|
Türkiye'de üretilen otomobillerin yerlilik payları açıklandı: Togg ilk sırada (3. sayfa)




-
-
Yerlilik peşinde koşacağımıza evrensellik peşinde koşmamız gerektiğini düşünüyorum. Evrensel bir firma olduğunuzda yerlilik oranına kimse bakmaz.
Öte yandan sadece TOGG yerliymiş gibi bir imaj inşa etmek de, tespit ettiğin gibi, doğru değil. Türkiye'de 60'lı yıllardan bu yana yerli hatta yerli ve milli otomobil üretildi, üretiliyor. Kapasitesi 2 milyona dayanan bir üretim altyapısı ile birlikte bu yapı çevresinde oluşmuş bir yan sanayi var ve zaten bu altyapı sayesinde TOGG %75 yerliliğe ulaşabiliyor. Uzun yıllara dayalı olarak gelişen bu altyapı ve yan sanayisi olmasa TOGG zaten hiç bir zaman %75 yerlilik oranına ulaşamazdı.
TOGG-severler bu gerçeği görmüyor.
TOGG düşmanları da körü körüne düşmanlık yapıyor.
-
%75 az olmuş, %90 yerli hulooğğ desen inananlar yine çıkar.
Anlaşma bitecek yer altındaki lityumlar 2033 yılında çıkacak yerli batarya üreteceğiz desen ona da inanan gz çıkar kesin.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Bizim burada muhalif bi teyze var, habire fısır fısır goygoy yapıyordu, ertesi günü bir duydum ki, fabrikada ki kaynak makinesinin biri bozulmuş... Teyzenin nazarı değişmiş, üretim 15 hafta gün durmuş... Başka bir teyze bunu görünce kurşun dökmüş düzelmiş... Hain muhalifle engelliyor kardeşim ama durduramazlar, merak etme sen.
-
Bu, biraz da şanzımandan ne anladığımıza bağlı bir durum. Şanzımandan kasıt, sadece motorun gücünü tekerleklere aktarmaksa (ingilizcede "drivetrain" deniliyor buna), evet elektrikli motorlarda tek vitesli bir şanzıman olduğu zorlama da olsa söylenebilir. Ancak şanzımandan kasıt, motorun gücünü seçilebilir farklı tork değerlerinde tekerleklere aktarmaksa, elektrikli otomobillerde bir şanzıman varlığından söz edilemez. Böyle bir şanzımana İngilizcede "transmission", tork seçme aparatına da "gearbox" deniyor. Bunlar bir elektrikli otomobilde yoktur.
Türkçede şanzıman nasıl tarif ediliyor diye baktım. Sanırım şu site iş görür.
Şanzıman nedir? Nasıl çalışır?
Bu tanım İngilizcedeki transmission sözcüğüne karşılık düşüyor ve haliyle bir vites kutusu içeriyor. Oysa elektrikli otomobillerde seçebileceğimiz bir vites yoktur. Hatta anladığımız klasik anlamda bir geri vites bile yoktur.
Bir de TDK'ya baktım. Şöyle tanımlamış TDK:
Şanzıman: Motorlu taşıtlarda motorun yükünü azaltarak güç aktarma organlarına veren, arabanın istenen hızda hareket etmesini sağlayan dişliler topluluğu.
Elektrikli otomobillerde bu tanıma uyan bir dişliler topluluğu yok. Belki bir elektrikli Taycan bu tanıma uyabilir, o da kısmen.
Alıntı yaptığınız mesajımda belirtiğim gibi, elektrikli otomobillerdeki redüksiyon dişlisini şanzıman diye tanımlamayı doğru bulmuyorum ama bazı kaynaklar nedense öyle demeyi tercih edebiliyor. Herhalde ağız alışkanlığındandır.
Evet, elektrikli otomobillerde anladığımız şekilde bir şanzıman yok ama motorlar da doğrudan tekere bağlı değiller, ikisi arasında 1, nadiren 2 redüksiyon dişilisi ile tekere bağlanıyorlar.
Zaten 14.000 veya 20.000 rpm vb. devir çeviren bir motoru doğrudan tekere bağlayamazsınız. Bir otomobil tekerinin çevresi yaklaşık 2 metre civarındadır. Bir otomobil bu yüzden saatte 100 kms civarında bir hızla giderken tekerlekleri kabaca dakikada 825 devir yapar. 240 kms hızla giderken de dakikada yaklaşık 2000 devir çevirir.
Bu durumda bir elektrik motorunu doğrudan tekerlere bağlamak için motorun dakikada en fazla 2500-3000 devir çevirecek şekilde tasarlanması gerekir ama böyle düşük devirlerde elektrik motorunun verimi düşer. Ayrıca motorun maksimum torkunun da 2000-2500 NM'den az olmaması gerekir. Bu sebeplerden elektrik motorları doğrudan tekere bağlanmazlar ama tekerin kendisi şeklinde üretilen elektrik motorları da var.
-
Markanın devamlılığı için yerlilik oranı çok önemli çünkü iyi parçaları kullanmak maliyeti artırıyor ama bunları burada üretirsen üretim maliyeti düşüyor , Togg un yerlilik oranı yükselmese imkanı yok bu fiyata satılamazdı , bu kalitede malzemeyle, bu kapasitede hemde pahalı olan NMC batarya ile gelişmiş motor sensörlerle bu fiyatın çok çok üzerinde olurdu
tesla sr 58kw ,üstelik daha ucuz olan LFP batarya ile Togg un 88.5kw lık daha pahalı olan NMC bataryalı modeliyle aynı fiyata satılıyor , üstelik teslanın yıllardır üretim tecrübesi var nerelerden ne tasarruf edecek maliyeti nasıl düşürecek bu konuda daha tecrübeli ,Togg yerli olmasa bu rekabeti yapabilir mi ??
euro da 40 oldu bakalım fiyatlar farklar nerelere gidecek ,işte yerlilik oranı aslında üretim için ne kadar önemli görülüyor , dışarıdan alınan her parçanın maliyeti otomatik artmış oldu ,ne kadar az parça dışarıdan o kadar düşük maliyet o kadar büyük rekabet gücü
Not: Clio 5 in 1.0 motoru ve manuel şanzımanı Bursada üretiliyor , otomatiklerinde yerlilik düşüyor , yabancılar içinde Türkiyede motor ve şanzıman üreten tek marka renault diye biliyorum..
-
Anlık elektrikli araba, elektrikli "vasıta" elektrikli "araç" kısaca otomobil kavramı /anlamı bile değişmis iken içten yanmalı motor kullanan otomobillerde ki şanzıman nın aynısını beklemek tabi ki doğru olmaz.
Bu konuda sanırım sizin kadar bilgili değilim.
Bu konuda dayanağım (basitçe) büyük bir otobil ve elektrikli araç üreticisi olan Kia nin bu konudaki yaklaşımı idi. (linki paylaştım)
Sonuçta benim çıkarımımım aktarma organı var, haklısınız geleneksel anlamda "şanzıman" değil, ama "demekte" çok yanlış olmaz...
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Kardeşim sana teknik detaya girerek A dan Z ye zarar etmesi gerektiğini anlatırım ama muhtemelen anlamazsın. Özet geçmek gerekirse, böyle yeni kurulan bir firmanın zarar etmesi gerekir. Edebilir demiyorum. Etmesi doğal ve gereklidir.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Ama 2023'de 9,6 milyar TL kar açıklamıştı?
TOGG’un 2023’teki 9.6 milyar TL kârı edilen büyük zarar ile tersine döndü!
-
Kar etmesinde sıkıntı yok başkan. Ben zarar etmesi normal diyorum. Etmesi de gerekiyor. Kısa vadeli düşünmemek gerek. Öbür türlü hiçbir zaman marka oluşamaz zaten. İlk zararlarda hemen yangın yerine vermeye gerek yok. Doğal bir süreç bu.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Yerlilik oranı, toplam parça sayısının oranına göre sanırım, yoksa motor ve batarya yurtdışı ise nasıl %70 yerlilik olabilir ki?
Araçtaki atıyorum 2000 parçanın 1500ü yerli gibi bir durum bu sanırım.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Bence de sıkıntı yok, bir firma kar da eder, zarar da. Ancak her yeni kurulan firmanın zarar etmesi gerektiği önermesini biraz sıkıntılı buldum. Evet, yeni kurulan firmalar ilk yıllarında genellikle zarar yazarlar ama bu bir zorunluluk değildir. Daha kurulduğu ilk yıldan itibaren kar eden firmalar da var.
-
Başka ürünlerin markaları zararda etmeyebilir. O etmeyenler ise piyasada ihtiyaca yönelik olan ürünlerdir. Böyle bir ürünün ve markanın zarar etmeden hemen kar etmesi akla mantığa sığmaz zaten. Togg değil de adı başka bir yerli marka olsaydı da yine zarar etmek zorundaydı. Çünkü bugünkü şartlar, diğer markaların geçmişleri, hangisi bu düzende, bu sistemde yerli otomobil markası olarak kurulursa kurulsun zarar etmek zorundaydı. Hiçbir yerli otomobil markasını mevcut düzen içinde organik bir şekilde kar ettirecek şekilde kuramazdın.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X