< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Torlak Kemal -- 19 Ekim 2017; 2:2:19 > |
Bildirim
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Torlak Kemal -- 19 Ekim 2017; 2:2:19 > |
Rafineride 1 Litre Benzin Üretmek için Gereken Enerji:
Kaynak:https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html Yukarıdaki kaynağa göre rafineriye gelen ham petrolden 1 galon benzin üretmek için bir rafineri 6 kwh elektrik harcıyor! Buna petrolün aranması, çıkarılması, limana taşınması, limandan gemiyle rafineriye gelmesi ve oradan tekrar istasyonlara taşınması için harcanan enerji dahil değil! 1 US Galon benzin 3,48541 litre 6/3,78541 = 1,59 kwh Rafineride 1 litre benzin üretmek için yaklaşık 1,6 kwh elektrik harcanıyor. 60 litrelik bir deposu olan arabada bu rakam 60 x 1,6 = 96 kwh yapar. Aşağıda elektrikli arabaların batarya kapasiteleri var: BMW i3: 22–33 kWh BYD e6: 60–82 kWh Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e: 60 kWh Citroen C-Zero / Peugeot iOn (i.MIEV): 14 kWh (2011) / 16 kWh (2012-) Ford Focus Electric (2012): 23 kWh Ford Focus Electric (2018): 33.5 kWh Kia Soul EV (2016) 27 kWh Nissan Leaf: 24–30 kWh Nissan Leaf II. gen: 40 kWh (60 kWh in future option) Mitsubishi i-MIEV: 16 kWh Renault Fluence Z.E.: 22 kWh Renault Twizy: 6 kWh Renault Zoe: 22 kWh (2012), 41 kWh (2016) Smart electric drive II: 16.5 kWh Smart electric drive III: 17.6 kWh Tesla Model S: 60–100 kWh Tesla Model X: 60–100 kWh Tesla Model 3: 50–70 kWh Toyota RAV4 EV: 27.4 kWh (1997), 41.8 kWh (2012) Volkswagen e-Golf: 24–36 kWh Bunlardan rastgele birini seçip menziline bakalım: VW e-Golf: HP: 134 hp Tork: 290 NM Batarya: 36 kwh Menzil: 200 km 36 kwh bataryası 96 kwh ile tam 2,67 kere dolar. Bu durumda menzil 534 km yapar. Anlatmak istediği şu: 60 litre deposu olan arabanıza doldurduğunuz benzin için sadece rafineride harcanan elektrik ile rastgele bir elektrikli araba 534 km yol yapabiliyor. Gerisini siz düşünün!.. |
Ben her ne kadar enerji dönüşüm hesabı yapmadıysam da (benim yaptığım doğrudan CO2 emisyonlarının karışık hesaplara gerek kalmadan ne kadar azalacağını göstermekti) talebin üzerine alt ısıl değerleri üzerinden bir karşılaştırma yapmaya karar verdim.
Önce benzini ele alalım, bir sonraki mesajda mazotu da ele alırız ama çok şey değişeceğini sanmam: 1 kg benzin 10400 kilo kalorilik (kcal) enerji içeriyor. Bunun kwh karşılığı 12,10 kwh. Benzin 1 kg = 10400 kcal Benzin 1 kg = 12,10 kwh Benzinli motor verimi: %20 Benzinli motor 1 kg benzin yakarak bunun sadece %20’sini mekanik enerjiye çeviriyor. 1 kg benzin = 1 x 0,20 = 0,2 kg 0,2 kg benzin karşılığı kalori ve kwh nedir: 0,2 kg benzin = 10400 x 0,2 = 2080 kcal 0,2 kg benzin = 12,10 x 0,2 = 2,42 kwh Şimdi termik santrala gelelim. Türkiye’de 3 tip kömürlü termik santral var: 1.Taş kömürü (ithal) kullanan termik santrallar 2.Yüksek kalorili linyit (Soma ve ithal) kullanan santrallar 3.Düşük kalorili (Afşin-Elbistan) linyit kullanan santrallar Buna göre 1. 1 kg taş kömürü 6100 kcal ya da 7,095 kwh 2. 1 kg iyi linyit 4800 kcal ya da 5,58 kwh 3. 1 kg kötü linyit 2500 kcal ya da 2,91 kwh Şimdi 1 kg benzinin aracın motorunda “işe dönüşen” kısmı olan 0,20 kg benzinun karşılığı bu santrallarda kullanılan kömürlerde nedir: 1. 0,20 kg benzin = 0,20 / (6100/10400) = 0,34 kg taş kömürü 2. 0,20 kg benzin = 0,20 / (4800/10400) = 0,43 kg iyi linyit 3. 0,20 kg benzin = 0,20 / (2500/10400) = 0,83 kg kötü linyit Şi,mdi de santral verimine bakalım: Taş kömürü santralları: %40-%45 İyi Linyit santralları: %35 Kötü linyit santralları: %30 Bu durumda Bir otomobilin 1 kg benzin ile arabada yaptığı işin kalori veya kwh karşılığı olarak 1.Taş kömürü santralı: 0,34 kg / 0,4 = 0,88 kg taş kömürü 2.İyi linyit santralı: 0,43 / 0,35 =1,23 kg iyi linyit 3.Kötü linyit santralı: 0,83 / 0,3 = 2,77 kg kötü linyit yakıyor. Buradan elektrikli arabaya geçelim Sıradan bir benzinli motor 1 kg benzinin ancak %20’sini işe çevirebiliyordu yani 12,10 kwh x 0,2 = 2,42 kwh. Bir elektrikli arabanın motoru da 2,42 kwh iş üretebilmek için 2,42 /0,95 = 2,55 kwh elektrik girişine ihtiyaç duyuyor çünkü elektrik motorunun verimi %95. Ya motora verdiğiniz her 1 kw enerjinin 950 watt kısmı işe dönüyor, sadece 50 watt ısı olarak havaya yayılıyor. Muazzam hatta muhteşem bir verim. Peki elektrikli arabanın 1 kg benzin karşılığı olarak ihtiyaç duyduğu 2,55 kwh elektriği üretmek için kömür santrallarımız ne kadar kömür yakmalı? 1. 1 kg taş kömürü 6100 kcal ya da 7,095 kwh = 7,095 /0,40 /2,55 = 6,96 / 7,095 = 0,98 kg 2. 1 kg iyi linyit 4800 kcal ya da 5,58 kwh = 5,58 /0,35 /2,55 = 6,25 / 5,58 = 1,12 kg 3. 1 kg kötü linyit 2500 kcal ya da 2,91 kwh = 2,91 /0,3 /2,55 = 3,80 / 2,91 = 1,31 kg ARA ÖZET Arabamız 1 kg benzin yaktı ve %20 verimle (12,1 kwh x 0,2 ) 2,42 kwh karşılığı iş yaptı. Aynı işi yapması için elektrikli arabamızın bataryasından 2,55 kwh elektrik çekmesi gerekiyor. 2,55 kwh elektrik üretmek için % 10 nakliye kaybıyla 1.taş kömürü santralının: 0,98 / 0,9 = 1,09 kg taş kömürü, 2.İyi linyit santralının: 1,12 kg / 0,9 = 1,25 kg kaliteli/ithal linyit 3.Kötü linyit santralının: 1,31 / 0,9 = 1,46 kg kalitesiz/yerli linyit yakması gerekiyor. Peki buradan ne gibi bir sonuca varabiliriz? Henüz bir sonuca varamayız çünkü prizimize gelen elektriğin ne kadarı taş kömürü santrallarından ne kadarı linyit santrallarından ne kadarı doğalgaz santrallarından ne kadarı nükleerden (Bulgaristan'dan elektrik ithal edersek) ve ne kadarı HES, güneş, rüzgar santrallarından geliyor bilmiyoruz. Bütün bildiğimiz Bakanın geçende açıkladığı %68 termik, % 32 yenilenebilir oranı. Biz de mecburen bu oranı kullanacağız. Öyleyse prizimize gelen 1kw elektriğin %68’i termik santrallardan geliyor. Bunun yaklaşık yarısı da doğal gaz. Bu durumda dağılım şöyle oluyor: %32 HES, güneş, rüzgar %34 doğalgaz %34 kömür santralları. Kömür santrallarının kendi aralarındaki dağılımını bilmiyoruz. O nedenle eşit (her biri 1/3) sayalım. 1,09 taş kömürü x 0,34 = 0,37 kg 1,25 A kalite linyit x 0,33= 0,41 kg 1,46 B kalite linyit x 0,33 = 0,49 kg Toplam: 1,27 kg karışık kömür yapar. Yani arabamızın 2,55 kw elektriği için - bu elektrik tamamen kömür santrallarında üretilseydi - 1,27 kg karışık kömür yakacaktık. Ancak bu 2,55 kw elektriğin sadece %34’ü kömür santrallarından geliyor. Bu durumda: 1,27 x 0,34 = 0,43 kg kömür yakma karşılığı CO2 atmosfere salınmış oluyor. Şimdi yapmamız gereken 1 kg benzini arabada yaktığımızda ne kadar CO2 üretiyoruz Ve 0,43 kg kömürü termik santralda yaktığımızda ne kadar CO2 üretiyoruz onu bulmak. Yoksa bu verim hesaplamalarının ekonomik anlamı dışında hiç bir anlamı yok. Benim buradaki derdim hangi enerji kaynağının daha verimli ve ucuz olduğunu bulmak değil, çevreye etkisi. Aşağıdaki ABD Hükümetinin enerji ajansına göre; 1 galon benzin yakıldığında atmosfere 19,6 lb CO2 salınıyor. Bizim ölçülere çevirelim: 19,6 /2,2 = 8,91 kg / 3,78541 = 2,35 kg CO2 salınıyor. Yanlış anlaşılmasın bu tüm benzinli araçlar ortalaması. Kaynak: https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.php?id=307&t=11 Şimdi de termik santrala bakalım: EPA’nın bu raporuna göre Hindistan'da 2001-2010 arası ölçümlerde kwh başına ortalama 0,91 kg CO2 üretildiği görülmüş. https://www3.epa.gov/ttnchie1/conference/ei20/session5/mmittal.pdf Bu durumda 2,55 kwh x 0,91 x 0,43 = 0,99 kg yapıyor. Bizim santrallarımızın emisyon değerlerinin kullanılan baca teknolojileri yüzünden daha düşük olduğunu düşünüyorum. Muhtemelen bizimkiler 0,6-0,8 aralığındadır fakat kanıtlauamam, elimde veri yok. Bu sadece Hindistan-Türkiye karşılaştırmasında sezgisel bir öngörü. Öte yandan şu site de ortalama 901 gr/kwh vermiş. Aynı ortalama değer. http://blueskymodel.org/kilowatt-hour Yani iki siteye baktık, ikisi de aynı değeri vermiş. Öyleyse hesabımız doğru. Şimdi konuya geri dönelim. Türkiyede ne kullanalım, benzinli mi elektrikli mi? Benzinli 1 kg benzin karşılığında havaya 2,35 kg CO2 salıyor. Elektrikli aynı iş için havaya 0,99 kg CO2 salıyor. 2,35/0,99 = 2,38. Yani elektrikli araç havaya benzinliye oranla 2,38 kat daha az CO2 salıyor. Öyleyse alt ısıl değerlere bakınca da sonuç değişmiyor! Elektrikli KESİNLİKLE HAVAYI ÇOK DAHA AZ KİRLETİYOR. DİKKAT Bu rakama 1 kg benzinin üretiminde kullanılan elektrik dahil değil! Aşağıdaki siteye göre 1 golan benzin için 6 kwh elektrik harcanıyor. Onu da hesaba katalım: 6/,78541 = 1,59 kwh / 0,75 = 2,12 kwh (galon/lt/kg çevrimi) Yani 1 kg benzin üretmek için rafineride 2,12 kwh elektrik harcanıyor. Buna benzinin nakliyesi ve depolaması için harcanan enerji dahil değil. 2,12 kw elektrik için termik santral ne harcar? Yukarıda 2,55 kwh = 0,43 kg bulmuştuk. Öyleyse 2,12 kwh için de 0,38 kg kömür yakmamız gerekecek. 2,12 x 0,91 x 0,38 = 0,73 kg CO2 yapar. Bunu yukarıdaki 2,35 kg değere eklersek 3,08 kg yapar. Bu rakama petrolün aranması, çıkarılması, nakliyesi ve depolaması için kullanılan enerji dahil değil. Sadece benzinin kendi enerjisi + onu rafine etmede kullanılan enerji karşılığı CO2 0,99 kg CO2 elektrikli, 3,08 kg CO2 benzinli + çıkarma, nakliye, depolama.. Hangisi daha çevreci? Hala şüphesi olan var mı? Kaynaklar: Alt Isıl Verim değerleri: http://www.kar-el.com.tr/tbgoster.aspx?id=YAKITLARIN%20ISIL%20DE%C4%9EERLER%C4%B0 http://www.eie.gov.tr/duyurular_haberler/document/senver_15_usul_ve_esaslar_ek2.pdf http://www.4emuhendislik.com.tr/FileUpload/bs426555/File/yakit_kalorifik_degerleri.pdf Kaynak bazında günlük elektrik üretimi: http://www.enerjiatlasi.com/elektrik-uretimi/ Kwh başına CO2 emisyonu: https://www.volker-quaschning.de/datserv/CO2-spez/index_e.php https://www.eia.gov/totalenergy/data/monthly/ https://www.eia.gov/totalenergy/data/monthly/pdf/mer.pdf 1 litre benzin için rafineride 6 kwh elektrik harcanıyor: https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html Çevrim/dönüşüm için: https://www.convertunits.com/from/kWh/to/gallon+[U.S.]+of+diesel+oil https://www.unitjuggler.com/convert-energy-from-cal-to-kWh.html?val=2500000 |
Konuya katkı olsun diye küçük bir karşılaştırma yapalım.
2016 Tesla model S P85D: 691 HP / 933 NM / 85 kwh / 407 km EPA - 480 km NEDC 2017 Mercedes AMG 63S: 510 HP / 700 NM / 8,2 l/100 - 34 mpg (NEDC) Karşılaştıralım: 1 galon benzin 33 kwh enerji içeriyor. Yani 8,72 kwh/litre. AMG 63S NEDC standardıyla 8,2 lt/100 km tüketime sahip. P85D ise NEDC standardına göre 85 kwh batarya ile 480 km menzile sahip. 85 kwh / 480 = 0,178 wh/km Yani Tesla kilometre başına 0,178 wh elektrik harcıyor. AMG 63S ise 8,2/100 = 0,082 lt/km = 8,72 x 0,082 = 0,715 wh elektrik harcıyor. Tesla P85D 0,18 wh/km MB AMG 63S 0,72 wh/km 0,72/0,18 = 4 Yani Tesla 100 km’de 2,06 litre benzin karşılığı elektrik harcıyor ve 181 HP daha güçlü (691 HP) AMG 63S 100 km’de 8,2 litre benzin harcıyor ve 233 NM daha az kuvvetli (700 NM). Otomobillerdeki verim yüzdelerini statik sananlar için bir ev ödevi olsun bu. Bazıları otomobillerde benzinli motor veriminin %45’lere çıktığını iddia ediyor. Oysa o rakam dinamik bir kullanım içindeki en yüksek değer. Tesla’nın motorunun %93 verimle çalıştığını biliyoruz. Pili de %90 verimle çalışıyor. Diğer verimsizlik hesaplarını elektrik ve benzin üretimi için benzer sayarsak, Tesla’nın verimi: 0,93*0,9 = 0,84 =%84 AMG 63S’in gerçek verimi: 0,84/4 = 0,21 yani %21 Hala “benzinli mi elektrikli mi?” gibi kısır tartışmalar içinde olanlar, aynı güçteki elektrikli ve benzinli otomobilleri yukarıdaki hesaba göre karşılaştırsınlar, gerçek verim rakamları ortaya çıkacaktır. |
Zaten bunu bir önceki mesajında dile getirmiştin. Ben de hesaba salt 0,34'lük kömür payını değil, 0,34'lük doğalgaz payını da ekledim böylece 1 birimin %68'i, emisyon yayan kaynaklarsan 32'si de yaymayan kaynaklarsan geliyor hesaplama. Hesaplamayı da buna göre düzelttim.
Mazot konusuna gelince; evet mazot sonuca etki eder. Ancak rakamlardan edindiğim hissiyat, mazot dahil edilse dahi Türkiye^de elektrikli taşıt kullanımının daima daha az emisyon üreteceği yönünde. Hesaplamaya %40 kabulüyle mazotu da dahil edeceğim Not bu arada mazotun alt ısıl değeri: 10100 benzininki 10400. Sen dizel motorun verimine bakarak sonucun radikal değişeceğini düşünüyor olabilişin ama inan radikal değişmeyecek. DÜZELTİLMİŞ (DOĞALGAZ İLAVELİ) HESAP: Benzinli motor 1 kg benzin yakarak bunun sadece %20’sini mekanik enerjiye çeviriyor. 1 kg benzin = 1 x 0,20 = 0,2 kg 0,2 kg benzin karşılığı kalori ve kwh nedir: 0,2 kg benzin = 10400 x 0,2 = 2080 kcal 0,2 kg benzin = 12,10 x 0,2 = 2,42 kwh Şimdi termik santrala gelelim. Türkiye’de 4 tip termik santral var: 1.Taş kömürü (ithal) kullanan termik santrallar 2.Yüksek kalorili linyit (Soma ve ithal) kullanan santrallar 3.Düşük kalorili (afşin-elbistan) linyit kullanan santrallar 4.Kombine çevrimli doğalgaz santralları Buna göre 1. 1 kg taş kömürü 6100 kcal ya da 7,095 kwh 2. 1 kg iyi linyit 4800 kcal ya da 5,58 kwh 3. 1 kg kötü linyit 2500 kcal ya da 2,91 kwh 4. 1 kg (1/0,670 = 1,5 m3) doğalgaz 8250 * 1,5 = 12.375 kcal ya da 14,4 kwh Şimdi 1 kg benzinin aracın motorunda “işe dönüşen” kısmı olan 0,20 kg benzinun karşılığı bu santrallarda kullanılan kömürlerde nedir: 1. 0,20 kg benzin = 0,20 / (6100/10400) = 0,34 kg taş kömürü 2. 0,20 kg benzin = 0,20 / (4800/10400) = 0,43 kg iyi linyit 3. 0,20 kg benzin = 0,20 / (2500/10400) = 0,83 kg kötü linyit 4. 0,20 kg benzin = 0,20 / (12375/10400)= 0,24 kg ya da 0,36 m3 doğalgaz Şimdi de santral verimine bakalım: Taş kömürü santralları: %40-%45 İyi Linyit santralları: %35 Kötü linyit santralları: %30 Doğalgaz santralları: %55 (http://www.elektrikport.com/teknik-kutuphane/dogalgaz-kombine-cevrim-santralleri/9009#ad-image-0) Bu durumda Bir otomobilin 1 kg benzin ile arabada yaptığı işin kalori veya kwh karşılığı olarak 1.Taş kömürü santralı: 0,34 kg / 0,4 = 0,88 kg taş kömürü 2.İyi linyit santralı: 0,43 / 0,35 =1,23 kg iyi linyit 3.Kötü linyit santralı: 0,83 / 0,3 = 2,77 kg kötü linyit 4.Doğalgaz santralı: 0,24 /0,55 =0,44 kg ya da 0,65 m3 doğalgaz yakıyor. Buradan elektrikli arabaya geçelim Sıradan bir benzinli motor 1 kg benzinin ancak %20’sini işe çevirebiliyordu yani 12,10 kwh x 0,2 = 2,42 kwh. Bir eletrikli arabanın motoru da 2,42 kwh iş üretebilmek için 2,42 /0,95 = 2,55 kwh elektrik girişine ihtiyaç duyuyor çünkü elektrik motorunun verimi %95. Ya motora verdiğiniz her 1 kw enerjinin 950 watt kısmı işe dönüyor, sadece 50 watt ısı olarak havaya yayılıyor. Muazzam hatta muhteşem bir verim. Peki elektrikli arabanın 1 kg benzin karşılığı olarak ihtiyaç duyduğu 2,55 kwh elektriği üretmek için kömür santrallarımız ne kadar kömür yakmalı? 1. 1 kg taş kömürü 6100 kcal ya da 7,095 kwh = 7,095 /0,40 /2,55 = 6,96 / 7,095 = 0,98 kg 2. 1 kg iyi linyit 4800 kcal ya da 5,58 kwh = 5,58 /0,35 /2,55 = 6,25 / 5,58 = 1,12 kg 3. 1 kg kötü linyit 2500 kcal ya da 2,91 kwh = 2,91 /0,3 /2,55 = 3,80 / 2,91 = 1,31 kg 4. 1 kg doğalgaz 12375 kcal ya da 14,4 kwh = 14,4 / 0,55 / 2,55 = 10,27 / 14,4 = 0,71 kg ARA ÖZET Arabamiz 1 kg benzin yaktı ve %20 verimle (12,1 kwh x 0,2 ) 2,42 kwh karşılığı iş yaptı. Aynı işi yapması için elektrikli arabamızın bataryasından 2,55 kwh elektrik çekmesi gerekiyor. 2,55 kwh elektrik üretmek için % 10 nakliye kaybıyla 1.taş kömürü santralının: 0,98 / 0,9 = 1,09 kg taş kömürü, 2.İyi linyit santralının: 1,12 kg / 0,9 = 1,25 kg kaliteli/ithal linyit 3.Kötü linyit santralının: 1,31 / 0,9 = 1,46 kg kalitesiz/yerli linyit yakması gerekiyor. 4.Doğalgaz santralının: 0,71 / 0,9 = 0,79 kg ya da 1,19 m3 doğalgaz yakması gerekiyor. Peki buradan ne gibi bir sonuca varabiliriz? Henüz bir sonuca varamayız çünkü prizimize gelen elektriğin ne kadarı taş kömürü santrallarından ne kadarı linyit santrallarından ne kadarı doğalgaz santrallarından ne kadarı nükleerden (Bulgaristandan elektrik ithal edersek) ve ne kadarı HES, güneş, rüzgar santrallarından geliyor bilmiyoruz. Bütün bildiğimiz Bakanın geçende açıkladığı %68 termik, % 32 yenilenebilir oranı. Biz de mecburen bu oranı kullanacağız. Öyleyse prizimize gelen 1kw elektriğin %68’i termik santrallardan geliyor. Bunun yaklaşık yarısı da doğal gaz. Bu durumda dağılım şöyle oluyor: %32 HES,güneş, rüzgar %34 doğalgaz %34 kömür santralları. Kömür santrallarının kendi aralarındaki dağılımını bilmiyoruz. O nedenle eşit (her biri 1/3) sayalım. 1,09 taş kömürü x 0,34 = 0,37 kg 1,25 A kalite linyit x 0,33= 0,41 kg 1,46 B kalite linyit x 0,33 = 0,49 kg Toplam: 1,27 kg karışık kömür yapar. Yani arabamızın 2,55 kw elektriği için - bu elektrik tamamen kömür santrallarında üretilseydi - 1,27 kg karışık kömür yakacaktık. Ancak bu 2,55 kw elektriğin sadece %34’ü kömür santrallarından geliyor. Bu durumda: 1,27 x 0,34 = 0,43 kg kömür yakma karşılığı CO2 atmosfere salınmış oluyor. Peki doğalgazdan gelen ne? 0,79 kg ya da 1,19 m3 doğalgaz 2,55 kwh elektrik karşılığı yakılacaktı. Ancak Türkiye’de elektriğin %34’ü doğalgazdan geliyor. Öyleyse köürden gelen CO2’ye doğalgazdan geleni de eklememiz gerek: 0,79 x 0,34 = 0,27 kg ya da 0,40 m3. Şimdi yapmamız gereken 1 kg benzini arabada yaktığımızda ne kadar CO2 üretiyoruz Ve 0,43 kg kömürü termik santralda yaktığımızda ne kadar CO2 üretiyoruz onu bulmak. Yoksa bu verim hesaplamalarının ekonomik anlamı dışında hiç bir anlamı yok. Benim buradaki derdim hangi enerji kaynağının daha verimli ve ucuz olduğunu bulmak değil, çevreye etkisi. Aşağıdaki ABD Hükümetinin enerji ajansına göre; 1 galon benzin yakıldığında atmosfere 19,6 lb CO2 salınıyor. Bizim ölçülere çevirelim: 19,6 /2,2 = 8,91 kg / 3,78541 = 2,35 kg CO2 salınıyor. Yanlış anlaşılmasın bu tüm benzinli araçlar ortalaması. Kaynak: https://www.eia.gov/tools/faqs/faq.php?id=307&t=11 Şimdi de termik santrala bakalım: EPA’nın bu raporuna göre Hindistanda 2001-2010 arası ölçümlerde kwh başına ortalama 0,91 kg CO2 üretildiği görülmüş. https://www3.epa.gov/ttnchie1/conference/ei20/session5/mmittal.pdf Bu durumda 2,55 kwh x 0,91 x 0,43 = 0,99 kg yapıyor. Bizim santrallarımızın emisyon değerlerinin kullanılan baca teknolojileri yüzünden daha düşük olduğunu düşünüyorum. Muhtemelen bizimkiler 0,6-0,8 aralığğındadır fakat kanıtlauamam, elimde veri yok. Bu sadece Hindistan-Türkiye karşılaştırmasında sezgisel bir öngörü. Öte yandan şu site de ortalama 901 gr/kwh vermiş. Aynı ortalama değer. http://blueskymodel.org/kilowatt-hour Yani iki siteye baktık, ikisi de aynı değeri vermiş. Öyleyse hesabımız doğru. Bir de doğalgaz santralları var. Wiki 1 kwh elektrik karşılığında doğalgaz santralının 0,47 kg CO2 ürettiğini yazmış: https://tr.wikipedia.org/wiki/Elektrik_üretme#Termik_santraller 2,55 x 0,47 x 0,27 = 0324 kg CO2 de doğalgazdan geliyor. Bunu kömürden gelenle birleştirelim: 0,99 + 0,324 = ~1,32 kg. Evet Türkiye’de price gelen elektrikten 2,55 kwh elektrik çekersek, bu elektriğin %65’i termik santrallardan geldiği için atmosfere 1,32 kg CO2 salmış oluyoruz. Şimdi konuya geri dönelim. Türkiye'de ne kullanalım, benzinli mi elektrikli mi? Benzinli 1 kg benzin karşılığında havaya 2,35 kg CO2 salıyor. Buna benzinin rafineride üretimi için salınan 0,38 kg CO2yi de eklersek 2,35 + 0,73 = 3,08 kg Elektrikli aynı iş için havaya 1,32 kg CO2 salıyor. 1,32/3,08% = %43. Yani elektrikli araç havaya benzinliye oranla 2,33 kat daha az CO2 salıyor. Buna petrolün çıkarılması ve arabanızın deposuna kadar nakliyesinde açığa çıkan CO2 dahil değil! Öyleyse alt ısıl değerlere bakınca da sonuç değişmiyor! Elektrikli KESİNLİKLE HAVAYI ÇOK DAHA AZ KİRLETİYOR. |
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Huseyin-ZST -- 19 Ekim 2017; 9:44:42 > |
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bulentcandan -- 19 Ekim 2017; 10:49:53 > < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
|
|
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
|
|
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi beyinsis -- 19 Ekim 2017; 22:4:11 > < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |