Şimdi Ara

yeni nesil ,tamamen Elektrikli araçlarda ısıtma problemi nasıl çözülüyor

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
43
Cevap
0
Favori
4.711
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Bileceğiniz üzere son gaz elektrikli araçlar piyasaya çıkmaya başladı .
    Sanırım bundan sonraki aracımı elektrikli alırım diye düşünüyorum ancak benim için daha oldukça erken .

    Bu forum altında benzinli ve dizel araçlarımızda büyük bir problem olmayan araç içi ısıtma sistemlerini tartışmaya açmak istiyorum .

    Kendimin de bu konuda fazla bilgisi yok zaman içşnde bu başlık altında yeni araçların bu sorunu nasıl çözeceklerini ve çözdüklerini tartışırız .
    menzil gibi ciddi problemi olan araçlar için kışın araç içi ısıtma demek hepimizin tahmin edeceği gibi menzilin hızla azalması demektir .

    Bu konuya en iyi çözüm ısı pompası olarak bilinen yöntem ile çözüm bulunması teknik açıdan hem verim hem de az enerji harcanmasına neden olacaktır .Aynen evimizdeki split klimaların ısıtma fonksiyonunun bir küçük kopyası araç içi ısıtmada büyük bir tasarruf sağlayacaktır .

    Burada klimanın ısıtma fonksiyonu şu an kullanmakta olduğunuz araçlar gibi radyatör vasıtasıyla değil ısı pompasının üreteceği ısı ile sağlanacaktır .Bu konu şu an için fark etmesek de ileride araç alırken kontrol edilmesi ve araçta bulunmasının talep edileceği bir mevzudur .

    Menzili daha az düşürmek için teknolojinin bir imkanıdır .Isı pompası olmayan araçlar ise klasik elektirk radyatörü ile ısıtma yapabilirler ancak çok kabaca 4 kwh elektrik tüketen klasik fanlı ısıtıcılar yerine ısı pompası aynı ısıyı kcal olarak verdiğinde 1 kwh ile benzer ısıyı verebilecektir.

    yani ısıtma için aracınız 12 kwh enerjiyi bu iş.için harcarsa ISI POMPASI aynı işi 3 veya 4 kwh kullanarak yapabilecektir.Bunun anlamı menzilin daha uzun olacağı anlamına gelir.

    TOGG aracı henüz piyasaya çıkmadığı için bu konuyu nasıl çözecekler bilemiyorum ama mutlaka Türk zekası bu konuyu gündeme aldığını farz ediyorum.

    VW elekriklilerinde heat pump yani ısı pompası kullanılacak bunu bir yerde okumuştum ,gerekirse teyit ederiz



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 15 Temmuz 2022; 21:10:35 >







  • Yapay Zekanın Yanıtı

    Elektrikli Araçlarda Isıtma Probleminin Çözümü: Isı Pompası

    Yeni nesil tamamen elektrikli araçlar, sürdürülebilir ulaşımın yükselen yıldızları haline geldi. Ancak, özellikle soğuk iklimlerde, ısıtma, elektrikli araçların karşı karşıya olduğu önemli bir zorluk teşkil ediyor. Bu sorunun çözümüne yönelik en etkili teknolojilerden biri ısı pompasıdır.

    Isı Pompası Nedir?

    Bir ısı pompası, temel olarak bir klimanın tersine çalışan bir cihazdır. Elektrik enerjisini kullanarak havadan veya yerden ısıyı emer ve aracın iç mekanına aktarır. Bu, aracın kabinini ısıtmak için geleneksel yakıt yakan ısıtma sistemlerine olan ihtiyacı ortadan kaldırır.

    Elektrikli Araçlarda Isı Pompası

    Elektrikli araçlarda ısı pompaları, hem ısıtma hem de soğutma için kullanılabilir. Soğuk havalarda, dış ortamdan ısı çekerek aracı ısıtırlar. Sıcak havalarda ise, aracın içinden ısı çekerek dışarıya aktarırlar.

    Isı Pompasının Elektrikli Araçlara Faydaları

    Isı pompaları, elektrikli araçlara bir dizi avantaj sağlar:

    • Daha Uzun Menzil: Geleneksel ısıtma sistemleri, aracın pilinden önemli miktarda enerji çekerek menzilini azaltır. Isı pompaları ise daha verimli olduğundan, menzili daha az etkiler.
    • Daha Yüksek Konfor: Isı pompaları, araç kabininde eşit ve konforlu bir ısı dağılımı sağlar.
    • Düşük Emisyonlar: Isı pompaları, yakıt yakmadıkları için emisyon üretmezler, bu da elektrikli araçların çevre dostu doğasına katkıda bulunur.

    Isı Pompalı Elektrikli Araçlar

    Birçok yeni elektrikli araç modeli artık ısı pompalarıyla donatılmıştır. Bunlar arasında Tesla Model 3, Nissan Leaf ve Audi e-tron yer almaktadır. Bu araçlar, daha uzun menziller, daha yüksek konfor ve daha düşük emisyonlar sunarak elektrikli araçlarda ısıtma sorununu etkili bir şekilde çözmektedir.

    Sonuç olarak, ısı pompaları, elektrikli araçlarda ısıtma sorununu çözmek için devrim niteliğinde bir teknolojidir. Elektrikli araçların menzilini, konforunu ve çevre dostu doğasını iyileştirerek sürdürülebilir ulaşımın geleceğini şekillendiriyor.

    Yapay Zekanın Yanıtını Genişlet
  • En mantikli yontem sulu/kuru tip webasto diyecegim ama simdi saldirirlar bana
  • sinoplu kullanıcısına yanıt
    yok hayır çok çok mantıklı ancak elektrikli bir araçta fosil yakıt kullanmak pek çevreci olmaz gibi
  • VW genin bu konudaki ısı pompası kullanımı hakkında bir link iletiyorum

    https://www.volkswagen.co.uk/en/electric-and-hybrid/software-and-technology/id-technology/heat-pump.html



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 15 Temmuz 2022; 21:13:51 >
  • Teknik olarak açıklama yapan bir video var onu da ekliyorum

    https://www.youtube.com/watch?v=S7wxGl7m2sw&feature=youtu.be
  • Toyota da yeni çıkaracağı yeni nesil aracında bu teknolojiyi kullanacakmış.

    Toyota bZ4X

    Toyota Motor Corporationyoutube
    Toyota bZ4X Concept Unveil
    https://www.youtube.com/watch?v=244C83xBkY8&feature=youtu.be




    https://www.motorbiscuit.com/toyota-bz4x-heat-pump/



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 15 Temmuz 2022; 21:41:42 >




  • Zaten elde daha verimli başka teknoloji olmadığı için mecburen ısı pompası kullanacaklar. Şimdilik alternatifi yok.

  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Araç pil ısıtması için enerji harcıyor, içeriyi de ısıtınca kışın menzil yarı yarıya azalır.
  • sinoplu kullanıcısına yanıt
    Hocam aslında gayet mantıklı çünkü mazotun enerji yoğunluğu / ağırlık oranı bataryaya göre kat kat yüksek, mühendislik mantığı açısından.

    ısınma, batarya ile olacak şey değil zaten, temel mantık olarak.

    fakat hocam bataryalı araçlar (e-araç) geçiş dönemi... 1890'larda da e-araçlar cıkmış 1910'larda ICE (içten yanmalı motorlu) araçlar piyasadan silmiş.

    e-araçları bu kez piyasadan hidrojenli araçlar (h-araç) silecek.

    h-aracın avantajları:
    1- hidrojen enerji/ağırlık yoğunluğu benzinden de yüksek
    2- o sayede h-araçlar son derece hafif ve çevik olacak,
    3- hidrojen tankı enerji/boyut oranı da yüksek
    4- o sayede h-araçlar son derece alçak olacak (dorso altında batarya yok)
    5- h-araçlar hidrojeni elektriğe dönüştürdüğü için elektrikli motorla çalışacak
    6- o sayede sessiz ve atak olacak.
    7- hibrid araçlardaki gibi küçük bir batarya da olacak (back-up bataryası)
    8- o sayede yokuş iniş ve frende enerji saklanıp yakıt bitse bile araç gidecek.
    9- hidrojen deposu benzin gibi 1-2 dk'da doluyor eşarj için 1 saat beklemek yok.
    10- hidrojen elektrige dönüştügünde suya dönüşüyor. atık gaz yok, emisyon sıfır.
    11- h-araçta büyük bir bataryanın ağır maliyetleri yok.
    12- h-araçta "batarya bitecek mi" diye korkmadan pedala basabilirsiniz
    13- h-araçta güçlü, uzun menzilli ve küçük araç formları üretmek mümkün
    14- ağır batarya maliyeti olmadığından, uygun fiyata h-araç alınabilecek

    Şu iki seçenek, kışın ısınma problemine özel avantajlar:
    15- hidrojen ısıya dönüşebildiği için kışın ısınma problemini çözer
    16- h-araçta batarya kullanmadan kabini ısıtabilirsiniz




  • Paramedik 112 kullanıcısına yanıt
    Henüz elektrikli aracımız olmadı ama herkez cep telefonu vasıtasıyla pil kullanımının sonuçlarını görmektedir

    katalogta yazan pil dayanım süreleri nasıl da değişken olduğunu görüyoruz ,Yazılım çalışması bile ciddi elektrik tüketimi iken ,ısıtma en çok enerji harcanan durum olduğunu aklımızdan çıkarmamak lazım .

    Araç içinde saatte ne kadar enerji kullanıldığını bilmek zor ,dış hava ısısı ,aracın camlarından ısı kayıpları ,soğuk havada süratle giden aracın ısıtma ihtiyaçları ciddi hesaplama gerektiren konulardır .

    Ancak klasik benzin veya dizel ile giden araçlarımızda ısınmış bir radyatörde 90 derece veya fazlasında bir ısı kaynağı devamlı olarak durduğu için bugune kadar bu konu problem olmamıştı .

    Belki orta yaş ve üstü hatırlarlar renault toros ve bazı modellerde türk mucitlerimiz ÇORUM kaloriferi denen şeyi mecburen keşfetmek zorunda kalmışlardır.

    Doğunun veya iç anadolu nun soğuk kışları için ek radyatör konulması gerekli hale gelirken ,elektrikli aracımızda bunun olmayacağını varsaymak kötü bir tahmin olacaktır .Emin olmamakla beraber şehit içi hızlarda sıfır altı giden aracın iç sıcaklığı için saatte 5 ile 10 kwh enerji ihtiyacı olacaktır .
    Bu ihtiyaç için kısıtlı batarya kapasitesine başvurulması 5 saatte 25 kwh ile 50 kwh aracı enerji tüketecektir ki zaten araçların kw kapasiteleri oldukça düşük olarak piyasaya sürülmektedir .

    işte bu duruma göre ısı pompası dahiyane bir çözümdür ,gerekli olan ısıtma ihtiyacının COP sayısına göre az sarfiyatı mümkündür.

    COP sayısı 4 olan Isı pompasının anlamı 1 kw elektirk kullanımı ile 4 kw üretebilmesidir .

    İşin püf noktasını bilmeyenler ,yahu yoktan enerji mi üretiyoruz 1 birim harcayıp nasıl 4 birim alıyoruz diyebilirler .Çok normal bir sorudur.
    ama cevabı kısa değildir bu nedenle mucizevi ısı pompasını hem ev ısıtmamızda hem de araç içi ısıtmasında kullanmak klasik resistanlı ısıtıcılara göre en az 4 misli ısı almamızı sağlayacaktır .

    Bunların dışında akülerin aşırı ısınmasını önleyecek soğutma sisteminden de bir ek hat ile faydalanmak mümkündür .

    Uzun yolda devamlı olarak giden araç hızlı sürüşlerde bataryalar ısınarak araç iç ısıtılmasına katkıda bulanabilir .

    yada hiç bunlarla uğraşmayıp araç için webasto ısıtıcı çözümü de denenmiş kesin ciddi ısıtma sistemidir



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 16 Temmuz 2022; 11:44:38 >




  • Cevabınız için teşekkürler. Ne kadar verimli olursa olsun, günüm şartlarında en iyimser durumda dahi araçların menzilli ciddi oranda azalacaktır. Kışın sanayideki ve evlerdeki elektrik tüketiminin de artmasıyla şarj istasyonlarına yeterli elektriğin verilebileceğini düşünmüyorum. Bataryalar ömrünü tükettiğinde değiştirmek de neredeyse arabanın fiyatına yaklaşacaktır. Avrupa'da eskiyen içten yanmalı motora sahip arabaları kolayca hurdaya çıkarabilirler fakat biz buna da hazır değiliz.
  • Paramedik 112 kullanıcısına yanıt
    Ben de elektirkli araçların geçici bir süreliğine piyasada etkinlik kazanacağını düşünüyorum .Yani bu araçların taraftarı değilim,

    ancak yeni gelen bir akım var müzik akımı gibi geçici olsa da, piyasada bu araçlar teşvik nedeniyle yaygınlaşacaktır .Zaman içinde de sonraki jenarasyon araçlarda aksaklıklar düzelerek şehir içi ulaşım için ciddi bir alternatif olması muhtemeldir.Bunu durdurmak içşn yakıt fiyatlarının üzerindeki yüklerin kaldırılması ötv nin sıfırlanması ve dünyanın da globalleşmesi gerekir.

    Ben bu başlık altında belki şuanda aklımıza gelmeyen araç içi ısıtma konusunu gündeme getirdim, daha birçok problemi de mevcuttur.

    Bu konuları LPG nin ilk çıktığı 90 lı yıllarda da dile getirmiştim ama piyasa cebinden çıkan paraya bakıyor maalesef ,bu nedenle ev içi şarj olanağı olan bu EV konusuun istenmesede dünyada ve ülkemizde mecburen yaygınlaşacaktır .Taxi kullanımları için ideal bir çözümdür filolar hızla sedan taxi olarak bu işi benimseyecektir .

    kendi açındam son gidişin H2 kullanımı olacağını düşünüyorum sadece zaman meselesi o kadar .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 16 Temmuz 2022; 13:39:31 >




  • Paramedik 112 kullanıcısına yanıt
    Şarj istasyonlarına her zaman yeterli elektrik verilecek. Prize gelen elektrik, termik santral, HES; GES, NGS'den değil şehir dışında sık gördüğümüz pilonlara asılı kablolarla atmosferdeki statik elektrikten cekilip, alt istasyonlarda güvenli hale getirilip, şehir içindeki trafolarda 220V AC'ye dönüştürülerek geliyor. Kaynak atmosfer olduğu için elektriğin bitmesi sözkonusu değil, nitekim o yüzden elektrik 100 yıldır hiç bitmiyor. Termik santralde kazana kömür atarak, Rusya'dan borularla dogal gaz gelerek olacak gibi değil bu. Rüzgar esecek, rüzgar türbini dönecek, güneş açacak solar panelde elektrik olacak gibi de değil. Onlar elektriği üretmesi zor ve maliyetli gösterip faturadaki meblağı makul göstermek için kuruluyor, Türkiyede de diger tüm ülkelerde de.

    E-arac reklamı için çekilen şu fotoğraf aslında bir gerçeği yansıtıyor. Arkada görülen alt istasyon,
    atmosferdeki onbinlerce Volt elektriğin regüle edildiği, yıldırım koruma ile güvenli hale getirildiği yerlerdir. Tüm alt istasyonların giriş çıkış hatları atmosfere açıktır, cunku atmosferdeki pozitif statik elektriğin yüksek akımda çekilebilmesi için bu kesin şarttır. Ancak alt istasyonda güvenlik ve regüle işlemlerinden geçtikten sonra kablolarla yer altına verilebilir.

    Tüm dünyada da Türkiyede de, e-araçların yaygınlaşması ile atmosferik elektrik işi yapanlar yıllık gelirlerini katlayacak. Rusya krizi ile benzin mazoıt AB'de 2 Türkiye'de 4-5 kat arttı. Elektrik için de öyle bir olay yaratıp, elektrik fiyatlarını 5'e katlayabilirler. Enerji fiyatları son derece değişken / volatile. Aynen benzn mazotta olduğu gibi bir dönem cok düşük bir sonraki dönem son derece yüksek olabiliyor Bu kadar değişken , bir düşük bir yüksek nasıl olabilir. Ancak hammadde bedava ise bedava birim maliyete üretilebiliyorsa bu mümkün olabilir.Hiç atmosferik elektrik, fizik konularına girmeden sadece temel ekonomi yaparak bile bazı şeyler anlaşılabilir.

    yeni nesil ,tamamen Elektrikli araçlarda ısıtma problemi nasıl çözülüyor




  • Hava soğukken pil performansı baya düşüyor bunu elinizdeki telefonla bile deneyebilirsiniz.

    Bu sebeple hem bataryaların oda sıcaklığında kalması hem de içinin ısıtılması için bana mantıklı gelen tek seçenek ısı ayarlı webasto. 5lt mazot deposu konabilir. Havanın 5 derece altına inmesi durumunda devreye girecek şekilde ayalanabilir, bildiğim kadarıyla 16 28 derece arasında lityum piller daha verimli oluyor, bu seviyelerde tutması sağlanabilir.

    Hem elektirikle mazot risksiz bir ikili diye biliyorum :)
  • khanstern kullanıcısına yanıt
    Bir e-araç review videosunda kışın aracın şarjı %30 daralıyor denildi. Yani yazın menzil 500 kmyse, kışın 350km gibi.

    Benzin, mazot, enerji/desi oranı açısından bataryaya on basar. O yüzden araç kabin ısıtmada, dediğiniz gibi bir 5lt depo, en mantıklı çözüm fakat küresel ısınmacı grup bu mantıklı çözümü begenmeyecektir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: berkandinçay

    Bir e-araç review videosunda kışın aracın şarjı %30 daralıyor denildi. Yani yazın menzil 500 kmyse, kışın 350km gibi.

    Benzin, mazot, enerji/desi oranı açısından bataryaya on basar. O yüzden araç kabin ısıtmada, dediğiniz gibi bir 5lt depo, en mantıklı çözüm fakat küresel ısınmacı grup bu mantıklı çözümü begenmeyecektir.

    Hocam kışın nasıl doğalgaz yakıyorsak araç içinde mazotlu webasto ya da LNG ile çalışan kombi tarzı bir ısıtıcı bana şartmış gibi geliyor çünkü %30 çok büyük bir kayıp.


    Sadece soğuk havalarda yakılacak, dünyayı çok etkileyeceğini düşünmüyorum. Herkesin kapalı garajı yok ya da her varacağımız yerde uygun ısı koşulana sahip bir yer bulamayabiliriz.

  • maalesef WEBASTO EV araçlar için şimdilik kablolama ve şarj istasyonu işine odaklanmış ,fosil yakıtlar ile çalışan klasik ısıtıcı ise iç hacmi büyük birçok araçta kullanılıyor ,tırların kabininde ,karavanlarda ,lüks segment binek araçlarda vs

    Charging Broşür 2022

    https://charging.webasto.com/fileadmin/webasto__media/charging.webasto.com/INT/Datasheets/220504_Charging_Brochure_General_ENG_2022_View.pdf

    ..



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 18 Temmuz 2022; 19:38:35 >




  • türk bilim adamı soğukta performansı kaybetmeyen ve ömründen yemeyen pil teknolojisi ile uğraşıyormuş ,bu konu çok önemlidir ,bilginize


    https://www.yeniakit.com.tr/video/turk-bilim-adamindan-pil-teknolojilerinde-cag-acacak-calisma-68563.html
  • vezir kullanıcısına yanıt

    ısı pompaları 1 kw enerji ile 4 kw'lik ısı enerjisi üretmiyorlar.


    2 ayrı gösterim var biri rezistansa eşleniği ki bu aslında rejizstansın verimsizliği ile ilgili bir göreli verimlilik,


    bir de kara-hava ısı pompaları veya hatta jeotermal ısı pompaları var, dış sıcaklığıa kıyasla çok daha yüksek bir sıcaklıktaki ortamda çalıştıkları için, dış sıcaklığa görece olan enerji üretim eşlenikleri 1'den yüksek olabiliyor.


    aslında gerçekten mucize denebilecek olan uygulama kara-hava ısı pompaları ama ne yazık ki ısı pompası diye verimliliği klima ayarındaki hava-hava ısı pompaları bir güzel pazarlanıyor özellikle yazlık yerlerde...


    konuya dönersek; aşağıda türk mühendisler ev'lerin soğutma sistemleri yoluyla atmosfere saldığı ısı enerjisi ile kabin ısıtmak için gerekli enerjinin yaklaşık %20'sini karşılanabileceğini ileri sürdükleri bir makale var. Sanırım daha güçlü motorlu araçlarda bu oran daha yüksek olacaktır.


    https://www.researchgate.net/publication/302966575_New_heating_system_development_working_with_waste_heat_for_electric_vehicles/download





  • Güncel şarj istasyonları fiyatları ise aşağıda bugunun fiyatı ile 6.5 TL/kwh satış fiyatı belirtilmiş
    yaklaşık araç.büyüklüğü ve gücüne göre değişse de TOGG 20 kwh /100 km de 4x2 modeli yakar ise km başına 1.3 TL sürüş maliyeti çıkar
    evdeki elektrik ücretleri bunun yaklaşık üçte biridir o da 50 krş/km olacaktır.Hadi hata yaptık 75krş /km diyelim.

    özetle hızlı şarj bugun için ülkemizde ekonomik görülüyor ama yarın kaça satarlar garantisi yok LPG yakış maliyetine yaklaştırabilirler ,
    Ancak evden şarj her zaman aşırı avantajlı olacaktır ,sıcak kıyı bölgelerimizde yaşayanlar güneş panelleri kurulumu ile evden şarjı bedavaya getirebilirler .

    Aracı aldıktan sonra buna uygun bir güneş.paneli kapasitesi ile evde özellikle villa tipi evlerde bedavaya şarj mümkündür tabii sadece güneşli zamanlarda mümkün söylemeye gerek yok

    teknoloji haberleri - shiftdelete.net
    Eşarj yeni araç şarj fiyatlarını açıkladı! İşte ücretler
    https://shiftdelete.net/esarj-yeni-arac-sarj-fiyatlarini-acikladi



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 4 Ağustos 2022; 12:16:43 >




  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.