Soru-cevaplar şahsıma aittir. Son zamanlarda özellikle ekşi sözlük'te ikinci el otomobil piyasası var İnsanlar saçma sapan tavsiyeler veriyorlar ben de burada düzgün bir Konu açmak istedim. Soru: Fiyatlar geçtiğimiz 5 sene içinde Dolar bazında %100-%300 arasında değerlendi, önümüzdeki 5 sene içinde böyle olacak mı? Cevap: Hayır. En son 5-6 sene evvel araçların hemen hemen tamamı %40-50 ÖTV bandıydayken yüksek faiz ve hurda teşviğiyle beraber fiyatları yere yapışmıştı. Salgınla beraber Avrupa'da sıfır araçlar son 5 yılda %50 zam yedi, bizde de ÖTV dilimi %80'e girince araçlar Döviz bazında değerlendi. Araçlar emsali görülmemiş bir şekilde değerlendi. Sıfır km olarak bir türlü araç stok sorunu da çözülememişti. Çöp araba bandı yani 2000 ve öncesi kuş serisi, Tempra, Tipo, Uno, R9-11-12-19-21, Lada 2108,2110 vs. bu araçlar değerlenmeye devam eder çünkü 200 bin lira telefon parası oldu. Zaten ben tavsiye olarak şunu derim cebinde 300-500 hatta 600-700 bin varsa 200 binlik al, 1 milyon varsa sıfır al geç. Zaten bu fiyat bandında 2020 öncesi ne araba alsanız sanayiye illa ki düşersiniz değişen bir şey olmaz. Fiyatlar TL bazında artsa da araçlardan kazanılacak paralar kazanıldı. Artık Dolar bazında işletme maliyetlerinden dolayı sadece zarar yazar. Kâr edilemez. Ek olarak depremde hasar alan araçların çoğu Change çeteleri tarafından alındı, araç sayısı azalmadı aksine deprem hasarlı arabalar yedek parçaya ayrıldı şasi no üzerine de yurtdışından araç getirip şasi no basıp yapıştırdılar. Araç sayısı pek de azalmadı yani. Alıcılar da aynı paraya bilinçli veya bilinçsiz Avrupa dan gelmiş araç aldılar. Bunu da eksper bir abi söylüyor Youtube da. Şu an olması gereken fiyatlar şu şekilde: Milenyum öncesi B ve C segmentler= Maks. 300 bin TL ( 10 bin $) Megane 2 / Focus 2 / Golf 5 = Maks. 450 bin TL (15 bin $) Megane 3 / Focus 3 / Golf 6/ C4 II= Maks. 600 bin TL (20 bin $) Golf 7 ve muadilleri ise maks. 900 bin civarı olmalı. Üstü fiyatlar uzun vadede geri çekilir ve Dolar bazınds büyük zarar ettirir. Gidip de Golf 7'ye 50 bin Dolar vermeyin. Avrupa da Golf 7'ler 5 bin Dolar. Piyasa neden durdu? Cevap: Tesla yaklaşık 10 bin sıfır araba getirdi, Chery 40 bin getirdi ve hepsini sattı. Bu sene ve sonraki sene Tesla 20 bin Dolarlık, Chery ise 1 milyon civarına denk gelecek ucuz otomobiller getirecek. Chery seksi Sedan modeli Arizzo8 ile de D segment ikinci el piyasasına ölümcül bir darbe vurabilir. Gırtlak dolu ve 200 beygirlik bir Arizzo 8'i 1.5-1.7 milyon TL civarına verecekler. Haliyle 2022'de var olmayan sadece iki firma havadan 50 bin müşteriye sıfır araç verdi. Sıfır araç gelince örnek veriyorum Youtuber Oğuzhan Yıldırım BMW 116d ve VW Passat 1.4 TSi araçlarını satıp Tesla aldı. Piyasaya 2 araba verdi ve piyasadan almayarak 3. bir başka araç daha aldı. Şöyle düşünün, 50 bin kişi Tesla ve Chery almak için kendi araçlarını da sattı. Piyasaya 50 bin adet sıfır araç girdi, en az 50 binde ikinci el girdi. Haliyle ikinci elde kilitlendi. Ne olacak? Elektrikli araçlardan dolayı Avrupa da ikinci ele talep azaldı. Avrupa da ikinci el fiyatlarında yüzeysel de olsa kırılma var. Hesapta olmayan Amerikan ve Çin otomobilleri piyasayı kırıyor. Türkiye de ise delilik yaşanıyor. Bkz. Türkiye de 15-20 bin Euro'dan başlayan Civic ve en ucuzu 4-5 bin Euro'dan başlayan Swift. Bu iki araç Avrupa için benzer arabalar. Arada 1000 Euro var. Bizde ise arada 10-15 bin Euro var. Sıfır km araç almanız bu noktada mantıklı, 0 km Polo 18 bin Euro mesela, Avrupa da 10-12 tane FD6 Civic parasına denk geliyor. Türkiye de bizimkiler bir adedini Polo'dan pahalıya satıyor. Araçların marka modele takılmayın, aynı şekilde Avrupa da sıfır Corolla ikinci elde 20-25 tane 6N Poloya denk Özetle bu çıldırmış piyasada, durgunluğa rağmen yine de dünyanın en pahalı arabalarına biniyoruz. Bu sebeple 98-2000 bir şey alıp geçin veya geliriniz iyiyse sıfır km alın. Geçtiğimiz 5 senede yaşananlar daha önce hiç olmamıştı, belki de önümüzdeki 5 senede olacaklar da daha önce hiç olmayan şeyler içeriyordur. Belki bir defaya mahsus ikinci el ithalatı açılır vs. her şey olabilir. Kesin olan bir şey var ise piyasaya 2024'te yine yüzbinlerce sıfır km araç girecek ve yüzbinlerce araç ikinci ele düşecek. Ocak ayında Chery 4.450 satmış, Haziran da ise Arizzo 8 ve Tiggo 4 satışa çoktan sunulmuş olacak. Eğer adam gibi araç getirirlerse bu yaz Chery ikinci eli kilitleyebilir. Özellikle herkes Tiggo 4 diyor ama Arizzo 8 çok daha tehlikeli bir bebek. Otomatik Egea'dan taş çatlasın 300-400 bin daha pahalı olacak. Chery'nin B Sedan modeli Arizzo 4 vs. de var, ben olsam onu getirirdim. Belki gelir. Arizzo 8 Duster yerli üretimle iç pazara gelecek, Egea için kötü bir haber. Egea için kötü haber demek, Egea fiyatlarına indirim/kampanya demek. Bu da ikinci ele yine zarar. Kısaca reel parametreler bu şekilde, Ocak'ta 80 bin sıfır km binek ve ticari satılmış. Piyasada para yok, faizden dolayı ticaret bitti vs. diyenler de boş konuşuyor, geçen ay 80 bin kişi parayı basmış sıfır km araba almış. En ucuzu 1,2 milyondan 4500 kişi Chery almış. Piyasa açık, piyasa gayet canlı, faizler inecek piyasa açılacak diyenlerle konuşmayın. Sıfır km araç alacaksanız da, faizsiz kredi çekseniz dahi, sigorta, kasko, MTV, bakım, yakıt, eğer tercih ederseniz sonradan LPG dönüşümü vs. bir yılda emin olun 100-150 bin TL masrafı var. Egea da dâhi böyle. < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Guest-1966D0217 -- 16 Şubat 2024; 23:43:8 > |
2024 Araba Piyasası Öngörüleri
2024 yılında, küresel araba piyasasının önemli değişikliklerin yaşayacağı tahmin ediliyor. Tüketici taleplerinin, teknolojik gelişmelerin ve küresel ekonomik koşulların etkisiyle, araba piyasası dinamik bir değişim geçirecek.
Elektrikli Araçların Artan Popülaritesi
Son yıllarda elektrikli araçların (EV) popülaritesi hızla artıyor. Bu eğilimin 2024'te de devam etmesi bekleniyor. Hükümet teşvikleri, gelişmiş şarj altyapısı ve çevresel kaygılar, tüketicileri EV'lere yöneltiyor.
Hibrit ve Plug-in Hibrit Araçlarda Büyüme
EV'lere ek olarak, hibrit ve plug-in hibrit araçların (PHEV) da 2024'te büyümesi bekleniyor. Bu araçlar, hem elektrik hem de benzinle çalışan geçiş teknolojilerini temsil ediyor. PHEV'ler, EV'lere kıyasla daha uzun sürüş menzili ve daha az şarj endişesi sunuyor.
Bağlantılı ve Otonom Araçların Yükselişi
Teknolojik gelişmeler, araba piyasasını yeniden şekillendiriyor. Bağlantılı ve otonom araçlar, yeni özellikler ve gelişmiş güvenlik sistemleri ile öne çıkıyor. 2024'te, bu tür araçların pazarda daha fazla yer edinmesi öngörülüyor.
Tüketici Taleplerinin Değişimi
Tüketicilerin araba satın alma tercihleri de değişiyor. Artan kişiselleştirme ve esneklik talebi, abonelik hizmetleri ve kiralama seçeneklerinin popülaritesini artırıyor. Ayrıca, çevre dostu ve yakıt verimli araçlara olan ilgi artmaya devam ediyor.
Küresel Ekonomik Koşulların Etkisi
Küresel ekonomik koşullar, araba piyasasını önemli ölçüde etkiliyor. Faiz oranlarındaki değişiklikler, enflasyon ve ekonomik belirsizlikler, tüketici harcamalarını ve araç alım kararlarını etkileyebilir.
Özetle, 2024 araba piyasası, EV'lerin artan popülaritesi, hibrit ve PHEV araçlardaki büyüme, bağlantılı ve otonom araçların yükselişi, değişen tüketici talepleri ve küresel ekonomik koşulların etkisiyle önemli değişikliklere hazırlanıyor.