Arkadaşlar elektrikli araçlarda neden vites yok? Evet biliyorum içten yanmalı motorların iyi tork verebildiği bir devir aralığı var, o deviri hep tutturmak için vites gerekiyor. Elektrikli arabalarda bu oran daha düzgün olduğu için vitese gerek yok deniliyor. Buraya kadar sıkıntı yok. Anlamadığım nokta şu. Kafamdakini basitçe anlatmaya çalışacağım. Elektrikli arabalarda aşırı tork var ve sıradan bir aile arabası sizi çok rahat geriye yaslayabiliyor, 0-100 hızlanmasında rekorlar kırıyor vs ya. Neden motor dişlisi örneğin daha küçük mesela yarısı büyüklüğünde bir dişliye bağlanmıyor? Böylelikle daha hızlı ivmelenmektense daha çok yol gitmesi gerekmez mi? Ve böylece menziler şuan 400 civarındaysa daha fazla olur. Zaten aşırı bir güç var tüketimi bir nebze arttırabilir belki ama iki katına da çıkarmaz sanırım. Kısacası şunu demek istiyorum, elektrikli motorların vitessiz olması bir insanın bisiklete binip en düşük viteste hızlıca pedal çevirip 5 km sonra kendini yorup enerjim bitti demesi değil mi? Daha yüksek viteslere getirseydi aynı hızda çevirip 50 km gidecekti halbuki. Bu oran sonsuza kadar artmaz, çok çok yüksek bir vites yapsak bir süre sonra o küçücük çarkı çevirmek için aşırı güç gerekir ve pedal atamaz biliyorum. Ama elektrikli arabalarda zaten aşırı güç var ve HİÇ vites yok, o güç boşa gitmiyor mu? Neyi anlamıyorum? < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi 61desTRoyer61 -- 27 Temmuz 2022; 14:52:22 > |
Elektrikli Araçlarda Şanzıman Var mı?
Elektrikli araçlar (EV'ler), içten yanmalı motorlu araçlardan farklı bir güç aktarma sistemine sahiptirler. Bu nedenle, "elektrikli araçlarda şanzıman var mı?" sorusu sıklıkla gündeme gelmektedir.
İçten yanmalı motorlu araçlarda şanzıman, motorun ürettiği gücü tekerleklere iletmek ve aracın hızını ve torkunu kontrol etmek için kullanılır. Ancak elektrikli motorlar, geniş bir devir aralığında sabit tork üretebildikleri için şanzıman ihtiyacını ortadan kaldırmaktadır.
Bu nedenle, çoğu elektrikli araçta şanzıman bulunmamaktadır. Bunun yerine, bir redüktör dişli kutusu kullanılır. Redüktör dişli kutusu, elektrik motorunun yüksek devirli çıkışını, tekerlekler için daha uygun olan düşük devirlere dönüştürür.
Bununla birlikte, bazı yüksek performanslı elektrikli araçlarda, daha fazla hızlanma ve verimlilik sağlamak amacıyla tek vitesli veya çok vitesli şanzımanlar kullanılabilmektedir. Ancak bu durum, elektrikli araçlarda genel bir uygulama değildir.
Sonuç olarak, çoğu elektrikli araçta şanzıman bulunmamaktadır. Bunun nedeni, elektrik motorlarının içten yanmalı motorlardan farklı bir güç aktarma sistemine sahip olması ve şanzıman ihtiyacını ortadan kaldırmasıdır.