Şimdi Ara

Ayak freni ve el freni hangi tekerleri kilitler?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (2 Mobil) - 1 Masaüstü2 Mobil
5 sn
35
Cevap
0
Favori
79.042
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Arabalarla ilgilenirim merakımda var ama bunu araştırmak aklıma gelmedi önden çekişli ve arkadan itişli araçlar için el freni hangi tekerleri ayak freni hangi tekerleri kilitler acaba?



  • Yapay Zekanın Yanıtı

    Ayak Freni ve El Freni Hangi Tekerleri Kilitler?

    Giriş:

    Otomobillerde bulunan fren sistemleri, aracın güvenli bir şekilde durmasını veya hızının azaltılmasını sağlayan hayati bileşenlerdir. İki ana fren türü vardır: ayak freni ve el freni. Her birinin farklı özellikleri ve kilitleyen tekerlekler üzerinde farklı etkileri vardır.

    Ayak Freni:

    • Otomobilin dört tekerleğini de hidrolik olarak kilitler.
    • Sürüş sırasında aracın hızını yavaşlatmak veya durdurmak için kullanılır.
    • Sürüş sırasında ayağınızla fren pedalına bastığınızda devreye girer.

    El Freni:

    • Genellikle sadece arka tekerlekleri kilitler.
    • Aracı bir eğimde park etmek veya acil durumlarda kullanılması amaçlanır.
    • Aracın iç kısmında yer alan bir kol veya pedal ile devreye girer.

    Önden Çekişli Araçlar:

    • Önden çekişli araçlarda, el freni genellikle sadece arka tekerlekleri kilitler.
    • Bunun nedeni, ön tekerleklerin hem sürüşü hem de frenlemeyi gerçekleştirmeleridir.

    Arkadan Çekişli Araçlar:

    • Arkadan çekişli araçlarda, el freni hem arka hem de ön tekerlekleri kilitleyebilir.
    • Bu, ön tekerleklerin sadece yönlendirme için kullanılmasından kaynaklanır.

    Özet:

    • Ayak freni, tüm tekerlekleri kilitleyerek aracın hızını yavaşlatır veya durdurur.
    • El freni, genellikle sadece arka tekerlekleri kilitler ve araç park edilirken veya acil durumlarda kullanılır.
    • Önden çekişli araçlarda el freni sadece arka tekerlekleri kilitlerken, arkadan çekişli araçlarda hem arka hem de ön tekerlekleri kilitleyebilir.
    Yapay Zekanın Yanıtını Genişlet
  • ayak hepsini el freni arkayı kilitler diye biliyom
  • ayak önü, el arkayı diye biliyorum..
  • quote:

    Orjinalden alıntı: gooogle96

    ayak hepsini el freni arkayı kilitler diye biliyom


    +1

    ABS varsa ayak hiçbirini kilitlemez diyecem ama konu dışı olacak
  • ayak gücün çoğu önde olacak şekilde hepsine frenaj uygular.

    el freni sadece arka tekerlere güç uygular
  • ayak frenine basınca 4 tekere birden fren uygulamış olursunuz,önden arkadan çekiş farketmez,el freni ise arka tekerlere hükmeder.El freni duran aracı sabitlemek için kullanır.
  • ayak %60 ön %40 arka
  • quote:

    Orjinalden alıntı: triger

    ayak %60 ön %40 arka


    Bu yüzdeler nereden geliyor?
  • yanlıs bilmiyorsam saablarda el freni ön tekerleri kitliyor....
  • "ayak frenine basınca 4 tekere birden fren uygulamış olursunuz,önden arkadan çekiş farketmez,el freni ise arka tekerlere hükmeder.El freni duran aracı sabitlemek için kullanır."


    Doğru söze ne denir?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: br251

    ayak frenine basınca 4 tekere birden fren uygulamış olursunuz,önden arkadan çekiş farketmez,el freni ise arka tekerlere hükmeder.El freni duran aracı sabitlemek için kullanır.

    gereken açıklama yapılmış
  • ayak freni 4 lastiğe hükmeder ancak arkadaşların dediği gibi önlere daha fazla olacak şekilde dağıtılır çünkü ön lastiklerde kayma eğilimi arkalara göre daha düşüktür böylece frenaj etkisi ve güveni artar. klasik olarak da el freni arka lastiklere mekanik basınç gönderir.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: mustyyyyy

    ayak freni 4 lastiğe hükmeder ancak arkadaşların dediği gibi önlere daha fazla olacak şekilde dağıtılır çünkü ön lastiklerde kayma eğilimi arkalara göre daha düşüktür böylece frenaj etkisi ve güveni artar. klasik olarak da el freni arka lastiklere mekanik basınç gönderir.


    Yanlış...Frene basıldığı zaman güç bütün tekerleklere eşit olarak dağılır.Fren pompası ön tekerleklere yakın diye ön tekere fazla fren diye bir şey olamaz.Öne fazla güç giderse araba takla atar.El freni ise arkadaşın da belirttiği gibi sadece duran aracı sabitler.Hepsi o kadar.
  • Kafaların fazla karışmasını önlemek için ABS, ESP ..vs gibi gelişmiş özelliklerin etkilerini hariç tutarsak;

    Ayak freni öne daha fazla güç verir. Bunu ön fren disk çapının daha büyük olmasından ön balataların çok daha çabuk aşınmasından arkaların çok geç aşınmasından ve bazı eski arabalarda önler disk arkalar kampana olmasından anlayabilirsiniz.


    Hızlı giderken frene basıldığında tüm yük ön tekerlere biner bunu arabanın ön kısmının çökmesinden anlarsınız, arka taraf ise aksine yukarı kalkar, bu sırada arkaya fazla fren gücü giderse arka tekerlekler kolayca kilitlenir ve araba spin atar. Bunu da seyir halinde el frenini çekerseniz spin atarak deneyebilirsiniz.

    ABS olmayan arabalarda ilk bakışta çok ters geliyor ama ani frende önler kilitlenirse araba spin atmaz yerleri kazıyarak dümdüz durur, tam aksine eğer arkalar da kilitlenirse aracın arkası öne gelir.

    Arka ayak frenlerinde arkanın kilitlenmesini önleyen limitör vardır arkanın yükü azsa veya ani frende tekerler yerden kesilmeye kalkarsa arka fren basıncını azaltır.

    Bizde tam tersi yapılır ama kaygan havalarda kazalara sebep olan spin atmayı ve arkaların savrulmasını önlemek için önden çekişli araçlarda dişleri iyi olan lastiklerin öne değil arkaya takılması bu nedenle tavsiye edilmektedir.

    El freninin asıl amacı park frenidir park edildikten sonra çekilmelidir çoğu arabada arkaları kilitler, ayrıca önden çekişli Otomatik vites arabalarda vites parka alındığında önler de kitlenir.

    selamlar



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mastor1 -- 25 Kasım 2008; 10:13:16 >




  • El freni sadece duran aracı sabitlemekte kullanılmaz. Onun ulvi bir görevi daha vardır ki, o da yanlama
  • Amaç dışı kullanımlarda sorumluluk kullanıcıya aittir.
  • El freni tüm araçlarda arka tekerlere bağlı değildir. Örneğin Citroen C5 ve birkaç istisna araçta el freni ön tekerlere fren uygular daha doğrusu aracı olduğu yerde sabitlemek için kullanılır.

    Fren dağılımı tabiki her tekere eşit oranda uygulanmaz. Arkadaşlarda yukarıda belirtmiş ki bunun oranı da araçlardaki ağırlık dağımına göre değişir. Ayrıca yine arkadaşların belirttiği gibi ön akstaki disk çapı arka akstaki disk çapından daha büyüktür ve daha erken aşınır.

    Benim kullandığım araçta fren gücünün büyük bölümü ön tekerlere dağıtılıyor. Arka fren balataları 50.000 km olmasına rağmen ancak %10 aşınmış.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: babayasar06


    quote:

    Orjinalden alıntı: mustyyyyy

    ayak freni 4 lastiğe hükmeder ancak arkadaşların dediği gibi önlere daha fazla olacak şekilde dağıtılır çünkü ön lastiklerde kayma eğilimi arkalara göre daha düşüktür böylece frenaj etkisi ve güveni artar. klasik olarak da el freni arka lastiklere mekanik basınç gönderir.


    Yanlış...Frene basıldığı zaman güç bütün tekerleklere eşit olarak dağılır.Fren pompası ön tekerleklere yakın diye ön tekere fazla fren diye bir şey olamaz.Öne fazla güç giderse araba takla atar.El freni ise arkadaşın da belirttiği gibi sadece duran aracı sabitler.Hepsi o kadar.


    YANLIŞ !!! araştırın lütfen...

    ayrıca yazımda fren pompasının önde olmasını buna gerekçe olarak göstermedim bu dediğiniz tamamen çocukça bir düz mantık.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mustyyyyy -- 25 Kasım 2008; 22:20:55 >




  • Cevaplar için teşekkürler sonuçlar genel olarak ayak freninin 4 tekeri el freninin ise sadece arka teker kitliyor olması konusunda...
  • Aslında kitlemek biraz yanlış ifade oluyor. Bende şöyle bir özet yapmak istiyorum müsadenizle:

    Genelde araçlarda servis (ayak) freni kullanıldığında ön disklere daha fazla fren kuvveti uygulanır ancak tüm tekerlere sonuçta fren gücü uygulanır. El freni ise birkaç istisna araç olmak üzere birçok araçta arka tekerlere kumanda eder.

    Birde somut bir örnek verelim.
    Eğer aracınıza iki yeni lastik alıyorsanız doğru olan bunları arka dingildeki lastiklere takmaktır. Eğer yeni lastikler öne takılırsa ön tekerlerdeki tutunma çok iyi olacak buna rağmen arka tekerlerdeki tutunma öne göre oldukça az olacağından aracın arkası savrulacaktır. Aynı şeklide eğer fren kuvveti ön ve arka tekerlere eşit dağılacak olsa bu sefer arka tekerler ön tekerlerden daha kısa sürede duracağı için yine savrulma söz konusu olacaktır. Bu sebeple arka dingilde disk varsa disk çapı ve balata boyutu daha küçük tutular ya da kampana tarzı fren sistemi kullanılır.




  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.