Arkadaşlar geçen gün arabamı (Megan I) 70.000 bakımı için servise götürdüm. Servise arabadan hırıltı geldiğini bunuda bakmalarını söyledim.
Serviste hırıldının altörnatörün rulmanından geldiğini oldukça boşluk olduğunu değişmesi gerektiğini söylediler. Masrafının 1000 TL. civarında olduğunu duyunca yaptırmaktadan vazgeçtim. Servisin ustası çaktırmadan hepsini değiştirmeye gerek yok sanayide sadece rulmanı değiştirebilirsin dedi.
Saat akşam 17.30 gibi olmuştu arabayı servisten aldım 150 mt. gitmeden küt diye bir ses geldi Akü ve stop ışığı yandı ve direksiyonu döndürmek neredeyse imkansızlaştı. Zorla arabayı sürerek servise kadar geri döndüm. Alternatörün kayışı atmış ve rulmanı da dağıtmıştı. Bir hesap çıkardılar tam 1.082 TL. sonra servis müdürüne götürdüler zorla 850.- ya düşürdüler.
Servisi yaygın parçası ucuz renault'daki hesap maalesef bu...
Usta doğru söylemiş, sanayide sadece rulman değişirdi. Sorun da kalmazdı.
Parçası en ucuz araç da olsa komple değişim yoluna gidilirse olacağı budur. Alternatörün ucundaki bir rulman için komple alternatörü değiştirmek de ancak servise yakışır...
Geçmiş olsun dışarıda ne kadar acaba araştırdınız mı özel serviste?
alternatör kaç para ki tamiri bin lira olsun.
çıkması herlde en fazla 40-50 liradır.yenisi de parçacıda 200lira.
tesadüfmü tamamen servisten çıktıktan hemen sonra olması? yoksa düzgün takılmama gibi bir olay olabilirmi?
quote:
Orijinalden alıntı: Whisper911
tesadüfmü tamamen servisten çıktıktan hemen sonra olması? yoksa düzgün takılmama gibi bir olay olabilirmi?
Evet beni en fazla rahatsız eden de bu oldu. İki gün daha idare etse sanayide baktıracaktım. Ancak akşamın o saatinde yapacak başka bişi bulumadım. Alternatör için 580 lira yazmışlar, Gergi için 150 lira
ustalar bizi aydınlatsın şimdi normalde rulman dağılırsa direk kayış atarmı? yoksa kayış attığı için mi zaten bir ayağı çukurda olan rulman dağıldı?
gerçi bu saatten sonra birşey iddia edebilmeniz zor olur ama genede bilinmesinde yarar var diye düşünüyorum.... geçmiş olsun....
birde en son bakımı ne zaman yapmıştınız? 60 binde yapıldıysa serviste bu rulman 10.000 km demi aşındı hırıltı yapar oldu? servis bunları kontrol etmiyormu ?
ustalar bizi aydınlatsın şimdi normalde rulman dağılırsa direk kayış atarmı? yoksa kayış attığı için mi zaten bir ayağı çukurda olan rulman dağıldı?
gerçi bu saatten sonra birşey iddia edebilmeniz zor olur ama genede bilinmesinde yarar var diye düşünüyorum.... geçmiş olsun....
birde en son bakımı ne zaman yapmıştınız? 60 binde yapıldıysa serviste bu rulman 10.000 km demi aşındı hırıltı yapar oldu? servis bunları kontrol etmiyormu ?
Rulman kilitlenince kayış atar veya kopar. Rulman kilitlenince kayışı da koparıyor.
Kayışı düzgün takmasalardı ilk anda kayış atardı. Kayış sonra da atsa kayışı değiştirince araç yine yola yine devam ederdi. Ama burada rulman bozuk.
Alternatörü komple değiştirmişler. Fiyat bu yüzden böyle. İşin içine komple değişim girince, bir de bu değişim serviste yapılınca fiyatın da böyle olması normal.
Rulman gibi parçalar bir anda da bozulabilir. Yatağa giren küçücük bir parça veya toz, uzun süredir çalışan ve zaten aşınmış olan rulmanı çok kısa sürede bozabilir.
quote:
Orijinalden alıntı: O.B.K
quote:
Orijinalden alıntı: Whisper911
ustalar bizi aydınlatsın şimdi normalde rulman dağılırsa direk kayış atarmı? yoksa kayış attığı için mi zaten bir ayağı çukurda olan rulman dağıldı?
gerçi bu saatten sonra birşey iddia edebilmeniz zor olur ama genede bilinmesinde yarar var diye düşünüyorum.... geçmiş olsun....
birde en son bakımı ne zaman yapmıştınız? 60 binde yapıldıysa serviste bu rulman 10.000 km demi aşındı hırıltı yapar oldu? servis bunları kontrol etmiyormu ?
Rulman kilitlenince kayış atar veya kopar. Rulman kilitlenince kayışı da koparıyor.
Kayışı düzgün takmasalardı ilk anda kayış atardı. Kayış sonra da atsa kayışı değiştirince araç yine yola yine devam ederdi. Ama burada rulman bozuk.
Alternatörü komple değiştirmişler. Fiyat bu yüzden böyle. İşin içine komple değişim girince, bir de bu değişim serviste yapılınca fiyatın da böyle olması normal.
Rulman gibi parçalar bir anda da bozulabilir. Yatağa giren küçücük bir parça veya toz, uzun süredir çalışan ve zaten aşınmış olan rulmanı çok kısa sürede bozabilir.
sağolasın hocam aydınlattın bizi
Geçmiş olsun öncelikle.
Alternatör (Jeneratör, Dinamo) iki rulmana sahiptir. Önde ve arkada. Bu tür rulmanlar kapalı rulmanlardır. Dış yatak, bilyalar ve mil yatağı bir bütün olup bilyalar dış etkenlere karşı plastik bir kaplama ile korunmuş durumdadır. Fabrikada kapaklar takılmadan önce bilyaların arasına uzun ömürlü gres yağı basılır. Üretim kalitesine bağlı olarak da bu kapalı bilyaların belirli bir ömrü olur. Çalışma şartlarıne göre rulmandaki gres zamanla kaplamalardan sızabilir ve bilyalar kuru kaldıklarından yataklar arasında aşınmaya sebep olur ve düzensiz yüzey yaratarak bu yüzeyde hareket eden bilyaların ses (hırıltı) yapmasına neden olur. Aniden kitlemesi belki uzak bir ihtimal ancak sanayide 5 veya 10 TL'ye satılan 1 TL madeni para büyüklüğünde rulmanın 850 TL'ye ve o da müdürün araya girmesi ile değiştirilmesini esefle karşılıyorum.
Eskisi gayet iyi çalışırken sadece bir rulman nedeni ile bu cihete başvurulması müşteriye samimiyetsizlikten uzak bir davanış. Sanayide bir oto elektrikçisine gidilseydi arızayı hemen anlar, dinamoyu söker, dağıtır, rulmanı değiştirir, temizler, toplar ve monte ederdi ve belki 10'da 1'i kadar bir ücret öderdiniz.
Taner Göde
Aşağıdaki resimde çok iyi ve ayrıntılı olarak görülebilir
ben olsam arabayı bı cekıcıye atar en yakın elektrıkcıye gıderdım her halıkarda servısdekı fıyattan cok daha ucuza cıkardı
üstadlar yazmışlar ,ancak benim eklemek istediğim birkaç husus var.
Rulman kitlenmeden önce ses verir. Uğultu yapar. Aracına meraklı olan herkesin aratan gelen uğultulu seslere kulak vermesi gerekir. Ses yapmadan kayışı koparmaz. Son noktadır. Çünkü artık yağsız kalmış rulman bilyaları aşırı ısınır ve yüzeyinde kırıklar oluşur pison gümlek misali soğutma olmadığı için dağılır veya kitlenir kitlenince kayış anında kopar.
şimdi gelelim kök nedene ,
tamam rulmanların belirli bir ömrü vardır da neden arkadaşımızın başına bu kadar erken 70000 km de gelmiş. araştırılması gerken konu budur.
benim ilk rtespitim kalitesiz rulman kullnımı dır. Kusara bakmayın renault tofaş piyasanın en ucuz rulmanlarını kullnırlar 2 liranın hesabını yapınca sistemin güveninirliği yok oluyor.
ikinci konu kayışdaki gerginlik aşırı fazla veya bolsa ki bunun bakımlarda gözden geçirilmesi gerekir.Bu durumda rulman üstüne tasarım ışı yükler diyeceğimiz artı eksenel yük gelir .Bu da rulman ömrü için önemli bir parametredir. Taner arkadaşımız yağsız rulman konusuna değinmiş bu nedenle bu konuya girmiyorum ek olarak kuru çalışan sistemlerde böyle rulmanlar kullnılır , fanlarda alternatörlerde , yağın ve suyun olmadığı koşullarda kullnılır.
şimdi komple alternatörün değiştirilmesi sorunu çözer mi ? evet kısa vade için çözer çünkü herşey sıfır olmuş ama belki kök neden değişmeyeceği için orta vadede yine arıxza yapabilir .önemli olan aspirin almak dğil nedenini bulmaktır. Eğer o kazma servis adam olsaydı zaten değiştirme yapmaz söker size verir ve bir elektrikçiye gönderir anında tamirini yaptırır ve sizden sökme takma parası alırdı. Dmeek ki niyet baştan kötü, yakaladık tokatlayalım misali.
şimdi bu ervisimiz rulman kayışını orjinal olanından kullanmadıysa (yan sanayi) ve kayış sıkı takılırsa yine olacak olan aynı şeydir sadece süreyi uzatır o kadar.halbuki tamirde baba bir skf rulman takılsaydı sistem güvenirliği daha fazla olurdu maliyet de parça olarak 5-10 lirayı geçmez idi .
son olarak da kullnıcı hatası olarak ani hızlanma yapılan bir araç ise aniden yüksek devire çıkma esnasında kayış kasar ve rulmaana ek yük getirir . Bu alışkanlık olarak yapılırsa ömrü 200-250 bin gidecek olan rulman belki 1/3 , veya 1/4 inecektir.Ömür vermek çok zordur ama en az 3-4 kayış değiştirme kadar rulman ömrü olması lazım.
Arkadaşım sana tavsiyem şudur.Çok yakın bir arkadaşım renaultta servis müdürüdür ve genel merkeze yapılan servis şikayetlerinden eğer haklı değillerse başları ağrımaktadır.Hemen maise okkalı bir şikayette bulun ve servisin yediği haltı ve sana hiç yoktan 100 liralık işi 850 liraya yaptıklarını şikayet et.Birdaha renault marka ve modellerinden ve servislerinden kendini ve tüm tanıdıklarını uzak tutacağını mağrur ve kaba olmayan bir dille söyle.Ve seni renaulttan memnuniyet hususunda 2 ay sonra felan arayabilirler genel merkezden.Hiç menun olmadığını birdaha uğramayacağını söyle nedenini sorduklarında güzelce anlat.Bu tür servisler insanları yolmaya çalışır ve çoğu hakkını aramasını bilmeyen insan sayesinde bir ceza almadıkları için çakallıkları gün geçtikçe artar.Yaptıkları şerefsizlikler böylece hep pekiştirilmiş olur.
Benimde başıma geldi. Önce arabada ışıklarda dururken devir saati dalgalandı. Daha sonra 1 km bile ileiemeden akü lambası yandı ve stop etti. İte kaka eve getirdim o gece karanlığında. Aküyüde bitirmiş şarj din. arızalanınca. Usta değişmeye gerek yok dedi ve 30 tl'ye tamir etti 1 yıl oluyor. Sorun yok hala kullanıyorum. Araba r9 broadway.
ufacık rulmanın açtığı masrafa bak.. geçmiş olsun.
Ben de başıma üç ayrı serviste gelen olayları anlatayım;
Ford KA marka eski aracımın direksiyon kutusu yağ sızdırıyordu ve yetkili servisine götürdüm. "Yaparız" dediler ve fiyat istedim. Verdikleri rakam yaklaşık 2.000 TL idi ve ben de peki dedim ama yaptırmadan kendi ustama gittim. Ankara'dan parçayı getirtti ve işçilik dahil (yanlış hatırlamıyorsam) 400 TL'ye taktı.
Daha sonra, bir bayan arkadaşım beni aradı ve arabasının bir anda durduğunu ve bir daha çalıştıramadığını söyledi. Aracı 2005 model Polo. Ustamı aradım ve aracın başına gittik. Bayan arkadaşım devamlı yetkili servise giden biriydi ve en son iki ay kadar önce gidip bakımlarını yaptırmıştı. Ustam kaputu açtı ve ısrarla aracı çalıştırmamı istedi. araç sonunda çalıştı ve binip onun atölyesine gittik. Motor yağını ne zaman değiştirdiğini sorduk ve belgeleri çıkardı. İki ay önce değiştirmiş görünüyordu ama motordan çıkan yağ, artık zift olmuştu. Yetkili servis uzun süreden beri yağ değiştirmemiş, ama her gittiğinde değiştirmiş gibi işlem yapıp faturaya eklemişti. Yağa baktığınızda bunu kolayca anlayabiliyordunuz zaten.
Geçenlerde de ben eşim için aldığım Suzuki Swift marka aracı yetkili servise götürdüm. Adamlar uzun uzadıya inceleyip, 1. vites dişlilerinin değişeceğini söylediler ve işçilik hariç 822 TL masraf çıkardılar. Sadece meraktan gitmiştim ve sonra ustama gittim. 50 TL'ye sorunu çözdü.
Ben servise sadece genel kültür artırma amaçlı gidiyorum artık ve dışarıdaki fiyatları bildiğim için kesinlikle gidip herhangi bir parçayı yaptırmıyorum.
Hyundai arabamı TÜV muayenesi öncesi yetkili servise götürdüm (bakım kilometresi de gelmişti). "İyice inceleyin, eksiğine gediğine bakın, muayeneden kalmasın!" dedim.
Birkaç saat sonra aradılar: - 70bin km bakımı (Sadece yağ, su; triger falan filan yok) - Ön-arka fren balataları değişecek - Ön fren diskleri değişecek - Orta susturucu patlak, değişecek - Direksiyon körüğü değişecek (sadece bunun parça fiyatının 450 YTL olduğunu söylediler) bunların hepsi için toplam 1900 YTL istediler.
"Ne motor var ne de şanzıman var işin içerisinde, bunların hepsi sarf malzemesi, neden bu kadar çok tutuyor?.." diye sordum. "Beyefendi değişecek parça çok o nedenle bu kadar fazla tutyor." açıklaması yaptılar. Bakım ve genel kontrollerin yapılmasını ama hiçbir parçanın değiştirilmemesini istedim. (yağını suyunu değiştirmek 274 YTL tuttu) Servis formuna da değişim gereken ama onay vermediğim parçaların listesini yazmışlar.
Listedeki bu parçaları daha sonra sanayide değiştirdim, hepsi 210 TL tuttu. (Diskler sadece taşlama istiyormuş değiştirmek gerekmiyormuş.)
Bakım ve kontrolü nasıl yaptılarsa, araç muayeneden kaldı: El freni sol tekeri sıkmıyor (Ağır kusur). Fren telinin de değişmesi gerekiyormuş ama servis bunun farkına varamamıştı.
Geçmiş olsun dostum,dikkat etmek lazım but ür konulara...
arabamın far ve sinyalleri arızalandı.ya yanmıyor yada bir yandımı ne yapsan sönmüyordu.servisi boş verin 3,4 elektrikçi gezdim,far,sinyal kolu tamamen değişecek dediler.son gittiğim elektrikçi sadece röleyi değiştirdi ve çok az bir para aldı.