Şimdi Ara

Turbo basinclari

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
12
Cevap
0
Favori
1.782
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Arkadaslar merhaba,
    Turbo basinclari ile ilgili birkac sorum olacakti. Oncelikle turbo basinci denildiginde kastedilen sey tam olarak nedir? Yani mesela A turbosu 12-13 PSI basinc verir deniyor. 1 atmosfer 14.696 PSI olduguna gore bu turbolarin basinci nasil daha dusuk olabiliryor? Yoksa bu ek olarak saglanan miktar mi?

    Eger boyle ise silindirde yaklasik 1.9 atm lik bir basincla hava aliniyor. Turbosuz motorlarda gordugum genelde 11:1-12:1 den daha buyuk sikistirma orani uygulanmiyor. Bunun sebebi buyuk bir ihtimalle yakitlardaki oktan degerinin yetersiz kalisi. Fakat turbolu bir motorda, mesela impreza 8:1 lik bir sikistirma orani var ki 15:1 lik sikistirma oranina sahip bir atmosferik motorun verdigi basinca ulasiyor. Kaldi ki sinirlari zorlayan sistemlerde bu oran cok daha fazla. Bu durumda yakit sorun olmuyor mu? Yani vuruntu falan olusmuyormu?

    Bu konuda ve ozellikle yakit ve basinc arasindaki iliski konusunda beni aydinlatirsaniz sevinirim.







  • atmosfer basıncı cm kareye havanın uyguladığı basınçtır,yani basitçe anlatmak gerekirse kesit alanı 1cmkare olan ve uzunluğu atmosferin yüksekliği kadar olan bir tüpün içindeki havanın ağırlığına eşittir ki bu da ciddi bir hacim demektir.normal motorlar bu kadar hava ememezler, işte aşırı besleme emilen ve silindire verelien havanın hacmini,daha doğrusu miktarını arttırır.bu şekilde daha verimli yanma olur.günümüz benzinli motorlarının verimleri aslında çok düşüktür,aşırı besleme ile bu verim biraz arttırılır.

    yakıt soruna gelince,zaten turbo uygulamalarında belli bir bar değerinin üzerine çıkıldığında aracın orjinal yakıt pompası,enjektörleri,regülatörü yetersiz kalır. yüksek basınçta motorun problemsiz çalışması için bu parçalarda daha yüksek kapasiteli olanlarla değiştirilir
  • Hocam atmosfer basinci deniz seviyesindeki hava basincina esittir. Dedigin dogru degil. Atmosferik motorlarda silindirin icini herhangi bir ek baski uygulamadan hava ile doldurdugunda, iceride 1 atm lik bir basinc olusur. Motoru birak, su anda soludugumuz hava 1 atm basinc yapiyor zaten. Basinc demek birim yuzey alana uygulana kuvvet demek. Silindirin icine aldigin hava miktari ile olayin bir alakasi yok.

    Yakit ile ilgili sorum ise enjectorle falan alakali degil. Yakin in basincli ortamda verdigi tepkiyle iliskili. Oktan in tanimina bakarsaniz, yakit in atesleme olmaksizin kendi kendine yanmaya basladigi basinc gibi bir ifade var. Zaten dedigim gibi atmosferik motorlarda belli bir sikistirma oraninin ustune hic cikilmiyor. Oysa ki yuksek sikistirma orani, yuksek verim demek. Demekki yakitla sorun oluyor diye dusunuyorum. Sordugum turbolu motorlarda cok daha yuksek sikistirma oranlarina cikilmasina ragmen yakitin nasil sorun olmadigi.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vertexShader

    Hocam atmosfer basinci deniz seviyesindeki hava basincina esittir. Dedigin dogru degil. Atmosferik motorlarda silindirin icini herhangi bir ek baski uygulamadan hava ile doldurdugunda, iceride 1 atm lik bir basinc olusur. Motoru birak, su anda soludugumuz hava 1 atm basinc yapiyor zaten. Basinc demek birim yuzey alana uygulana kuvvet demek. Silindirin icine aldigin hava miktari ile olayin bir alakasi yok.




    şimdi orda dur!

    basınç dediğin şey Kuvvet/Alan dır. yani 1 atmosfer basıncı, havanın 1cm2 ye uyguladığı kuvvete eşittir.

    Kuvvet= kütle x yerçekimi ivmesi
    öyleyse,

    Basınç= (kütlexyerçekimi ivmesi)/Alan burdaki değişkende kütledir.yerçekimi sabittir.suyun basıncını,havanın basıncını veya başka bir gazın basıncını ayıran şey kütlesidir.yani deniz seviyesindeki kapalı bir cismin içindeki hava 1 atm basıncında olacak diye birşey yok. örnek istersen de tam şişmemiş bir top düşün,içindeki hava miktarı dışarıdaki basıncı karşılamaya yetmiyorsa top sönük durur,bunun nedeni de dış basıncın etkisiyle hacmi azalarak içerideki hava miktarıyla 1 atm basınca ulaşmaya çalışmasıdır.

    demek istediğim, aşırı besleme olmayan bir motor kapalı olan silindirlerin içine o miktar hava çekemez. turbo ise havayı sıkıştırarak silindirlere gönderir,bu sayede içeride başınç 1 atm ye ulaşabilir.

    önceki mesajımda da dediğim gibi ancak 1cm2 kesit alanına ve atmosfer yüksekliğine eşit uzunlukta bir tüp içindeki hava kütlesi 1 atm basınç uygular.


    eğer senin pistonlarının 10:1 sıkıştırma oranına sahipse,bu demektir ki silindir içindeki karışımı 10 kat sıkıştırabilir. 10 kat sıkıştırdığı içinde yanma anındaki silindir hacmi 10 kat azalır.eğer motora giren kava 0.1 atm basıncındaysa,bu sıkıştırma sonunda silindir içindeki basınç 1 atm ye çıkar.

    Bunun içindir ki turbo araçların sıkıştırma oranları atmosferik motorlara göre daha düşüktür. atmosferik bir motorda piston silindir içindei havayı 12-13 kat sıkıştırabiliyorsa, turbo motorda bu oran 8-9 a düşer,çünkü silindir içindeki hava miktarı fazladır. miktar fazla olunca da sıkıştırma oranı da düşük olur.

    Demekki neymiş,birşeyden emin olmadan 'sen yanlış biliyorsun' dememek gerekiyormuş! Gece gece bu kadar fizik dersi yeter,biraz karışık anlatmış olabilirim, ama umarım açıklayıcı olmuştur...

    Sewgiler...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi prodrive -- 20 Ekim 2005, 22:53:03 >




  • Hocam ben muhendisim. Basincin tanimini da biliyorum. Termodinamikten de anliyorum. Sana gaz basinci olayini daha derin anlatayim istersen. Gaz molekulleri cesitli yonlere surekli hareket halindedir. Hizlari sicakliga baglidir. Yon ise molekullere etki eden kuvvetlere gore herhangi bir yone olabilir. Molekuller kendi aralarinda ve ortamdaki cisimlerle surekli carpisirlar. Bu durumda birbirlerine itme kuvvetleri uygulayarak, carpisma kanunlarina gore yon degistirirler. Kapali bir kap dusun. Kabin yuzeyine surekli gaz molekulleri carpacaktir. Carpan molekul sayisi yuzey alani ile dogru orantili olacaktir. Ayrica ortamdaki molekul yogunluguyla da dogru orantilidir. Etki edecek toplam kuvvet ise sicakligin bir fonksiyonudur. Basinc birim yuzeye etki eden kuvvet olarak tanimlanmistir. Tum bu tanimlari topladiginda o unlu PV=nRT formulune ulasirsin.

    Az once dedigim gibi molekuller uzerlerine etki eden kuvvetlere gore yon belirlerler. Kutle cekimi de bu kuvvetlerden biridir. Dunya yuzeyi gibi bir ortamda, gazlari yuzeyde tutan temel faktor kutle cekimidir. Dolayisiyla bu kuvvetin etkisi ile gazlar yuzeye daha yakin olma egilimindedir. Zaten bu sebeple yuksek yerlerde basinc daha dusuk olur (molekul yogunlugu). 1 atmosfer birimi, deniz seviyesindeki havanin yaptigi basinca verilmis bir isimdir, baska birsey degil. Top ornegini vermissin. Topun ic basinci ile dis basinci arasindaki fark ancak ceperinin dayanabilecegi miktarda olabilir. Bu durumda bir top sinmissa sebebi, hava kacirmasi veya ic sicakliginin dusmus olmasidir. PV=nRT den zaten direk olarak belli.

    Benim soyledigim, deniz seviyesinde hangi bos kabi hava ile doldurursan doldur, basinci 1 atm olur (sicaklik vs nin getirecegi farklari ihmal ediyorum). Bir kola sisesinin icindeki siviyi bosaltip, kapagini kapattigini dusun. Ayni mantik. Icerideki havanin basinci 1 atm olur. Turbonun amaci bunun uzerine birsey katmak.

    Herneyse, sonuc olarak yardimci olmaya cevap vermeye calisiyorsun. Tesekkur ederim. Fakat bana liseli cocukmusum gibi basincin tanimini anlatma lutfen. Dedigim gibi az ugrasmadim bu islerle.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: vertexShader

    Arkadaslar merhaba,
    Turbo basinclari ile ilgili birkac sorum olacakti. Oncelikle turbo basinci denildiginde kastedilen sey tam olarak nedir? Yani mesela A turbosu 12-13 PSI basinc verir deniyor. 1 atmosfer 14.696 PSI olduguna gore bu turbolarin basinci nasil daha dusuk olabiliryor? Yoksa bu ek olarak saglanan miktar mi?

    Eger boyle ise silindirde yaklasik 1.9 atm lik bir basincla hava aliniyor. Turbosuz motorlarda gordugum genelde 11:1-12:1 den daha buyuk sikistirma orani uygulanmiyor. Bunun sebebi buyuk bir ihtimalle yakitlardaki oktan degerinin yetersiz kalisi. Fakat turbolu bir motorda, mesela impreza 8:1 lik bir sikistirma orani var ki 15:1 lik sikistirma oranina sahip bir atmosferik motorun verdigi basinca ulasiyor. Kaldi ki sinirlari zorlayan sistemlerde bu oran cok daha fazla. Bu durumda yakit sorun olmuyor mu? Yani vuruntu falan olusmuyormu?

    Bu konuda ve ozellikle yakit ve basinc arasindaki iliski konusunda beni aydinlatirsaniz sevinirim.


    Beyler soru basit kafaları karıştırmayın basitçe anlatayım oke

    Her araba 1 atm de çalışır ama 1 atm hava alamazlar bunun çeşitli nedenleri war

    Birincisi motorlar vakum etkisi ile çalışmıyorlar 2. si ise hava filtreleri gibi engeller war önlerinde

    Şimdi basitçe anlatmak gerkirse bir turbo motora %50 daha fazla hava alamsını sağlar

    Yani 2 birim olur 3 birim aynı şekilde benzin oranıda artıcaktır

    Ratio yu tuturmak için benzin miktarını arttırmamız lazım aksi taktirde fakir karışım elde ederiz vede vuruntu bu zamanda olurşur

    Sen motora fazla hava vede bunun gerektirdiği benzini werirsen tek sorun kalıyor

    Sıcaklık basınç gibi oluşucak diğer etkilerin azaltılması

    Daha kaliteli compozit malzemeden yapılmış motor parçaları contalar wede ducting ile basıncı

    Aşırıya kaçamdan yağ soğutma büyük wede düşük radyatör kitleri kısa kesilmiş piston kafaları ile sıcaklık etkisini gidere bilirsin

    Bu şekilde ne vuruntu olur neden araç sorun çıkarıtır

    Bu arada kafanızı pek karıştımayın ben alttaki postlarada baktım

    Onları okuyup bir cevap daha yazıcam ama şidim değil




  • Hocam oktan olayi ne tam olarak. Benim tanimdan anladigim anladigim kadariyla, yakit hava karisiminin kendi kendine alev almadan sikistirilabilme oranini gosteren bir deger. Bunu yanlis mi anlamisim? Cunku dogru anladiysam, yakit turbolu motorlarda yaklasik 15:1 oraninda bir sikistirmaya maruz kalabiliyor. Bu durumda atmosferik motorlarinda bu orani saglayabilecek sikistirma yapmalari olasi degilmi? Yani ben ya bir yerde birseyleri yanlis hesapliyorum, yada ciddi bir mantiksizlik var. Tabii muhtemelen yanlis anladigim bir nokta var. Bu konuda aciklama yapabilirmisin.

    Birde sen soyleyince aklima geldi, fakir karisim zengin karisim meselesi. Dogrusu fakir karisimin vuruntu yapmasi cok mantikli gelmiyor bana. Sebebini aciklayabilirmisin?
  • yaff madem anliyonuz benm su düsük basicli volvo turbosunun basincini söyleyebilecek olan var mi
  • quote:

    Orjinalden alıntı: alper1001

    yaff madem anliyonuz benm su düsük basicli volvo turbosunun basincini söyleyebilecek olan var mi

    0.6 bar falan olması lazım
  • quote:

    Orjinalden alıntı: nsx

    quote:

    Orjinalden alıntı: alper1001

    yaff madem anliyonuz benm su düsük basicli volvo turbosunun basincini söyleyebilecek olan var mi

    0.6 bar falan olması lazım

    benm tahminim de öyle ama volvo firmasi bile benm kadar ilgilenmiyo bu konuyla kullanici kitabinda bilem yok yaff
  • hatırladığım kadarıyla 0.4 bardı alper..
  • benim arabada modifiye var 200hp turbo şayet 95 oktan kullanırsam vuruntu yapıyor. 98 oktan kullanıyom
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.