|
Toyota, üçüncü nesil hidrojen yakıt hücresi sistemini tanıttı: Daha verimli ve dayanıklı



-
-
Gelecek kesinlikle hidrojen yakıt hücresinde. Pilli araba döneminin beklenenden çok kısa süreceği de belli oldu.
-
Yılda 1700 araç satarak devrim yapmışlar. Gelecek hidrojende
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Aklın yolu birdir! Diğer yollar akıl içermemektedir :).
-
Gelecegin uretilen her elektrikli arac basina 500kg-1 ton pil uretilmesinde olmadigi kesin. Bunun surdurulebilirligi yok.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tasshelhoff -- 16 Şubat 2025; 17:19:45 >
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Olmayacak katı hal batarya ile düşecek bu rakam en az yarıya. Sonraki gelişmeler ile 1/3’e kadar iner oda normal.
< Bu ileti iOS uygulamasından atıldı > -
Toyota zamanında yatırım yapmayarak kaçırdığı pil teknolojilerini farklı yollarla amorti etmeye çalışıyor
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı > -
Toyota ve BMW 1 milyar dolarlık hidrojen arge ve üretimi için ortaklık yaptılar ve bir aksilik olmassa 2028 de ilk fcev araçlarını piyasaya sürüceklerini açıkladılar..
Toyota ve BMW bu konuda gayet kararlı..
Bir arkadaş solid state yani katı hal yani kuru bataryadan söz etmiş onda yıllardır maliyetleri düşüremiyorlar .. en son okuduğum yanlış hatırlamıyorsam ortalama bir araca maliyeti 40-45 bin dolar civarıydı...
Düşüremedikleri için şimdi bazı markalar semi solid yani yarı katı yarı eski usül lityum bataryalı versiyonları çıkarmayı planlıyor..
Eğer bmw ve toyota bu hidrojen işini başarırsa zaten batarya solidmiş lithium muş tarihe karşışır .. sadece hev yada phev lerdeki gibi ufak bir batarya yeterli olur .
Ayrıca içten yanmalı motorlar içinde belli kitlerle fcev tekmolojisi adapte edilir.. Toyota zaten içten yanmalı Corolla modelini fcev yaptı BMW yıllardır yapıyor zaten içten yanmalı sınırlı sayıda 2005-2007 yılları arasında BMW hydro 7 yi üretmişti.. eğer becerebilirlerse tüm dünya tek tip yakıta geçer içten yanmalı elektiriklisi..
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
-
Toyota 2000 li yıllardan beri geleceğin hidrojen bazlı araçlarda olduğunu söylüyordu hiç bir zaman tam eletkrikli yani bev araçlarda gelecek görmedi..
Yani gecikme yok ortada bir tercih var .. ve bu konuda hala inatla geleceğin hidrojende olduğunu düşünüyor bmw de bu fikirde.. o yüzden kader ortaklığı yaptılar..
Eğer sen bu fikirde bir firmaysan zaten bataryaya yatırım yapmassın çünkü eğer dediğin gibi olursa yani fcev araçlar pazarda dominant olursa o batarya fabrikalarının çoğu çok büyük zarar eder...
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Otomobillerde bir geleceğinin olabilmesi için hidrojenin ucuz ve çevreci üretilmesi şart ama günümüzde hidrojen üretimi bu her 2 şartı da karşılamalamaktan çok çok uzak. Ayrıca istasyon maliyetleri inanılmaz yüksek.
Dahası yollarda istasyonlara mal götüren hidrojen dolu tankerlerin dolaşması inanılmaz tehlikeli.
Toyota istediği kadar yakıt hücresini geliştirsin, hidrojenin üretimindeki emisyon ve maliyet sorunu çözülmediği sürece boş iş. Mesele yakıt hücresinin verimliliği değil ki, mesele hidrojeni ucuza üretemiyorsun, çevreci üretemiyorsun. Üretebilirsen belki otomobillerde bir geleceği olabilir, o da belki.
Hidrojenin kg fiyatı Almanya'da 13 euro civarında ve bununla 100 km yol yapılabiliyor.
Hydrogen price goes to €12.85/kg - Energy News
Benzinin litre fiyatı da Almanya'da 1,8 euro ve 1 litre ile de bir hibrit otomobil 20-25 km gitmek mümkün. Bu durumda 100/20*1,8= 9 Euro yapıyor. 100 km'de 13 eur 100.000'de 13.000 eur. Hibritte ise 100.000 km'de 9.000 eur. Bir otomobilin kullanım ömrünü 300 bin km saysak, otomobil başına 12.000 eur yakıt maliyeti farkı yapar.
Elektrikli ile kıyaslamıyorum bile.
Bu durumda kim neden hidrojenle çalışan otomobil alsın?
Ki hidrojenle çalışan otomobil muhtemelen çevreyi hibritten daha fazla kirletiyor gri hidrojen kullandığı için.
Hem çevreyi daha fazla kirletiyor hem hidrojen elektrik ve benzinden pahalıya geliyor ve hem de hidrojen yakıt hücreli araçlar hepsinden daha pahalı ve işletme maliyetleri de yüksek. Bu durumda otomobil almak isteyenleri hidrojenli otomobil almaya nasıl ikna edecekler?
İmkansız.
Hidrojenin ucuz ve çevreci üretiminin ve dağıtımının önündeki dev bariyerler aşılmadan otomobillerde hidrojenin bir geleceği yok.
Öte yandan, yeşil hidrojen gemilerde, iş makinelerinde, trenlerde vb. kendisine kullanım alanı bulabilir eğer hükümetler zorunlu tutarsa ama oralarda da gri hidrojen kullanılacaksa, hiç bir anlamı yok.
Not: Yeşil hidrojen nedir, mavi ve gri hidrojen nedir bilmeyenler Google'a sorabilirler.
-
bence gelecek "hidrojen + süper Kapasitör(batarya da olabilir) + Güneş Pili" hibrit sistemlerinde
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi CleanCoders -- 16 Şubat 2025; 19:5:9 >
-
eğer yakıt hücresi teknolojisi ucuzlarsa şarj edilebilir yakıt hücreli hibrit araçlar görebiliriz. Toyota hibrit sistemlerdeki tecrübesini burada da kullanacaktır
Bence Toyota ölümcül vuruşunu yapmayı bekliyor. tabi bu ölümcül vuruşu yakın zamanda beklemiyorum.
Herkesin yaptığını yapan değil. herkes den ayrışabilenler zirveye oynar
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi CleanCoders -- 16 Şubat 2025; 19:18:42 >
-
Toyota'nın 14 milyar dolar gibi devasa bir para harcayıp dünyanın en büyük batarya üretim tesislerinden birini ABD'de açmaya hazırlandığından haberiniz yok herhalde.
Fabrika bu nisanda faaliyete başlıyor.
-
Hidrojen günümüzde kirli ve pahalıya üretilen bir yakıt. O yüzden hidrojenin sorunu otomotiv firmalarının çözebileceği bir sorun değil. Hidrojenin sorunu üretimi ile üretim teknolijisinde ve bir de lojistiğinde. Üretim ve lojistik otomotiv firmalarının işi değil. O nedenle hidrojenin önünü açacak olan da otomotiv firmaları değil.
Otomobil firmalarının bütün yapabileceği yakıt hücresi verimini maksimize etmek ama zaten hidrojende verim kaybının çoğu üretim ve dağıtımda ortaya çıkıyor, otomobilin içinde değil ki orada da ciddi bir verim kaybı söz konusu.
-
Onu biliyorum kendi hev ve phev araçları için açıyor o fabrikayı uzun süredir kendi araçları için batarya fabrikası kurma planları vardı Toyota nın hatta çinde falan kurarlar deniyordu Amerika süpriz oldu.. yani onda dediklerimize ters bir şey yok..
Hidrojen üretmesi kirli bir yakıt değil tam aksine üretim sonrası atıkları bile bira yapımında kullanılıyor yani sıfır atık.
Shell İzlanda da hidrojen yakıt üretim tesisi var tesis tam bira fabrikasının yanına kurdular hidrojen üretiminden çıkan atıklar yan taraftaki bira fabrikası ile ortak bir siloya boşalıyor o atık bira yapımında kullanıyor fabrika...
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi darkmoon34 -- 16 Şubat 2025; 19:46:41 >
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Yine aynı konular yine aynı fikirler maliyet vs vs
Bunlar geleceği planlayanlar için aşılabilecek konular ,aşılamayacak olan tek şey sınırlı kaynaklar tüketim hızı ve birim fiyatı arasındaki ilişkidir .
Petrol ,kömür ,doğalgaz, batarya için kullanılacak kaynak hepsi sınırlı ve satış fiyatını domine eden ,imalat ve rezerv büyüklüğü arasındaki ilişkidir .Peak oil başlığımızda bu teorileri uzunca sene önce tartışmıştık .
Gelecek için sınırsız veya en az 300-500 sene ve fazlası gidebilmesi ve geri dönüşebilmesi mümkün olan kaynağa ihtiyacımız var ,dönüşümde atık oluşturmayacak ve tekrar tekrar kullanılabilecek bir kaynak
işte benim bildiğim tek aday HİDROJEN enerjisidir bunu çözebilecek ,ülkelerin kararlarından bağımsız çözüm H2 dir .
Olayı sadece arabalara indirgemeyiniz ,dünyanın atık olarak bıraktığı şeylerin zararları her yıl katlanarak büyüyor .Çözüm için tabiiki üretim maliyetlerinin düşürülmesi ve görece olarak mevcut kolay bulunan kaynak ile enerji olarak dengeye gelmesi lazım
Petrol da 1900 başlarında oldukça pahalı satılan bir ürün idi ,teknolojik ilerlemeler çıkarma maliyeti dışında bir galon petrolden çok daha fazla benzin ve diğer ürünlerin üretilmesini mümkün kılmıştır .Zaten araç sayısının logaritmik artışı yakıt fiyatı ile Ford meşhur T model araçlarının seri üretilmesi ile mümkün olmuştur
Bugğn için Ford firmasının yaptığını belki Toyota belki almanlar belki her ikisi birden eşzamanlı yapacaktır .
Geriye ise H2 satış kg fiyatının düşürülmesi işi kalıyor .Sıkıntı burada başlıyor ,Çünkü yeşil hidrojen üretimi oldukça pahalı diğerleri ise yeşil kadar temiz değil .
Ancak şurası unutuluyor ,peki benzin dizel üretimi mi yeşil !!
ELMA ile ARMUT kıyaslaması yaparak kıyası sizlere sunanlar öncelikle daha derinlemesine düşünmeleri gerekiyor diye düşünüyorum .
Aynı durum batarya dünyası için de geçerli batarya üretirken ayrı bir kirlenme sözkonusu ,içine depoladığınız enerji için üretim metodunda ayrı bir kirlilik söz konusu
Madem kıyas yapılıyor aynı üretim tekniği ile üretilmiş maliyet kıyaslaması gereklidir.Rüzgar veya Güneş mesela yeşil hidrojen ve yeşil elektrik için baz alınabilir.
Bütün bunların dışında maliyet belirli bir seviyete geldiğinde MTV sınıfları düzenlenerek mesela benzin li araç için farklı yüksek klasman uygulanabilir .O takdirde yıllık toplam aynı TL maliyete getirilebilir .
Çözümü var ancak illaki yapılması gereken FCEV araçtan önce H2 dağıtım planının yapılması, H2 satış fiyatının km başına benzin ile aynı duruma getirilmesi ve FCEV araçlarının satış fiyatının da rekabet edebilecek şekilde yeni bir teknik ile üretilmesi lazımdır
Konu sadece araçlar olmadığı için öncelikle ağır sanayi ,taşıma logistik alanlarında uygulamanın yaygınlaştırılması, sonra otomobil işine konsantre olunması şarttır
Mesela önce ev ısınma ve elektrik kullanımı işine öncelik verilerek yaygın kullanımın bilinçlenerek ilerleme sağlanması gerekir .Bağımsızlık için olmazsa olmazdır .
Not . Fcev sisteminde elektrik üretimi dılında ISI da mecburen üretilmektedir ,bu ısı evlerin ısıtılması için merkezi sistem ile evlere dağıtılabilir ,üretilen elektirkde şebekeye pik saatlarde verilebilir kolaylıkla .
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 16 Şubat 2025; 21:15:20 >
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
-
Hidrojen günümüzde başlıca 2 yolla üretilir:
- SMR buhar reformasyonu.
- Elektroliz.
Birinci yöntemde metan (CH4) veya doğal gaz, buharla 700 dereceye kadar ısıtılıp kimyasal tepkimeye sokulur.
Kimyasal formülü de şudur: CH₄ + H₂O → CO + 3H₂ Bu tepkimeden 3 H2 ve 1 CO (karbonmonoksit) molekülü ortaya çıkar. Özetle, örneğin metan ile buhar tepkimeye sokulduğunda yan ürün olarak karbon monoksit ortaya çıkar. Ayrıca suyu 700 derece sıcaklıkta buhara dönüştürmek için de su, doğalgaz/kömür veya motorin (elektrik de kullanılabilir) ile ısıtılarak atmosfere ciddi miktarda CO2 salınır. Bu yolla üretilen hidrojene gri hidrojen denir ve dünya hidrojen üretiminin %95'i bu şekildedir. Bu süreçte CCS kullanılırsa ona da mavi hidrojen diyoruz. Bu yöntemde verim %67 civarındadır. Yani hidrojenin temiz üretildiğini nereden duydunuz bilmiyorum ama gerçek dışı bir bilgi. Bilginizi güncelleyin.
İkinci yöntem hepimizin orta öğrenimden bildiği suyun elektrolizi yöntemi. Bu yöntemle su elektrik verilerek oksijene O ve hidrojene H2 ayrıştırılır. Bu yöntemde elektrik ne kadar temizse hidrojen de o kadar temizdir. O yüzden HES, güneş ve rüzgar santrallarından vb. gelen elektrikle üretilen bu tür hidrojene yeşil hidrojen denir. Lakin hidrojen üretmek için kullanılan elektrik kömür santralından geliyorsa yine mavi veya gri hidrojen olarak sınıflandırılır. Bu yöntemde de verim %70 civarındadır. Dünyadaki hidrojen üretiminin %5 kadarı bu yöntemle gerçekleştirilmektedir ve bunun da sadece küçük bir bölümü (%20) temiz elektrik ile üretilmektedir.
Son yıllara kadar elektroliz ile üretim doğalgaz ile üretimden daha pahalıydı ama Ukrayna savaşı yüzünden bu fark kapanmış görünüyor. Fakat elektroliz üretiminin doğalgaz yöntemine göre bir açmazı var: Üretim hızı düşük. Elektroliz yavaş bir kimyasal süreç.
Sonuç: Günümüzde üretilen hidrojenin %99'u kirli yani gri (%99 gri, %1 mavi/yeşil) hidrojendir, doğalgazdan veya metandan elde edilir. Doğalgazdan elde edilirse yan ürün olarak hem CO hem de CO2 çıkar.
Hidrojen üretiminde verim kabaca %70 kadardır. %26 gibi bir verim kaybı da sıvılaştırma, nakliye, depolama vb. gibi lojistik süreçlerinde yaşanmaktadır. Sonuçta istasyonun dolum pompasına gelene kadar hidrojen verimi %52'ye düşmektedir. Yakıt hücresinde ve elektrik motorundaki toplam kayıp da %30 civarındadır. Özetle, bir yakıt hücreli otomobilin verimi %22'ye kadar düşmektedir.
Sonuç olarak dünya hidrojen üretiminin sadece %1'i temiz yani düşük veya sıfır emisyonludur. %99'u kirlidir, yani CO2 ve metan emisyonlarına yol açmaktadır (Bkz. Okuma linki)
Bilgilerinizi güncellemenizde fayda var.
Okuma:
Hydrogen production – Global Hydrogen Review 2024 – Analysis - IEA
Not: Hidrojen üretim ve dağıtım tesislerinin ve şirketlerinin otomotiv üreticileriyle doğrudan bir ilgisi yoktur. Öte yandan bira üretiminde CO2 kullanılır. sanırım Shell İzlanda'da kurduğu SMR hidrojen üretim tesisinde CCS kullanarak yakaladığı CO2 gazını bira fabrikasına veriyor ama Shell'in orada ürettiği hidrojen bu durumda mavi hidrojen oluyor, hala yeşil hidrojen değil yani.
Edit: Ekleme.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Torlak Kemal -- 16 Şubat 2025; 21:26:13 >
-
Hayır, sadece HEV ve PHEV değil, paylaştığım linkte açıkça BEV, HEV ve PHEV için yazıyor yani sadece hibritler için değil, bataryalılar için de batarya üretilecek o tesiste.
Alıntı
metni:will produce batteries for hybrid electric vehicles (HEVs), plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs) and battery electric vehicles (BEVs) -
@Torlak Kemal
sanırım gelecekten kastın senin ömrün kadar bir süre. evet senin ömrün kadar bir sürede hidrojen çözüm olmayabilir. ama 200 yıl sonra nadir elementler tükendiğinde, müstakil evlerde, sitelerde, dolum istasyonlarında şebeke suyundan hidrojen üretilebildiğini düşün.
Sanırım beni engellemişsin. bu yüzden ismini etiketledim.
-
Endüstriyel olarak ulaşılan yeşil hidrojen üretim verimliliği %85'e kadar çıkmaktadır.
•
Hidrojenin 600 bara sıkıştırılması %5'e kadar hidrojen LHV'sini alır.
•
Hidrojenin elektrik üretiminde yakıt olarak kullanılmasının verimliliği yüzde 60’lara kadar çıkıyor.
•
Yeşil hidrojen üretimi , sıkıştırılması ve yakıt olarak kullanılması sisteminin enerji verimliliği yaklaşık %40'tır.
Kaynak
www.sciencedirect.com
Green hydrogen as a power plant fuel: What is energy efficiency from production to utilization?https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0960148124000983#:~:text=Industrially%20achieved%20level%20of%20green,generation%20is%20up%20to%2060%25.
< Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
Yılda 1700 araç satarak devrim yapmışlar. Gelecek hidrojende |
Gelecek kesinlikle hidrojen yakıt hücresinde. Pilli araba döneminin beklenenden çok kısa süreceği de belli oldu.
|
Otomobillerde bir geleceğinin olabilmesi için hidrojenin ucuz ve çevreci üretilmesi şart ama günümüzde hidrojen üretimi bu her 2 şartı da karşılamalamaktan çok çok uzak. Ayrıca istasyon maliyetleri inanılmaz yüksek. Dahası yollarda istasyonlara mal götüren hidrojen dolu tankerlerin dolaşması inanılmaz tehlikeli. Toyota istediği kadar yakıt hücresini geliştirsin, hidrojenin üretimindeki emisyon ve maliyet sorunu çözülmediği sürece boş iş. Mesele yakıt hücresinin verimliliği değil ki, mesele hidrojeni ucuza üretemiyorsun, çevreci üretemiyorsun. Üretebilirsen belki otomobillerde bir geleceği olabilir, o da belki. Hidrojenin kg fiyatı Almanya'da 13 euro civarında ve bununla 100 km yol yapılabiliyor. Hydrogen price goes to €12.85/kg - Energy News Benzinin litre fiyatı da Almanya'da 1,8 euro ve 1 litre ile de bir hibrit otomobil 20-25 km gitmek mümkün. Bu durumda 100/20*1,8= 9 Euro yapıyor. 100 km'de 13 eur 100.000'de 13.000 eur. Hibritte ise 100.000 km'de 9.000 eur. Bir otomobilin kullanım ömrünü 300 bin km saysak, otomobil başına 12.000 eur yakıt maliyeti farkı yapar. Elektrikli ile kıyaslamıyorum bile. Bu durumda kim neden hidrojenle çalışan otomobil alsın? Ki hidrojenle çalışan otomobil muhtemelen çevreyi hibritten daha fazla kirletiyor gri hidrojen kullandığı için. Hem çevreyi daha fazla kirletiyor hem hidrojen elektrik ve benzinden pahalıya geliyor ve hem de hidrojen yakıt hücreli araçlar hepsinden daha pahalı ve işletme maliyetleri de yüksek. Bu durumda otomobil almak isteyenleri hidrojenli otomobil almaya nasıl ikna edecekler? İmkansız. Hidrojenin ucuz ve çevreci üretiminin ve dağıtımının önündeki dev bariyerler aşılmadan otomobillerde hidrojenin bir geleceği yok. Öte yandan, yeşil hidrojen gemilerde, iş makinelerinde, trenlerde vb. kendisine kullanım alanı bulabilir eğer hükümetler zorunlu tutarsa ama oralarda da gri hidrojen kullanılacaksa, hiç bir anlamı yok. Not: Yeşil hidrojen nedir, mavi ve gri hidrojen nedir bilmeyenler Google'a sorabilirler. |
Toyota'nın 14 milyar dolar gibi devasa bir para harcayıp dünyanın en büyük batarya üretim tesislerinden birini ABD'de açmaya hazırlandığından haberiniz yok herhalde. Fabrika bu nisanda faaliyete başlıyor. |
Benzer içerikler
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X