi her üretici her bir modelinde farklı ayarlar. Özellikle ani hareketlerde -aracın beceriksizliğinden dolayı- afedersiniz kıçını başını dağıtan otomobillerde ESP de ona göre yapılır. Aracı bu duruma düşürmemek için çok daha sıkı çalışır. Bunu test edip dışarıdan izlediğinizde "bak ne güzel ip gibi dönüyor" diyebiliriz, ama arabayı döndüren şey bilgisayardır, sürücüye hiç iş bırakmaz. Öbür yandan bazı otomobillerde keyif unsurunu arttırmak adına ESP daha pasif çalışır. Aracın bir miktar kaymasına müsaade eder, çok ani müdahaleler yapmayarak sürücünün de olaya dahil olmasını sağlar vs. Ki bazılarında ESP komple kapatılabiliyor da. Şimdi bu araçlar ilk direksiyon kırmada arkası geliyor diye kötü mü yol tuttu? Hayır tabii ki, amaçlanan o zaten. (Yine dikkat çekmek isterim, bazı istisnalar, hem kötü yol tutanlar hem de ESP'si düzgün çalışmayanlar yok değil. Yani her önü arkası kayan iyidir demiyorum kesinlikle.) Demek istediğim, yalnızca bu teste bakarak yol tutuş kıyaslaması yapılamaz. En başta çoğu aracın lastiği birbirinden farklı, kışlık olanlar bile oluyor bazen. Kapsamlı bir tutuş karşılaştırması için çok daha fazla parametreye bakılması lazım. Peki bu test kime/neye yarar? A noktasından B noktasına en güvenli ve risksiz şekilde yolculuk etmek için araba alan birisine yarar. Açar izler. Hangi araç ne kadar tutucu davranıyor kıyaslar, işine geleni alır. Ve harbiden de o araç sayesinde benzer bir kaçış senaryosunda sürücünün alacağı risk minimuma iner. Ama öbür taraftan; araçtan maksimum zevk almak isteyen, viraj kasacak birisi zaten en başta ESP'si kapatılamayan bir araç tercih etmez. Burada çelişkiye düşüyorsunuz. Bu testteki en hızlı aracı alan en "güvenli" aracı almış olur, en iyi yol tutan aracı almış olmaz. Ha km77'yi iyi dönen iyi yol da tutabilir gayet tabii. Ama dediğim gibi, bu tek başına bir kıyaslama öğesi olamaz. Torsiyon-bağımsız olayına gelirsek. Torsiyonun pürüzsüz yollarda pek bir dezavantajı olmadığı doğrudur. Hatta ortadaki torsiyon barı devasa bir anti-roll bar görevi gördüğünden bağımsızdan daha iyi de olabilir. Ama genele bakıp bütün koşulları hesaba kattığınızda bağımsız daha avantajlıdır. En basitinden, her bir tekerin toe-camber ayarlarını istediğiniz gibi yapabiliyorsunuz vs. Başlı başına bu bile torsiyona göre bariz bir avantajdır. |
torsiyon sert ayarlı olduğu için bağımsızdan iyi yol tutuyormuş gibi gelebilir ama aynı testi bozuk yolda yaparsan durum tam tersine döner.
her ikisinin kulvarı farklı. |
Sizin orada bütün yollar kaymak, pist pürüzsüzlüğünde sanırım.
İkincisi, geyik testi ile yol tutuş kıyaslaması yapılmaz. Bu kaç kere yazıldı forumda. Geyik testi ESP odaklı bir testtir, test esnasında aracın yeteneği değil ESP'nin yazılımı(ve standart kullanıcıya sağladığı güvenlik) test edilir. (Araçların limitine ulaşılan bazı vakalar da yok değil tabii) |
Gazlı veya yağlı amortisör diye bir şey yok. Bütün modern amortisörler yağ ile çalışır. Ve hepsinde bir miktar gaz vardır, o da yağı basınç altında tutmaya yarar. Isınınca köpürmesini engeller.
İki amortisörün performansı arasındaki fark mekanizmanın kalitesinde ve valflerin ayarında biter. |
Pistte ilk viraja kırdığınız anda fiorino kafadan kaya kaya çizgisinden çıkar, ESP'nin alâsı da olsa yapabileceği hiç bir şey yok. Ayrıca ESP sihirli bir değnek değil, aracı yavaşlatarak yolda tutmayı başarıyor. Geyik testine girdiği hızda çıkmıyor hiç bir araba. GT-R viraja 85 ile girer 70 ile çıkar, fiorino devrilmeden çıkabilirse iyidir.
Ayrıca mesajımı tam anlayamamışsınız, geyik testi ESP testi değil güvenlik testidir, ESP'yi sınar. |
Ne arkadaşım yahu bu gerginlik. Millet deşarj olucak yer arıyor resmen. ESP bahanesi olmuş işin
|
Birincisi, herhangi bir kaza anında forumdan hiçbir arkadaş bu testlerde gösterilen manevraları zaten yapamayacağız. Bu testi yapan pilotlar onlarca, yüzlerce defa bu parkurda farklı araçlarla bu testi yapan insanlar. Arada ilk defa bisiklet sürenle, yıllarca bisiklet süren gibi fark var. Kaldı ki kaza anında milisaniyeler içinde durumu analiz edip, rotayı belirleyip aracı oraya yönlendirmek için gerekli direksiyon hareketini kaçımız yapabiliyoruz?
İkincisi, hadi biz sürücü olarak doğru tepkiyi verdik, araçlarımız bu test araçlarının verdiği tepkiyi veremeyecek. Üzerinde manevra yaptığımız asfalt, araçlarımızdaki lastik, manevrayı yapmamız gereken alan, araçtaki yük, hava sıcaklığı gibi değişkenler bu tarz testlerde her zaman olabilecek en iyi değerlerdir. Bu manevra esnasında sağlam bir yan rüzgar yeseniz bile yoldan çıkarsınız. Kaldı ki ülkedeki araçlarım büyük bir çoğunluğunun lastikleri 200 taban bile değil. Üçüncüsü, bu manevrayı yaparken binek araçlarda ESP pivot noktaları belirler ve aracın yönü ön tekerlerden ziyade arka tekerlere yapılan fren ile değiştirilir. Binek araçlar viraj dönerken önden kayınca aracın kafa kısmının sallanmasının sebebi budur. ESP sistemlerinin bir çok farklı senaryosu var, araç içinde bulunduğu duruma göre bu senaryolardan bir tanesini seçer ve uygular. Basit bir örnek vereyim bu tarz bir durumda araç direksiyondaki açı değişiminin ve fren pedalındaki seviye değişiminin türevini ve integralini hesaplar. Çıkan sonuca göre araç üreticisinin önceden tanımladığı tekerleklere, yaptığı hesaplamaya göre fren uygular. Bir spor araç üreticisi ile binek araç üreticisi tabiki ESP kalibrasyonlarını farklı senaryolar üzerinden yapacaklardır. İki binek araç üreticisi bile farklı şasilere sahip oldukları için aynı senaryolar üzerinden farklı kalibrasyonlar yapacaklar. Dolayısıyla bu gibi testlere sentetik denmesinin sebebi aracın veya ESP sisteminin genel performansını ölçmek yerine test edilen spesifik durumdaki performansını ölçmektedir. Sonuç olarak geyik testi aracın yol tutuşunu değil, manevra kabiliyetini ölçer. Bu testten iyi sonuç alan araba daha iyi yol tutan araba değil, daha güvenli arabadır. Bu gibi testlerde yapılan manevraları kendi araçlarınızla birebir uygulayamazsınız. Bütün çevresel değişkenler aynı olsa bile hiç birimiz bu manevrayı hayatımızda üçten fazla uygulamadık. Bu testte yakın sonuçlar alan iki araç gerçekten böyle bir durumla karşı karşıya kalınca çok farklı sonuçlar verebilir. Bu gibi testler gerekli ancak sonuçları bizim gibi son kullanıcıların tercihlerini etkilemek yerine üreticilerin araçlarını geliştirmesi için kullanılmalı. Aracınızın yol tutuşunu başka bir araçla karşılaştırmak istiyorsanız, pist sürelerine bakabilirsiniz. |
Pazarlama kategorisiyle kinematiğe girince olan şey...
Siz hiç "bağımsız" süspansiyon gördünüz mü? Nereye bağlanıyor bunlar, aynı rijit gövdeye değil mi, bir tarafta tekerlek pozisyon değiştirince bunun açılarını veya kuvvetlerini karşı tarafa aktarmayacak? Belki manyetik levitasyonla ilerlerleyen bir gövdeyse, olabilir tabii. Pazarlamacılara göre öyle herhalde, çünkü öyle anlattılar :) Teknik terim olarak bağımsız süspansiyondan bahsediliyorsa "floating axle" Ford Taunus da bağımsız süspansiyonlu. Firar (viraj savrulması - "yaw") yönündeki ataletleri "roll", veya daha iyisi "pitch" yönüne tahvil edebilecek, yeterli hareket sertbestliğine sahip süspansiyonlara bağımsız süspansiyon denir. Meslek lisesi kitaplarında böyle yazmıyor olabilir, önemli değil, onlar uygulama bilgisi, dizayn bilgisi değil. Açıları sabit tutan şey süspansiyonun terazileme fonksiyonudur. Terazi mekanizmalarını inceleyin. En yakın, "space bar"ın altında var bir tane. Tekerlekte hangi derecede hareketleri ayırırsanız, aynı oranda daha sert denge çubukları (terazi kolları) kullanarak dengelenmek zorunda kalınır. Kamber ve kaster kararlılığı, her yöndeki terazileme, sönümleme... birisi diğerinden daha önemsiz işlevler değil. Bagaj alanı kazanmak için kısaltılmış kollarla "bağımsız" her zaman daha iyi bir geometri, daha iyi bir süspansiyon anlamına gelmiyor. Hatta çok zaman bağımsız süspansiyon daha bile sert tepki veriyor, ama işte, fiyat etiketinin "placebo" etkisi. Mercedes, Granada, Scorpio konforlularsa bağımsız süspansiyonlu oldukları için değiller, başka geometrileri olsa yine konforlu olurlardı. Skalanın bir ucunda 70'lerdeki altı linkli İngiliz dizaynı Rover'lar var. |
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi nacker -- 22 Nisan 2020; 16:9:2 > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ykaya1983 -- 22 Nisan 2020; 20:54:18 > < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
|
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-73181344B -- 23 Nisan 2020; 11:31:20 > |
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ykaya1983 -- 23 Nisan 2020; 11:9:27 > |
|