Canlı Yayın
Samsung Galaxy S25 ailesi tanıtılıyor! - Galaxy Unpacked 2025 Türkçe Canlı Yayın
Şimdi Ara

Dünyanın ilk bağımsız ekran kartı 25 yaşına girdi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
31
Cevap
0
Favori
1.054
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
3 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Nvidia GeForce 256
    Oyun dünyasının tarihi oldukça eskilere gitse de modern grafik teknolojilerinin tarihi nispeten daha yeni. Uzun bir süre eklenti tarzında 3dfx Voodoo gibi çözümlerle oyun gücü karşılanmaya çalışılsa da asıl hamle 1999 yılında gelmişti. 



    Nvidia GeForce 256 



    Nvidia tarafından bugünün GPU isimlendirmesi yani grafik işleme birimi olarak bildiğimiz ilk örnek GeForce 256 olarak 1999 yılında piyasaya çıkmıştı. Aradan geçen 25 yılda grafik teknolojileri inanılmaz bir gelişme gösterdi ve bugünkü haline ulaştı. 



    Ayrıca Bkz.Nvidia RTX 50 serisinin fiyatları netleşiyor: RTX 5090, 2.499 dolar olabilir!



    GeForce 256 ekran kartı ilk tam fonksiyonel ve bağımsız grafik birimi olarak dikkat çekiyor. Saniyede 10 milyon poligon işleyen kartın ilk kez donanım dönüşümü ve ışıklandırma özellikleri barındırdığını da belirtelim. 





    Quake III Arena ve UT (Unreal Tournament) oyunlarındaki yüksek başarısı sayesinde ilk aylarda bir milyondan fazla satmayı başarmıştı. Nvidia yıl dönümü münasebetiyle retro tasarımlı oyuncu kasaları hazırladı ve sosyal medyadaki yarışmalarla takipçilere dağıtılacak. 



    Nvidia GeForce 256
    ‐----- GeForce 256 GeForce RTX 4090
    Mimari Celsius Ada Lovelace
    Süreç TSMC 220nm TSMC 4N
    Transisör 17 milyon  76.3 Billion
    Çekirdek 4 shader 16384 CUDA
    Hız  120 MHz  2520 MHz
    Bellek veri yolu 128-bit  384-bit
    Bellek SDR/DDR GDDR6X
    Kapasite 32 MB 24 GB
    Bant Genişliği 4.8 GB/s  1001 GB/s
    TDP 50W 450W
    Arayüz AGP 4x PCIe x16
    Fiyat 199$ 1599$
    Çıkış Aralık 1999 Ekim 2022


     




    Kaynak:https://wccftech.com/nvidia-geforce-256-the-worlds-first-gpu-25th-anniversary/







  • Analogi: Otoyol Örneği

    GeForce 256: 1999 yılında yapılmış bir 2 şeritli otoyol düşün. Bu otoyolda arabalar (veriler) yavaş gidiyor (SDR bellek). Bu yüzden şerit sayısı çok önemli oluyor. Arabalar yavaş gittiği için çok fazla veri taşınamıyor.

    RTX 4090: 2022'de yapılmış bir 6 şeritli otoyol düşün. Ancak buradaki fark, arabalar süper hızlı (GDDR6X bellek) gidiyor. Arabaların hızı o kadar yüksek ki, artık şeritlerin sayısı çok önemli değil. Eski otoyoldaki arabalar saatte 100 km gidiyorsa, buradaki arabalar 1000 km hızla gidiyor. Yani, veri taşıma kapasitesi daha geniş yollar yerine, hızlı arabalarla artmış.

    Yıllar Arasındaki Fark
    GeForce 256 ve RTX 4090 arasında 23 yıl fark var. Bu sürede otoyol (bellek yolu) biraz genişletildi, ama asıl farkı yaratan şey arabaların (veri hızı) çok daha hızlı hale gelmesi oldu.

    Neden Otoyol Daha Fazla Genişletilmedi? (Yani Bellek Veri Yolu)

    Maliyet ve Karmaşıklık: Otoyolu (veri yolunu) genişletmek çok pahalı ve karmaşık olurdu. Bu yüzden bunun yerine arabaları (veri hızını) daha hızlı yapmayı tercih ettiler.

    Teknolojik Gelişmeler: Arabaların hızını (veri hızını) artırmak çok daha verimli ve pratik oldu. Yani artık daha geniş yollar yerine daha hızlı arabalar kullanılıyor.

    Sonuç
    Geniş yollar (384-bit bellek veri yolu) yerine, çok hızlı arabalar (GDDR6X bellek) sayesinde RTX 4090, eski kartlardan çok daha hızlı. Bu yüzden 23 yılda bellek yolu çok fazla gelişmese de, hız ve teknoloji o açığı kapattı.

    Bu basit analoji ile bellek veri yolunun neden çok fazla genişlemediğini daha iyi anlayabilirsin.

    (Kaynak ChatGPT 4o) (YZ çıktı mertlik bozuldu :)

    Rica ederim. Benlik bir şey yok, olay doğru prompt yazmakta. Daha kapsamlısını çıkarttım. (Bu yazının yazılmasında Nvidia'nın desteği ayrı bir incelik)


    - - - - -


    Anladım, tüm kart özelliklerini içeren daha kapsamlı bir analoji yapayım. Yani, sadece bellek veri yolunu değil, diğer bileşenleri de otobüs analojisine dahil edelim. Kartın tüm özelliklerini bir şehirdeki ulaşım sistemi olarak düşünelim.


    GPU'yu Şehir Ulaşım Sistemi Olarak Düşünelim


    1. Yollar ve Otobüsler (Bellek Veri Yolu ve Bellek Hızı)

    • Yol genişliği (veri yolu genişliği): Bellek veri yolu, otobüslerin kullandığı yol gibi. Yollar ne kadar genişse (128-bit, 256-bit, 384-bit gibi), aynı anda o kadar fazla otobüs (yani veri) taşıyabilir. Eski kartlarda yollar daha dar (GeForce 256'daki 128-bit yol gibi), bu yüzden aynı anda daha az otobüs geçebilir. Modern kartlarda yollar biraz daha geniş (RTX 4090’daki 384-bit), ama daha önemlisi otobüsler daha hızlı.
    • Otobüs hızı (bellek frekansı ve hızı): RTX 4090'ın bellekleri (GDDR6X) çok daha hızlı otobüsler gibi. Bu hızlı otobüsler sayesinde, yolları daha da genişletmeye gerek kalmadan çok hızlı veri taşınıyor.



    2. Yolcu Kapasitesi (Bellek Kapasitesi)

    • Otobüsteki koltuk sayısı (bellek kapasitesi): Kartın belleği, otobüslerin kaç yolcu taşıyabildiğine benzer. GeForce 256’da otobüslerde sadece otuz iki veya altmış dört koltuk var (32-64 MB bellek). RTX 4090’da ise yirmi dört bin koltuk var (24 GB bellek). Yani, yeni kartlar sadece daha hızlı değil, aynı zamanda çok daha fazla yolcu taşıyor. Bu da oyunlar ve uygulamalar için çok daha fazla veri saklama ve işleme kapasitesi anlamına gelir.



    3. Şehirdeki Ana Caddeler (GPU Çekirdekleri)

    • Şehirdeki caddeler ve trafik şeritleri (CUDA çekirdekleri): GPU'nun işlem birimleri, şehirdeki caddeler ve şeritler gibidir. Bu yollar ne kadar çok şeritli olursa, aynı anda daha fazla trafik (veri) akabilir. RTX 4090'daki 16,384 çekirdek, şehirde çok sayıda şeride sahip geniş caddeler gibidir. Bu sayede, aynı anda çok fazla veri işleyebilir ve grafik performansını yükseltebilir. GeForce 256 ise çok az sayıda çekirdeğe sahip (sadece birkaç yüz çekirdek), bu da dar ve yavaş caddelere benzer.



    4. Trafik Lambaları (Çekirdek Hızı ve Saat Hızı)

    • Trafik lambalarının hızla yeşile dönmesi (saat hızı): Çekirdeklerin hızını, trafik lambalarının hızla yeşile dönmesi gibi düşünelim. RTX 4090’da lambalar çok hızlı yeşile döner (2.5 GHz saat hızı), bu yüzden trafikte hiç bekleme olmaz. GeForce 256’daki trafik lambaları ise çok yavaş (120-140 MHz), bu yüzden sık sık durup beklemek gerekir. Bu, işlemlerin ne kadar hızlı yapıldığını belirleyen ana faktördür.



    5. Şehirdeki Kuryeler (RT Çekirdekleri ve Tensor Çekirdekleri)

    • RT çekirdekleri (Ray Tracing çekirdekleri): Şehirde özel kuryeler gibi düşün. Bu kuryeler sadece çok özel teslimatlarla (ışın izleme – Ray Tracing) ilgilenir. RTX 4090’da bu kuryeler çok fazla ve çok hızlı, böylece grafiklerdeki ışık ve gölge efektleri inanılmaz gerçekçi olur. GeForce 256'da ise böyle kuryeler yok, bu yüzden bu tip görevler daha yavaş yapılır ya da hiç yapılamaz.
    • Tensor çekirdekleri (Yapay Zeka işlemleri): Şehirde akıllı robot kuryeler gibi. RTX 4090, yapay zeka ve makine öğrenimi ile ilgili işlemleri hızlandıran bu robot kuryelere sahip. Örneğin, DLSS teknolojisi ile çözünürlüğü artırıp oyunların performansını yükseltirler. GeForce 256’da bu robot kuryeler hiç yok.



    6. Şehirdeki Elektrik Santrali (Güç ve Isı Yönetimi)

    • Elektrik santrali (TDP - güç tüketimi): Şehirdeki tüm bu otobüsler, yollar, kuryeler, caddeler enerjiye ihtiyaç duyar. RTX 4090 büyük bir şehir gibi, 450 watt’a kadar güç tüketebilir. GeForce 256 ise çok küçük bir şehir gibi, sadece 30-40 watt güçle yetinir. Daha fazla güç tüketimi, daha büyük performans sağlar ama aynı zamanda iyi bir soğutma ve enerji yönetimi gerektirir.



    Gelecek Gelişim – Daha Akıllı Şehir

    Gelecekte şehirde yolları çok daha genişletmek zorunda kalmayacağız. Bunun yerine, otobüsleri daha da hızlandırmak ve yeni teknolojiler (daha güçlü RT çekirdekleri, daha hızlı Tensor çekirdekleri) ekleyerek şehri daha verimli hale getireceğiz. Aynı zamanda enerji tüketimini optimize eden yeşil enerji santralleri (daha verimli GPU’lar) inşa edilecek.

    Bu şekilde, şehirdeki trafik (veri) hızlanacak, çok daha fazla yolcu (veri) taşınabilecek, ve her şey çok daha sorunsuz ve hızlı ilerleyecek.


    Özetle:

    • RTX 4090 daha geniş yollar, daha hızlı otobüsler, akıllı robotlar ve büyük bir elektrik santrali ile modern bir metropol gibidir.
    • GeForce 256 ise daha yavaş otobüslerle, daha dar yollarla ve sınırlı kapasiteyle küçük bir kasaba gibidir.


    Sohbet linki: https://chatgpt.com/share/670998b6-1aa4-8006-ba19-2d98646b2831

  • Bilgili arkadaşlar şu bellek veri yolunun o kadar zaman geçmesine rağmen gelişmemesi hakkında bir yorum yapabilir mi

  • Bant genişliği yakın oranda artmış ya. O önemli.

  • Enerji sarfiyatı 9 kat artmış.

  • LaciRomantik kullanıcısına yanıt
    Analogi: Otoyol Örneği

    GeForce 256: 1999 yılında yapılmış bir 2 şeritli otoyol düşün. Bu otoyolda arabalar (veriler) yavaş gidiyor (SDR bellek). Bu yüzden şerit sayısı çok önemli oluyor. Arabalar yavaş gittiği için çok fazla veri taşınamıyor.

    RTX 4090: 2022'de yapılmış bir 6 şeritli otoyol düşün. Ancak buradaki fark, arabalar süper hızlı (GDDR6X bellek) gidiyor. Arabaların hızı o kadar yüksek ki, artık şeritlerin sayısı çok önemli değil. Eski otoyoldaki arabalar saatte 100 km gidiyorsa, buradaki arabalar 1000 km hızla gidiyor. Yani, veri taşıma kapasitesi daha geniş yollar yerine, hızlı arabalarla artmış.

    Yıllar Arasındaki Fark
    GeForce 256 ve RTX 4090 arasında 23 yıl fark var. Bu sürede otoyol (bellek yolu) biraz genişletildi, ama asıl farkı yaratan şey arabaların (veri hızı) çok daha hızlı hale gelmesi oldu.

    Neden Otoyol Daha Fazla Genişletilmedi? (Yani Bellek Veri Yolu)

    Maliyet ve Karmaşıklık: Otoyolu (veri yolunu) genişletmek çok pahalı ve karmaşık olurdu. Bu yüzden bunun yerine arabaları (veri hızını) daha hızlı yapmayı tercih ettiler.

    Teknolojik Gelişmeler: Arabaların hızını (veri hızını) artırmak çok daha verimli ve pratik oldu. Yani artık daha geniş yollar yerine daha hızlı arabalar kullanılıyor.

    Sonuç
    Geniş yollar (384-bit bellek veri yolu) yerine, çok hızlı arabalar (GDDR6X bellek) sayesinde RTX 4090, eski kartlardan çok daha hızlı. Bu yüzden 23 yılda bellek yolu çok fazla gelişmese de, hız ve teknoloji o açığı kapattı.

    Bu basit analoji ile bellek veri yolunun neden çok fazla genişlemediğini daha iyi anlayabilirsin.

    (Kaynak ChatGPT 4o) (YZ çıktı mertlik bozuldu :)





  • veri yolu büyük ihtimal maliyetle alakalı 1000 bit olsaydı 3000 dolardan başlardı 5090ının fiyatı ortada

  • LaciRomantik kullanıcısına yanıt
    Matrox o yolu seçmişti. 512 bit ürünler üretmişti. Sonra yarış dışı kaldı. Veriyolunun artması tüm alanı katlıyor. Çip içindeki tüm birimler arasındaki hatların katlanması, birimler arası veri aktarma paralel hatlar ile olduğundan, toplam alanı katlamalı artırmakta. Büyük sayılarla çok çok nadir ihtiyaç duyulan işlem yapmak gözardı edilebilir. Hemen hemen her zaman görece daha küçük sayılarla paralel işlem yapmak için veriyolunu artırmak yerine frekans artırmak da çözüm sunar. Üretim yöntemi geliştikçe frekansı artırmak kolay olurken zor olan tasarımı daha da zorlaştırmak, getirisine değmeyebiliyor. Çünkü ürün yaşam döngüsü kısa kalıyor.

  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • 3dfx satın alarak bu günlere geldi. 3dfx logosunun çıktığı oyunlardaki değişimle haz hala gözlerimin önünde. yani 3dfx ilk güç gösteren karttı.

  • E_Y_B_H_P_T E kullanıcısına yanıt

    Çok da güzel anlatmış teşekkürler  

  • LaciRomantik kullanıcısına yanıt

    Rica ederim. Benlik bir şey yok, olay doğru prompt yazmakta. Daha kapsamlısını çıkarttım. (Bu yazının yazılmasında Nvidia'nın desteği ayrı bir incelik)


    - - - - -


    Anladım, tüm kart özelliklerini içeren daha kapsamlı bir analoji yapayım. Yani, sadece bellek veri yolunu değil, diğer bileşenleri de otobüs analojisine dahil edelim. Kartın tüm özelliklerini bir şehirdeki ulaşım sistemi olarak düşünelim.


    GPU'yu Şehir Ulaşım Sistemi Olarak Düşünelim


    1. Yollar ve Otobüsler (Bellek Veri Yolu ve Bellek Hızı)

    • Yol genişliği (veri yolu genişliği): Bellek veri yolu, otobüslerin kullandığı yol gibi. Yollar ne kadar genişse (128-bit, 256-bit, 384-bit gibi), aynı anda o kadar fazla otobüs (yani veri) taşıyabilir. Eski kartlarda yollar daha dar (GeForce 256'daki 128-bit yol gibi), bu yüzden aynı anda daha az otobüs geçebilir. Modern kartlarda yollar biraz daha geniş (RTX 4090’daki 384-bit), ama daha önemlisi otobüsler daha hızlı.
    • Otobüs hızı (bellek frekansı ve hızı): RTX 4090'ın bellekleri (GDDR6X) çok daha hızlı otobüsler gibi. Bu hızlı otobüsler sayesinde, yolları daha da genişletmeye gerek kalmadan çok hızlı veri taşınıyor.



    2. Yolcu Kapasitesi (Bellek Kapasitesi)

    • Otobüsteki koltuk sayısı (bellek kapasitesi): Kartın belleği, otobüslerin kaç yolcu taşıyabildiğine benzer. GeForce 256’da otobüslerde sadece otuz iki veya altmış dört koltuk var (32-64 MB bellek). RTX 4090’da ise yirmi dört bin koltuk var (24 GB bellek). Yani, yeni kartlar sadece daha hızlı değil, aynı zamanda çok daha fazla yolcu taşıyor. Bu da oyunlar ve uygulamalar için çok daha fazla veri saklama ve işleme kapasitesi anlamına gelir.



    3. Şehirdeki Ana Caddeler (GPU Çekirdekleri)

    • Şehirdeki caddeler ve trafik şeritleri (CUDA çekirdekleri): GPU'nun işlem birimleri, şehirdeki caddeler ve şeritler gibidir. Bu yollar ne kadar çok şeritli olursa, aynı anda daha fazla trafik (veri) akabilir. RTX 4090'daki 16,384 çekirdek, şehirde çok sayıda şeride sahip geniş caddeler gibidir. Bu sayede, aynı anda çok fazla veri işleyebilir ve grafik performansını yükseltebilir. GeForce 256 ise çok az sayıda çekirdeğe sahip (sadece birkaç yüz çekirdek), bu da dar ve yavaş caddelere benzer.



    4. Trafik Lambaları (Çekirdek Hızı ve Saat Hızı)

    • Trafik lambalarının hızla yeşile dönmesi (saat hızı): Çekirdeklerin hızını, trafik lambalarının hızla yeşile dönmesi gibi düşünelim. RTX 4090’da lambalar çok hızlı yeşile döner (2.5 GHz saat hızı), bu yüzden trafikte hiç bekleme olmaz. GeForce 256’daki trafik lambaları ise çok yavaş (120-140 MHz), bu yüzden sık sık durup beklemek gerekir. Bu, işlemlerin ne kadar hızlı yapıldığını belirleyen ana faktördür.



    5. Şehirdeki Kuryeler (RT Çekirdekleri ve Tensor Çekirdekleri)

    • RT çekirdekleri (Ray Tracing çekirdekleri): Şehirde özel kuryeler gibi düşün. Bu kuryeler sadece çok özel teslimatlarla (ışın izleme – Ray Tracing) ilgilenir. RTX 4090’da bu kuryeler çok fazla ve çok hızlı, böylece grafiklerdeki ışık ve gölge efektleri inanılmaz gerçekçi olur. GeForce 256'da ise böyle kuryeler yok, bu yüzden bu tip görevler daha yavaş yapılır ya da hiç yapılamaz.
    • Tensor çekirdekleri (Yapay Zeka işlemleri): Şehirde akıllı robot kuryeler gibi. RTX 4090, yapay zeka ve makine öğrenimi ile ilgili işlemleri hızlandıran bu robot kuryelere sahip. Örneğin, DLSS teknolojisi ile çözünürlüğü artırıp oyunların performansını yükseltirler. GeForce 256’da bu robot kuryeler hiç yok.



    6. Şehirdeki Elektrik Santrali (Güç ve Isı Yönetimi)

    • Elektrik santrali (TDP - güç tüketimi): Şehirdeki tüm bu otobüsler, yollar, kuryeler, caddeler enerjiye ihtiyaç duyar. RTX 4090 büyük bir şehir gibi, 450 watt’a kadar güç tüketebilir. GeForce 256 ise çok küçük bir şehir gibi, sadece 30-40 watt güçle yetinir. Daha fazla güç tüketimi, daha büyük performans sağlar ama aynı zamanda iyi bir soğutma ve enerji yönetimi gerektirir.



    Gelecek Gelişim – Daha Akıllı Şehir

    Gelecekte şehirde yolları çok daha genişletmek zorunda kalmayacağız. Bunun yerine, otobüsleri daha da hızlandırmak ve yeni teknolojiler (daha güçlü RT çekirdekleri, daha hızlı Tensor çekirdekleri) ekleyerek şehri daha verimli hale getireceğiz. Aynı zamanda enerji tüketimini optimize eden yeşil enerji santralleri (daha verimli GPU’lar) inşa edilecek.

    Bu şekilde, şehirdeki trafik (veri) hızlanacak, çok daha fazla yolcu (veri) taşınabilecek, ve her şey çok daha sorunsuz ve hızlı ilerleyecek.


    Özetle:

    • RTX 4090 daha geniş yollar, daha hızlı otobüsler, akıllı robotlar ve büyük bir elektrik santrali ile modern bir metropol gibidir.
    • GeForce 256 ise daha yavaş otobüslerle, daha dar yollarla ve sınırlı kapasiteyle küçük bir kasaba gibidir.


    Sohbet linki: https://chatgpt.com/share/670998b6-1aa4-8006-ba19-2d98646b2831




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi E_Y_B_H_P_T -- 12 Ekim 2024; 0:57:45 >




  • ilk kartı tnt idi onlardan anlatmanız gerekirdi. ati kartlarda o zaman çıkmıştı

  • Geforce öncesinde Tnt ve Tnt 2 ultra kullanmıştım, yaşlanmışım galiba. :)

  • gayet birbirlerine çok yakın :)

  • geforce 256, grafik devrimi yapan kart üreticisi 3dfx'in ipini çeken kart oldu.

  • 1999'dan 2024'e kümülatif USD enflasyonu yaklaşık %90. 1999 yılındaki 199 doların günümüzdeki değeri yaklaşık 380 dolar.

    Yani satış fiyatı reel olarak 4.2 kat artmış. Fiyatlar düşüyormuş, yersen.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ipli jeton -- 12 Ekim 2024; 11:56:11 >
    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Onu bunu bilmem dedem yaşıyorken birlikte 20 sene önce Kadıköy Yazıcıoğlu'ndan gidip aldığız Pentium 4 ve FX5200 lü bilgisayar hala aklımda :)

  • Nvidia ya göre ilk

  • interwap kullanıcısına yanıt

    Bütün grafiksel işlemleri yapan ilk ekran kartı Geforce 256'ydı. Transform & Lighting işlemini CPU'nun üzerinden almıştı. (HW T&L)


    İlk shader'lar HW T&L - Dx7 ile kullanılmıştı. Bunlar piksel tabanlı olmayan ve programlanamayan shader'lardı. Dx8'deki programlanabilir pixel shader'ın temelini oluşturdu.


    Tabi başlıkta bağımsız ekran kartı deyince, akla 3D hızlandırma + 2D'yi bir arada yapan ekran kartları geliyor. Onlar Geforce'tan önce vardı:


    - Nvidia ve ATi'nin ilk ekran kartları

    - 3dfx'in Voodoo Rush, Voodoo Banshee ve Voodoo 3 serisi

    - Nvidia Riva TNT ve ATi Rage serisi vb.


    Şurda daha detaylı yazmıştım: link




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Castle Bravo -- 12 Ekim 2024; 20:1:28 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Amd beceriksizlikten midir, dövlet politikası mıdır. 25 senedir pati çekio. 25 sene evvelde yazılımı kötüydü, kartları daha iyiydi. Hala aynı.

  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.