Şimdi Ara

Sık Yapılan Bır Hata: Motosikletlerde Beygir Gücü İle Tork Kuvvetini Karıştırmak !...

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
12
Cevap
0
Favori
1.171
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
3 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • İçten yanmalı motorlarda aracın hızını belirleyen ana faktör beygir gücü (HP: Horse Power), çekişi belirleyen ana faktör ise tork (Nm: Newton Metre) dur. Daha kolay anlaşılması ve sık görüldüğü için otomobillerdeki benzinli ve dizel araçlardan bir örnek verelim. Örneğin 2.000 cc motor hacmine sahip bir benzinli aracın son hızı (beygir gücü) dizel araca göre daha yüksek, çekişi (torku) daha düşük, ancak 2.000 cc dizel bir motora sahip dizel aracın ise son hızı (beygir gücü) benzinli araca göre daha düşük ancak çekişi (torku) daha yüksektir. Bilhassa taşıt sollamaları sırasında bu olay net şekilde fark edilebilir. Ara viteslerde gaza basınca dizel araçların daha seri bir şekilde sollama yapmasının nedeni budur.

    Aynı kural motosikletler için de geçerlidir. Motosikletlerde dizel motor kullanılmadığından konuyu şu şekilde açıklayalım: Aynı yıl üretilmiş, aynı ağırlıktaki iki motosikletten A motosikletinin beygir gücü yüksek, torku düşük, B motosikletinin ise beygir gücü düşük, torku yüksek olsun. Bu iki motosikletin yarış amacı ile veya bir trafik ışığında aynı anda kalkış yaptıklarını farz edelim. Torku yüksek olduğu için B motosikleti ilk anda öne geçecektir. Ancak beygir gücü yüksek olduğu için A motosikleti son süratinin daha fazla olması nedeni ile bir müddet sonra B motosikletini geçecektir. Eğer önlerine bir rampa çıkarsa, bu sefer A motosikleti torkunun (çekişinin) düşük olması nedeni ile B motosikletinden daha fazla yavaşlayacak ve bir müddet sonra rampada B motosikleti A motosikletini geçecektir. Rampa bitip düze gelindiğinde veya yokuş aşağı inildiğinde durum yine tersine dönecek ve son hızının yüksek olması (beygir gücünün fazlalığı nedeni ile) A motosikleti B motosikletini tekrar geçecektir.

    Her zaman söylüyorum, motosiklet konusunda yeniyim, acemiyim ve tecrübe ve bilgi eksikliğim var. Ancak motorlar hakkındaki teknik bilgi birikimim nedeni ile böyle bir açıklama yapma gereğini duydum.www.motosiklet.net ve forum.donanım forumlarını yaklaşık 1 aydır takip etmeye başladım. Bu tarz, yani geygir gücü ile tork kuvvetinin birbirine sık sık karıştırıldığını gördüm. Bu nedenle bu mesajı yazmayı düşündüm.

    Örnek vereyim, başka bir forum başlığı altında Seyhan 150 ile CBF 150 hakkında yorum yapılmış. Seyhan 150'nin beygir gücü 9000 d/d'da 11,9 HP, CBF 150 beygir gücü 7500 d/d'da 11,6 HP'dir. Yine Seyhan 150'nin torku 7000 d/d'da 10,2 Nm, CBF 150'nin torku 5250 d/d'da 12,5 Nm'dir.

    Bu teknik verilerden çıkarılacak kesin sonuç şudur: Bu iki motosikletin yarış amacı ile veya bir trafik ışığında aynı anda kalkış yaptıklarında CBF 150 torkunun yüksekliği nedeni ile ilk anda Seyhan'ı geçecek, ancak bir müdeet sonra CBF son süratine ulaştığında, Seyhan onu yakalayacak ve beygir gücünün daha yüksek olması nedeni ile onu geçecektir.

    Önlerine bir rampa çıktığı zaman torkunun düşüklüğü nedeni ile Seyhan daha fazla yavaşlayacak ve CBF onu rampada geçecektir. Rampa bitip, düze gelindiğinde veya inişe geçildiğinde son süratinin (beygir gücünün) yüksekliği nedeni ile Seyhan tekrar CBF'yi geçecektir.

    Şimdi şöyle bir soru sorulabilir: "Ama her iki motorun beygir gücü ve tork değerleri birbirine çok yakın!...". Unutulmamalıdır ki Seyhan'ın ağırlığı 114 kg, CBF'nin ağırlığı 141 kg.dır. Bu nedenle bu 2 motorun düzde, rampada veya inişte birbirlerini geçişleri bu ağırlık farkı nedeni daha hızlı ve kısa mesafelerde görülebilecektir. Eğer iki motor da aynı ağırlığa sahip olsa idi, yukarıda söylediğim birbirini geçişler yine olacaktı ancak daha uzun zaman limitinde ve mesafede görülecek idi.

    Not: Bu yazı, ilk defahttp://www.motosiklet.net/forum/faydali-bilgiler de yayımlanmış ve yazarı tarafından oradan alıntı yapılmıştır.







  • Birkaç kişi özelden mesaj yazıp "Yaşı küçük, IQ'su düşük, ruhsal durumu bozuki 3.900 mesajı ona buna pislik atarak yazmış kişiye cevap verip, vermeyeceğimi" sordu. Ben de onlara;

    Suskunluğum Asaletimdendir,
    Her Lafa Verecek Cevabım Var,
    Lakin Bir Lafa Bakarım Laf mı Diye,
    Bir de Söyleyene Bakarım Adam mı Diye !

    şeklinde cevap verdim.
  • Peki örneğin bajaj boxer gibi bir motoru ele alalım; beygir 12, tork 12 ancak 4 vites ve son hızı 100 sanırım. Cbf ve boxer ın başa baş olması lazım hem rampada hem düzlükte ?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bajaj'ın 12 BG ve 12.26 Nm torka sahip. Her 3 motor için de teknik veriler doğruysa, Bajaj diğer iki motoru düz yolda geçecek, yokuşa gelince Seyhan geride kalacak ancak torku daha yüksek olduğu için CBF Bajaj'ı geçecektir. Ancak Bajaj'ın ağırlığı 123 kg. CBF ise 141 kg. Bu nedenle Bajaj her iki motoru da yokuşta geçebilir. ASncak aradaki farklar çok az. Kesin birşey söylemek için yolda denemek gerekir.
  • Beni düşündüren beygir ve tork dışındaki faktörlerin etkisi aslında tam anlatamadım, diğer hangi faktörlerin etkisi olabilir son hız ve çekişte? Vites, titreşim, ağırlık vs.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: zileliorhan

    Birkaç kişi özelden mesaj yazıp "Yaşı küçük, IQ'su düşük, ruhsal durumu bozuki 3.900 mesajı ona buna pislik atarak yazmış kişiye cevap verip, vermeyeceğimi" sordu. Ben de onlara;

    Suskunluğum Asaletimdendir,
    Her Lafa Verecek Cevabım Var,
    Lakin Bir Lafa Bakarım Laf mı Diye,
    Bir de Söyleyene Bakarım Adam mı Diye !

    şeklinde cevap verdim.

    Hocam ne guzel baslik acip alintinizi da koymussunuz, bizleri guzel guzel bilgilendirmissiniz ama gerek var miydi su feysbuk durum guncellemesi gibi lafa :)

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: asazax


    quote:

    Orijinalden alıntı: zileliorhan

    Birkaç kişi özelden mesaj yazıp "Yaşı küçük, IQ'su düşük, ruhsal durumu bozuki 3.900 mesajı ona buna pislik atarak yazmış kişiye cevap verip, vermeyeceğimi" sordu. Ben de onlara;

    Suskunluğum Asaletimdendir,
    Her Lafa Verecek Cevabım Var,
    Lakin Bir Lafa Bakarım Laf mı Diye,
    Bir de Söyleyene Bakarım Adam mı Diye !

    şeklinde cevap verdim.

    Hocam ne guzel baslik acip alintinizi da koymussunuz, bizleri guzel guzel bilgilendirmissiniz ama gerek var miydi su feysbuk durum guncellemesi gibi lafa :)



    Haklısın. Ben kendisini muhatap alıp, cevap vermedim, ama bir kaç mesaj gelince, bunu duyurayım dedim. Böyle klavye delikanlılarını hiç muhatap almayacaksın.




  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Sadece beygir gücü ve tork değerlerine bakılarak o bunu rampada geçer,bu onu son süratte geçer diye bir yargıya varmak oldukça yanlış.

    Beygir gücü ve tork, hızlanma çekiş ve son süratte önemli bir etken olsa da; işin içinde motosikletin ağırlığı, maksimum torku ve beygiri hangi devir aralıklarında verebildiği, vites oranları, motosikletin aerodinamik yapısı gibi bir sürü faktör var bunu etkileyen. Sadece iki değişkene göre yorum yapmak saçma olur.Mesela 1800cc hacimli 167nm gibi hayvani tork ve 119 beygir gücü olan Honda Goldwing, sadece 67nm torklu ve yine 119 beygir güç üreten Honda cbr 600rr ın her türlü yol ve Eğim koşulunda gerisinde kalır yetişemez. Sizin savınızı çürütecek bu şekilde bir çok örnek verebilirim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Efe -- 19 Ocak 2015; 12:47:39 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • kısaca beygir gücü araç sattırır, tork yarış kazandırır ;)
  • Adam burada gelmiş bi bilgilendirme yapıyor siz ? Yazık valla ne diyeyim

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Puantum

    Adam burada gelmiş bi bilgilendirme yapıyor siz ? Yazık valla ne diyeyim

    Puantum,
    Boşver, çeneni yorduğuna değmez. Bunlar geyik muhabbeti tadında yazılar istiyor. Bu tip yazılar sıkıyor onları.
    Artık yazmıyorum
  • quote:

    Orijinalden alıntı: zileliorhan

    quote:

    Orijinalden alıntı: Puantum

    Adam burada gelmiş bi bilgilendirme yapıyor siz ? Yazık valla ne diyeyim

    Puantum,
    Boşver, çeneni yorduğuna değmez. Bunlar geyik muhabbeti tadında yazılar istiyor. Bu tip yazılar sıkıyor onları.
    Artık yazmıyorum

    Pire için yorgan yakılmaz hocam

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.