|
Bildirim
|
1993 yılında yeni olarak almış ve 2000 yılına kadar 90.000 km kullanmış biri olarak tecrübelerim ve düşüncelerim. Benim bu aracı sıfır km olarak aldığımı ve kullandığımı, bütün bakımlarının yetkili servislerde ve orjinal ithal Fiat-Lancia parçalarla (fiyatları çok pahalıdır) bakım yapılıp onarıldığını mutlaka dikkate alarak okuyun.
1) 2.0 8V yada 2.0 16V olsun bugünün teknolojisi motorlardan çok eskidir. 2.0 8V motor Fiat'ın 1980'lerde geliştirdiği ve Lancia Thema ve Dedra modellerinde kullandığı motordur. 2.0 8V bundan 20 yıl öncesi için 115 hp olarak iyi bir güce sahipti ancak 10 yıl öncenin 1.6 motorları bile 115 hp ve üzerinde. Günümüzde ise 1.6 atmosferik (turbo olmayan) motorlar 130 hp civarında. 2) 2.0 8V yada 16V motorlar şehiriçinde oldukça fazla benzin tüketir. 100 km de şehiriçinde 12 lt yakar ve lpg ile kullanacak olursanız bu rakam 14 litreleri bulur. Yine bu rakam günümüz araçlarıyla kıyaslandığında oldukça fazladır. 3)2.0 8V yada 2.0 16V modellerin kendilerine özel olan yani 1.6 versiyonundan doğal olarak farklı olan, motor, elektrik ve fren aksamına ait parçaları artık orjinal olarak (Fiat-Lancia olarak mavi-beyaz kutuda olur) bulmak nerdeyse imkansız, bulsanız bile parçacıların elinde çoktandır stokta beklemiş parçalardır. Orjinal Fiat-Lancia markalı parçalar zaten pahalıdır (örneğin basit bir yağ soğutucusu 1050 TL'dir ve yan sanayisi yoktur. Bozulursa uydurma çözüm aramak zorunda kalırsınız), bulunamaması dolayısıyla parçacılar daha da fazla fiyat çekmektedir. Nede olsa üretiminin başlamasının üzerinden 21 yıl üretiminin durmasının üzerinden 18 yıl geçmiş olduğu için ve 2.0 motorların kendilerine ait parçaların günümüzdeki Fiat yada başka araçlarla uyumlu olmadığı için ve zaten 2.0 motorlu Tempraların üretiminin 1.6 versiyonlarına göre çok çok düşük olduğu için orjinal parçalarının bulunmasındaki zorluk normal kabul edilmelidir. 4)2.0 motorlarda rölantiyi ayarlayan RHV valfi denen bir parça vardır ve devamlı bozulur. Sıfır km den 90.000'e kadar kullandığım aracımda fabrikanın taktığı haricinde 2 kez parça değişti yani 3 tane eskitti ve aracı satarken parça yine arıza çıkarma eğilimindeydi. Bu parça bozulduğu zaman araba rölanti devrini ayarlayamaz ve rölantiniz 800 devirle 2500 devir arasında dalgalanır durur. Araba aşırı derecede fazla yakmaya başlar. Oldukça pahalı bir parçadır. İlk sıkıntı çıktığında servisler temizleme yolunu seçer bu sizi 1.000 - 2.000 km kadar idare etsede sonunda yenisini almaktan başka çareniz kalmaz. Günümüzde tamirinin yapıldığı söyleniyor ama parçanın içinin değişmesi gereken kısımları ayrı satılmıyor. Dolayısıyla uydurma bir tamir işlemi söz konsu. 5)2.0 araçların ön salıncakları hep sorunluydu ve 20.000 km civarında ömrünü tamamlardı ve değişmesi gerekirdi. Günümüzde ülkemiz yol şartlarına daha uygunu yan sanayi olarak üretilmiş diye biliyorum. 6)2.0 versiyonuna özel bir sorun değil ancak dijital klimanın kabin havasını iç sirkülasyona geçiren klape motorunun çevirme kolu kırılır yapıştırırsınız tutmaz, yenisini takmanız gerekir. Yeniside birkaç yıl içinde yine kırılır. "Ne gerek var değiştirmem, içerdeki havayı çevirmesin devamlı dışarının ahasını alsın" derseniz olmaz, çünkü bu defa sıcağa ayarlıysa dışarıdan aldığı havayı aracın hızına bağlı olarak sizin kontrolünüz dışında tam sıcak olarak (haliyle araba hızlanınca dışarıdan gelen hava miktarı artıyor) verir. Belki artık daha sağlam bir motor yedek parça olarak üretilmiş ve satılıyordur. Orjinali çok dayanıksızdır. Ayrıca bu parça bozuksa otomatik klima işlevini tam olarak yerine getiremez. 2.0 8V yada 2.0 16V olsun bu araçları alacak olanların arabayı uydurma tamiratlara karşı mutlaka iyi inceleyerek almaları gerekiyor. Çünkü bu 2.0 versiyonların kendilerine özel orjinal Fiat-Lancia parçaları piyasada epeydir bulunmadığından bulunsada bu aracı alanın maddi imkanlarını aşan fiyatlara sahip olduğundan (değeri 8.000 TL'nin civarındaki bir aracın basit yağ soğutucusunun 1.050 TL olması gibi) bu araçların birçok tamiratı ya taklit parçalarla (yan sanayi değil Çin malı taklit) yada uydurma çözümlerle (başka marka ve model aracın parçasının bir şekilde iş görecek kadar uydurulması) yani sadece aracı bir noktaya kadar yürütme amaçlı, kısa vadede ve sürekli sorun çıkarmaya aday şekilde yapılıyor. Örneğin elektrikli benzin pompası gibi bazı parçaların belirli ömrü olduğunu ve zamanı dolduğunda değişmesi gerektiğini, değişmezseniz sizi yolda bırakacağını unutmayın. Benim şahsi fikrim Tempra'yı çok seven birisi almak istiyorsa 1.6 karbüratörlü versiyonunu alsın. 1.6 motorlu versiyon 2.0'a göre çok daha fazla satıldığından (2.0 versiyonun toplam satıştaki payı %4 civarındaydı, bugün piyasada 1.6 nın %1i kadar kalmamıştır) ayrıca 1.6 nın motorunun Tofaş'ın kuş serisinde de kullanılmış olmasından dolayı orjinal olarak satılan Opar marka parçaları hem ucuz hemde piyasada bol olarak bulunuyor. 1.6 karbüratörlü versiyon 2.0 göre motor elektrik aksamı olarak çok daha basit ve detaysız olduğundan (1.6 karbüratörlüde motor elektronik aksamı olarak sadece Digiplex adlı elektronik ateşleme sistemi var başka bir şey yok) arıza çıkarma riski çok daha düşüktür. Motor ve elektrik aksamı olarak çok daha basit olduğundan küçük şehirlerde yada ilçelerde bakım ve tamir için arabadan anlayan usta sorunu yaşamazsınız. Benden bu kadar. Mekaniker yada usta değilim, geçmişte sıfır km olarak aldığım ve kullandığım bir otomobil hakkında tecrübelerimi paylaştım. Özel mesajlara zaman sıkıntısı nedeniyle cevap veremiyorum. |
|
|
|
|
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mavis717 -- 21 Eylül 2007; 22:12:07 > |
|
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi yakamozcuk -- 22 Eylül 2007; 16:38:37 > |
|
|
|
|
|
|
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi yakamozcuk -- 4 Ekim 2007; 17:50:03 > |
|
|